7) Hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna
2000
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Esittelen muutamalla sanalla tätä valiokunnan mietintöä,
joka koskee Hallituksen kertomusta valtiovarain hoidosta ja tilasta
vuonna 2000 eli viime vuonna.
Arvoisa puhemies! Nyt muutoksena aikaisempaan valiokunta on
antanut valtiovarain tila -asiasta mietinnön aikaisemmin.
Aikaisempina vuosina vastaava mietintö on annettu vasta
seuraavana keväänä, eli voi sanoa, että olemme
lähes puoli vuotta tätä käsittelyä aikaistaneet.
Tavoitteena on se, että tämä käsittelisi
paremmin budjettiprosessia, ja tästä seuraa myös
se, että valtiontilintarkastajien mietinnöstä,
kun se aikanaan eduskunnalle tulee, tullaan antamaan erillinen mietintö.
Sehän on aikaisemmin ollut tähän kytköksissä.
Nyt se kytkös on siis poistettu.
Mietinnössä emme ole lähteneet kertaamaan Tilakertomuksessa
selostettuja ministeriöitten erilaisia hankkeita ja toimenpiteitä viime
vuonna tai talouden lukuja, vaan valiokunta on keskittynyt julkisen
toiminnan tuloksellisuuden arviointiin kertomuksen ja saatujen asiantuntijalausuntojen
pohjalta. Täytyy myöskin kiittää tässä yhteydessä valiokuntamme
hallinto- ja tarkastusjaostoa, joka on tehnyt oikein hyvää työtä.
Valiokunta on ottanut käsiteltäväkseen
erityisesti hallinnon tuloksellisuuden, koska on tietysti selvääkin,
että tuloksellisuutta ja tehokkuutta pidetään
julkisen toiminnan kestävyyden eräinä keskeisinä reunaehtoina.
Eräs havainto, mikä kertomuksesta on voitu tehdä,
on se, että valtionhallinnossa laskennallinen tuottavuus
on kahden viime vuoden aikana heikentynyt. Siitä huolimatta,
että näyttäisi siltä, että yleiset
tavoitteet kyllä eri hallinnonaloilla on saavutettu, kuitenkin
näyttää siltä, että suoritteet,
aikaansaannokset, hallinnonaloilla ovat kasvaneet hitaammin kuin
käytetyt panokset eli määrärahat,
joita eri hallinnonalat ovat käyttöönsä saaneet.
Julkisen hallinnon ja palveluitten tuottavuuden arviointi on
tietenkin sinänsä aika monimutkainen ja vaikea
asia. Se kehitys, että tuottavuus on heikentynyt, voi perustua
hyvin monenlaisiin tekijöihin ja on myös altis
satunnaisille heilahduksille. Otan yhden esimerkin: Vaikkapa vanhustenhoidon
palveluissa tuottavuus voi heikentyä sen takia, että palveluissa
tapahtuu sellainen rakennemuutos, että vanhuksia hoidetaan
yhä enemmän avohuollossa eli kotona, jolloin vanhustenhoidon
laitoksiin jäävät ne vanhukset, jotka
ovat huonokuntoisempia, ja jos sitten lasketaan vanhustenhuollon
laitoshoidon tuottavuutta, se näyttää heikommalta
kuin aikaisemmin, vaikka itse toiminnassa ei ole tapahtunut mitään sinänsä huolestuttavaa
vaan myönteistä rakennemuutosta. Kuitenkin tämän
huonon tuottavuuskehityksen pohjalta on tehty johtopäätöksiä,
että julkisella sektorilla palveluiden tuottavuus on kehittynyt
toivottua heikommin, erityisesti jos sitä suhteutetaan
yksityisen sektorin tuottavuuden nopeaan kohoamiseen.
