3) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan:
         annettu 7.9.2004
      
       
         					
      
      
         
         Olavi Ala-Nissilä  /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta on saanut mietinnön
            valmiiksi Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksesta.
            Se on valmistelevasti valmisteltu hallinto- ja tarkastusjaostossamme.
            Toivon, että sen puheenjohtaja ed. Sinnemäki myöskin
            käyttää puheenvuoron. Tämä kertomus
            Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnasta on lajissaan kolmas,
            ja se on nyt löytämässä muotonsa.
            Valtiovarainvaliokunta ja sen jaostot ovat aiemmin — aiempaan
            tapaan — jo pitkin vuotta kuulleet myöskin asiantuntijoita eräiden
            yksittäisten tarkastuskertomusten osalta, ja ne ovat olleet
            taustana tälle työlle, mitä tässä nyt
            käsittelemme.
         
         
         Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
            että tarkastusvirasto seuraa hallinnon taloudellisten ohjausjärjestelmien
            toimivuutta laajalti tarkastustyössään.
            Tarkastusvirasto on tehnyt vuosittain tilintarkastuskertomuksen
            kaikissa valtioneuvoston alaisissa 115 tilivirastossa ja 8:ssa valtion
            talousarvion ulkopuolisessa rahastossa. Kertomuksessa on todettu,
            että tarkastusvirastossa pyritään kannustavaan
            ja kilpailukykyiseen palkkaukseen ja sitä kautta ammatillisen
            osaamisen turvaamiseen usean vuoden kattavalla kehittämisohjelmalla,
            eli tässä on otettu myöskin lyhyesti kantaa
            kertomuksessa tarkastusviraston resurssikysymykseen.
         
         
         Tässä mietinnössä on kiinnitetty
            kahteen ajankohtaiseen ja tärkeään asiaan
            huomiota. Toinen koskee korruptiota, jollainen riski on aina kahdenvälisessä kehitysyhteistyössä
            mahdollisesti olemassa,
            ja toinen koskee harmaata taloutta, joka näkyy olevan myöskin
            tulopoliittisessa ratkaisussa vähän samassa hengessä esillä.
         
         
         Kahdenväliseen kehitysyhteistyöhön,
            joka oli tarkastuksen kohteena, kohdennetaan määrärahoja
            kuluvana vuonna 128 miljoonaa euroa, mikä on noin 31 prosenttia
            varsinaisesti kehitysyhteistyöhön osoitettujen
            varojen kokonaismäärästä. Tämän
            suoritetun tarkastuksen pääkysymys oli, ovatko
            ulkoasiainministeriön kahdenvälisen kehitysyhteistyön
            korruptionvastaiset järjestelmät riittäviä ja
            sovelletaanko niitä myös käytännössä.
            Sitä tässä mietinnössä on
            laajalti käsitelty, ja valtiovarainvaliokunta on katsonut
            nyt tässä ajankohtaisessa Costa Rican tilanteessa,
            että korkotukiluottoon liittyvät epäselvyydet
            ja mahdolliset väärinkäytökset
            on selvitettävä perusteellisesti ja ripeästi.
         
         
         Kahdenvälisessä kehitysyhteistyössä on
            myös korkotukiluottojen osalta kyettävä jatkossa
            erilaisin toimenpitein pienentämään korruptioriskiä nykyisestään.
            Korkotuki-instrumentin kehittämisessä on tähänastiset
            kokemukset pyrittävä hyödyntämään.
            Korruptiotilanteen seuranta perustuu Transparency Internationalin
            korruptioindeksiin. Valiokunta toteaa, että Suomi on tämän indeksin
            mukaan yksi vähiten korruptoituneista maista maailmassa.
            Tämä antaa valiokuntamme mielestä Suomelle
            paitsi velvoitteen myös monia muita maita suuremmat mahdollisuudet
            siirtää kehitysyhteistyömaihin niitä hyviä käytäntöjä,
            jotka meillä Suomessa ovat johtaneet korruptionvastaisessa
            toiminnassa erittäin hyviin tuloksiin.
         
         
         Ulkomaalaisvirasto on toinen teema, mitä valiokunta
            on käsitellyt. Valtiovarainvaliokunta on katsonut, että Ulkomaalaisviraston
            toimintojen budjetoinnissa pitää päästä nykyistä suurempaan pitkäjänteisyyteen.
            Viraston rahoituksesta noin 20 prosenttia tulee maksutuloina. Ellei
            maksuja voida korottaa maksuperustelain mukaisesti omakustannushintaa
            vastaavaksi, tulee vaje kompensoida valtion talousarviossa. Henkilöstön
            määrän osalta olemme todenneet, että on huolehdittava
            siitä, että pysyväisluonteisiin tehtäviin
            palkataan pysyviä henkilöitä Ulkomaalaisviraston
            vakansseihin.
         
         
         Puhemies! Vielä lopuksi. Harmaan talouden osalta on
            käsitelty tarkastuskertomusta: viranomaistoiminta harmaan
            talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa. Hallinnon ohjausjärjestelmän
            toimivuutta, mihin edellä viitattiin, selvitettiin myös
            siis harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan kohdistuneessa
            Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuksessa. Valtiovarainvaliokunta
            pitää tässä tehtyjä havaintoja myös
            valtiontalouden kannalta erittäin merkittävinä.
            Tarkastuksessa havaittiin, että harmaan talouden ja talousrikollisuuden
            torjunnasta puuttuu selkeä kokonaisvastuu ja toiminnan
            koordinointi. Tarkastusviraston mukaan tätä varten
            tulisi laatia kaikkia vastuuviranomaisia yhdistävä toimintastrategia,
            minkä ennen pitkää tulisi näkyä myös
            käytännön torjuntatoimenpiteissä.
            Valiokunta katsoo, että erityisesti ongelma-aloilla vastuusuhteita
            tulee selkeyttää, esimerkiksi pääurakoitsija-aliurakoitsijatilanteissa
            esimerkiksi rakennusalalla. Valvonnan tehostamisessa on kaikki mahdollisuudet
            pyrittävä hyödyntämään, ja
            tässä suhteessa lähestytään
            niitä kysymyksiä, joista muun muassa tuloratkaisun
            yhteydessä puhuttiin tilaajavastuun osalta.
         
         
         Valiokunta pitää Valtiontalouden tarkastusviraston
            kertomuksen esittämiä suosituksia erittäin merkittävinä.
            Konkreettisena keinona torjuntatoimien tehostamiseksi valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
            että pikaisesti tulisi käynnistää valmistelutyö laiksi
            viranomaisten yhteistoiminnasta talousrikostorjunnassa. Tämä sisäasiainministeriön
            toimialaan kuuluva työ tulee käynnistää neljännen
            talousrikosohjelman ja siihen liittyvän toimintastrategian
            valmistelussa.
         
         
         Lopuksi, viitaten tarkastuksessa havaittuihin keskeisiin puutteisiin,
            on välttämätöntä, että jatkossa
            kyetään nimeämään taho,
            joka on kokonaisvastuussa harmaasta taloudesta ja talousrikollisuudesta
            torjuntamielessä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä hallinto-
            ja tarkastusjaoston valmistelema erinomainen mietintö saa
            keskustelussa sille kuuluvan huomion.
         
         
       
      
         
         Anni  Sinnemäki  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vähän nyt ehkä samoista
            aihepiireistä kuin mitä valiokunnan puheenjohtaja
            ed. Ala-Nissilä otti esille.
         
