Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tarkoituksena on, että lasten
ja nuorten eri kehitysvaiheet voitaisiin ottaa nykyistä paremmin huomioon
hyväksyttäessä kuvaohjelmia alaikäisille
esitettäväksi ja levitettäväksi.
Sivistysvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä.
Valiokunta kannattaa K13-ikärajan lisäämistä kuvaohjelmien
ikärajaluokituksiin nykyisten K11- ja K15-ikärajojen
lisäksi. Ikärajojen 11 ja 15 väliin
mahtuu erilaisissa kehitysvaiheissa olevia lapsia. Mahdollisuudet
oikean ikärajan asettamiselle paranevat lisäämällä porrastusta ikärajoihin.
Sivistysvaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena
myös ehdotusta siitä, että kuvaohjelmiin
ja niiden yhteyteen on tehtävä selvästi
havaittava merkintä, josta ilmenee ikärajasuositus
tarkastamattomalle vuorovaikutteiselle kuvaohjelmalle. Symboleiden
avulla tuotteen ostaja saa tietää, millaista materiaalia
pelituote sisältää. Merkintä osaltaan
myös vastaa siihen, miksi tietty ikäsuositus tai
ikäraja tuotteelle on annettu. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ikärajoista tiedotetaan tehokkaasti. Tiedottamisen
tulee sisältää myös se, miksi
jokin tietty ikäraja on kuvaohjelmalle asetettu. On välttämätöntä lisätä tiedotusta,
valistusta ja kampanjointia ikärajojen sääntelyn
velvoittavuudesta erityisesti vanhemmille, mutta myös lasten
parissa työskenteleville päiväkodeissa, koulussa, nuorisotyössä ja
vapaaehtoisjärjestöissä.
Kuvaohjelman saa lain mukaan esittää enintään
2 vuotta sille hyväksyttyä ikärajaa nuoremmallekin
silloin, kun hän on 18 vuotta täyttäneen seurassa.
Elokuvatarkastamon asettama varsinainen ikäraja on kuitenkin
se, jonka tarkastusviranomainen on arvioinut lasten suojelemisen
kannalta välttämättömäksi.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on tullut esille, että niin
sanotusta ikäjoustosta voitaisiin luopua kokonaan. Kahden
vuoden ikäjousto on omiaan hämärtämään
ikärajojen merkitystä lapsen suojelun kannalta.
Jotta vanhemmat voisivat perustellusti arvioida, voiko esimerkiksi
9-vuotias katsoa K11-tunnuksella merkittyä elokuvaa, heidän
tulisi katsoa kuvaohjelma etukäteen. Käytännössä tämä ei
ole useinkaan mahdollista. Toisaalta ikäjoustoa on pidetty
tarpeellisena, jotta erityisesti alemmissa ikäryhmissä voidaan
ottaa huomioon kunkin lapsen yksilöllinen kehitys. Samalla
joustosäännöksellä pyritään
korostamaan vanhempien vastuuta. Valiokunta korostaa sitä,
että vanhempien tulee tarkoin harkita onko ikäjoustoa
syytä käyttää, sillä lasten
herkkyydessä ja kehittymisessä on suuria yksilöllisiä eroja.
Sivistysvaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että nykyinen
ikärajoja koskeva lainsäädäntö on varsin
kirjava ja kansalaisille monimutkainen. Suomessa puhutaan välillä paljonkin
elokuvien ikärajoista. Näin lasten vanhemmille
voi syntyä käsitys, että asiaa kontrolloidaan. Tämä on kuitenkin
harhaanjohtavaa, koska elokuvatarkastamon asiantuntijoiden asettamat
ikärajoitukset tavallaan häviävät
siinä tilanteessa, kun kyseinen elokuva esitetään
televisiossa, jossa käytetään vain ikärajoja
K15 ja K18. Valiokunnan mielestä rajoitusten tulisi olla
sitovia käytettävästä teknologiasta
riippumatta eli riippumatta siitä, onko ohjelma esimerkiksi
elokuva, televisio-ohjelma, videoesitys, on demand -kuvaohjelma
tai tietokonepeli.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että yhdenmukaistamisen
pohjaksi voitaisiin ottaa esimerkiksi tietokonepelejä koskeva yleiseurooppalainen
ikämerkintäjärjestelmä Pegi,
joka informoi ikäsuositusten lisäksi pelien sisällöistä.
