6) Hallituksen esitys laiksi metsästyslain muuttamisesta
       
         					jatkuu:
      
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan
            mietintö koskien metsästyslain muutosta muutamien
            pykälien osalta on jo perjantaina saanut minusta mielenkiintoisia
            muotoja, ja vielä mielenkiintoisempaa tämä asia
            on olemassa, kun olen tavallaan sivusta seurannut, kun maa- ja metsätalousvaliokunta
            on työstänyt tätä hallituksen
            esitystä.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan pykälämuutosten
            osalta, missä puututaan lähinnä hallintoon
            ja hallinnon keventämiseen, että tavoitteena on
            kustannussäästö. Mielestäni
            säästöperusteet ovat selkeät,
            mutta ottaen nyt huomioon sen, mihin tämä on johtanut
            tai oli välillä johtamassa, kyllä tässä jonkinlaista
            harhaakin on nähtävissä. Sen pohjalta,
            kun perusteluissa todetaan, että tässä syntyy
            tämmöinen voimavarasäästö kustannusten
            osalta, 0,5—0,7 miljoonaa euroa vuositasolla, epäilen
            vain, että tässä joskus saattaisi käydä sellainen
            näköala, että todetaan, että näitä rahoja,
            mitkä tässä säästyvät,
            ei ollakaan valmiita enää ohjaamaan tänne
            vaan on jonkinlainen punakynä taas jossakin budjettikeskustelussa
            jossain vaiheessa olemassa.
         
         
         Tästä ei ole näyttöä mutta
            epäily kyllä. Tämän osalta perusteet
            ovat olleet kevyenlaiset kuitenkin olemassa. Tähän
            voisi vielä todeta, että voimaantulosäännöksen
            osalta, niin kovin vaikea kuin alkupäässä tuntui
            olevankin tämän asian ymmärtäminen,
            mitä se olisi tehnyt ja tarkoittanut kaikkine ylimääräisine
            kokouksineen, nämä perusteet ovat joutuneet vähän
            outoon valoon. Mutta hyvä näin.
         
         
         Valiokunta on mielestäni onnistuneesti onnistunut työstämään
            hallituksen esityksen sinänsä, mikä oli
            yksinkertaisen näköinen ja selkeä, mutta
            sen jälkeen kun tämän mietinnön
            lukee tässä asiassa, moni asia on muuttunut ja
            moni asia on tullut tähän myöskin lisää.
            Voi vain todeta sen ristiriitaisuuden, millä pohjalla tätä keskusteluakin
            täällä on käyty ja käydään,
            ja tämän sisällön muuttumisen
            muutamien pykälien osalta, että vaikea pala on
            ollut olemassa. Yleensä tällaisissa asioissa,
            missä kovin laaja asiantuntemus ei yleensäkään
            ole olemassa juuri minkään harrastajan ja harrasteen
            kohdalla, kun osittain harrasteesta kuitenkin pitkälti
            on kysymys, tulee usein tällaisia ristiriitatilanteita.
            (Ed. Nepponen: Kyllä asiantuntemusta oli riittävästi!)
         
         
         Erinomaisen hyvä on tämä hallinnon
            siirtymäsäännös. Kun ed. Nepponen
            toteaa, että asiantuntemusta oli riittävästi,
            muistutan tässä asiassa vain sellaisesta aiheesta,
            että kun tämän siirtymäsäännöksen
            osalta keskusteltiin useassa eri paikassa, siinä vaiheessa
            tuntui siltä, että ei kovin paljon valiokunnan
            jäsenillä ymmärtämystä siirtymäsäännöksen
            tarpeellisuuteen ollut olemassa. Kun se perille meni, asiantuntemusta
            on siltä osin ollut riittävästi valiokunnassa,
            että on opittu ymmärtämään
            ja tietämään, mikä siirtymäsäännöksen
            tarve ja merkitys on ollut ja kuinka tarpeellinen se on ollut nimenomaan
            kustannussäästöjen osalta.
         
         
         Valiokunta on mielestäni vahvasti ja onnistuneesti
            ottanut osaa ja kantaa metsästyslain 26 §:n kohdalta,
            missä todetaan hirvien kohtuullisesta tasosta, kohtuullisesta
            määrästä. Mielestäni
            ymmärtäen ja tietäen, kuinka vaikea on
            ollut näitä sanoja kääntää,
            onko se kohtuullinen alhainen, tarpeellinen, välttämätön
            tai jokin muu, tähän on löytynyt tämä kohtuullinen
            taso nimenomaan liikenneturvallisuusnäkökohtien
            huomioon ottamiseksi. Mielestäni, kun liikenneturvallisuus
            on tähän vahvana nähty, olisi myöskin
            voitu nähdä siinä samassa paikassa maa-
            ja metsätalouden vahingot ja oikeastaan voisi lisätä siihen
            kolmantena vielä puutarhataloudenkin vahingot, jotka sisältyvät
            kyllä maatalouteen. Sen pohjalta tämä ei
            ole ongelmaton sielläkään, jolloin hirvikanta on
            tarve säilyttää sillä tasolla,
            että se on kohtuullinen ja ymmärrettävissä oleva
            niin, että minimivahingoilla saadaan optimihyöty.
            Tässä mielestäni on osittain onnistuttu,
            osittain ei.
         
         
         Kun tätä hallintoa siltä osin olen
            miettinyt ja kokenut, itse joskus jo 30 vuotta mukana olleena, mielestäni
            oli täysin yksinkertaisen selvää, että tässä kuultiin
            liikenneviranomaisia sekä metsätalouden harjoittajien
            etujärjestöjä, niitä viranomaisia
            ja luottamushenkilöjoukkoa, ja sen osalta on löytynyt
            ainakin Kymen riistanhoitopiirissä semmoinen optimaalinen
            taso, missä kaikki ovat jollakin lailla toisiansa ymmärtäneet.
            Valitettavasti vain on niin, että hirvitutkimus ei ole vieläkään
            pystynyt selvittämään sellaisia menetelmiä,
            millä kannan ennustettavuus olisi järjestyksessä ja
            kunnossa, kunnossa varsinkin niin, että voitaisiin nähdä,
            mikä kanta on seuraavana syksynä taikka sitä seuraavana,
            ja voitaisiin tehdä pitemmän aikavälin
            ohjelma kannan säilymisen kohdalta. Tässä mennään
            tavallaan sellaisessa oravanpyörässä,
            että välillä mennään
            liian alas, välillä liian ylös. Tämä syksy
            näyttänee nyt, kun tämä huippumäärä tulee
            metsästettyä, että eiköhän
            tämä järjestykseen tule. Paikoittaisia
            eroja kuitenkin on olemassa.
         
         
         Tässä on syytä muistuttaa sellaisesta
            aiheesta, että hirvi on luonnoneläin. Se lisääntyy
            luonnon kaavojen ja menetelmien, todenperäisten asioitten,
            perusteella, ja siltä osin näyttää niin,
            että ihmisen käsi ei riitä sen ohjaamiseen
            ja säilyttämiseen. Siltä osin tapahtuu
            tämmöisiä hyppäyksiä suuntaan
            ja toiseen. Sinänsä ymmärrän
            erinomaisen hyvin, että valiokunta on ottanut tämän
            asian esille ja kokee huolta myöskin liikenneturvallisuuden
            osalta. Metsästäjän näkemyshän
            on tietysti, että halutaan metsästää maksimimäärä,
            se, minkä kohtuullinen, kestävä taso
            edellyttää.
         
         
         Rouva puhemies! Kokonaisuudessaan tässä puheenvuorossa
            keskityn nyt kuitenkin tähän hallinnon uudistukseen.
            Historian osalta voisi todeta, että vuoden 62 metsästyslaissa
            ja pitkälti sen jälkeen oli riistanhoitoyhdistysten
            osalta sellainen malli olemassa, että hallituksen toimikausi
            oli kolme vuotta, puheenjohtaja oli erovuorossa vuosittain ja tämä kolme
            vuotta tapahtui niin, että kolmasosa oli aina hallituksesta
            vuorollaan erovuorossa. Tämän osalta syntyi sellainen
            jatkuvuuden periaate, että koskaan ei ollut epäselvää se,
            kuka vastaa ja mistä vastaa.
         
