2) Hallituksen esitys laiksi poliisin hallinnosta annetun lain
6 ja 8 §:n muuttamisesta
jatkuu:
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Kyseinen lakiehdotus on ollut täällä pöydällä.
Kun se oli ensimmäisen kerran esillä, niin olin
paikalla, mutta se pyydettiin pöydälle. Jouduin
olemaan virkamatkalla ulkomailla ja olen nyt sitten käsittelyssä vasta
paikalla. Haluaisin kuitenkin tuoda esiin, kuinka tärkeä tämä laki on.
Kun puhutaan siitä, miten kansalaiset voivat tuntea olonsa
turvalliseksi, miten peruspoliisitoiminta voi säilyä alueilla,
niin tässä on nyt kyse siitä, että joudutaan
tekemään arvovalinta siitä, onko hallintoa
vai onko peruspoliisitoimintaa.
Täällä eduskunnassa usein puhutaan
siitä, että pitää tehdä rakenteellisia
uudistuksia ja saada resurssit riittämään.
Tässä on juuri tehty niin. Hankitaan isommat hallinnolliset
alueet, jotta poliisit voivat niillä kihlakunta-alueilla
säilyä. Se on kuitenkin kansalaisten näkökulmasta
kaikkein tärkein asia. Tämä uudistus
tehdään ensin tätä kautta, että kun
poliisipäälliköitä lähtee
eläkkeelle, sitä mukaa ruvetaan muodostamaan suurempia piirejä.
Tässä ei todellakaan irtisanota ketään,
ei lomauteta ketään, vaan tehdään
luonnollisen siirtymän kautta nämä uudistukset.
Sen jälkeen voidaan siirtyä ylöspäin.
Läänin poliisijohto tulee aika lailla tarpeettomaksi
tämän jälkeen ja voidaan todella ehkä poistaa
kokonaan sitten vuosien jälkeen, kun uudistus etenee riittävästi,
ja sen jälkeen myös ylijohdossa voidaan tehdä uudistuksia.
Tämä on täysin välttämätöntä myös
organisaation kannalta.
Tässä ei ole kyse pelkästään
siitä, että puhutaan rahasta ja siitä,
miten vuosien aikana hallinnosta säästäminen
siirretään peruspoliisitoimintaan, vaan hallinnon
järkiperäistämisestä on kysymys.
Jos katsotaan, mitä Pohjoismaissa on tapahtunut, muut ovat
tehneet paljon radikaalimpia siirtoja kuin mitä tässä ollaan
tekemässä.
Tässä on ollut tavoitteena poliisiylijohdolla, että mentäisiin
90 piiristä 30:een. Se on vasta tavoite, koska totta kai
meidän täytyy ottaa alueet huomioon. Esimerkiksi
Lapissa on täysin eri tilanne kuin täällä etelässä.
Pohjanmaalla pitää ottaa kieliolosuhteet huomioon,
ja monet tämmöiset asiat vaikuttavat vielä siihen,
miten tämä lopullisesti tulee muotoutumaan. Vaikka
tässä nyt tehdään pykälämuutoksia,
niin minun mielestäni nyt tehdään periaatteellinen
päätös eduskunnassa siitä, tullaanko
todella säilyttämään tämä hallinto
vai peruspoliisitoiminta, ja se arvovalinta on nyt eduskunnan käsissä.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ymmärrä lainkaan ministerin
perusteluja, en lainkaan. Ja mikä arvostus ministeriöllä on
eduskunnan päätöksiin? Täällä on
kaksi kertaa hylätty ja kumottu saman tyyliset esitykset.
Arvoisa ministeri, eikö eduskunnan päätöksille
anneta mitään arvoa, koska suurin piirtein samasta
asiasta on tehty kaksi päätöstä ja ilmoitettu,
että vuonna 2005, kun tulee seuraava selonteko, siinä yhteydessä selvitetään
nämä asiat ja sitten siinä yhteydessä voidaan
tehdä muutoksia? Siihen, mitä ministeri sanoi:
Minun mielestäni täällä todetaan
nimenomaan, että tulee yksi päällikkö lisää,
ja täällä puhutaan maakuntapohjaisesta
jne. Eli tämä on minun mielestäni halventavaa
eduskuntaa kohtaan.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuolla kentällä on sellainen
käsitys, että jos päätösvaltainen
poliisiviranomainen on entistä etäämmällä tapahtumapaikasta
ja etäämmällä näistä kunnista,
se tulee heikentämään palveluita. Tässä mielessä ministerin
vakuuttelut eivät ainakaan tätä kenttäorganisaatiota,
kihlakuntia ja siellä toimivia poliiseja, ole vakuuttaneet.
Toisaalta pelätään, että jos näitä yhdistämisiä tapahtuu,
se tulee merkitsemään kuitenkin pitkässä juoksussa
palvelujen etääntymistä ja heikkenemistä syrjäisillä maaseutualueilla
ja pitkien etäisyyksien Pohjois-Suomessa.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vasta viime keväänä oli
poliisin hallinnosta annetun lain muutos käsittelyssä,
ja tosiaan hallintovaliokunta yksimielisesti omassa mietinnössään
hyllytti tämän yhteistoimintaa koskeneen pykälämuutoksen.
Asiantuntijalausunnosta saimme kuulla, että tätä lakimuutosta
valmisteltaessa ei ollut eri tahoilta kysytty edes lausuntoa, eli
meille jäi se kuva, ainakin minulle, että siinä yritettiin
tavallaan ujuttaa tämä pykälämuutos,
jolla olisi siirretty valtaa alemmalle tasolle ja sitä kautta
tavallaan väkivaltaisesti muutettu kihlakuntajakoa. Se
käsittääkseni myös tämän
lainmuutoksen takana on.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Tässähän ei kosketa
kihlakuntajakoon ollenkaan, tässä esityksessä nyt.
Totta kai se vaikuttaa kihlakuntiin, mutta se uudistus tehdään
silloin, kun sen aika on ja miten siitä on sovittu. Tässä ei
ujuteta mitään. Kyse on siitä, että täällä eduskunnassa
on kysytty monta kertaa, mitkä ovat ne tavat, joilla poliisi
säilyy alueilla, poliisi näkyy. Tämä on
yksi tapa tehdä se, eikä ole muita tapoja, miten
me voimme hallinnosta yrittää säästää,
kuin tämä tapa. Varmasti kansalaiset miettivät,
että näkyvä poliisitoiminta on tärkeämpi
kuin iso hallinto, joka ei muutenkaan ole enää sillä tavalla
järkiperäinen kuin sen tänä päivän
pitäisi olla.
Miksi pitää nyt tehdä? Kyse on siitä,
että nyt on se paikka, jolloin eläkkeelle siirtymisiä tapahtuu
merkittävästi. Jos tätä taas
siirretään, niin sitten todetaan, että juurihan
tänne on valittu nuoria poliisipäälliköitä,
eiköhän tehdä vuosikymmenien päästä sitten,
kun he ehkä lähtevät eläkkeelle. Ei
tämmöisellä siirtämisellä saada
mitään aikaan. Kyse on nyt siitä, haluaako
eduskunta, että ihmisten perusturvallisuus tulee säilymään,
vai ei.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt ministeri valitettavasti puhuu vastoin
parempaa tietoa. Nykyisen kihlakuntajärjestelmän
kohdalla tapahtuu nimenomaan niin, että kun on määrätty
ilmoittautuminen määrätyssä paikassa
kihlakunnan keskipisteessä, kihlakunnan pääpaikassa,
ajetaan sinne ja ollaan siellä. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, jos
ministeriö ei sitten tee päätöstä ja
määrää, että tällaisia
päätöksiä ei kihlakunnissa tehdä.
Tämä on johtanut siihen, että keskuspaikan
ulkopuolella poliisia ei enää näy. Valitettavasti
tämä lakiesitys johtaa juuri samanlaiseen menettelyyn.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka ensimmäisessä puheenvuorossaan
totesi juuri, jotta hallintovaliokunta on kahdesti linjannut tämän
vaalikauden aikana sen, että tällä nykyisellä järjestelmällä ja
nykyisellä kihlakuntajaolla mennään vuoteen
2005. Nyt näköjään ministeriön
puolelta ei tätä eduskunnan sanaa ja tahtoa kuunnella.
Yhteistoiminnasta tiedän tapauksia muun muassa omassa maakunnassani,
että vapaaehtoisesti varsin järkevästi
eri kihlakuntien kesken yhteistoimintaa noudatetaan ja sitä on
kehitetty. En tietysti takaa, miten se on muualla, mutta tulkitsen
tämän lakiesityksen kyllä kihlakuntajaon
romuttamiseksi. Tavallaan ministeri omassa esittelypuheenvuorossaan
jo totesi sen, että tätä kautta mennään
pienempään kihlakuntien lukumäärään.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä tähän lakiesitykseen
liittyy paljon näitä pelkoja, joita kahdessa edellisessä puheenvuorossa
esitettiin siitä, että käytännössä tapahtuukin
niin, että poliisin toiminta-alue laajenee eikä sitäkään
vertaa tiedetä, mistä se poliisi löytyy.
Sinänsä perusteluista, mitä ministeri Itälä sanoi,
että lähipoliisin pitää näkyä kansalaisten
joukossa, olen itse täsmälleen samaa mieltä ja
kyllä kansalaisetkin varmaan ovat. Pelko siitä,
että tämä laki nyt ei siihen auta, on
kyllä myös suuri.
Olisinkin kysynyt ministeri Itälältä:
Eikö paljon tehokkaampaa olisi esimerkiksi luopua näistä uusista
huippukalliista kuuntelulaitteista ja muusta tekniikasta, joka vie
sen rahan, ja satsata todellisuudessa ne rahat poliisin läsnäoloon
ja poliisin näkymiseen kaduilla, turuilla ja toreilla?
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen siinä valiokunnassa, joka
aikoinaan tämän lakiesityksen käsittelee
ja tekee mietinnön, niin että täytyy
hyvin varovaisin sanakääntein omia mielipiteitä tässä vaiheessa
esitellä.
Mutta kun ministeri kertoi, että kansalaiset odottavat
tämän tyyppistä palvelua, niin jään
kysymään, missä on käyty se
julkinen keskustelu, mistä on tullut se paine, että kansalaiset
toivoisivat, että olisi alle 90 poliisipäällikköä,
jotka ovat jäljellä, kun meillä vielä muutama
vuosi sitten oli liki 400 päällikköä tässä maassa
ja me olemme radikaalisti vähentäneet nyt 90:een.
Minä luulen kyllä, että kansalaisetkin
ovat sitä mieltä kuin poliisit ja kaikki, jotka
toimivat tällä hetkellä kihlakunnissa,
että antakaa, hyvä ihmiset, meille hetkeksi työrauha.
Me haluamme kehittää eduskunnan linjauksen mukaisesti
näitä toimintoja siten, että yhteistoiminta
ja kaikki pelaa. Nyt otetaan yksi erillinen palikka irti eikä odoteta
eduskunnan yksimielistä (Puhemies koputtaa) kihlakuntauudistusta.
