16) Laki rikoslain 2 c luvun 5 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Kari Tolvanen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen rikoslain
            2 c luvun 5 §:n muuttamisesta.
         
         
         Aloitteeni pääasiallinen sisältö on
            seuraava:
         
         
         Nykyisin ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi katsotaan
            rikoksen laadusta riippumatta kolmen vuoden määräajan
            jälkeen. Tällöin vanki joutuu kärsimään
            rangaistuksestaan vain puolet. Aloitteessani esitetään
            määräajan pidentämistä viiteen
            vuoteen sellaisissa rikoksissa, joista voidaan tuomita vankeutta
            enintään kuusi vuotta. Lisäksi aloitteessa
            esitetään, että sellaisissa rikoksissa,
            joista voidaan tuomita yli kuusi vuotta vankeutta, määräaika
            olisi kymmenen vuotta. Edellä mainittu ei kuitenkaan koskisi
            murhaa tai tappoa, jolloin niistä tuomittuja ei missään
            olosuhteissa katsottaisi ensikertalaisiksi rikoksentekijöiksi.
            Näin ollen lakialoitteessa porrastetaan määräaikaa
            rikoksen vakavuuden perusteella ankarammaksi
         
         
         Rikoslain 2 c luvun 5 §:n 2 momentissa
            säädetään muun muassa tapauksista,
            joissa vanki katsotaan ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi.
            Mikäli henkilö ei rikosta edeltäneiden
            kolmen vuoden aikana ole suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa,
            päästetään hänet ehdonalaiseen
            vapauteen, kun rangaistuksesta on suoritettu puolet tai kahtakymmentäyhtä vuotta
            nuorempana tehdyn rikoksen perusteella tuomitusta rangaistuksesta yksi
            kolmasosa. Lakialoitteessa ehdotetaan edellä mainitun määräajan
            muuttamista siten, että se olisi viisi vuotta sellaisissa
            rikoksissa, joista voidaan tuomita vankeutta enintään
            kuusi vuotta. Lisäksi sellaisissa niin sanotuissa ylitörkeissä rikoksissa,
            joista voidaan tuomita yli kuusi vuotta vankeutta, edellä mainittu
            määräaika olisi kymmenen vuotta lukuun
            ottamatta murhaa tai tappoa. Näin ollen lakialoitteessa
            porrastetaan määräaikaa rikoksen vakavuuden
            perusteella ankarammaksi. Ehdotetuilla muutoksilla ensikertalaiseksi
            rikoksentekijäksi luokittelu olisi porrastettu suhteessa
            rikoksen rangaistusasteikkoon. Esimerkiksi törkeästä pahoinpitelystä tai
            törkeästä huumausainerikoksesta vankeusrangaistuksen
            kärsinyt katsottaisiin ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi
            kymmenen vuoden jälkeen ja esimerkiksi varkaudesta rangaistuksen
            kärsinyt viiden vuoden jälkeen. Ehdotetussa menettelyssä ensikertaiseksi
            julistamisen määräaika pidentyisi.
         
         
         Perustelen tätä seuraavasti:
         
         Viime vuosina julkisuudessa on ollut useita tapauksia, joissa
            rikoksentekijä oli tulkittu rikoslain 2 c luvun
            mukaisesti ensikertalaiseksi, koska ei ollut syyllistynyt vankeusrangaistukseen johtaneeseen
            rikokseen edellistä vapautumista seuranneiden kolmen vuoden
            aikana. Muun muassa kahdesta erillisestä taposta tuomittua
            henkilöä kohdeltiin vankilassa kuin ensikertalaista
            toisen henkirikoksen jälkeen, ja hän pääsi
            jälleen vapauteen suoritettuaan tuomiostaan vain puolet.
            Samoin eräs tunnettu ammattirikollinen, joka oli aiemmin
            kärsinyt yli kymmenen vuoden vankeusrangaistuksen, tuomittiin
            törkeästä huumausainerikoksesta ensikertalaisena
            vankeusrangaistukseen. Tällainen vanki kärsii
            rangaistuksestaan jälleen ainoastaan puolet, koska hän
            ei edeltävien kolmen vuoden aikana ole jäänyt
            kiinni rikoksesta. Samanlainen tilanne on muun muassa lapsen seksuaaliseen
            hyväksikäyttöön syyllistyvällä henkilöllä,
            joka usein vankilasta vapauduttuaan uusii rikoksensa. Jotta tällaiseen epäkohtaan
            ja yleisen oikeustajun vastaiseen seikkaan voidaan puuttua, on tarpeellista
            muuttaa lainsäädäntöämme
            tältä osin.
         
         
         Hallituksen esityksessä 262/2004 vp
            tuodaan ilmi ensikertalaisuuden määrittämisen
            historialliset juuret, jotka ovat vuodelta 1976. Tuolloin vankeinhoidollisesti
            ensikertalaisena pidettiin vankia, joka rikoksen tekopäivää edeltäneinä kolmena
            vuotena ei ollut Suomessa eikä muussa Pohjoismaassa suorittanut
            vankeusrangaistusta tai ollut pakkolaitoksessa. Nykyinen ensikertalaisuuden
            määrittäminen, ilmi tulleiden tapauksienkin
            valossa, olisi syytä päivittää vastaamaan nykypäivän
            vaatimuksia.
         
