Eduskunta 21
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan tilintarkastaja on eilen moitiskellut eduskunnan
varojen käyttöä. Hän on havainnut useita
epäselvyyksiä ja epäkohtia erityisesti
juhlavuoden menojen osalta. Tämän takia lähdin
tarkastelemaan muutaman vuoden takaisia valtion tulo- ja menoarvioita.
Kun tarkastelin vuoden 2000 tulo- ja menoarviota, niin eduskunnan
menot olivat tuolloin 355 miljoonaa markkaa, siis 355 miljoonaa
markkaa. Nyt tässä budjettikirjassa esitetään
eduskunnan menoiksi ensi vuodelle 112 miljoonaa euroa, elikkä tämä tarkoittaa
lähes 700 miljoonaa markkaa.
Eli asia on niin, että meidän kansanedustajien kyllä pitäisi
tässä kohtaa nyt mennä peilin eteen, olemmeko
me toimineet oikein, kun eduskunnan menoja on tällä vuosituhannella,
siis vuodesta 2000, nyt sitten kasvatettu yli 80 prosentilla, kun muuten
valtion tulo- ja menoarvion loppusumma on noussut noin 34 miljardin
euron tasosta reiluun 40 miljardiin. Elikkä nousua on ollut yleisesti
vain noin 20 prosenttia, mutta eduskunnan osalta jopa 80 prosenttia.
Kyllä olen sitä mieltä, että tässä talossa
pitäisi saada aikaan jonkunlainen järjestys. Toivottavasti
seuraavien vaalien jälkeen tänne kansa valitsee
sellaiset edustajat, jotka myöskin omia, siis tämän
talon eli eduskunnan, menoja syynäävät
tarkemmin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta ylimpänä valtioelimenä saisi mielestäni
myöskin kiinnittää enemmän huomiota
tähän omaan taloudenpitoonsa. Varmasti osa tästä menojen
lisäyksestä johtuu ihan yksinkertaisesti lisääntyneistä tehtävistä.
Esimerkiksi EU-asiat teettävät varsin paljon valiokunnilla
töitä ja valiokuntaneuvosten työpanosta
tarvitaan yhä enemmän.
Mutta oma käsitykseni on se, että tässä kritiikissä,
joka nyt on ilmennyt eduskunnan satavuotisjuhlabudjetin arvosteluna,
on jotakin perää. Itse tässä kyllä teen
sen tyyppisiä johtopäätöksiä,
että tässä talossa tarvittaisiin parempaa
johtamista, parempaa hallintoa. Olen monta kertaa ajatellut, että jokainen
normaali organisaatio, jos se haluaa tarkastella itseään,
tietyin väliajoin voi palkata esimerkiksi ulkoisen konsultin.
Olen vakavasti sitä mieltä, että eduskunnalla
olisi tähän varaa ja syytä, eikä siinä myöskään
olisi mitään häpeämistä,
jos eduskunta teettäisi tällaisen ulkoisen hallinnon
arvioinnin omasta toiminnastaan. Siinä yhteydessä sitten
mielestäni eduskuntaryhmien puheenjohtajat ja puhemiehistö voisivat
pohtia tämän talon poliittista johtamista. Täällä joskus
tuntuu, että ei aivan ole selvää, mitkä asiat
ovat poliittisia ja mitkä ovat hallinnollisia. Näkisin,
että nyt olisi hyvä aika vielä kehittää joitakin
uusia johtamismekanismeja ajatellen, että vaalit ovat tulossa
ja uusi eduskunta aloittaa työnsä.
Yksi keskeinen reformi, jota itse haluaisin mielelläni
esittää, on se, että eduskuntaryhmien puheenjohtajista
muodostetaan jonkinlainen johtoelin, joka esimerkiksi tässä tapauksessa
hyvin olisi voinut hoitaa nämä satavuotisjuhlat,
mutta myöskin sillä tavalla niin kuin vastuullisemmin, että myöskin
tämä budjetti olisi ollut tarkemmin valvonnassa.
Nyt nämä päätökset
ovat hajautuneet aika monen toimielimen kesken. Kansliatoimikunta,
satavuotisjuhlatoimikunta ja sitten eduskuntaryhmien puheenjohtajat,
jotka kokoontuvat kerran vuodessa keskustelemaan eduskunnan budjetista.