         
         Kuten mietinnössä todetaan, tämä kertomus oli
            nyt kolmas Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle.
            Tässä vaiheessa valiokunta on oikeastaan kannanotoissaan
            lähtenyt siitä, että tämä kertomus
            on löytänyt paikkansa ja nykyään
            eduskunta myös osaa käyttää tätä kertomusta.
            Myös on niin, että valtiovarainvaliokunta kokonaisuudessaan
            on oppinut hyödyntämään näitä erilliskertomuksia
            työnsä pohjana vuoden aikana; tässä on
            käsitelty kolme erilliskertomusta tämän
            kertomuksen yhteydessä, mutta valiokunta on työssään
            hyödyntänyt näitä kertomuksia
            ja havaintoja laajemminkin.
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan mietintö hallituksen tilakertomuksen
            yhteydessä käsitteli sitä osuutta tästä Vtv:n
            kertomuksesta, jossa Valtiontalouden tarkastusvirasto arvioi hallituksen
            tilakertomusta. Tätä käytäntöä on
            pidetty hyvänä, että Vtv arvioi hallituksen
            tilakertomusta. Nyt, kun hallituksen tilakertomus tulee ensi syksystä alkaen
            muuttumaan uudistuksen jälkeen tilinpäätöskertomukseksi,
            eduskunnan kannalta on varmasti hyvää ja hyödyllistä,
            jos Valtiontalouden tarkastusvirasto sitten jatkaa tämän
            uuden tilinpäätöskertomuksen arvioimista,
            sen antaman informaation kriittistä tarkastelua.
         
         
         Valtiontalouden tarkastusvirasto on painopisteinään
            pitänyt valtion tukien, erityisesti näiden yritystukien,
            tarkastamista ja myös julkisten hankintojen tarkastamista.
            Näille painopisteille valiokunta antaa tukensa, että ne
            ovat järkevästi valittuja yritystukien osalta.
            Vaikuttavuuksissa on usein löydetty aika paljon myös
            kriittistä sanottavaa, ja sen takia on varmasti hyvä,
            että Vtv näitä asioita tarkastaa hankintojen
            osalta myös; kysymys on kuitenkin taloudellisestikin niin
            merkittävästä seikasta.
         
         
         Tänä syksynä valiokunnan tarkastelussa
            tähän tilintarkastuspuoleen ehkä paneuduttiin
            vähän vähemmän. Mietinnössä todetaan,
            että on kuitenkin olennaista, että Vtv on todennut,
            että olennaisuuden periaate huomioon ottaen ei ole sellaisia
            virheitä ja väärinkäytöksiä,
            huomautuksia, että ne estäisivät valtion
            tilinpäätöksen vahvistamisen, jos tämän
            tyyppinen menettely olisi käytössä. Eli
            ongelmia kyllä on, huomautettavaa on, mutta kuitenkaan
            olennaisuuden periaate huomioon ottaen kysymys ei ole täysin
            järkyttävistä asioista. Sinänsä on
            kyllä kysymys asioista, jotka on syytä korjata,
            jos halutaan lisätä julkisen sektorin tuloksellisuutta
            ja tuottavuutta; kyllähän sinänsä on
            kysymys tärkeistä asioista.
         
         
         Sitten mitä vielä tulee Vtv:n toimintaan,
            niin valiokuntahan on useana vuonna kiinnittänyt huomiota
            Vtv:n palkkauskysymyksiin ja esimerkiksi siihen seikkaan, mikä on
            henkilökunnan vaihtuvuus Valtiontalouden tarkastusvirastossa, joka
            on varmaan osaltaan sidoksissa myös tähän palkkakysymykseen.
            Valiokunta on vaatinut tämmöistä palkkauksen
            kehittämisohjelmaa, pitänyt sen toteuttamista
            tärkeänä. Nyt on sitten hyvä asia,
            että ohjelma on saatu aikaiseksi. Sitä pitää ruveta
            toteuttamaan. On hyvä, että tässä asiassa
            on edetty.
         
         
         Sitten, arvoisa puhemies, muutama huomio näistä erilliskertomuksista,
            joita käsiteltiin. Ne oli nyt tässä tapauksessa
            oikeastaan valittu hallinto- ja tarkastusjaoston toimialan mukaisesti, mutta
            myös sillä perusteella, että nämä ovat
            olleet tärkeitä ja mielenkiintoisia erilliskertomuksia,
            joita on ollut varmasti perusteltua katsoa lähemmin.
         
         
         Korruptioriskin osalta kahdenvälisessä kehitysyhteistyössä tämä erilliskertomus
            kokonaisuudessaan ehkä antoi ihan kohtuullisen hyvätkin
            arvosanat sille, mikä on ulkoministeriön suoritus
            siinä, että pyritään estämään
            korruptiota kahdenvälisessä yhteistyössä.
            Sen lisäksi nämä suositukset, mitä tästä kertomuksesta
            löytyy, joilla pyritään ohjeistamaan
            ulkoministeriötä nykyistä parempiin käytäntöihin,
            myös ulkoministeriössä on otettu myönteisesti
            vastaan. Valiokunta kiinnittää huomiota esimerkiksi
            niihin mahdollisuuksiin, mitä maaneuvotteluissa on, että maaneuvotteluissa
            voidaan ottaa korruptiokysymyksiä esiin nykyistä systemaattisemmin.
         
         
         Tässä on käsitelty myös
            useaan otteeseen tässäkin salissa keskusteltua
            kysymystä budjettituesta. Aika lailla aikaisempien kannanottojensa mukaan
            valiokunta pitää sitä tärkeänä,
            että kun ollaan tilanteessa, jossa Suomi antaa kehitysyhteistyötä budjettituen
            muodossa, silloin on erityisen tärkeää huolehtia
            siitä, että meidän tässä maassa
            olevan lähetystön resurssit on turvattu sillä tavalla,
            että lähetystö pystyy katsomaan tätä tilannetta
            ja huolehtimaan omalta osaltaan siitä, että ne
            indikaattorit ja keinot, jotka ovat käytössä valvontaan,
            ovat kunnossa.
         
         
         Tämän erilliskertomuksen käsittelyn
            yhteydessä hallinto- ja tarkastusjaosto on käsitellyt myös
            korruptiotapausta, joka on tapahtunut Costa Ricassa ja
            liittynyt Suomen korkotukihankkeeseen, jota on toteuttanut Instrumentarium
            Oy. Valiokunta on saanut tästä asiasta ulkoministeriöltä selvityksiä siltä osin,
            kuin ulkoministeriöllä asiasta valmiita selvityksiä on
            ollut. Tässä on vielä kesken monia asioita.
            Ulkoministeriö on järjestänyt tarjouskilpailun,
            jonka pohjalta ollaan lähettämässä Costa
            Ricaan tämmöistä selvitysmissiota, jossa
            pyritään todentamaan, mikä on ikään
            kuin näiden toimitettujen sairaalatarvikkeiden tilanne,
            ovatko ne olemassa ja ovatko ne asianmukaisia ja tarpeellisia.
         