Yksi keino valtionhallinnossa tämän tuottavuuden
parantamiseksi ja tuloksellisuuden parantamiseksi on ollut niin
sanottu tulosohjaus. Sehän on tarkoittanut eduskunnan kannalta
hyvin paljon vallan delegointia ministeriöille, virastoille
ja hallinnon alimmille tasoille muun muassa niin, että määrärahat
on annettu hyvin väljinä raameina, ja ajatus on
ollut, että ministeriöt ja virastot käyttävät
niitä rahoja sitten mahdollisimman järkevästi
niin, että tulokset ja tavoitteet saavutetaan. Viime aikoina
on selvityksissä kuitenkin havaittu, että tulosohjauksessa
ja tulossopimuskulttuurissa on valtionhallinnossa kovin paljon parantamisen
varaa, ja tämä voi olla yksi tekijä,
joka on heikentyneen palveluiden ja toiminnan tuottavuuden takana.
Voi sanoa, että tulosohjaus on tällä hetkellä aika
hajanaista ja sitä sovelletaan hyvin erilaisin periaattein
eri ministeriöissä. Toisaalta kaikki ministerit
eivät tavallaan "hoida tehtäviään"
elikkä eivät aseta virastoille tarpeeksi napakasti,
jämäkästi, tulostavoitteita saati sitten
seuraa niiden toteutumista, elikkä tämmöinen
ministeriön ja niiden alaisten virastojen raportointimenettely
ei aina ole aivan parhaimmalla mahdollisella mallilla.
Kolmas yleistasoinen ongelma on se, että näyttää siltä,
että tulosohjaus on jäänyt jossakin määrin
irralliseksi, päälle liimatuksi asiaksi, että tulosohjauksen
yhteydet markkaohjaukseen ja rahalliseen puoleen on jäänyt
epäselväksi. Elikkä siitäkin
voi olla osittain kyse, kun valtionhallinnon määrärahojen
ja tulosten suhde on kehittynyt heikommin kuin on oletettu. Valiokunta esittääkin
tässä näkemyksiä jatkoa varten
siitä, että tulossopimuskulttuuria tulee valtionhallinnossa
vahvistaa ja jämäköittää muun
muassa niin, että ministeriöiden tulisi aina käsitellä virastojen
tilinpäätökset ja toimintakertomukset
ja antaa näiden perusteella kirjalliset kannanottonsa.
Mielenkiintoista on tässäkin yhteydessä ottaa esille
Valtiontalouden tarkastusviraston arvio, jonka se teki 116 valtion
tiliviraston tilinpäätöksen tarkastuksesta.
Tässä kävi ilmi, että peräti
59 prosenttia näistä tilivirastoista toimii ilman asianmukaisia
taloudellisuus- tai kustannustavoitteita ja esittää myös
tilinpäätöksissään
puutteelliset tiedot. Se on aika suuri määrä,
ja vain 14 prosenttia tilivirastosta toimii sillä tavalla
hyvin, että niillä on asianmukaiset taloudelliset
ja kustannustavoitteet eli ne tietävät, mihin
pitäisi olla menossa, ja niillä on myöskin
tilinpäätöksissä oikeat ja riittävät
tiedot elikkä ne tietävät, missä ollaan.
Tavallaan näyttäisi siltä, että peräti
59 prosenttia tilivirastoista on siinä mielessä vähän
eksyksissä, että ministeriöt eivät
ole asettaneet niille asianmukaisia tavoitteita näissä taloudellisuusasioissa
eivätkä ne edes itsekään tiedä tarkalleen,
missä kohtaa ne ovat. Parantamisen varaa on, ja toivomme
valiokunnassa, että nämä havainnot, joita
tässä olemme esittäneet, veisivät tätä asiaa
ja tulosohjauksen kehittämistä eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Voi vielä sanoa, että hallituksen
esittämä kertomus valtionvarojen hoidosta ja tilasta
on parantunut aikaisempaan verrattuna, myös tässä tuloksellisuuden
raportoinnissa, mutta on se edelleen jossakin määrin
epäyhtenäinen ja vaihtelee paljon hallinnonaloittain.