         
         Rikosoikeudellisesti arvioiden on varmasti hyväksyttyä ja
            vallitsevan oikeustajun mukaista, että tosiasiallisesti
            ensikertalaista kohdellaan lievemmin. Muutosta kuitenkin tarvitaan
            siihen, milloin rikosten harventuessa palataan takaisin lähtötasolle
            eli ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi. Perusteltua on
            ottaa huomioon rikoksen vakavuus, jolloin ensikertalaisuus määräytyisi
            rikoksesta säädetyn rangaistusasteikon perusteella. Tätä käytäntöä seuraamalla
            muun muassa vakavissa huumausainerikoksissa ensikertalaisuuden määritelmä olisi
            rikoksen uusimistapauksissa ankarampi kuin verrattaessa esimerkiksi
            tavanomaisiin omaisuusrikoksiin.
         
         
         Ehdotettu lainmuutos tulisi aiheuttamaan vankeinhoidolle hieman
            lisää kustannuksia. Toisaalta on punnittava tavallisen
            ihmisen perusoikeuksia ja kustannustehokkuutta vastakkain. Humaanissa
            kriminaalipolitiikassa olisi perusteltua ottaa huomioon tavallisen
            ihmisen perusoikeudet painavampana tekijänä.
         
         
         Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
            hyväksyy nämä lakimuutokset. Lakimuutos
            koskee rikoslain 2 c luvun 5 §:n muuttamista.
            Siinä pykälässä käsitellään
            ehdonalaisen vapauttamisen määritelmä ja
            määräytyminen. Tämä pykälä on
            erittäin pitkä ja hankala, ja se kokonaisuudessaan
            kaipaisi uudistamista ehdottomasti, mutta luen tässä nyt
            vain sen osan, mitä esitän muutettavaksi: "Vanki,
            joka rikosta edeltäneiden viiden vuoden aikana ei ole suorittanut vankeusrangaistusta
            vankilassa rikoksesta, josta voidaan tuomita enintään
            kuusi vuotta vankeutta, päästetään
            ehdonalaiseen vapauteen, kun rangaistuksesta on suoritettu puolet
            tai kahtakymmentäyhtä vuotta nuorempana tehdyn
            rikoksen perusteella tuomitusta rangaistuksesta yksi kolmasosa.
            Vanki, joka rikosta edeltäneiden kymmenen vuoden aikana
            ei ole suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa rikoksesta, josta
            voidaan tuomita yli kuusi vuotta vankeutta, päästetään ehdonalaiseen
            vapauteen, kun rangaistuksesta on suoritettu puolet tai kahtakymmentäyhtä vuotta nuorempana
            tehdyn rikoksen perusteella tuomitusta rangaistuksesta yksi kolmasosa.
            Viimeksi mainittuja määräosia ei sovelleta
            vankiin, joka suorittaa vankeusrangaistusta rikoslain 21 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta
            taposta tai rikoslain 21 luvun 2 §:ssä tarkoitetusta
            murhasta." Kuten tämä lyhyt katkelma tästä pykälästä osoitti,
            tämä on erittäin vaikeaselkoinen ja hankala
            pykälä. Esittäisinkin, että oikeusministeriö avaisi
            koko tuon pykälän ja koko tuon luvun ja kirjoittaisi
            sen uudestaan. Se olisi paljon helpompiselkoinen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä oli esitykseni.
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Tolvasen
            lakialoite niin sanotun ensikertalaisuuskäytännön
            tiukentamiseksi on ehdottomasti oikeansuuntainen, ja sen julkisen
            keskustelun perusteella, mitä tästä aiheesta
            on käyty, olisi kyllä odottanut, että allekirjoittajia
            lakialoitteelle olisi löytynyt enemmän kuin tuo
            noin puolensataa, mitä siinä nyt on. Silmiin pisti
            se, että esimerkiksi vasemmistosta taisi mukana olla vain
            kaksi kansanedustajaa, joista nyt yksi täällä on
            myös paikalla eli Kari Rajamäki SDP:stä — mutta
            ei siitä sen enempää. Eli tässä ilmeisesti
            selkeästi näkyy se, minkätyyppistä kriminaalipolitiikkaa
            eri puolilla tätä salia halutaan harjoittaa. Tietysti
            oli myönteistä, että siellä oli
            mukana myös pari vihreän liikkeen edustajaa, mutta
            aika vähän tosiaan heitäkin.
         
         
         Itse olen myös tehnyt samasta aiheesta astetta tiukemman
            lakialoitteen. Toivottavasti sitten kun se aikanaan tulee tänne
            käsittelyyn — nyt tällä hetkellä on
            mahdollisuus vielä allekirjoittaa — se saa kannatusta
            enemmän, koska uskon kyllä, että ihan
            riippumatta puoluekannasta asia kiinnostaa äänestäjiä,
            koska se on oikea ja nämä tiukennukset tähän
            rikoslain 2 luvun 5 §:ään ovat varmasti
            sellaisia, jotka vastaisivat yleistä oikeustajua nykyistä asiantilaa
            paremmin.
         
