22) Laki hammasteknikon toimen harjoittamisesta annetun lain 1 §:n
muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aika harvoin tässä salissa
voi saada edellisen asiakohdan viimeiseltä puhujalta yhtä hyvän
aasinsillan seuraavaan asiaan kuin äsken ed. Taipaleelta,
kun hän puhui hoitojonoista. Nimittäin hoitojonojen
purkamisesta jossain määrin on tässä lakialoitteessani, jonka
nyt esittelen, myöskin kyse.
Useissa Suomen kunnissa nimittäin hammashoidon hoitotakuun
tavoitteitten toteuttaminen on ollut lähes ylivoimaisen
vaikeaa. Hoitotakuun tavoitteitten mukaisesti suun terveydenhuoltoon
liittyvissä kysymyksissä puhelinyhteys terveyskeskukseen
on saatava välittömästi. Hammaslääketieteellisesti
tarpeelliseksi arvioitu hoito on järjestettävä kohtuullisessa
ajassa, kuitenkin viimeistään kuudessa kuukaudessa.
Suomen Hammaslääkäriliiton mukaan
hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa on ollut Suomessa
suuri kupla. Potilaat saavat kyllä tarkastusajan, mutta
hoito jumittuu pitkiin jonoihin. Ensimmäinen hoitokäynti
pystytään potilaalle yleensä järjestämään
kylläkin kuuden kuukauden aikana, kuten laki edellyttää,
mutta ei hoitoa kokonaisuudessaan kohtuullisessakaan ajassa.
Ministeri Liisa Hyssälän mukaan lokakuussa 2005
tehdyn työvoimaselvityksen mukaan hammaslääkärien
työvoimavaje oli 265 kokoaikaista terveyskeskushammaslääkäriä.
Lakiesityksessä ehdotan, että kun erikoishammasteknikkojen mahdollisuuksia
valmistaa ja korjata myös osaproteeseja laajennetaan, hammaslääkäreiden
työvoimavajetta voidaan myöskin vähentää.
Asetuksen mukaan nimittäin erikoishammasteknikko saa itsenäisesti
valmistaa ja sovittaa irrallisia kokoproteeseja niiden käyttäjille.
Erikoishammasteknikko ei saa kuitenkaan itsenäisesti valmistaa
ja sovittaa proteeseja henkilöille, joilla leikkauksen
tai tapaturman seurauksena on suun rakennetta olennaisesti muuttava
vamma, tai henkilölle, jolla on suun alueella jokin sairaus
tai kehityshäiriö, eikä myöskään
hampaiden juurien tai tekojuurien päälle. Näin
siis erikoishammasteknikkoasetus toteaa.
Lakia on tulkittu siten, että erikoishammasteknikko
ei saa tehdä osaproteesien korjauksia eikä lainkaan
valmistaa osaproteeseja suoraan asiakkaalle, vaan pelkästään
kokoproteeseja. Erikoishammasteknikot ovat kuitenkin saaneet koulutuksen
kliiniseen työhön eli suun tarkastukseen, ovat
saaneet koulutuksen suun sairautta potevan henkilön jatkohoitoon
ohjaamiseen sekä mallin ottoon ja sovituksiin suussa. Koska
erikoishammasteknikolla on koulutus ottaa jäljennökset hampaattomasta
ja hampaallisesta leuasta sekä valmistaa kiinteitä ja
irrotettavia proteeseja hammaslääkärin
tilauksesta, pitäisi erikoishammasteknikoiden voida myös
valmistaa irrotettavat proteesit itsenäisesti.
Osaproteesin valmistus vaatii 4—5 potilaskäyntiä ja
edellyttää edestakaisia kuljetuksia laboratorion
ja hammaslääkärin välillä.
Nimenomaan hammaslääkärikäynneistä on
siis kysymys nykyisen lain mukaan. Kustannussäästöt
ja hammaslääkärin työajan säästö muuhun
työhön olisivat huomattavia etuja, mikäli
lakia tältä osin muutettaisiin. Samalla voitaisiin
helpottaa merkittävällä tavalla useissa
kunnissa tällä hetkellä vallitsevaa hammaslääkäripulaa.
Herra puhemies! Erikoishammasteknikkoja on kautta koko Suomen,
joten hoitoa voisi saada myöskin syrjäseudulla.
Terveyden- ja sairaanhoidossa on pyritty yhdistämään
eri hoitoaloja järkevästi yhteen. Hammashygienisteille
on siirretty nykyisin jo paljon tehtäviä, jotka
ovat vieneet hammaslääkäreiltä aiemmin
aikaa. Jotta näin on voitu tehdä, erikoistumista
näihin tehtäviin on vahvistettu. Erikoishammasteknikoksi erikoistuminen
vaatii viiden vuoden koulutuksen. Pohjakoulutus on korkeakoulutasoinen. Suomi
on ollut edelläkävijämaa Euroopassa nimenomaan
erikoishammasteknikkojen koulutuksessa. Kuitenkin niissä maissa,
joissa erikoishammasteknikon tehtävät on jo monta
vuotta sitten laillistettu, on hyväksytty paljon laajemmat mahdollisuudet
valmistaa erilaisia proteeseja.