Voisi olla hyvä, että eri ministeriöistä tehtyjä kuvauksia
yhtenäistettäisiin ja myöskin asiat asetettaisiin
tässä raportoinnissa paremmin tärkeysjärjestykseen.
Näyttää siltä, että näissä raporteissa
monesti merkittävät asiat hukkuvat pienempien
ja vähäpätöisempien hankkeiden
sekaan.
Samaten kolmantena näkökulmana tästä raportoinnista
esitämme, että tuloksellisuusinformaation ja taloudellisen
informaation yhteensovitusta pitäisi parantaa, että niitä ei
esitettäisi täysin erillisinä. Myöskin
toivomme, että saavutettuja tuloksia verrattaisiin systemaattisemmin
ministeriöiden ja myös hallituksen ohjelmassaan asettamiin
tavoitteisiin, jolloin pystyttäisiin saamaan enemmän
johdonmukaisuutta yli ajan tässä raportoinnissa.
Arvoisa puhemies! Julkisen sektorin tuloksellisuus on tietenkin
paljon riippuvainen osaavasta ja hyvästä henkilöstöstä.
Sen takia valtiovarainvaliokunta katsoo, että hallinnonalojen
raportoinnissa olisi enemmän oltava mukana jatkossa henkilöstövoimavarojen
tilaa ja kehitystä kuvaavia tunnuslukuja ja pohdintoja.
Se myös antaisi eduskunnalle paremman käsityksen
siitä, panostetaanko hallinnossa riittävästi
henkilöstöasioihin.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi, tässä Tilakertomuksessahan
on liitteenä tämä niin sanottu Tilimuistutuskertomus.
Siihen valiokunta ei tässä yhteydessä nyt
tarkemmin puutu. Siihen voimme palata vielä Valtiontilintarkastajien
raportin yhteydessä ensi keväänä.
Kuitenkin tässä yhteydessä on hyvä todeta,
että valtiovarainvaliokunta on toivonut, että näitä erilaisia
valtiontalouden tilaa koskevia kertomuksia selkiytettäisiin
ja löydettäisiin niihin johdonmukaisuutta ja parempaa informaatiosisältöä niin,
että ne palvelisivat eduskunnan budjettipäätöksen
tekoa nykyistä paremmin ja että ne myöskin
olisivat kiinnostavampia eduskunnan kannalta. Toivomme, että tähän
asetettaisiin työryhmä, joka koordinoisi niin eduskunnan,
Valtiontalouden tarkastusviraston kuin Valtiontilintarkastajien
ja valtiovarainministeriönkin kannalta tätä työtä,
ja tämä työryhmä on aivan äskettäin
puhemiesneuvostossa asetettu ja aloittaa työnsä ihan
tässä lähipäivinä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Aulan puheenvuoron johdosta haluaisin
todeta, että valtiovarain hallinto- ja tarkastusjaosto
kuuli useita asiantuntijoita. Kuten täällä ed.
Aula totesi, puhemiesneuvosto on asettanut asiaan työryhmän, ja
se on ihan hyvä. Puutun vain tähän puheenvuoron
osaan, että pitää löytää samat
mittarit kaikille ministeriöille ja virastoille. Erikoisesti
pitää mitata myöskin laatua, eli tämä laatukäsitys
jäi tästä huomiotta.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensinnäkin haluan todeta sen, että Hallituksen
kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna 2000 antaisi eduskunnalle
mahdollisuuden hyvinkin laajaan talouspoliittiseen keskusteluun,
jos sitä haluttaisiin. Me voisimme vaikka keskustella valtionvelan
hoidosta, sen takaisinmaksun nopeudesta, me voisimme myöskin
nostaa esille sen, minkä takia esimerkiksi työllistämistukimäärärahoja
on vuonna 2002 jäänyt käyttämättä 252
miljoonaa jne.