         
         Vuoden 93 metsästyslain mukaan, mikä nyt tällä kertaa
            on muutaman pykälän osalta vain remontissa, syntyi
            tapa ja tulkintatapa tähän asiaan, kun laissa
            todetaan, että hallituksen toimikausi on kolme vuotta,
            ja näitä muita säännöksiä siitä asiasta
            ei löydykään. Maa- ja metsätalousministeriö totesi
            tämän jälkeen ohjeessaan, että kun
            hallitus on erovuorossa, niin valitaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan,
            ja ohjeisti tämän asian Metsästäjäin
            Keskusjärjestön kautta niin, että kun
            riistanhoitoyhdistysten osalta vuosikokoukset ovat helmi—maaliskuulla,
            helmi—maaliskuulla valitaan uusi hallitus, minkä toimikausi
            alkaa sitten seuraavan vuoden alusta. Tälläkin
            kertaa riistanhoitoyhdistysten osalta on sellainen tilanne, että viime
            kevättalvella vuosikokouksessa valitut uudet hallitukset
            ja puheenjohtajat, joiden kolmevuotinen toimikausi alkaa 1.1.2003,
            ovat parhaimmillaan olleet kymmenen kuukautta siellä reservissä.
            Kaikkein pahimman vaihtoehdon mukaan koko hallitus saattaisi olla
            ollut vaihtunut aivan uudeksi, jolloin olisi tällainen
            kahden hallituksen kausi, missä vanha hallitus toteuttaa päätöksiä,
            uusi odottaa, mitä käy ja syntyy. Onneksi tämä metsästäjäjoukko
            on kovin yksimielistä useimmiten olemassa ja tällaista,
            että ne kaikki vaihtuisivat kerralla, on ani harva tapaus ja
            harvoin tapahtuu.
         
         
         Sen pohjalta katson, että tästä lähtökohdasta, että ei
            ole tietoa, milloin hallituksen toimikausi alkaa ja kuinka tämä toimii,
            pitäisi päästä eteenpäin.
            Tämän tyyppinen kikkailu, missä voidaan ohjeistaa
            ministeriön taholta toimikauden alkaminen satunnaisesti
            ja sattumanvaraisesti, pitäisi jollakin lailla sitoa myöskin
            pykälätasolla sen muotoiseksi,  niin  kuin  tämä  perustarkoitus  ja -ajatus
            on olemassa.
         
         
         Kun metsästyslain 66 § on nyt käsittelyssä ja auki,
            mielestäni eduskunnan on tehtävä hyvä ja tarkoituksenmukainen
            lakipykälä ja lainmuutos tähän
            asiaan. Siltä osin tämä esitykseni ja
            puheenvuoroni nojaa tähän asiaan. Tässä on
            yleensäkin nähtävä sellainen
            asia, että metsästäjien ja alan harrastajien
            tahdon kunnioittamista pitäisi korostaa ja nähdä tärkeänä myöskin
            eteenpäin ja rakentaa sellaiset pykälät,
            että tämä tahto myöskin tulee
            toteutettua tässä asiassa.
         
         
         Sen osalta tässä yleiskeskustelussa jo, rouva puhemies,
            esitän, että metsästyslain 66 §:n
            3 momentti saa sellaisen lisäyksen, että hallituksen toimikausi
            alkaa valintakokousta seuraavan kalenterikuukauden alusta, muuten
            pykälä sellaisena kuin se on tässä asiassa
            olemassa. Tämän esityksen muoto, minkä esityksen
            tulen uudistamaan yksityiskohtaisessa käsittelyssä,
            on omittu nimenomaan siirtymäsäännöksen
            osalta, jossa todetaan "seuraavan kalenterikuukauden alusta".
         
         
         Voi olla niin, että jos vuosikokous on kuukauden viimeinen
            päivä, se alkaa seuraavana päivänä tässä asiassa,
            jolloin tältä osin tämä näköala, mitä valiokunnan
            puheenjohtaja perjantaina täällä totesi,
            että normaali peruste on, että hallituksen toimikausi
            alkaa heti valintakokouksen jälkeen, olisi vielä luontevampi.
            Mutta kun katsoin, ettei ole mahdollista, että se saisi
            täällä ymmärtämystä,
            omin tämän muodon siirtymäsäännöksestä,
            mikä ei mikään erityisen vieras muoto
            ole muutenkaan tämän asian puitteissa olemassa. Tiedän,
            että tällaisesta asiasta on keskusteltu niin ministeriö-
            kuin keskusjärjestötasollakin ja metsästäjät
            ovat tällaiseen valmiita, koska se on huomattavasti miellyttävämpi
            kuin se, että se alkaisi seuraavan vuoden alusta.
         
         
         Näiden vastuukysymysten osalta ei ole ongelmaa olemassa,
            että se alkaa mahdollisimman nopeasti. Jos jotain tilinpidollisia
            vastuukysymyksiä syntyy ja tulee, mielestäni nämä voidaan
            välitilinpäätöksellä hoitaa
            ja panna järjestykseen paremmin kuin että odotetaan
            jopa kymmenen kuukautta, milloin hallituksen toimikausi alkaa.
         
         
         Tässä asiassa voisi esittää esimerkin
            noin kansanomaisesti, että eduskuntatasolla tämä asia
            olisi helppo ymmärtää, jolloin tästä löytyy
            aika läheltä esimerkki, kun mennään
            asiaa vähän eteenpäin: Kun ensi maaliskuussa
            on eduskuntavaalit, niin jos toteutettaisiin sellaista tapaa kuin
            tämän osalta lainsäädännön
            pohjalta on tässä asiassa tehty ja käytännön
            toimissa on tehty, valittaisiin maaliskuussa uusi eduskunta, mutta
            vanha, erittäin hyvä eduskunta istuisi vielä ensi
            vuoden loppuun ja sitten vuoden 2004 alusta alkaisi toimia uusi
            valittu eduskunta. Kyllä vain luulen, että olisihan
            tämä aika mahdoton ja mahdottoman tuntuinen järjestelmä.
            (Ed. Vistbacka: Hyvä se meille on!) — No, tältä osin,
            ed. Vistbacka. Niin kuin sanoinkin, tämä hyvä ja
            erityisen onnistunut eduskunta olisi varmasti meille hyvä,
            mutta tuskin äänestäjien tahto sen tyyppinen
            olisi olemassa. Niin myöskin riistanhoitoyhdistystasolla tämä asia
            on vähän samanlainen olemassa.
         
         
         Tässä voi vielä todeta, kun viikonvaihdekin
            on todettu ja nähty, että täällä on
            jollakin lailla nähtävissä sellainen
            junttaus tälle asialle, että maa- ja metsätalousministeriön
            suuret lonkerot ovat tämän asian tavanneet kiinni
            ja mielellään näkevät, että mitään
            muutoksia ei tähän asiaan pidä tehdä eikä tämän
            asian puitteissa pidä mitään lausua.
            Mutta kyllä näen niin, että eduskunta
            on lainsäädäntötyössä sellainen
            elin, jonka tahtoa myöskin maa- ja metsätalousministeriön
            tulisi kunnioittaa. Tämän pohjalta katson, että tämä asia
            pitää myöskin eduskunnassa puida ja käsitellä.
         
         
         Rouva puhemies! Yleensäkin tässä metsästäjäorganisaatiossa
            on nähtävissä, että ne ovat
            itsenäisiä, lainsäädäntöön
            perustuvia järjestöjä ja yhdistyksiä,
            niin Metsästäjäin Keskusjärjestö,
            riistanhoitopiirit kuin riistanhoitoyhdistyksetkin, mutta ne ovat
            erittäin tiukasti peukalon alla, sellaisen peukalon alla,
            mitä maa- ja metsätalousministeriöstä ohjataan
            ja tehdään. Muistan vanhastaan sellaisen näkemyksen
            Metsästäjäin Keskusjärjestön
            edustajainkokouksesta, joka tälläkin kertaa sattuu
            tulevaan viikonvaihteeseen, että siellä ministeriön
            osastopäällikkö ennen sanoi, että saattehan
            te täällä puida ja päättää mitä tahansa,
            mutta ministeriöhän se ratkaisee, miten tämä asia
            toteutuu ja käy. Siltä osin katson, että eduskunnan
            on myöskin näytettävä tässä asiassa jonkinlainen
            kaapinpaikka ja pantava järjestykseen niin kuin hyvä tulee
            ja niin kuin tämä kenttä, kansa ja myöskin
            lainsäätäjä tässä asiassa
            tahtoo ja haluaa.
         
         
       
      
         
         Tapio  Karjalainen  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon kommentti
            tämän kiistellyn 26 §:n kohdalta. Ed.
            Seppo Lahtela, valiokunta oli yksimielinen siitä, että se
            ei puhu suhteellisuudesta hirvieläinkannan kohdalla vaan
            siitä, että on huolehdittava siitä, että se
            ei vaarannu. Toisaalta sanotaan: "hirvieläinten aiheuttamat
            vahingot". Siinä on "vahingot", mikä kattaa kyllä kaikki
            vahingot. Se, että siellä sen jälkeen
            tulee liikenneturvallisuus kohtalaisen voimakkaasti, on toinen asia.
            "Kohtuullinen" oli se kiistanalainen sana, onko se "alhainen" vai
            "kohtuullinen taso". Mielestäni sen pitää olla
            "alhainen taso" siellä, mihin pyritään.
         
