Jaakko Laakso /vas:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää parinkymmenentuhannen Suomen
               rikkaimman vapauttamista kokonaan varallisuusverosta. Kaikkein rikkaimpien
               kohdalla kyse on jopa 1 miljoonan euron veronkevennyksestä.
               Kaikkiaan nämä rikkaat saavat runsaan 100 miljoonan
               euron lahjan valtiolta.
            
            
            Toisaalta noin miljoonan eläkeläisen ja työttömän
               veroa hallitus ei esitä kevennettäväksi.
               Palkansaajille luvataan kevennys ansiotulovähennyksenä.
               Näin eläkeläisten ja palkansaajien verotus
               etääntyy yhä kauemmaksi toisistaan.
            
            
            Kysynkin: Eikö olisi oikeudenmukaisempaa, että Suomen
               rikkaimmat maksaisivat edelleen kymmenien miljoonien omaisuudestaan
               varallisuusveroa ja sitä vastoin kevennettäisiin
               tavallisten eläkeläisten ja työttömien
               veroa? Onko tämä, herra valtiovarainministeri,
               sitä solidaarista veropolitiikkaa, jota sosialidemokraattinen
               puolue ajaa, että rikkaimmilta kevennetään
               veroja?
            
            
          
         
         
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Veropäätökset, joita hallitus
               esittää, ovat tiukasti kiinni siinä ratkaisussa,
               joka työmarkkinoilla keskusjärjestöjen
               taholta on neuvoteltu. Se on äärimmäisen
               tärkeä asia. Se ei ole pelkästään
               tämä asia vaan laajemminkin ulottuu syvälle
               siihen suomalaisen yhteiskunnan toimintatapaan, jolla täällä on
               vuosikymmeniä tehty hyvää tulosta. Ymmärrän,
               että vasemmistoliitto ei hyväksy mitään
               veronkevennyksiä. Se tarkoittaa kuitenkin suomeksi sanoen
               myöskin sitä, että te ette hyväksy
               tupoa, koska ilman näitä veronkevennyksiä ei
               tupoa olisi syntynyt eikä synny. (Hälinää)
            
            
            Vasemmistoliitto lähtee siis siitä, että voidaan antaa
               romuttua tämän järjestelmän,
               joka on toiminut hyvin, jossa näkymä on edelleen
               hyvä. Tähän asiaan varmasti voidaan palata
               myöskin kokoomuksen kanssa hetken kuluttua.
            
            
          
         
         
         
         
            Jaakko Laakso /vas:
               		
            
            Herra puhemies! Mikäli tietoni ovat oikeat, SAK suhtautui
               kielteisesti tähän varallisuusveron poistamiseen.
               SAK ei katso tämän olevan osa tupo-ratkaisua.
            
            
            Väittääkö ministeri todellakin,
               että esimerkiksi SanomaWSOY:n suurimmat omistajat lakkaisivat
               yrittämästä, elleivät he saa
               näitä miljoonakevennyksiä varallisuusveroihinsa?
               Tehän olette perustelleet tätä yrittämisellä ja
               työllisyyden parantamisella.
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
            Arvoisa puhemies! Tulopoliittisella ratkaisulla, johon liittyen
               hallitus teki myös itse merkittäviä päätöksiä, luodaan
               kolmelle vuodelle verotuksessa varma näkymä, lähes
               kolmelle vuodelle palkkaratkaisu. Tällä luodaan
               Suomen taloudelle sellaista ennustettavuutta ja jatkuvuutta, jonka
               oloissa voidaan talouskasvua parantaa ja työllisyyttä lisätä.
               Tämän kokonaisuuden rakentamiseksi työmarkkinajärjestöt
               sopivat omista aiheistaan, ja hallitus liitti siihen sellaiset osatekijät,
               joilla nähtiin, että tämä ratkaisu
               on saatavissa aikaan ja koottavissa. Tähän liittyen
               myös kilpailukyvyn parantamisen, kotimaisen omistamisen
               parantamisen, investointien kannustamiseksi liitettiin myös
               tämä varallisuusverotuksen poisto, joka ei tarkoita
               100 miljoonan vaan aiemmin tehtyjen päätösten
               jälkeen ehkä noin 70 miljoonan euron verotulojen menetystä.
               Koko ratkaisu, joka alkuviikosta tehtiin, tähtää kasvun
               ja työllisyyden lisäämiseen. Siinä suhteessa
               nyt on luotu erittäin hyvä pohja lähivuosien
               työlle.
            
