8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rajavartiolaitoksen
hallinnosta annetun lain ja henkilötietojen käsittelystä rajavartiolaitoksessa
annetun lain sekä eräiden niihin liittyvien lakien
muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on siis hallintovaliokunnan
mietintö koskien rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun
lain ja eräitten siihen liittyvien lakien muuttamista.
Tälle myös perustuslakivaliokunta on antanut lausunnon. Tämä laki
sisältyy myös valtion talousarvioon ja on tarkoitettu
tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta
2014.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että rajavartijan
peruskurssilla opiskelevien opintososiaaliset edut muutetaan pääsääntöisesti
vastaamaan Maanpuolustuskorkeakoulussa opiskelevien kadettien etuja.
Opiskelu on jatkossakin maksutonta, mutta sitä ei enää suoriteta
virkatehtävänä. Peruskurssilla opiskeleva
ei ole vastaisuudessa virkamies, eikä hänellä ole
virkamiehelle kuuluvia oikeuksia ja velvollisuuksia. Peruskurssin
opiskelijan tulee tulevaisuudessakin allekirjoittaa palvelusitoumus
opintojensa alussa, koska hänet hyväksytysti opintonsa
suoritettuaan nimitetään rajavartijan virkaan.
Henkilötietojen käsittelyä koskevaa
lakia esitetään nyt muutettavaksi niin, että Rajavartiolaitoksen
lupa- ja valvonta-asioiden rekisteriin voidaan tallettaa Rajavartiolaitoksen
lupahallintoon ja lakisääteisiin valvontatehtäviin
liittyviä tietoja, joiden on aiemmin katsottu olevan hallinnollisia
tietoja, vaikka Rajavartiolaitoksen valvontatehtävät
ovat luonteeltaan toisenlaisia, poliisilaissa tarkoitettuja järjestyksen
ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyviä tehtäviä.
Näin ollen valiokuntakin pitää perusteltuna,
että tämä lupa- ja valvonta-asioitten
rekisteri jaetaan tulevaisuudessa kahdeksi eri henkilörekisteriksi.
Uuteen lupa-asioiden rekisteriin talletetaan ainoastaan sellaisia
rajavyöhykelupia ja ilmoituksia koskevia tietoja, jotka
liittyvät selkeästi hallinnolliseen toimintaan,
ja valvonta-asioiden rekisteriin talletetaan valvontatehtävissä saatuja
tietoja.
Hätäkeskustietojärjestelmään
tallennetaan tulevaisuudessa viranomaisten työturvallisuuden kannalta
merkityksellisiä varotietoja, joilla on siis myös
olennainen merkitys Rajavartiolaitoksen tehtävien hoitamisessa,
kun tällä hetkellä tuo tilanne on puutteellinen
elikkä Rajavartiolaitoksella ei ole yleistä oikeutta
saada tietoja hätäkeskustietojärjestelmästä teknisen
käyttöyhteyden avulla. Valiokunta pitää myös
näitä muutoksia perusteltuina.
Virkamiehen siirtämisestä säädetään
seuraavasti: Rajavartiolaitoksen virkamiehen siirtämistä toiseen
tehtävään koskevaa sääntelyä ehdotetaan
täsmennettäväksi niin, että virkamies
voidaan siirtää toiseen, saamallaan koulutuksella Rajavartiolaitoksessa
vakiintuneesti hoidettavaan tehtävään.
Lopuksi hallintovaliokunta esittää, että 1.
ja 2. lakiehdotus hyväksytään valiokunnan
muutosehdotusten mukaisena ja 3. ja 4. lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomina. Tämä hallintovaliokunnan mietintö on
yksimielinen.
Elisabeth Nauclér /r:
Herr talman! Det kan ses som en liten och kanske rent av obegriplig sak
som jag har skrivit en reservation om, men så är
det inte. Det finns många olika politiska åsikter
på Åland, men en sak är alla eniga om
och slår vakt om och det är demilitariseringen
och neutraliseringen. En annan sak som det också finns
stor enighet om är gränsbevakningens, eller som
man säger på Åland, sjöbevakningens
betydelse när liv många gånger står
på spel.
I kris och krissituationer kommer sjöbevakningen att
ställas under militärt kommando. Men vad händer
då på Åland — blir Åland
utan sin sjöbevakning? Den frågan finns det i
dag inget bra svar på. Ålands landskapsregering
har som framgår av propositionen föreslagit en
precisering i 2 § i lagen och att där
skulle sägas att "De tjänstemän vid gränsbevakningsväsendet
med tjänstgöringsort på Åland
bör ej anslutas till försvarsmakten vid effektiviserande
av rikets försvar med hänsyn till Ålands
demilitariserade och neutraliserade status." Hur man löser
den här frågan är en annan sak, men behovet
av att få frågan utredd och klargjord påtalades
redan av grundlagsutskottet 2005, av utrikesutskottet 2009, 2013,
och även av försvarsutskottet bland annat 2009.
Herr talman! Nu har en sådan utredning initierats
och diskussioner förs mellan rikets regering och Ålands
regering om mandat och så vidare. Det hade därför
varit på sin plats att nämna denna så länge
efterfrågade utredning i propositionen i stället
för att bara lakoniskt säga att "Landskapet har
redan sedan 1856 varit demilitariserat." Det räcker inte
som svar på frågan. Trots att nu inget sägs
så utgår jag ifrån att den utredning som
initierats blir gjord med det snaraste.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustaja Nauclérille havainnoista.
Hallintovaliokunta kuuli myös Ahvenanmaan maakunnan hallitusta
tästä asiasta, mutta sillä tavalla nyt juuri
tähän kyseiseen koulutuksen uudistamiseen ei sitten
katsottu ehkä tarpeelliseksi ottaa näitä asioita
kuin mitä edustaja Nauclér toi esille. En pidä niitä vähäisinä.
Minusta se on tosiasia, jossa on varmasti korjattavaa, ja myös
valiokunta keskusteli näistä, mutta niin kuin
todella sanoin, niin ne eivät nyt tässä mietinnössä ole. Toivon,
että nämä voidaan sitten ratkaista tulevaisuudessa
jossakin vaiheessa jollakin tavalla. Nythän kuulimme myös
edustaja Nauclérilta, että tästä on
työryhmä, vai...? Käydään
sitä keskustelua kuitenkin Ahvenanmaan maakuntahallituksen
kanssa.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Rajavartiolaitos on siis tällä tavalla
osa Puolustusvoimien organisaatiota, ja täten on luonnollista, että rajavartijoiden
koulutuksen opintososiaalisia etuuksia yhdenmukaistetaan esityksen
mukaan erityisesti kadettien koulutukseen nähden ja tähän
koulutukseen verraten.
Meillä on kuitenkin suuret paineet kehittää Rajavartiolaitosta,
koska rajanylitysten määrä on kasvanut
viime vuosina kovaa vauhtia. Tällä hetkellä mennään
jo yli 10 miljoonan rajanylityksen vauhdissa per vuosi, ja tulevaisuuden
vauhti näyttää tällä hetkellä nykyisen
lainsäädännön puitteissa kasvavalta,
saatikka jos Rajavartiolaitoksen työmäärää tulee
lisäämään mahdollisesti tulevaisuudessa
viisumivapaus. Tarvitsemme jatkossa ammattimaisia ja taitavasti
ja hyvin koulutettuja, osaavia rajavartijoita, ja tämä hallituksen
esitys tukee näitä tavoitteita.
Yleiskeskustelu päättyi.