         
         Mitkä, herra puhemies, sitten ovat ne syyt, että tämä asia
            ei ole täällä edennyt ja nytkin näyttää nihkeältä?
            Onko siinä sitten se, että kun tätä aihetta
            on ilmeisesti jo joskus lähes kymmenen vuotta sitten viimeksi
            tarkkaan ottaen täällä käsitelty,
            niin silloin ei tiukentunut tämä asiantila eli tämä lakipykälä mitenkään?
            Ja onko niin, että tavallaan osa lainsäätäjistä,
            jotka täällä vielä istuvat,
            kokee, ettei halua ikään kuin tunnustaa sitä, että on
            tehty virhe tai on jätetty tekemättä oikein?
            Sitä en tiedä, mutta aika iso kysymysmerkki on
            ilmassa.
         
         
         Itse omassa lakialoitteessani esitän muutettavaksi
            tätä rikoslakia siten, että ensikertalaisuuden
            nojalla ainoastaan tosiasiallisesti ensimmäistä vankeustuomiotaan
            kärsivillä henkilöillä olisi oikeus
            päästä ehdonalaisuuteen kärsittyään
            puolet tuomiostaan. Ainoastaan jos rikoksentekijä on alle
            21-vuotias, voisi henkilö päästä ehdonalaisuuteen
            ennen tuomion suorittamista kokonaan myös uuden vankilatuomion
            jälkeen, mikäli rikostuomiota edeltävinä kolmena
            vuotena tämä ei ole syyllistynyt vankeusrangaistukseen
            johtaneeseen tekoon tai sitä ennenkään
            syyllistynyt erittäin vakaviin rikoksiin, jotka on listattu
            omassa aloitteessani ja jotka ovat seuraavat: vankeusrangaistus
            murhasta, taposta, surmasta, törkeästä pahoinpitelystä,
            törkeästä raiskauksesta, törkeästä lapsen
            seksuaalisesta hyväksikäytöstä,
            törkeästä ryöstöstä,
            törkeästä tuhotyöstä,
            joukkotuhonnasta, rikoksesta ihmisyyttä vastaan, törkeästä rikoksesta
            ihmisyyttä vastaan, sotarikoksesta, törkeästä sotarikoksesta,
            kidutuksesta, törkeästä ihmiskaupasta,
            panttivangin ottamisesta, törkeästä terveyden
            vaarantamisesta, ydinräjähderikoksesta, kaappauksesta,
            terroristiseen tarkoitukseen tehdystä rikoksesta taikka
            sellaisen rikoksen yrityksestä tai osallisuudesta sellaiseen
            rikokseen. Tällaisia ovat siis ne rikokset, jotka ovat
            semmoisia, mistä ei sitten voisi missään
            tapauksessa saada sitä helpotusta. Ja alle 21-vuotiaidenkin henkilöiden
            pitäisi mielestäni kuitenkin istua tuomiostaan
            puolet vankilassa ennen oikeutta ehdonalaisuuteen pääsyyn
            nykyisen kolmanneksen sijaan.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Rikoslain 2 c luvun 5 §:n
            ensikertalaisuussäädöksen muuttaminen koskemaan
            vain rikoksesta tuomitun henkilön tosiasiallisesti ensimmäistä vankeustuomiota
            vahvistaisi sekä kansalaisten oikeustajun että rikoslain
            yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumista. Tämä muutos
            myös kohottaisi oikeuslaitoksen legitimiteettiä kansalaisten
            silmissä, jolloin ylimmillä lainvalvojilla olisi
            toimensa hoitoon yhä vankempi kansan tuki. Vankilatuomioiden lisäämistä on
            yleensä vastustettu vedoten niistä rangaistusten
            täytäntöönpanojärjestelmälle
            aiheutuviin kuluihin, mutta nykyistä ankarammalla rikoslailla
            olisi kuitenkin myös rikollisuutta ennalta ehkäisevä vaikutus.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Toivon onnea ja menestystä edustaja
            Tolvasen lakialoitteelle, mutta jos se ei jostakin syystä etene,
            niin vielä on tosiaan mahdollisuus sitten toisenkin lakialoitteen muodossa
            tätä asiaa ajaa, ja jos ei se sitten toimi, niin
            täytyy ottaa muita keinoja käyttöön.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
         Arvostettu puhemies! Suomi on maa, jossa voi kolmen vuoden välein raiskata
            ensikertalaisena — kolmen vuoden välein voi raiskata
            ensikertalaisena. Onhan se aivan kohtuutonta. Tämä asia
            on tietysti noussut monien tapausten kohdalla esille, myös
            muiden rikosten kuin raiskaus- ja seksuaalirikosten kohdalla. Muun
            muassa on tämä yksi paljon julkisuutta saanut
            tapaus, jossa tappoon osallistunut sai kuuden vuoden tuomion, ja
            asia eteni hovioikeuteen, ja hovioikeuden päätös
            taisi tulla aika lailla samana päivänä,
            kun tämä kaveri käveli ulos vankilasta
            kaksi vuotta kärsineenä, ensikertalaisena, alle
            21-vuotiaana. Edellisen kerran kun eduskunta näitä käsitteli,
            silloin eduskunnassa oli vallalla se ajattelu, että nuoren
            ei pidä olla vankilassa, että on tehtävä kaikki
            sen eteen, että nuori ei vankilassa olisi. Toivottavasti
            tällainenkin tapaus nyt sitten laittaa myös sen
            ajan lainsäätäjiä pohtimaan,
            olivatko ne ratkaisut oikeita.
         
