21) Hallituksen esitys vuoden 2005 talousarviota koskevan hallituksen
esityksen (HE 151/2004 vp) täydentämisestä
Tony Halme /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää hallituksen
esityksessä lisäystä talousarvioesitykseen:
veteraanien Tammenlehvän Perinneliitolle 50 000
euron määrärahan myöntäminen
näin sotaveteraanien juhlapäivän kunniaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tässä on
esillä hallituksen esitys ensi vuoden talousarvion täydentämisestä, ja
tänään hallitus on päättänyt
ja tiedottanut uusista, vielä tässä esillä olevan
täydennyksen lisäksi tulevista täydennyksistä ja
muutoksista hallituksen ensi vuoden talousarvioesitykseen. Hallituksen
tämänpäiväiset päätökset
liittyvät eilen saavutettuun sopimukseen tulopoliittisesta
kokonaisratkaisusta. Hallitus on tänään
päättänyt hyvin tuntuvasta ansiotulojen
verotuksen keventämisestä vuosille 2005—2007
ja eräistä muistakin muutoksista ensi vuoden budjettiin.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä on hyvin tyytyväinen
siihen, että hallitus on arvioinut uudelleen veropoliittisen
linjansa ja on jatkamassa edellisen hallituksen ja edellisten hallitusten
veropoliittista linjaa eli ansiotulon verotuksen keventämistä myös
ensi ja sitä seuraavana kahtena vuotena. Hallitukselle
pitää antaa tunnustusta tehdystä järkevästä päätöksestä,
koska tämä ansiotulojen verotuksen keventäminen
on järkevää ja hyödyllistä toimintaa
ja työtä talouden kasvun ja työllisyyden
hyväksi.
Hallitukselle pitää antaa tunnustusta myös
siitä, että se on rohkeasti ja ennakkoluulottomasti tässä yhteydessä ylittänyt
roimasti oman hallitusohjelmansa ja sivuuttanut sen. Hallitusohjelmassahan
hallitus on sitoutunut koko vaalikaudelle 1,12 miljardin veronkevennyksiin,
ja kun tämän suuruiset veronkevennykset suunnilleen
tähän mennessä on jo tehty, merkitsee
tänään sovittu 1,7 miljardin veronkevennys
tuohon lisättynä sitä, että hallitus
kaikki kompensaatiot huomioon ottaenkin yli 100 prosentilla ylittää oman
hallitusohjelmansa kirjauksen. Kokoomus on tähän tyytyväinen
ja toteaa, että hallituksen veropolitiikka koko vaalikausi
huomioon ottaen asettuu hyvin lähelle niitä tavoitteita,
joita kokoomus vaalikampanjassaan esitteli ja vaaliohjelmassaan
asetti.
Mitä tulee yksityiskohtiin ennen kaikkea ensi vuoden
veroratkaisun osalta, niin haluamme vielä kuulla hallituksen
yksityiskohtaisen esityksen ja siihen tarkemmin paneutua, ennen
kuin lopullisesti otamme siihen kantaa. Mutta kaiken kaikkiaan tämä kokonaisuus,
selvä askel eteenpäin ansiotulojen verotuksen
keventämisessä, on mielestäni ja mielestämme
ansiokas ja ansaitsee tukemme ja kiitoksemme.
En voi olla tässä yhteydessä taas
kerran kiinnittämättä huomiota hallituspuolueiden,
sosialidemokraattien ja keskustan, puheiden ja tekojen täydelliseen
ristiriitaan. Viime eduskuntavaalien alla vaalikeskusteluissa ympäri
maan, televisiossa, radiossa, joka paikassa, sosialidemokraattien ja
keskustan edustajat moittivat kokoomuksen vaatimia ansiotulon verotuksen
kevennyksiä. Silloin te sanoitte, että nämä kokoomuksen
vaatimat veronalennukset ovat liian suuria ja ne uhkaavat hyvinvointipalveluja
ja hyvinvointiyhteiskuntaa. (Ed. Huotari: Näin on käynyt!) Me vaadimme noin
2 miljardin euron veronkevennyksiä koko vaalikausi huomioon
ottaen eli suunnilleen sen tasoisia veronkevennyksiä kuin mitä hallitus
on nyt toteuttamassa.
Vaalikeskusteluissa ja vaalien alla te näitä vastustitte
ja nyt täällä te niitä toteutatte.
Parempi tietysti näinpäin, mutta kyllä mielestäni
kansanedustajien pitäisi olla äänestäjiensä edessä rehellisiä ja
suoraselkäisiä ja heidän pitäisi
vaalien alla (Ed. Pulliainen: Edustajako on semmoinen?) voida tuoda
esiin aidot omat mielipiteensä ja toimia sitten täällä eduskunnassa
niiden mukaisesti.
Vaalien alla teillä riitti paljon ymmärtämystä eläkeläisille.
Keskusta lupasi palauttaa kansaneläkkeen pohjaosan: ei
palaa. Keskusta lupasi poistaa taitetun indeksin: ei poistu. Ja
keskusta lupasi ministeri Hyssälän, silloisen
kansanedustajan ja kansanedustajaehdokas Hyssälän,
suulla 300 euron — 300 euron — tasokorotuksen
kansaneläkkeisiin: 7 euroa te toteutatte, 7 euroa, jota te
kehtaatte kutsua tasokorotukseksi, vaikka tosiasiassa tämä 7
euroa lähinnä hyvittää sen,
että perinteinen kansaneläkkeen indeksitarkistus
jää käytännössä olemattomaksi,
koska viinan hintaa on alennettu ja koska viina painaa elinkustannusindeksissä sen
verran paljon.
Tämä veropolitiikka, jota hallitus nyt toteuttaa
tämänpäiväisellä päätöksellään,
on oikeata ja järkevää, ja on hienoa,
että te, hallituspuolueiden kansanedustajat, tulette antamaan
sille tukenne tässä talossa, sen valiokunnissa
ja tässä suuressa salissa. Mutta olisi ollut vielä hienompaa,
jos te jo ennen vaaleja olisitte sanoneet, että te olette tällä kannalla,
ja jos te jo ennen vaaleja olisitte rehellisesti kertoneet näkemyksenne
näistä asioista. Kokoomuksen on hyvä ja
helppo tukea hallituksen veropolitiikkaa, kun hallitus näissä asioissa
on tullut kokoomuksen linjalle ja joka tapauksessa hyvin lähelle
kokoomuksen vaatimuksia.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi kiinnitän huomiota
erääseen yksityiskohtaan.
Hallitus esittää, että varallisuusverosta
luovutaan vuonna 2006. Se on mielestämme hyvä esitys,
ja me kannatamme sitä. Mutta kysynpä salissa olevilta
sosialidemokraateilta — ai, ei täällä olekaan
ketään. No, kysynpä kuitenkin: Mitenkäs
tämä käy yksiin sen kanssa, mitä sosialidemokraatit
ovat tähän saakka varallisuusverosta puhuneet?
Ei pelkästään ministeri Tuomioja, joka
tunnetaan kaiken vastustajana, vaan myös muut sosialidemokraatit
ovat tähän saakka vastustaneet varallisuusveron
poistamista. Enkä ole keskustankaan piiristä kovin
kovia vaatimuksia tähän suuntaan kuullut, mutta
tiedän, että teidän piirissänne
on ollut ymmärrystä ja ehkä osin vaatimuksiakin
tähän suuntaan ja tämän uudistuksen
eli varallisuusveron poiston toteuttamiseksi.
Mutta haluan kiinnittää siis huomiota siihen, että hallitus
tekee järkevän, hyvän päätöksen, kun
se poistaa varallisuusveron, joka on vanha jäänne
meidän verojärjestelmässämme
ja joka on, kuten kaikki superrikkaat tietävät,
erittäin helppo kiertää. Tämä on
siis järkevä ja hyvä päätös.
Mutta miten sosialidemokraattien suu nyt pannaan, kun tähän
saakka demarit joka paikassa ovat olleet vastustamassa varallisuusveron poistamista,
ovat jopa vaatineet mieluumminkin sen tiukentamista, ja nyt sitten
varallisuusveron poisto kelpaakin? Onnittelen sosialidemokraatteja
tästä kannan muutoksesta, jonka olette tehneet,
ja toivon, että muitakin järkeviä muutoksia politiikassanne
ja ajattelussanne tulemme näkemään.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowicz äsken antoi todella
tunnustusta hallitukselle. Näyttää ilmeiseltä,
että ensi vuoden tulo- ja menoarvio voidaan viedä täällä opposition
hyvällä tuella läpi lähes yksimielisesti,
koska lähes jokaiseen kohtaan ed. Zyskowicz näki
hallituksen tehneen nyt erittäin hyviä päätöksiä ja
toi myös esille sen, että totta kai arvosteli
keskustaa ja sosialidemokraatteja, eri perustein kumpaakin, mutta
ed. Zyskowicz, aika on nyt muuttunut, keskusta on nyt hallituspuolue
ja toimii hallituksessa, ja myöskin aika on erilainen kuin
2003 maaliskuussa. Näinhän se vaan, ed. Zyskowicz
on. (Ed. Zyskowicz: Teot ovat toiset kuin puheet!) — Tekojakin
pitää muuttaa, kun aika muuttuu, näin,
ed. Zyskowicz, se on — mutta on todella mielenkiintoista
kuulla, miten vuolaasti ed. Zyskowicz täällä antoi
tunnustusta nyt Vanhasen hallitukselle. Tätä harvoin
kuulee täältä puhujakorokkeelta, joten
täytyy todella kiittää ed. Zyskowiczia
tästä myönteisestä suhtautumisesta
Vanhasen hallituksen politiikkaan.
