2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaisten yritysostojen
seurannasta
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa, 5 §:ssä,
sanotaan näin: "Ulkomainen omistaja voi ilmoittaa
muuta kuin puolustusteollisuusyritystä koskevan yritysoston työ-
ja elinkeinoministeriön vahvistettavaksi." Mutta sitten
toisessa kohdassa sanotaan: "Ulkomainen omistaja on velvollinen
työ- ja elinkeinoministeriön pyynnöstä antamaan
tälle kaikki 1 momentissa tarkoitetun yritysoston vahvistamista koskevan
asian selvittämiseksi tarpeelliset tiedot - -."
Ja sitten tämä asia on sanktioitu 10 §:ssä, eli
sanotaan "Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
laiminlyö - - 5 §:n 2 momentin mukaisen
tiedonantovelvollisuuden - - on tuomittava - -
yritysrikkomuksesta sakkoon." Tässä ihmettelen
tätä sanaa "voi", 5 §:ssä 1
momentissa ensimmäisessä lauseessa "ulkomainen
omistaja voi ilmoittaa". Eikö tässä voisi
olla, että "ulkomaisen omistajan on ilmoitettava"? Ja tämä pelkästään
sen takia, että yleensähän on niin, että mitä selkeämpi
laki on, niin sen selkeämpää sen soveltaminen
myöhemmin on, kun se tulee ajankohtaiseksi.
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä muutama sana tämän
lain taustasta. Ulkolaisten yritysostojen seurannasta, mistä tässä pohjimmillaan
on kysymys, kun tämä laki täällä oli
lähetekeskustelussa, ei käytetty yhtään
puheenvuoroa. Siitä syystä muutama sana vähän
tarkemmin.
Heti kärkeen on se sanottava, että totta kai Suomen
kannalta on erittäin tärkeää,
että ulkoa meille tehdään sijoituksia,
sekä suoria sijoituksia että portfoliosijoituksia.
Se on Suomen talouden kannalta tavattoman tärkeä asia.
Suomi suhtautuu tämän lakiesityksenkin mukaan
lähtökohtaisesti myönteisesti siihen,
että Suomeen tehdään suoria investointeja.
Muutama päivä sitten selvitysmies Eloranta jätti
arvionsa siitä, miten tilanne Suomessa viime vuosien aikaan
tässä suhteessa on kehittynyt. Me olemme vähän
alle sen, miten EU:ssa keskimäärin suorat sijoitukset
yleensä ovat kohdistuneet. EU:ssa varsinaiset veturit tässä mielessä ovat
Tanska ja Ruotsi ja tietysti Saksa, Saksa sijaintinsa vuoksi ja
Ruotsi ja Tanska eräiden muiden seikkojen vuoksi. Suomi
on kuitenkin aika hyvin, lähellä EU:n keskitasoa,
menestynyt viimeisten kymmenen vuoden aikaan. Ehkä pieni mielenkiintoinen
yksityiskohta: sen jälkeen, kun eurojärjestelmä lähti
liikkeelle, Tanska jäi ulkopuolelle, Ruotsi jäi
ulkopuolelle, erityisesti Tanskaan suorat investoinnit lisääntyivät
erittäin paljon. Vetäköön siitä johtopäätöksiä,
jos joku haluaa sellaisia tehdä.
Mistä sitten nyt tässä laissa on
kysymys, kun rajoituksista puhutaan? Jo aikaisemmin meillä on ollut
tällainen lainsäädäntö voimassa,
muistaakseni viimeksi säädetty 1993. Tällä hetkellä vielä voimassa
olevalla lainsäädännöllä säädellään
lähinnä ulkomailta, ylipäänsä ulkomailta,
Suomeen tapahtuvia yritysostoja, jos ne koskevat puolustusteollisuutta,
tai sitten määritellään laissa
tietyt alat, joita myöskin koskiessaan tuo yritysosto on
tämmöisen seurannan ja sääntelyn
piirissä.
Miksi tämä lainmuutos, ja mitä tällä lailla
nyt muutetaan? Siitä muutama sana.