         
         Arvoisa puhemies! Rikoslain mukaan määräaikaista
            vankeusrangaistusta suorittava voidaan päästää ehdonalaiseen
            vapauteen, kun hän on suorittanut rangaistuksestaan kaksi
            kolmasosaa, ja nykyisen lain mukaan alle 21-vuotiaana tehdyn rikoksen
            perusteella tuomitusta määräaikaisesta
            vankeusrangaistuksesta voidaan päästä ehdonalaiseen
            vapauteen, kun henkilö on suorittanut rangaistuksestaan
            puolet tai yhden kolmasosan, jos henkilöä ei ole
            rikosta edeltäneiden kolmen vuoden aikana tuomittu vankeuteen.
            Nämä ovat aika kovia lievennyksiä näihin
            annettuihin tuomioihin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Kari Tolvanen on tehnyt hyvän
            lakialoitteen, jolle toivon vilpittömästi etenemistä jo
            senkin takia, että rangaistusten pitää olla
            meidän tavallistenkin suomalaisten oikeustajun mukaisia.
            Vakavien henkilöön kohdistuvien rikosten kohdalla
            ensikertalaisuusmäärittelystä voitaisiin
            minun mielestäni luopua vaikka kokonaan ja muut rikokset
            palauttaa, niin kuin tässä lakialoitteessa todetaan,
            tuosta nykyisestä kolmesta vuodesta viiteen vuoteen — missä ne
            tietääkseni 70-luvulla ovat olleetkin — eli muuttaa
            takaisin nykyisestä kolmesta vuodesta viiteen vuoteen.
            Myös tuo edellä puhuneen edustaja Saarakkalan
            ajatus tosiasiallisesti ensikertalaisesta on ihan varmasti pohtimisen
            arvoinen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaarallisuusarvioinnit ovat yksi asia, joka
            tietyllä tavalla myös liittyy tähän,
            liittyi myös tuohon tapaukseen, jossa todettiin, että ei
            ollut muuta tehtävissä, oli pakko laskea vapaaksi,
            kun kaksi vuotta kuuden vuoden tuomiosta oli kulunut. Mutta vaarallisuusarvioinnit
            tehdään yleensä henkirikoksiin syyllistyneille,
            ja tätä lainsäädäntöä on
            nyt viime vuosina tiukennettu, ja hyvä niin. Minun mielestäni sen
            pitää olla automaatio kaikille. Muistamme tästä ihan
            lähivuosilta yhden tapauksen, missä eräs
            henkilö tuomittiin 11 vuodeksi henkirikoksesta vankilaan,
            hän istui siitä ensikertalaisena yhden kolmasosan,
            vapautui ja surmasi jälleen. Vaarallisuusarviointi olisi
            saattanut estää tuon uuden surman. On totta, että kuitenkin
            näistä vaarallisuusarvioinneistakin joka viides
            niin sanotusti epäonnistuu, mutta se on kuitenkin paljon,
            jos sieltä pystytään neljä poistamaan
            tämän vaarallisuusarvioinnin kautta. Toivon, että samalla
            kun nyt tätä ensikertalaisuusasiaa läpikäydään,
            pohditaan myös sitä, että vaarallisuusarvioinnit
            saataisiin väkivaltarikoksiin ja seksuaalirikoksiin mahdollisimman
            laajasti käyttöön.
         
         
         Arvoisa puhemies! On ensiarvoisen tärkeää, että rangaistukset
            ovat yleisen oikeustajun mukaisia, ja sitä ne eivät
            tällä hetkellä ole Suomessa, jossa voi
            kolmen vuoden välein raiskata ensi kertaa.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! On selvää, että tässä pitää tutkiskella
            vähän monelta kannalta nyt asioita. Ensinnäkin
            me säädämme lait. Onko lakien tulkinta,
            oikeuskäytäntö lainsäätäjän
            tahdon mukainen? Onko meidän lainsäädäntö kansan
            oikeudentunnon mukaista? Tältä osin on ehkä,
            kuten tässä edustaja Tolvanen totesi, jätetty
            liikaa liikkumavaraa ja tulkintavaraa, ja kyllä on selvää,
            että ehdottomasti pitää myös lainsäätäjän
            ja kansan oikeustajunvastaisuus tunnistaa silloin, kun tällaisia
            ensikertalaisuustulkintoja tehdään raiskausten,
            lapsiin kohdistuvien vakavien seksuaalirikosten, väkivaltarikosten osalta.
            Kyllä tässä pitää rangaistusasteikon
            ihan sisäisen turvallisuuden, kansalaisten turvallisuuden
            näkökulmasta selvästi terävöityä.
            Yhtä lailla myöskin vakavien talousrikosten osalta
            ja yleensäkin tätä asteikkokysymystä pitää tarkastella, koska
            tänä päivänäkin vakaviakin
            talousrikoksia, varkauksia meiltä kaikilta tekevät
            tahot pahimmillaan saavat ehdollisia rangaistuksia, jotka eivät
            ole mitään rangaistuksia. Eli tältä osin yleensäkin
            tämä puoli.
         