Totta kai me kaikki iloitsemme siitä, että on saatu
tuporatkaisu aikaan. Minä uskon, että niin hallituspuolueissa
kuin myöskin oppositiossa näin tehdään,
mutta totta kai on sitten painotuseroja. Kyllähän
nämä veronkevennykset, joita nyt tehdään,
aika kovia ovat, kun vertaa sitten, mitä niille ihmisille,
jotka elävät pienten eläkkeiden ym. varassa,
tulee. Kyllä pitää myöskin kritiikkiä voida
hallituspuolueen edustajana täältä esittää.
Kyllä me tarvitsemme myöskin muita merkittäviä parannuksia
sekä ensi että seuraavan vuoden budjettiin, että voidaan
myöskin pienemmillä tuloilla elävien
ihmisten, sekä eläkeläisten että opiskelijoiden,
asemaa turvata. Minä luulen, että oppositio antaa
tähänkin tukensa, että se tulee. (Ed.
Zyskowicz: Nämä ovat puheita, tarvitaan tekoja!)
Herra puhemies! Haluaisin puuttua nyt yhteen kohtaan, jonka
vuoksi tulin puheenvuoron varaamaan tässä täydentävässä budjettiesityksessä, kauppa-
ja teollisuusministeriön pääluokassa
ja siinä kohdassa Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot.
Perustelujen selvitysosaan on kirjoitettu, että työvoima-
ja elinkeinokeskusten johtamisedellytysten tehostamiseksi määritellään
1.7.2005 mennessä te-keskusten ydinprosessit, niiden johtamisen
ja prosessien edellyttämä resurssienjako. Saatavien
kokemusten perusteella arvioidaan myöhemmin mahdollinen
tarve te-keskusten organisaation rakenteen kehittämiseksi.
Tähän lauseeseen sisältyy tavattoman
paljon. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tämän
tarkoituksena on merkittävästi muuttaa sitä te-keskusten
toimintamallia, missä tällä hetkellä toimitaan,
että siellä on yritysosastot, maaseutuosastot
ja työvoimaosastot, ennen kaikkea sen takia, että tässähän
oltaneen irrottamassa nimenomaan työvoimaosastojen asemaa
ja työvoimatoimistojen määrää ehkä tultaneen
tulevaisuudessa supistamaan, koska ne ollaan irrottamassa tästä nykyjärjestelmästä.
Tämä asia on tietenkin selvittelyn alla, mutta
minä toivon, että tähän nyt
paneudutaan huolella ja myöskin katsotaan, koska te-keskukset
ovat toimineet vasta muutaman vuoden, onko nyt järkevää tässä vaiheessa
lähteä tätä organisaatiota hajottamaan.
Eikö sitä pitäisi nimenomaan kehittää?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ed. Vihriälälle kiitoksista,
mutta nyt sitten kuultiin taas näitä puheita.
Eläkkeensaajille on tulossa jotain hyvää, opiskelijoille
on tulossa jotain hyvää, ja monille muille ryhmille
on tulossa jotain hyvää — puheissa — mutta,
ed. Vihriälä, missä ovat ne teot? Mitä opiskelijat
ovat tältä hallitukselta tähän mennessä saaneet?
Ei mitään, eikä kehyksissäkään
hallitusohjelmassa ole varattu senttiäkään. Mitä eläkkeensaajat
ovat saaneet, siitä jo puhuttiin.
Te kerroitte silloin, kun tämä hallitusohjelma hyväksyttiin,
että siinä on tasapaino menojen ja veronalennusten
välillä, kun veroja alennetaan 1,12 miljardia
ja menoja lisätään 1,12 miljardia. Nyt
kun veroja alennetaankin, mikä on järkevää, 1,7
miljardia lisää, niin tuleeko myös menoja
lisää 1,7 miljardia, ed. Vihriälä,
ja mitä siihen sanovat kehykset ja ministeri Kalliomäki?
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kyllä ed. Vihriälän
puheenvuoroa sen vuoksi, että hän täällä lupasi,
aivan kuten ennen vaalejakin, kaikille kaikkea, ja me kaikki tiedämme,
että niin ei voi tehdä. Jos te annatte veronalennukset
ja olette hallitusohjelmassa sitoutuneet 7 euron eläkkeen
korotukseen, niin ette te täällä enää voi
mennä lupaamaan lisää korotuksia eläkeläisille,
jos te ette aio niitä oikeasti toteuttaa. Se antaa eduskunnasta aika
kummallisen kuvan, jos täällä lupaillaan taas
yhä uudelleen. Toivoisin, että keskustan edustajat
muistaisivat tämän, ettei ainakaan täällä salissa
enää lupailtaisi lisää, koska
sitten niitä perätään meiltä kaikilta
muiltakin kansanedustajilta, miksi te ette niitä toteuta,
kun niitä jopa täällä eduskunnan
puhujakorokkeella luvataan.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En, ed. Huotari, ainuttakaan euroa luvannut
tuolla puheenvuorossani. (Ed. Huotari: Lämmintä kättä!)
Ensinnäkin se, mitä on saatu aikaan. Täällä on puhuttu
nyt tästä 7 euron kansaneläkkeen tasokorotuksesta,
joka tulee 1.3. voimaan. Senhän piti tulla hallitusohjelman
mukaan vasta seuraavana vuonna, sitä on aikaistettu.
Toisaalta on myöskin veteraanipaketti, jota ei koskaan
saatu aikaan edellisen hallituksen aikana sellaisena kuin nyt on
tehty. 21 miljoonaa euroa veteraaneille, se koskee myöskin
eläkeläisiä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on nyt ajanut oikein reippaasti kokoomuksen
oikealta puolelta ohi, kaukaa sieltä, sellaiset esitykset
ovat tänään hallituksen toimesta tulleet
tämän valtioneuvoston tiedotteen mukaisesti. Me
olemme varmasti kaikki suhtkoht tyytyväisiä siihen,
että pitkäaikainen tulopoliittinen sopimus syntyi,
se tuo vakautta ja ennustettavuutta kaikkeen talouteen. Sen sisältö on tietysti
mielenkiintoinen, erityisesti täältä katsoen
se osuus, minkä hallitus on tänään
asian osalta täyttänyt, eli lupaus verotuksen
muutoksista ja tietyistä muista toimenpiteistä.
Tupo tuo jo ensi vuonna palkansaajille 2,5 prosenttia lisää ja
seuraavana vuonna 2,1 prosenttia palkkoihin. Sitten nämä verokevennykset,
joista täällä on puhuttu, ovat vuonna
2005 noin 350 miljoonaa euroa, 810 miljoonaa euroa vuonna 2006 ja
550 miljoonaa euroa vuonna 2077. Tämä tekee yhteensä kai
bruttomääräisesti 1,7 miljardia euroa.
Se on todella luku, joka ohittaa kaikki kokoomuksenkin suuret lupaukset.
En siinä mielessä ollenkaan ihmettele, että ryhmänjohtaja
Zyskowicz kehui hallitusta niin vuolaasti. Kokoomukselta kyllä menevät
samalla varmasti seuraavien vaalien vaaliaseet, kun sosialidemokraatit
ja keskusta vievät verot pois rikkaitten ja muiden maksettavista.
Eri asia on, miten käy näiden yhteiskunnallisten
julkisten palvelujen, (Ed. Huotari: Huonosti käy!) joista
vielä runsas kuukausi sitten kilvan huusivat vastakkain ed.
Katainen ja puhemies Lipponen televisioruudussa niin, että kansa
hullaantui ja äänesti heitä, kun luuli,
että nyt palvelut paranevat. Tämä ei varmasti
sitä nyt kovin paljon vahvista.
Herra puhemies! Tässä verotuksen keventämispolitiikassa
hallitus siis jatkaa kokoomuslaista linjaa vielä kokoomuslaisempana,
kuin sitä on koskaan ennen noudatettu, ja lupaa lähinnä palkansaajille
ja kieltämättä kohtuullisesti pienituloisia
ymmärtävällä tavalla, mutta
sittenkin euromääräisesti jälleen
hyvätuloisia kaikkein eniten suosien mittavat verokevennykset.
(Ed. Gustafsson: Samassa lauseessa kaikki elementit!) — Kyllä näin
on ed. Gustafsson. Minä ymmärrän, että teidän
sydäntänne särkee tämä malli,
jonka hallitus valitsi, mutta koettakaa kestää.
Te joudutte tätä puolustamaan kentillä.