            
          
         
         
            Ben Zyskowicz /kok:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Oppositiostakin on annettava hallitukselle tunnustusta
               silloin, kun sen aika on. Niinpä kokoomuksesta toteamme,
               on hieno asia, että hallitus on tupon yhteydessä jatkanut
               ansiotulojen verotuksen keventämistä. Niillä ratkaisuilla,
               joita hallitus on tehnyt, se tulee hyvin lähelle kokoomuksen
               veropolitiikkaa, sitä samaa politiikkaa, jota hallituspuolueet
               viime vaaleissa kiivaasti vastustivat. Minua vähän
               häiritsee se, että hallituspuolueiden puheet ja
               teot tässäkin asiassa ovat aivan eri maata. En
               tiedä, häiritseekö teitä. Esimerkiksi
               Suomenmaassa 20. helmikuuta ministeri Tuomioja vakuuttaa: "Tämän
               hallituksen suuret veronalennukset on tehty." Nyt tehdään paljon
               suuremmat kuin siihen mennessä oli tehty. Onneksi olkoon,
               hallitus! (Puhemies: Pyydän kysymystä!)
            
            
            Kysymys ministeri Tuomiojalle: Eikö teitä yhtään
               nolota se, että te teette nyt sellaista politiikkaa, jota
               te tähän saakka olette kiivaasti vastustanut?
            
            
          
         
         
            
            Ulkoasiainministeri  Erkki  Tuomioja
            
             Arvoisa puhemies! Täällä esitetään
               valtioneuvoston asianomaisille jäsenille heidän
               toimialaansa kuuluvia kysymyksiä. Tämä ei
               ollut sellainen, ed. Zyskowicz.
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Vastaan tähän mielelläni.
               Katsotaan kokoomuksen naamion taakse. Te ette ole kannattaneet näitä veronkevennyksiä
               tupon
               yhteydessä. Te kannatitte niitä nimenomaan erillään tuposta.
               Viime kesänä te olitte voimakkaasti sitä mieltä,
               että näin ei saa tehdä vaan pitää veronkevennyksistä päättää jo
               kesällä budjettiriihen yhteydessä. Te
               vastustitte siis tupoa, koska te tiesitte silloin, että tupon
               yhteydessä vain voidaan nämä tehdä,
               jotta tupo menee myöskin läpi. Tässä on
               se kokoomuksen falski sanoma. Te haluatte päästä eroon
               tästä järjestelmästä.
               (Hälinää)
            
            
          
         
         
            Anni Sinnemäki /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Valtiovarainministerin yritys, semanttinen
               pyöritys siitä, että hallituksen veropolitiikka
               jollain tavalla poikkeaisi kokoomuksen veropolitiikasta, ei kyllä ainakaan
               minulla mene läpi.
            
            
            Mikä veroratkaisuiden kohdentamisessa oli sitä,
               joka oli sosialidemokraattista politiikkaa, ja onko hallitus tehnyt
               arvioita siitä, minkälaisia alijäämiä tästä ratkaisusta
               seuraa ja missä vaiheessa siirrytään
               hallitusohjelman siihen kohtaan, jossa puhutaan menojen leikkaamisesta?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
             Arvoisa puhemies! Täällä esitetään
               kysymyksiä hallitukselle eikä puolueille.
            
            
            Olen samaa mieltä valtiovarainministerin kanssa siitä,
               jos olisi menetelty niin kuin kesällä puhuttiin,
               että pitäisi tehdä veronkevennykset odottamatta
               tupoa. Tästähän hallitusta syytettiin, miksi
               budjettiesityksen yhteydessä ei tehty veroesityksiä.
               Meidän vastauksemme oli se, että me haluamme katsoa,
               minkälaiseksi palkkakehityksen osalta lähivuodet
               kehittyvät. Pyrimme sellaiseen ratkaisuun, jossa palkkojen
               kehitys ja verojen kehitys yhteensovitetaan ja saadaan sitä kautta
               maltillinen ja kilpailukykyä lisäävä ratkaisu. Sellainen
               toden totta nyt on saatu. Voi olla, että kokoomuksen puolella
               on kannatettu veronkevennyksiä. Se kyllä tiedetään.
               Mutta nyt me olemme toimineet näin ja saaneet aikaan sellaisen
               kokonaisuuden, joka on Suomen talouden kannalta edullinen.
            