         
         Tältä osin tämä aloite toivon
            mukaan lisää nyt painetta, ja meidän
            hallituspuolueiden kansanedustajien, myös allekirjoittaneiden,
            tehtävä on vaikuttaa hallituksessa oleviin puolueisiin
            ja hallitukseen, että tätä valmistelua
            nyt pikaisesti ryhdytään tekemään.
            Oikeusministeriö ei saa tältä osin jatkaa
            tämmöistä Iisakinkirkon rakennustyötä,
            vaan tässä pitää oikeasti saada
            sellaisia tuloksia kuin tarvitaan. Itse asiassa, jos edustuksellinen
            demokratia ei toimi, entistä enemmän korostuu
            tarpeettomasti tällaisissa lainsäätäjän
            ja kansanvallan tehtävissä juuri kansalaisaloitteiden
            merkitys. Kyllä eduskunnan pitää pystyä reagoimaan
            selvien kansan oikeustajua ja muutoinkin turvallisuutta vastaan
            olevien tulkintojen korjaamiseen.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvon puhemies! Ensiksi anteeksipyyntöni, etten saanut
            allekirjoitettua tätä lakialoitetta. Olin tämän
            aikonut allekirjoittaa, mutta meillä meni ilmeisesti askeleet
            ristiin, niin että se jäi allekirjoittamatta. Uskon,
            että tässä salissa — normaalisti
            täällä olevista — olisi monta
            muutakin henkilöä, jotka olisivat allekirjoittaneet
            tämän lakialoitteen ja ovat tästä asiasta
            aivan samaa mieltä.
         
         
         Olen useamman edustajan kanssa keskustellut siitä,
            mikä tämä nuorten rikoksentekijöitten tilanne
            on tällä hetkellä. Minun korviini on
            ainakin sanottu yleisesti, että tuomiot ovat liian lieviä ja
            nuoret eivät koe, että he ovat tehneet rikoksen.
            Ensikertalaiset pääsevät aivan liian
            helpolla tänä päivänä.
         
         
         Elikkä ehdottomasti kannatan tätä tehtyä lakialoitetta
            ja toivon, että tämä on omalta osaltaan,
            ihan niin kuin tässä äskenkin tuli esille,
            vaikuttamassa siihen, että nuoriin kohdistuvat rangaistukset
            olisivat tiukempia tai enemmän semmoisia täsmähommia,
            että nuoret tai ensikertalaiset todellakin ymmärtäisivät,
            että kyse on oikeasti rikoksesta. Eihän tämä ensikertalaisuuden määritelmä,
            mikä on tällä hetkellä olemassa,
            nykyaikaa minun mielestäni ole, elikkä kyllä siihen muutosta
            on saatava aikaiseksi.
         
         
         Itse tein toimenpidealoitteen tästä, että nuorten
            pitäisi tutustua vankilaan, olisi kahden viikon tutustuminen
            vankilaan, ettei olisi pelkkä ehdollinen rangaistus. Esitin
            tästä asiasta kysymyksen kyselytunnilla pari kolme
            viikkoa takaperin, ja se herätti hyvin paljon kysymyksiä.
            Esimerkiksi Lapin Kansassa oli tällä viikolla
            mielipidepalstalle kirjoitettu: "Nuoretko laitoksiin? Vai ojennusleiriinkö kansanedustaja
            Eeva-Maria Maijala nuoret haluaa, kun esitti eduskunnan kyselytunnilla
            nuorten ehdollisen tuomion alkuun lyhyttä vankilajaksoa,
            jotta nuoret eivät kokisi päässeen oikeussalista
            ilman tuomiota? Jonkinlaista ’työkokeilua’ siis,
            mutta se olisi varsinkin ongelmanuorille laitostumisen siemenen
            kylvämistä ja toisi valmiutta uusiin rikoksiin."
            Onhan tämäkin näkökulma asiaan,
            mutta ilman muuta jotakin tässä tilanteessa olisi
            tehtävä, jotta saisimme muutosta aikaiseksi tälle
            tilanteelle.
         
         
         Oikeuskäytäntö on se, mikä on,
            ja oikeuslaitoksethan joutuvat toimimaan sen mukaisesti, mikä on
            voimassa oleva oikeuskäytäntö, ja jos me
            toivomme, että oikeuskäytännössä nuoret
            saisivat kovempia rangaistuksia tai mitä tahansa, niin
            eihän se mene millään muulla tavalla
            eteenpäin kuin siten, että me täällä teemme
            päätöksiä, lakeja, joissa on
            tiukemmat määräykset tuomioista. Eli
            rangaistusasteikkoa tulee terävöittää, kuten
            Rajamäkikin toi asian esille.
         
         
         Vielä se, että koska yhteinen huolemme on
            todellakin nuorten rikoksentekijöitten kohtelu, miten tätä asiaa
            viedään eteenpäin, toivon, että tämä kyseinen
            lakialoite otettaisiin huomioon näitten asioitten eteenpäin
            viemisessä.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kiitän tästä palautteesta,
            jonka olen saanut.
         
         
         Tietysti rehellisesti sanottuna minäkin olen moraalisesti
            sitä mieltä, että ensikertalainen pystyy
            olemaan vain kerran elämässään,
            olen ehdottomasti tätä mieltä. Mutta
            tämä lakialoite on eräänlainen
            kompromissi, jotta tällä olisi läpimenomahdollisuus:
            voitaisiin tehdä kompromissi vankimäärän
            kustannusten suhteen ja myös sen suhteen, että ihmisillä on
            mahdollisuus todellakin päästä ensikertalaiseksi
            rikoksentekijäksi myös myöhemmin, jos
            ehkä kymmenen vuotta käyttäytyvät
            kunnolla.
         