Mutta, puhemies, haluaisin esittää kyllä kiitokset
valtionvarainvaliokunnalle ja puheenjohtaja Aulalle siitä,
että tuottavuuskysymys on nostettu esille. Tämähän
oli kerran meillä esillä. Silloin esitin erään
arvion, joka ei ollut omani, vaan nimenomaan olin juuri lukenut,
että Suomen tuottavuus oli viime vuosien aikana noussut
keskimäärin noin 3 prosenttia, mutta että julkinen sektori
laskettiin alaksi, jonka tuottavuuden kasvu oli 0, koska julkisen
sektorin tuottavuuden mittaaminen on lähes mahdotonta,
niin kuin me tiedämme. Tulen näihin yksityiskohtiin
vähän myöhemmin.
Puhemies! Tässä Tilakertomuksessa, johon ed.
Aula viittasi, on sivulla 131 tilastotietoja siitä, miten
tuottavuus yleensä ja erityisesti julkisella sektorilla
on kehittynyt. Lainaan, puhemies, yhden kohdan tästä:
"Koko kansantaloudessa työn tuottavuus kohosi vuosina 1999—2000
yhteensä 6 prosenttia, kun valtiolla vastaavasti työn tuottavuus
kahdessa vuodessa aleni 2,5 prosenttia." Tämä näyttäisi
aika drastiselta, jos tämä pitäisi paikkansa.
Henkilökohtaisesti en tahdo uskoa, että näin
on, vaan tulen siihen, mihin ed. Tykkyläinenkin viittasi,
eli laadun mittaamiseen, ja miten sitten laatu mitataan ja tuottavuus, henkilöstön
määrä, niin se on kyllä erinomaisen vaikea
tehtävä.
Puhemies! Ennen kuin menen yksityiskohtiin julkiselta sektorilta,
haluan kuitenkin todeta, että meillä oli ehkä vielä viime
vuonna ja erityisesti pari kolme vuotta sitten ajatus siitä,
että on syntynyt jokin uusi talous, johon teknologian kehitys
on antanut aihetta ja jonka nimenomaan meidän tietotekniikkamme
kehittäminen on aiheuttanut. Näin ei valitettavasti
ole käynyt, vaan kulunut vuosi on osoittanut sen, että koko
it-ala on sittenkin osoittautunut aikamoiseksi kuplaksi. Sen vaikutus
tuottavuuteen ei ole ollut lainkaan niin suuri kuin vielä,
sanotaan, runsas vuosi sitten kuviteltiin. Ajateltiin, että uusi
talous on jotain sellaista, että tuottavuus nousee huimaa
vauhtia ja inflaatio tätä kautta saadaan pysymään
hyvin alhaisena. Inflaatio on kyllä pysynyt hyvin alhaisena,
mutta tuottavuus ei ole ollenkaan noussut sitä vauhtia
kuin kuviteltiin, ei sen paremmin Yhdysvalloissa, Euroopassa kuin
muuallakaan maailmassa.
Puhemies! Sitten muutama ajatus julkisen sektorin tuottavuuden
mittaamisesta. 1990-luvullahan tapahtui dramaattinen vähennys
julkisen sektorin työvoimassa. Se merkitsi työvoiman
voimakasta vähenemistä sekä kuntasektorilla
että valtion sektorilla. Tätä kautta
ainakin muodollisesti saatiin hyvin voimakas tuottavuuden lisäys.
Nyt kun vähän saatiin lisää voimavaroja
ja väkeä voitiin jonkin verran palkata lisää esimerkiksi
hoitotyöhön ja opetukseen, näyttäisikin,
niin kuin kertomuksessa todetaan, että julkisen sektorin
tuottavuus olisi nimenomaan valtion osalta alentunut 2,5 prosenttia.
Sama koskee myöskin kuntasektoria, josta todetaan näin: "Vuosina
1998 ja 1999 kuntien palvelutuotannon kokonaistuottavuus kuitenkin
heikkeni." Tämäkin on kysymysmerkki, joka meidän
kaikkien on syytä asettaa.