Se on tässä se, joka minua henkilökohtaisesti
hyvin ihmetyttää, (Puhemies koputtaa) koska määräaikaisiakin
poliisinvirkoja voidaan täyttää esimerkiksi
väliaikaisesti.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällainen vastaavanlainen hallinnon
keventäminen ja näin ollen suurempien alueiden
muodostaminen tapahtui itse asiassa vuonna 1996 joulukuun alusta,
kun nimismiespiirit lakkautettiin ja muodostettiin nykyiset kihlakunnat.
Siitä on itse asiassa nyt aika lailla näyttöä,
miten poliisin näkyvyyden kävi niillä niin sanotusti
haja-asutusalueilla taikka syrjäkulmilla. Poliisin näkyminen
siellä on kiinni ainoastaan hälytystehtävien
määrästä. Poliisit tulevat niille
entisille sijoilleen, sinne nimismiespiirien alueille, syrjäkulmille,
ainoastaan, kun hälytystehtävän suorittaminen
sitä vaatii. Näin on, ministeri Itälä,
tosiasiassa tapahtunut. Siksi tuntuu ihmeelliseltä, jos
Varsinais-Suomessakin perustettaisiin maakunnallinen poliisilaitos.
Tämän jälkeen poliisin näkyminen
olisi pääasiassa vain Turussa.
Toinen varapuhemies:
Ennen puhujalistaan menoa vielä ministeri Itälän
2 minuutin vastauspuheenvuoro.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Minusta tuntuu välillä,
että tässä halutaan ymmärtää asiat
täysin väärin ja päinvastoin.
Miten se haittaa, jos hallinnosta vähennetään
ja kevennetään, jotta se painopiste on siellä poliisin
näkyvyydessä ja poliisin perustoiminnassa? Ei
niitä poliiseja vähennetä. Tässä on
juuri tämä tarkoitus, mitä ed. Hemmilä toi
esiin, että ne poliisit jäävät
sinne eri kihlakuntiin ja ne näkyvät, mutta sitä hallintoa
voidaan keventää.
Toteaisin tähän painopisteeseen, kuuntelulaitteisiin
ja muihin investointeihin: Poliisin määrärahoista
yli 80 prosenttia menee palkkoihin. Sitten on tietysti autokulut,
muutamat muut. On vain kovin pieni siivu se, millä näitä investointeja
voidaan tehdä. Jos ajatellaan kuuntelua, niin se on ollut
paras keino huumerikollisuutta vastaan, aivan ylivoimaisesti paras
keino. Sieltä ei pidä vähentää mitään.
Kyllä ne vähennykset, mitä jostain muualta
poliisissa voi tehdä, ovat kovin pieniä.
Kyse on nyt todella siitä ja se paine tulee kansalaisilta,
että kansalaiset haluavat peruspoliisitoimintaa, näkyvän
poliisin. Eivät kansalaiset tarvitse sitä hallintoa.
Mihin sitä tarvitaan niin paljon kuin sitä tänä päivänä on?
Sekin on ja toimii vähän samalla periaatteella
kuin pelastustoimen uusi aluehallinto, samanlainen periaate. Muutoksessa
on aina, totta kai, pelkotiloja. Olen käynyt poliisipäälliköille
tästä puhumassa, ja osa vastusti, mutta suuri
osa myös oli puolesta ja totesi, että näitä rakenteellisia
muutoksia poliisinkin osalta on vaan pakko tehdä, että ne
resurssit ovat oikeassa paikassa, painopisteet ovat oikeassa paikassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pohjoismaiden neuvosto vähän
sotki tätä keskustelua. Minunkin muistiinpanoni
hävisivät sen kokouksen aikana, ja pitää nyt
puhua sitten ilman papereita.
Tässä hyvin näkyy tämä,
että kun täällä enimmäkseen
poliisit ovat äänessä, he ovat vähän
niin kuin omassa asiassaan. Maallikkona, kun ei ole poliisi eikä nimismies,
on helppo puhua ja katsoa kokonaisuutena sitä, mitä tässä on
tapahtumassa. Minusta tämä on järkevä esitys
sillä tavalla, että tässä hallintoa
pyritään keventämään. Kyllä se
kansalainen vähemmän tarvitsee niitä virkoja
ja moniportaista hallintoa, se tarvitsee turvallisuudentuntua, sitä,
että näkyy sinipukuinen ja poliisiauto aina ajaa,
se vähän rauhoittaa. Jos kyse on siitä,
mikä täällä tuli esille, jotta
jos jossakin on keskuspaikka, niin sieltä sitten ei ätkähdetä mihinkään,
ennen kuin hälytys tulee, sehän on vain organisointi-
ja järjestelykysymys, ohjeistuskysymys, minkä verran
on löpöä tankissa, bensaa, taikka määrärahoja,
jotta voidaan ajaa vuoden aikana. Kyllä uskon, että poliisiporukka on
niin fiksua porukkaa, että se on sen verran itseohjautuvaa,
että ei tarvitse jatkuvasti olla jonkun ohjastamassa ja
neuvomassa ja nenästämässä,
että tuonne pitää mennä.
Kuuntelin ed. Erkki Kanervaa, joka sattuu kanssa olemaan poliisi.
Hän käytti silloin ensimmäisellä kerralla,
kun tämä asia oli salissa käsittelyssä,
hyvän puheenvuoron, analysoi tarkkaan kaikki näkökohdat
tästä ja totesi, jotta hänen mielestään
tämä kaipaa uudistusta. Ymmärsin Erkin
puheesta, että hän ei ainakaan hanttiin laittanut.
Minusta se on oikein realistinen näkemys siitä,
mitä tässä pitää tehdä.
Sen takia ihmettelen kyllä kovasti sitä kovaa
vastustusta, jota poliisimiehet ovat esittäneet, koska
siinä on ilmeisesti enemmän peloista kyse, siitä,
meneekö oma paikka, tai kaveria vähän
tuetaan, kun tässä ollaan muuttamassa jotain.
Niin kuin ministeri totesi, kyse on siitä, että mennään
luontaisen poistuman kautta. Jossakin vaiheessa se on aloitettava.
Se on ihan oikein ministeriltä todettu. Mitä pitemmälle
tässä vetkutellaan, sitä vaikeampi tämä on.
Se jatkuu ja jatkuu ja aina tulee perusteita, että ei tätä voida
muuttaa.
Tätä voidaan katsoa joka suuntaan. Jos katsotaan
vaikka kuntajaon puolella, sielläkin on ihan samanlainen
taistelu menossa. Minusta olisi parempi, kun sovittaisiin joillakin
alueilla, että nyt ollaan valmiita toimimaan kuntarajojen
yli, mahdollisesti jopa, jos ei mennä yhteen, kunnanjohtajapalvelut
ostetaan toisesta kunnasta. Kun sinne otetaan uusi kunnanjohtaja
toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, se vie taas
20—30 vuotta eteenpäin pahimmassa tapauksessa.
Sen takia toivoisi, että hallintovaliokunta voisi tätä katsoa
vähän avarammalla katseella eikä jumiutuisi
siihen, että kun on nyt tämmöinen kirjoitettu,
niin mehän emme muuta tätä, tämä ei
ole hyvä, vaan lykätään taas
seuraavalle vaalikaudelle ja pakitetaan tämä esitys.
Toivoisi, että nyt katsottaisiin asiallisesti ja lähdettäisiin
tälle tielle, koska tässä tulee joka
tapauksessa säästöjä, voidaan
kohdentaa toiseen. Tässä ei sinällään
säästöjä tarvitsekaan tulla
kokonaisvaltaisesti, vaan kohdennetaan työ oikeasti sinne
kentälle eikä paperien pyörittämiseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Osoittautui varsin hyväksi
se, että tämä asia jäi 25. lokakuuta
vielä kesken ja nyt ministerin paikalla ollessa tähän
asiaan paneudutaan. Ministeri Itälä sai varsin
paljon ruusuja ensimmäisen asian kohdalla, kansalaisuuslain
kohdalla, ja mielestäni nyt liikaa nokkosia. Kyllä itse myös
kallistun, niin kuin ed. Esa Lahtelakin, sille linjalle, että tämä laki,
hallituksen esitys 195 näiltä valtiopäiviltä,
on sellainen, joka sisältää aivan viisaita
ja järkeviä linjauksia. Ed. Esa Lahtelan analyysi
tuosta organisaatiosta mielestäni on oikea, mihin myöskin
täällä aikaisemmin viitattiin, nimenomaan
siinä, että voidaan ohjauksella hallinnon sisältä sitten
hajauttaa ne toimintapisteet, jos sitten poliisijohto muuten keskittyy. Mielestäni
ministeri Itälä hyvällä tavalla
kuvasi, miten päästään pikkuhiljaa
pois muun muassa läänin poliisijohdon ylimääräisistä rönsyistä ja saadaan
poliisitoimi nimenomaan ihmisten keskuuteen, jalkautetaan yleensä näkyväksi.
Nollatoleranssi ja ennaltaehkäiseminen toteutuvat tätä kautta.
Tämä on mielestäni hyvä asia,
tämä linja.
Ed. Seppo Lahtela käytti täällä 25.10.
puheenvuoron, jossa hän ikään kuin kriittisesti
tähän suhtautuen pohti sitä, mitä tapahtuu
Haminan kihlakunnalle ja Kotkan kihlakunnalle, kun on vielä rajan
läheisyys siinä. Nyt jo nämä kaksi kihlakuntaa
toimivat erittäin paljon yhteistyössä ja
raja kolmantena yhteistyömuotona siinä on yhdessä molempien
kihlakuntien huoli, ja näin ollen sinänsä ei
tapahdu mitään ongelmaa, jos tästä viedään
tämä muodollinen raja pois.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Me kristillisdemokraatit sanomme itsestämme, että me
emme ole oikealla emmekä vasemmalla vaan kansan sydämessä.
Jotenkin tällä tavalla haluaisin nyt tätäkin
hallituksen esitystä tarkastella. Kyllähän
tässä on erittäin merkittävästä hallituksen
esityksestä kysymys, ja näen, että tämä periaatteellinen,
iso päätös on todellinen arvovalinta,
jos päädyttäisiin lopulta siihen, että poliisi olisi
lähellä kansaa. Olen kovasti huolestunut, jos tulee
tapahtumaan sitä, että ikään
kuin vain hälytysten kautta poliisi sitten jalkautuu ja
on kansalaisten kohdattavissa haja-asutusalueilla. Näen, että jotain
konkreettista täytyy tapahtua sillä tavalla, että tämän
tuloksena todella myöskin ihan fyysisesti poliisin voimavaroja
näkyy siellä kentällä eri tahoilla,
koska siitähän meillä on huoli, että usein
turvattomuudentunne ja asioihin puuttumisen viivästyminen
johtuu siitä, että matkat ovat pitkät
ja lähdetään jostain kaukaa. Itsekin olen
ollut Rauman poliisin mukana erilaisissa tehtävissä,
sekä järjestystehtävissä että huumeratsioissa,
ja vähän sieltä sisältäpäin
olen katsellut, vaikka en todellakaan ole asiantuntija.