Herra puhemies! Tämä verolinja kertoo siitä, että hallitus
on hyvätuloisten asialla, se on nimittäin kääntänyt
varsin kylmästi selkänsä eläkeläisille,
erityisesti kaikkein pienimmän eläkkeen varassa
eläville. Hehän saavat 0,4 prosenttia eläkkeisiin
korotusta ensi vuoden alussa, kun palkansaajat saavat siis 2,5 prosenttia
paljon suurempiinkin tuloihinsa korotusta. Sitten palkansaajat saavat
veronkevennykset, joita eläkeläiset eivät
pääosin saa, koska vähennysmalli on jälleen
tämä entisenlainen. Tuo 7 euroa, mikä tuli kansaneläkkeisiin
tai tulossa on 1.3. ensi talvena, sehän menee siinä viinan
hinnan laskun aiheuttaman indeksitarkistuksen korvaamiseen.
Todellakin, eläkeläiset jäävät
tavattomasti jälkeen siitä kehityksestä,
mikä nyt tällä alkavalla tupokaudella
tapahtuu yhteiskunnassa hallituksen politiikan myötä.
Ministeri Mönkäre nimittäin vakuutti,
että tällä vaalikaudella pieniin eläkkeisiin
ei tule enää mitään korotusta.
7 euroa neljän vuoden aikana on ainoa, mitä on
tulossa, ja sitten tämä 0,4 prosenttia indeksitarkistusta,
joka on onnettoman vähäinen summa. Tämä on
täysin epäoikeudenmukaista, aivan kohtuutonta meidän
nykyisiä eläkeläisiämme kohtaan,
tällainen politiikka kautta linjan. Lähes samassa
asemassa ovat opiskelijat, joita hallitus kehottaa velkaantumaan,
eikä työttömilläkään
hurraamista ole tässä mallissa, mitä eteenpäin
viedään.
Herra puhemies! Erityisen suurella mielenkiinnolla odotan maa-
ja metsätalousministeri Korkeaojan jossakin Kainuussa,
vai missä hän oli puhumassa, lupaamaa maataloustupoa.
Valtiovarainministeri Kalliomäen erityisavustaja esitteli
jonkinlaista omaa maataloustupoa kuulemma siellä globalisaatioryhmässä,
se oli sellainen talonpojantappolinja, että sellaista ei
ole 30—40 vuoteen kuultu. Nyt ministeri Korkeaoja, jota
kovasti kehuttiin Savonlinnassa viikonloppuna, on luvannut maataloustupon.
Minkähänlainen se on? En ole ennen varsinaista
tällaista nähnyt, mutta nyt se on toivon mukaan
tulossa. (Ed. Huotari: Onhan muitakin lupauksia kuultu!) Ehkäpä valtiovarainministeri
Kalliomäki voisi kertoa, minkälainen paketti siitä on
tulossa. Tämä on vakava kysymys, tämä maatalouden, maaseudun
perustyöllistävän elinkeinon, kehitys
tällä hetkellä. Turhaan eivät
viljelijät pohjoisessa ja keskisessä Suomessa
ole huolissaan maatalouden osalta. Turhaan eivät ole myöskään Länsi-Suomessa
sokerinviljelijät huolissaan. Tilanne on lähes
katastrofaalinen.
Herra puhemies! Todellakin odotan, että hallitus nyt
tämän tupon syntymisen jälkeen paneutuu
uudelleen, toivon ja vaadin, että paneutuu uudelleen eläkeläisten,
opiskelijoiden, työttömien ja maatalouden tilanteeseen,
ja tuo myös oikeudenmukaisuutta näille väestöryhmille.
Herra puhemies! Tähän pakettiin liittyy näitä muutamia
oheistoimintoja, liikenneinvestointeja. Hallitus on luvannut Lappeenranta—Imatra-tiehankkeelle
ja Lahti—Luumäki-ratahankkeelle aloittamisrahat
2007. Se on sinänsä positiivista, mutta tämä lista
voisi olla paljon pitempi. Myös perustienpitoon pitäisi
saada rahoitusta. Täällä ehkä vähän
siihen luvataankin, mutta summat ovat kyllä tavattoman
pieniä. Pitäisi purkaa se valtionomaisuuden myyntitulojen
käytön rajoitus ja panna nämä hankkeet
täytäntöön. Ne ovat paljon tehokkaampia
kuin nämä hyvätuloisten verokevennykset
myös työllisyyden kannalta.
Edelleen hallitus lupaa tätä kuntien valtionosuuksien
pakkolainatarkistusta muuttaa siten, että parikymmentä miljoonaa
aikaistetaan vuodelle 2005 ja 15 miljoonaa vuosille 2006 ja 2007. Eli
se keskustelu, mitä täällä on
käyty, on sentään hieman mennyt perille,
mutta koko järjestelmä pitäisi ottaa
mietittäväksi, ja kuntien ahdinko, joka tässä uhkaa
vain syventyä esimerkiksi näitten palkankorotusten
takia, pitäisi ottaa vakavasti ja huolehtia siitä,
että nämä palvelut säilyvät — ja
monelta osin niiden pitää parantua.
Herra puhemies! Työllisyyden osalta on kyllä vakava
kysymys, onko tämä hallituksen malli kokonaisuudessaan
yhdistettynä tupoon tehokkain työllisyyttä parantava
malli. Esimerkiksi ruuan arvonlisäveron alentaminen olisi
oikeudenmukaisempi, ja uskallan väittää,
että se olisi ehkä myös työllisyyden
kannalta tehokkaampi tapa kuin tämä kokoomuslainen
malli, jota hallitus toteuttaa yli-kokoomuslaisittain.
Herra puhemies! Totean vielä, että talousrikosten
torjuntaankin hallitus lupaa suhtautua myönteisesti, ja
se on tietysti hyvä lupaus sinänsä. Nämä toimenpiteet
on syytä nyt valtiovarainvaliokunnassa ja täällä eduskunnassa
saattaa selkeän, vahvan keskustelun ja tarkastelun piiriin
ja alaiseksi. Näin nopeasti tarkastellen tähän
jää monta epäilyttävää kohtaa
ja kysymystä, joitten osalta on vaadittava muutoksia. Erityisesti
nämä eläkeläiset ja muut, jotka
unohtuvat aina näissä tupo-pöydissä ja
näyttävät unohtuvan jatkuvasti myös
hallituksen työskentelyssä, on vakava kysymys,
joka on vielä selvitettävä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka keskustelun aihe onkin hallituksen esitys
eduskunnalle vuoden 2005 talousarviota koskevan hallituksen esityksen
täydentämisestä, niin kaikissa puheenvuoroissa
kuitenkin on keskustelu kulkenut tämän tulopoliittisen
ratkaisun syntymisen ja siihen liittyvien odotusarvojen ja hyvien
lupausten ympärillä. En muista tilannetta, että olisi
ollut niin kuin nyt, että eduskunnan lähes enemmistö kuulijoista
koostuu parhaista asiantuntijoista; ed. Zyskowicz edustaen kokoomuksen
ryhmää, tosin yksin, ja ministeri Kalliomäki,
myöskin sama juttu, täällä sos.dem.
ryhmän puolelta. Mutta siinä mielestäni
on tämän yhteiskunnan nyt oleva ja tuleva voimakaksikko, ehkä voi
sanoa, että molemmat vähän eri laidoilla,
mutta tuleva voimakaksikko siinä, että hoidetaan
tätä maailmaa parempaan järjestykseen
ja tätä suomalaista yhteiskuntaa kilpailukykyisemmäksi.
On erittäin hyvä nähdä ja
tuntea se, että syntyi tulopoliittinen kokonaisratkaisu,
ja on erittäin myönteinen asia se, että se
myöskin syntyi sellaisella voimalla, että voidaan
olettaa, että maan kasvuvauhti pysyy mukana, niin että kilpailukyky
säilyy, mutta kyllä siinä paljon on myöskin sellaisia
odotusarvoja, mitkä ovat vähän tyhjän päällä.
Täällä perusteluissa todetaan: "Suomen talous
on kuluvana vuonna kasvanut ennakkotietoja nopeammin. Investoinnit
näyttävät käynnistyneen parin
vuoden supistumisen jälkeen mutta talouskasvua pitkään
ylläpitänyt kulutuksen voimakas kasvu on vaimenemassa."
Mielestäni tässä on tämä sisältö sekä myöskin
uhkatekijä, mitä tulevaisuus on olemassa. Kyllä kotimainen
kulutuskysyntä on tietysti siinä, että jos
on uskoa tulevaisuuteen, niin kulutustakin syntyy. Mutta varoittaisin
tässäkin asiassa, että kulutuksella,
mikä perustuu odotusarvoihin ja lainapääoman
käyttöön, ei ole tulevaisuutta ja se
johtaa ajastansa tuhon tielle, niin kuin muistamme tästä vähän
toistakymmentä vuotta taaksepäin tapahtuneesta ajasta.
Ed. Zyskowicz kehui täällä voimakkaasti
hallituksen veronalennuslinjaa ja myöskin pääomaverotuksen
poistamista tulevaisuudessa ja siihen liittyviä ratkaisuja.