         
       
      
         
         Timo Kalli /kesk (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela peräänkuulutti
            asiantuntemusta. Valiokunta lähti siitä, että kun
            on keskusjärjestön edustajakokous, johon riistanhoitoyhdistysten
            ja -piirien edustajat kokoontuvat, heidän itse pitäisi
            voida päättää siitä, minkälainen
            on se johtosääntö, millä tavalla nämä valinnat
            tapahtuvat ja miten ne saatetaan voimaan. Sen tähden minusta
            on hyvä, että kunnioitetaan asiantuntemusta eikä eduskunta
            sanele sitä, miten tämä asia toteutuu,
            vaan metsästäjät itse voivat päättää sen,
            miten he organisoituvat.
         
         
       
      
         
         Erkki   Pulliainen   /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tavallaan kysymykseni ensi osa on täsmälleen
            sama kuin ed. Kallin äskeinen kommentti.
         
         
         Toisekseen, kun Hesari kysyi meiltä kaikilta kansanedustajilta,
            mikä on tämän vaalikauden suurin saavutus,
            ehtikö ed. Seppo Lahtela ilmoittaa tämän
            muutoksen suurimmaksi saavutuksekseen?
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka  /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tietysti, kun itse en ole maa- ja metsätalousvaliokunnassa,
            on hieman vaikea kommentoida, mutta puuttuisin ed. Seppo Lahtelan
            liikenneturvallisuusosioon lähinnä siltä osin, että itse
            ymmärtäisin valikoidun hirvenmetsästyksen
            aika tehokkaaksi. Tänä syksynä on nähty, että alueellisesti
            joillakin alueilla on hyvin paljon ja joillakin ei lainkaan. Eli
            harkinta pitäisi pystyä myöskin niin
            sanotun hirvipankin kautta hoitamaan aika pitkälle.
         
         
         Mutta sitä minä en voi ymmärtää koskaan,
            että esimerkiksi sellaiset liikenneonnettomuudet, joissa
            on ihmishenkien menetys, voisivat olla koskaan "kohtuullisella tasolla",
            että koskaan pitäisi edes pyrkiä siihen,
            että hirvionnettomuuksissa, joissa menehtyy ihmisiä,
            voidaan edes puhua "kohtuullisesta tasosta", vaan mielestäni
            aina silloin pitää sanoa, että "mahdollisimman
            alhainen taso" tältä osin. Alueellisesti näihin
            pystytään puuttumaan. Tältä osin
            pidän hieman arveluttavana, jos näissä asioissa
            puhutaan "kohtuullisesta tasosta".
         
         
       
      
         
         Seppo  Lahtela  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Toteaisin valiokunnan puheenjohtajalle
            ed. Kallille, että tässä on nimenomaan
            metsästäjien tahdon ja toiveitten kunnioittamisesta
            kysymys, ja kun metsästäjien toiveita ei ole tässä asiassa
            kunnioitettu nimenomaan maa- ja metsätalousministeriön
            taholta, niin mielestäni pitäisi kunnioittaa ja
            saattaa tämä sellaiseen muotoon, että tämä asia
            myöskin toimii niin kuin metsästäjät
            haluavat.
         
         
         Ed. Pulliaiselle vastaisin, että en ole vielä vastannut
            siihen Helsingin Sanomien kysymykseen, mutta kun tässä näin
            hyvä vihje tuli, niin katsotaan, löytyykö mitään
            parempaa, mutta en ole aikonutkaan vastata siihen näillä eväillä vielä.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Tässä lakiesityksessä todella
            tavoitteena oli tehostaa riistanhoito-organisaatiota, ja se on pitkälti myöskin
            viranomaistyötä. Se on tiukan tulosohjauksen alaisena.
            Totta kai toimitaan myös itsenäisten yhdistysten
            puitteissa, mutta ne saavat ohjeita maa- ja metsätalousministeriöstä,
            mikä on hyväksyttävä, koska
            tavoitteita on hyvin paljon niin riistakannan hoidossa kuin myöskin
            sen sääntelyssä.
         
         
         Toteaisin ed. Lahtelalle, että luonto se on, joka tikanpojankin
            puuhun ajaa. Näin se myöskin kyllä lisääntyminen
            käy siellä luonnonlakien mukaisesti. Ei siihen
            mitään erikoisia menetelmiä tarvita.
            (Ed. S. Lahtela: Ilmoista se on kiinni!) — Vähän
            ilmoista, pikkuisen, niin se on meillä itse kullakin.
         
         
         Valiokunnan käsittelyssä pyrittiin asioita
            yksinkertaistamaan ja mielestäni päädyttiin
            aika hyvään lopputulokseen. Se, että hirvieläinvahingot
            saivat näinkin suuren huomion tässä lakiesityksessä,
            johtuu juuri niistä suurista vahingoista, jotka tulevat
            niin metsän osalle kuin myöskin liikennevahingoissa.
         
         
         On aivan paikallaan, että siihen kiinnitettiin huomiota,
            millä tavalla riistanhoitopiirit määritellessään
            kaatolupien määrää käyvät
            neuvotteluja. Todettiin, että lakiin tulee velvoite neuvotella,
            mutta katsottiin enemmistön kantana, ettei enää kasvatettaisi
            organisaation suuruutta. Valitettavasti sitten jouduttiin vähän
            ideologisiinkin keskusteluihin, ketkä edustavat Metsästäjäin Keskusjärjestössä metsästäjiä,
            ja tältä osin on erilaisia mielipiteitä.
            Minusta kuitenkin tässä on päästy
            siihen tavoitteeseen, että on pelkistetty organisaatiota.
            Uskon, että toiminta myöskin tehostuu ja myöskin
            kaikki säädökset, joilla uusi hallinto
            astuu voimaan, ovat sellaisia, että ne täyttävät
            myöskin metsästäjien odotukset.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki käytti perjantaina
            siinä määrin reippaan puheenvuoron ja
            sen päälle vielä varsin reippaan julkisuuteen
            ulostulon tämän mietinnön johdosta, että ansaitsee
            tulla käsitellyksi tässä vähän
            yksityiskohtaisemmin.
         
         
         Tämä varsinainen ydinkysymys liittyy siis 26 §:ään
            ja siinä siihen, millä tavalla pyyntilupien määrä mitoitetaan.
         
         
         Silloin kun vuonna 93 tätä metsästyslakia
            kokonaisuudistuksen puitteissa säädettiin, tämä kohta
            sai sen muodon, että "Pyyntilupia myönnettäessä on
            huolehdittava siitä, että hirvieläinkanta
            ei metsästyksen johdosta vaarannu ja että hirvieläinten
            aiheuttamat vahingot pysyvät kohtuullisella tasolla". Toisin
            sanoen vaihtoehtona jo silloin oli, kun tiedetään,
            että on vahinkoja hyvin monenlaisia, että siinä olisi
            sanat "alhaisella tasolla", joka tarkoittaisi käytännössä sitä,
            että tason alhaisuudesta tulisi silloin vahinkotapauksissa
            syytteenvarainen asia, myöskin kanneasia alioikeuteen ja
            myöskin vakuutusoikeudessa jnp.
         
         
         Jos näin kävisi, sehän merkitsisi
            sitä, että riistanhoitopiirin hallitus, joka on
            sen ratkaisun tehnyt pyyntilupien määrästä,
            olisi tässä se niin sanottu potentiaalinen syyllinen.
            Vielä jos tämä kirjoitettaisiin "mahdollisimman
            alhaisella tasolla", niin vielä varmemmin joka ikisessä vahinkotapauksessa
            etsittäisiin syyllisyysastetta myöskin käräjäoikeuden
            kautta.
         
         
         Kun sitten päädyttiin tähän
            "kohtuullisella tasolla", niin syy oli tietysti siinä,
            että nämä asiat ratkaistaan korvausmenettelyjen
            kautta ja pyritään sitten, mikä koskee
            liikenneturvallisuutta, liikenneturvallisuutta edistämään
            kaikin mahdollisin tavoin maanteillä ja teillä ylipäätään
            sillä tavalla, että pystytään
            hirvikolarit välttämään. Vaikka
            meillä olisi jäljellä metsästyslain
            vastainen tilanne elikkä kanta olisi lähes sukupuuttoon kuolemisen
            tasolla, siitä huolimatta se viimeinen hirvikin voisi olla
            liikenneonnettomuuden uhri. Meillä on tilanteita historiassa,
            kun meillä oli muutama kymmen sutta maassa, niin siitä huolimatta
            vuodessa yksi kaksi sutta jäi auton alle. Toisin sanoen
            tässä katsannossa absoluuttinen raja on sellainen,
            että tällaista eläinkantaa, joka on näin
            ongelmallinen tässä suhteessa, ei ole olemassakaan.
         
