23) Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain 18 §:n
muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Hiljattain korjattiin eduskunnan toimesta
ajoneuvoverolain 18 §:ää, tai en ole
pykälästä varma, mutta joka tapauksessa
tervetullut muutos. Aiemminhan tämä vero kohdistettiin
sille, joka omisti ajoneuvon vuoden ensimmäisenä päivänä.
Nyt sitten tämä vero jaksotetaan aina kyseisestä autosta
sen mukaan, kuinka kauan kyseisenä vuonna ajoneuvo on omistajalla
ollut.
Ajoneuvovero voidaan maksaa joko kerralla tai kahdessa tai neljässä osassa.
Tämä lakiuudistus koskee sitä, että se
useassa osassa maksetaan. Usein tämä johtuu varmasti
maksajan olosuhteista, ei ole euroja tarpeeksi, mutta näissä tapauksissa
kohtuuttoman korkeiksi tulevat nämä maksutapalisät.
Nehän ovat olleet kerralta 5 euroa, ja tässä lakiesityksessä esitetään,
että ne pudotetaan 3 euroon. Varsinkin kun on pienistä summista
kyse, niissä tapauksissa tämä nykyinen käytäntö on
johtanut kohtuuttoman korkeaan korkoon.
Todella erittäin hyvä uudistus ja korjaus
tämän lakiesityksen myötä, kun
se hyväksytään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä asia on tullut
heti alusta pitäen eteen. Tämä maksutapakorotuksen
suuruus on 5 euroa. Minusta tämä pitäisi
niinpäin tehdä, jotta se annetaan edullisemmin,
jos maksetaan kertaerässä, ja mitään
muita maksutapakorotuksia ei tulisi elikkä palkittaisiin
siitä, jos kenellä on varaa maksaa, niin okei,
mutta ei näinpäin, että lähdetään perimään
lisää maksua siitä, että ihminen
sattuu olemaan köyhä, mutta annettaisiin vähän
palkkiota sille, jos joku on kasannut jemmaan kaikki kansaneläkevarat
ja maksaa kertaheitolla. Miksi tämä rakennetaan
niinpäin, että otetaan lisää liksaa
siitä hommasta? Ainakin itse muistan, että vakuutuspuolella
on joskus tämän tyyppistä olemassa. Se
on niin kuin porkkana, ei niin kuin piiska. Tässä isketään
nyt piiskaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta on ihan käsittämätöntä,
että tämän tyyppisiä asioita
pitää vielä eduskunnan käsitellä.
Tämmöisen teknisen muutoksen, kun hallintoa halutaan
uudistaa, kyllä tällaisten asioiden pitäisi mennä ihan
normaalisti virkamiespäätöksellä, että jos
halutaan maksaa kahdessa tai yhdessä erässä,
kuinka paljon siitä sitä veronkorotusta tulee.
Minusta se on ihan suoraan sanottuna käsittämätöntä.
Mutta meidän lainsäädäntömme
on ilmeisesti tämän tyyppinen.
Minä olisin halunnut tässä yhteydessä puuttua ajoneuvoverolain
todellisiin, isoihin ongelmiin ennen kaikkea niitten henkilöitten
kohdalla, jotka asuvat haja-asutusalueilla ja esimerkiksi kesäaikaan
käyttävät kahta autoa, perheessä tarvitaan,
tai osa vuodesta käytetään kahta autoa.
Kun vakuutusyhtiöt antavat vakuutusmaksusta vapautuksen
sille ajalle, kun ajoneuvo ei ole käytössä,
on niin sanotussa seisontavakuutuksessa, tältä ajalta
täytyy kuitenkin tämä ajoneuvovero maksaa.
Tiedän tilanteita, missä esimerkiksi auto voi
olla niin huonokuntoinen, että ei tiedetä, meneekö se
edes läpi katsastuksesta. Käytännössä auto
ei ole ollut lainkaan käytössä koko vuonna, mutta
kun katsastus tehdään vasta kesällä,
kun auto olisi otettu käyttöön, ja kun
se ei mene läpi katsastuksesta, sitä ei oteta
laisinkaan käyttöön, mutta joka tapauksessa
siihen saakka tätä veroa täytyy maksaa.
Nyt toivon, että tässä valiokunta, sitten
kun käsittelee tätä asiaa, myöskin
pohtii tätä ja tekee asianomaiset lausumat myöskin
tämän osalta, että kun auto on seisontavakuutuksessa,
siltä ajalta veroa ei tarvitsisi maksaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Äsken ensimmäisessä puheenvuorossani
en oikein löytänyt sopivaa nimeä sille,
millä tavalla ensinnäkin tämä maksupuoli
voisi hoitua, mutta eikö joku tämmöinen
maksutapa-alennus ole tuolla vakuutuspuolella käytössä?
Elikkä siitä palkitaan, kun ihminen maksaa, mutta
ei panna lisää hintaa siihen, jos ei pysty maksamaan
sitä yhdessä erässä.
Sitten tähän ed. Huotarin näkemykseen.
Minä olen samaa mieltä, että toivon mukaan
valiokunta voisi ottaa tähän kantaa. Minä sain
hiljattain vasta kirjalliseen kysymykseen vastauksen tästä, kun
kysyin — aikaisemmin tämä autoverohan
oli käyttömaksun nimellä — kun
käytetään autoa, eikö makseta
niiltä päiviltä, kun sitä käytetään, taikka
laitettaisi kuukauden pätkissä, jos ei ihan päiviltä.