Yksi asia, ed. Zyskowicz. Olen pitänyt teitä erityisenä talousnerona
ja maailman visioitten hakijana, luojana ja ymmärtäjänä myöskin,
mutta yksi merkittävä asia teiltä unohtui:
Tämän perintö- ja lahjaveron uudistaminen
ja hoitaminen niin, että se olisi myöskin kannustava
ja palkitseva ja johtaisi yhteiskunnan sellaisiin ... En tarkoita
sitä, että perintöverosta pitäisi
kokonaan luopua, mutta nämä kantoperusteet ja
sisällöt pitäisi ottaa tähän
asiaan esille. Jos ei nyt hallituksen riveistä kukaan muista
tätä hommaa hoitaa, niin tämän
antaisin teille erityiseksi vaaliohjeeksi, että tämän
perusteella kun elätte, toimitte ja teette, niin teillä saattaa
olla vielä menestystä ja kansalla uskoa myöskin
tähän kansalliseen kokoomukseen.
Näin arvellen tarkoitan tällä sisällöllä — voisin
vielä auttaa, mitä se tarkoittaa — sitä,
että tämä perintövero perittäisiin
vasta sen jälkeen, kun tämä perintö on
realisoitu ja tästä omaisuudesta, mitä on
peritty, on luovuttu. Tietenkin jos peritään puhdasta
rahaa, mitä vaan nykyisin valitettavan harvoin on missään
perittävissä, niin siitä on helppo maksaa
perintövero. Mutta jos peritään perheen
yhteinen asunto ja se puoliso joutuu myymään sen
asunnon sen takia, että saa maksettua perintöveron,
niin tämä on aivan mahdoton epäoikeudenmukainen
vääryys, mikä pitää oikaista
ja hoitaa.
Herra puhemies! Aavistuksen verran tähän sisältöön,
mistä nyt keskustellaan. Täällä on
nähtävissä minusta hyvää tarkoittavia
oikaisuja, mitä hallitus tässä esittää.
Tietenkin opposition tehtävänä on moittia
ja hallituksen tehtävänä on kehua tätä sisältöä,
mutta on hyvä, että tuodaan hallituksen esityksenä tällainen
oikaisu lisäyksenä niin, että valiokuntavaiheessa
näitä kaikkia ei tarvitse uudestaan kirjoittaa,
lisätä ja laatia mietintöjen sisällä.
Tätä pidän erittäin tervehdyttävänä ja
terveellisenä asiana.
Otan täältä yhden asian erikseen,
koska luulen, että tämä runsas väki,
joka salissa on ja muutenkin kuulolla, hoitaa nämä loput,
yhden asian, kun näen perussuomalaisten voimakaksikon,
ed. Soinin ja ed. Halmeen, tuolla takapenkillä olevan.
He ovat kantaneet huolta isänmaan asioista ja veteraanien
kunnioituksesta, ja avustan ed. Soinia tässä puheenvuorossani
sen verran, että pääsee ed. Soini sisälle
tähän, mistä on kysymys. Täällä sanotaan
valtioneuvoston pääluokassa 23: "Avustus Tammenlehvän
perinneliiton käynnistämismenoihin (siirtomääräraha
3 v). Momentille myönnetään 50 000 euroa."
Tämä on sellainen asia, missä täytyy
antaa erityiskiitos ministeri Kalliomäelle ja valtiovarainministeriölle,
että tällainen asia on huomattu ottaa täällä esille
ja panna järjestykseen. Tammenlehvän Perinneliitto,
jonka tehtävänä on siirtää veteraaniperinnettä ja
veteraanien sanomaa tuleville sukupolville, hoitaa ja huoltaa sitä kallista perinnettä,
mitä isänmaan puolustamisen eteen nämä veteraanit
ovat tehneet, tarvitsee tämän käynnistysvoiman.
Kun se käynnistysvoima tulee näin valtiovallan
taholta, se on minusta erinomainen kädenojennus tälle
asialle, sen tulevaisuudelle ja tämän hyvän
asian muistamiselle, sille, kuinka 65 vuotta taaksepäin
talvisodan syttyessä juuri tänä päivänä tämä asia
oli tärkeä, missä ratkaistiin tämä Suomen
kohtalo. Tämän sanoman kertominen myöskin
50 vuoden kuluttua tai 65 vuoden kuluttua näille tuleville
päättäjille, tuleville suomalaisille,
on sellainen tehtävä, että siihen tarvitaan
koottua voimaa, ja tästä, että valtiovalta
on täällä matkassa olemassa, tiedän,
että tulevaisuudessa kansan karttuisa käsi kyllä tätä asiaa
tukee myöhemmin niin, että tämä henki
ja sen hengen sisältö pysyy voimassa ja järjestyksessä,
mutta on hyvä, että se on täällä mukana.
Herra puhemies! Loput kehumiset jätän muitten
tehtäväksi.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela pyysi muitakin kehumaan,
ja ajattelinpa aloittaa sitten kehumisella. Annan kiitokset valtiovarainministeri
Kalliomäelle siitä, että tässä esityksessä on
Kainuun kehittämisrahan lisäys, mikä oli
ihan välttämätön tiettyjen asioiden toteuttamiseksi,
että myöhemmin pystyttäisiin saamaan
säästöjä ja toteuttamaan mahdollisimman
tehokkaasti ne yhteistoiminnot eri kuntien välillä,
mitkä nyt siirtyvät tänne Kainuun hallintokokeiluun
eli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut lähinnä,
mutta myöskin palkanmaksu ja muut tällaiset tukipalvelut
yhdistetään, vaikka niitä ei siinä laissa
määriteltykään. Tästä kiitokset.
Kiitokset pitää silloin antaa, kun kiitoksen aihe
on.
Mutta tässä aikaisemmassa keskustelussa, kun ed.
Zyskowicz todisti, että hallitus on ylittänyt sataprosenttisesti
hallitusohjelmassa luvatut veronkevennykset ja on toteuttanut kokoomuslaisempaa
politiikkaa, kuin kokoomus uskalsi edes haaveillakaan, niin kyllähän
tätä täytyy tietysti ihmetellä.
Eikä tämä ihan vaurioitta ole tapahtunut.
Kyllä kaikissa kunnissa on jouduttu nyt miettimään
kuntapalveluja, niin kuin on jo aikaisemmin jouduttu miettimään,
siis leikkaamaan palveluja ja myöskin järkiperäistämään
niitä. Mutta nyt monissa kunnissa joudutaan korottamaan
veroprosenttia, niin kuin esimerkiksi Karjaa Suomen ykkösenä joutuu
nostamaan veroprosenttinsa 21 prosenttiin, joka on mielestäni
aika korkea. Voisin kysyä ed. Zyskowiczilta, onko se teidän
mielestänne korkea. Tässähän
on muitakin syitä kuin nämä veronalennukset.
Toinen syy on tietysti se, että Karjaa yksityisti terveyspalvelunsa
ilman kilpailutusta Folkhälsanille, mikä tarkoitti
sitä, että tehtiin huono ja erittäin
kallis sopimus. Nyt kunnan talous on ihan kuralla, eli molemmat
kokoomuksen opit, siis (Ed. Zyskowicz: Mehän kannatamme
kilpailuttamista!) veronalennuspolitiikka ja yksityistäminen
ilman kunnollista ... tai sanotaan, että yksityistäminen on
Karjaan eli Suomen ykköseksi päässeen,
korkeimmalla veroprosentilla nyt julkisuudessa keikkuvan kunnan
tilanteen syy.
Mutta kyllä täytyy ihmetellä sitä,
että sosialidemokraatit ja keskusta ovat yhä edelleen
valmiita alentamaan veroja sen entisen päälle
vaikka kuinka paljon, kun samanaikaisesti on nähtävissä,
että kuntien talous on heikkenemässä.
Ja mikä on sitten tänne toiselle puolelle tulossa
tässä tupo-sopimuksessa sovitussa paketissa? Kuntien
valtionosuuksien pakkolainasta vain 20 miljoonaa tulisi ensi vuodelle.
Se ei kyllä kovinkaan paljon kuntia lämmitä.
Käytännössä sillä ei
juurikaan ole merkitystä. Jos se olisi ohjattu kaikista heikoimmassa
tilanteessa oleviin kuntiin, eli harkinnanvaraisia valtionosuuksia
olisi lisätty ja kohdennettu se niille, joilla kaikista
huonoimmin menee, sitten se olisi ehkä niitä kuntia
juuri auttanut, mutta kun se jaetaan yli 400 kunnan kesken, ei siitä paljon
kyllä kukaan juuri hyödy.
Ed. Vihriälä täällä kävi
taas antamassa lisää lupauksia omassa puheenvuorossaan.
