13) Hallituksen esitys eduskunnalle kestävän
metsätalouden määräaikaiseksi
rahoituslaiksi sekä laeiksi kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain ja kiinteistön
yhteisomistajien osallistumisesta metsätalouden rahoituslainsäädännössä tarkoitettuun
toimenpiteeseen annetun lain kumoamisesta sekä kestävän
metsätalouden rahoituslain kumoamisesta
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen kansantalous perustuu hyvin pitkälti
tai voimakkaasti metsiin, kuten valiokunta on todennut ja todennut
tukijärjestelmän vaikuttaneen siihen, että meillä metsät
kasvavat. Tällä hetkellä rästihakkuita
on markkinahakkuiden lisäksi, ja tulevaisuudessa odottaa
biotalousstrategia tulemistaan ja täyttymistään.
Mutta haluan kiinnittää nyt tässä mietinnössä huolenaiheeni
siihen, vaikka tämä on toki yksimielisenä jätetty,
että nyt on niin, että Euroopan unionin valtiontukisäännöt
edellyttävät tämän nykyisen
tukijärjestelmän uudelleentarkastelua ja nyt uutta
tukijärjestelmää. Aiemmassa puuntuotannolliset
näkökohdat ovat painottuneet, mutta unionin valtiontukisäännössä painottuvat ympäristönäkökohdat.
Olen vähän näreissäni siitä,
mitä se Euroopan unioni oikeastaan suomalaiseen kansalliseen
metsäpolitiikkaan on yhtään hämmentämässä,
koska se on mielestäni niin kaukana siitä aidosta
asenteesta, millä suomalaista metsäpolitiikkaa
on tehty. Jos painotetaan ympäristönäkökohtia — toki
on katsottu, että voi olla muita yleishyödyllisiä tavoitteita — niin erittäin
painokkaasti minusta pitäisi ottaa Euroopan unionissa huomioon
metsien rooli hiilinieluna ja sitä kautta metsät
uusiutuvana biomassana, joka vähentää fossiilitalouden
haittoja mutta antaa siis hyvinvointietuja. EU:n metsäpolitiikka on
museoivaa.
Tämä vielä närästää senkin
vuoksi, että Suomessa on ollut liki puolitoista vuosisataa
olemassa muun muassa yksityismetsien hoitoja koskeva hyvä lainsäädäntö,
joka käsittääkseni vuonna 1886 jo sanoo,
siis tämä laki: "Metsää älköön
autioksi hävitettäkö." Kyllä tämä henki
on ollut todella vahva Suomessa, kun monet muut Euroopan unionin
tai Euroopan maat ovat hakanneet metsänsä ja tolskanneet.
Tämän on kuitenkin katsottu liittyvän
likeisesti siihen, että metsälain uudistus on
myöskin tapahtunut tässä vuosi sitten, ja
olen kyllä kritisoinut sitä metsälakia
samasta syystä kuin tätä Kemeraa ja ylipäätään
tätä unionin metsälainsäädäntöä tällä hetkellä.
Meillä on hyvät talonpoikaiset perinteet metsän
hoidossa, ja olen ihan kyllä samaa mieltä puolueeni
maaseutupoliittisen linjan kanssa siitä, että kyllä meillä tulisi
hyvin vakavasti harkita sitä, että ympäristöministeriö sulautetaan
maa- ja metsätalousministeriöön, nimenmuutos
vain perään, niin kuin ministeri Orpo on todennut.
Mutta totta kai tässä Kemerassa ja metsälaissa on
paljon hyvääkin. Puhutaan taimikon varhaishoidon
lisäämisestä tuettaviin työlajeihin,
ja näissä erinäisissä tukimuodoissa
myös näkyisi tämä metsälain
henki. En sinänsä vastusta mitään
luontoarvojen huomioimista, mutta minusta niitä varten
ovat olemassa luonnonsuojelulait ja ympäristölait.
Tällaisessa taloustilanteessa minun on kyllä todettava,
että maisema ei ihan loputtomiin elätä.