Myönteisenä haluan nähdä tässä sen,
että todella katsotaan, miten tämä hallinto
puretaan, että asiantuntijoita kuullaan siitä,
mitä tapahtuu lääninhallinnossa ja ylimmässä johdossa
ja mitä eläkkeelle siirtymisen kautta tapahtuu,
minkälaista osaamista todella rekrytoidaan ihan asiantuntijuuden
pohjalta, kun tiedämme erilaiset poliisitoimen tehtäväalueet,
haasteet, huumerikollisuuden, talousrikollisuuden ja muun toiminnan, mitä siellä on.
Todella toivoisin myöskin, että kun kihlakuntajakoasiasta
ja käytännön nykyisistä rajoista
puhutaan, hallintovaliokunnassa asiantuntijoiden kuulemisessa katsotaan,
mikä heijastusvaikutus tällä on kihlakuntajakoon,
ja sitten se, mikä on tämän organisaatiouudistuksen
kokonaisuus, mitä kaikkea se edellyttää vielä lisää.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän sen, että ministerillä ja
ministeriöllä on tässä erityisen
hyvä tahto. Tahto on mielestäni selkeä ja
siitä voimme kaikki olla samaa mieltä: parantaa
poliisin näkyvyyttä, tehostaa poliisin läsnäoloa
eri puolilla ja pyrkiä ennalta ehkäisemään
rikoksia ja tutkia niitä entistä paremmin. Nyt
on vain kysymys siitä, onko tämä se maailman
tehokkain ja paras keino toteuttaa nämä. Minä olisin
lähtenyt pärööttämään
asioita hieman toisesta päästä. Silloin
kun kihlakuntauudistusta pitkän valmistelun jälkeen
lähdettiin toteuttamaan tähän maahan,
oli pitkästi myös sopimus siitä, että tämän
jälkeen aloitetaan läänin poliisijohdon
ja poliisin ylijohdon tarkastelu. En muista koskaan tavanneeni kansalaista
tai käytännön poliisimiestä,
joka olisi kovasti läänin poliisijohtoa tarvinnut.
Pitäisi lähteä sieltä ylhäältäpäin esimerkinomaisesti
tarkastelemaan, mutta nyt ensiksi mennään hyvin
lähelle kansalaisia.
Kihlakunnan poliisipäällikkö on kuitenkin
se keskeinen virkamies toimintojen osalta, joka johtaa sitä piiriä,
kehittää sitä piiriä, kantaa
siitä vastuunsa julkisuuteen, kansalaisille ja myöskin alaisille,
hoitaa lupahallinnon päätöksiä,
jotka kuuluvat poliisipäällikön tehtäviin,
ajokorttipäätöksiä, erilaisia
lupia, ajokorttilupia eniten. Esimerkiksi siihen piiriin, missä minä olen
työskennellyt, Lapuan kihlakuntaan, yhdistettiin aikanaan
Härmän nimismiespiiri, Kauhavan nimismiespiiri,
Lapuan nimismiespiiri, Evijärven nimismiespiiri,
Lappajärven nimismiespiiri, Alajärven nimismiespiiri,
ja meillä on yksi päällikkö.
Siinä on aluetta, 500 kilometriä joka työvuorolla
tulee jo tälläkin hetkellä matkaa jo
pelkästään keskuspaikkaan.
Minä haluaisin semmoisen poliisin, joka olisi lähellä kansalaista,
tuntisi kansalaiset jne. En usko, että tällä ratkaisulla
päästään siihen toivottuun lopputulokseen,
mikä on sinänsä ihan kannatettava.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt tuntuu ikään kuin tässä olisi
ministeriöllä semmoinen periaatekysymys, että poliisin hallinnosta
annetun lain 6 ja 8 §:n kautta pitäisi periaatteessa
tieten tahtoen ajaa poliisipäälliköiden
virkojen määrän alentaminen läpi.
Tämähän on käsitelty eduskunnassa
hiljattain kaksikin kertaa, jolloin tämän suuntaiset
esitykset on torjuttu ja periaatteessa on sovittu siitä,
että kihlakuntajaon ja sen toimivuuden tarkastelu suoritetaan vuonna
2005. Silloin on syytä näitä kysymyksiä arvioida.
Sen näkemyksen ja kokemuksen mukaan, mikä on syntynyt,
pienet poliisipiirit ovat toimineet tehokkaasti, siellä päätökset
tehdään lähellä kansalaisia,
poliisipäälliköt osallistuvat muihinkin
kuin johtamistehtäviin, päivystävät
ja ovat apuna yleisessä poliisitoimessa. Sen sijaan suurissa
poliisipiireissä hallinto sitoo resursseja paljon ja syntyy
tavallaan niitä toimia, jotka välttämättä ei
varsinaiseen poliisitoimeen kuulu, joten tämä esitys
on ehkä huonosti harkittu.
Olisin toivonut, että ministeriö ei tällaista
esitystä enää olisi tänne tuonut.
Tietysti hallintovaliokunta tarkastelee asian koko laajuudessaan
uudelleen, mutta kovin tuntuu siltä, että tätä tuskin tulee
hyväksyä, vaan tarkastellaan vuonna 2005 tämä asia
uudelleen.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Ed. Nousiainen otti esille, että tätä ei
pitäisi tehdä, vaan tulisi edelleen säilyttää tämä hallinto.
Täällä on monta kertaa käyty
tätä keskustelua ja ministeriltä on kysytty,
mitä aiotaan tehdä, jotta poliisi säilyy
ja näkyy. Nyt tässä tehdään
ne painopisteet. Ihmiset ovat todella aidosti huolissaan siitä,
näkyykö poliisi vai ei. Me tiedämme nyt,
että kun resurssit eivät riitä, sitten vähennetään
poliisimiesten määrää. Täällä on selvä tahto
säilyttää hallinto ja vähentää pikkuhiljaa
poliisimiesten määrää. Sen valinnan
te nyt itse teette.
Totta kai vaaleissa kansa ratkaisee, halutaanko hallintoa vai
poliisitoimintaa. Kun täällä on aina
aikaisemmin kysytty, mihin painopiste pitää pistää,
nyt se valinnan paikka on ja tämän täytyy
lähteä kihlakuntatasolta, jotta voidaan puuttua
lääninhallintoon ja poliisiylijohtoon. Lääninjohtoakaan
ei voida poistaa, kun sillä on valvontatehtävät,
kun on niin paljon valvottavia, vaan toista kautta voidaan lähteä,
ja nyt on se tilaisuus, kun päälliköitä on
lähtemässä valtava määrä eläkkeelle.
Se on täysin pään pensaaseen pistämistä,
että sanotaan, että lykätään
nyt, kun tässä on vähän epämiellyttäviäkin
piirteitä, tätä sattuu joku vastustamaan.
Vaalien alla ei uskalleta tehdä kansalaisten turvallisuuden
kannalta merkittäviä ratkaisuja.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä pienissä poliisipiireissä poliisipäällikkö näkyy
kentällä ja hän tietää,
missä resursseja käytetään ja
mihin niitä ohjataan. Käytännössä tämä esitys
merkitsee sitä, että kihlakuntajako nyt romutetaan
tältä pohjalta ja valtion paikallishallinto viedään
pois, eli kyllä tällä on paljon laajemmat
vaikutukset kuin poliisin osalta. Tämä ei merkitse
sitä, onko poliisi läsnä vai ei. Minun
käsittääkseni tässä ei
synny säästöjä, joita voidaan
ohjata käytännön poliisitoimintaan, vaan
tilanne on päinvastoin.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla on myös kokemukset, että poliisipäällikkö todella
näkyy ja on kenttätyössä jatkuvasti.
Siinä vaiheessa, kun kihlakuntajärjestelmä muodostettiin,
siinähän tuli henkilökohtaisia palkanlisiä ja
siellä on todella valtavat palkkaerot eri poliisipäällikköjen
kesken. Kun myös hallintovaliokunta on linjannut, että 2005
seuraava suurempi tarkastelu ja järjestely olisi, niin
todella jos tällä välillä vapautuu joku
poliisipäällikön paikka, täytettäköön
se määräaikaisesti. Emme me tällä lainmuutoksella pääse
eroon näistä, sanotaanko, todella korkeapalkkaisista
poliisipäälliköistä. Heillä on
valtavat erot tosiaan palkoissa. Niin kuin totesin aiemmin, osa
varmasti on kyllä sellaisiakin poliisipäällikköjä,
jotka eivät suorittavassa työssä niin paljon
ole.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Turvallisuusasiat ovat nykyään
erittäin tärkeitä ja ihmiset arvostavat
erittäin suuresti myöskin maan sisäistä turvallisuutta.
Niinpä yleisö kaipaa peruskuntiin eli ruohonjuuritasolle
poliisin palveluja ja lähinnä turvallisuuspalveluja.
Olihan se aikamoinen huononnus palvelutarjontaan, kun poliisia ei
enää ole esimerkiksi joka pitäjässä. Yleisö haluaa,
että poliisi on kentällä, haluaa, että se
on lähellä ihmisiä ja että poliisi
näkyy ja että joka paikalla on ennalta ehkäisevää poliisin toimintaa.
Yllättävän voimakkaan keskustelun
tämä herätti, ja toivon, että valiokunta
paneutuu asiaan, pohtii asiaa puolelta ja toiselta. Mutta minusta peruslähtökohta
on aivan oikea, että hallintoa kevennetään
ja ruohonjuuritason töitä lisätään.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Itse en puhu nyt omassa asiassani, en ole
poliisipäällikkö, mutta olen toiminut
kyllä poliisipäälliköitten alaisuudessa
ensin nimismiespiirissä lähes 20 vuotta ja sittemmin
kihlakunnassa, kihlakuntavirastossa, niin ikään
poliisipäällikön alaisuudessa.
Mitä tulee suurempien ja pienempien yksiköitten
tehokkuuteen, niin kyllä se on kiistatta todettavissa nyt,
että mitä pienemmät yksiköt,
sitä tehokkaampia ne ovat monessa mielessä. Ensinnäkin
monissa pienemmissä kihlakuntavirastoissa, noin 30 000—60 000
asukkaan kihlakuntavirastoissa, on kaksi tai kolme poliisipäällikköä, mutta
jos näitten päällikkövirkojen
määrä suhteutettaisiin esimerkiksi suuremman
kaupungin poliisipäälliköitten virkojen
määrään, niin näitä pitäisi
olla moninkertainen määrä siellä pienissä kihlakunnissa.
Eli kyllä ne toimivat tehokkaasti.
Toinen asia on sitten rikosten selvittämisprosentti.
Juuri edellisessä puheenvuorossani mainitsin kihlakuntauudistuksesta,
joka toteutettiin 96 joulukuun alusta. Siihen asti esimerkiksi siinä nimismiespiirissä,
missä minä palvelin, Marttilan nimismiespiirissä,
omaisuusrikosten selvittämisprosenttikin oli yleisesti
yli 60. Nyt Loimaan kihlakunnassa, johon tämä nimismiespiiri
sitten fuusioitiin, se on romahtanut lähelle 20:tä prosenttia.
Kyllä tosiasia on, että me haluamme lähellä ihmistä olevan
poliisin, joka tunnetaan siellä, sellaisen, jolla on kasvot
omassa poliisipiirissä, emmekä tämmöistä kasvotonta,
joka on kaukana ihmisestä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Halusin vielä ottaa puheenvuoron
oikeastaan sen takia, että haluaisin vielä kysyä — toivon,
että valiokunnassa jotenkin kirkastuu se — mikä on todellinen
ongelma, mihin tällä esityksellä haetaan
ratkaisua. Jollain lailla niin monen asian kohdalla olemme mielestäni
yksimielisiä siitä, että hallintoa ja
byrokratiaa pitää keventää.