Ministeriön virkamiehet ovat kyllä keksineet hyvän
sanonnan, jotta se on virheellinen nimi, jotta kyse onkin ajoneuvoverosta,
jotta eihän sitä voi, se käyttömaksu-nimike
on jotenkin kansan suussa saanut tämmöisen ajatuksen
taikka siellä keksitty.
Olen sitä mieltä ehdottomasti, että näissä tapauksissa,
missä käytetään osan vuotta,
sitä ei tulisi periä, koska ei siitä yhteiskunnalle
tule mitään kustannuksia eikä sillä hirveä omaisuusarvokaan ole,
kun nyt ollaan luopumassa omaisuusverosta. Jos ihmisen pitää maksaa
nyt vanhasta autorotiskosta, joka maksaa vaikka 500 euroa, koko vuodelta
vero, onhan tämä nyt ihan kohtuutonta. Toisaalta
on semmoisia ajoneuvoja, mitkä joku on itse kunnostanut,
tämmöisen vanhan auton, ja sille annetaan kaksi
kertaa vuodessa joku hääajo tai tämmöinen,
pannaan peltipöntöt sinne häntään
ja vähän rusettia ja ajetaan pitkin teitä siellä ja
siitäkin joutuu maksamaan koko vuodelta ajoneuvoveron.
Minusta tämä pitäisi saada sillä tavalla,
että se olisi jotenkin kohtuudessa siihen nähden,
miten sitä käytetään. Vetoan
siihen, mitä tuponeuvotteluissa on tehty rikkaiden osalta,
että verosta vapautetaan. Nyt köyhät
maksavat nämä, kun ei parempaa autoa mahdollisesti
ole ollut varaa ostaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Puuttuisin tosiaankin vielä näihin
ajoneuvoihin, joita vähän käytetään.
Erityisesti haja-asutusalueilla auto on ihan välttämätön,
kun julkisia kulkuneuvoja siellä vähän
liikkuu ja ensi vuoden puolella vielä vähemmän,
kun kuljetustukea on vähemmän saatavilla. Juuri
eilen maakuntavaltuuston kokouksessa kuulin, että Kainuussa
se tarkoittaa 36 vuoron lopettamista kokonaan. Se pakottaa ihmiset
hankkimaan autoja, mutta ei ole mitään järkeä silloin
ostaa kalliita autoja, kun käyttöä on vähän.
Silloin tuntuu aika kohtuuttomalta, että tilanne voi olla
se, että auton arvo on paljon pienempi kuin se vuosittain
maksettava veron määrä. Siinä mielessä minä toivoisin,
että päädyttäisiin siihen, että siltä ajalta,
kun autoa ei käytetä, kun se ei ole vakuutuksen
piirissä eli on niin sanotussa seisontavakuutuksessa, ei
maksettaisi. Mutta jos siihen ei voida päätyä,
porrastettaisiin, tehtäisiin usea porras, että ne
autot, joita vähemmän käytetään,
olisivat alemmassa portaassa tai arvon mukaisesti. Ihan kohtuutonta
tämä on niitä ihmisiä kohtaan,
joille auton käyttö on välttämätöntä mutta
ei kokovuotista.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiva, että vasemmisto on täällä ainoana autoasialla.
Luulisi sen kiinnostavan vähän muitakin.
On vähän surkuhupaista, että eduskunta
käsitteli toimitusmaksua pankissa hyvin pontevasti ja kuitenkin
ollaan täällä edelleen valtiolle antamassa
oikeus periä toimenpidemaksu. Minusta se 3 euroa on kohtuuton
tässä, ehdottomasti tämä ed.
Esa Lahtelan suunta olisi parempi, että se olisi kaikille
se hinta sama, mutta ne, jotka kerralla maksavat, saisivat pienen
alennuksen.
Mutta suuri epäkohta on minusta nimenomaan tässä,
että kesäautoista ja harrasteautoistakin pitää maksaa
täydeltä vuodelta se käyttömaksu.
Kysehän on kuitenkin perinnekulttuurin vaalimisesta, kun
ajetaan 60-luvun, 50-luvun autoilla. Ne ovat näille omistajilleen
kuin taideteoksia, lempilapsia, niillä ei ajeta huonolla
ilmallakaan ollenkaan, niillä vain käydään
siellä nakkikioskilla. Onko se sitten leuhkimista vai onko se
sen ajan autokulttuurin näyttämistä muille
ihmisille? Se saattaa rajoittua muutamaan päivään vuodessa.
Siitä huolimatta pitää maksaa koko vuodelta
käyttömaksu. Se on minusta aivan väärin,
että valtio tämmöisestä perinnekulttuurin vaalimisesta
tällä lailla rankaisee käyttömaksulla.
Pitää saada valiokuntakäsittelyssä tiettyjä joustoja
näihin sekä normaalin kesäauton, mökkiauton,
käyttäjien että ennen kaikkea niiden maksuihin,
jotka vaalivat vanhaa autokulttuuria pitämällä kalustoa
ajokunnossa.
Keskustelu päättyy.