         
         Toivonkin, että tämä etenee. Tiedän,
            että oikeusministeriökin on jo jossain määrin
            lämmennyt asialle ja siellä selvitystyötä tehdään.
            En tiedä, miltä pohjalta, mutta se on pääasia,
            että asia etenee. Se on ihan sama, onko se Tolvasen vai Saarakkalan
            vai kenen aloite, mutta pääasia, että etenee.
         
         
         Minä tässä omassa aloitteessani en
            ole niinkään sitonut rikoslajeihin, rikostyyppeihin,
            tätä ensikertalaisuusasiaa vaan rikoksen vakavuusasteeseen.
            Eli olen noudattanut samaa logiikkaa kuin rikoslain yleisissä opeissa
            on esimerkiksi rikoksen vanhentumisen osalta, eli tämähän
            siinä mielessä on looginen tämän
            hetken lainsäädännön mukaan.
         
         
         Nyt haluan korostaa, että tämä ensikertalaisuushan
            ei missään tapauksessa, niin kuin on sanomatta
            selvää, koske pelkästään
            nuoria ihmisiä. Ensikertalainen voi olla vaikka tämmöinen
            viisikymppinen äijä, niin kuin minä olen,
            rikoksentekijänä, mutta se ei poissulje mitenkään
            nuoriakaan rikoksentekijöitä tästä.
            Heillähän on omat vähennyksensä,
            nuori rikoksentekijä saa jo ihan tarpeeksi vähennyksiä tällä hetkellä,
            joten ensikertalaisuussäännökset koskevat
            koko kansaa. Siitä olen ehdottomasti edustaja Maijalan
            kanssa täysin samaa mieltä, että nuorille
            pitää kehittää paljon konkreettisempia
            rangaistuksia, esimerkiksi arestirangaistus, joka olisi myös
            hoidollinen rangaistus yhdessä tämmöisen
            lievän rangaistuksen kanssa, ehdollisen vankeustuomion sijaan.
         
         
         Todella kiitän näistä sanoista, mitä olen
            tästä lakialoitteesta saanut, ja toivotaan, että asia
            etenee.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun täällä salissa
            on nyt keskusteltu kansanedustajien tahdosta ja siitä,
            kuinka paljon eri lakialoitteissa on allekirjoittajia, niin ajattelin,
            että nostan tässä vaiheessa keskusteluun
            myös sen, että meillä on lukuisia lakialoitteita,
            joissa on yli sata allekirjoittajaa, ja ne eivät kuitenkaan
            minun mielestäni saa sellaista käsittelyä tällä hetkellä Suomen
            eduskunnassa kuin niiden minun mielestäni pitäisi
            saada. Sadan kansanedustajan vahva tahdonilmaisu, allekirjoitus
            lakialoitteeseen, edustaa varsin suurta joukkoa, jos lähdetään suhteuttamaan
            sitä vaikkapa kansalaisaloitteisiin, joissa on nyt vakiintumassa
            käytäntö, että 50 000
            nimellä aloitteet menevät valiokuntaan ja saavat
            siellä vähintäänkin asiantuntijakuulemisen.
            Omasta puolestani toivon, että ne tulevat kaikki myös
            tänne saliin päätettäväksi.
         
         
         Nyt olen hämmästyksekseni joutunut toteamaan
            ainakin tässä vaiheessa sen, että reilusti
            yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoitteemme siitä,
            että lasten törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö ei
            vanhenisi rikoksena koskaan, on pysähtynyt meillä lakivaliokuntaan.
            Ministeriöstä on tullut jonkinlainen lausunto,
            ja tämän jälkeen lakialoite on jäänyt
            pöydälle ilman, että eduskunnassa oltaisiin
            järjestetty esimerkiksi kuulemista, jossa nämä rikoksen
            uhrit ja heidän edustajansa olisivat päässeet
            kertomaan tilanteesta. Minun mielestäni vähintä,
            mitä yli sadan kansanedustajan lakialoitteelle pitää tehdä,
            on perusteellinen, hyvä asiantuntijakuuleminen. Olkoon
            lopputuloksena sitten minkäsuuntainen tahansa mietintö,
            mutta en voi hyväksyä sitä, että niin
            suuri kansanedustajien tahdonilmaisu voi jäädä vain
            muutaman kansanedustajan päätöksellä pöydälle.
         
         
         
            
            Toinen    varapuhemies   Anssi   Joutsenlahti:
            
            Koskevatko nämä seuraavat puheenvuorot tätä käsiteltävänä olevaa
               asiaa vai kansalaisaloitetta?
            
            
          
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Nimenomaan koskee. Käsittelyssä on
            lakialoite, ja on tietysti selvää, että tähänkin
            aloitteeseen varmasti olisi saatu enemmän nimiä.
            Kyllä minä uskon, että eduskunnan enemmistö tämän
            periaatteen hyväksyy. Mutta olennaista on tietysti, silloin kun
            on aloite, joka menee tiettyyn valiokuntaan, että siinä valiokunnassa
            enemmistö ottaa sen käsittelyyn. Yleinen periaatehan
            on ollut se, että yli sadan edustajan aloitteita vähän
            vakavammin tarkastellaan, mutta se ei ole mikään
            pääsääntö; valiokunta
            päättää.
         