Herra puhemies! Lakiesityksessäni esitän,
että erikoishammasteknikoille annettaisiin oikeudet myös
osaproteesien valmistamiseen. Näin hammaslääkärien
hoitojonot esimerkiksi Suomen Turussa voisivat lyhentyä hyvinkin monta kuukautta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä on varsin spesifissä aloitteessaan
tuonut esille ongelman, jolla voidaan helpottaa hammaslääkärivajeen
aiheuttamia pulmia, ja toivon, että aloite saa myönteisen
jatkokäsittelyn. Mutta samalla aloitteessa kiinnitetään
huomiota myös lääkärivajeeseen
tässä maassa; tarvitaan lisää lääkärikoulutusta
yleisesti ja myös hammaslääkärien
osalta. Haluan tässä puheenvuorossa alleviivata
lääkärien lisäkoulutuksen tarvetta
kauttaaltaan ja myös hammaslääkärien
osalta.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on täysin
oikea ja pitää seuraavan hallituksen aikana toteuttaa,
koskee tietysti myös monia muita ammattien välisiä työnjaon
kehittämisiä, joita pitäisi tehdä psykiatrien,
hoitajien, yhtä lailla sisätautien, kaikkien muiden
alojen osalta.
Kiinnitän huomiota kahteen historialliseen seikkaan
kuitenkin. Kun olin 1973 terveydenhuollon koulutuskomitean sihteeri,
kysyimme työvoimatarvetta. Hammashoito edellytti, että Suomessa
olisi 12 000 hammasalan työntekijää, mikä tarkoittaa
puoli prosenttia Suomen työvoimasta. Emme nauraneet heitä ulos,
mutta totesimme, että jos fluorataan hampaat tai keksitään hammasmätärokote,
ei tarvita näin paljoa, ja se oli hyvä.
Mutta toinen katastrofaalinen ilmiö on nimeltä selvitysmies
Jussi Huttunen, joka ehdotti muutaman tiedekunnan lakkauttamista,
Tampereen tiedekunnan lakkauttamista, ja nyt vaaditaan lääkärikoulutusta
lisää. Ehdotin ministeri Hyssälälle,
että Jussi Huttunen otettaisiin uudelleen selvitysmieheksi,
mutta se ei kelvannut hänelle. Jussi Huttusta käytetään
kaikkialla muualla selvitysmiehenä, Husissa ja muuallakin,
joissa onnistumisen ja epäonnistumisen raja on häilyvä ja
veteen piirrettävä viiva. Varoitan selvitysmiehistä kaikissa
asioissa.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Näitten vajaan kahdeksan vuoden kuluessa
olen tehnyt muutamiakin lakialoitteita, ja tuskin koskaan on ollut
näin hankala löytää sitä asetusta
tai varsinaista alkuperäistä lakitekstiä kuin
tämän lain kohdalla oli. Nimittäin tämä alkuperäinen
lainsäädäntö lienee jopa 1960-luvulta
peräisin, ja kun tiedetään, miten kehitys
on kehittynyt erityisesti terveydenhuollon alalla, niin tässä todennäköisesti
on käynyt niin, että tämä asia
ja tällaisen, nimenomaan tällä toimialalla
tapahtuvan työnjaon kehittäminen on vain unohtunut.
Tällä pienellä lakiuudistuksella
suotaisiin päteville erikoishammasteknikoille, joilla,
kuten mainitsin, koulutuskin on korkeakoulutustasoa ja viiden vuoden
koulutus, mahdollisuus tehdä niitä töitä ja
samalla vähentää sitten hammaslääkärien
työpainetta. Toivottavasti tämä laki
ensi vaalikauden alkajaisiksi heti tulee tänne eduskunnan
käsittelyyn.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän lakialoitteeseen liittyen
puutun vielä hammaslääkäritilanteeseen
ja erityisesti Itä-Suomessa.
Vuonna 73 aloitettiin hammaslääketieteen opetus
Oulun yliopistossa ja Kuopion yliopistossa ja vuonna 93 Turussa
ja Kuopiossa tämä koulutus lopetettiin. 80-luvulla
ja 90-luvulla hammaslääkäritilanne merkittävästi
parani niin Itä- kuin Keski-Suomessa, mutta välittömästi
kun tämä koulutus lopetettiin, se heijastui muun
muassa Itä-Suomeen, ja tällä hetkellä tilanne
on erittäin huono myös tämän
hoitotakuun toteutumisen puolesta. Niinpä toivonkin, että mahdollisimman
nopeasti myös voitaisiin uudelleen aloittaa tämä hammaslääkäreitten
koulutus myös Itä-Suomessa. Oli sitten mistä koulutuksesta
tahansa kyse, niin jos alueella sitä koulutusta ei ole, niin
entistä vaikeampaa on näitten opiskelijoitten
siirtyminen tai ei ole tahtotilaa siirtyä sellaisille alueille.
Eli sinänsä tähänkin tilanteeseen toivoisin
ja uskon, että koulutuksen aloittamisella voitaisiin parantaa
Itä-Suomen hammaslääkäreitten
saatavuutta ja hammaslääkäritilannetta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Kähkönen
mainitsi lääkärikoulutuksen ja tässä tapauksessa
hammaslääkärikoulutuksen lisäämisestä,
niin olennaista on, että sitä sijoitetaan myös
Itä- ja Pohjois-Suomeen. Silloin koulutetut lääkärit
myös hakeutuessaan työhön tulevat näille
alueille.
Keskustelu päättyy.