Puhemies! Me voimme ottaa esimerkin vaikkapa opetuksen, päivähoidon
tai kouluopetuksen, ryhmäkoosta. Jos ryhmäkokoa
alennetaan ja opettajien määrää,
lastentarhanopettajien tai yleensä opettajien määrää,
lisätään, niin merkitseekö se
samalla tuottavuuden heikkenemistä? Jos ajatellaan esimerkiksi
koululaitosta, sehän usein merkitsee päinvastoin
sitä, että oppimistulokset paranevat, jolloin
pitäisi pystyä mittaamaan myöskin oppimistuloksia.
Kuka sen mittaa ja miten se mitataan? Edelleen viittaan ed. Tykkyläisen
puheenvuoroon. Laadun mittaaminen on minun mielestäni se,
joka pitää kerta kaikkiaan nostaa hyvin voimakkaasti
esille. Silti minun epäilyni on se, että nimenomaan
laatua on todella lähes mahdotonta ihan yksiselitteisesti
mitata.
Sama koskee tosiaan hoitotyötäkin. Niin kuin me
olemme lukeneet, yhä enemmän ihmisiä odottaa
hoitovuoroaan eikä ole riittävästi palkattua
työvoimaa. Jos me palkkaamme lisää työvoimaa,
näyttäisi siltä, että tuottavuus
alenisi, kun sen sijaan hoitotyö paranisi.
Kyllä me todella olemme tässä suurten
ongelmien edessä, miten julkisen sektorin tuottavuutta mitataan.
On aivan selvää, että esimerkiksi hallinnossa
ja vastaavassa tuottavuuden mittaaminen käy päinsä ja
sitä pitää tehdä. Kuitenkin omalta
osaltani varoittaisin siitä, että ei tehdä liian
pitkälle meneviä päätöksiä siitä,
että jos me lisäämme esimerkiksi opetukseen,
terveydenhoitoon ja sosiaalitoimeen väkeä, se
samanaikaisesti näyttäisi heikentävän
julkisen sektorin tuottavuutta. Saattaa käydä aivan
päinvastoin, eli loppujen lopuksi tulokset ovat sen verran
laadullisesti parempia, että tuottavuus sittenkin nousee. Mutta
millä, puhemies, se mitataan, siihen jään odottamaan
vastausta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! En aio tähän kertomukseen
kokonaisuudessaan puuttua, mutta puutun siinä sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalaan. Siellä on
toteamus, että pitkäaikaistyöttömyys
on keskeinen syrjäytymisongelman syy, ja samoin, että köyhiksi
luokiteltujen kotitalouksien määrä on
lisääntynyt toimintakertomusvuotena. Tämä on
hälyttävää tietoa. Valiokunnan
puheenjohtaja ed. Aula totesi, että kertomus on tuotu etuajassa
eduskuntaan sitä varten, että voidaan ottaa siitä tietoja
ja kantaa ensi vuoden budjetin tekoa varten. Vaikka nyt hallitus
on satsannutkin köyhyyden ja työttömyyden
poistamiseen, minun mielestäni nyt pitäisi vielä satsauksia
lisätä, jotta ensi vuoden kertomuksessa ei olisi
tämän tapaista tietoa meille.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun työskentelimme hallinto-
ja tarkastusjaostossa valtiovarainvaliokunnassa tämän
kertomuksen tiimoilla, niin täytyy kyllä sanoa,
että tämä mielenkiintoinen kertomus jäi
hyvin vähäiselle käsittelylle, kun vain
yksi aspekti, hallinnon laadun tuloksellisuus, oli käsittelyssä,
mutta johonkin täytyy työskentely keskittää ja
rajoittaa.