         
         Tämä kalastuslakihan oli esimerkki siitä,
            että hallituksen sisäisten jännitteiden
            takia sitä ei olisi koskaan täällä säädetty.
            Sitä vastustivat täällä eduskunnassa
            hallitus sekä oppositio. Siitä huolimatta maa-
            ja metsätalousvaliokunnassa 9—8-enemmistöllä se
            vietiin läpi vuonna 96, tämä suuri uudistus.
         
         
         Samalla tavallahan periaatteessa tässä valiokunta
            voi ottaa tämän enemmistöllään
            käsittelyyn. Minä uskon, että juuri tämä edustaja
            Tolvasenkin mainitsema hallituksen aktiivisuus on laajemminkin hyvä käynnistää ja
            myös tällä paineella, jota me eduskunnan
            taholta luomme. Toisaalta edustaja Heinonen on siinä täsmälleen
            oikeassa, että meillä pitäisi olla selkeät
            järjestelmät siitä, että eduskunta
            reagoi lainsäätäjänä,
            kun nähdään selvästi ristiriitaisia
            tai hallituksen sisäisten jännitteiden takia jumiin
            jääviä asioita. Eduskunnan pitää pystyä toimimaan
            sellaisessa tilanteessa. Maa- ja metsätalousvaliokunta
            teki aikoinaan Teijon kansallispuistoa koskevia ratkaisuja muun
            muassa edustaja Roosin aloitteen käsittelyyn ottamalla,
            kutsumalla molemmat ministerit paikalle, ja siitä tehtiin
            laki.
         
         
         Kyllä eduskunta pystyy toimimaan. Se riippuu aina lopulta
            asianomaisesta valiokunnasta, tässä tapauksessa
            lakivaliokunnasta.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tähän aloitteeseen
            liittyen: vaikka tässä olisi ollut 150 nimeä,
            niin minä en ihan oikeasti usko, että valiokunta
            tätä olisi pystynyt käsittelemään.
            Minä myönnän ainakin oman rajallisuuteni,
            olen 30 vuotta tulkinnut lakia hyvinkin tiukasti ja tarkasti, mutta
            ainakaan minun ammattitaitoni ei valiokunnassa riitä lain
            säätämiseen. Se on aivan selvä asia.
            Jos me valiokunnassa alamme säätää lakeja,
            niistä tulee hyvin torsoja ja kansalaiset joutuvat kärsimään.
            Siitä olen edustaja Heinosen kanssa aivan samaa mieltä,
            että kun on yli sata nimeä, niin pitäisi
            luoda joku mekanismi tähän lain käsittelyyn,
            että siitä tulisi tasokasta lakia. Mutta ainakin
            minä olen ihan rehellinen — edustaja Maijala on
            varatuomari, en tiedä, pystyisikö hän
            säätämään lakeja, kun
            hän ei ole ikinä niitä tehnyt — koska
            minun mielestäni lain säätäminen
            on oma taiteenlaji ja useimmiten oikeusministeriöstä ja
            toki muistakin ministeriöistä löytyvät
            ne asiantuntijat, jotka pystyvät lain säätämään.
            Valitettavasti valiokunnassa meillä ei ole ammattitaitoa
            siihen. Se ei auta, vaikka me kuuntelemme näitä,
            miten nyt sanoisi, asiantuntijoita eri osa-alueilta, koska sitten
            kun se pykäläteksti pitää kirjoittaa,
            niin minä en ainakaan sitä osaa tehdä niin,
            että tulee hyvää lakia, ja valiokunnalla
            ei ole mahdollisuutta lähettää esimerkiksi
            oikeusministeriöön määräyksenä,
            että säätäkää laki.
            Kyllä hallituksen pitää toimia. Se on eri
            asia sitten, jos tätä mekanismia sitten muutetaan,
            se olisi oikein hyvä, mutta tällä hetkellä se ei
            vain toimi näin.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vastaan tuohon, onko kyky kirjoittaa laki. Olen
            tehnyt tuossa viimeksikin lakialoitteen, joka omasta mielestäni
            voisi mennä vaikka läpikin varatuomarina työstettynä,
            kirjoitettuna, muutaman kollegan kanssa asiaa katsottuna, mutta
            kyllähän lain valmistelu on kuitenkin niin laaja-alainen
            asia, jossa pitää huomioida niin monta asiaa,
            että kyllä minun on pakko tunnustaa, että minun
            ammattitaitoni, työkokemus, ei siihen todennäköisesti
            riitä. Ikävä tunnustaa, mutta olemme
            täällä lainsäätäjinä,
            ja meidän pitää luottaa siihen laajaan
            virkamiesjoukkoon, mikä siinä on.
         
         
         Mutta juuri se huoli siitä, miten käy näille
            meidän lakialoitteillemme: yhdyn tähän
            huoleen, että otetaanko niitä riittävän
            vakavasti ja kuunnellaanko niitä. Jos huonosti käy,
            niin muun muassa tämä nyt esittelyssä oleva
            lakialoite ei vie mihinkään. Mutta minä uskon
            ja toivon, että nyt kun rikoslaista on menossa laajempaa
            selvitystä — tai koko ajanhan sitä rikoslakia
            uusitaan — niin tämä otetaan siellä huomioon.
         