Mutta sitten näihin erityiskysymyksiin, mistä olen
huolissani. Ympäristövaliokunnan perussuomalaiset
jäsenet esittivät vastalauseessaan hyvin painokkaan
huolen siitä, mitä tapahtuu pohjoisen vajaatuottoisille
metsille, Ylä-Lapin ja Pohjois-Suomen. Mielestäni
ympäristövaliokunnan lausunto oli siinä suhteessa
lievähkö. No maa- ja metsätalousvaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa tuli kyllä sitten tämä pohjoisten
metsien erityisrooli, vajaatuottoisten metsien erityisrooli. Näin
valiokunta edellyttää tuen jatkamista, sillä kyllä näillä pohjoisen
metsilläkin on edelleenkin se oma asemansa hiilinieluina
ja vaikkapa maan eroosion estäjinä, mutta herkässä Lapin maassa
tämmöistä tarvitaan. Mutta kyllä on
aluepoliittinen vaikutus myöskin näillä tuilla
ja työllistämisen vaikutus. Tällä on
kuitenkin arviolta tuhansia työpaikkoja luotu metsätalouteen
ja koko siihen ketjuun. Erityisesti nuoria ihmisiä on työllistetty.
Itsekin olen käpyjä keräämällä aikanani
vissiin ensimmäiset tilit tienannut.
Mutta valiokunta on ansiokkaasti tehnyt lausumaehdotuksen, jossa
edellytetään, että nimenomaan Pohjois-Suomen
vajaatuottoisten metsien ja vajaapuustoisten metsien uudistamiselle otetaan
erilaisten valmistelujen jälkeen mahdollisimman pikaisesti
siis tuki käyttöön ja huolehditaan sitten
viranomaistoiminnasta siihen liittyen.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kuten edustaja Mattila toi esille,
valiokunta pohti tätä kyllä syvällisesti.
Täytyy antaa myös kiitosta keskustan edustaja
Korhoselle, joka valiokunnassa sekä täällä salissa
ensimmäisessä käsittelyssä jo
toi niitä kriittisiä näkemyksiä esille, joita
tässä kuuluu korostaakin.
Mutta erityisesti olen samaa mieltä koko valiokunnan
kanssa siinä työskentelyssä, että meillä aivan
kuin hivuttamalla EU koettaisi ottaa haltuunsa kansallisen metsäpolitiikan.
Näyttää, että meidän
asiantuntemuksemme Brysselissä ei riitä ja että siellä olisi
tietämystä siitä, mitä ovat
suomalaiset metsät. Vieläkin EU-liittymisen ja
vuosien jälkeen tuntuu kuin se metsä olisi puisto, jonka
joku kaupunkilainen Pariisissa näkee, vaan kyllä se
suomalainen metsä on jopa jo saksalaisten näkökulmasta
nähden aivan erilaisessa asemassa heillä kuin
meillä täällä.
Nyt on erittäin tärkeätä,
niin kuin valiokunta on omassa mietinnössään
tuonut esille, että edellytetään erityisen
metsäattasean perustamista Brysseliin, jotta siellä ymmärretään
tämä metsäpolitiikka ja se, mitä suomalaiset
metsät ovat suomalaiselle elinkeinoelämälle,
mitä ne ovat meidän hyvinvoinnillemme ja mitä ne
todellakin ovat hiilinieluna. Eurooppa on unohtanut ja haluaa unohtaa
joko tarkoituksella tai vahingossa sen, että Suomessa metsien
ja metsäpolitiikan pitää olla kansallisissa
käsissä. Meidän pitää määrätietoisesti
pystyä turvaamaan metsämme ja erityisesti metsäpolitiikkamme
EU-politiikan kuristusotteelta.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tosiaan tällä vaalikaudella
on uudistettu mittavasti metsälainsäädäntöä:
metsälaki, metsänhoitoyhdistyslaki, metsätuholaki.
Nyt on Kemera-lainsäädäntö ja
vielä taitaa olla sisässä pari muutakin metsiin
liittyvää lakia. Yleisesti asiantuntijathan ovat
arvioineet, että näissä on menty kyllä hyvin oikeaan
suuntaan. Metsälain osalta on valinnanvapautta lisätty,
metsänhoitoyhdistyslaki muuttaa toimintamuotoja ja kaikki
hyvään suuntaan.
