Oikeusministeriön hallinnonala 25
jatkui
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan nostaa esille vielä muutaman
asian, joista kannan huolta. Kyse on nimenomaan siitä,
mistä jo pääsin alustamaan: vankimäärästä. Nyt
on huolenaihe se, että tässä pikkaisen
sidotaan riippumattoman tuomioistuimen käsiä,
kun täällä todetaan, että mikäli
vankimäärä ei lisäänny
nykytasosta, Rikosseuraamuslaitos pärjää näillä resursseilla
ja rahamäärillä.
Nythän aina ollaan sitä mieltä, että vankilalla on
huono vaikutus, mutta väittäisin joissain tapauksissa
päinvastoin. Puhutaan seksuaalirikollisista. Meillä on
esimerkiksi Riihimäen vankilassa erittäin hyviä hoitomuotoja,
jotka tehoavat seksuaalirikollisiin. Kun he ikävä kyllä eivät
vapaana ollessaan usein hoitoon sitoudu, niin vankilassa se homma
toimii. Samoin suomalainen väkivaltarikollisuus tapahtuu
useimmiten päihtyneenä, ja tämmöinen
vankilassa tehtävä päihdevieroitus on
loistava asia. Siihen on silloin sitouduttava, ja väitän,
että se tulee yhteiskunnalle todella pitkän päälle
edullisemmaksi kuin että tällainen henkilö on
vapaana toistuvasti rikoksia tekemässä, puhumattakaan
nuorista rikoksentekijöistä, joita ei missään
tapauksessa pidä vankilaan laittaa, mutta lyhyt arestirangaistus voisi
olla paikallaan. Vaikka se maksaa, sillä kuitenkin estetään
syrjäytymistä ja saadaan säästöjä aikaiseksi.
Elikkä tätä taustaa vasten toivon, että saamme
pitkällä aikavälillä tehtyä säästöjä pikkaisen
vankimäärää lisäämällä mutta
tekemällä sen samalla inhimillisesti eikä sidota
liikaa tuomioistuimen käsiä.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunta arvioi saamansa selvityksen
perusteella, että oikeusministeriön hallinnonalan
kannalta ensi vuoden rahoitustilannetta voidaan pitää kokonaisuutena
arvioiden tyydyttävänä. Valiokunta kantaa
kuitenkin huolta tuomioistuinten perusrahoituksen tilasta, johon
lakivaliokunta on viime vuosina toistuvasti kiinnittänyt
huomiota. Saadun selvityksen mukaan tilanne tulee väistämättä johtamaan
henkilöstöleikkauksiin, koska tuomioistuinten
menoista lähes 80 prosenttia on henkilöstömenoja.
Siksi on tärkeää, että vaikeasta
taloudellisesta tilanteesta huolimatta tuomioistuinten voimavarat
mitoitetaan niin, että tuomioistuimet pystyvät
täyttämään perustuslain ja kansainvälisten
velvoitteiden oikeusturvavaatimukset. Riittämättömät
resurssit näkyvät viime kädessä oikeudenkäynnin
kestossa ja oikeusturvan saatavuudessa.
Ministeri Henriksson mainitsi päivällä puheessaan
hallinto- ja hovioikeusuudistuksen. Suunnitelmissa on, että hovioikeusverkostoa
supistetaan. Onkin tärkeää, että käräjäoikeuksien voimavaroista
huolehditaan, jotta käräjäoikeudet voivat
antaa oikeusturvaa laadukkaasti ja niin, että muutoksenhaun
tarve vähenee. Toimintaa on todella tehostettava. Käsittelyiden
sujuvoittamiseksi ja parantamiseksi koko ketjun pitää olla
toimiva. Ministeriössä tulisi vakavasti miettiä sitä,
kuinka jatkossa näiden eri tahojen yhteistyötä voitaisiin
parantaa ja poistaa turhia eri elimien välisiä prosesseja
ja kuiluja, jotka vievät resursseja sekä rahallisesti
että ajallisesti. Valtiovarainvaliokunta on arvioinut,
että taloudellinen taantumavaihe aiheuttaa velkomus- ja maksukyvyttömyysasioiden
selvää lisääntymistä.