Toisin sanoen meillä yhteiskunnassa ei ole varaa lisätä byrokratiaa
ja hallintoa, ja siitä lähtökohdasta
pitäisi lähteä.
Mutta mitä vaurioita se sitten mahdollisesti aiheuttaa,
jos tätä lakiesitystä tässä muodossa
nyt viedään eteenpäin, se mielestäni
on valiokunnan asiantuntijoiden kuulemisessa selvitettävä.
Onhan meillä rakennemuutosta niin monella muulla alueella
tällä hetkellä menossa, että eihän
periaatteessa poliisitoimen rakennemuutos — ymmärrän
tämän sellaiseksi, osittainhan tämä on
rakennemuutos myöskin — voi olla tabu, ettei poliisitoimessa
myöskin rakennemuutosta voida järkevästi
toteuttaa. Nyt on vain kysymys siitä, miten se toteutetaan.
Ja todella tuo kihlakuntajärjestelmän toimivuus:
Näen erittäin vakavana sen, että jos
meillä on mahdollisuus päälliköiden
nyt jo osallistua käytännön toimintaan,
päällikkötaso ei sitä tee. Mikä on
sitten tehtäväkuvien muodostuminen tässä?
Kyllä tietysti haluaisin nähdä senkin,
että asiantuntijoita kuultaisiin sillä tavalla,
että eläkkeelle siirtymisten kohdalla ei todella
virkoja automaattisesti täytettäisi, vaan katsottaisiin,
onko vielä jonkin kokeilun kautta mahdollisuutta hakea
vaihtoehtoja vai viedäänkö tämä laki
ihan tässä sanamuodossa ja pykälämuodossa
eteenpäin ja sitten vuonna 2005 tarkistetaan, että saadaan
käytännön resursseja.
Sen selvittäminen, mistä johtuu rikosten selvittämisprosenttien
lasku, kuuluu mielestäni myöskin tähän,
johtuuko se tästä kokonaisresurssien vajeesta,
joka mielestäni on kaikkein suurin ongelma. Poliisin resursseja
tarvitsemme lisää.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä jatkopuheenvuoroa,
kun ei kahdessa minuutissa ehdi ihan lausua sitä, mitä piti. Kaksi
asiaa vielä.
Ensinnäkin hallinnosta: Mitä viime vuosina, viidentoista
viime vuoden aikana esimerkiksi, on poliisihallinnossa tapahtunut?
Nimenomaan poliisiylijohdossa on hallinto kolminkertaistunut, mutta
kentällä, lähellä ihmistä,
on vähennetty kaiken aikaa ja tingitty.
Toinen asia on se, miten tämä vaikuttaa poliisin
resursseihin, kun hallituksen esityksessä jo todetaan,
että tällä ei ole kustannusvaikutuksia. Todennäköisesti
ne jäävät kyllä aivan mitättömiksi,
ja ainakin ne jäävät mitättömiksi
sitten lähivuosina.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Tällä ei ole kustannusvaikutuksia
sen takia, että tällä ei haetakaan sinänsä mitään
säästöjä poliisin budjettiin
vaan painopisteen siirtämistä hallinnosta nimenomaan
ihmisten lähelle. Silloin peruspoliisitoiminta säilyy.
Se ei säily muuten. Te kaikki tiedätte, että jatkuvasti
kihlakunnissa ainoa tapa, jolla on voitu säästää,
on se, että poliisinvirkoja ei täytetä.
Nyt on kyse siitä, että otetaan tämä koko
hallinto, poliisiylijohto, lääninhallinto, kihlakunnat,
ja siellä nimenomaan hallintoa pois. Ed. Nousiainen totesi,
että tässä on tarkoitus selvästi
viedä hallintoa pois. Niin on, jotta se poliisi säilyy
siellä. Nyt te teette sen valinnan. Älkää sitten
enää täällä kysykö,
miksei poliisien määrä ole riittävä.
Nyt, kun yritetään tehdä se painopiste
oikeaan paikkaan, niin te olette väittämässä täällä,
että näin ei pidä tehdä, kun
pitää säilyttää tämä hallinto.
Jos sitä rakastatte, se on teidän asianne, mutta
näin kansalaiset eivät varmasti ajattele.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sanoin, että tällä pohjalla
romutetaan kihlakuntahallinto ja viedään pois
valtion paikallishallinto. Kyllähän poliisi on
ollut keskeinen ydin kihlakuntahallinnossa ja sen ympärille
kihlakuntien virastot ja järjestelmä ovat rakentuneet.
Kyllä tässä ensiaskel silloin otetaan
siihen, että meillä ei ole myöskään sitten
kihlakunnissa valtion paikallishallintoa. Kyllä tässä on
kokonaisuus katsottava sitten koko laajuudessaan, mitä kihlakuntiin
kuuluu.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä ministeri
on vakuuttanut, että tästä koituu hyötyä nimenomaan
siihen kenttätason poliisityöhön, mutta valitettavasti
hallituksen lupaukset ja teot ovat kyllä ainakin aikaisemmissa
rakennejärjestelyissä olleet kyseenalaisia. Tässä viittaan
Tieliikelaitoksen synnyttämiseen ja perustamiseen. Silloinhan
luvattiin, että 300 miljoonaa markkaa tulee tienpitoon
sitten rahaa lisää osana tätä rakennejärjestelyä.
Käykö tässä poliisihallinnon
osalta nyt kuitenkin samalla tavalla, että säästöjä tehdään,
supistuksia tehdään, ja kuitenkaan samalla sitä budjetin
kasvattamista, joka on välttämätöntä,
poliisihallinnon budjetin kasvattaminen, sitä ei tehdä,
vaan sanotaan, että onhan teillä rahaa siellä muutoinkin.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Kun hallitus kävi budjettineuvotteluja,
toin tämän esityksen sinne jo mukaan. Hallitus
lisäsi sinne pohjiin 15 miljoonaa euroa lisää,
kun totesi, että poliisi on valmis itsekin miettimään,
mikä on oikea painopiste, miten sitä tehdään.
Nyt jo ensi vuoden budjetissa on annettu sen takia lisää voimavaroja
poliisille, että ollaan valmiita myös itse miettimään,
missä on se oikea painopiste. Tässä on
tapahtunut juuri niin, että sitä resurssia on
tullut myös euromääräisesti
lisää.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Sitä resurssia näyttää olevan
noin 2,6 prosenttia tulossa lisää, 13 miljoonaa
euroa.
Kun ministeri totesi, että nyt vain hallintoa kevennetään
ja siirretään se työpanos sinne kentälle,
oletteko te todellakin, ministeri Itälä, sitä mieltä,
että nämä poliisipäälliköt,
jotka nyt viroissaan siellä kihlakunnissa toimivat, ovat
turhan toimittajia, että heillä ei ole mitään
tehtäviä, että heillä ei ole
tehtäviä, heillä on vaan hallinto, virka?
Vai kuka nämä työt ja toimet sitten suorittaa
siellä kihlakunnissa? Ihmettelen hieman tätä käsitystä nyt,
että ei näillä kihlakuntapäälliköillä ja
näillä korkeammilla virkamiehillä olekaan
mitään töitä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämän
hallituksen esityksen käsittely varmasti jollain lailla
avautuisi paremmin, jos tässä saataisiin selkeä vastaus
siihen, miten tämän lain yhteydessä — minä vielä toistan
sitä — kihlakuntajärjestelmä vahvistuu,
miten ikään kuin tämä lainsäädäntö tukee
aikaisemmin tehtyjä ratkaisuja, että ikään
kuin sitä valvontatehtävää ja
sitä tehtäväaluetta, mikä on
tarkastelun kohteena, koska me odotamme vuoteen 2005 sitä selontekoa,
arvioidaan vasta silloin. Jos siellä on jotain ristikkäistä,
silloin siihen on todella pysähdyttävä ja
mietittävä, onko tässä sittenkään
oikea tie valittu. Mutta haluaisin kuitenkin nähdä,
että näitä todella tutkittaisiin.
Toinen asia: Kun näistä resursseista puhuttiin, me
olemme todella näissä budjettikeskusteluissa kuulleet,
että suurin huolihan kansalaisilla on ja viesti meille
tulee, että se kokonaisresurssitarve on aikamoinen. Sitä ovat
viestittäneet asiantuntijat ja kansalaiset. Jos tässä yhteydessä enemmän avattaisiin
tätä, mitä tällä 15
miljoonalla eurolla konkreettisesti halutaan tehdä ja mitä se
käytännössä on, mihin se uppoaa,
millä lailla se tuo tähän pakettiin ikään
kuin lisäresursseja, niin ymmärtäisin,
että tulisi parempi kokonaisuus.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni ministeri
Itälä on aivan oikealla asialla, eli kihlakuntauudistus
olisi edelleen tarpeellinen. 90 kihlakunnasta pitäisi Suomessakin
päästä 30:een.
Se minua eniten ihmetyttää kuitenkin poliisien
kohdalla, että poliiseille on nyt annettu rahaa viimeisen
kahdeksan vuoden aikana sillä tavalla, että kun
tulin eduskuntaan, poliisin budjetti oli 2,4 miljardia markkaa ja
nyt se on 3 miljardia markkaa, ja edelleen 8 500 poliisinvirkaa
on Suomessa ja 500 virkaa täyttämättä.
Kihlakuntauudistus syö virkoja ainoastaan päälliköiltä.
Kun poliisit hajautetaan valtakuntaan näkyvästi,
niin minun mielestäni ministeri Itälä on
aivan oikealla asialla, ja lämpimästi kannatan
kihlakuntauudistusta.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin jo äsken totesin omassa
puheenvuorossani, hyväksyn ministeri Itälän
perustelut tämän lain suhteen ja lain pyrkimysten
suhteen. Jos tämä laki antaa mahdollisuuden siihen,
että poliisi on kentällä ja näkyy
siellä ja antaa kansalaisille turvallisuuden tunnetta,
niin tämä laki on onnistunut.
Mutta halusin käyttää tämän
puheenvuoron lähinnä poliisien rahatilanteesta.
Niin kauan kuin itse olen ollut turvallisuus- ja puolustusjaoston puheenjohtaja,
poliisi on aina tarvinnut sekä lisäbudjetissa
että varsinaisessa budjetissa lisää rahaa.