Ja se on aikamoista huutokauppaa. Ei mielestäni eduskuntaa
voi tällä tavalla jatkossa johtaa.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Itse tämän eduskuntakauden
kansliatoimikunnan varajäsenenä toimineena voin
vain sanoa tähän keskusteluun, että ne
investoinnit ja palkka- tai palkkiokysymykset, mitä on
edistetty, ovat kyllä tulleet useimmiten välttämättömään
tarpeeseen. Kuka meistä tulisi täällä toimeen
vuonna 99 talossa olleella tietoteknologialla? Ei kukaan. Tämän
päivän meidän kommunikaattorimme, näyttöpäätteemme
ja kaikki tämä maksaa uskomattoman paljon, ja
sen lisäksi niitä on jatkuvasti uudistettava.
Myös monta muuta esimerkkiä on sellaisista asioista,
mitä ei ehkä vielä 1990-luvulla ollut
menoeränä.
Juhlavuosi maksaa, ja se on kerran sadassa vuodessa, minun käsittääkseni.
Ei sitä varmasti ihan nuukabudjetilla ole ollut tarkoituskaan
tehdä. Ja viittaan kyllä siihen, että kun
eduskunnan budjetti tehdään kerran vuodessa, kun
budjetti nyt tehdään kerran vuodessa, eduskunta
ei ole tietääkseni lisätalousarvioita
tarvinnut, niin sen ovat puolueet ja ryhmät siunanneet,
tosin vain tällä yhdellä keskustelulla
tai kokoontumisella, mutta ne päätökset
ovat aika selkeitä. Kyllä siellä on myöskin
rajaamisia tullut. Minun muutaman toimintavuoteni aikana olen havainnut,
että esimerkiksi kokoomuksen puolelta on ollut selvää jarrua
tietyissä asioissa, ja se on ollut varmaan ihan hyvä tämän
kokonaismenokehityksen kannalta.
Mutta kun ed. Hemmilä tässä nyt niin
kuin heittää, heittää ilmaan
sellaisia puheenvuoroja, (Ed. Hemmilä: En minä heittänyt
mitään!) niin minä en lähtisi
asiasta keskustelemaan, kun ei paljon tietoa taida nyt sitten tässä salissa
enempää olla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee eduskunnan hallintoon,
niin noin kahdentoista vuoden ajan, mitä itse olen ollut
täällä ja puhemiesneuvostossa kymmenen vuotta,
kyllähän se on kehittynyt selvästi ja
on uudistunut. Monet asiat ovat muuttuneet ja viety parempaan suuntaan,
läpinäkyvyys on parantunut. Puhemiesneuvoston
asema, joka kuitenkin heijastaa itse eduskuntaa, on vahvistunut
puhemiestä tukien ja näin ollen hallintoa on demokratisoitu:
puhemies tekee päätöksensä kuultuaan puhemiesneuvostoa.
En usko, että kehitys loppuu, vaan tietysti se jatkuu ja
se on ihan oikein. En usko, että kukaan sitä estää.
Aivan oikein, niin kuin ed. Heidi Hautala totesi, hallinnon uudistamista
viedään eteenpäin ja uskon, että se myös
menee.
Parempaan hallintoon pitää päästä,
ja tietysti kansliatoimikunnan asema vaatii, niin kuin koko hallinto,
tarkastelua, se on selvä. Mutta siihen rahankäyttöön
yleensä, niin kuin täällä ed.
Ylä-Mononen totesi, kustannustaso on muuttunut, kansainvälistyminen
on ollut vahvaa ja myös atk:n ohella turvallisuusmenot
tässä talossa ovat lisääntyneet
erittäin voimakkaasti.
Mitä tulee satavuotiskuluihin, mihin ed. Hemmilä viittasi,
niin siinä varmasti kaikki ovat hiukan sitä mieltä,
että ehkä tässä nyt vähän
mopo on karannut ja ne ovat nousseet nopeasti yli sen, mitä on
aikaisemmin ennakoitu. Mutta ei tässä ole sellainen
tilanne, että väärinkäytöksistä on kukaan
puhunut, vaan yksinkertaisesti ehkä linjauksista ja paremmasta
suunnittelusta. Tämä keskustelu ja tämän asian nyt tässä tilanteessa vatvaaminen
ei varmaan
johda sen kummempaan.