Se muutoksen tausta on ensinnäkin siinä, että tämmöinen
tekninen ja teknologinen kehitys on muuttanut siinä määrin
maailmaa, että pitää joitakin asioita
määritellä vähän tarkemmin
ja joissakin asioissa jättää vähän
enemmän kuin aikaisemmin tilaa sille hallinnolle tehdä arvioita ja
johtopäätöksiä, miten kannattaa
menetellä. Nämä ovat oikeastaan pelkistetysti
ne ensimmäisen kategorian muutostarpeet.
Toinen asia on se, että kun aikaisemmin — nyt vielä voimassa
olevassa laissa — tämä seuranta on koskenut
vain suuria yrityksiä, yrityksiä, joissa on yli
1 000 henkilöä, joiden tase on yli 170 miljoonaa
euroa, niin nyt tällä lailla, mikä nyt tässä ollaan
säätämässä, lähdetään
siitä, että tunnustetaan, että tänä aikana
myöskin aika pienet yritykset voivat olla spesialisoituneita
johonkin tärkeään toimialaan ja ovat
siinä niin tärkeitä, että myöskin
tällaiset aika pienetkin yritykset ilman mitään
tällaista yrityskokorajaa pitää ottaa tällaisen
seurannan piiriin, jos ne sattuvat olemaan puolustustoimialalla
tai muutoin kansallisen kaikkinaisen turvallisuuden kannalta tärkeällä toimialalla.
Elikkä yrityskokorajat, jotka nyt ovat, poistetaan. Pienetkin
yritykset voivat tulla tämän menettelyn piiriin.
Tämä on tässä uudessa lähtökohta.
Jos katsellaan sitten sitä, mitä toimialoja
tällä hetkellä säädellään,
mitkä ovat tällaisen seurannan piirissä:
siinä on jo aiemmin kertomallani tavalla puolustustoimiala,
ja sitten nykylaki sanoo muutamia harvoja toimialoja, joihinka tämä seuranta
kohdentuu nyt. Nyt tässä lähdetään
siitä, että jatkossakin, uudenkin lain mukaan,
puolustustoimiala ilman muuta olisi seurannan piirissä, mutta
sitten jätetään aika vahva harkintatila
työ- ja elinkeinoministeriölle arvioida — oikeastaan toimialasta
riippumatta — se, onko tuo tai tämä yritysostohanke
sellainen, joka on Suomelle kansallisen kaikkinaisen turvallisuuden
kannalta tärkeä, ja jos se sellaiseksi koettaisiin,
niin silloin siihen voitaisiin mennä väliin.
Edelleen tapahtuu muutosta nykyiseen tilanteeseen verrattuna
siinä, mistä Suomeen kohdistuva yritysosto nyt
joutuu seurannan piiriin. Tällä hetkellä,
jos Suomen ulkopuolelta tällainen osto tehdään,
ylipäänsä Suomen rajojen ulkopuolelta,
se on tämän seurannan piirissä. Nyt uusi laki
lähtee siitä, että silloin jos ostot
tehdään EU- tai Eta-alueen ulkopuolelta, niin
nämä yritysostot Suomeen ovat tämän
menettelyn piirissä, kuitenkin niin, että jos
yritysosto koskee puolustustoimialaa, niin vaikka se on EU:sta tai
Efta-alueelta — ylipäänsä silloin,
kun se on Suomen rajojen ulkopuolelta — meille kohdistuva
yritysosto, se on silloin tämän menettelyn piirissä.
Tämäntapaisia ovat ne muutokset, mitä tällä lailla ollaan
tekemässä.
Arvoisa puhemies! Se seuranta, ja tämä liittyy osin
nyt tähän edustaja Tolppasen täällä esittämään
kysymykseen: Silloin kun on puolustusteollisuudesta kysymys, niin
silloin pitää aina hankkia tämä ennakkolupa.
Laki lähtee siitä, että silloin pitää aina
tämän ostohankkeen saada tältä valvontaviranomaiselta
lupa, kun on puolustustoimialasta kysymys. Mutta silloin kun on
jostakin muusta toimialasta kyse ja se ostaja, joka tähtää ostamaan
Suomesta, haluaa etukäteen varmistaa, miten tässä käy,
aikooko valtio tähän puuttua, niin silloin se
ostaja voi saada Suomen viranomaiselta ennakkotiedon.