Minusta on ihan käsittämätöntä,
että hallituspuolueen vastuullinen kansanedustaja, joka
istuu etupenkissä ja on pitkään ollut
talossa, vielä täällä lupaa lisää eläkeläisille
ja opiskelijoille, kun tietää varsin hyvin, että kovinkaan
paljon niitä parannuksia ei tehdä sillä ohjelmalla,
mikä hallituksella on, ja ennen kaikkea sillä lisäpöytäkirjalla,
joka hallitusohjelman liitteenä on. Yksi vaihtoehto, jonka
kuulin erään keskustalaisen lupaavan eräässä eläkeläistilaisuudessa,
on se, että nyt kun tulee tämä hallituksen
puolivälitaival ensi keväänä,
niin hallitus mahdollisesti tarkistaa ohjelmansa ja siinä vaiheessa
sitten eläkeläisilläkin olisi mahdollisuus
saada jotain. Tekisi mieleni ihan kysyä, kun valtiovarainministeri
on täällä paikalla, puhuvatko keskustalaiset
näissä tilaisuuksissa ihan lämpimikseen
vai onko todellakin tulossa eläkeläisille joitakin
parannuksia näistä tässä puolivälin
krouvissa. Minun on vähän vaikea uskoa sitä,
kun tiedän, että ministeri Kalliomäki
on useaan otteeseen täällä kyselytunnilla
sanonut, että pitäisi erittäin tiukkaa
budjettilinjaa noudattaa. Mutta toisaalta taas, kun nämä veronalennukset
kohdistuvat työssä oleviin ihmisiin ja miljoona
ihmistä jää vaille veronalennuksia, niin
onhan se tietysti ihan kohtuutonta, että nämä ihmiset
eivät sitten hyödy laisinkaan tästä tilanteesta. Päinvastoin,
he joutuvat maksumiehiksi silloin, kun kunnat joutuvat korottamaan
veroäyrejä, kun nyt 136 kuntaa joutuu korottamaan
ja moni muu olisi korottanut ja olisi ollut pakotettu korottamaan,
jos ei kilpailisi naapurikuntien kanssa tilanteesta ja asukkaista,
ja käytännössä sitten joutuu
tekemään todella rajuja leikkauksia omiin palveluihinsa,
jotta pystyy pitämään veroprosenttinsa
ennallaan.
Eli kyllä täytyy sanoa, että vaikka
on erittäin hyvä, että tupo syntyi, niin
kyllä sillä tulonjakovaikutukset tulevat olemaan
taas kerran aika voimakkaat eli kaikista köyhimmät
ihmiset jäävät yhä edelleen
köyhiksi ja hyvätuloiset ihmiset tulevat saamaan
enemmän, ja kun varallisuusvero vielä poistetaan,
niin tulonjakovaikutukset ovat kyllä todella merkittävät.
Tupoa pitää puolustaa sen vuoksi, että se
tuo paremman palkkakehityksen naisvaltaisille aloille kuin liittokohtaiset
kierrokset olisivat tuoneet. Mutta tiedän, että tupon ulkopuolelle
jäi erittäin merkittäviä asioita,
esimerkiksi tilaajan vastuu. Minusta olisi yrittäjienkin
kannalta, siis suomalaisten yrittäjien kannalta, erittäin
tärkeätä, että tämä tilaajan
vastuu tulisi, koska silloin ne suomalaiset yritykset, jotka ovat
kilpailemassa näiden halpatyövoimaa käyttävien
yritysten kanssa, pystyisivät aidosti myöskin
kilpailemaan ja voittamaan myös sen kilpailun joissakin
tilanteissa. Ei tämä minusta suomalaisten yritystenkään
kannalta ole hyvä, että tämä tilaajan
vastuu jäi tässä asiassa sopimatta, ja
erityisesti pienten yritysten kannalta. Joskus vähän tuntuu
siltä, onko siellä tuponeuvotteluissa pienillä yrityksillä oikein
puhujaakaan ollut niiden puolesta, ja ainakin hallituksen pitäisi
pitää näitten pienten yritysten puolta,
jos ei sitä tämä uusi hieno EK sitten
teekään.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihmeellistä on elämä,
voisi aloittaa tässä, kun on puhuttu, ed. Huotarikin,
siitä, kuinka on mahdollista, että kokoomus ja
sosialidemokraatit loivat tämmöisen vastakkainasettelun
ja näennäisristiriidan vaalien alla. Siinähän
kävi niin, että kepu pestiin sen omassa leipälajissa.
Yleensä kepu on tehnyt tällaisen näennäisvaihtoehdon
ja sitten puhaltanut koko potin, mutta nyt kävi niin, että Katainen
ja Lipponen soittivat laulua ja kepu oli se, jolta jäi
nyt tuoli sitten saamatta.
Mutta tähän en malta olla toteamatta sitä,
että vasemmistoliitto, joka esiintyy aina rauhan puolesta,
vastustaa näitä meidän jalkaväkimiinojamme,
mutta on valmis hyväksymään EU:lle oman muukalaislegioonan
eli nämä taistelujoukot. Ihmeellinen on elämä:
rauhanmerkki rinnassa ja rauhan kiilto pinnassa, mutta sitten, kun
vaatii suhteet, että voisi pysyä hallituskelpoisena,
niin näinhän se kääntyy luokille
ja kuplille.
Mutta, arvoisa herra puhemies, itse tähän
taloustilanteeseen ja veronalennuksiin ja tupoon: Tämä tupomallihan
elää sitkeästi, ja sinänsä se on
toiminut varsin hyvin. Mutta on syytä muistaa, että se
oli Mussolinin Italia, jossa ensimmäiset tupomallit tehtiin
korporaatioiden kesken, ja se on aika mielenkiintoinen historiallinen
malli. Siellä työnantajakorporaatiot, työntekijäkorporaatiot
ja valtiovalta tekivät tällaisia malleja, ja se on
aika mielenkiintoista, että tästäkin
historiallisesta jatkumosta on jotain käyttökelpoista
voinut löytää, vaikka yleensä siinä maassa
siihen aikaan ei löytynyt kuin kelvotonta jälkeä kaikilta osiltaan.
Mutta sitten näistä verohelpotuksista ja -kevennyksistä:
Toki on hyvä, että on vakautta, että pystytään
sopimaan. Kyllähän tämä tupoteatteri on
hämmästyttävän suosittu vuodesta
toiseen. Se on suositumpi kuin Kainuun teatteri, se on suositumpi
kuin Espoon teatteri, jopa suositumpi kuin Kansallisteatteri. Aina
valvotaan pari yötä, ja henkeä pidätellen
siellä ylitunnit juoksevat toimittajilla, kun he siellä odottavat
kuolaten, että nyt tulee uutinen: syntyykö tupo,
tupo ei synny, tupo syntyy, ja kauhea kiihko on päällä ja
melkein mummot puristavat vilttiä keinutuolissa pitkin
Suomea, syntyyköhän nyt se tupo vai eikö se synny,
ja meille kaikille mahtava helpotus, että tupo on syntynyt,
Suomi on pelastettu, ja hallitus on suosittu, ja kokoomus kehuu,
ja kaikki ovat tyytyväisiä. Tässähän
melkein luulee, että asiat ovat hyvin. Ilmeisesti näin
tämä on ymmärrettävissä.
Kyllä se on hämmästyttävää,
että tällainen käsikirjoitus toimii säännöllisin
väliajoin. Minäkin sen osaisin jo kirjoittaa ja
vähän koreografiaa tuottaa siihen: pikkuisen kravattia
vinoon ja tukkaa sekaisin ja ollaan niin kärsineen näköisiä.
Mutta, arvoisa herra puhemies, näistä työn
tuloksista: Siinä olen ed. Huotarin kanssa samaa mieltä,
että miljoona ihmistä ei hyödy juuri
mitään veronalennuksista eikä paljon
tupoistakaan. Eläkeläiset kelpaavat aina teatterin
kohteeksi. 7 euroa, se on se kylmä tosiasia, mitä on
pieneläkeläisille, ja nämä veronalennukset
eivät kohdennu myöskään opiskelijoille,
lapsiperheille, monelle sellaiselle, jotka eivät veroja
maksa. Tämähän on tietysti aivan olennainen
asia. Mutta se, että sosialidemokraatit luopuvat varallisuusverosta,
ei ole suinkaan ihme. Paperityömiehillä ja monilla muilla
ammattityömiehillähän sitä omaisuutta
alkaa olla ja varallisuuttakin rupeaa kertymään,
ja kummasti, kun rupeaa syntymään niin sanotusti Marxin
lisäarvoteorian mukaista ylijäämää,
ei sitä enää aletakaan annella poispäin,
vaan mieluummin muiden asiat ovat yhteisiä ja nämä minun
omaisuuteni ovat minun omaisuuksiani.
Mutta kyllä tässä on taas ihmisillä ajattelemista.