Aina sitä on annettu, ja lisää vielä tarvitaan. Myönnän
kyllä, että poliisilla on teknistyvä rikostutkimus,
joka vaatii dna-tutkimuksia, ja nykyisin tulevat nämä saattokuljetukset,
jotka vievät erittäin suuresti rahaa. Monet tällaiset
asiat vievät rahaa. Sen takia poliisi on myös
sitä vaatimassa, että se pystyisi tehtävänsä kunnolla
hoitamaan. Toivonkin, että me pystymme järjestämään
sen verran rahoitusta, että poliisitoiminta täällä pelaa,
mutta sitten pitää olla myös hallinnon
järjestyksessä. Ei hallinto ole pääasia,
vaan poliisin kenttätoiminta.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Ed. Kuosmanen tuli saliin ja otti heti esille,
että Suomeen riittäisi 30 kihlakuntaa. Jos tällä tavalla lähdetään
tätäkin asiaa nyt eteenpäin käsittelemään,
niin jos hallituksen todellinen tavoite onkin tämä 30
kihlakuntaa maahamme, minusta se olisi ollut reilua kirjoittaa julki
tähän hallituksen esitykseen. Sen sijaan Suomessa
on viisi lääniä, ja ainakin näissä poliisiasioissa
olen todennut, että lääniporras toimii
kuin sisäministeriön kirjelmien postisiirtokonttori,
eli sellaisina ne joutaisi kyllä lakkauttaa.
Mitä tulee poliisin lisämäärärahoihin,
niin Valtiontalouden tarkastusvirasto juuri viime viikolla antoi
vakavan huomautuksen tästä asiasta. Sen mukaan
poliisille on sälytetty suhteettoman paljon lisätehtäviä näihin
resursseihin ja määrärahalisäyksiin
nähden.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Ihamäki pitkäaikaisena
valtiovarainvaliokunnan jaoston jäsenenä hyvin
osoitti, poliisille on tullut viime vuosina hirvittävän
paljon lisää tehtäviä. Suurimmat
haasteet tietenkin on tulleet kansainvälistymisestä,
mutta myöskin tehostuneesta rikostutkinnasta, dna-testeistä ja
muusta koituu lisää kustannuksia. Kyllähän
poliisin hallinto, jos mikä, on ollut suuremmassa myllerryksessä Suomessa
viime vuosien aikana kuin missään muualla Skandinaviassa.
Meillä oli ennen lähes 400:n nimismiespiirin järjestelmä.
Me olemme siirtyneet siitä uuteen järjestelmään,
jossa on koko järjestelmä nykyaikaistettu ja uudistettu
90 kihlakunnaksi. Me kuulimme toistasataa asiantuntijaa noin vuosi
sitten, ja kaikki olivat yksimielisesti sitä mieltä,
että nyt annetaan työrauha, nyt annetaan sopeutumisrauha,
nyt haetaan välineitä, kuinka yhteistyö toimii
vielä paremmin, tehokkaammin — antakaa meille
työrauha. Me eduskunnassa vastasimme, että me
annamme teille työrauhan, ja näin kauan se kesti.
Nyt joudun sanomaan, että en ollut sanojeni takana
vaan olen tekemässä uutta erillisratkaisua tähän,
mistä juuri annoimme heille työrauhan. Tämä tässä erityisesti
kismittää: Olenko luotettava kansanedustaja, kun
hallintovaliokunnassa näin tehtiin? Minun mielestäni
tilanteen pitäisi olla kuitenkin se, että eduskunnan
tahto ohjaa ministeriön toimintaa ja ministeriö toimii
sen mukaisesti kuin eduskunta on yksimielisesti pitkän
pitkän selontekokeskustelun jälkeen päättänyt.
Minä en nyt tiedä enää, mikä on
seuraava esitys. Jos sieltä sanottaisiin, että tehdään
30 uutta kihlakuntaa, järjestellään ne
ja laitetaan niihin päällikkövirat ja
hallinto järjestykseen, asia olisi ihan ok, jos poliittinen
halu näin on. Tehdään sitten niin. Mutta
nyt kun tehdään erillinen osaratkaisu, jota ei
ole mihinkään sovitettu, tähän
palapeliin, tähän paikallishallintoon, niin tämä tässä tuntuu
hyvin kiusalliselta.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Toivoisi, että ed. Salo arvostaisi
entisiä virkaveljiään ja antaisi heille
työrauhan. Nyt heillä on paineet siitä,
että resurssit eivät riitä, työpaikkoja
vähenee. Hallinto on jatkuvassa muutoksessa. Semmoista
työrauhaa hallinnolle ei tule enää missään,
etteikö muutos olisi jatkuva. Kyse täytyy olla
ei siitä, mitä te olette luvanneet täällä jollekin
työrauhasta, vaan siitä, että kansalaisten
turvallisuus säilyy. Se on ensisijainen tarkoitus, ja jos
muutoksia on pakko tehdä, niin ne sitten tehdään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu hiukan
on nyt alkanut polkea paikallaan ja tällaista hiukan juupas—eipäs-linjaa
toistaen.
Se, mihin ed. Ihamäki viittasi, että tarvitaan
lisää resursseja poliisille, hyvä, se
on totta, mutta kuitenkin pitkällä tähtäimellä me
tarvitsemme yhteiskunnassa sosiaalista turvallisuutta ja yhteiskunnan
jakautumisen estämistä, niin että tulevaisuudessa
on yhteiskunta luonnostaan sellainen, joka pystyy vastustamaan rikollisuutta.
Ajatellaan Yhdysvaltoja: Kolme miljoonaa ihmistä on vankilassa,
ja todellakaan resursseja ei varmaan poliisitoimelta puutu. Siitä huolimatta
se on paljon epävarmempi ja vähemmän
turvallinen yhteiskunta kuin Suomi, jos me vertaamme.
Mielestäni, ja toistan sen, ministeri Itälän
esitys on hyvä. Se on tietyssä mielessä puite-esitys, se
linjaa eteenpäin, missä on painopisteet: käytännön
poliisityössä ja poliisin näkymisessä ja mukana
olemisessa sillä lailla, että myös voidaan
ehkäistä rikollisuutta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisen kannalta on erittäin
hyvä asia, että meillä on hyvä,
hyvin koulutettu, rehellinen poliisi. Siihen kansalaiset luottavat,
mutta jotta me saamme hyvinkoulutetun poliisin ja rehellisen poliisin,
meidän pitää muistaa myös heidän
palkkauksensa. Nyt tulevassa valtion tulo- ja menoarviossa on noin
13 miljoonaa euroa lisärahaa poliiseille, ja poliisien
keskuudessa on syntynyt taistelu siitä — ainakin
kenttäpoliisit esittivät minulle — että he
haluaisivat kaikkien palkkojen korottamista kahdella palkkaluokalla
läpi poliisihallinnon ja sen lisäksi sitten jotain
pientä tulospalkkausta. Se olisi heidän mielestä oikeudenmukainen
ratkaisu.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jos meillä on 30 poliisipäällikköpiiriä, niin
sehän käytännössä merkitsee
kutakuinkin reilua maakuntajakoa tähän poliisihallintojärjestelmään
ja silloin on ajauduttu aika lähelle sitä, että kun
otetaan läänin poliisijohdon keskuspaikat ja vanhat
lääninhallitusten sivukonttorit, itse asiassa
tullaan tilanteeseen, jossa päällekkäistä hallintotyötä tekee
sekä läänin poliisijohto osittain että kihlakuntien
keskusyksiköiden poliisijohto. Käytännössä silloin
tämä tehtävienjako ei ole selvä.
Yleensähän on taipumus näin, että silloin
kun hallinto keskitetään voimakkaasti suuriin
yksiköihin, sillä on taipumus vetää myöskin
organisaatiota lähelleen. Silloin tässä käy
näin, että äärialueilla poliisimiesten
määrä tulee edelleen vähenemään
ja poliisin näkyväisyys tulee edelleen vähentymään.
Kyllä tässä nämä puolensa
on. Kyllä tämä on vakava asia.
Minä yhdyn niihin näkemyksiin, että poliisin haasteet
viime vuosina ovat kasvaneet valtavasti, rikollisuus lisääntyy
ja teknistyy ja poliisi tarvitsee resursseja, ja siinä mielessä kyllä meidän on
turvattava poliisille toimintamahdollisuudet ja valtuudet kaikkialla,
mutta sitä tuskin ratkaistaan tällä hallinnollisella
uudistuksella.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Missään ei ole osoitettu
sitä, että tällaiset suuremmat kihlakunnat
toimisivat taloudellisemmin. Päinvastoin on totta se, että nämä pienet kihlakunnat
käyttävät voimavarojaan taloudellisemmin
ja myös, niin kuin ed. Hemmilä toi esille, selvitysprosentit
ovat parempia tällaisissa pienemmissä kihlakunnissa.
Täällä käsittääkseni
puheenvuoroissa ei ole kiinnitetty huomiota sidosryhmäyhteistyöhön. Minusta
kunnissa poliisipäälliköt ovat siinä keskeisessä asemassa,
ja kun ajatellaan poliisin, Rajavartiolaitoksen ja muiden sidosryhmien
yhteistyötä, niin väitän, että kun
mennään laajoihin yhteistoiminta-alueisiin, varmasti
tässä kärsii silloin tämä.
Toisaalta myönnän sen, että totta kai poliisitoimintaa
on kehitettävä, mutta epäilen todella,
että tämä lakiuudistus ja ne todella
isot yhteistoiminta-alueet toisivat tähän parannusta. Niin
kuin sanoin, tällä lakiuudistuksella eivät nämä poliisipäälliköt
poistu, heidän palkkansa säilyy entisellään,
voi nimike muuttua. Täytettäköön,
jos tällä välillä vuoteen 2005
mennessä vapautuu näitä paikkoja, ne
määräaikaisesti, ja sitten seuraa tämä suurempi
uudistus, johon uskon, että valmiuksia on.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa kun miettii hallintovaliokunnan
nimeä, niin senhän ei pitäisi tarkoittaa,
että hallintovaliokunta suojelee sitä, jotta hallintoa
olisi mahdollisimman paljon eikä sitä uudistettaisi.
Tulee jotenkin semmoinen olo tässä, kun on kuunnellut
illan puheita ja aikaisemminkin jo viime kaudella, että hallintovaliokunnan
rooli on ilmeisesti koettu semmoisena, että pitää suojella,
että mahdollisimman paljon on hallintoa. Tässä kysymyksessä erityisesti
korostuu kanssa tämä seikka.
Minusta tätä pitäisi katsoa avoimesti
sillä tavalla, miten uudelleen tämä organisoidaan,
ja minusta ministeriö on lähtenyt ihan oikealle
tielle. Ei kyse ole sillä tavalla, miten ed. Nousiainen
totesi, jotta kun päällikkö vedetään
johonkin, niin sitten se vetää mukanaan kaikki.
Sehän nyt on ihan pöhköä ajattelua
semmoinen. Sitten pitää ohjeistaa, jotta ei missään
tapauksessa, ja antaa tätä ylempää ohjausta,
jos on tällainen halu jollakin päälliköllä,
että vetää kaikki poliisit ympärilleen.
Eihän siinä ole mitään älyä.