Ja vastaavasti toisinpäin, jos sitten tätä ennakkotietoa
ei ole haettu ja sitten työ- ja elinkeinoministeriö toteaa,
että tähän saattaa liittyä jotain
sellaista, minkä takia tämä pitää uudelleen arvioida,
niin työ- ja elinkeinoministeriö voi jälkikäteen
sitten puuttua siihen hankkeeseen. Ja jos työ- ja elinkeinoministeriö katsoo
seurantaviranomaisena, että tämä nyt
kuitenkin on tärkeä hanke kansallisen turvallisuuden
ja järjestyksen kannalta, niin siinä tilanteessa
työ- ja elinkeinoministeriö vie tämän
asian valtioneuvoston päätettäväksi
ja valtioneuvosto sanoo "ei" tai "jaa" — "kyllä"
tai "ei" — sille yritysostolle. Se voi evätä sen
yritysoston, mutta se voi myöskin päätyä siihen,
että tällaista riskiä ei ole ja tämä yritysosto on
mahdollinen.
Arvoisa puhemies! Viimeinen muutos nykyiseen tilanteeseen, jonka
haluan vielä sanoa, on se, että kun aikaisemmin
todellakin ne yritysostojen seurannat ja niihin liittyvät
rajoitusmahdollisuudet koskivat vain suuria yrityksiä ja
sitä tilannetta, jossa enemmistömääräysvalta
oli kysymyksessä, niin nyt tämä uusi
laki lähtee siitä, että jo 10 prosentin
omistusosuuden tai vastaavaa määrää edustavan
tosiasiallisen puhevallan siirtyessä ulkolaiselle ostajalle
kaikki tätä suuremmasta omistussiivusta olevat
hankkeet ovat periaatteessa tämän seurantamenettelyn
piirissä. Vielä kertaalleen: Aikaisemmin puhuttiin
vain niistä hankkeista, joissa pyrittiin ostamaan yli puolet. Nyt
jos pyrit ostamaan 10 prosentin tai suurempaa siivua, niin kaikki
nämä hankkeet ovat tämän seurannan
piirissä, edellyttäen siis, että on kysymys
puolustustoimialasta tai muusta kansallisen turvallisuuden ja järjestyksen
kannalta tärkeästä toimialasta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aikarajoitteen johdosta menettelemme seuraavasti... [Pääsihteeri
totesi, ettei ole aikarajaa.] — Jaha, no niin, selvisikin,
että meillä ei ole aikarajoitetta. — Mutta
tämä herättää joka
tapauksessa mielenkiintoa, joten mahdollistetaan lyhyt debatti ja
debatin jälkeen ministeri Häkämiehelle
puheenvuoro.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä valiokunnan puheenjohtajan
kantaan siinä, kun valiokunta lähtökohtaisesti
on sitä mieltä, että Suomeen tarvitaan
investointeja, jotta meidän teollisuutemme täällä pyörii.
Tässä lakiesityksessä yhteen kohtaan
haluan vielä erityisesti puuttua: Puolustussektori on se, minkä osalta
etukäteen aina pitää saada vahvistus
yritysostolle, ja sitten vahvistamisen hakeminen näille
muille yritysostoille jää sen ulkomaisen omistajan
tahdon varaan. Sitten valiokunnan kuulemisissa esitettiin ja on
esitetty, olisiko puolustussektorin lisäksi myös
sisäiseen turvallisuuteen liittyviltä yritysostoilta
edellytettävä viranomaisvahvistusta, mutta valiokunta
on sitä mieltä, että katsottaessa pitkälle
tulevaisuuteen toimialoja ja liiketoiminta-aloja ei ole mahdollista määritellä,
ja saatavilla on julkista tietoa, josta eri osapuolet voivat kyseisenä ajankohtana
päätellä, voiko laki tulla sovellettavaksi.
Marjo Matikainen-Kallström /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on todella toivottu
lakimuutosesitys, ja kun valiokunnassa sitä käsittelimme,
niin esille tuli nimenomaan se, että nyt ajanmukaistetaan
tämä olemassa oleva laki vastaamaan nykyistä toimintaympäristöä,
ja se, että tässä ei ole kyse pelkästään
puolustusteollisuudesta vaan myöskin turvallisuusteollisuudesta
tai siihen liittyvistä aloista, palvelutoiminnasta.