Vanhat puolueet ovat kääntäneet takkinsa,
siis keskusta ja sosialidemokraatit, siinä mielessä, että lupasivat,
että emme alenna veroja, mutta nyt kokoomuksesta ovat menneet
ohi, ovat alentaneet enemmän veroja. Nyt kokoomus kehuu
hallitusta, ja sitten kun taas tulevat seuraavat vaalit, nämä esiintyvät
toisilleen vaihtoehtoina. Aivan vastaavasti kokoomus ja vasemmistoliitto
ensin kahdeksan vuotta olivat samassa hallituksessa. Kumman politiikkaa
silloin toteutettiin, ed. Huotari, teidän politiikkaanne
vai, ed. Zyskowicz, kokoomuslaista politiikkaa? Kysyn sitä ja
voin vastatakin, koska ed. Zyskowicz sanoo, että silloin
pistettiin Suomen talous raiteilleen, nostettiin Niinistön,
rautakanslerin, johdolla tämä maa alhosta ja synkkyydestä ja
onnistuttiin siinä, ja ed. Huotari sanoo, että köyhän
asia olisi ollut vieläkin huonommin hoidettu, jos me emme
olisi tilkinneet, vasemmistoliittona hoitaneet sinne sitä sosiaalista
aspektia, niin voi kuinka se olisi ollut. Nämä sitten
menivät vaaleihin ja esiintyivät toistensa vaihtoehtoina.
Nyt kun ollaan oppositiossa, tämä asia taas näyttää hieman
toiselta. Mutta kun tulevaisuus tulee, niin eihän siinä esteitä ole.
Toisin on tuolla suuressa maailmassa, eikä tarvitse kovinkaan suuresti
mennä meren yli. Ruotsissa sosialidemokraatit eivät
huoli vihreitä tai edes vasemmistoliittoa omaan hallitukseensa,
mutta meillä Suomessa kokoomus ja vasemmistoliitto ovat
voineet olla kahdeksan vuotta samassa hallituksessa, ja tämä on
minun mielestäni niin kuin poliittisen moraalin konkurssi.
(Ed. Huotarin välihuuto!) — Ei siihen nyt kommunisteja
ole tarvittu Suomea pelastamaan tähänkään
asti eikä tästä eteenpäinkään
tarvita. — Joku tällainen asia siinä on
kummallinen. Ainahan perusteet löytyvät, jos ei
periaatteita ole. Tämä on nyt sitten, että Suomi
nostettiin suosta. Jos se olisi ollut oikein suossa, niin olisi
pitänyt perussuomalaisetkin nostaa hallitukseen, mutta
niin suossa se ei vielä ollut ilmeisesti, että olisi
tehty kaikkien puolueiden hallitus.
Arvoisa herra puhemies! Tässä täydennyksessä on
paljon hyvää ja on päivitetty, ja kyllä se täytyy
sanoa, että kaikki ei ole huonosti. Mutta yhden semanttisen
asian haluaisin tuoda esiin, joka kertoo meidän aikakaudestamme:
Nyt syntyi tupossa tällainen ajatus, että kun
sitten joudutte työttömiksi — näin
sanottiin, huom., kun sitten joudutte — niin tätä muutosturvaa
tulee, eli me olemme alistuneet siihen, että kun työ karkaa Kiinaan,
Indonesiaan tai uusiin EU-maihin, sitten vähän
lievennetään tätä potkujärjestelmää. Tämä on
se tosiasiallinen uutinen siinä eikä se, kuinka
me pystyisimme paremmin pitämään väen
töissä. Useinhan sopimuksissa on se pienellä präntätty
teksti tärkeämpi kuin itse teksti, ja samoin näissä tupoasioissa
paljon tärkeämpi kuin se, mitä sanotaan,
on se, mitä rivien välissä lukee. Ja
tämä siellä rivien välissä lukee:
Meillä tulee olemaan erittäin vaikeata pitää työtä Suomessa
ja työtä kaikille. Se on sen takia vaikeata, että me
olemme nyt osa Euroopan unionia niin talouspoliittisesti kuin myös
ulko- ja turvallisuuspoliittisesti. Siihen haluan oikeastaan lopettaa, tähän
kalvinistiin, joka minunkin mielestäni oli aivan mainio
tokaisu Erkolta, kun hän sanoi, että on kalvinisti
pääministeri, ja jos minä nyt hieman
rohkenen sanoa, niin kalvinisteilta vaikuttaa pari muutakin ministeriä.
Mutta kun Erkko sanoi, että Suomella ei ole ulkopolitiikkaa
ollenkaan, niin tiedoksi nyt sinne Erkollekin, että Suomi
on ollut EU:n jäsen jo kymmenen vuotta. Meillä on
EU:ssa yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka, ja tämän
mukaan mennään EU:ssa. YK:ssa hyvin usein esitetään
Euroopan unionin kanta. Tähän on tultu. Jos halutaan
ulos tästä kalvinismista, niin kyllä se
minulle sopii. Silloin pitää lähteä ulos
Euroopan unionista.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Soini ihmetteli, ehkä asiaan
kuulumattomastikin hiukan, vasemmistoliiton kantaa näihin
EU:n nopean toiminnan joukkoihin, ja täytyy sanoa, että suurista
ja keskisuurista puolueista vasemmistoliiton kanta on kaikista tiukin
reunaehdoiltaan, millä nämä joukot voivat
toimia. Voihan niitä joukkoja vastustaa, mutta kun ne joukot
joka tapauksessa on perustettu, niin sillä vastustamisella
käy vaan niin, että istuu siellä takarivissä kahden
ja kolmen miehen ryhmänä jatkossakin ja on koko
ajan kirkasotsaisesti oikeassa, eli parempi vaikuttaa siihen, mitkä ovat
ne todelliset ehdot, millä niitä joukkoja sitten
käytetään, jos tulee sellainen tilanne,
että esimerkiksi kansanmurhien ehkäisemiseksi
ja estämiseksi niitä jouduttaisiin käyttämään.
Rauhanmerkki täällä on nähty
ainakin ed. Taipaleella, ja olen sen nähnyt myöskin
ministeri Tuomiojalla, ja hekin ovat hyväksyneet (Puhemies
koputtaa) ja paljon löysemmin ehdoin nämä taistelujoukot.
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On se hyvä, että ed.
Huotarilla jossain tulee kirkasotsaisuuteen ryppy. Silloin kun te
puhutte köyhien puolesta, te sanotte kyllä, että nyt
tehdään tämä vaihtoehto. Miksette siinä mene
realismiin ja sano: kun nämä hallituksen esitykset
kuitenkin menevät läpi, niin enpäs minä täällä teekään
näitä vaihtoehtoja. Te teette täällä vaihtoehdon,
hommaatte äänestyskartan ja käytätte
sitä siellä nälkämaalla, näytätte
niille kainuulaisille tovereille sitten, että näin
me teitä yritimme puolustaa. Tämmöistähän
tämä on.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Muutamalla
sanalla ajattelin vielä kommentoida, sanoisinko, herättämässäni
keskustelussa käytettyjä puheenvuoroja.
Ed. Vihriälä kommentoi puheenvuoroani ja otti
vastaan kiitoksia näistä veronalennuksista. Vähän
ne tuntuivat häntä nolottavan, kun hän
sitten korosti sitä, että ovat aika kovia. Sitä ne
todella ovat verrattuna esimerkiksi ed. Vihriälän
ja hänen puolueensa puheisiin viime vaalikaudella ja viime
vaalien alla. Mutta sitten ed. Vihriälä lohdutti
eläkeläisiä, opiskelijoita ja muita lähinnä tulonsiirtojen
varassa eläviä sanomalla, että kyllä heidän
etuisuuksiinsa on palattava. Kun sitten täällä ed.
Huotari ja muut tähän reagoivat, niin ed. Vihriälä vastasi
vastauspuheenvuorossaan, että ei hän puheenvuorossaan
luvannut heille euroakaan lisää. Eli näinkö on,
ed. Vihriälä, että eläkeläisille,
opiskelijoille ja muille luvataan lähinnä kylmää kättä ja
hyviä puheita, mutta ei tekoja? Näin se näyttää olevan.
Kun tämä hallitusohjelma esiteltiin silloisen pääministerin
Jäätteenmäen hallituksen ohjelmana tälle
salille, niin keskusta ryhmäpuheenvuoroaan myöten
korosti, että nyt on hyvä tasapaino hallitusohjelmassa,
kun veronalennuksiin käytetään noin runsas
miljardi ja menonlisäyksiin, siis hyvinvointiyhteiskunnan
vahvistamiseen menonlisäysten kautta, käytetään
noin runsas miljardi. Korostettiin, että tässä on
tasapaino, tässä on yhtä suuret luvut.
Kysyn, ed. Vihriälä, onko nyt niin, että kun veronalennuksiin
laitetaankin noin 1,7 miljardia lisää tähän
1,1:een verrattuna, mikä on sinänsä järkevää ja
hyvää politiikkaa, niin onko niin, että myös
menonlisäyksiin te, ed. Vihriälä ja keskustan
ryhmä, olette laittamassa suunnilleen saman verran lisää,
jotta tämä tasapaino säilyisi. Ja jos näin
väitätte tekevänne, mitä luulette,
että siihen sanovat kehykset ja niitä jo virkansakin
puolesta vartioiva valtiovarainministeri Kalliomäki? Eli puheenvuoroni
sisältö ja tarkoitus, ed. Vihriälä, on
se, että ei nyt kannattaisi enää niin
hirveästi eläkeläisille, opiskelijoille
ja muille puheenvuoroissaan lupailla, kun on jo nähty,
että tekoja ei tule ja kehykset ja aikomukset eivät
niihin tekoihin myöskään mahdollisuuksia
anna.