         
         Sen lisäksi tässä on paljon tehtävää siinä,
            että ollaan yhteistyössä Costa Rican
            viranomaisten kanssa ja seurataan sitä, miten tämän
            asian selvittely siellä etenee ja onko esimerkiksi tulossa
            oikeusprosesseja. Tässä vaiheessa näyttää myös siltä,
            että ulkoministeriö on ilmeisesti saanut General
            Electriciltä eli Instrumentariumin nykyiseltä omistajalta
            tarvittavan aineiston, että ulkoministeriö itse
            voi perehtyä tähän ja katsoa, miltä asiat
            näyttävät.
         
         
         Valiokunnan omat kannanotot ovat tässä yhteydessä sen
            tyyppisiä, että Costa Rican korkotukiluottoon
            liittyvät epäselvyydet ja mahdolliset väärinkäytökset
            on selvitettävä perusteellisesti ja ripeästi.
            Tämän enempää tässä vaiheessa
            ehkä ei katsottu, että pystyttäisiin
            sanomaan, kun asian selvittely vielä on kesken, mutta kuitenkin
            tämä on tärkeä ja merkittävä asia,
            koska esimerkiksi Suomen maineen kannalta Costa Ricassa tällä asialla
            on ollut hyvinkin kielteisiä vaikutuksia ja sitä kautta
            se voi laajemminkin sitten heijastua siihen, mikä on Suomen
            uskottavuus toimia tämän tyyppisissä hankkeissa.
         
         
         Sen lisäksi on myös tärkeätä,
            että kun tällä hetkellä ulkoministeriössä on
            meneillään työ, jossa tarkastellaan korkotuki-instrumenttia
            kokonaisuudessaan, myös sitten tästä tapauksesta,
            jos siitä on jotain opittavaa, nämä opit
            otetaan huomioon, sillä korkotuki-instrumenttia
            käytettäessä ulkoministeriön
            suhde näihin hankkeisiin ei ole mitenkään
            hirveän läheinen, vaan nämä hankkeet
            tapahtuvat aika paljon irrallaan ulkoministeriöstä.
            Voi olla, että esimerkiksi tässä kohtaa
            olisi kehitettävää.
         
         
         Toinen kysymys sitten itse korruptioskandaalista ulospäin
            on ehkä se, että monissa evaluaatioissa sinänsä on
            kyllä myös todettu, että nimenomaan korkotuki
            ei ole sellainen instrumentti, jolla kaikkein tehokkaimmin ja parhaiten
            pystyttäisiin aikaansaamaan köyhyyden vähentämistä, mikä on
            nykyisen kehityspoliittisen ohjelman keskeinen tavoite, mutta se
            keskustelu on ehkä vähän erillään
            tästä yksittäistapauksesta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ulkomaalaisviraston toimintaa tässä erilliskertomuksessa
            on myös käsitelty, ja tässä yhteydessä (Puhemies
            koputtaa) omana kantanani voisin todeta sen, että tämä esimerkiksi
            oli sellainen kertomus, josta itse ajattelin kyllä, että ehkä enemmän
            kuin tässä kertomuksessa, joka sinänsä oli
            hyvin ansiokas kertomus, olisi voinut käsitellä tätä asiaa
            myös asiakkuuden näkökulmasta. Se on
            varmasti sellainen näkökulma, joka tarkastusvirastolla
            olisi hyvä myös olla mukana.
         
         
         Tästä kertomuksesta näkyy myös
            se valitettava seikka, että kun on säädetty
            esimerkiksi erilaisia nopeutettuja menettelyjä tietyille
            turvapaikanhakijoille, niin se on osaltaan vaikuttanut siihen, että Ulkomaalaisvirastossa
            näiden ikään kuin tavallisten tapausten
            käsittelyajat ovat vielä entisestäänkin
            venyneet. Tärkeätä tässä tietenkin myös
            on se, että Ulkomaalaisvirasto resursoidaan asianmukaisesti,
            niin että asioita voidaan käsitellä tehokkaasti,
            koska esimerkiksi kansalaishakemusten osalta kysymys on ihmisten
            elämästä ja oikeusturvasta ja arjesta.
            Monet näistä asioista venyvät niin kohtuuttoman
            pitkiksi, että se on ihmisten kannalta hyvin kohtuutonta.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Ed. Sinnemäki, 10 minuuttia on kulunut — tai
               itse asiassa 11 minuuttia.
            
            
          
         
         
         
         Oi! Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vaan totean tästä kertomuksesta,
            joka käsittelee harmaan talouden torjuntaa, että tässä varmaan johtopäätökset
            ovat tärkeimmät eli se, että neljäs talousrikostorjuntaohjelma
            tulisi käynnistää ja että löydettäisiin
            myös semmoinen käytäntö, jossa
            talousrikosten torjunnalla olisi hallituksen piirissä selkeästi
            vastuutaho. Sen lisäksi, kuten valiokunnan puheenjohtajakin
            viittasi, tulopoliittisten neuvottelujen yhteydessähän
            näistä harmaan talouden ongelmista myös
            keskusteltiin ja tämä asia laitettiin työryhmään.
            Valiokunnan mietinnössä kiinnitetään
            huomiota vastuusuhteisiin pääurakoitsijan ja aliurakoitsijan
            suhteen ja siihen, että valvonnan tehostamisessa on kaikki mahdollisuudet
            pyrittävä hyödyntämään,
            esimerkiksi ammattiliittojen valvonta, ja se työryhmä, joka
            sitten pohtii näitä kysymyksiä, voi varmasti hakea
            itselleen evästystä tästä valiokunnan
            mietinnöstä.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana tästä valtiovarainvaliokunnan
            mietinnöstä.
         
         
         Kun Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus oli lähetekeskustelussa,
            käytin silloin puheenvuoron ja muistamani mukaan sangen
            positiivisessa sävyssä käsittelin kertomusta
            ja niitä tapauksiakin, mitkä minun mielestäni
            olivat mielenkiintoisia ja siltä osin varmasti opiksi otettavia
            myös monille kansanedustajille, jotka ovat kiinnostuneita
            siitä, millä tavoin valtionhallinnossa yleensä toimitaan
            ja mitä toimintamahdollisuuksia siellä on.
         
         
         Mutta, herra puhemies, mielestäni aika mielenkiintoinen
            kannanotto on tässä mietinnössä lähinnä myöskin
            se, että valiokunta on kiinnittänyt huomiota kannustavaan
            ja kilpailukykyiseen palkkaukseen ja sen kautta ammattitaidon turvaamiseen
            usean vuoden kattavalla kehittämisohjelmalla. Tämä on
            aika rohkea veto, mutta minun mielestäni järkevä ja
            tärkeä lähinnä sen johdosta,
            että silloin kun näin vaativia tehtäviä tehdään,
            pitää olla käytössä paras
            mahdollinen henkilökunta, joka osaa tehdä ja uskaltaa
            tehdä. Monta kertaa tilannehan on valitettavasti se, että kun
            valtionhallinnossa hankitaan riittävästi pätevyyttä ja
            tietotaitoa, se tietotaito tavalla taikka toisella ostetaan yksityiselle
            puolelle. Sitä minun mielestäni ei saisi tarkastusvirastossa
            päästää tapahtumaan, koska minun
            mielestäni se on sen verran arvokasta ja koko yhteiskunnan
            kannalta pitkäjänteistä työtä,
            johon myöskin hallituksen ja eduskunnan pitää erittäin
            suurella vakavuudella puuttua.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni on mielenkiintoinen
            yksityiskohta se, mitä ed. Sinnemäki täällä totesi
            siitä, millä tavoin täällä erästä epäiltyä korruptiotapausta
            on käsitelty. Tämä antaa mielenkiintoisen
            kuvan kuitenkin siitä, minkälaisia vaaroja on
            myöskin suomalaisessa kehitysyhteistyössä olemassa,
            eli niihin pitää suhtautua erittäin vakavasti.
         