         
         Se taas kuitenkin on sekä Euroopan unionin säädösten
            että metsästyslain kestävän
            käytön säännösten vastainen
            tila. Toisin sanoen siinä on jouduttu tekemään
            tämmöinen kompromissi, mutta liikenneturvallisuusmielessä välineistö on olemassa
            siihen, että liikenneturvallisuutta pyritään
            maksimoimaan muilla käytettävissä olevilla keinoilla.
         
         
         Siinä eräs keino on pyyntilupien avulla säädellä kanta
            sellaiseksi, ettei se myöskään ole kohtuuttoman
            suuri. Sellainen tilanne tässä juuri pääsi
            muodostumaan, että kanta oli todella päässyt liian
            suureksi. Voi jopa olla niin, että tämän
            syksyn jahdin päätyttyä todetaan, että se
            on vieläkin eräillä alueilla selvästi
            liian runsas, ja sen takia sitä joudutaan pienentämään.
            Tämä on todennäköisesti tilanne,
            mutta siihen tämä nykyinen metsästyslaki
            antaa instrumentit käyttöön.
         
         
         Jos ajatellaan, että liikenneturvallisuuden edistämismielessä olisi,
            niin kuin valiokunnassa ehdotettiin, lisätty riistanhoitopiiriin
            yksi hallituspaikka liikenneturvallisuutta edistävälle
            taholle, sehän olisi merkinnyt sitä, että hän
            olisi ollut yksi kuudesta tai yksi yhdeksästä,
            jos muusta ei olisi pienennetty, elikkä siis hyvin selvä vähemmistö.
            Siis ääritapauksessa olisi yhdistetty malli, että on
            liikenneturvallisuutta edustava jäsen siellä riistanhoitopiirin
            hallituksessa ja sitten 26 §:ssä tämä "vahingot
            pidettävä mahdollisimman alhaisella tasolla",
            ja siitä olisi seurannut, että asianomainen henkilö ei
            olisi pystynyt tosiasiallisesti muuta kuin verbaalisesti vaikuttamaan
            siihen pyyntilupien määrään
            ja sitten joutunut potentiaaliseksi kohteeksi, että joutuu
            käräjäoikeuteen tästä ratkaisusta.
            Tätä minä pidän kohtuuttomana
            tilanteena. Nämä ovat äärimmäisen vaikeita
            asioita, joissa pitää kokonaisvaltaisesti asioita
            tarkastella. Sen minä ymmärrän, että tarvetta
            politiikantekoon on, koska vaaleihinhan ei ole enää kovin
            monta päivää jäljellä.
         
         
       
      
         
         Pekka Nousiainen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Metsästyslain muuttamisesta
            muutama havainto ja huomio. Nythän hallituksen esitys lähtee
            hyvin pitkälle siitä, että Metsästäjäin
            Keskusjärjestön riistanhoitopiirin hallitusten
            jäsenten lukumäärää pienennetään
            tavoitteena se, että toiminta tehostuu ja muodostuu tuloksellisemmaksi,
            ja toisaalta, että riistanhoitoyhdistysten johtokunnat
            muutetaan hallituksiksi.
         
         
         Minusta maa- ja metsätalousvaliokunta on varmasti näissä hallinnon
            järjestämiskysymyksissä päässyt
            sen kaltaiseen tulokseen, että nämä hallituksen
            esityksessä esitetyt tavoitteet tulevat kohtuullisen hyvin
            toteutumaan. Mutta ennen kaikkea selvää on ollut
            se, että valiokunnankin käsittelyssä hirvieläinten
            aiheuttamat vahingot ovat nousseet hyvin keskeisesti esille, vahingot niin
            metsätaloudelle kuin myöskin liikenteelle. Siinä suhteessa
            minusta on erittäin hyvä, että täällä on
            käyty tätä asiaa varsin paljon läpi
            ja että liikenteen vahinkojen osalta nyt valiokunta on päätynyt
            26 §:n osalta siihen, että hirvilupia myönnettäessä kuullaan
            alueellisia liikenneturvallisuudesta vastaavia viranomaisia. Minä uskon,
            että tätä kautta tulee tiedoksi, minkälaiset liikennevahingot
            alueella on ollut, ja sitä kautta myöskin hirvikantaan
            voidaan hyvin merkittävästi vaikuttaa.
         
         
         
         Toisaalta myöskin pidän erinomaisen hyvänä sitä,
            että maanomistajien edustus on nyt tullut selvästi
            esille riistanhoitopiirien hallituksiin ja sitä kautta
            myöskin se taho eli metsänomistajat ja maanomistajat,
            jotka kokevat metsävahingot, pääsevät
            keskusteluun mukaan näistä metsävahingoistaan
            ja sitä kautta myöskin vaikuttamaan myönnettävien
            lupien määrään. Tämä on
            ollut välttämätöntä.
         
         
         
         Sitten on valiokunnassa tullut esille vahinkojen määrä,
            onko se kohtuullinen vai onko se alhainen liikenneonnettomuuksien
            osalta. Tietysti yleinen tavoite on se, että se on mahdollisimman alhainen,
            mutta on muistettava nämä korvausnäkökulmat,
            jotka täällä valiokunnan puheenjohtaja
            ja lukuisat valiokunnan jäsenet ovat nostaneet esille,
            että korvausvastuun määrittely vakuutusjuridiikan
            kannalta on edellyttänyt tämän kohtuullinen-sanan
            valintaa vahinkojen arvion määrään,
            ja siinä mielessä tämä tietysti
            on hyväksyttävissä, jos sillä tällaiset
            juridiset perusteet on olemassa. Tietysti voidaan kysyä sitä,
            onko kohtuullisuudella koskaan alarajaa. On varmasti kohtuullista,
            että vahinkoja ei tapahdu, ei metsässä eikä liikenteen
            piirissä. Sillä tavalla uskon, että tästä sananvalinnasta
            ei ole syytä saada aikaan mitään sen
            suurempaa näkökulmaa, olkoonkin, että vastalause
            valiokunnan mietintöön on jätetty.
         
         
         
         
         Ed. Seppo Lahtela on tuntenut syvää huolta 66 §:n
            osalta siitä, miten riistanhoitoyhdistysten hallitusten
            toimikausi alkaa valinnan jälkeen. Siirtymäsäännös
            määrittelee tietysti tuon toimikauden alkamisen
            välittömästi ensimmäisen valinnan
            jälkeen, mutta miten se tapahtuu sen jälkeen?
            Täällä valiokunnan puheenjohtaja on esittänyt
            näkemyksen, että näissä vahvistettavissa johtosäännöissä Metsästäjäin
            Keskusjärjestö antaisi siitä tarkemman
            ohjeen. Minä uskon, että se toimii sitä kautta.
            Mielestäni tietysti 66 §:n 3 momentin loppuun
            olisi hyvin voinut kirjata säännöksen
            siitä, että riistanhoitoyhdistyksen hallituksen
            toimikausi alkaa valinnasta ja päättyy seuraavaan
            yhdistyksen kokoukseen, mikä olisi ollut hyvin luonteva
            näkökulma tässä asiassa, mutta
            kun se on nyt jäänyt sinne kirjaamatta, toivotaan,
            että tämä toteutuu sitten yhdistyskokousten
            käytännön kautta ja tulee toimimaan niin
            kuin tässä on ajateltu.
         
         
         Joka tapauksessa hirvet ovat osa meidän monimuotoista
            luontoamme. Siinä mielessä on välttämätöntä,
            että me luomme edellytykset tietysti hirvikannan elämiselle,
            ololle ja sille, että me voimme metsästää hirviä,
            mutta toisaalta kantojen määrittelyn ja säätelyn
            on tapahduttava tavalla, joka on sopusoinnussa kestävän
            käytön, kestävän kehityksen
            ja syntyvien vahinkojen kanssa. Siinä mielessä toivon,
            että tämä valiokunnan mietintö luo
            edellytykset sille, että me pääsemme
            hirvikannan sääntelyssä siihen tulokseen, joka
            on meidän yhteinen tahtomme, elikkä vahinkoja
            ei synny liikenteessä eikä metsätaloudessa,
            mutta kantaa on kuitenkin jossain määrin aina metsästäjille
            metsästettävissä.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mennään suoraan asiaan.
            Tässä nämä samat asiat, mitkä ovat
            pyörineet edellisessä puheenvuorossa, ovat ne
            ongelmakohdat.
         