Sitten pitää antaa ministeriön ohje,
jotta semmoista ei saa tehdä ja kyläpoliisia pitää olla
siellä, koska tässä... (Ed. Kähkönen:
Kutsukoon hallintovaliokunta ed. Lahtelan asiantuntijaksi!) — Kiitos,
ed. Kähkönen. Ilomielin tulen kuvaamaan näitä maalaisjärjen
ajatuksia, jos ei löydy salista sen parempaa, ilman muuta. — Minusta
tässä niin kuin sillä tavalla takerrutaan
joihinkin vanhoihin rakenteisiin. Kun nyt on mahdollista uudistaa,
niin uudistetaan. Tehdään järkevä järjestelmä,
jossa ei tuhlata varoja, koska kyllähän kansalainen
haluaa nähdä sen oikean poliisin, mikä on
siellä. Eikä se, jotta poliisi on jossain konttoripöydän ääressä, hirveän
paljon turvallisuutta lisää, jos on mahdollisimman
paljon lokeroita, joissa äijät istuu ja paperia
pyörittelee ja kännykällä tai
puhelimella soittelee, vaan näkyvä poliisi on
se, joka luo sitä turvallisuuden kuvaa yhteiskunnassa.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen mukaan halutaan sosiaalista turvallisuutta
yhteiskuntaan, mutta halutaan myöskin poliisia kentälle
ja etenkin ennalta ehkäisevään työhön.
En näe, että on mitään haittaa
sosiaaliselle turvallisuudelle, jos poliisitoimintakin pelaa ja toimii.
Ulkoisen turvallisuuden varmistamiseksi hyväksyttiin
täällä puolustuspoliittinen selonteko runsas
vuosi sitten. Kun poliisipalvelut ovat tärkeitä ja
kun poliisiasiat herättävät niin paljon keskustelua
ja erilaisia näkemyksiä ja kun poliisi vaatii
yhä enemmän aina rahaa, olisi myöskin harkittava
sisäisen turvallisuuden selonteon tekemistä, jossa
pyrittäisiin ratkaisemaan kaikki nämä ongelmat.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ihamäki on oikeassa siinä,
että tarvitaan poliisien resurssien turvaaminen. Itse painotin
sitä, että yhteiskuntaa pitää kehittää niin,
että se ei hajaannu kahtia, ettei köyhyys lisäänny
ja sisäinen turvattomuus. Sosiaalinen, yhteiskunnallinen
turvallisuus on näin ollen välttämätön.
Voimme ajatella esimerkiksi Yhdysvaltoja, jossa jatkuvasti on kuitenkin
rikollisuus kasvussa, vaikka siellä on paljon resursseja, kun
yhteiskunta muuten ei ole turvallinen, vaan turvattomuus vallitsee.
Tässä mielessä Suomi on edelleenkin paremmalla
tiellä, ja meidän pitää yhteiskunnan
tasa-arvoisuutta myös pitää mielessä.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ed. Ihamäen puheenvuoron
johdosta halusin käyttää tämän
puheenvuoron. Kun täällä nyt on nostettu
esille hallintovaliokunnan roolia ja onpa jopa suomittu hallintovaliokuntaa
näissä puheenvuoroissa, niin täytyy sanoa,
että hallintovaliokunta juurikin budjettilausunnossaan
ensi vuodelle 2003 nosti esille erittäin tärkeänä kysymyksenä sen,
että tämä sisäisen turvallisuuden
selonteko pitäisi tehdä mahdollisimman nopeasti
ja juurikin siitä syystä, että kun me
puhumme täällä salissa ja muutenkin käymme
keskustelua poliisin voimavaroista ja resursseista, niin tekemällä tällainen sisäisen
turvallisuuden selonteko me pystymme pitkällä aikajänteellä myöskin
varaamaan riittävät resurssit poliisitoimintaan,
mikä on äärimmäisen tärkeätä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin tuolla työhuoneessa tätä keskustelua,
ja ei voi muuta kuin ihmetellä näiden poliisiedustajien kommentteja,
jotka haluavat ehdottomasti hallintoa pitää yllä ja
lisätä kenties vielä sitä. Tuntuu aivan
käsittämättömiltä kommenteilta,
mitä he päästelevät.
Olen kuunnellut muun muassa tuolla Parkanossa, jossa on tällainen
päällikkö siinä Hämeenkyrössä,
että poliisien täytyy käydä ilmoittautumassa
monen kymmenen kilometrin päässä, kun tulevat
töihin, ja sitten palata sinne paikalle. Mielestäni,
jos tällaisia päälliköitä on
olemassa, niin joutavat kyllä lähtemään
jo kävelemään ja muihin töihin.
Minusta kiukuttelu ja tämmöinen oman arvon korottaminen
on jostain muusta maasta kotoisin kuin tämän päivän
Suomesta.
Täytyy tyydytyksellä todeta, että on
mukava olla edustajien Kuosmanen ja Esa Lahtelan kanssa samaa mieltä.
Kerrankin olemme kaikki kolme ihan samaa mieltä. Tätä ei
usein tapahdu missään asiassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä viitattu
sisäisen turvallisuuden selonteko on varmasti aiheellinen,
vaikka tänään kyselytunnilla myös
kritisoitiin, että onko näitä selontekoja
eduskuntatyön kannalta liikaa. Minusta sisäisen
turvallisuuden selonteko on kuitenkin semmoinen, että se
on täyttä asiaa. Poliisin tulee näkyä,
poliisilla tulee olla tietyt kasvot näin sanotusti, kuvaannollisesti
sanoen, jotka ihmiset kokevat omakseen, että tämä on
meidän poliisi. Poliisilla pitää olla
sidosryhmät siihen paikkakuntaan. Mielestäni,
kun meillä kihlakuntauudistus vasta melko äskettäin
on tehty, ei ole aihetta nyt käydä ainakaan suuriin
muutoksiin. Jos jossakin toiminnalliset syyt vaativat, niin siellä voidaan
tehdä, mutta muuten näkisin, että on
syytä säilyttää tämä nykyinen
jako. Silloin nämä läheiset sidosryhmäyhteydet
säilyvät, ja minä uskon, että sitä virkavaltaisuutta,
mihin ed. Rönni viittasi, ei välttämättä tarvitse
olla silloinkaan, vaikka esimies on lähellä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tässä hallinto
ei ole ongelma, vaan perusongelma on se, että poliiseja
on tarpeeseen nähden liian vähän. Hallituksen
pitäisi kerta kaikkiaan tässä suhteessa
toimia. Kannattaa huomata, että nykyinen kihlakuntajako
on myös tämän poliisipiirijaon perusta.
Jos mennään tuollaiseen maakuntapoliisiin, mitä nyt
tässä esitetään, se murentaa
kyllä tätä kihlakuntajakoa ja seutukuntajakoa,
joka Suomessa on aikaansaatu.
Eduskunnassa lähdettiin siitä, että vuonna 2005
tehdään selvitys. Vasta tämän
tarkastelun jälkeen voitaisiin hallinnossa toimia. Minä ihmettelen,
miksi nyt ministeri Itälällä on niin
kiire tässä toimia, kun poliisitoimessa pitäisi
keskittyä todella poliisien määrän
ja toiminnan edellytysten turvaamiseen eikä niinkään
hallinnollisiin kysymyksiin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisten kannalta on erittäin
hyvä, että meillä kerrankin on hyvä poliisiministeri. Hän
on vanha poliisimestari ja varatuomari koulutukseltaan. Ed. Ala-Nissilälle
totean, että juuri ammattimies huomaa ne ongelmat, sen,
millä tavalla organisaatiota pitää korjata,
ja ministeri Itälä on oikein voimakkaasti puuttunut
poliisihallinnon organisaatiomuutosten korjaamiseen, kun näkee,
että raha valuu hukkaan tässä isossa
organisaatiossa. Ja nyt tehokkaasti eteenpäin, poliisi kentälle
pitää hajauttaa kaikkialla.
Kerran olin Limingan poliisipäällikön
Virkkusen vieraana, ja hän kertoi, että hänellä on
joka kylälle hajautettu poliisi. He asuvat siellä ja
lähtevät heti ja heidän toimintasäteensä on
vain 80 kilometriä. Hän on ainut poliisipäällikkö koko isolla
alueella. Eli siellä on purettu se kirkko-organisaatio.
Hän sanoi minulle, että ministeri Itälä on
oikealla asialla, tue sitä, ja siinä mielessä minä kannatan
30:tä kihlakuntaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa taas
löydän kollega Kuosmasen puheenvuorosta viisautta.
Jos näin olisi, että jokaisessa kylässä olisi
kyläpoliisi, niin kuin oli joskus aikaisemmin, ja lähipoliisi,
joka tuntee asiat, se olisi paluuta vähän parempaan
aikaan. Mutta ei meillä valitettavasti siihen enää ole
varaa. Näin on väitetty, että esimerkiksi
siinä kihlakunnassa, jossa minäkin olen töissä,
poliisipäällikön pakollisiin tilaisuuksiin,
kun hän kutsuu, ajetaan jopa päivittäin
200 kilometriä vanhoista nimismiespiireistä näihin
palavereihin ja koulutustilaisuuksiin ynnä muihin, ja aika
menee tien päällä. Asiakkaat odottavat
tietenkin siellä lähtöpaikassa. Myös
lähtöpaikkoja on siirretty sinne keskuspaikkaan.
Miettikää sitä nuorempaa tai vanhempaa
konstaapelia, lähteekö hän enää asumaan sata
kilometriä kihlakunnan keskuspaikasta laita-alueille, jos
aloituspaikaksi on määrätty se keskuspaikka,
jotta saadaan säästöjä, jotta
saadaan yhtenäisiä partioita, jotta saadaan niin
sanottuja tehokkuuslukuja. Ei ole enää varaa lähteä sieltä laita-alueelta,
niin kuin ennen, kun ei ole enää tallia, missä poliisiautoa
pidetään, kun ei ole enää mitään
muuta kuin se pieni palvelutoimisto, jossa on tiski. Minä olen
seurannut tätä 20 vuotta työni kautta
ja näen, että nyt jostakin syystä ei mennä ihan
oikeaan suuntaan. Tämä Kuosmasen vanha lähipoliisijärjestelmä,
sitä kohti minä haluaisin mennä. Minä en
usko, että tämä on se järjestelmä,
jolla siihen päästään, tai tehdään
se sitten ihan avoimen läpinäkyvästi
ja laitetaan asiat kuntoon.
Hallintovaliokunta on tehnyt merkittävämpiä hallinnonuudistuksia
kihlakuntauudistuksessa ja palo- ja pelastustoimessa kuin moni moni
eduskunta ennen tätä. Hallintovaliokunta on nimenomaan
enemmän kuin mikään hallintovaliokunta
90-luvulla vähentänyt Suomesta hallintoa, luonut
tehokkuutta, luonut paikallishallinnon, pannut palo- ja pelastustoimen
kuntoon. En ymmärrä ollenkaan niitä arvosteluja,
että hallintovaliokunta haluaisi hallintoa. Pikemminkin
kaikki me ajattelemme samalla tavalla.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri tuohon ed. Kuosmasen tarkoittamaan
lähipoliisijärjestelmään minäkin
kaipaan paluuta. Mutta tämä esitys, joka meillä on
käsiteltävänä täällä,
kyllä tähtää aivan muuhun. Tämä tähtää nimenomaan
siihen, että poliisit keskittyvät enemmän
ja enemmän vain maakuntakeskuksiin. Minä myös
uskon, kuten ed. Petri Salo äsken totesi, siihen, että poliisit
myös asuvat lähempänä sitä keskuspoliisipiiriä.
Jos esimerkiksi Varsinais-Suomessa Loimaan kihlakunta tai Vakka-Suomen
kihlakunta lakkautetaan ja siirrytään maakunnalliseen
poliisilaitokseen, niin kyllä nuoret poliisimiehet hakeutuvat
lähemmäs Turkua asumaan aivan varmasti.