Se puolestaan kasvattaa käräjäoikeuksien
juttumääriä ja työpainetta alkavana
vuonna. Sama on nähtävissä suurten, pitkiä käsittelyaikoja
vaativien talousrikosjuttujen osalta.
Arvoisa puhemies! Rikosseuraamuslaitos on linjannut, että Hämeenlinnan
vankisairaala jatkaa nykyisessä rakennuksessaan Hämeenlinnan vankilan
kyljessä mutta naisten nykyinen osasto lopetetaan ja tilalle
remontoidaan kuusipaikkainen osasto naisten päihdekuntoutukseen.
Huolenaiheenani on naisten somaattinen ja päihde-psykiatrinen
hoito, kun se Hämeenlinnan vankisairaalasta lakkautetaan.
Turun psykiatrinen vankisairaala pystyy vastaamaan vain osaan naisvankien
tarpeesta, ja hoitojen ulkoistaminen ei ole mahdollista. Moniongelmaisille
naisvangeille ei löydy hoitopaikkoja kunnallisista tai
muista palveluista, tuskin yksityispuoleltakaan, ja se tulisi sitä paitsi
joka tapauksessa kalliimmaksi kuin hoitaa vankilan omana palveluna.
Naisvangit joutuvat terveydenhuollon suhteen eriarvoiseen asemaan
vankeusaikana miehiin verrattuna. Naisten terveydenhuollon palvelut
heikkenevät, vaikka he ovat monien tutkimusten mukaan miesvankeja
sairaampia. Ministeriössä olisikin syytä kiinnittää huomiota
tähän epäkohtaan ja tarkkaan harkita,
olisiko Hämeenlinnan vankisairaalan naisten osaston tulevaisuutta arvioitava
uudelleen.
Arvoisa puhemies! Lopuksi esitän ministeri Henrikssonille
toiveen, että hän kiirehtisi siirtohanketta, jossa
vankiloiden terveydenhuolto siirrettäisiin oikeusministeriön
alaisuudesta sosiaali- ja terveysministeriöön.
Asian selvittäminen on kirjattu hallitusohjelmaan.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä seuraava aihe, josta
aion tässä puheessani puhua, on pistänyt
pohdiskelemaan kansanedustajan asemaa ja sitä, mitä kansanedustaja
ylipäätänsä edustaa. Tietenkin
kansanedustaja edustaa sitä omaa aluettaan ja sitä kautta
hoitaa täällä eduskunnassa niitä edunvalvontatehtäviä,
mitä siltä omalta alueelta tulee, mutta tässä pohdiskelussa olen
kyllä tullut siihen tulokseen, että lainsäädäntötyössä kansanedustajan
täytyy olla täysin neutraali ja unohtaa se oma
alue ja pyrkiä säätämään täysin
tasapuolista lainsäädäntöä koko
valtakuntaan.
Jos ei näin olisi, niin täytyy miettiä,
mistä nämä kansanedustajat tulevat. Itä-Suomesta
ja Pohjois-Suomesta tulee vähemmän, Länsi-Suomesta
ja Etelä-Suomesta paljon enemmän. Ja jos kansanedustajat
lainsäädäntötyössään
tuovat lainsäädäntöön
edunvalvonta-asiat sieltä kotipaikkakunniltaan, niin lopputulemanahan
on se, että vain Länsi-Suomi ja Etelä-Suomi
hyötyvät tästä lainsäädäntötyöstä,
niin että sitten lopputuloksena Etelä-Suomi ja
Länsi-Suomi lainsäädännöllisesti
pärjäävät muuta Suomea paremmin. Tämä on
nyt ollut semmoinen lähtökohta siihen, että itse
ajattelen niin, että edunvalvontatyö omalta alueelta
on todella tärkeää mutta lainsäädäntötyössä täytyy
pystyä olemaan sitten optimaali ja täysin neutraali.