         
         Herra puhemies! Itse ajattelin sanoa lähinnä muutaman
            huomion näistä erilliskertomuksista, jotka on
            otettu mietinnössä esiin. Ihan lyhyesti haluaisin
            todeta vaan sen, että minun mielestäni mietintö on
            varsin oikealla tavoin käsitellyt muun muassa Ulkomaalaisviraston
            toimintaa. Viimeksi tänään olen saanut
            puhelinsoiton siitä, millä tavoin jotkut asiat
            viipyvät siellä hyvinkin pitkään
            varsinkin silloin, kun ei ole kyse karkottamistapauksista. Tässä yhteydessä kyllä
            on
            annettava tunnustusta ministeri Rajamäen toimenpiteille
            siinä, että määrättyjä asioita
            on saatu vietyä sillä tavoin eteenpäin,
            että nopeutettuja Eurodac-tapauksia pystytään
            viemään eteenpäin eli sitä,
            mikä eräässä televisio-ohjelmassa
            tällä viikollakin kävi ilmi: kuinka eräät
            henkilöt kiersivät monta kertaa vuodessa EU:n
            alueella maasta toiseen. Tällaiset henkilöt minun
            mielestäni eivät saa turhaan työllistää Ulkomaalaisvirastoa.
         
         
         Minun mielestäni valiokunnan kannanotto on siltäkin
            osin ihan hyvä, että täällä vaaditaan
            nimenomaan riittävä henkilöstö siihen,
            että taataan myös ihmisten oikeusturva, oli sitten
            kyse millaisista asiakkaista tahansa, kuten niistä, jotka
            haluavat vaikkapa vihityn puolisonsa Suomeen, joita asioita Ulkomaalaisvirasto
            ei halua oikeastaan käsitellä ja pitkittää,
            minun mielestäni aivan turhaan, koska monessa tapauksessa
            varmasti on kyse vakavasta asiasta eikä mistään
            keinotekoisesta, niin kuin jotkut viraston henkilöt valitettavasti,
            epäilen ainakin näin olevan, ajattelevat.
         
         
         Herra puhemies! Ihan lopuksi harmaasta taloudesta, josta viime
            eduskuntakaudella meillä oli myöskin välikysymys.
            Täällä on kyllä aivan oikealla
            tavalla puututtu siihen vaikeaan tilanteeseen, mikä meillä on,
            ja niin kuin mietinnössä todetaan, harmaan talouden
            ja talousrikollisuuden aiheuttamat vahingot suomalaiselle yhteiskunnalle
            ovat edelleen pahentumassa. On valitettavaa, että tilanne
            on tällainen, eli pitää toteuttaa ne konkreettiset
            esitykset, joita tässäkin mietinnössä on
            esitetty, ja toivon nimenomaan sitä, että Valtiontalouden
            tarkastusvirasto seuraa tilanteen kehitystä, ja toivon,
            että hallitus puuttuu nimenomaan niihin epäkohtiin,
            joita mietintö on tuonut esiin. Nimenomaan mietinnön
            loppuosassa se kanta, että pitää olla
            sellainen taho, jolla on kokonaisvastuu harmaasta taloudesta ja
            talousrikollisuuden torjunnasta, on erittäin tärkeä seikka.
            Ihmettelen, että siitä huolimatta, vaikka eduskunnassa
            näistä asioista on puhuttu hyvin pitkään
            ja perusteellisesti, tällaista tahoa ei ole vielä pystytty
            muodostamaan.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kerrankin voin opposition edustajana
            todeta, että valtiovarainvaliokunnan mietintö tyydyttää ainakin
            minua ja minun mielestäni on oikeisiin asioihin puuttunut.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten tästä valtiovarainvaliokunnan
            mietinnöstä näkee, niin valtiovarainvaliokunta
            ja sen jaostot ovat pitkin vuotta tehneet työtä ja
            kuulleet asiantuntijoita tarkastuskertomusten puitteissa. Kuten mietinnöstä näkee,
            Valtiontalouden tarkastusvirasto, jota varmasti myöhemmin
            sanotaan Vtv:ksi, on antanut nyt kolmannen kertomuksensa meille
            toiminnastaan.
         
         
         Kuten tiedämme, valtio antaa paljon tukea ja avustusta
            valtion tukien muodossa eri tehtäviin, ja on erittäin
            tärkeää, että seurataan, mihin
            näitä varoja käytetään,
            että niitä käytetään
            oikein, tehokkaasti, tasapuolisesti ja ettei niitä väärinkäytetä.
            Tarkastusvirastohan tekee vuosittaiset tilintarkastukset 115 tilivirastoon
            ja vielä pariin rahastoonkin. Kuten näemme, toiminta
            on tarkkaa ja tutkinta ja seuranta on tuottanut tulosta. Esimerkiksi
            juuri tämä korruptiotapaus tai -epäily, mikä täällä on
            tänään esitetty ja mistä meidän
            jaostomme puheenjohtaja ed. Sinnemäkikin jo puhui, on selvityksen
            alla, ja varmasti saamme siitä lopullisen tarkan selvityksen
            sitten, kun asia on loppuun asti selvinnyt.
         
         
         Itse toivon, että Ulkomaalaisvirasto saa sille kuuluvat
            ja tarpeelliset resurssit. Virastohan on perustettu vuonna 1995,
            ja sille leimallista on ollut juuri tämä menojen
            arvaamattomuus. Aina ei ole tiennyt, mitä kaikkia tapauksia
            tulee ja kuinka paljon ne rahaa syövät, ja juuri
            niin kuin sanottu, ne ihmiset kärsivät, mutta
            myös on kohtuutonta, että nämä asiat
            roikkuvat päättämättöminä eri
            instansseissa. Uskon, että on kaikkien etu, että löytyisi
            riittävästi resursseja, että päästään
            nopeisiin päätöksiin; se on kaikkien
            osapuolten etu. Toivon, että nämä varat
            Ulkomaalaisviraston toimintaan löytyvät ja toimintaa
            voidaan vielä tehostaa ja lisäpanoksia antaa.
            Täytyy myös muistaa, että viraston rahoituksesta
            vain noin 20 prosenttia tulee maksutuloista, eli niistä ei
            voi saada kaikkea rahaa kasaan, vaan sen on tultava valtion budjetista.
         
         
         Lisäksi tarkastuksesta, joka kohdistui harmaaseen talouteen
            ja talousrikoksiin, haluaisin sanoa muutaman sanan.
         
         
         Toivon, että löytyy taho, joka pystyy ottamaan
            vastuun talousrikoksista, koska tällä hetkellä tätä yksittäistä tahoa
            ei ole. "Millään viranomaisella ei ole nykyisin
            oikeutta pitää hallussaan talousrikollisuuden
            kokonaiskuvaan, riskianalyysiin ja ennaltaehkäisemiseen
            tarvittavaa tietoa". Näin sanomme mietinnössämme.
            Siksi luotan tehokkaaseen ministeri Rajamäkeen, että hän
            saattaa saada tähän asiaan vauhtia, että löytyy
            riittävät resurssit ja tavat, esimerkiksi hallituksen
            esitys laiksi, että viranomaiset voisivat toimia yhteistyössä talousrikosten
            torjunnassa. Tämähän on hyvin vaikea
            toimintakenttä, ja se vaatii varmasti paljon valmistautumista
            eikä koskaan tule valmiiksi. Mutta uskon, että tällä hetkellä tämä lausunto
            auttaa, että lainsäädäntövoimavaroja
            löytyy.
         