Laatua on, juuri niin kuin aikaisemmissa puheenvuoroissa on
otettu esille, hyvin vaikea mitata, mutta sitä olisi tärkeä kuitenkin
seurata. Itse lääkärinä näen
tulosjohtamisessa ongelmana sen, että katsotaan vain suoritteita,
mitä saadaan aikaiseksi, kun pitäisi katsoa myös
sisältöä ja laatua ja asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Tällaista tutkimustahan on Kelassa tehty, mutta toisaalta
Kelan työntekijät pitävät turhauttavana
joka vuosi käydä näitä tutkimuksia
läpi. Varmasti siinäkin pitää pysyä kohtuudessa
jatkossa.
Huvittavaa toisaalta on, että vaikka atk:n katsotaan
helpottavan työskentelyä, niin voi sanoa, että sähköposti
ja atk on automaattinen töiden kaksinkertaistaminen.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Muistelen, että takavuosina aina käsiteltäessä hallituksen
kertomusta valtiovarain hoidosta monet kansanedustajat puuttuivat
yhteen yksityiskohtaan, joka koski Suomen korvaussaatavia materiaalin käytöstä rauhanturvaamistehtävissä.
Silloin takavuosina ongelma oli se, että Suomen saamat
palautukset Yhdistyneiltä kansakunnilta olivat aina myöhässä.
Nyt tämä kertomus osoittaa, että näitä palautuksia
edelleenkin Suomelle on tulossa. Me olemme saamamiehenä viime
vuonna 31,4 miljoonan markan edestä. Tämä summa
on paljon pienempi kuin se on ollut takavuosina.
Ongelma on nyt toisenlainen. Ongelma on se, että mitä vähemmän
Suomi osallistuu YK:n johtamiin rauhanturvaamisoperaatioihin, sitä suuremmat
ovat Suomen omat kulut rauhanturvaamisoperaatioista. Eli kun me
nyt osallistumme sekä Bosniassa että Kosovossa
Nato-johtoisiin rauhanturvaamisoperaatioihin, me joudumme maksamaan
kaikki kustannukset itse. Tämä on yksi keskeinen
syy siihen, miksi nämä kustannukset ovat kohoamassa
todella mittaviksi. Nyt on kysymys jo lähes 550 miljoonan
markan vuosittaisista kustannuksista, joihin me emme saa minkäänlaista
palautusta muilta mailta.
Tämäkin puhuisi sen puolesta, että Suomen pitäisi
pyrkiä YK:n aseman vahvistamiseen rauhanturvaoperaatioissa
tulevaisuudessa, jotta me saamme korvaukset niiltä mailta,
jotka tällaisiin operaatioihin eivät osallistu.
Nato-johtoisiin operaatioihin osallistuminen on todella tulossa
meille isoksi taloudelliseksi rasitteeksi.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Laatuasiasta: Ed. Tykkyläinen on
aivan oikeassa siinä, että eihän voida
pelkästään määrään
ja kustannuksiin ja suoritteisiin tuijottaa, vaan totta kai ihan
keskeistä on laatu ja se, miten asiakkaat laadun kokevat
terveyspalveluissa tai mitkä ovat opetuksen tulokset. Mutta
vaikka ajatellaan, että laadun mittaaminen on vaikeaa,
ei toisaalta pitäisi täysin luovuttaakaan. Varmasti
erilaisia malleja pystytään kehittämään.
Kuntasektorilla käsittääkseni on menty
ehkä enemmänkin eteenpäin näissä asioissa
kuin valtion sektorilla.
Ehkä ihan keskustelun keventämiseksi tuli mieleen
esimerkki koulutuksen tuloksellisuuden ja panosten ja tuotosten
mittauksesta. Muistan, kun valiokunnassa kerran kävi asiantuntija,
taisi olla tutkija Heikki Loikkanen, esittelemässä kouluopetuksen
tulosten tutkimusta. Siinä oli yksi mielenkiintoinen piirre,
että niissä kouluissa, joissa opettajat kävivät
eniten opettajien täydennyskoulutuksessa, oppimistulokset
olivat heikompia kuin niissä kouluissa, joissa opettajat
kävivät vähemmän täydennyskoulutuksessa.