Tätä pohdiskelua olen joutunut käymään
siinä, kun hovi- ja hallinto-oikeuksia koskeva uudistus,
jossa haetaan kahden miljoonan euron säästöjä,
tarkoittaa Kouvolassa sitä, että hovi- ja hallinto-oikeus
siirretään Kouvolasta Kuopioon. Tässä on
ollut Leif Sevónin työryhmä, ja kuitenkin
oikeusministeriö on päätynyt toisentyyppiseen
ratkaisuun. Tämä asia on vielä keskeneräinen,
ja kun itse istun lakivaliokunnassa, en ota siihen vielä kantaa,
koska tätä asiaa monella tavalla puntaroidaan.
Mutta halusin ottaa sen tässä puheessa nyt esille,
kun tämä on budjettiasia ja tässä haetaan
kahden miljoonan säästöjä.
Oikeusministeriö tosiaankin on linjannut, että Kouvolasta
yhdistetään hallinto- ja hovioikeus Kuopion hallinto-
ja hovioikeuteen, ja tätä on perusteltu karttamaantieteellä.
On tietysti alueellisesti niin, että kun muodostetaan uusi,
iso tuomiopiiri, maantieteellisesti Kuopio on siinä keskellä,
mutta on ehkä mietittävä myöskin
sitä, ketkä niitä palveluja sitten tuomiopiirissä tarvitsevat:
nehän ovat kuitenkin ihmiset. Ja asukkaat sijoittuvat suhteellisen
tasaisesti mieluummin sinne eteläpuolelle tätä uutta
tuomiopiiriä kuin pohjoiseen. Ehkä on mietittävä monta
kertaa vielä sitä, onko ylipäänsä tarpeellista
tehdä tämäntyyppistä ratkaisua
ja saavutetaanko sillä tämä kahden miljoonan
euron säästö.
Kouvola on myös liikenteellisesti solmukohdassa, sinne
pääsee hyvin kaikilla liikennevälineillä ja
junalla. Sitäkin taustaa ajatellen nämä perusteet
karttamaantieteestä eivät ole ehkä aivan
perusteltuja. Asioiden lukumäärä tällä hetkellä Kouvolassa
ja Kuopiossa on molemmissa suurin piirtein sama, vähän
yli tuhat, ja henkilökuntamääräkin
on tällä hetkellä molemmissa sama. Tämmöinen
uudistus tarkoittaisi tietysti sitä, että Kouvolasta
täytyisi sitten saada se henkilökunta siirtymään
Kuopioon, ainakin niiltä osin kuin se on mahdollista, tai
jos ei saada, niin sitten tietysti Kuopioon saada rekrytoitua uutta
porukkaa.
Tässä on myöskin sitten tilaratkaisut:
se, että Kouvolaan on rakennettu uusia tiloja ja nämä jäisivät
sitten käyttämättömiksi. Sitten,
kun Kouvolan henkilökunta siirtyy Kuopioon, täytyisi
aika tarkkaan ja kiihkottomasti pystyä pohtimaan sitä,
tuleeko tarvetta rakentaa Kuopioon lisätiloja, ja jos näin
on, niin tämä kahden miljoonan euron säästö kyllä hyvin
nopealla aikataululla siitä häviää.
Mielenkiintoinen asia tietysti tässä, arvoisa puhemies,
ihan lopuksi. Sanottakoon näin, että tähän
uuteen Itä-Suomen tuomiopiiriin kuuluisi myöskin
Pyhtään kunta. Pyhtään kunnassa
on 5 348 asukasta, joista 8,4 prosenttia, siis 450 asukasta,
on ruotsinkielisiä. Tämä aiheuttaa ensinnäkin
sen, että tästä Itä-Suomen tuomiopiiristä tulee
kaksikielinen, ja kustannusselvityksiä siltä osalta
kannattaisi varmaankin hiukan miettiä, aiheutuuko siitä jotain
kustannuksia. Mutta sitten taas toisaalta enemmänkin minä olen
huolissani niistä 450 ruotsinkielisestä, jotka
joutuvat sen palvelun hakemaan Kuopiosta asti, kun vähintään
heidät voisi jättää tästä tuomiopiiristä irti niin,
että he voisivat hakea sen Helsingistä, joka on
paljon lähempänä ja joka on valmiiksi
kaksikielinen alue.