         
         Ihan heti tähän 26 §:ään.
            Siltä osin kuin itse valiokunnassa olin, en ainakaan kuullut
            missään vaiheessa, että asiantuntijat
            olisivat puhuneet mistään juridiikasta, siitä,
            jotta tässä olisi juridisesta ongelmasta kysymys.
            Enemmänkin edustajien keskuudessa käytiin tämmöistä keskustelua. Nimittäin
            jos puhutaan alhaisesta tasosta tai kohtuullisesta tasosta, niin
            alhainen tasohan ei tarkoita nollatoleranssia, että pitää olla
            niin, että ei tule yhtään vahinkoa, vaan
            tavoitteena on alhainen taso. Sitten jos puhutaan kohtuudesta, niin
            se jättää sillä tavalla sen
            juuri, pitääkö varta vasten pitää vahinkoja
            korkeammalla tasolla. Se voi tarkoittaa juuri näin. Silloin
            molemmissa tapauksissa, jos mennään käräjiin,
            siinäkin tapauksessa, jos tässä lukee
            alhaisella tasolla, joku voi väittää, jotta
            tämä on liian korkea taso, tai yhtä hyvin,
            jos lukee kohtuullinen taso, että tämä on
            liian korkea taso, jos on vahinko sattunut. Näissä molemmissa
            tapauksissa yhtä hyvin joku voi väittää, että se
            on liian matala taso, mutta kuitenkaan ei näissä ilmauksissa
            niin isoa eroa näyttäisi olevan, että tässä voitaisiin
            sen takia jättää se mielikuva tässä lainsäädännössä,
            jotta annettaisiin se viesti, jotta pitääkin sattua
            vahinkoja. Se on sallivampi muoto. Eli jos ruumiita on tullut liian
            vähän, kun pitää joka vuosi
            kuolla vähintään 20 henkeä tai
            mikä se luku sattuu olemaan, jotta onpas vähentynyt
            tänä vuonna sitten. Se on se ikävä viesti
            tässä.
         
         
         Sitten toinen asia, joka koskee vastalausetta 1 täällä.
            Olen nimittäin sitä mieltä, kuten äsken
            ensin puhuin, että ehdottomasti kannatan sitä vastalausetta
            2, jossa esitetään tämä "alhainen"
            taso.
         
         
         Sitten vastalauseessa 1 on kuvattu se, jotta keskusjärjestön
            edustajakokoukseen kuuluisi molempien merkittävien valtakunnallisten
            metsästäjäjärjestöjen
            edustajat, ja aikanaan sitten, kun tämä tulee
            yksityiskohtaiseen käsittelyyn, tulen kannattamaan tätä ed.
            Matti Kankaan tekemää vastalausetta.
         
         
         Sitten ed. Seppo Lahtelan käyttämä puheenvuoro:
            Itse mietin vaan, että jos asia on niin kuin ed. Seppo
            Lahtela väittää, jotta riistanhoitoyhdistyksen
            hallituksen toimikausi alkaisi seuraavan vuoden alusta, (Ed. S.
            Lahtela: Tosi on!) niin aika omituinen tulkinta, jos se kerta on
            käytössä jossakin. Siinä ei
            kyllä päätä eikä häntää ole.
            Sehän tarkoittaisi nyt, jos tämä ed.
            Seppo Lahtelan esitys ei menisi läpi, että seuraavan
            vuoden alusta tämä hallitus lähtee työskentelemään,
            jolloin tässä ei oikeastaan muuta voisi kuin kannattaa
            aikanaan, kun tämä tulee yksityiskohtaiseen käsittelyyn,
            koska on järkevää, että se lähtee
            silloin välittömästi seuraavan kuukauden
            alusta, niin kuin tämä esitys kuului, jolloin
            siinä jää sitä järjestelyaikaa,
            joka on normaalijärjestöissä käytössä,
            eikä nyt lähes koko pitkää vuotta
            olla vanhan hallituksen varassa. Jotenkin omituinen järjestelmä,
            jos näin on, mutta tässä ilmeisesti viisaammat
            veljet ja kokeneemmat metsästäjät sitten
            kertovat, mikä on totuus näissä riistanhoitoyhdistyksissä tämän
            käytännön osalta.
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitykseen on jätetty
            kaksi vastalausetta. Minun tekemäni vastalause koskee keskusjärjestöjen
            hallituksen jäsenten valintaa. Katson, että metsästyslain
            59 a §:n tulee mainita, että molemmat valtakunnallisesti
            merkittävät metsästysjärjestöt
            ovat edustettuina keskusjärjestön hallituksessa,
            Suomen Metsästäjä- ja Kalastajaliitto
            ja Suomen Metsästäjäliitto. Ajatuksena
            on se, että pyyntilupia myönnettäessä kiinnitettäisiin
            riittävästi huomiota metsästysmahdollisuuksien
            tasapuoliseen jakautumiseen. Taustalla on huoli maattomien ihmisten
            metsästysmahdollisuuksien turvaamisesta.
         
         
         Ed. Rajamäen vastalauseessa esitetään
            muutosta, että Liikenneturvan edustajat olisivat mukana
            riistanhoitopiirin hallituksessa, koska hirvet aiheuttavat liikenteessä kuolonkolareita
            ja vahinkoja. Näillä perusteilla kannatan ed.
            Rajamäen tekemää vastalausetta.
         
         
         Pykäläkohtaisessa käsittelyssä tulen
            tekemään näistä esitykset.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän esillä olevan
            metsästyslain yhteydessä esille noussut liikenneturvallisuuskysymys
            on yhtä lailla asioiden hoitoa ja politiikan tekoa kuin kaikki
            tämän talon päätettävät
            asiat. Itse asiassa tämä on ollut viime vuosina
            aiheellisesti pidempään jo tässä talossa
            esillä, ei tietysti tässä salissa niin
            paljon, koska metsästyslakia ei täällä joka viikko
            käsitellä, mutta muun muassa valtiovarainvaliokunnassa
            on ainakin kahteen valtiovarainvaliokunnan budjettimietintöön,
            myönnän, osittain minun taholtani ja sitten yksimielisesti, kirjattu
            näkemyksiä liikenneviranomaisten ja muun muassa
            maa- ja metsätalousministeriön virkamiesten yhteistyön
            tiivistämisestä liikenneturvallisuusmielessä hirvivahinkojen
            vähentämiseksi. Se on kahdessakin ihan 99 alkaneen
            kauden budjettimietinnössä kirjattu. Itse asiassa
            tästä myöskin on eduskuntakyselyjä tässä matkan varrella
            tehty ministeri Hemilän aikana siitä, mihin toimenpiteisiin
            ministeriö ryhtyy näiden viranomaisten yhteistyön
            tiivistämiseksi, koska meillä on ongelma se, että tässä vähän
            niin kuin sählää metsäkeskus
            tahollaan, liikenneviranomaiset tahollaan ja sitten on tämä metsästyslainsäädännön
            oma päätöksenteko tahollaan. Ei riittävää vuorovaikutusta
            kuitenkaan ole ollut havaittavissa. Itse asiassa tämä kaatomäärien
            kasvuhan perustuu aika pitkälti ministeri Hemilän
            ja hallitusvastaavien muun muassa erääseen keskusteluun,
            jossa ed. Pulliainenkin silloin ansiokkaasti mukana oli. Olimme
            täysin yksimielisiä, että tähän
            on puututtava, ja väitän, että tämä hirvikaatojen
            määrän nousu aika pitkälti sieltä poliittisesta
            keskustelusta myöskin tuli esille.
         
         
         Tilannehan on sillä tavalla, että tämä on
            vakava asia senkin takia, että meillä on vuonna
            2000 ollut 4 586 onnettomuutta hirvieläinten johdosta.
            Määrä oli kaksinkertainen vuoden 1994
            lukuun nähden. Tämä osoittaa, että tässä on
            selvästi tapahtunut voimakas muutos. Esimerkiksi kun Vaasan
            tiepiirin hirvionnettomuuksien kustannuksia tieliikenteessä ja
            Tiehallinnon onnettomuusrekisteristä katsoo, niin kun vuonna
            94, samoin 93, puhuttiin noin 6 miljoonan euron vuositasosta, se
            määrä on 17,3 miljoonaa euroa eli kolminkertainen
            vuonna 2001. Tämä on nyt vain yksi tiepiiri, Vaasan
            tiepiiri, mutta tämä kuvaa sitä, että tilanne
            on todella vakavasti kärjistynyt. Tähän
            on puututtava juuri sen takia.
         
         
         Metsävahinkojen osalta taimikkopuolella arvioidaan
            metsäinventoinneissa 5—8 prosenttia olevan hirvieläinten
            aiheuttamia vahinkoja. Nämähän
            korvataan verovaroista metsänomistajille. Tässäkin
            yhteydessä haluan sanoa, että sosialidemokraatit
            eivät voi hyväksyä sellaista lähestymistapaa,
            että metsänomistaja, joka ei anna maitaan hirvenmetsästykseen,
            voi saada vielä taimikkovahingoista hirvivahinkokorvauksia
            valtion verorahoista. Kyllä joku vastuu pitää olla
            myöskin metsän- ja maanomistajalla.
         