         
         Kuriositeettina haluan tähän mainita, että jopa verotuksellisin
            keinoin pystytään harmaata taloutta
            vähentämään. Otan tässä esimerkiksi
            itselleni niin läheisen kotitalousverovähennyksen, joka
            takaa sen, että harmaata taloutta tulee verotuksen pariin
            ja samalla ne ihmiset, jotka tekevät sitä arvokasta
            työtä, joka auttaa kotitalouksia selviämään
            arjesta, tulevat eläketurvan ja asianmukaisen palkkauksen
            ja sosiaaliturvan piiriin.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ihan pari kommenttia mietinnöstä.
         
         Ensinnäkin Ulkomaalaisvirastosta. Minä myöskin
            lähden siitä, kuten ed. Sinnemäki, että enemmän
            tässä tarkastelussa pitäisi pystyä näkemään
            asiakkuutta, riippuvatpa ongelmat sitten resurssien puutteesta,
            töiden järjestämisestä, henkilöstön
            ammattitaidosta, motivaatiosta — minä toivon,
            että eivät asenteista — tärkeintä on kuitenkin
            se, minkälaista kohtelua asiakkaat saavat. Meistä varmaan
            monet kansanedustajat ja varmasti erityisesti ne, jotka esimerkiksi
            toimivat eduskunnan ihmisoikeusryhmässä, saavat hyvin
            paljon palautetta siitä, että ihmiset eivät koe
            aina Ulkomaalaisviraston asiakkaina saavansa ihmisarvoista ja tarpeeksi
            laadukasta palvelua ja kohtelua. Tulee esimerkkejä, joissa
            asioita pompotellaan. On ymmärrettävää,
            että asiat venyvät resurssipulan takia jne., mutta
            kohtuuttomia ovat muun muassa sellaiset tapaukset, että sanotaan
            asiakkaalle, että asia hoidetaan ensi viikolla, päätös
            tulee ensi viikolla, seuraavalla viikolla jälleen sanotaan,
            että asia ratkaistaan varmasti seuraavalla viikolla, seuraavalla
            viikolla sanotaan, että no, viimeistään
            kahden viikon päästä se ratkaistaan,
            nyt on kiire, jälleen neljän viikon päästä sanotaan,
            että viikon päästä. Näin ei
            saa asiakasta kohdella, oli hän sitten turvapaikan hakija
            tai jonkun muun asian vuoksi asioimassa suomalaisen viranomaisen
            luona. Kyllä todellakin lähden siitä,
            että tarkastelussa tätä asiakkuusnäkökulmaa
            korostettaisiin.
         
         
         Toinen osa-alue, mikä erityisasiana kertomuksessa on
            käsitelty, on harmaan talouden torjunta. Yhdyn vaan niihin
            mielipiteisiin, joita täällä on esitetty
            muiden edustajakollegoiden toimesta. On ollut paljon esillä,
            paljon on tapahtunut, mutta paljon täytyy vielä tapahtua.
         
         
         Vaikka olen tämän saman sanonut tältä korokkeelta
            aika monta kertaa, niin totean, että talousrikollisuus
            ja harmaa talous on syöpä tässä yhteiskunnassa.
            Se on kolmelta kantilta erittäin paha tauti. Ensinnäkin
            se vie miljardeja euroja niitä varoja, joita me tarvitsisimme
            tämän hyvinvointiyhteiskunnan rakentamiseen ja
            ylläpitämiseen. Toiseksi se vääristää kilpailua.
            Rehellinen yrittäjä, rehellinen palkansaaja yrittäjän
            palveluksessa ei voi pärjätä samassa
            korttelissa tai samalla alueella, jolla toimii semmoinen harmaan talouden
            yrittäjä, talousrikollinen, joka laistaa velvoitteensa
            niin yhteiskuntaa, palkansaajaa kuin kaikkia muitakin tahoja kohtaan.
            Kilpailuasetelma on aivan mahdoton rehellisellä yrittäjällä.
            Sen takia kilpailua vääristävä ulottuvuus
            on hyvin keskeinen. Kolmas on se yleinen seikka, että mikäli
            harmaata taloutta, talousrikollisuutta, ei pystytä kitkemään
            ja vähentämään, se samalla vähitellen
            rapauttaa suomalaista yhteiskuntamoraalia, työetiikkaa,
            yrittämisen etiikkaa jne., sitä etiikkaa, joka
            on syntynyt vuosisatojen kuluessa ja jota olen kuvannut niin, että suomalainen
            on aina tottunut maksamaan vaikka käsi nyrkissä veronsa,
            velkansa ja sakkonsa. Mitä suuremman osan harmaa talous
            ja pimeä toiminta yhteiskunnassa saa, sitä helpommin
            esimerkiksi nuorelle syntyy se käsitys, että niin
            ei olekaan enää moraalisesti väärin
            toimia, kun kaikki ympärilläkin toimivat näin.
            Sen vuoksi tähän harmaan talouden torjuntaan on
            todella jatkossakin puututtava kaikin käytettävissä olevin
            keinoin.
         
         
         Nythän tulopoliittisen ratkaisun yhteydessä hallituksen
            linjauksissa todetaan, että hallitus suhtautuu myönteisesti
            työmarkkinaosapuolten esille ottamiin talousrikosten torjunnan
            kehittämisehdotuksiin ja ryhtyy omalta osaltaan toimenpiteisiin
            näiden suuntaviivojen mukaan. Minä todella toivon,
            että näin tapahtuu ja tämä lupaus
            otetaan hallituksen piirissä vakavasti. Siellä ovat
            silloin ehdotusten joukossa niin tilaajavastuu- kuin valvontakysymyksetkin,
            joita varmasti näissä työmarkkinaosapuolten
            välisissä keskusteluissa on esillä ollut.
         
         
       
      
         
         Anni  Sinnemäki  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama sana ehkä vielä.
         
         Ed. Uotila otti mielestäni erittäin hyvin
            esiin sen asian, että tietenkin laajemmin harmaassa taloudessa
            on kysymys hyvin paljon siitä, mitkä ovat lakeja
            noudattavien yritysten mahdollisuudet kilpailla näillä markkinoilla,
            ja myös sitten siitä, mitkä ovat niiden
            yritysten mahdollisuudet kilpailla markkinoilla, joissa työntekijän
            oikeuksista on huolehdittu hyvin. Siinä mielessä tämä kysymys
            on yhteiskuntapoliittisesti hyvin tärkeä ja iso.
            Kyseinen kertomus, joka käsitteli viranomaistoiminnan onnistuneisuutta
            harmaan talouden torjunnassa, oli näkökulmastaan
            ehkä kapeampi, mutta on hyvä pitää mielessä tämä kokonaismerkittävyys.
         