Tässä on monta pohdittavaa asiaa vielä,
ja kun tämä on tällainen budjettisäästöasia,
kaksi miljoonaa euroa, niin sillä joudun nyt tähän
asiaan ottamaan kantaa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Turunen pohdiskeli puheenvuoronsa
aluksi lainsäädäntötyötä ja
sitä, kuinka kansanedustajan tulisi sitä tehdä — erinomaisia ajatuksia.
Itse pohdiskelin, kun Turusen puhetta kuuntelin, että lainlaatijoille
tai laintulkitsijoille olisi eduksi, mikäli lakiteksti
ja ennen kaikkea tunnusmerkistö kirjoitettaisiin niin selvästi
ja selkeästi, että sitä lakia olisi helppo
valvoa ja nämä oikeudenloukkaukset uppoaisivat
siihen tunnusmerkistöön eikä tulisi tulkintoja.
Siitä, kuka näitä lakeja sitten laatii,
voidaan olla montaa mieltä. Mutta nimenomaan lakien tulkinta
ei koskaan saisi olla sellainen veteen piirretty viiva. Asioiden
tulisi olla joko niin taikka näin mutta ei roikkua siinä välillä
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota yleisten tuomioistuinten resurssitilanteeseen. Tänä päivänä on kuultu
monta puheenvuoroa, joissa on kiinnitetty samaan asiaan huomiota.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että hallitusohjelmaan
liittyvien leikkausten vuoksi resurssit vähenevät
noin 2 miljoonalla eurolla. Tämän lisäksi
toimintaa joudutaan jo ensi vuonna sopeuttamaan tuleviin määrärahavähennyksiin.
Valiokunnan saamien selvitysten mukaan tämä merkitsee
ainakin 30—40 määräaikaisen
henkilön vähentämistä. Tämä on
valtava luku. Vuonna 2015 tuomioistuinten määrärahaleikkaukset
ovat jo runsaat 11 miljoonaa euroa.
Arvoisa herra puhemies! Yleisesti on tiedossa, että oikeusistuimien
jutturuuhka on valtava ja juttujen käsittelyajat pitenevät
jatkuvasti. Pitkät käsittelyajat eivät
aina johdu tehottomasti toimivista tuomioistuimista tai oikeuslaitoksesta yleensä
vaan
siitä, että juttua käsiteltäessä paikalla
ovat kaikki muut mutta ei vastaaja elikkä henkilö,
joka on niin sanotusti pitkillä tiedoilla kuultu rikoksesta
epäiltynä. Hän ei ole vaivautunut tulemaan
paikalle, kun oikeutta jaetaan. Paikalla ovat monta kertaa asianomistajat
ja todistajat mutta ei itse vastaaja. Onkin käsittämätöntä,
että vastaajan puuttumisen seurauksena samoja juttuja joudutaan
käsittelemään kerta toisensa jälkeen.
Kuten päivällä edustaja Soukola mielestäni osuvasti
totesi, niin myös jutun vastaajalla tulisi olla joku intressi
osallistua oikeuskäsittelyyn. Tällä hetkellä tuntuu,
että sitä intressiä ei juuri ole. Kun
vastaaja edes vaivautuisi paikalle, hänellä olisi
oikeus puolustautua, ja jos hän ei tule edustamaan itseään
taikka ei käytä asiamiestä, niin hän
samalla ikään kuin vapaaehtoisesti luopuisi oikeudestaan
puolustautua, elikkä hänelle varattaisiin tilaisuus
tulla kuulluksi, käyttää hän sitten
sen tilaisuuden tai ei. Nyt tuntuu siltä, että oikeuksia
on vain vastaajalla ja muilla pelkkiä velvollisuuksia.