Se, mikä on tärkeätä, on
se, että tämä ei ole toimialakohtainen,
siinä ei ole lueteltu näitä toimialoja,
vaan annetaan ministeriölle entistä laajemmat
valtuudet seurata ja valvoa ja katsoa, mitkä meille ovat
strategisesti tärkeitä asioita. Kun nyt näkee,
että tässä ympäristössä on
erilaista soluttautumista yhteen sun toiseen asiaan, niin tämäkin
on tärkeätä, että tälläkin
sektorilla huomioidaan, että me pystymme tätä lainmukaisesti
seuraamaan.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Lainuudistus on paikallaan ja tosiaan ajantasaistettu.
Se on hyvä, jotta me tiedämme omistajanvaihdosten
yhteydessä entistä tarkemmin, miten ulkomaalaiset
meillä eri yrityksiä, varsinkin näillä puolustus-
ja turvallisuusaloilla, omistavat.
Mutta en malta olla tässäkään
yhteydessä sanomatta sitä, että meillä on
nyt toinenkin asia — siitä viime perjantaina keskusteltiin — johon meidän
täytyy myöskin puuttua, elikkä meidän kiinteistömme,
kiinteistöjen ulkomainen omistus ja jälleenmyynti,
jolloin me emme tiedä todellisuudessa, kuka ne kiinteistöt
omistaa. Minusta hyvä jatko olisi tälle laille,
joka nyt hyväksytään, myös se,
että me entistä selkeämmin ja paremmin
tietäisimme omistajat kaikissa tapauksissa kiinteistöjenkin
osalta.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärsin kyllä tästä,
kun selitettiin, mitä tämä laki tarkoittaa.
Siitä huolimatta menen vielä tuohon 5 §:ään.
Eli kun tässä sanotaan, että kun on ulkomainen
omistaja, ulkomainen yhtiö, niin se on velvollinen antamaan tiedot,
jos työ- ja elinkeinoministeriö sitä pyytää. Mutta
edelleen, kun täällä on ministeri Ihalainen,
haluaisin kohdentaa kysymyksen sinne: onko olemassa sellaista vaaraa,
että mikäli ei huomata pyytää tätä selvitystä,
niin käy niin, että kun ostetaan täältä yhtiö,
niin työpaikat valuvat meidän rajojemme ulkopuolelle?
Eli sitä haen tässä kohdassa, kun sanon,
että pitäisi tässä 1 momentissa
kolmas sana "voi" muuttaa ehtomuodosta käskymuodoksi "on
velvollinen ilmoittamaan".
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kiitän valiokuntaa huolellisesta
työstä, ja on hyvä ehkä palauttaa
mieliin, että tämä esityshän,
lakimuutos, valmisteltiin edellisen ministerin Pekkarisen toimesta
ja käytännössä samassa muodossa
tämä uusi hallitus sen sitten uudisti.
Eräällä tavalla voi sanoa, että taustaan
liittyy myöskin se, että Saksa itse asiassa lähti
ensimmäisenä liikkeelle ikään
kuin ajastamaan tätä lainsäädäntöä.
Eli siinä mielessä on tärkeää laittaa
tämä laajempaan EU-kehykseen, eli eri maat haluavat
varmistua siitä, että tämmöisiä turvallisuuden
tai muiden elintärkeiden intressien kannalta tärkeitä omistuksia
ei valu ulkomaille ikään kuin tietämättä.
Haluan myös yhtyä siihen valiokunnan puheenjohtajan,
edustaja Pekkarisen, toteamukseen, että Suomi on avoin
kansantalous. Sitä olemme myöskin jatkossa, suhtaudumme
ulkomaiseen omistukseen ja ulkomaisiin investointeihin lähtökohtaisesti
myönteisesti. Mutta tällä lakiesityksellä,
lailla, pysytään myöskin sitten seuranta
järjestämään ja mahdollistamaan
toiminta, jos niin tarvitaan.