         
         Olen myös samaa mieltä ed. Uotilan kanssa oikeastaan
            niistä asioista, mitä ed. Uotila totesi Ulkomaalaisviraston
            toiminnasta ja niistä realiteeteista ihmisten elämässä.
            Joskus on omassa mielessäni käynyt, kun on seurannut
            näitä tapauksia, joissa ihmiset ovat
            tekemisissä Ulkomaalaisviraston kanssa, että helpommalla
            kaiken kaikkiaan ja ehkä vähemmillä resursseillakin
            pärjättäisiin, jos ei aina yritettäisi
            niin kiivaasti löytää sitä jotain
            perustetta, jonka perusteella ehkä maahan ei saisi jäädä,
            vaan ikään kuin katsottaisiin, että asiat
            voivat hoitua helpommin ja nopeamminkin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackalle vielä tästä:
            On erittäin tärkeää suomalaisen
            kehitysyhteistyön uskottavuuden ja toiminnan kannalta,
            että jos joitakin ongelmakohtia on, niihin myös
            tässä päässä sitten
            puututaan. Tässä yhteydessä voisin vielä todeta
            sen, että instrumenttina korkotuki, jossa tietenkin myös
            (Puhemies koputtaa) yrityksillä on hyvin voimakas intressi,
            ei välttämättä ole niitä helpoimpia
            korruptioriskin kannalta. Joku muu yhteistyö saattaa olla
            joskus helpompaa siltä kannalta.
         
         
       
      
         
         Timo Soini /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Juuri kehitysavusta ja sen korruptoituneisuudesta
            totean, että on hyvä, että tässä mietinnössä kiinnitetään
            siihen huomiota. Tämä on juuri röyhkeätä,
            että nämä ihmiset, gepardihatut, siellä sitten omaa
            kansaansa sortavat, elävät sen kustannuksella.
            Korruptoitunut järjestelmä vie pieneltä ihmiseltä mahdollisuudet,
            ja me sitten kaadamme saavilla tällaisiin järjestelmiin
            rahaa. Tätä en hyväksy missään
            tapauksessa. Mitä röyhkeämpi sortaja,
            sitä pitempi laahus ja delegaatio kansainvälisissä kokouksissa,
            jopa YK:ssa. On hyvä, että tähän
            puututaan, autetaan niitä, jotka apua tarvitsevat, eikä tällaisia
            diktaattoreita, jotka sortavat omaa kansaansa. Ne eivät
            tarvitse pennin latia, eivät Suomelta eivätkä keneltäkään
            muultakaan.
         
         
       
      
         
         Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Soinille, jonka puheenvuoro varmasti vastasi
            hänen omaa perusideologiaansa, haluaisin ehkä todeta
            vielä sillä tavalla varoittavan sanan, että tätä Costa
            Rican tapausta, jota kertomuksessa on käsitelty, ei ole
            vielä tutkittu loppuun. Mahdollinen on myös sellainen vaihtoehto,
            jossa tämä suomalainen yritys on se, joka olisi
            osaltaan syyllinen korruptioon. Kun tästä asiasta
            ei ole vielä selvityksiä valmiina, niin ennen
            ikään kuin mennään pidemmälle
            syytöksiin, odotetaan selvityksiä ja katsotaan,
            ovatko tämän suomalaisen yrityksen paperit puhtaat,
            ja sen jälkeen otetaan ikään kuin rohkeampia
            kantoja vasta.
         
         
       
      
         
         Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! En mennyt mihinkään
            yksittäistapaukseen sen paremmin Costa Ricaan kuin muutenkaan,
            vaan kun YK:ta, jopa sen pääsihteeriä Kofi
            Annania, erittäin rajusti arvostellaan korruptioskandaaleissa
            maailmanlaajuisesti, niin kyllä tämä on
            ongelma. Miten voi olla, että jatkuvasti kehitysmaissa
            tilanne vain huononee? Se johtuu siitä, että siellä on
            kelvottomat hallitsijat, korruptoituneet hallitsijat, jotka sortavat
            omaa kansaansa.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! On erinomaisen hyvä, että Valtiontalouden
            tarkastusvirasto on kiinnittänyt huomiota harmaaseen talouteen.
            Tulee kysyneeksi, miten olemme voineet näin pitkään
            elää harmaan talouden kanssa ja sen lähellä emmekä ole
            ryhtyneet lainsäädäntötoimenpiteisiin.
            Miten tämä on mahdollista, että näin
            pitkälle on voitu mennä, että suurin
            yksittäinen este on edelleen lainsäädäntö,
            joka estää harmaan talouden torjuntaa, kun yksittäisestä esteestä on
            kysymys?
         
         
         Eli tältä paikalta: Viranomaisten toimintaedellytysten
            parantamiseksi lainsäädännöllisiin
            toimiin on ryhdyttävä nopeasti ja tällainen
            passiivinen virka-aputoiminta tulee kääntää kerta
            kaikkiaan aktiiviseksi asenteeksi, suorastaan virka-avun tarjoamiseksi,
            eikä niin, että sitä joutuu yksilöidysti
            pyytämään, vaan viranomaisilla on velvollisuus
            ilmoittaa, kun ne havaitsevat jotakin hämärää tai
            jotakin itsestäänselvää vilpillistä toimintaa,
            siis on velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin, ja jos siinä on
            lainsäädäntö esteenä,
            se pitää nopeasti korjata. Vielä korostaisin
            viranomaisten yhteistyötä. Jossain pitää olla
            sellainen serveri, jossa tiedot ajetaan sillä tavalla ristiin,
            että viranomaiset voivat siitä hyötyä ja
            jollain lailla saavuttavat sitä etumatkaa, joka rikollisilla
            tälläkin hetkellä on näillä kentillä.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen puhui hyvin tässä.
            Meidän suuri ongelmamme on tietysti harmaan talouden kaitseminen
            ja sen poistaminen. Näin me saatamme oman taloutemme kuntoon.
         
         
         Mutta outo on tämä ajattelu siitä,
            että kehitysmaat ikään kuin olisivat
            joku yksi monoliitti ja niitä voitaisiin isolla pensselillä määritellä jollakin
            tavalla yhtäaikaisesti. Costa Ricaan liittyy tämä ongelma,
            jossa suomalainen yritys, Instrumentarium, joka on yhdysvaltalaisen
            osakeyhtiön omistuksessa, ja ikään kuin
            se olisi sama kuin sitten nämä niin sanotut gepardihatut,
            niin kuin ed. Soini sanoi. Gepardi ei esiinny Keski-Amerikassa eikä myöskään
            Etelä-Amerikassa. Se ei siis liity sinne, jonnekin muualle,
            Afrikkaan, ja vielä sitten YK:n pääsihteerinkin
            mukaan ottaminen ikään kuin samaan maalaukseen,
            se on aika tavalla yleistämistä suunnilleen niin,
            että voisimme puhua sitten vaikkapa päiväntasaajan
            pohjoispuolella olevista kaikista rikkaista maista aivan yhtä aikaa
            aivan samalla lailla ja samalla tavalla.
         