Ed. Kankaanniemi ja ed. Soinikin olivat, taisi ed. Huotarikin
olla, sitä mieltä, että hallitus veropolitiikassaan
toteuttaa kokoomuksen linjaa ja menee siitä jo ohi. Toteuttaa
kyllä kokoomuksen linjaa, mutta ei taida mennä ohi,
tulee hyvin lähelle niitä ajatuksia ja niitä tavoitteita,
joita tätä vaalikautta varten kirjasimme siinä kuuluisassa, ehkä vähän
surullisenkuuluisassakin kuuden kohdan vaaliohjelmassa, jonka suurin
ongelma, näin olen ymmärtänyt, oli se,
että se oli niin rehellinen. Me siinä hahmotimme
koko vaalikauden vero-ohjelmaa, ja sitä vero-ohjelmaa suunnilleen
hallitus tänään päättämillään
veronalennuksilla on toteuttamassa, ei mene siitä yli eikä ihan
näillä päätöksillä siihen
tule, mutta hyvin lähelle kylläkin.
Ed. Kankaanniemi epäili, että kun näin
hallitus toteuttaa kokoomuslaista veropolitiikkaa, niin se vie kokoomukselta
aseet ensi eduskuntavaaleissa. Näin ei käy. Kyllä vaalien
alla taas ed. Vihriälän ja keskustan ja sosialidemokraattien edustajat
kauhistelevat kokoomuksen veronalennuspuheita, paljoksuvat niitä,
hirvittelevät niitä ja sanovat, että kokoomus
näillä veronalennuksillaan on syöksemässä tämän
maan ties mihinkä perikatoon, ja sitten, niin kuin tällä vaalikaudella on
nähty vaalien jälkeen, toteuttavat suunnilleen ne
vaatimukset. Eli ei tarvitse ed. Kankaanniemen olla huolissaan.
Vaalien alla sosialidemokraatit ja keskusta tuolla maakunnissa ja
kentällä taas puhuvat kyllä veronalennuksia
vastaan.
Ed. Huotari moitti kuntatalouden tilasta näitä veronalennuksia.
Kuntatalouden huonosta tilastahan olemme samaa mieltä.
Luulen, että koko salikin on samaa mieltä, vaikka
hallituspuolueet joutuvat virkansa puolesta tilannetta sievistelemään,
mutta on väärin veronalennuksia siitä syyttää.
Ensinnäkin hallitushan on kompensoinut ja luvannut jatkossakin
kompensoida nämä verotulojen menetykset kunnille,
ja toiseksi näillä järkevillä veronalennuksilla
on nimenomaan tuettu talouden kasvua, on tuettu kotimaista ostovoimaa,
kotimaista kysyntää ja sitä kautta on
voitu ylläpitää työllisyyttä ja
talouden kasvua. Jos ei olisi tehty tätä järkevää veropolitiikkaa,
me olisimme työllisyyden kannalta paljon huonommassa tilanteessa
ja sen seurauksena kuntien taloudellinen tilanne olisi vielä nykyistäkin
huonompi.
Mitä Karjaan terveydenhuollon yksityistämishankkeeseen
tulee, niin, ed. Huotari, kokoomus ei todellakaan ole sitä mieltä,
että pitää yksityistää itseisarvoisesti,
pitää yksityistää kilpailuttamatta
ja pitää yksityistää vielä epäonnistuneesti tekemällä huonoja,
kunnan kannalta huonoja sopimuksia. Päinvastoin me olemme
sitä mieltä, että kuntien palvelut pitää tuottaa
tarkoituksenmukaisimmalla tavalla, sillä tavalla, miten
maksetuille veroille saadaan paras mahdollinen vastine. Tässä voidaan
käyttää kunnan omia palveluita tai kunta
voi ostaa näitä palveluita muilta. Se voi ulkoistaa
toimintoja, mutta silloin tarvitaan osaamista tässä ostopalvelujen
käyttämisessä ja ulkoistamisessa, ja
se on hyvin tärkeä osa näiden ulkopuolisten
tahojen palveluiden käyttämistä.
Sen sijaan kuntatalouteen vaikuttaa kielteisesti lähivuosina
tämän hallituksen kunnilta ottama yli 400 miljoonan
euron pakkolaina, ja tämän tupon liitännäispaketissa
hallitus tulee hyvin pieneltä osin kuntia vastaan, eli
sitä jälkipainotteisuutta, joka tämän
pakkolainan takaisinmaksussa on, pieneltä osin lievennetään.
Edelleenkin hallituspuolueet ovat ajamassa tässä talossa
läpi mallia, jossa se jaksotetaan neljälle vuodelle
ja jossa tämän viimeisen vuoden, siis vuoden 2008, maksuosuus
on selvästi suurin. Eli edelleenkin pakkolaina ja edelleenkin
neljäksi vuodeksi ja edelleenkin takaisinmaksu jälkijättöisesti
tai jälkipainottuneesti.
Arvoisa herra puhemies! Puheenvuorossani kysyin, kun kiinnitin
huomiota puheiden ja tekojen ristiriitaan, miten sosialidemokraatit
nyt tuolla kentällä selostavat tätä varallisuusveron
poistoa, joka mielestäni on järkevä ratkaisu.
On todella suuri sääli, että ed. Gustafsson
joutui salista poistumaan, sillä olisi ollut niin mieluisaa kuulla,
kun ed. Gustafsson täällä olisi tulisieluisesti,
kuten hänen tapansa on, puolustanut tätä varallisuusveron
poistoa. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla, miten hän
aikoo tätä hallituksen ratkaisua omille kannattajilleen
myydä. Ehkä ed. Gustafsson pystyy senkin todistamaan,
että tämä varallisuusveron poisto tehdään
pieni- ja keskituloisia suosivalla tavalla. (Naurua)
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tästä voisi aloittaakin
elikkä tästä varallisuusverosta. Minusta
eduskunnassa puhutaan hyvin usein köyhien asemasta, ja
tässä voisi todeta, että tämä ei
ainakaan köyhiä koske.
Tässä on kyse talousarvion täydennyksestä,
ja niin kuin edellä on puhuttu, tähän
oleellisesti kytkeytyy tupokuvio. Itse en ole koskaan kuulunut verouskovaisiin,
joita täällä tuntuu aika paljon olevan,
kokoomuksessa eritoten, jotka uskovat ja kumartavat aina veroalen
suuntaan, tulipa siitä hyvää tai huonoa.
Siinä mielessä tämä linja, mikä tässä nytkin
on taas valittu ja tullaan toteuttamaan, sehän tarkoittaa
sitä, että meiltä viedään tulopohjaa
pois ja tulonsiirtoja joudutaan katsomaan hyvin tarkasti. Tulevan
talousarvion yhteydessä, mitä tässä tullaan äänestelemään,
tiedän millainen narina syntyy muutamasta kymmenestä miljoonasta,
mutta täällä sitten on miljardiluokan
alennuksiin varaa.
Meillä tiestön osalta tai köyhimpien
ihmisten etuuksien osalta monessa paikassa on rahanpuute, mutta
siitä huolimatta olemme valmiita antamaan hyvin toimeentuleville.
Jos tämä olisi tehty sillä tavalla, nimittäin
kun tätä katsoo, niin tästähän
jää suuri osa, työttömät
jäävät lähes kaikki paitsi kokonaan,
koska hyvin harvalla yltää, jos koko vuoden on
työttömänä, siihen tuloon, josta yleensä valtionveroa
menee, onko se joku 11 900 euroa vuodessa, ja kun katsoo
pieneläkeläisiä, niin kellään
ei nouse siihen summaan, ja sen takia jos tämä toteutettaisiin
sillä tavalla, jotta kunnallisveron alinta tulorajaa, mistä menee
vero, nostettaisiin, silloin se tulee kulutukseen. Se tulee todennäköisesti
hyvin nopealla aikavälillä ja välittömästi
näkyviin, koska niillä ihmisillä on semmoisia
tyydyttämättömiä tarpeita elämässä, mitä halutaan,
ja mielellään ostaisivat rihkamatavaraakin joulukaupoista
ja koko vuoden varrella. Nythän tämä tarkoittaa,
jotta ne ihmiset jäävät kokonaan paitsi.
He eivät saa yhtään mitään.
Tässä sanotaan, että tämä painottuu
pieni- ja keskituloisille. Jos nyt katsotaan, mikä on pieni-
ja keskituloinen, koska mittari menee tässä kuitenkin aika
ylös, kun katsoo niitä, jotka työskentelevät minimipalkalla,
ja sen takia odottaisi kyllä, että eduskunnalta
löytyisi vielä tähän linjaan
rohkeus ja katsottaisiin pienituloisten asemaa ihan oikeasti eikä puhuttaisi
vanhoilla höpöpuheilla, että tämä auttaisi
pienituloisia. (Ed. Huotari: Juna meni jo!) — Eduskunnalla
on kyllä vielä päätösvalta
olemassa, uskon.
Sitten itse tupopaketista. Itse jopa kävin pari viikkoa
sitten puhumassa siitä ja kyseenalaistin menneitä tupoja.