Mielestäni tämä ei kyllä ole
oikein.
Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on Rikosseuraamusviraston toimintamenot. Rikosseuraamusvirasto joutuu
sopeuttamaan toimintojaan ja vähentämään
arviolta lähes 200 henkilötyövuotta.
Tilanne vaikuttaa erittäin haasteelliselta, kun muistaa,
että laitoksen henkilötyövuosia vähennettiin
vuosina 2005—2011 jo lähes 10 prosentilla. Sopeuttamistoimintojen
onnistumisen edellytyksenä on se, että vankimäärä ei
lisäänny nykytasosta ja että virastolle
ei aseteta uusia tehtäviä varaamatta niihin resursseja.
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat, me luulemme
olevamme länsimaisessa oikeusvaltiossa. On täysin
käsittämätöntä, että länsimaisessa
oikeusvaltiossa asetetaan vangeille joku tällainen piilokatto.
Karrikoiden sanottuna oikeuden puheenjohtaja tuomiota miettiessään
joutuu pohtimaan, onkohan Rikosseuraamusviraston sviiteissä vapaata
tilaa. Jos on, kiinteää, jos ei, niin ehdollista.
Tämä oli siis äärimmäisen
kärjistetty esimerkki.
Mutta eihän tämä näin voi
olla, että me joudumme pohtimaan sitä, että meillä on
vangeille joku katto. Mielestäni on päivänselvää,
että oikeudenloukkauksia tapahtuu joskus enemmän, joskus
vähemmän, poliisi suorittaa esitutkinnan, syyttäjä syyteharkinnan
ja tuomioistuimet tekevät tehtävänsä.
Mikäli oikeudenloukkaukset edellyttävät
vankeusrangaistusta, se määrätään riippumatta
siitä, onko Rikosseuraamusviraston suojissa tilaa vai eikö ole.
On syytä pohtia, kun seuraavana käsitellään sisäasiainministeriön
budjettia, sitä, että mielestäni terveyden
hoitaminen on aina halvempaa ja edullisempaa kuin sairauden hoitaminen.
Tarkoitan tällä ennaltaestävyyttä.
Sitä on syytä pohtia, kun tällä hetkellä säästetään
sekä täältä oikeusministeriön
puolelta että sisäministeriön puolelta.
Jos otettaisiin vakavaan harkintaan se, että kohdennettaisiinkin
sisäministeriön puolelle elikkä poliisitoimintaan
ennalta estäviä rahoja ja poliisi kykenisi ennalta
estämään oikeudenloukkauksia ja rikoksia,
niin rohkenen väittää, että tällä saavutettaisiin
moninkertainen hyöty siihen verrattuna, että säästetään
poliisin resursseista, annetaan oikeudenloukkausten ja rikosten
tapahtua, suoritetaan esitutkinta, syyteharkinta, oikeuskäsittely
ja vielä lopuksi Rikosseuraamusviraston palvelujakin tarvitaan.
Pohditaan siis sitä, onko järkevämpää satsata
ennaltaestävyyteen elikkä preventiiviseen toimintaan
eikä tähän niin sanottuun saattohoitoon.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, jokainen voi mielessään
pohtia sitä, jos poliisimies omalla toiminnallaan kykenee
estämään oikeudenloukkauksen, jonka seurauksena
tulisi vaikka kymmenen vuoden vankeusrangaistus. Vankeuspäivä on arvokas
päivä. Jokainen voi laskea sen, kuinka suuren
säästön tällainen ennalta estävä toiminta aiheuttaa
yhteiskunnalle.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat! Ilta on aika pitkällä.