Ed. Rönnille haluan vielä, jos puhemies sallii, todeta,
kun hän mainitsi siitä ilkeästä poliisipäälliköstä,
joka komentaa poliisimiehet turhan päiten ajelemaan 30
kilometriä. Se johtuu juuri tästä vuonna
96 joulukuun alusta tehdystä muutoksesta, jolla se pieni
nimismiespiiri lakkautettiin ja ne poliisimiehet määrättiin
ajamaan työpaikalle sinne isompaan keskukseen, kihlakuntakeskukseen.
Se johtuu juuri tästä, ed. Rönni.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan yhtyä tälläkin
kertaa ed. Hemmilän erinomaisiin käytännön
kokemuksista nouseviin ajatuksiin. Todellakin, jos tulee työneuvottelu-
ja palaveribyrokratia poliisille, että joudutaan aika käyttämään
palavereihin, neuvotteluihin ja koulutuksiin, aivan niin kuin monessa
organisaatiossa on käynyt, niin tämä on
todella kamalaa. Poliisia tarvitaan tehtäviin ja töihin.
Neuvottelut, palaverit, koulutukset, niillä on oma paikkansa, mutta
niistä ei saa tulla työn itsetarkoitusta. Silloin
jos on isot piirit, silloin on vaarana, että niistä tulee
työn tarkoitus eikä enää itse
sitä työtä tarvitse tehdäkään
eikä siihen kerkiä, kun koulutukset, neuvottelut,
palaverit ja matkat vievät kaiken ajan. Jos tämä tulee
poliisin kenttään, se on ehdottomasti estettävä.
Täytyy nähdä se tehtävä, mitä varten
poliisit ovat. Parasta on lähipoliisi. Pitää löytää ratkaisut,
että poliisi voisi asua hajautetusti toiminta-alueellaan,
että ihmiset tuntevat, että tuo on poliisi, ja
poliisi osaltaan voi tuntea myöskin niitä ihmisiä,
joiden parissa hän lakia ja oikeutta edustaa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu varmaan
sinällään riittää,
mutta haluan todeta vielä kokoomuksen poliisitaustaisille
kansanedustajille, että heidän mielipiteisiinsä voi
sinällään yhtyä. Tosin he harrastavat vähän
tässä kaksien housujen politiikkaa, että kuitenkin
tukevat sitten loppuvaiheessa tätä lopputulosta.
Mutta hyvä on edes se, että maakunnassa ollaan
oikeassa.
Arvoisa puhemies! Lähikontrollilla on tietty merkitys.
Ennen vanhaan, kun verojohtaja asui paikkakunnalla, poliisi asui
paikkakunnalla, ihmiset pysyivät herran nuhteessa ja järjestyksessä ja
sosiaalinen kontrolli toimi.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta sen, että ei
hallinto ole poliisitoimen perusongelma. Perusongelma on se, että nyt
on liian vähän rahaa budjetissa vastata poliisitoimen
haasteisiin. Jos ei siihen saada lisää rahaa,
niin poliisit ovat todellisessa pulassa.
Sisäasiainministeri Ville Itälä
Arvoisa puhemies! Tavoite varmaan näyttää olevan
sama ed. Ala-Nissilällä, että keskitytään
nyt siihen peruspoliisitoimintaan. Tässä haetaan
sitä painopistettä, että se siirretään sinne.
Ed. Ala-Nissilä sanoi, että pitää saada
jostain lisää rahaa. Haluan kuulla, mistä te
otatte sen, terveydenhuollosta, eläkkeistä, lapsiperheistä.
Toivottavasti varjobudjetti tulee varsin nopeasti, niin tiedetään,
(Ed. Ala-Nissilä: Huomenna!) mistä te otatte tämän
asian. Vastaus on aina vain se, että otetaan lisää rahaa.
Joka päivä te sanotte, kun täällä esitetään
mitä tahansa asiaa, että vastaus on: lisää rahaa.
Kertokaa, mistä se otetaan, otetaanko lisää velkaa,
vai mitä tehdään.
Samoin monet muut keskustan edustajat ovat täällä sanoneet,
että ei pidä tehdä tätä.
Kertokaa, mitä te tekisitte, jotta päästään
siihen tavoitteeseen, jota tällä haetaan.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minulle jäivät epäselväksi
ne säästöt, mitä täällä uudistuksella
syntyy. Ne eivät ole todella mittavia. Mutta kiinnitän
kyllä huomiota siihen, että se, että Suomessa poliisi
on ongelmissa, kun poliisien määrä on
liian vähäinen, aiheuttaa kyllä kustannuksia
yhteiskunnalle ja viime kädessä myös
valtiolle. Kyllä tässä täytyy
tietyllä tavalla asioita priorisoida. Se tilanne, että nyt
poliisien lukumäärä vähenee
riittämättömien määrärahojen
takia, on tässä tilanteessa, jolloin huumerikollisuus,
kansainvälinen rikollisuus ja muu rikollisuus koko ajan
kasvaa, yhteiskunnan kokonaisedun kannalta huono juttu.
Keskustan vaihtoehtolinjaus tulee huomenna. Kyllä poliiseille
voidaan tässä tilanteessa löytää se
vähäinen lisärahoitus, mikä tarvitaan,
ensi vuoden budjetin liikkumavaran sisällä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilälle voisin sanoa
sen, että jos poliisihallinnossa tosiaan on järjen
käyttö kielletty, niin minusta on kyllä aika
uudistaa sitä hallintoa. Jos todella näin on,
että kun kihlakunta lopetetaan, järjen käyttö siinä asiassa
on kielletty, niin minä kyllä ihmettelen. Tänä päivänä minusta
järkeä pitäisi osata käyttää ja
pystyä käyttämään.
Lisäksi sanoisin, että muistaakseni syksyn
aikana ed. Erkki Kanerva piti täällä sellaisen
puheenvuoron, jossa hän kertoi eräästä poliisipäällikkötuttavastaan,
jonka työ käsittää viikossa noin
2 tuntia, ja lopun aikaa hän kuluttaa pyörittelemällä peukaloitaan
ja miettii, mitä tekisi lopun aikaa. Jos tällaisia
päälliköitä ja virkoja meillä on,
niin kyllä ministeri Itälä on tässä asiassa
aivan oikeassa ja hallitus on tehnyt erittäin hyvän
esityksen, jota ehdottomasti pitää kannattaa.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minun mielestäni ei nyt tarvitse poliisihallinnosta
kumminkaan lähteä pilkkaa tekemään.
Luulen, että Suomessa on yksi Skandinavian tehokkaimpia
poliiseja suhteessa asukaslukuun, suhteessa virkoihin, suhteessa
käytettäviin määrärahoihin.
Huolimatta siitä, että meillä on pitkä Venäjän
raja ja meillä on Viron ongelmat ym., niin silti skandinaavisesti
suomalainen poliisi on erittäin hyvin järjestetty,
erittäin tehokas. (Ed. Rönni: Ei kukaan ole väittänytkään!)
Niille, jotka nyt viittaavat Reinikaisen poliisiohjelman kynänpyörittelyyn,
muistutan vain, että se ohjelma oli tehty Tampereella,
jota tämä ongelma ei kosketa ollenkaan. Se ohjelma
oli tehty Tampereella. Minä olen ylpeä suomalaisesta
poliisista ja sen hallinnollisesta tehokkuudesta ja toiminnasta.
Tänä aikana ei ole aikaa ollenkaan mihinkään
leikittelyyn.
Tero Rönni /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salolle voisin sanoa, että minä en
puhunut mistään Reinikaisesta, vaan puhuin siitä,
mitä tällä vuosikymmenellä ja
näinä päivinä tapahtuu tämän
päivän Suomessa eikä suinkaan millään
80-luvulla. Näin vain oli elävästi kerrottu
ja poliisipäällikkö oli kertonut, mikä on
tilanne tällä hetkellä muutamissa piireissä ja
näissä lääninhallituksen paikoissa.
En mielestäni halveerannut poliisia enkä aliarvioinut
sitä. Mielestäni jos järjen käyttö on
todella tällä tasolla kuin muutamassa paikassa
on, niin silloin pitää miettiä.
Toinen varapuhemies:
Mennään puhujalistaan ja katsotaan, saadaanko
tämä tässä käsiteltyä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni hallintoa voi myöskin
hajauttaa. En tiedä, onko se nyt niin kovin kallista loppujen
lopuksi, koska silloin esimerkiksi matkat yhteisiin palavereihin,
koulutuksiin ja neuvotteluihin ja niihin käytetty aika
jää vähemmäksi, jos poliisipäällikkö on
siellä likempänä. Minä uskon,
että silläkin on omat säästönsä,
ja vielä kerran alleviivaan osaltaan sidosryhmäyhteyksiä.
Tietysti hallintoa voidaan järjestää monella
tavalla. Eihän hallinnon, vaikka se on kauempanakin, tarvitse
olla väärällä tavalla byrokraattinen. Minä lähinnä näkisin,
että on pidettävä huoli, että niin
tärkeässä toimialassa, kuin poliisin
toiminta on, eivät pääse rakenteet, jotka
palvelevat sitä työn toteuttamista, nousemaan
itsetarkoitukseksi, vaan tarkoitus on rikollisuuden torjunta, tutkiminen
ja ennaltaehkäisy, kaikki se, mitä varten kansa
näkee poliisin olevan. Sen pitää olla
se perustehtävä ja systeemit ovat vain sen palvelijoita.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta ministeri Itälä näkee
aivan oikein poliisin tehtävät ja niiden kehittämistarpeet.
Sen vuoksi minä kaikin tavoin haluan antaa tukea siinä työssä,
että poliisille saataisiin lisää resursseja,
ja toivoisin, että ministeri täällä salissa,
kun talousarvioaloitteista äänestetään,
voisi myöskin tukea. Hän nimittäin heitti
pallon ed. Ala-Nissilälle äsken ja kysyi, mistä rahat
poliisille. Odotin kyllä, että ed. Ala-Nissilä pystyy
tähän vastaamaan. Minäpä nyt
vastaan sitten, mistä nämä lisärahat.
Kun tulen esittämään talousarvioaloitteena
määrärahan osoittamista poliisin toimintamenoihin,
niin kuuliaisena, uskollisena hallituksen soturina esitän
myöskin, mistä rahat sitten otetaan. Ne otettaisiin
talousarvioaloite 502:n mukaan kauppa- ja teollisuusministeriön
hanke- ja ohjelmatoiminnan selvitys- ja kehittämismenoihin
ehdotetun määrärahan vähentämisestä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä minusta
on hallinnointi ja hallinto tullut liian korostuneesti esille. Nythän
meille on lanseerattu tämmöinen läheisyysperiaate
hallintoon, ja se tarkoittaa sitä, että tehdään
päätöksiä siellä, missä vaikuttavuus
on suuri, ja niin lähellä kansalaisia kuin se
on mahdollista. Nyt joka tapauksessa, kun kihlakuntajako sitten
säilyy, siellä kuitenkin tarvitaan työnjohdollista
toimintaa, päällikkövirkamiehiä.
Se on aivan välttämätöntä,
ne tehtävät eivät kuitenkaan sieltä mihinkään siirry.