            
          
         
         
            Bjarne Kallis /kd:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Lopputulos on erinomaisen hyvä,
               2,5 vuotta työrauha työmarkkinoilla ja veronkevennyksiä suurin
               piirtein saman verran kuin edellisellä kaudella on tehty.
               Lopputulos on hyvä, mutta kysyn:
            
            
            Miksi aina kaikki veronalennukset kohdistuvat tuloverotukseen
               salissa? Ennen kaikkea viime kaudella johtava hallituspuolue keskusta
               puhui hyvin voimakkaasti ruuan arvonlisäveron alentamisen
               puolesta. Olisi ollut mahdollista tämän tupon
               yhteydessä ottaa tämä ruuan arvonlisäveron
               alentaminen yhdeksi kohdaksi. Tiedän, että se
               maksaa 320 miljoonaa euroa vuositasolla eli yhtä paljon
               kuin tuloveronalennus nyt tulee maksamaan, mutta se olisi antanut
               kaikille samat prosentit ja kaikille samat eurot (Puhemies koputtaa)
               eli olisi ollut tavattoman oikeudenmukainen. Kysymys kuului siis:
               Miksi ei otettu?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Hallitus on tässä edennyt ohjelmansa mukaisesti,
               jossa lähdetään työn verotuksen
               keventämisestä. (Hälinää)
               Työn verotuksen keventämisestä lähdetään,
               ja se muuten sopii tähän työmarkkinaratkaisuunkin.
               Erikseen on vielä vuosittain, kolmeksi vuodeksi, sovitettu
               nämä veroratkaisut sillä tavalla, että ne
               vahvistavat ensin suhdanteen ja rakenteen kannalta työmarkkinaratkaisussa
               tehtyjä palkkapäätöksiä.
               Sen paremmin ei voi enää onnistua kuin tämä näin
               ennakolta katsoen ainakin. Me emme tiedä maailman muutoksesta,
               se on aina epävarmaa, mutta uskon, että jos tämä ratkaisu
               menee läpi, sillä on suuri merkitys. Me olemme
               tehneet kyllä normaaleja laskelmia Euroopan komissiota
               varten, jotka jo osoittavat sen, että tässä näkyy
               bruttokansantuotteen kasvua, työllisyyden parantumista,
               työttömyysaste putoaisi kolmessa vuodessa 6,0:aan.
            
            
          
         
         
            Olavi Ala-Nissilä /kesk:
               		
            
             Puhemies! Saavutettu tulo- ja talousratkaisu suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
               säilyttämisen ja puolustamisen kannalta on erinomainen
               asia, sanoisin milteipä historiallinen saavutus.
            
            
            Mitä tulee tähän varallisuusveroon,
               puhemies, olisin tiedustellut sen dynaamisista vaikutuksista. Nythän
               osinkotuloverotus kiristyi, ja siihen yhteyteen jo viime vaalikaudella
               ylijohtaja Arvelan työryhmä esitti, että varallisuusvero
               pitää poistaa. Norjassa poistetaan, Ruotsissa
               poistetaan. Sitä ei enää ole juuri missään,
               se on katoavaa kansanperinnettä, veroteknisesti hyvin ongelmallinen
               vero, joka kohdistuu epäoikeudenmukaisesti. Mutta luulen,
               että se tuo nyt dynamiikkaa talouteen, kun ei tehdä enää kansantaloudessa
               ja tuloverotuksessa näitä keinotekoisia ratkaisuja,
               mitä on tehty.
            