         
         Mutta kyllä minä toivoisin, että jossakin
            vaiheessa tulisi vastaavanlainen käytäntö kuin
            on kirjallisissa kysymyksissä. Kun kirjallisiin kysymyksiin
            me saamme aina suoraan ministeriöstä vastaukset,
            niin olisi ihan hyvä, jos näihin meidän
            lakialoitteisiimme, toimenpidealoitteisiinkin, tulisi sitten ihan
            vastaavasti ministeriöstä tai jostakin joku raportti
            siitä, mitä näitten kanssa aiotaan tehdä vai
            aiotaanko näitten kanssa tehdä mitään.
            Ehkä tässä olisi meidän seuraava
            lakialoitteen paikka.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En luonnollisestikaan tarkoittanut sitä,
            että valiokunnan pitäisi se laki osata kirjoittaa
            lopulliseen muotoon taikka että lakialoite olisi sellainen,
            että se hyväksyttäisiin yksi yhteen.
            Ymmärtääkseni tällä hetkellä yksikään
            kansalaisaloite ei ole ollut — eivätkä ole
            tulevatkaan, joita nyt ollaan jättämässä — valmista
            lainsäädäntöä, niin
            että ne voitaisiin tuoda tänne yhtä lailla
            kuin hallituksen esitykset. Ymmärtääkseni
            ensimmäinenkin kansalaisaloite oli muodoltaan sentyyppinen,
            että se olisi vaatinut eduskunnan päätöksen
            jälkeen jatkovalmistelun lain tasolle ja sen jälkeen
            uuden eduskuntakäsittelyn.
         
         
         Minun mielestäni valiokunta voisi ja sen pitäisi
            näissä tilanteissa käydä se
            perusteellinen asiantuntijakuuleminen, tehdä jonkinlainen
            päätelmä siitä, on se sitten
            mietintö tai joku muu, ja sille kun saadaan vahva eduskunnan
            tuki, niin sen jälkeen minun mielestäni hallituksen
            ja ministeriöiden pitäisi ryhtyä toimiin
            itse lain teknisen loppuunsaattamisen takaamiseksi. Näin
            sen pitäisi edetä.
         
         
         Toivon, että vaikka tässä edustaja
            Tolvasen lakialoitteessa, joka koskee siis ensikertalaisuutta, ei
            ole nyt sataa allekirjoittajaa, niin tämä saa
            valiokunnassa tämän vakavan asian arvoisen käsittelyn
            ja asia lopulta voitaisiin saada lopulliseen päätökseen
            myös tässä salissa.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Minusta tämä on nyt vähän
            ikävä loppu, kun edustaja Tolvanen ei uskokaan
            oman aloitteensa olevan vakava lainmuutos, tarkoituksellinen valtiopäiväteko.
            Kyllä voin kertoa 28 vuotta enemmän lakeja
            tehneenä, että ei se nyt ole tavatonta, että me
            kansanedustajina valiokunnassa muutamme olennaisiakin hallituksen
            esittämiä pykäliä tai teemme
            lakialoitteiden kautta aivan olennaisia muutoksia. Viimeksi metsälakia
            muutettiin hyvin voimakkaasti maa- ja metsätalousvaliokunnassa.
            On kuntalakia, poliisilakia, pelastuslakia — kaikkia niitä on
            täällä muutettu vuosien mittaan.
            Itse asiassa valiokunta ottamalla asian käsittelyyn
            nimenomaan pyytää myöskin siihen liittyen
            eri tahoja, asiantuntijoita, ministeriön erikoisasiantuntijoita
            ja lainsäädäntöneuvoksia, kuultaviksi
            ja omalla valmistelukoneellaan myöskin sitten katsoo, onko
            joltain osin muutettavaa.
         
         
         Eihän tässä koko järjestelmää olla
            säätämässä uudestaan.
            Tässä ollaan puuttumassa selkeään, tiettyyn
            epäkohtaan, ja sitä voidaan toki tarkastella näin
            aloitteenkin kautta. Mutta pidän kyllä myöskin
            luontevana, kun tämä on niin iso kokonaisuus yleensä meidän
            oikeuskäytännössämme ja rikosoikeuden
            tuomiopuolella, että se vaatii ministeriön laajempaakin
            valmistelua, ja siihen tämä aloite toivottavasti
            hallituspuolueiden puolella lisää paineita.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Taistelen loppuun asti ja seison tämän aloitteen
            takana. En missään tapauksessa luovuta. Ehkä ilmaisin
            itseni vähän huonosti; uskon, että tämä aloite
            pikemminkin aiheuttaa sen, että oikeusministeriölle
            tulee velvollisuus toimia, ja vähän semmoista
            viitettä olen sieltä saanut, niin että siinä mielessä menettelytapa
            lienee tämä ministeriön ja hallituksen
            herättäminen, ei niinkään se,
            että aloitetta alettaisiin lakivaliokunnassa mittavasti
            käsittelemään.
         
         
         Todella toivon lämpimästi, että kaikki
            runsaslukuisesti tähän keskusteluun osallistuneet
            ajavat tätä asiaa eteenpäin yhtä ankarasti
            kuin minä, niin että saamme tämän
            asian hieman paremmalle mallille.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.