         
         No, maanomistajan näkökulmaahan tässä lisättiin.
            Nimenomaan porvariedustajat halusivat vielä tänne
            riistanhoitopiirin hallitukseen lisätä sitä,
            mutta eivät olleet vastaavalla tavalla valmiita liikenneturvallisuusviranomaisen
            edustajan lisäämiseen sinne riistanhoitopiirin
            hallitukseen. No, kun saatiin lakiin kuitenkin velvoite siitä, että on
            kuultava liikenneturvallisuusviranomaisia, niin se oli tietysti
            tyhjää parempi, koska eihän se yksi pääsky
            kesää tee siellä hallituksessa paikalla
            ollen, vaikka olisi ollut kuitenkin korostamassa liikenneturvallisuuslähestymistapaa
            paremmin.
         
         
         Nimenomaan tämä 26 §:n muotoiluhan
            alun perin hallituksen esityksessä oli vielä kammottavampi.
            Sehän lähti siitä, että "hirvieläinkanta
            ei metsästyksen johdosta vaarannu" sekä että on "pyrittävä siihen,
            että hirvieläinten aiheuttamat vahingot pysyvät
            kohtuullisella tasolla". Se oli pyrkimistä siihen, ja tämä priorisoituu
            tietysti siten, että metsästyksen näkökulma
            on ensisijainen. Totta kai hirvieläinkantakin on turvattava, eihän
            siitä kukaan ole toista väittänyt, mutta
            kyllä tämä liikenteen turvallisuusongelma
            ja se kärjistynyt turvattomuus tuolla maanteillä — vaikkakin
            se johtuu varmaan ajotavoista ja monista muistakin ja liikenteen
            kasvusta — kiistatta johtuu siitä, että on
            päässyt hirvikanta liian suureksi. Tämä turvallisuusnäkökohta
            vaatii hirvikantojen voimakkaampaa säätelyä ja
            voimakkaampaa liikenneturvallisuusnäkökohtaa mukaan,
            niin että kun hirvieläinkannasta päätetään,
            otetaan myös velvoittavampi vastuu eri viranomaisten yhteistoiminnalla
            siitä, että onnettomuudet pitää saada
            alhaiselle tasolle, ei "kohtuulliselle tasolle" vaan "alhaiselle
            tasolle".
         
         
         Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa, että metsäkeskusten
            viranomaiset joutuvat voimakkaammin miettimään
            tien vierustoja, näkyvyyttä, tässä mielessä turvallisuutta.
            Mitä se merkitsee tieviranomaisille? Kenties vaarallisimpiin
            paikkoihin 12 000—20 000 euroa per kilometri
            maksavia hirviaitoja, kamerajärjestelmiä ynnä muita. Se
            vaatii yhdessä voimakkaampaa viranomaisotetta hirvivahinkojen
            vähentämiseksi, ja se vaatii myöskin
            riistapuolelta vakavampaa suhtautumista hirvikantoihin niin, että ne
            eivät ole tarpeettoman suuria liikenteen kannalta turvattomilla
            alueilla. Se on siis kaikille viranomaisille velvoittavampi vaatimus.
            Tämän takia on pakko tehdä sellainen
            muutos 26 §:ään, että tämä velvoittavuus
            näkyy liikenneturvallisuusnäkökohdiltaan
            enemmän eikä pelkästään
            niin, että hirvieläinkanta on se ainut priorisointi,
            kun tätä asiaa arvioidaan, niin kuin
            tämä pykälä edelleen liikaa
            korostaa.
         
         
         Muutoin haluan vielä todeta, että sosialidemokraatit
            ovat iloisia siitä, että kaikki puolueet olivat
            valmiita palauttamaan Metsähallituksen edustajat tuonne
            pohjoisten riistanhoitopiirien hallituksiin. Se ei ollut tekninen
            muutos, mitä hallitus ja maa- ja metsätalousministeriö esittivät,
            kun ne esittivät Metsähallituksen edustajan poistamista.
            Se olisi ollut maattomien metsästysoikeuksien selkeätä vaarantamista.
            Haluan kiinnittää huomiota siihen, että olemme
            aikoinaan 80-luvulla itse olleet vaatimassa valtion maiden käyttöä ensisijaisesti
            metsästysmaata vailla olevan väestön
            metsästysmahdollisuuksien turvaamiseen. Nämä maattomien
            oikeudet olisivat tässä tapauksessa vaarantuneet.
         
         
         Myöskin tietysti sitten metsästäjäkunnan ikääntyminen
            vaatisi kyllä myöskin aktiivisempaa pohdintaa.
            Tämä laki ei sitä suoranaisesti ole käsitellyt,
            mutta on syytä kyllä evästää sitä ministeriötä sillä tavalla,
            että se valmistelee myöskin tähän
            liittyviä asioita, että nuoret pääsevät
            tämän harrastuksen pariin paremmin. Meiltähän
            ei hyväksytty edes näkemystä siitä,
            että muun muassa postiäänestys otettaisiin
            käyttöön riistanhoitopiirien hallitusten
            valinnassa, mikä olisi ollut nykyisten metsästäjien
            vaikutusmahdollisuuksien parantamista. Mutta tärkeintä olisi
            myös miettiä sitä, mikä on tämä tilanne,
            jossa entistä ikääntyneemmät
            juoksevat entistä useampien hirvien perässä,
            hyvä että saavat kaadon aikaiseksi, ja sitten
            nuoret katsovat, pääseekö pohjoiseen
            valtion maille metsästämään,
            ja esimerkiksi palkansaajaväki on pohjoisen metsien varassa
            hyvin paljon tällä hetkellä.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki puhui ihan hyvin perusteluita
            26 §:lle mainiten erittäin paljon keinoja. Mutta
            nyt vaan on sillä tavalla, että tässä 26 §:n
            tekstissä pyyntilupien määrä kytketään
            tähän vahinkojen kohtuullisella tai, niin kuin hän
            haluaa, alhaisella tasolla pitämiseen. Elikkä siinä on
            siis pyyntilupamenetelmästä kysymys eikä näistä muista.
            Me olemme täysin yksimielisiä näistä muista
            menetelmistä.
         
         
         Sitten toisekseen valiokuntakuulemisesta kävi hyvin
            selvästi ilmi, että riistantutkimus on täydellisesti
            epäonnistunut hirvikantojen laskennassa ja sen määrän
            seurannassa, elikkä se menee sinne piikkiin, ja se myönnettiin
            siellä. Siinä ei ole kysymys mistään
            muusta kuin ministeriön poliittisesta ohjauksesta, että se
            homma tulee kuntoon.
         
         
         Sitten vielä sellainen kiusallinen havainto, jonka
            minä sanon nyt oikein rakentavahenkisesti, että ne
            maattomat tarvitsevat siihen metsästämiseen myöskin
            niitä hirviä ja ne maattomat autoilevat vielä enemmän
            kuin ne paikalla asuvat turpeenpuskijat.
         
         
       
      
         
         Pekka   Nousiainen   /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Rouva puhemies! Ed. Rajamäki peräsi vuorovaikutusta
            hirvilupia myönnettäessä. Minusta yksi
            vuorovaikutustekijä, joka tässä on jäänyt
            vaille huomiota, olisi se, että riistanhoitoyhdistykset
            ja kunnalliset metsänhoitoyhdistykset pitäisivät
            myöskin keskenään vuosittain hirvikiintiöpalaverin,
            jossa arvioitaisiin kuntatasolla hirvitiheys ja tarvittavat lupakiintiöt,
            jotka voitaisiin riistanhoitopiirille esittää.
         
         
         Sitten hirvivahingoista ed. Rajamäki totesi, että ne
            korvataan verovaroista. Nythän käytäntö on,
            että jos liikennevahingossa on vastuuvakuutus, se tulee
            sieltä, sen jälkeen tavallaan budjetin kautta,
            mutta käytännössä hirvilupavaroista
            yhtä lailla kuin taimistovahingotkin, eli siinä suhteessa.
         
         
         Lyhyesti vielä lopuksi, että maattomat metsästäjät
            ovat nyt kyllä pääsemässä entistä enemmän seurueiden
            jäseniksi, koska metsästäjät
            vanhenevat, ja siinä suhteessa minusta on erinomainen tilaisuus
            päästä tänä päivänä jo
            metsästysseuroihin mukaan.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoron johdosta
            toteaisin, niin kuin ed. Nousiainen jo totesi, että hirvivahinkoja
            ei korvata verovaroista vaan ne korvataan kaatolupamaksukertymästä.
            Periaate on tietysti sama, koska ne kulkevat valtion budjetin kautta,
            mutta tästä ei ole kovin pitkä aika,
            pari vuotta, kun kaatolupamaksuja ei kertynyt niin paljon kuin vahinkoja
            oli, ja oltiin vähentämässä ja
            syömässä niitä sillä perusteella
            pois, että ei ollut kertynyt edellisenä vuonna
            riittävästi. Tämän osalta tämä valtion
            kassa on ihmeellinen. Sinne mahtuu mitä vaan, mutta sitten
            kun joskus ei ole riittävästi olemassa, sitten todetaan,
            että ei ole kertynyt.
         