            
            Miten arvioitte, valtiovarainministeri Kalliomäki,
               onko kuitenkin lopputuloksena, että se 70 miljoonaa, mikä menetetään
               varallisuusveroista, muuta kautta saadaan varmasti takaisin?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Tämä varallisuusverotuksen muoto, joka
               meillä on voimassa, on ongelmallinen. Se antaa mahdollisuuden
               kiertää veroja, näin myöskin
               tapahtuu erittäin voimakkaasti. Se ohjaa varallisuutta
               passiiviseen omistamiseen. Sen tähden meidän pitää etsiä varallisuusverotuksessakin
               muotoja, jotka ovat toiseen suuntaan toimivia tämän
               aktiivisen omistamisen vahvistamisen puolesta, jolloin myöskin
               lähtee investointeja paremmin liikkeelle. Minusta olisi
               syytä myöskin harkita sen tyyppisiä näkymiä,
               joissa verotuksella voitaisiin vauhdittaa sellaista omistamisen hyödyntämistä kuin
               esimerkiksi maankäyttöön liittyy. Rakentamattoman
               maan saattaminen verotuksen kautta nopeammin hyödynnettäväksi niin,
               että se voisi hintatasoja laskea ja edesauttaa asuntotuotantoa,
               on ihan harkitsemisen arvoinen seikka.
            
            
          
         
         
            Suvi-Anne Siimes /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
               että pääministerin kalvinistiset opit ovat
               vahvasti siirtyneet myös Kalliomäen suuntaan,
               jos hallitusohjelmassa olevaa työn verotuksen keventämistä käytetään
               perusteena sille, että varallisuusveroa kevennetään.
               Sen vielä ymmärrän, että tulopoliittisen
               kokonaisratkaisun yhteydessä tehdään
               ansiotuloverotukseen liittyviä muutosehdotuksia ja että hallituksella
               on siinä asiassa jotain vastaantuloa, mutta kyllä varallisuudessa,
               ministeri Kalliomäki, on kysymys aiemmin tehdyn työn
               tuottamasta tuloksesta, ja sen verotusta te nyt kevennätte
               ja annatte tulonsiirtoja aivan muille kuin niille ihmisille, joille
               työllisyyden nimissä pitäisi antaa. Kyllä yrittäjyyteen pitää kannustaa,
               siihen pitää opettaa ja yrittäjäksi
               ryhtymisen kynnystä on syytä alentaa, mutta te annatte
               kaikki lahjat nyt niille, jotka ovat jo tehneet aikaisemmin jotain.
            
            
            Mitä kannustinvaikutuksia tällä työllisyyden suuntaan
               on? Kysyn herra valtiovarainministeriltä tätä.
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
            
            Puhemies! Olen jyrkkä kalvinismin vastustaja. Sen sijaan
               kannatan hilpeätä ja iloista menoa ja reformismia,
               johon tämä hallituksen esitys tähtää.
               (Naurua) Näin myöskin hallitus toimii. Tässähän
               tämä minuutti menee hyvin vikkelästi
               ja hupaisissa merkeissä, mutta tässä on
               kyllä kyse kokonaisuudesta. Se on oleellisinta tässä asiassa. Tätä ei
               käsitelty työmarkkinapöydässä parttien välillä,
               mutta viimeisessä vaiheessa syntyi ratkaisuja, joita edesautettiin
               tällä toimenpiteellä. Toistan vielä sen,
               että varallisuusveron muoto, joka meillä on voimassa,
               ei ole järkevä muoto. Meidän kannattaa
               varallisuuttakin verottaa tavalla, joka pistää liikettä,
               aikaansaa reformeja, ed. Siimes. Ymmärrän, että vasemmistoliitto
               ei reformistinen liike ole ollut pitkään aikaan,
               tuskin koskaan.
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Matti Vanhanen
            
             Arvoisa puhemies! Meillä nyt loppuva varallisuusverojärjestelmä on
               ollut sellainen, että sen on voinut kiertää sillä,
               että sijoittaa varat talletuksille. Sieltä ei
               ole tarvittu maksaa varallisuusveroa, yhtenä esimerkkinä vain
               niistä kiertokeinoista. Nyt toivottavasti tämä tuo
               näitä pääomia investointeihin
               ja sellaiseen tuottavaan omaisuuteen, jota tämä maa
               tarvitsee kasvun ja työllisyyden näkökulmasta.
               Tässä on hyviä perusteita, miksi tämäkin
               askel otetaan.