Muistuttaisin, että meillä on kuitenkin suositus
noin 5 minuutin pituisista puheenvuoroista. Yritetään
ottaa se tämmöisenä myöhäisenä iltahetkenä jo huomioon.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhteen asiaan haluan tässä oikeusministeriön
hallinnonalalla kiinnittää huomiota, ja se on se,
että budjettiesityksessä kerrotaan, että joku vankiloista
Suomessa tullaan lakkauttamaan. Kannan siitä kyllä huolta,
että se vankila, joka lakkautettavaksi tulee, ei ainakaan
tulisi olemaan Pelsossa oleva vankila. Sen sijaan se tarvitsisi
remonttia. Siihen on paljonkin perusteita, minkä takia
tämä maaseudulla oleva vankila on erinomainen.
Siellä ensinnäkin vangit voivat työskennellä maa-
ja metsätaloustöissä, ja he voivat osallistua
niin päihdekuntoutukseen kuin myös yhteisöhoitoon.
Sen lisäksi, että se on maalla ja näitten
asioitten parissa voi työskennellä, se on myös
erittäin merkittävä alkuperäisrodun
geenipankki, eli muun muassa noin puolet Suomen Lapin lehmistä on
tällä hetkellä siellä. Kuulin,
että ministeri Henriksson aiemmin päivällä on
kantaa tähän asiaan ottanutkin ja suhtautuu myönteisesti
siihen, että Pelson vankila olisi näitten säilytettävien
vankiloiden joukossa. Minun mielestäni se on erittäin
hyvä asia, ja kannatan kyllä sitä hyvin
lämpimästi ja toivon, että tämä vankila
tulee säilymään.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kaksi asiaa haluan nostaa esille tässä keskustelussa,
toisena sakon muunnon vaikutukset Suomen kaupan hävikkiin
ja pienten taparikollisten toimintaan Suomessa. Vuonna 2008 valitettavasti
itsekin olin tässä salissa silloin päättämässä, että sakon
muuntorangaistuksesta luovutaan. Me käytimme siitä silloin
hyvin kriittisiä puheenvuoroja. Silloin oikeusministeri
halusi asiaa eteenpäin viedä ja eduskunnassa lisäsimme
ehdon, että tämän vaikutuksia tulee seurata,
miten se vaikuttaa muun muassa näiden näpistysten
määrään.
Nyt kun tuosta vuodesta 2008 on kulunut useampi kokonainen vuosi,
niin tilastot osoittavat yksinkertaisen selkeästi, että hävikki
on kasvanut noin 30 miljoonaa euroa vuodessa siitä, mitä se
oli siihen aikaan, kun sakon muunto oli käytössä.
Vastaavasti säästöt tässä toimenpiteessä ovat
vuositasolla olleet noin 7 miljoonaa: 110—170 muuntovankia
on vankiloista saatu pois. Tästä voi tietysti
nopeasti laskea, että joku tuon yhtälön
lopulta maksaa. Jos toisella kädellä säästämme
tuon 7 miljoonaa, niin toisella kädellä sitten
vielä 30 miljoonaa tai vähennyksenä 23
miljoonaa lisää maksamme näiden lisääntyneiden myymälävarkauksien
ja näpistyksien myötä. Kaiken kaikkiaan
hävikki on tänä päivänä hieman
arvioista riippuen 400—500 miljoonaa, eli jokainen suomalainen
maksaa käytännössä noin 100
euroa vuodessa näiden näpistysten takia enempi
ruokakaupan laskua. Näinhän se menee, että kyllä tuo
lasku loppupelissä aina kaupan rehellisille asiakkaille
tulee. Lisäksi kaupalle aiheutuu noin 100 miljoonaa valvontajärjestelmien
ja turvajärjestelmien ylläpidosta ja käytöstä, eli
kustannukset ovat varsin suuria.
Olemme odottaneet ja esittäneet, että sakon muunto
voitaisiin palauttaa takaisin. Näyttää siltä,
että nykyiselläkään oikeusministerillä ei
siihen halua ole, mutta työryhmä on esittänyt
tällaista sakkopalvelua nyt osaltaan korvaamaan sitä tilannetta
niin, että jokainen joutuisi tavalla tai toisella vastuuseen
myös näistä myymälävarkauksista.