         
         Sen verran, mitä tulee Metsähallituksen edustukseen
            riistanhoitopiireissä ja riistanhoitoyhdistyksissä:
            En kyllä näe, että Metsähallitus
            edustaa kovinkaan paljon maattomien metsästäjien
            edustusta siellä asiassa. Metsähallituksen kovat
            liiketaloudelliset perusteet valitettavasti ovat johtaneet siihen,
            että rahastetaan kaikin keinoin kaikki irti, mitä tältä harrastajakunnalta
            saadaan. Siinä mielessä valitettavasti nämä maattomatkin joutuvat
            maksamaan kohtuuttoman panoksen päästäkseen
            metsälle, (Puhemies koputtaa) paitsi ne kunnassa asuvat
            siellä pohjoisessa.
         
         
       
      
         
         Kari   Rajamäki   /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On totta, että riistanhoitomaksuista
            budjetin kautta korvaukset maksetaan. Tarkennus, joka äsken
            annettiin, oli ihan oikea.
         
         
         Metsähallitus on sillä tavalla tärkeä,
            että se tekee pitkäaikaisten metsästyssopimusten
            ja metsästysoikeuksien osalta selvityksen hakijoiden metsästysmahdollisuuksista,
            jolloin maattomat asetetaan etusijalle. Siinä on sen merkitys.
         
         
         Sitten hirvikannan määrittelyyn: Siinä ed.
            Pulliainen on oikeassa, että siinä on selkeästi
            epäselvyyttä eräillä alueilla
            ja siihen on syytä puuttua. Mutta haluan nyt vielä korostaa
            sitä, että kyllä pyyntilupien määrittely
            on, totta kai, selkeästi kantaan vaikuttava asia, ja sitä kautta,
            miten siinä onnistutaan ja mille tasolle mennään,
            määritellään eräiltä osin
            myös liikenneturvallisuuden taso.
         
         
       
      
         
         Tapio Karjalainen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tähän kiista-asiaan, 26 §:ään,
            vielä lyhyesti: Minä en epäile yhdenkään
            tässä salissa esiintyneen ja valiokunnassa tuon
            kohtuullisen tason puolesta puhuneen tavoittelevan vääriä asioita. Luulen,
            että me tavoittelemme samaa asiaa. Siksi ihmettelen tätä pitäytymistä tällaiseen
            käsitteeseen. Ilmaisu "kohtuullinen taso" tarkoittaa toisaalta,
            että se on tarpeeksi vähän. Sitä varmaan enemmistö valiokunnassa
            tavoitteli, mutta se valitettavasti tarkoittaa myös tarpeeksi
            paljon. Se on se irvokas ja hilpeyttä herättävä piirre.
            En omalta osaltani ole tällaista sanamuotoa omalla myötävaikutuksellani
            hyväksymässä lakiin.
         
         
         Sanoisin juridiikasta, että "alhainen taso" ei ole
            absoluuttinen käsite, ei sillä vedetä oikeuteen ketään
            varmasti. Kyllä tässä tavoitteellisuutta
            pitää olla, ja tuo "alhainen taso" tuo sen mukaan.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihmettelin ed. Nepposen puheenvuoroa siltä osin kuin
            hän puhui, että valtakunnallisten metsästäjäjärjestöjen
            edustajakysymys olisi ideologinen kysymys. Ehkä hän
            asetti sanansa huolimattomasti. Nimittäin alueitten edustajat
            Metsästäjäin Keskusjärjestössä eivät
            välttämättä kuulu näiden valtakunnallisten
            järjestöjen hallitukseen. Sitä kautta
            väitän, että ainakin on suurempi todennäköisyys,
            että heillä ei ole sitä kokonaisnäkemystä,
            joka näiden valtakunnallisten metsästäjäjärjestöjen
            puheenjohtajilla esimerkiksi on. Ainakin omalta osaltani olen lähtenyt
            ja uskon muittenkin — vaikka nyt ovatkin vasemmistopuolueiden
            kansanedustajat tämän vastalauseen allekirjoittajat — lähteneen
            juuri tästä perusteesta. Tällä tavalla
            päätöksiin olisi entistä laajempi
            tietopohja ja sitä kautta nämä päätökset
            olisivat parempia.
         
         
         Merkittävistä lisäkuluista tässä ei
            voi olla kysymys, kun puhutaan kahdesta valtakunnallisesta metsästäjäjärjestöstä ja
            heidän edustajastaan. Todennäköisesti
            vielä nämä puheenjohtajat ovat ainakin
            tähän saakka olleet vielä Etelä-Suomesta.
            Mielestäni perusteita näihin merkittäviin
            lisäkustannuksiin ei esitetty tältä osin
            myöskään asiantuntijakuulemisessa.
         
         
       
      
         
         Timo Kalli /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Metsästyslakia ja metsästystä säätelee
            termi "kestävä käyttö", ja kun
            26 §:ssä lupia myönnettäessä edellyttää,
            että kanta ei saa vaarantua ja vahinkojen pitää pysyä kohtuullisella
            tasolla, niin se riistanhoitopiiri, joka hirviluvista päättää,
            joutuu niitä määritellessään
            ottamaan huomioon sen, että kun hirvet laumoittuvat, saattaa
            olla niin, että jonkin kunnan alueella ei ole yhtään
            hirveä ja jonkin toisen kunnan alueella saattaa olla kymmenen
            tai jopa kymmeniä hirviä. Sen tähden "kohtuullinen
            taso" on varmempi määritelmä. Eli haluan
            muistuttaa siitä, että metsästyslakia
            leimaa nimenomaan kestävä käyttö ja
            kestävyys.
         
         
         Sitten ed. Seppo Lahtelan toimikauden alkuun liittyvä asia:
            Haluaisin todeta, että kun edustajakokous 24. marraskuuta
            kokoontuu ja kun metsästäjät silloin
            päättävät itselleen tulevasta
            ohjesäännöstä, niin uskon, että he
            ovat sen verran itsekkäitä ihmisiä, että he
            eivät tyydy siihen, mitä ministeriössä päätetään,
            vaan he haluavat tehdä itselleen sen kaltaisen ohjesäännön, joka
            elvyttää ja parantaa sitä toimintaa,
            mitä tulevilla hallituksilla pitää olla.
         
         
         En näe viisaaksi, että eduskunta löisi
            lukkoon jonkun tietyn rakennelman, vaan metsästäjät
            itse voivat päättää sen, minkälaisen
            toimikauden aktivoinnin he haluavat. Onko loogista, että tilikausi
            ja hallituksen kestoikä on sama vai onko se joku toinen,
            minusta metsästäjät itse voivat sen päättää,
            ja uskon ja luotan siihen. Ellei tämän kaltainen
            järjestelmä toimi, niin se osoittaa sitä, että demokratia
            tältä osin metsästäjäpiireissä ei toimi.
         
         
         Toivon, että mietintö voidaan hyväksyä,
            ja uskon, että tältä pohjalta keskusjärjestön
            toiminta jatkossa on joustavampaa ja ne tavoitteet, jotka laissa
            on asetettu, tulevat jatkossa toteutumaan nopeammin ja että kestävän
            käytön periaate jatkossa on entistä elävämpi,
            kun metsästystä harrastetaan.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hirvien liian suuri määrä useilla
            alueilla Suomessa on tosiasia, josta ei päästä mihinkään.
            Näyttää siltä, että tämän
            syksyn metsästys ei vielä vähennä hirvien
            määrää riittävästi.
            Siltä alkaa tilanne näyttää.
            Hirvet aiheuttavat tuhoa taimikoille ja sitä kautta heikentävät
            metsiemme tuottoa. Suurin vaara ja haitta hirvistä aiheutuu
            kuitenkin liikenteelle, siellähän on kysymys ihmishengistä.
            Hirvien aiheuttamat liikenneturmat ovat olleet viime vuosina kasvussa,
            joten tälle asialle täytyy tehdä jotain.
            Valiokuntakäsittelyssä asiasta on oltu lähes
            yhtä mieltä, mutta pari erimielisyyden aihettakin
            on toki löytynyt.
         
         
         Hirviongelma vaihtelee alueittain, samoin onnettomuuksia sattuu
            usein samoilla tietyillä vaarallisilla tieosuuksilla. Riistanhoitopiireillä ja niiden
            erilaisilla käytännöillä on
            voinut olla vaikutusta siihen, että joillakin alueilla
            tilanne on päässyt kärjistymään
            liian huonoksi. Asia olisi hoidettavissa ainakin vaikeimmilla tieosuuksilla parhaiten
            ja turvallisesti siten, että kaikkiin pahimpiin paikkoihin
            rakennetaan tienvarsille hirviaidat.
         