         
         Costa Ricasta voi todeta esimerkiksi sen, että siellä San
            José, sen pääkaupunki, on harvinaislaatuinen
            pääkaupunki siinä mielessä,
            että siellä ei ole ollenkaan puolustusministeriötä,
            joka on toki mielenkiintoinen ja edistyksellinen asia.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Saarisen innoittamana varasin puheenvuoron.
            Muistelin viime kautta, kun meillä oli välikysymys
            harmaasta taloudesta. Silloin sanottiin, että mitään
            ongelmaa ei ole. Ministeri Siimes vakuutti, että kaikki
            on hoidossa, ohjelmat on kunnossa. Nyt ohjelmakausi päättyy,
            niin kuin ed. Sinnemäki omassa esittelypuheenvuorossaan
            esitti, ja hän toivoi, että nyt seuraava ohjelma
            vahvistetaan ja tehdään.
         
         
         Mutta tosiasia on se, että valtiolta jää verotuloja
            saamatta hirvittäviä määriä.
            Kun tämä omaisuusverokin nyt poistetaan, niin
            tässähän nyt olisi hallituksella näytön
            paikka, mistä ne rahat kerätään,
            kun rikkaille vielä annetaan lisää, että edes
            tämän kautta saataisiin valtiovallalle lisää tuloja.
            Muun muassa ed. Pulliainen on toistuvasti täällä konkreettisiakin
            esimerkkejä tuonut esiin. Itse toivoisin, että tämä hallituspuolueen ed.
            Saarisen esittämä kanta voittaisi hallituksessa,
            että siellä ryhdyttäisiin todellisiin
            toimiin, että tämä jatkuvasti eduskunnassa
            esillä ollut asia saataisiin edes hieman parempaan tilaan
            kuin missä se tällä hetkellä on.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Saarisen puheenvuoron kirvoittamana käytän vielä puheenvuoron
            talousrikoksista ja harmaasta taloudesta.
         
         
         Nyt hallituksella on tuhannen taalan paikka toimia. Me täällä oppositiossa
            odotamme ilolla nyt hyviä hallituksen esityksiä harmaan
            talouden torjumiseksi ja talousrikoksien selvittämiseksi. Tavalliset
            palkansaajat ja laaja keskiluokka toimii maksumiehinä,
            ellei tässä ryhdytä voimakkaisiin toimenpiteisiin.
            Totta kai yhteiskunta muuttuu koko ajan, mutta nyt vaaditaan terävämpiä otteita,
            niin että palkansaajat ja, kuten sanoin, laaja keskiluokka
            eivät edelleen toimi tässä maksumiehinä.
            Ottakaa huomioon ne ihmiset, jotka eivät kuulu myöskään
            sosiaaliturvan piiriin: he ovat väliinputoajia. Haluaako
            tämä hallitus olla tukemassa näitten
            väliinputoajien joukon kasvua sillä, ettei hallitus
            esitä toimenpiteitä, mitä tehdään,
            että nämä saadaan sosiaaliturvan ja asianmukaisen
            palkkauksen piiriin, mikä on läpinäkyvää ja
            oikeudenmukaista ja lainmukaista?
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ettei nyt ihan väärää kuvaa
            suomalaisesta yhteiskunnasta jäisi, niin totean, että Suomi
            on kaikkien mittareiden mukaan vähiten korruptoitunut maa.
            Oletan myöskin, että harmaat markkinat ovat Suomessa
            ehkä Euroopan kaikkein pienimmät. Viranomaisyhteistyö pelaa
            aika hyvin. Verohallinto saa tietoja Tullilta, Autorekisterikeskukselta,
            sieltä sun täältä. Kun huomataan,
            että on jotakin epäselvää tai
            sellaista, mihin ei selkeätä vastausta saada,
            niin siihen kyllä aika nopeasti puututaan. Väitän
            myöskin, että Suomessa on erittäin korkea
            moraali niin työntekijällä kuin työnantajalla.
         
         
         Mutta nyt minut varmasti leimataan sellaiseksi, joka haluaa
            suojata talousrikollisuutta ja harmaita markkinoita. Minä olen
            ehdottomasti sitä mieltä, että pitää toimia
            niin, että niitä ei olisi ollenkaan. Mutta kyllä tämä keskustelu
            on antanut minun mielestäni väärän
            kuvan suomalaisesta yhteiskunnasta.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen hyvän puheenvuoron
            johdosta haluan kuitenkin vielä todeta sen, että ylipäänsä meillä Suomessa
            ovat kaikki markkinat Euroopan pienimpiä. Euroopassa on kaupunkeja,
            jotka ovat Suomen väkiluvun kokoisia. Meillä on
            kaikki pientä. Siinä mielessä harmaa
            talouskin on pientä silloin suureen maailmaan verrattuna.
         
         
         Oman puheenvuoroni perustin siihen hyvään mietintöön,
            jossa valtiontalouden tarkastuskertomusta oli lainattu, jossa yksikantaan
            todetaan, että suurin este harmaan talouden torjumisessa on
            lainsäädännöllinen este. Kyllä meidän
            pitää lakeja säätävänä elimenä silloin
            ryhtyä nopeasti toimenpiteisiin, jos se vain on siitä kiinni
            tai jos se on oleellisin este. (Ed. Kallis: Mikä laki?) — Siellä on
            useita lakeja, esimerkiksi tiedonsaantioikeus on tällainen
            tai viranomaisen aktiivinen velvollisuus puuttua peliin, jos ja
            kun se huomaa väärinkäytöksiä.
            En ole tässä mikään asiantuntija,
            mutta olen vaan lukenut sitä mietintötekstiä ja suosittelen
            sen tarkkaa lukemista myös ed. Kallikselle.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! En suinkaan ajatellut leimata ed. Kallista
            muuta kuin korkeintaan eduskunnan yhdeksi parhaimmista puhujista,
            ellei todellakin parhaaksi.
         
         
         Korruption osalta Oecd kuitenkin on viimeaikaisissa raporteissaan
            varoitellut, että vaikka on todellakin niin, että me
            olemme varmastikin maailman vähiten korruptoitunut maa,
            niin se juuri, että me olemme tottuneet niin korruptiovapaisiin
            olosuhteisiin, saattaa tehdä meistä poikkeuksellisen
            haavoittuvan sen suhteen, että meidän lähialueemme
            itse asiassa, kun katsotaan itään ja etelään,
            taas ovat siellä korruptoituneiden maiden listalla maailmassa
            aivan toisessa kohtaa. Esimerkiksi järjestäytyneen
            rikollisuuden yksi keskeisin toimintamuoto on nimenomaan pyrkimys
            päästä korruptiolla taikka kiristämällä korruptoimaan
            hallintoa keskeisiin organisaatioihin. Me suhtaudumme toistaiseksi
            aivan liian sinisilmäisesti muun muassa siihen mahdollisuuteen,
            että tietoisesti yritetään kiristää meidän
            keskeisiäkin virkamiehiä esimerkiksi niin, että he
            tulisivat kuvatuiksi, jos he käyttävät
            prostituutiota tai vastaavia.
         
         
       
      
         
         Timo Soini /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Varmasti on näin, kuin ed.
            Kallis sanoi, että Suomi on vähiten korruptoituneita
            maita, mutta mitä se kertoo muusta maailmasta, se on se
            olennainen asia. Aivan niin kuin ed. Brax sanoi, ei minullakaan
            kovin levollinen olo ollut, kun kävin esimerkiksi Kreikassa.
            Ei näyttänyt kovinkaan hääppöiseltä,
            EU:ta huiputettiin vakaussopimuksella aivan häpeämättömästi
            ja näin poispäin.
         