Kemera-lainsäädännön kauttahan
haetaan tukiratkaisuja, jotka motivoivat ja kannustavat metsänomistajia
toimimaan metsissään ekologisesti ja metsän
kasvua edistävästi. Tieverkostoa voidaan rakentaa,
ja myös metsien biologisen monimuotoisuuden ylläpitäminen
ja metsäluonnon hoito ovat kohteita, joita voidaan rahoittaa.
Tässä yhteydessä haluaisin käyttää sellaisen puheenvuoron
myös metsänomistajan näkökulmasta,
että tämähän on ikään
kuin yksi elementti niitten metsänomistajan omien toimenpiteiden joukossa.
Aika nopeasti, kun keskustellaan Kemera-lainsäädännöstä ja
puhutaan niistä tukieuroista, pitää havahtua
siihen, että metsänomistaja kuitenkin oikeasti
tekee siellä metsässä paljon sellaisia
töitä, jotka eivät tukieuroja korjaa.
Eli kaikessa on korostettava sitä, että metsänomistajat
huolehtivat omasta omaisuudestaan ja tietävät,
missä se omaisuus sijaitsee, niin kuin joskus on sellaistakin
esillä.
Kansallisesta metsäpolitiikasta tähän
lopuksi, että en aivan ymmärtänyt ihan
kaikkea, mitä edustaja Mattila toi esille, mutta sinänsä tarpeellisia
asioita. Olen kyllä sitä mieltä, että kansallisen
metsäpolitiikan osalta meidän tulee huolehtia
siitä, että Suomen ääni kuuluu
Euroopassa.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki edellä käytetyt
puheenvuorot ovat olleet erittäin hyviä, mutta
vielä haluan tähdentää tämän
lain tärkeyttä.
Kun katsomme viime vuoden vientitilastoja, Suomella oli tavaraviennissään
kuusi eri tuotetta, jotka ylsivät miljardiluokkaan. Kun
jätämme pois dieselpolttoaineet ja teräslevyt,
niin ne tuotteet olivat hienopaperi, sahatavara, selluloosa, pehmopaperi,
eli aivan niitä perinteisiä metsäteollisuutemme
tuotteita. Siksi olemme koko kansantaloutemme aivan ydinasioitten äärellä,
kun puhumme kestävän metsätalouden rahoituslaista.
Haluan, puhemies, kaksi näkökulmaa tähän tuoda.
On tärkeää, että tässä laissa
säilytettiin vyöhykejako näiden tukien
perusteena, koska on tärkeää, että pystymme
hyödyntämään täysimääräisesti
koko maan mahdollisuuksia yhteiseksi hyväksi. Kun luonnonolosuhteet
poikkeavat eri puolilla maata, on tärkeää,
että tätä vyöhykejakoa pystytään
tukien perusteena hyödyntämään.
Arvoisa puhemies! Toinen näkökulma, jonka haluan
tähän ottaa, liittyy tähän valiokunnan
sinänsä erittäin hyvään
mietintöön ja tähän lausumaehdotukseen,
jonka nyt siis tulemme tässä toisessa käsittelyssä eduskunnan
kannaksi hyväksymään. Kun todella EU:n
valtiontukisuuntaviivat jättävät nyt
uudistamisen tuen tästä laista pois, niin kun
tämä on valiokunnan yksimielinen mietintö,
eduskunnan yksimielinen päätös, me tulemme
sitten valvomaan sitä, että todella uudistamisen
tukemiseen saadaan oma laki, koska tämä on aivan
kriittinen kysymys sen kannalta, että metsänhoito
on kannattavaa joka puolella maata myöskin tulevaisuudessa.
Se on ollut Suomelle aina kunnia-asia, ja sen tulee olla sitä myöskin
jatkossa, joten on tärkeää, että eduskunta
yhdessä valvoo tämän lausumaan sisältyvän, metsäuudistamista
edistävän lain valmistelun.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on aika hyvin tuotu
näkökohtia esiin.
Tietysti Suomen metsätaloudelle on muodostunut viime
vuosina yksi semmoinen vakava uhka tavallaan. Se on se, että metsäyhtiöt
eivät nyt niin kovin korkeaa hintaa puusta maksa, ja liikkuu
paljon huhuja, että tuontipuusta maksetaan huomattavasti
enemmän kuin kotimaisesta puusta.