         
         Omakohtaiset kokemukset tulevat Valtatie 8:lta väliltä Raahe—Oulu.
            Niillä tieosuuksilla, missä on hirviaidat, on
            turvallista ajaa, mutta samaiselta väliltä löytyy
            vielä osuuksia, joissa ei ole hirviaitaa, ja siellä tapahtuu
            myös todella paljon pahoja onnettomuuksia. Lisäksi
            on ollut useita läheltä piti -tapauksia, itsellänikin.
            Tämä olisi helposti korjattavissa rakentamalla
            lisää hirviaitaa. Kustannukset olisivat pienet
            saavutettuun hyötyyn nähden.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sitten eräs asia hirvenmetsästyksestä,
            johon täällä on myös kiinnitetty
            huomiota. Eräillä alueilla valitetaan, että hirvenpyyntiin
            ei tahdo aina löytää riittävästi
            metsästäjiä. Pakostakin herää kysymys,
            onko metsästysseuroihin mahdollista päästä kaikkien
            niiden, jotka haluavat harrastaa tätä hyvää vapaa-ajanharrastusta.
            Varsinkin niillä kansalaisilla, jotka eivät omista
            maata, on ilmeisesti — ainakin joissain paikoissa — vaikeuksia
            olla mukana hirvenmetsästyksessä, vaikka haluja
            olisi. Uskon kuitenkin, että niin kaupungeista kuin maaseudultakin löytyy
            nuoria uusia metsästäjiä, jos heille
            annetaan siihen kohtuulliset mahdollisuudet. Mielestäni
            asiaa kannattaa kehittää sellaiseksi, että vastuuntuntoisia
            uusia metsästäjiä riittää tuleviksikin
            vuosiksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on kiistelty
            sanoista "kohtuullinen" vaiko "alhainen". Kun on kysymys liikenneonnettomuuksista,
            niin sana alhainen on varmasti kansalaisten kannalta turvallisemmalta
            kuulostava vaihtoehto. Molemmat sanat, "kohtuullinen" ja "alhainen",
            ovat tulkinnanvaraisia. Mutta jotenkin tuntuu vaikealta hyväksyä kohtuullista
            määrää liikenneonnettomuuksia, joten
            kannatan vastalauseessa 2 olevaa muotoa "alhainen taso", joka on
            mielestäni parempi.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Tulen korokkeelle, ettei tuo punainen valo piipitä tuolla ärsyttävästi.
         
         Vastaisin ensin ed. Lahtelalle: Sanoin huonosti. Tarkoitin,
            että keskustalla on myös ajoittain ideologisia
            piirteitä. Se ei liittynyt suinkaan Metsästäjäin
            Keskusjärjestön hallitustyöskentelyyn.
         
         
         Täällä on puhuttu hirvistä.
            Meillä ovat hirvieläinten kannat vahvasti kasvussa.
            Peuroja metsästetään Länsi-Suomessa
            runsain mitoin. Otan esille sen alueen metsästysseuran,
            missä itselläni on maanomistusta. Meillä on
            noin kolmekymmentä hirvenkaatolupaa, mutta 350 valkohäntäpeuran
            kaatolupaa, siis puhutaan hirvieläimistä. Haasteet
            ovat kovat. Näiden joutumista liikenneonnettomuuteen ei
            kyllä hirviaidoilla estetä. Samalla lailla valitettavasti
            kauriskanta on kasvamassa. Siitä on tulossa myöskin
            eläin, joka syö nyt jo kuusentaimia, ja se tulee
            olemaan aikamoinen haaste jatkossa, miten torjutaan nämä vahingot.
            Hirvi tekee metsävahinkoja, kauris tekee, mutta toistaiseksi
            ei ole mitään näyttöä siitä,
            että valkohäntäpeura tekisi näitä.
            Me olemme kovan haasteen edessä niin liikenneonnettomuuksien kuin
            metsävahinkojen suhteen. Siinä mielessä se keskustelu,
            jonka valiokunta tässä yhteydessä kävi,
            oli jälleen paikallaan. Parisen vuotta sitten käytiin
            keskustelua, kun käsittelimme, millä tavalla korvataan
            hirvieläinten aiheuttamat vahingot niin liikenneonnettomuuksissa
            kuin erityisesti metsille aiheuttamat.
         
         
         Täällä on peräänkuulutettu
            ja sitäkin keskustelua käytiin, onko mahdollisuus
            päästä metsästysseuran jäseneksi.
            Itselläni on kyllä kuva siitä, että myöskin
            maattomat pääsevät. Siinä vanhassa
            perusseurassa, johon nuoresta pojasta saakka olen kuulunut, enemmistö jäsenistä on
            maattomia metsästäjiä, mikä osoittaisi
            sitä, että ongelmia ei ole pääsystä.
            Kenties jossakin on, mutta tämä haaste varmasti
            tulee niin suureksi, kun metsästäjät
            ikääntyvät, että ovia on avattava
            entistä enemmän, koska metsästysseuroilla
            on keskeinen vastuu siitä, että päästään
            niihin tavoitteisiin, mihin kaatolupien kautta hirvieläinkannan säätelyn
            osalta on tavoitteet asetettu.
         
         
         Myöskin keskustelu "alhainen" vai "kohtuullinen" sai
            piirteitä, jossa varmasti kaikilla olivat tavoitteet yhtenevät,
            saada kanta sellaiseksi, että vahingot, erityisesti liikennevahinkojen
            mutta myöskin metsävahinkojen osalta, pysyvät
            sellaisella tasolla, johon päästään
            niillä kustannuksilla ja toiminnoilla, mitä lain
            ja varojen osalta on saatavissa. Siksi se turhaankin nousi tälle
            tasolle, mutta yhdyn siihen enemmistön kantaan, että tuo "kohtuullinen"
            kyllä ohjaa varmasti ihan oikeaan suuntaan. Siinä vain
            pitää niiden, jotka päättävät,
            elikkä riistanhoitopiirien tiedostaa vastuunsa. Mutta myöskin
            haluan peräänkuuluttaa, että metsästysseurojen
            pitää tiedostaa vastuunsa, niin että riittävä määrä kaatolupia
            otetaan eikä vain odoteta sitä, että seuraavana
            vuonna olisi jälleen yhtä paljon metsästettävää.
            Meidän on päästävä tässä sellaiselle
            tasolle, että nämä tavoitteet, mitkä yhteisesti
            on todettu, toteutuvat.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Nepposen puheenvuorosta voisi todeta,
            että kyllähän metsästys on niin
            jalo harrastus ja aate olemassa, että siellä ei
            juuri politiikalla sijaa ole olemassa, vaan se on yhteinen ja jalo
            harrastus. Tämän pohjalta politiikkaa sinne ei
            mahdu.
         
         
         Mitä ed. Nepposen puheenvuoroon tulee maattomien jäsenten
            osalta, niin ei tässä nyt voi mitenkään
            varmasti todeta, etteikö seuroissa olisi myöskin
            semmoista sisäänlämpiävyyttä olemassa.
            Nuorten metsästäjien mahdollisuus päästä sinne
            on todella vaikeaa. Kyllä se täytyy sanoa, että maattomat
            metsästäjät edustavat enempi semmoista
            herratasoa, millä on iso vatsa ja paksu pussi. Tämän
            osalta nuorten näköala pitäisi ottaa
            aivan toisella tavalla keskusteluun, mutta siinä on varmaan
            valistuksen paikka. Se ei ole nyt tällä kertaa
            sitten suoraan eduskunnan paikka.
         
         
         Tämän osalta voisi todeta myöskin,
            että valiokunnan puheenjohtaja ed. Kalli puhui voimakkaasti
            ja vahvasti tämän puolesta, että keskusjärjestön
            edustajakokous vahvistaa ohjesäännön, missä tämä asia
            tulee hoidettua ja tulee kuntoon. Muistutan tässä edelleenkin
            siitä, että ed. Kalli puhui perjantaina siitä,
            ettei tarvita tämmöistä pykälämuutosta,
            koska hallituksen toimikausi alkaa heti jne. Koetan sanoa sillä lailla
            hyvin kauniisti ja lempeästi, että tämä asia
            kävisi esille. Epäilen niin, että tässä ollaan
            taas astumassa maa- ja metsätalousministeriön
            arvovallan puitteisiin ja tämä etäohjaus
            tuntuu haiskahtavan taas tässäkin asiassa. Kyllä eduskunnan
            pitää käyttää itsenäisesti
            lainsäädäntövaltaa eikä kuunnella
            liian paljon ministeriöitten edustajia.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.