         
         Vielä itse korruptio- ja kehitysmaakysymyksiin. Täällä oli
            Tansaniasta delegaatio, kävin heitä tapaamassa,
            söin lounasta ja keskustelin oppositioedustajan kanssa
            siitä, millaista on olla Tansaniassa, Suomen monikymmenvuotisessa
            kehitysmaakohteessa, jossa demokratia ja oppositio on todella heikkoa.
            Hänkin oli ollut useita kertoja vankilassa, tämä henkilö.
            Tällaisia maita ei tarvitse tukea. Sitten kun joku vallankumoussankari
            kuolee, niin sieltä löytyy Mersuja ja Sveitsin pankista
            tili ja omaa kansaa on ryöstetty. Tämä pitäisi
            saada kuriin, ja siinä pitää olla hyvin
            tarkkana. Minä annan kehitysapua kyllä kirkkoni kautta,
            sieltä menee rahat perille ja vielä tulee oikeata
            asiaakin eikä mitään höpötystä.
         
         
       
      
         
         Anni Sinnemäki /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kallikselle ja muutenkin tähän
            keskusteluun olisin vaan todennut sen, että kun käsittelemme mietintöä,
            joka käsittelee Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta,
            kysymys ei ole kertomuksesta, joka käsittelisi yhteiskuntamme
            tilaa, vaan tällaisessa tarkastustoiminnassa pyritään
            nimenomaan löytämään niitä kohtia,
            joissa suomalaisen julkisen talouden ja julkisen sektorin toimintatavoissa
            olisi parantamisen varaa. On hyvä ehkä tässä keskustelussa
            muistaa, mistä puhumme. Tarkastustoiminnassa pyritään
            löytämään nimenomaan niitä ongelmakohtia,
            se on sen tyyppistä toimintaa.
         
         
         Mitä tulee harmaaseen talouteen, niin on varmasti selvää,
            että kehitys viime vuosina on mennyt siihen, kun Suomi
            on avoin talous, että nämä riskit ovat
            koko ajan kasvaneet ja kasvamassa sekä esimerkiksi työvoiman
            käytössä tai veronkiertomahdollisuuksissa.
            Mahdollisuudet harmaaseen talouteen ovat kasvamaan päin,
            ja silloin se tarkoittaa, että myös viranomaistoiminnan
            pitää pystyä reagoimaan siihen ympäristönmuutokseen.
         
         
         Sitten olisin halunnut todeta tästä Transparency
            Internationalin listasta, jossa Suomi on ollut useana vuonna maailman
            vähiten korruptoitunut maa, mikä on hieno saavutus,
            että se listan mittaamistapa on sellainen, että ihmisiltä kysytään heidän
            kokemustaan korruptiosta. On selvää, että Suomessa
            tietenkään esimerkiksi ei joudu lahjomaan viranomaisia,
            sellaisesta emme varmasti kukaan ole koskaan kuulleet. Mutta se
            lista ei kaikilta osin varmastikaan paljasta niitä pinnan alla
            olevia kehitystrendejä tai heikkoja signaaleja, joita hyvin
            voi olla olemassa, jotka itse asiassa tulisivat näkymään
            tämän tyyppisessä listauksessa vasta
            useiden vuosien kuluttua. Se lista ei ole sellainen, jonka perusteella
            kannattaisi tuudittautua ajatukseen, että suomalaisessa
            (Puhemies koputtaa) yhteiskunnassa näitä ongelmia
            tai riskejä ei ole.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kannatti todella käyttää tuo
            puheenvuoro, kun tuli niin mahtava olo sen jälkeen.
         
         
         Mutta näihin lainsäädännöllisiin
            toimiin: Harmaat markkinat on kytketty aika lailla veroviranomaiseen.
            Veroviranomainen on se elin, joka voi harmaita markkinoita tuhota
            ja estää. Minun tiedossani ei ole yhtäkään
            viranomaista, yhtäkään instituutiota,
            yhtäkään henkilöä,
            joka ei olisi velvollinen antamaan tietoja — no, fyysisen
            henkilön ei tarvitse antaa — mutta viranomaisten
            pitää antaa tietoja veroviranomaiselle. Siis minä en tiedä yhtäkään
            sellaista elintä, joka olisi tästä vapautettu.
            Onko se sitten niin, että verottaja ei näitä riittävästi
            kysy, ja jos on joku elin, joka on vapautettu tuosta, niin muutetaan
            ensi viikolla lainsäädäntö,
            että sekin tulee tämän piiriin.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vaan kiittää jaoston
            puheenjohtajaa, joka käytti sen puheenvuoron, joka tulee
            mielestäni tässä tapauksessa käyttää,
            kun keskustelu keskittyy vain tiettyihin ongelmakohtiin. Tarkastusten tarkoitus
            on juuri nostaa esille joitakin asioita eikä vain hymistellä sitä kaikkea
            hyvää, mikä meillä on.
         
         
         Haluan vielä lisätä ed. Kalliksen
            hyvänolon tunnetta sanomalla, että uskon, koska
            ed. Kalliksen kanssa molemmat toimimme tuolla turvallisuus- ja puolustusjaostossa,
            että mikäli talousrikoksien selvittäminen
            taikka harmaa talous tarvitsee turvallisuus- ja puolustusjaoston
            toimintaa, niin me varmasti mielellämme otamme vastaan
            niitä hallituksen esityksiä siellä käsiteltäviksi.
            Sitten taas vastaavasti varmasti ed. Sinnemäen kanssa käymme
            mielellämme läpi niitä kertomuksia, joissa
            nähdään, kuinka hyvin hallitus on pystynyt
            poistamaan talousrikoksia ja harmaata taloutta.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Vielä pitkälti ed. Kalliksen
            loistavien puheenvuorojen siivittämänä:
            Ongelmana on ilmeisesti se, että vaikka viranomaisilla
            on tietoja, niin ei ole sitä massatiedon paikkaa, sitä yhteistä säkkiä,
            missä niitä tietoja voisi verrata keskenään
            ja peilata sitä kautta. On yksittäisiä tietoja
            siellä täällä, ja jos lainsäädäntö on
            esteenä, että viranomainen ei saa toiselle viranomaiselle
            antaa tietoa kuin esimerkiksi virka-aputilanteessa, ja pitää yksilöidysti osata
            pyytää juuri sitä, onko teidän
            pankissanne Aku Ankalla tili vai ei, niin kuka osaa kysyä niin yksilöidysti?
            Mutta atk-maailmassa nämä voidaan ajaa ristiin,
            niin kuin ajetaan tietääkseni vakuutusyhtiöissä,
            että sama vakuutusilmoitus ei voi mennä neljässä yhtiössä läpi,
            vaan siellä on yhteinen serveri, joka katsoo, että tämä on
            epärehellistä toimintaa.
         
         
         Tämä on ilmeisesti se suurin ongelma, että lainsäädäntö estää järkevän
            viranomaisyhteistyön, että ei saa luovuttaa tärkeitä tietoja.
            Tähän nyt pitäisi saada nopeasti muutos,
            että yhteistyö olisi mahdollista. Ne tiedot ovat
            olemassa, kysymys on vaan siitä, että poistetaan
            niitten tietojen esteenä olevat kynnykset, ja se on meidän
            tehtävä täällä eduskunnassa
            hoitaa niin, että lait eivät ole esteenä ja
            että lait eivät anna suojaa rikolliselle toiminnalle,
            niin kuin ne tällä hetkellä tekevät.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.