1) Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle
2015 Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2015 talousarvioesityksen
(HE 131/2014 vp) täydentämisestä
jatkui
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuossa välissä käydyissä hallituksen
esityksissä oli jo pääosa näistä puheenaiheista,
mitä halusin tuoda esille — lähinnä sitä,
miten vastuullinen oppositio tuo niitä vaihtoehtojaan esille
ja miten perusteellisesti ne on tehty.
Tässä käytiin keskustelua siitä,
että keskusta on koko kauden oikeastaan kritisoinut kuntien valtionosuuksien
leikkauksia ja yleensäkin kuntien taloustilannetta, ja
sitten kuitenkaan budjetissa ei euroja anneta, toisin kuin siis
perussuomalaiset hoitavat tämän homman. Perustelussa edustaja
Kalli sanoi, että olemme vastaavan säästön
tehneet sillä ajatuksella, että kuntien tehtäviä leikataan,
niitä velvollisuuksia leikataan. No, kun aloitin siitä,
että vastuullinen oppositio tuo sen perustellun ja laskelmoidun
vaihtoehtonsa, niin on mielestäni päivänselvää,
että jos perustelu on tosiaan se, että tehtäviä leikataan,
niin tässä varjobudjetissa keskustan osalta olisivat
listattuna ne tehtävät, mitä keskusta
pitää kuntien tehtävistä turhina
eli mitkä kuntien tehtävät he lopettaisivat
tai leikkaisivat. Näin ei kuitenkaan ole tehty. Se jatkaa
samaa linjaa kuin aikaisemmatkin varjobudjetit.
Vielä lyhyesti tähän loppuun: Elikkä salin
vasen puoli on puhunut näistä elvytyshankkeista suureen ääneen.
Kuitenkin sitten vastaavasti lainarahallahan ne on helppo tehdä,
mutta meillä on laskelmoitu oma vaihtoehtomme, missä elvytetään
nimenomaan niihin infrahankkeisiin, mitkä on jossain vaiheessa
joka tapauksessa tehtävä, eli esimerkiksi homekouluihin
ja tiestön perusparantamiseen.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Talousarvio on tehty vaikeana aikana, ja todella poikkeuksellisesti
jo toista vuotta peräkkäin valtion menoja kokonaisuudessaan
supistetaan.
Täällä on tänään
käyty hyvää keskustelua. Mielestäni
meille on löytynyt sellaista yhteishenkeä siitä,
että nämä vaikeat ajat tulee voittaa,
ja kyllä Suomi on vaikeammistakin ajoista selvinnyt. Itse
asiassa, vaikka tietysti oppositio antaa vaihtelevan määrän
tyylipisteitä hallitukselle, niin kyllä se on
hyvä pöytäkirjaan merkitä, että kun
tämän viikon talousarviokäsittely päättyy, niin
Suomessa hyvin suurella todennäköisyydellä on
hallituksen esityksen pohjalta hyväksytty talousarvio,
toisin kuin vaikkapa naapurimaa Ruotsissa, jossa näin ei
ole. Kyllä Suomessa on hallitus, joka toimii parhaansa
mukaan nostaakseen Suomen uuteen nousuun.
Arvoisa puhemies! Kyllähän koko tätä vaalikautta
on vaivannut ongelma siitä, että talouden toivekuva
on ollut kaiken aikaa epärealistinen. Kyllähän
sen voi rehellisesti sanoa, että varmaan tuolta vasemmalta
reunalta hallituskumppanit ovat tätä toiveikkuutta
viljelleet, että vielä kaikki kääntyy
paremmaksi ilman, että meidän nyt erityisiä toimia
tarvitsee tehdä. Mutta jokainen ymmärtää,
että kun tämäkin talousarvio nyt sitten laaditaan
sille kasvuolettamalle, että ajatellaan, että talous
kasvaa 1,4 prosenttia, ja kun tiedämme nyt, että on
hyvin todennäköistä, että päinvastoin
talous tulee supistumaan — kuinka paljon se tulee supistumaan,
jää tietysti nähtäväksi — niin kyllä se
jo aiheuttaa suuren heiton tähän talousarvion
toteutumaan.