Mutta nämä tuet metsätalouden harjoittamiseen
ovat tietysti tässä tilanteessa erityisen tärkeitä,
koska metsänomistajien ei kannata hoitotöitä suorittaa,
jos ei jonkunnäköistä tukea ja korvausta
saa siitä työstään. Siitä pelkästä puun
hinnasta harvennustoimissa ja muissa, vaikka sen tekisi itse, ei
saa tuntipalkkaa eikä työpalkkaa. Jos ajattelee,
että siitä jotain palkkiota tulee, niin kyllä ne
työt joutuu sitten tekemään ilmaiseksi
ilman kelloa ja sitten saa jonkun pienen korvauksen siitä.
Mutta jonkun verran kuuluttaisin kumminkin sitäkin,
että myöskin metsäteollisuus on vastuussa
siitä, että metsät tulee Suomessa hoidettua kunnolla
ja että sitä kannattavuutta sille metsänomistajalle
myöskin löytyisi eikä se olisi pelkästään
se puun kasvattaja, jolta sitten raakapuu yhteiskunnalle otetaan
suurin piirtein ilmaiseksi.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski, joka on ehdottomasti
vasemmistoliiton parhaita voimia, otti täällä esille äärettömän
tärkeän asian eli Suomen metsätalouden
EU-edunvalvonnan. Meidän pitää olla siinä äärettömän
aktiivisia. Suomalainen metsätalous poikkeaa kuitenkin
niin tavattoman paljon muusta eurooppalaisesta metsätaloudesta,
ja se ymmärrys, mikä Euroopassa suomalaisesta
metsätaloudesta on, on valitettavasti usein kovin rajallinen.
Sen takia valiokunta tähän todella on kiinnittänyt
erityistä huomiota, ja valiokunta todella pitää muun
muassa erillisen metsäattasean viran perustamista tuonne
EU:n suuntaan äärettömän tärkeänä.
Meidän on muistettava tässä se, että suomalaisella
metsäedunvalvonnalla on erittäin paljon voitettavaa
eurooppalaisessa metsäpolitiikassa ja eurooppalaisessa
edunvalvonnassa, mutta vielä enemmän meillä on
hävittävää. Sen takia ministeriön
ja hallituksen on syytä ottaa tämä valiokunnan
näkemys hyvin vakavasti.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sankelo ei nyt muista, mitä tuolla
valiokunnassakin käsiteltiin ja asiantuntijakuulemisissa kuultiin
juuri nimenomaan siitä, miten Euroopan unioni käsittää suomalaisen
metsäpolitiikan, kun tämänkin käsittelyn
aikanahan sitä käytiin vielä rautalangasta
erityisesti vääntämässä.
Varmasti sen lähtökohta on juuri sellainen kuin
täällä puhutaan tukijärjestelmistä,
täältä suoraan luen: "Kun nykyisessä tukijärjestelmässä ovat
painottuneet puuntuotannolliset näkökohdat, unionin valtiontukisäännöissä painottuvat
ympäristönäkökohdat." Eli
suomalainen kestävä metsätalous kuitenkin
lähtee siitä, että tämä kestävä puuntuotanto,
kestävä metsätalous on mahdollista niin, että hyödynnetään
niitä metsiä, mutta minulla ainakin kyllä kohoavat
kulmakarvat siinä vaiheessa, kun ruvetaan painottamaan
metsäpolitiikassa ympäristönäkökohtia.