Totean, että eduskunnalla on valtaisa vastuu ja se
tarvitsee sen vastuun täyttämiseen resursseja.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä eduskunnassa
monta kertaa on puhuttu kehysbudjetoinnista ja budjetin kehyksistä.
Ja niin tietysti on kehykset myöskin sitten eduskunnan menoille,
ja jos ei muuten, niin talousarviossa on määritelty,
minkä verran eduskunnalla on euroja käyttää.
Tässä yhteydessä nimenomaan, kun puhutaan
näistä juhlavuoden menoista, alun perin tähän
varattu määräraha on lähes kaksinkertaistunut,
elikkä kyllä tässä ovat ainakin
kehykset sitten pettäneet pahemman kerran.
Ed. Heidi Hautala puhui hyvin kauniisti johtamisesta ja nimenomaan
hallinnollisen johtamisen ja poliittisen johtamisen suhteesta tässä talossa.
Siitä pitää kyllä seuraavien
vaalien jälkeen kokoontuvan eduskunnan ja nimenomaan sen kansliatoimikunnan,
joka sen jälkeen sitten ryhtyy täällä näitä asioita
talossa hoitamaan, laatia ihan uudenlaiset pelisäännöt ja niin, että myöskin
varojen käytössä ollaan tarkempia ja pysytään
sitten niissä rajoissa, mitkä etukäteen on
määritelty, eikä niitä sillä tavalla
vaan ylitetä holtittomasti.
Nimenomaan me poliitikot kuitenkin kansaan päin olemme
vastuullisia, me kannamme vastuun sitten kaikesta, ei meidän
pääsihteerimme tai meidän hallinnossamme
toimivat ja työskentelevät henkilöt kanna
vastuuta tuonne kansalle, me poliitikot kannamme. Sen vuoksi myöskin poliitikkojen
pitää ottaa oikeasti valta seuraavien vaalien
jälkeen näissä asioissa, jotta sillä,
joka kantaa vastuun, on myös valta ja toisinpäin.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tähän keskusteluun
lopuksi sanoa, että kansliatoimikunta on poliittinen elin ja
siinä on poliittisesti jaetut vastuut ja paikat (Ed. Hemmilä:
Mutta se ei ole ottanut vastuuta!) ja se tätä taloa
johtaa ja eduskunnan iso sali sitten siunaa kansliatoimikunnan tekemät
esitykset ja puhemiehistö tätä kehitystä omalla
arvovallallaan ohjailee. Mutta kaikki on poliittisissa käsissä,
joka euro. (Ed. Hemmilä: Eikä ole!) — Kyllä näin
on. — Ja budjettia ei ole tietääkseni
ainakaan viime vuosina, mitä on esitetty, täällä — mikä oli
se ed. Hemmilän sana, jota hän käytti — hulvattomasti
ylitelty. Haluan kyllä muistuttaa, että en tiedä tällaista
tapahtuneen. (Ed. Hemmilä: Eikö kaksinkertaistuminen
ole sitä?)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä olen sitä mieltä,
että Suomessa noudatetaan perustuslakia, ja kun perustuslaissa
lukee, että valta Suomessa on Suomen kansalla, jota edustaa
valtiopäiville kokoontuva eduskunta, niin kyllä se
näin on. Kyllä täällä valta,
niin kuin ed. Ylä-Mononen totesi, on poliittisesti valituilla kansanedustajilla
eikä virkamiehillä, se on aivan selvä asia.
Sitä ei varmaan tarvitse alkaa todistaa ed. Hemmilälle,
vaikka hän välihuutoja käyttikin. On
turha kyllä ottaa ylimääräistä turhaa
tuhkaa ja ripotella se päähämme. Pysytään
siinä näkökulmassa, niin kuin ed. Hemmilä sanoi,
että varmasti tämä 6 miljoonaa euroa
on karannut luku, ja tämä pitänee paikkansa.
Tämä prosessihan on sinänsä ja
tilintarkastajien toiminta on edelleenkin kesken.
Yleiskeskustelu pääluokasta 21 päättyy.