Velka on nousemassa yli 100 miljardiin euroon ja julkisen velan
osuus suhteessa bruttokansantuotteeseen yli 60 prosenttiin, eli
kyllä Suomi tarvitsee todella voimakkaan suunnanmuutoksen.
Näin ei voi jatkaa, emme voi rakentaa kestävällä tavalla
hyvinvointiyhteiskuntaa pelkälle velkarahalle. Tarvitaan
työnteon ensisijaisuutta, tarvitaan edellytyksiä työllistää,
tuoda investointeja Suomeen. Siihen, hyvinvointiyhteiskunnan perusajatuksen äärelle,
meidän täytyy palata, että jokainen osallistuu
työntekoon ja sillä sitten hyvät palvelut
turvataan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tänään
on jäänyt keskustelusta erityisesti mieleen, niin
se, että vasemmistoliitto ja vasemmalla olevat kansanedustajat
vaativat nyt entistä rajumpaa elvytystä. Ottaen
huomioon sen, mitä tässä on 3,5 vuotta
töitä tehty, heillä on ollut mahdollisuus
näitä linjauksia ajaa hallituspuolueena, silloinkin
kun vasemmistoliitto vielä oli hallituksessa, mutta ei
siinä ole mitään eroa ollut siihen, mitä kokoomus
on ajanut. Sen sijaan on menty allekirjoittamaan esimerkiksi tämä EU:n
talouskurisopimus, joka nyt sitten, sikäli kuin me Suomessa
sopimuksia jotenkin kunnioitamme, sitoo meitä. Mutta kun
kuuntelee vasemmistoliiton edustajien puheita, jotka ovat täältä nyt
jo poistuneet, niin tuntuu, että he ovat ihan unohtaneet
koko sopimuksen.
Mitä tulee toiseen, pienempään oppositiopuolueeseen
keskustaan, joka niin ikään loistaa nyt täällä poissaolollaan,
niin olen sitä ihmetellyt, miten suomalaisessa mediassa
menee läpi se, että keskusta on vähintäänkin
joka toisella kyselytunnilla suurin piirtein näitä koulutusleikkauksia
arvostellut mutta ei esitä euroakaan lisää niihin kohteisiin.
Arvoisa herra puhemies! Tuntuu vähän oudolta,
kun tosiaan tällainen puolue porskuttaa sitten gallup-kärjessä.
Totta kai jokaisella meistä on peiliin katsomisen paikka
siinä, että politiikan pitää aina
olla laadukasta ja hyvin perusteltua, ja aina voidaan parantaa,
mutta onhan se ennenkuulumaton tilanne, että mahdollinen
tuleva pääministeripuolue saa esiintyä ihan
vapaasti näin, ja siihen ei oikeastaan valveutunut media
kauheasti puutu. Se jää sitten ihan vain meidän
muitten tehtäväksi täällä.
Mutta olen sitä mieltä, että jatkossa
näin suurta budjettia ei ole mahdollista tehdä.
Kyllä me joudumme leikkaamaan enemmän. Siinä mielessä täytyy
sanoa, että vaikka esimerkiksi perussuomalaisten vaihtoehtobudjettia
on kehuttu laadukkaaksi, niin myönnän sen, että meidänkin ehkä pitäisi
olla vielä tiukempina tulevaisuudessa, mutta katsotaan
sitä sitten lähivuosina. Linja on selvä,
että tiukempi talouskuri tarvitaan.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron sen takia, että edustaja
Autto totesi, että hallitus on kuitenkin kykenevä tekemään budjetteja
ja niin edespäin, ettei tapahdu niin kuin Ruotsissa. Ruotsissa
oli selkeästi vähemmistöhallitus, ja
Ruotsia vaivaa se, ettei siellä osata käyttäytyä demokraattisesti.