Eräällä tavalla viime vaalikaudelta
esimerkki tämäntyyppisestä tilanteesta,
josta en osaa sanoa, olisiko siihen tätä lakia
sovellettu, löytyy siitä tilanteesta, jolloin
Elisan islantilaisomistuksessa ollut osakepotti viikonlopun aikana
meni markkinoille myyntiin. Suomen valtio ei silloin voinut olla
ostajana liikkeellä, koska eduskunta oli viikonloppulomalla
eikä allekirjoittaneella ollut siihen rahaa, jolloin syntyi
tämä sopimus Varman toiminnasta ja sitten myöhemmin
valtio lunasti osan näistä osakkeista. Sitä varten
meillä on nyt tämmöinen työkalu,
tämä Solidium: mikäli pörssiyhtiöiden
osakkeita lähtisi tässä mielessä liikkeelle
ja katsottaisiin, että joku kansallinen etu edellyttäisi,
että joku valtiotoimija on liikkeellä, niin Solidium
on muun muassa nyt sitten olemassa.
No sitten edelleenkin tämä, minkä valiokunnan
puheenjohtaja totesi, että on tärkeätä,
että tämä määritelmä on
riittävän avoin ja kattava, koska maailma muuttuu
aika nopeasti ja pitää olla mahdollisuus reagoida
siltä osin joustavasti. Johtopäätöksenähän
tässä on, että seuranta ja valvonta keskitetään
työ- ja elinkeinoministeriöön, ja mikäli
sitten tarvetta tämän käyttämiseen
tulee, niin sitten päätös viedään
valtioneuvostoon, joka on varmasti oikea taso.
Eli omalta osaltani kiitän valiokuntaa tehdystä työstä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Samoilla sanoilla haluan kiittää hyvästä valmistelusta
ja asian hyvästä ja ammattitaitoisesta esittelystä tässä salissa
valiokunnan puheenjohtajan toimesta.
Yleisesti ottaen kaikki ovat hyväksyneet tämän
lain uudistamisen tarpeet ja sen merkityksen tässä ajassa
tämän kattavuuden laajentamisen ja seurantamenettelyn
parantamisen suhteen. Edustaja Tolppasen huoli tietysti voi olla
aiheellinen, että missä määrin
tämmöisiä tekijöitä voidaan
ottaa huomioon kuin työllisyysvaikutukset, ja niistä täytyy
nyt tietysti koettaa pitää huolta. Mutta täällä valiokunnan
puheenjohtaja minusta hyvin kuvasi sitä, millä logiikalla
tähän menettelyyn, joka nyt on rakennettu, on
päädytty. Minä luulen, että kuitenkin
näitten ohjeitten ja tulkintojen kanssa me hyvin tässä tulemme
pärjäämään.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuohon ministeri Häkämiehen
kommenttiin Elisasta oikeastaan jatkoksi haluaisin vaan sanoa, että arvio
on kyllä muuan toisen saman toimialan yrityksen, TeliaSoneran,
kohdalla, kun aikanaan oltiin siinä tilanteessa, että siitä ohjakset
päästettiin Suomen rajojen ulkopuolelle, se, että tuossa
vaiheessa tämä toimialan rajaus — siis
nykyisen, vielä voimassa olevan, lain mukaan — on
kyseenalainen, antoiko se mahdollisuuksia, olisiko se antanut puuttua.