Se oli sinänsä aika yllättävää.
Monesti näistä tutkimuksista voi tosiaan tulla semmoisia
tuloksia, mitä emme oikein osaa odottaa, ja se voi saada
meitä miettimään asioita uudelta kannalta.
Syyhän saattoi olla itse asiassa se, että näille
opettajille, jotka lähtivät koulutuksiin muualle,
ei ollut sijaisia, mistä johtui sitten se, että ryhmiä suurennettiin
ja oppimistulokset sen takia heikkenivät. Nämä ovat
todellakin aika monimutkaisia asioita.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on sinällään
hyvin laajasta asiasta kyse ja tietysti menneestä kertomuksesta.
Mutta tähän liittyen, niin kuin myös
ed. Matti Kangas totesi, pitää miettiä vähän
tulevaisuuttakin. Itse puutun asiaan, joka koskee myös
menneisyyttä. Viime viikolla Rajavartiolaitos taisi julistaa
lakon, taikka lakonuhan, johon eivät sitten saaneet lupaa. Jos
lakko tulee, niin se on laiton lakko. Mutta itse asiaan: Kun sinne
heitetään, vaikka tässä tapauksessa
Rajavartiolaitokselle annetaan määrätty budjetti,
könttäsumma palkkarahoja, niin jollakin tavalla
pitäisi olla enemmän valvontaa ja ulkopuolista
tahoa näissä. Tässäkin on valpas-ratkaisu
eli valtion palkkasopimuksen mukainen ratkaisu, jossa jälkeenjääneisyyttä korjataan.
Tulee määrätty potti, joka sitten jaetaan.
Siinä valitettavasti näköjään
on käynyt sillä tavalla, jotta siellä upseerikunta,
ylin johto, on jakanut upseereille 14,25 prosenttia vuoden 2000—2001
aikana ja rajavartijat ovat saaneet vaan vähän
yli 8 prosenttia, eli 6 prosentin luokkaa on ero. Ei ole ihme, jotta
siellä henkilöstöryhmien välinen
asia muuttuu tuon tyyppiseksi, uhataan jopa lakolla. Sen takia minusta
pitäisi valvontaa kanssa katsoa, miten siellä rahoja
käytetään, miten asia tasapuolisesti
hoidetaan, jotta ei käy sillä tavalla, jotta siellä ahneus
herää ja ennestään jo hyvin
toimeentulevat ja isopalkkaiset kahmivat päältä ja niille,
jotka tekevät sen työn, ei jää kuin
rippeet.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! On pakko puuttua tähän asiakohtaan,
vaikka kertomus liittyy valtiovarain hoitoon ja tilaan. Tämä tosiaankin
keskitettiin tällä kertaa vain tähän
yhteen asiaan eli haluttiin puuttua enemmän sisältöihin
ja laadun mittaamiseen ja myöskin taloudellisuuteen.
Haluan todeta, että kuntasektorilla tällä hetkellä on
menty pidemmälle. Sen johdosta on ollut niin kovat paineet
esimerkiksi vaaleissa, että on pitänyt esimerkiksi
vanhusten hoidon suhteen ottaa huomioon laatu ja myöskin
se, että on lisätty henkilökuntaa.
Mitä tulee sitten valtion puolelle, täällä esille otettiin
tässä keskustelussa, miten valtio vastaa nyt sitten
valtiovarain hoitoon ja tilaan. Haluan todeta, että jaosto
on puuttumassa ensi vuoden budjetin yhteydessä syrjäytyneiden
aseman parantamiseen ja niiden väliinputoajien aseman parantamiseen,
jotka ovat kaikkein vaikeimmassa asemassa olevia. Budjettihan tulee
käsittelyyn lähiaikoina.
Keskustelu päättyy.