Siellä on ihan määrätietoisesti
suljettu kansan sinne haluama ryhmä pois keskustelusta
ja kaikesta yhteistyöstä. Se on iso ero Suomen
ja Ruotsin välillä.
Mutta se, että hallitus on vain parin kansanedustajan
turvin enemmistöhallitus, ei tee vielä hallituksesta
toimivaa. Kyllä tämä hallitus nyt nitisee
liitoksissaan. Sen kuulee esimerkiksi tämän päivän
sosialidemokraattien esityksistä ja puheista, joissa vaadittiin,
että täytyy tehdä sitä ja tätä ja
hyvää jakaa joka suuntaan, ja piikittely meni
nimenomaan kokoomuksen suuntaan. Elikkä kyllä hallitus
repeilee sisältä käsin täällä Suomessakin,
ja sen kaatamiseen ei edes tarvita oppositiota niin kuin Ruotsissa.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen energiapolitiikka on epäonnistunutta,
ja tästä epäonnistuneesta energiapolitiikasta kärsivät
sekä talous että ympäristö.
Maassamme on energiatuotteille 8,5 miljardin euron edestä kysyntää,
mutta erilaisista syistä johtuen emme ole pystyneet sitä kotimaisin
voimin täyttämään. Syinä ovat
muun muassa verotus, tukipolitiikka ja sääntely.
Kotimaista energiaa ja siihen perustuvaa vientiteollisuutta kehittämällä voisimme
edistää myös
työllisyyttä ja talouskasvua ja näin oikaista
kauppatasettamme. Energiatuotannon kotimaisuusastetta pitäisi
nostaa, ja jos sitä nostettaisiin, eri arvioiden mukaan
olisi mahdollista saada jopa kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja.
Kotimaisuuden lisäksi energiapolitiikan tavoitteena
on tietysti myös energian kohtuullinen hinta, ja tässä kilpailutilanteessa
meidän kilpailukyvyn turvaaminen edellyttäisi
kustannustehokasta energiasektoria, joka kykenisi tuottamaan energiaa
meille kilpailukykyiseen hintaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Omalla puheenvuorollani en halua ottaa mitenkään
kantaa siihen, toimitaanko Ruotsissa hyvien vai huonojen käytöstapojen
mukaan, jos siellä ei saada hallitusta aikaan. Haluan vain
todeta sen eron, että Suomessa on hallitus, joka pystyy
esittelemään senkaltaisen valtion talousarvion,
joka todennäköisesti eduskunnassa hyväksytään.
Ruotsissa ei ole sellaista hallitusta, ja tämä on
näiden maiden hallitusten iso ero. Se on sitten aivan eri
keskustelun paikka, miten siellä politiikassa Ruotsissa
käyttäydytään.
Kun viitattiin tämän päivän
keskusteluun, että Suomen hallituksen sisällä olisi
erilaisia näkemyksiä, niin tärkeintä on
se, mitä täällä päätetään.
Tämä budjetti vie eteenpäin monia niitä rakennepoliittisessa
ohjelmassa päätettyjä talouden tasapainottamistoimenpiteitä,
joilla osaltaan nyt ollaan saatu velkaantuminen jo puolittumaan ja
joilla otetaan suuntaa kohti sitä, että pääsemme
kokonaan taittamaan velkaantumisen.
Kokoomus on vastuunkantajapuolue. En ota kantaa siihen, jos
muut hallituspuolueet kokoomuksen linjaa arvostelevat. Kokoomus
laittaa aina isänmaan asian ensimmäiseksi. Me
olemme sitoutuneet siihen, että teemme senkaltaisia päätöksiä,
joilla Suomi on hyvinvoiva yhteiskunta myös tuleville sukupolville.
On selvää, että vaalien läheisyys
voi muita hermostuttaa. Kokoomusta se ei hermostuta. Me laitamme
isänmaan asiat ykköseksi.
Yleiskeskustelu päättyi.