Tässäkin on semmoisia elementtejä, kun
on nähty, mitä tapahtuu pääomille; nytkin
ne maltilliset palkankorotukset ja kaikki veronalennukset, mitkä koskevat
todella rikkaita, niin sen opin mukaan, mitä 90-luvulla
tapahtui teollisuuden voitoille, siitä 10 prosenttia on sijoitettu
Suomeen ja loput viety ulos, ulkolaisiin osakkeisiin. Tai meidän
eläkevarojamme, joita on 90-luvun jälkeen eli
2000-luvulla valtavasti sijoitettu ulos. Ainakin tämän
tilaston mukaan, mitä katsoin, 64 prosenttia kaikista eläkerahastoistamme
on sijoitettu ulkolaisiin osakkeisiin. Sehän tarkoittaa
sitä, että eivät nämä tupokuviot
paljon lämmitä, vaikka miten paljon työnantajalle
jäisi varaa enemmän. Ne eivät vaan sijoitu
tänne, niillä ei luoda työpaikkoja tänne, vaan
ne viedään johonkin huitsinnevadaan ja siellä sitten
työllistetään ja siellä investoidaan. Jossakin
vaiheessa, kun tulee lama, meidän rahamme kyllä kupataankin
siinä samalla, mutta toivon mukaan siinä vaiheessa
järki löytyy, että niitä kotiutetaan
Suomeen ennen sitä, myös niitä sijoituksia,
ei pelkästään tuottoja, joita odotetaan,
koska siinä tilanteessa myös äkkiä puhalletaan
suurten ikäluokkien ja muidenkin eläkerahat ja
se on aika kylmää kyytiä. Jossain vaiheessa,
keitä täällä hallituksessa ja
eduskunnassa tulee istumaankin, voi sanoa, että valitettavasti näin
kävi tässä, rahat on puhallettu ja joku
ne osasi keplotella itselleen. Käy niin kuin Soneran umts-kaupoissa
Saksassa.
Sitten kuntien valtionosuuksista. Tupopaketin osiona hallitus
on luvannut lievää parannusta pakkolainalle, elikkä se
olisi 20 miljoonaa ja 15 miljoonaa seuraavina vuosina eli ensi vuonna
20 miljoonaa. Minusta nyt tässäkin tapauksessa
kyllä eduskunnalla on sananvalta. Minusta pitäisi,
ja toivon mukaan hallitus tekee sen tempun, kun valtiovarainministeri
on paikalla, niin jo ihan luonnostaan muuttaa tätä.
Tässä olisi järkeä siinä mielessä — kukaan
ei tietysti tulevaisuudesta tarkkaan tiedä, mutta ennusteiden
mukaan 2007 kunnilla jo tulee menemään paremmin.
En tiedä, mihin se ennuste tarkkaan perustuu, mutta arvioidaan,
ja nyt ensi vuosi näyttää kunnissa olevan tosi
kurjaa. Kaikkien kuntapäättäjien, joiden kanssa
olen jutellut, mukaan missään ei tunnu kovin helppoa
olevan. Vaikka veroprosentteja on nostettu, siitä huolimatta
päitä ei saada talousarvioissa vastakkain. Sen
takia odottaisi, että nyt valtio rientäisi tässä apuun.
Jos pakkolaina-sana on väärä nimike,
mutta se kuvastaa osin myös, mistä on kyse, ja
tämä pitäisi saada aikaistettua.
Varallisuusveron poistosta voisi todeta, jotta sen olisin ennen
vaihtamassa perintöveron poistamiseen. Ruotsissa semmoinen
toimenpide tehtiin. Kun puhutaan varallisuusverosta, silloinhan pitää olla
jo paljon mammonaa kasautunut matkan varrella, ennen kuin sitä kukaan
maksaa. Mutta perintövero on semmoinen, että sitä maksavat
muuten ihan tavalliset kuolevaiset. Jos sattuu, että on
joku mökki, siitä äkkiä maksetaan
perintöveroa. Minusta tämä olisi enemmänkin
sen arvoinen asia, joka pitäisi hoitaa kuntoon ja poistaa
perintövero ennen kuin varallisuusvero.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Lyhyesti tähän perintövero-,
varallisuusverokysymykseen. Totta kai perjantaina, kun tupopaketti
tulee lähetekeskusteluun, siinä yhteydessä perusteellisemmin,
mutta ihan ed. Esa Lahtelalle tuohon viimeiseen ehdotukseen se fiskaalinen
vastaus, että perintöveron tuotto on viisinkertainen
suhteessa varallisuusveron tuottoon ja sillä on todella
merkitystä sekä hallituksen kannalta että,
uskon myöskin, sosialidemokraattien näkemyksessä.
Mitä varallisuusveroon nyt sitten tulee — ed. Zyskowicz
poistui — pitää muistaa, että sosialidemokraatit
ovat olleet mukana yritysverouudistuksessa, jossa on kevennetty
varallisuusverotusta jo ennakolta. Nyt on hyvä kysyä,
kun se on poistumassa, mitkä ovat vaikutukset. Tietysti
sekin on tähän paikallaan sanoa, että uskon
tällä olleen vaikutusta työmarkkinasopimuksen
syntyyn.
Mutta muuten poistamisen vaikutukset: noin 60—70 miljoonaa
euroa todennäköisesti verotuottomenetyksiä.
Muita vaikutuksia: Uskon, että tämä on
veromuoto, jolla on yritysten kasvuun ja investointipolitiikkaan
positiivista vaikutusta ja nimenomaan tietyissä yritysmuodoissa.
Tietyt kasvuhakuiset ja sitä kautta myöskin investointihakuiset
perheyritykset reagoivat varmasti myönteisesti tähän
muutokseen. Tämä on myöskin veromuoto,
johon ed. Zyskowicz aikaisemmissa puheenvuoroissaan viittasi ja
jonka kiertäminen on kohtuuttoman helppoa. Se rapauttaa verojärjestelmää.
Suomen suurista herroista valtaosa maksaa vain minimaalisesti varallisuusveroa
siihen nähden, mikä heidän varallisuutensa on
suhteessa verottajan tavoitteeseen. Mielenkiintoista oli huomata
lehtitiedon perusteella, että pankinjohtaja Björn
Wahlroos oli vähiten syntinen tässä mielessä.
Minusta on hyvä kysyä tässä yhteydessä,
voisiko varallisuutta eri muodoissaan verottaa järkevämmällä tavalla
ja tuottoja järkevämmin hakien kuin tällä menettelyllä.
Ehkäpä kiinteistövero uusimuotoisena
voisi olla ainakin kysymys, joka kannattaa arviointiin heittää asuntopolitiikan
näkökulmasta. Meillä on rakentamatonta
maata, kaavoitettuakin sellaista, runsaasti, joka voisi lähteä liikkeelle
paremmin verotuksen kautta ja näin antaa lisäpotkua
asuntojen hintakehityksen maltillistumiselle ja myöskin
muun rakentamisen maltillistumiselle ja ehkä laajemminkin
tehokkaamman maankäytön puolesta.
Tällaisia asioita kehottaisin eduskuntaa mieluummin
miettimään kuin pitämään
suuria saarnoja siitä, onko varallisuusvero ideologisesti hyvä vai
huono vero.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! SDP ja sosialistipuolue on kuin ilotulitusraketti. Se
toimii sillä lailla, että ennen puoltayötä uudenvuodenaattona
kerätään hirveästi ilotulitetta, sitten
se räiskähtää ja puolenyön
jälkeen tulee savuna alas. Samoin se toimii vaaleissa.
Vaalien alla ollaan niin sosiaalista ja sosialistia, ja sitten kun
vaalit ovat menneet, poistetaan näitä varallisuusveroja
ja muita. Näinhän tämä toimii,
toimi edellisissäkin kunnallisvaaleissa oikein hyvin.
Tämä on hyvin mielenkiintoinen ajatus, kun suurrikkaat
on vapautettu ja he voivat keplotella, mutta pieni ihminen, ed.
Esa Lahtela, maksaa ruuan arvonlisäveron ja samoin
palkansaaja maksaa ennakonpidätyksestä. Tämmöisessä hallituksessa
sosialistitkin ovat mukana. Pieni ihminen ei keplottele eikä pääse
pakoon, mutta raharikas painelee pitkin Monacoita ja rahat ovat vaikka
Sveitsin pankissa. Tämmöiseen on tultu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soinille voisi kyllä todeta
sen, että joka tapauksessa näen sillä tavalla,
että kun on hyvin vähän käytettävissä tämmöistä veronkevennysvaraa,
kaikkein tehokkain keino olisi näille pienituloisille se,
että kunnallisverotettavan tulon alaraja nostetaan ylöspäin,
jolloin se tulee heti suoraan siitä eikä mene
rikkaillekaan hukkaan yhtään se homma.
Sen voisi todeta tässä kyllä ed.
Soinille, jotta pitkään se raketti on muuten paukkanut,
kun katsoo, että sieltä 1900-luvun alusta se vaan
paukahtelee ja on kestänyt aika valovoimaisena, jotta minä luulen,
että se aate tulee vielä kasvamaan.
Keskustelu päättyy.