Tällä hetkellä osa pääsee
ilman minkäänlaista rangaistusta, ja itse asiassa
kaupat eivät enää edes aktiivisesti ole
näissä toimineet, kun siitä ei oikeasti
mitään rangaistusta ole näille pienille
taparikollisille eikä vähän isommillekaan
aiheutunut. Toivon, että oikeusministeri Henriksson nyt
oikeasti vie tätä sakkopalvelurangaistusta aktiivisesti
eteenpäin. Muuntorangaistusjärjestelmän
kehittämisen pitäisi tulla eduskunnan käsittelyyn
ensi vuonna ja mielellään niin — näin
itse toivon — että laki saataisiin mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa käyttöön.
Palaan tuohon toiseen asiaan toisessa puheenvuorossani. Otan
silloin lasten seksuaalisen hyväksikäytön
vielä esille.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ongelmien ennaltaehkäiseminen
on todella aina ongelmien jälkihoitoa edullisempaa, tehokkaampaa
ja inhimillisempää. Edustaja Hongisto puheenvuorossaan
vetosi esimerkiksi poliisin resursseihin, ja aiempien hallinnonalojen
käsittelyn yhteydessä on vedottu esimerkiksi Tullin
resursseihin ennaltaehkäistä niitä tapahtumia, jotka
lopulta päätyvät oikeusistuinten ratkottaviksi.
Myös itse haluan tätä näkökulmaa
painottaa.
Haluan painottaa myös ongelmien ennaltaehkäisyä nuorten
osalta. Nuorten syrjäytymisen estäminen on hallituksen
tärkeimpiä tavoitteita, ja kyllä nuorelle
ihmiselle varmin tapa syrjäytyä pysyvällä tavalla
yhteiskunnasta on ajautua pienten rötösten kautta
lopulta rikoksen tielle ja päätyä vankilaan.
Oikeusministeriön tulee todella panostaa siihen, että nuorten
rikoksentekijöiden prosessit nopeutuvat niin, että yhteiskunta
asettaa selvät rajat riittävän hyvissä ajoin
niin, että pienemmät rikokset eivät sitten
johda siihen, että nuori esimerkiksi tuomiota odottaessaan
ajautuu tekemään jotain senkaltaista peruuttamatonta,
joka vie sitten pitkäksi aikaa vankilaan ja varmasti siihen
syrjäytymiskehitykseen, joka on yhteiskunnalle äärimmäisen
kallista.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Käytän tässä puheenvuoron
koskien oikeusministeriön hallinnonalaan kuuluvan ILO 169 -sopimuksen
ratifiointiin liittyviä asioita. Hallitusohjelmassahan
on maininta siitä, että on tavoitteena tämä ratifiointi
tällä vaalikaudella, ja hallitus on äsken
linjannut iltakoulussaan ja oikeusministeriö siitä erikseen
tiedottanut, että kaikin keinoin pyritään
poistamaan niitä esteitä, jotka tälle
ratifioinnille ovat olemassa.
Muutamasta esteestä tässä nyt mainitsen.
Minulla oli äsken nimittäin tilaisuus olla mukana Inarissa
seminaarissa, johon osallistui liki 200 ihmistä. Siellä nousi
vahvasti esiin tällainen uusi yhdistys, jonka saamelaiset
ovat perustaneet, metsä-, kalastaja- ja tunturisaamelaisten
yhdistys, joka näyttää kokoavan runsaasti
jäseniä, ja siellä nousi voimakkaasti
esiin kysymys siitä, miksi he, vaikka heillä on
erittäin voimakas identifikaatio saamelaisuuteen, eivät
pääse mukaan saamelaiskäräjien
vaaliluetteloon. He eivät siis pääse
osallistumaan siihen toimintaan, joka on keskeinen tässä koko
saamelaiskysymyksessä.