Laki kuvaohjelmien tarkastamisesta sääntelee haitallisuuden
perusteeksi vain väkivallan, seksin ja kauhun, mutta Pegi-luokitus
sisältää näiden lisäksi
kiroilun ja muun huonon kielen, päihteet sekä syrjinnän.
Euroopan unionin televisiodirektiivissä on puolestaan
tärkeitä lastensuojelullisia näkökohtia
esimerkiksi tuotemainontaa koskien. Valiokunta on televisiodirektiivin
muuttamista koskevassa lausunnossaan painottanut erityisesti sitä, että mainonnan
säätelyn tulee koskea myös tilattavien
audiovisuaalisten palvelujen markkinointia lapsille.
Sivistysvaliokunta kannattaa myös ehdotusta siitä,
että lakiin lisätään uusi 14
a §, jonka mukaan tarkastusviranomaisella olisi oikeus
tehdä valvontatarkastuksia levittäjän
toimitiloissa sen toteamiseksi, että kuvaohjelmissa on
lain mukaiset merkinnät. Kuvaohjelmien jälkivalvonnan
tehostamisella pyritään tarkastustoiminnan lastensuojelullisten
tavoitteiden turvaamiseen sekä rikoslain tiettyjen pykälien
vastaisten aineistojen levityksen ehkäisemiseen. Jälkivalvonnan
tehostamisella voidaan vähentää haittoja,
joita lasten omalle kehitystasolle sopimattomien kuvaohjelmien katseleminen
lisää, muun muassa levottomuutta, painajaisia
ja pelkoja.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että uuden ikärajan asettamisen vaikutuksia seurataan.
Valiokunta korostaa myös sitä, että lapsen
suojelun kannalta tärkeitä esityksiä ja
päätöksiä valmistellaan yhteistyössä asianomaisten
asiantuntijaorganisaatioiden kanssa. Haluan lausua kiitokset valiokunnalle
yksimielisestä mietinnöstä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus on keksinyt kuvaohjelmien katselulle
uusia ikärajoitteita eli 18, 15, 13, 11 ja 7 vuotta. Kun pojat
kehittyvät tyttöjä hitaammin, voitaisiin
kehittää heille vielä omat B-ikärajat,
näin leikkisästi puhuen.
Yhä useammin kuvaohjelmia katsotaan Internetin kautta.
Pelkästään YouTube- tai iJunes-sivustoilta
löytyy paljon sellaista aineistoa, joka ei sovi lainkaan
lapsille. Vastaavia sivustoja löytyy tuhansia. SHOUTcast-ohjelmistojen
ja iPod-laitteiden kautta voi katsoa myös elokuvia, videoita, jotka
eivät sovi taatusti alle 15-vuotiaille. Internetin lisäksi
käyttöömme yleistyvät kännykkätelevisiot
ja muut langattomat laitteet, joiden kautta voi katsoa videoita
ja elokuvia.
Arvoisa puhemies! Ollaan siis päätymässä siihen,
että hallituksen hyvistä pyrkimyksistä huolimatta
väkivaltaisten ja pornoa sisältävien
elokuvien ja videoiden katselun rajoitukset riippuvat ensi sijassa
vanhemmista. Hallitus ei voi kieltää Internetin
ja langattomien laitteiden leviämistä. Lisärajoitukset
kohdistuvat siis lähinnä teattereissa pyöriviin
ja videokaupoista vuokrattaviin elokuviin. Muualla elokuvat ja videot
leviävät kontrolloimattomasti, ja hallitus on
voimaton tämän kehityksen edessä. Edessä ovat
siis tiedotuskampanjat vanhemmille, joilla, niin ironista kuin se
onkin, ei ole tietoteknisiä taitoja estää lapsia katselemasta
kuvaohjelmia erilaisten ohjelmistojen ja välineiden kautta.
Yleiskeskustelu päättyy.