Mutta kyllä tulkinta — en tiedä, miten
nyt ministeriössä tänä päivänä katsotaan — ainakin joku
aika sitten oli vielä siitä, mitä tällä lailla
nyt haetaan, se, että tämän lain mukaan,
jos se olisi ollut voimassa aikanaan, kun TeliaSonera oli vaarassa
mennä ulkomaille, tämän lain kirjoittamistavan
mukaan, tämäntapaiseen kauppaan myös
voitaisiin puuttua. Eli vaikka toimiala ei likimainkaan ole sitä samaa
kuin mikä se on voimassa olevassa laissa, niin uudessa
tämäntapaiset toimialat nyt ovat kyllä tämän
menettelyn piirissä. — Vähän
huonosti selitetty, mutta ehkä tulin ymmärretyksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä vastauspuheenvuoro ministeri Häkämiehelle,
ja sitten puhujalistaan.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Silloin kun TeliaSoneran osalta tämä omistus
niin sanotusti valui Ruotsiin, tietoverkkojen merkityksestä ei ollut
samanlaista näkemystä kuin tänä päivänä. Viime
vaalikaudellahan tähän asiaan tartuttiin ehkä juuri
tämän Elisa-esimerkin innoittamana, ja varsin
mittava turvallisuusverkkohanke toteutettiin viime vaalikaudella — parisensataa
miljoonaa panostettiin siihen. Tänä päivänä meidän tietoverkkomme
on järjestetty ja rakennettu niin, että kaikki
Suomen turvallisuuteen liittyvän tiedon ja viranomaisten
elintärkeän tiedon turvallisuus on taattu valtion
toimesta. Siinä mielessä omistuksen liikkuminen
tänä päivänä teleoperaattoreissa
ei ole samaa luokkaa kuin oli silloin aikanaan, mutta silloin ei
tämä asia, tämä turvallisuusnäkökulma,
ollut samalla tavalla esillä kuin tänä päivänä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on oikein hyvä asia,
että ryhdytään seuraamaan näitten
ulkomaalaisten yritysostoja. Ennen kaikkea tässä huolestuttaa
se, kun näitä suomalaisia työpaikkoja
on valunut niin paljon ulkomaille. Sitten olisi keskeistä,
että näitä ulkomaalaisia yrityksiä saataisiin
mahdollisimman paljon sijoittamaan Suomeen, kuten olisi myös
tärkeää se, että suomalaiset
yritykset alkaisivat suosia nykyistä enemmän investointeja kotimaahan
eli tekisivät tällaisia isänmaallisia
investointeja. Suomalaiset yritykset ovat ilmeisesti sijoittaneet
Kiinan markkinoille 10 miljardia euroa tähän mennessä ja
Venäjän markkinoille noin 7 miljardia euroa. Nämä ovat
huomattavia summia, ja olisi siinä mielessä todella
tärkeätä, että myös
suomalaiset yritykset suosisivat näitä suomalaisia
investointeja enemmän kuin ulkomaalaisinvestointeja.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! On edellisiin puheenvuoroihinkin viitaten
tärkeää se, että me saamme Suomeen
investointeja ja suomalaisia investointeja. Mutta varsinaisesti tämä lakiesitys,
jota talousvaliokunnan jäsenenä itsekin olen ollut
käsittelemässä, on selkeästi
parannus nykytilanteeseen. Täytyy sanoa, ettei kakkuakaan
kerralla syödä vaan pala kerrallaan. Tässä nyt
otetaan myöskin nämä pienemmät
yritykset niin sanotusti tarkkailuun, voidaan tarkkailla niitä,
mikä on sinänsä hyvä asia. Ja
se on hyvä asia myöskin, että nyt ei
rajoiteta pelkästään puolustusteollisuutta,
joka nytkin on automaattisesti mukana, vaan toimiala on vapaa. Eli
työ- ja elinkeinoministeriössä voidaan
sitten katsoa ne yritysostot, jotka ovat Suomen kannalta strategisesti
tärkeitä, voidaan pyytää nämä tiedot,
ja näihin yrityskauppoihin pystytään
riittävän ajoissa sitten puuttumaan. Minun mielestäni
tämä on ihan hyvä juttu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän edustaja
Tolppasen kysymykseen. Kun nyt 5 § sanoo, että se
ulkoa tänne ostoa tekevä yritys voi hakea sen
vahvistuksen tältä seurantaa hoitavalta ministeriöltä elikkä työ-
ja elinkeinoministeriöltä tai VN:ltä,
niin tässä laissa on lähdetty siitä,
että kaikissa yritysostoissa, herra paratkoon, tällaiseen
aika raskaaseen menettelyyn ei tarvitse mennä, koska ylivoimainen valtaosa
on sellaisia yritysostoja, joihinka ei liity minkäänlaista
tällaista seikkaa, joka vaatisi tällaista seurantaa.
Sellaisen byrokratian rakentaminen, että jok’ikiseen
yritysostoon pitäisi liittyä tämmöinen
vahvistusmenettely, on kyllä tarpeetonta byrokratiaa, ja
siitä syystä siinä sanotaan "voi". Ja
"voi" viittaa siihen, että jos on semmoinen toimiala kysymyksessä,
johonka voi liittyä tämmöinen riski,
että jälkikäteen siihen puututaan, niin
sen takia se yritys voi hankkia tämän vahvistuksen.
Tämä on se ajattelu tässä.
Yleiskeskustelu päättyi.