Minun mielestäni se tarkoittaa toisenlaista metsien hyödyntämistä kuin mihin
Suomessa on perinteisesti totuttu, ja Suomi on elänyt puusta,
monta kertaa se metsä on keksitty uudelleen, ja se on ollut
ihan sen elinkeino-elämän yksi vahva jalka. Köyhässä maassa kuitenkin
metsä on tuonut vakaan tulon, ja sekin on perustunut sitten
siihen, että meillä on ollut olemassa metsälaki,
joka on säädellyt sitten kestävällä tavalla
metsiemme käyttöä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Eräs asia, joka tuossa valiokunnan
mietinnössä tuli esille, oli se sama, mitä on
näissä meidän metsälakihankkeissa
ollut: tekemiseen liittyviin toimenpiteisiin kuuluu myös
näissä kaikissa, niin Kemeraan liittyvissä uudistamishankkeissa
kuin monessa muussakin, se, että toiminnan pitää perustua
sosiaaliseen vastuuseen. Tässäkin mietinnössä tuotiin
esille juuri se, että on noudatettava tilaajavastuulain
säädöksiä, jotka nyt tietysti
ovat tiedoksiantoon keskittyvää lainsäädäntöä,
mutta se nyt nivoo kuitenkin tälläkin alalla sitä harmaata
taloutta, niitä epätyypillisiä urakointeja,
joita on tehty pelkästään hankintalain
perusteella.
Yhtenä valitettavana esimerkkinä: paljon vasemmistopuolueittenkin
puolustaman Metsähallituksen toimesta on teetetty sellaisia
urakoita, joissa palkkaehdot eivät täyty. Nyt
toivotaan, että tämä mietintö tulee
sitten lihaksi niin, että nyt ei enää pystytä meidänkään
omassa, isossa Metsähallituksessa teettämään
sellaisilla urakoitsijoilla työtehtäviä metsän
istutuksen osalta, etteikö niissä noudatettaisi
työehtosopimuksen mukaisia määräyksiä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä EU-ulottuvuus on tietysti
viime vuosina käynyt aivan ilmeiseksi, vaikka Suomen liittymissopimuksessa
ja ylipäätään EU-politiikassa
lähtökohta on se, että metsäpolitiikka
on kansallista. Kun EU on alkanut yhä enenevässä määrin
säädellä vaikkapa energiankäytön
osalta polttoaineitten kestävyyden kriteereitä ja
muita vastaavia asioita, nämä vaikuttavat aivan
konkreettisesti siihen, miten sitten Suomessa voidaan metsiä hoitaa,
ja tässä mielessä sitä todellista
päätösvaltaa Suomenkin metsäasioista
on kaiken aikaa valunut EU:n suuntaan.
Siinä mielessä valiokunta nostaa aivan oikein esiin,
niin kuin edustaja Myllykoski esimerkiksi edellä totesi,
että Suomen tulee todella panostaa sinne EU:n pään
edunvalvontaan. Niin kuin edustaja Korhonen totesi, Suomi voi siellä jopa jotakin
voittaa sillä, että sinne mennään,
mutta ilman hyvää edunvalvontaa myös
EU:n päässä voimme valtavasti hävitä.
Kuten edellisessä puheenvuorossani otin esille sen, kuinka
suuri merkitys Suomelle on metsätaloudella, ihan perinteisellä metsäteollisuudella,
niin se on todella aivan kansantaloutemme kulmakivi, ja siitä meidän
tulee huolehtia.
Mutta todella tähän edustaja Mattilan puheenvuoroon
haluaisin sen verran kommentoida, että onhan meillä myös
kotimaassa työtä tehtävänä, koska
niin tämän lain käsittelyn kuin monen muun
EU-lainsäädäntöön liittyvän
kysymyksen kohdalla olemme valitettavasti joutuneet huomaamaan,
että maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö saattavat
edustaa täällä kotimaassa hyvin vastakkaisia
kantoja, ja tämä on kyllä sentyyppinen
asia, johon tulee kiinnittää huomiota niin tämän
eduskunnan toimesta kuin varmasti tulevina vuosina. Ei voi olla
niin, että me emme itse tiedä, mikä on
Suomelle edullisin näkökulma asiaan liittyen.
Eli kotiläksyt täytyy myös olla tehtynä,
ei auta vain moittia sitten Brysseliä, vaan kyllä Suomenkin
täytyy tietää, mikä on meidän
etumme.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hämmennyin niin edustaja Korhosen
toverillisesta tervehdyksestä, etten punastumiseltani kerennyt
kiittämään, että kiitoksia vain.
Nyt Korhonen on poissa täältä, mutta
joka tapauksessa nämä mieluisat sanat kantavat
minut seuraaviin suuriin haasteisiin.
Keskustelu päättyi.