Siksi tuntuu käsittämättömältä,
että tässä hallinto nousee näin
keskeiseen rooliin, koska ne päällikkötehtävät
on kuitenkin hoidettava niissä poliisipiireissä.
Siinä mielessä näyttää siltä,
että tämä esitys sitäkin taustaa
vasten ei ole sillä lailla perusteltu, vaan siellä on
joku toinen vastaavat toimivaltuudet omaava päällikkö,
virkamies, joka käyttää valtaa poliisipiirissä.
Ei tässä reaalisäästöjä synny.
Jos päätöksenteko keskitetään maakuntiin,
keskuksiin, niin kyllähän ne ovat sitten aika
kaukana ja tätä ajamista, josta ed. Rönnikin
täällä totesi, tapahtuu entistä enempi
sitten. Se ei ole varmaan tämän tarkoitus.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tässä on selkeä tavoite:
päästä mahdollisimman lähelle
ihmisiä, toimia tehokkaasti siellä. Sitten kokonaan
toinen asia on, miten tätä toimintaa johdetaan.
Haluaisin vain palauttaa mieliin, mitä Puolustusvoimissa
on tehty, mitä on tehty Rajavartiolaitoksessa, jossa on
johto-organisaatiota kavennettu ja hoidettu keveämmällä organisaatiolla,
saatu enemmän sinne koulutustehtäviin. Tämä sama
tavoite toteutuu tässä ministeri Itälän
esityksessä.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Tähän asiaan viimeinen puheenvuoro.
Toistan edelleen sen, että suomalainen poliisi toimii tehokkaasti, taloudellisesti,
ei ole korruptoitunut ja on arvostettu myöskin kansalaisten
näkökulmasta. Se perustuu paljon siihen, että poliisi
on pystynyt pitkälle vielä tähän
asti vastaamaan huutoonsa. Joissakin asioissa on selvittämisprosentti
viime aikoina erittäin paljon huonontunut, mikä saattaa pitkällä tähtäimellä vaikuttaa
luottamuksen säilymiseen.
Mutta ihan esimerkinomaisesti, että pääsette käsitykseen,
mistä on kysymys: Jos Kansaneläkelaitoksen paikallispäälliköt
päätettäisiin yhtäkkiä ottaa
kaikki pois, tämä sali kuhisisi. Jos sanottaisiin,
että nämä rahat, mitkä säästyvät
Kelan paikallisjohtajan palkkauksesta, pannaan sosiaali- ja terveystoimeen,
nousisi aikamoinen haloo. Kelalla on paljon tiheämpi verkosto
tällä hetkellä kuin on esimerkiksi kihlakuntajärjestelmä.
Tässä esimerkki vaan ihan: Sanotaan, että ne kallispalkkaiset
Kelan paikallisjohtajat sieltä pois, jotka johtavat ja
kehittävät sitä toimintaa, tuntevat lain,
selvittävät, ohjaavat, järjestelevät, tekevät
päätöksiä, hoitavat henkilöstöhallintoa, sidosryhmäyhteistyötä,
kaikkea. Kuvitelkaa, mitä täällä salissa
keskusteltaisiin silloin, jos tällainen esitys tuotaisiin
hallitukselta.
Meidän tehtävämme on antaa poliisille
lisää määrärahoja eikä yrittää hoitaa
sitä tämmöisillä keinoilla.
Ymmärrän ministerin huolen. Hän on huolissaan
katuturvallisuudesta ja rikollisuudesta ja sen ehkäisemisestä ja
on viimeisenä keinona yrittänyt tuoda edes tämmöisen,
että otetaan täältä edes säästöjä.
Eduskunnan pitää antaa poliisille lisää rahaa,
ja unohdetaan nämä hallinnolliset näpertelyt.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysyn ed. Salolta ja ed. Nousiaiselta, tarvitaanko
Suomessa 90:tä kihlakuntaa, jos Ruotsi pärjää alle
30 kihlakunnalla. Niin kuin ed. Petri Salo on kertonut, meillä Suomessa
on Skandinavian paras poliisi. Minä sanon, että maailman
paras poliisi. Mutta hallintoa meidän on purettava. Kihlakuntauudistukset
tehtiin ja lääniuudistukset. Virkamiehiä meillä oli
18 500 kentällä ja uudistuksen jälkeen
15 000, ja siitä kuitenkin 3 800 siirrettiin Helsinkiin
keskushallintoon, yleensä virkamiehiä. Kyllä byrokratiaa
on liikaa suhteessa, mitä on kansalaisia. Siinä mielessä ministeri
Itälä on aivan oikealla polulla ja tiellä, että kihlakuntauudistus
on paikallaan. Muistakaa aina, että meidän aina
täytyy uudistua ja uudistaa hallintoa. Niin yritysmaailmassakin
me jatkuvasti uudistamme, joka päivä mietimme, millä tavalla
pystymme olemaan kilpailukykyisinä.
Kyllä nyt, veli Petri Salo, olen kanssanne eri mieltä siitä,
kannattaako meidän sitä kirkko-organisaatiota
pitää pystyssä. Lähipoliisiin
meidän on pyrittävä, että kansalaisten
turvallisuus säilyy.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös omalta osaltani tänä iltana
viimeinen puheenvuoro tästä asiasta.
Niissä kihlakunnissa, niissä poliisilaitoksissa, joita
koskisi tämä lakiesitys, poliisipäälliköt
eivät ole yksinomaan hallinnollisissa tehtävissä tai eivät
käytä työaikaansa yksinomaan hallintoon. Erittäin
monet suurimmalta osin ovat jalkautuneet ja ovat kentällä.
Tämän lakiesityksen myötä ei
varmasti kenenkään nykyisen poliisipäällikön palkkaa
oltaisi pienentämässä. Kun hallintovaliokunta
on linjannut ja eduskunta yksimielisesti hyväksynyt, että kihlakuntajakoa
tarkastellaan vuonna 2005, niin jos tällä välillä vapautuu
jokin poliisipäällikön paikka, älköön
sitä täytettäkö tai sitten määräaikaisena.
En ymmärrä, mitä säästöjä tällä tulee
tälle välille 2005:een mennessä. Hyvät
edustajat, yksimielisesti hallintovaliokunnan mietintö kahteen
kertaan on tällä vaalikaudella tässä salissa
hyväksytty. Loppu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aina jos tehdään virheellisiä päätöksiä,
pitää olla varaa muuttaa. Hallintovaliokunta näköjään
tukee vaan vahvaa hallintoa, ei voi katsoa uudelleen asioita, mikä tässä nyt
on järkevä esitys pöydällä.
Kun katsoo verohallintoa, sieltä on päälliköitä hävitetty
pois, isonnettu alueita, ja minusta se on ihan järkevää toimintaa.
Siellä on oikeita käsittelijöitä,
ja palvelijoita on tullut sinne eikä pelkästään
johtajia.
Työvoimahallinnosta käytiin kova keskustelu,
ja muistan maakunnassakin, että keskustan edustajat vahvasti
kritisoivat, miten tämä homma tulee toimimaan,
kun päälliköitä hävitetään työvoimatoimistosta
ja alueita isonnetaan. Nyt kun se homma on tehty, homma toimii ihan
yhtä hyvin ja vielä paremmin hoidetaan sillä tavalla, jotta
tulee parempitasoisia päätöksiä,
koska osaamista on enemmän. (Eduskunnasta: Niitä on
liikaa edelleenkin!) — Yhä on vielä liikaa,
minusta niitäkin pitää tarkastella.
Kela on vähän toisen tyyppinen. Ed. Salo, Kela
tekee kyllä huomattavasti enemmän päätöksiä,
joissa joutuu olemaan asiantuntemusta. Mutta siinäkin minä näen,
että jopa Kelan organisaatiota pitää olla
mahdollista katsoa, minkä tasoinen päällikkö pitää olla
paikalla, koska se tietämyshän on tärkeä vaan,
että ihminen tietää oikeat tulkinnat,
mitä siinä pitää tehdä.
Sehän voidaan delegoida alemmalle tasolle, ei se ole välttämättä joku
päällikkö, joka tekee päätöksen siellä.
Sen takia minusta kaiken kaikkiaan on pakko katsoa hallintoa uudelleen.
Ihan järjetön juttu tässä edes
jäkistellä, että 2005. Nyt tehdään päätöksiä.
Miksi pitää sinne asti viivästyttää,
jos on aikomus jotain uudistusta tehdä?
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Olemme varmasti pitkälti yhtä mieltä siitä,
että poliisi tarvitsee resurssinsa, jotta kansalaiset siltä osin
tuntevat olonsa turvalliseksi. Turvallisuuteen kuuluu luonnollisesti
paljon muutakin kuin poliisien näkyvyys. Mutta nyt ministeri
Itälä kysyi ed. Ala-Nissilältä,
mistä keskusta ottaisi lisävarat, ja ed. Ala-Nissilä lupasi,
että vastaus tulee huomenna. Ed. Petri Salokin toivoi lisää varoja. Minä en
tarkkaan tiedä, kuinka paljon tällä nyt sitten
säästyy todellakin varoja, mutta koska ed. Petri
Salo sanoi, ettei hän enää käytä puheenvuoroa,
kysyisin ed. Hemmilältä, mistä hän
löytäisi semmoisen tietynlaisen summan, jota voitaisiin osoittaa
todellakin poliisien lisäämiseen ja poliisikoulutuksen
lisäämiseen, koska silläkin sektorilla
tuntuu olevan työntekijäpula ja jatkossa myös
uhkaava työntekijäpula.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Olin jo tähän mennessä päättänyt,
etten enää käytä tässä asiassa
puheenvuoroa, mutta koska ed. Seivästö esitti
kysymyksen, mistä rahat, niin olen esittänyt talousarvioaloitteessani
tosiaan 9 miljoonan euron lisärahoitusta poliisille. Se
on se puute, millä pystyttäisiin myöskin
koulutus järjestämään ja nostamaan
sille tasolle, millä sen pitäisi olla tulevaisuuden
haasteet huomioon ottaen. Koska meillä Suomessa kaikenlaisia
projekteja on mahdottoman paljon ja hallintoa kehitetään
ja kehitetään ja kehittämistoimistoja
on jo ympäri maata ja useimmat niistä toimivat
kauppa- ja teollisuusministeriön alaisuudessa, todellakin
esitän KTM:n ohjelmatoiminnan selvitys- ja kehittämismenoihin
osoitetuista määrärahoista näitä rahoja.
Sinne jää vielä hyvin paljon rahaa näihin
kehittämistoimiin. Niillä kyllä varmaan vielä pärjätään.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Hemmilää hyvin
selvästä vastauksesta ja antaisin vielä lisää ehkä sellaisen
vinkin, joka on meille kaikille ihan tuttu, että mikäli
saisimme harmaan talouden vähän aisoihin tässä maassa, sitten
saataisiin monta poliisin virkaakin tähän maahan
lisää. Katsotaan nyt sitten, miten tämä asia
etenee.
Aika mielenkiintoinen keskustelu kahden päähallituspuolueen
välillä tästä kehkeytyi. Näin
oppositiosta katsottuna oli todella hieno keskustelu.
Keskustelu päättyy.