Polveutuminen esivanhemmista on aivan kiistaton. Heillä on
ollut kielenhallinta omissa suvuissaan vielä 1800-luvulla,
mutta voimakkaan suomalaistamispolitiikan seurauksena monet ovat
menettäneet kielensä ja nyt ovat sitten opiskelleet
uudelleen ja oppineet uudelleen äitiensä ja isiensä kielen,
mutta siitä huolimatta heitä ei hyväksytä mukaan
saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. Tämä on
mielestäni todella väärin ja loukkaa
näiden ihmisten ihmisarvoa. Heiltä riistetään oikeus
omiin juuriinsa ja omaan identiteettiin. Sen sijaan he saattavat
todeta sen, että saamelaiskäräjien vaaliluettelossa
on monia sellaisia ihmisiä, jotka ovat tuolle alueelle
tulleet huomattavasti myöhemmin kuin heidän esi-isänsä,
ja he ovat sitten täysivaltaisia saamelaiskäräjien
vaaliluettelon jäseniä ja osallistuvat päätöksentekoon.
He käyttävät sitä valtaa, mitä saamelaiskäräjät
sillä alueella tietyissä asioissa käyttää.
Nykyinen saamelaiskäräjien johtohan on sitä mieltä,
että vain heillä itsellään on
oikeus täydentää tuota vaaliluetteloa,
ja sitten valitusten kautta sinne voidaan uusia jäseniä ottaa,
elleivät he itse heitä hyväksy. Korkein
hallinto-oikeus on vuosi sitten linjannut tilannetta vähän
uudelleen ja hyväksynyt muutamia valituksia, ja tällä tavalla näyttäisi
siltä, että tässä jäsenyyskysymyksessä voidaan
päästä vähän väljemmille
vesille.
Oikeusministeri Henriksson totesi tänä päivänä aiemmin
täällä, että tätä vaalilakia
ollaan nyt muuttamassa, ja täytyy todella panna toivoa
siihen, että sitä muutetaan oikeaan suuntaan.
Se saattaisi silloin parhaimmassa tapauksessa johtaa siihen, että muutamia
satoja jäseniä — näin itse kuvittelisin,
että muutamia satoja jäseniä — hakeutuu
ja pääsee mukaan tuonne. Tuskin kuitenkaan tuhansia
jäseniä on hakeutumassa tuohon vaaliluetteloon
mukaan. Se on erittäin tärkeä kysymys
ja oikeudenmukaisuuskysymys ja ihmisoikeuskysymys ja tällä hetkellä minun
käsitykseni mukaan suurin syy sille, että tätä ratifiointia
ei voida nykyisessä tilanteessa toteuttaa.
Toinen asia liittyy saamelaisalueeseen. Norjassa ja Ruotsissa,
joilla on suurin piirtein samanlainen historia — Ruotsilla
aivan samanlainen yhteinen historia kuin Suomella näissä asioissa — on
lähdetty siitä, että koko poronhoitoalue
on saamelaisaluetta. Suomessa tämä tarkoittaisi huomattavasti
laajempaa aluetta, koko Lappia ja aina Kuusamoon saakka ulottuvaa
aluetta, jossa nyt poronhoitoa harrastetaan ja jossa nykyiset paliskunnat
toimivat. Siellä ovat vanhat lapinkylät. Ne ovat
kartalta löydettävissä, nämä vanhojen
lapinkylien alueet.
Tämä aluekysymys on nimittäin toinen.
Sehän on tällä hetkellä lähinnä,
sanotaan näin, viivoittimella vedetty alue, jossa on kolme
pohjoisinta kuntaa plus Vuotson alue Sodankylästä rajattu
tähän saamelaisalueeksi, kulttuuri-itsehallintoalueeksi,
niin kuin sitä kutsutaan.
Kolmanneksi. On tärkeää, että tässä vaiheessa oikeusministeriö ottaa
huomioon tutkimukset, joita on tehty. Ei tätä asiaa
voida pelkkien mututuntemusten mukaan hoitaa, vaan kyllä niiden ratkaisujen
täytyy näihin aivan selkeisiin oikeudellisiin
selvityksiin perustua jatkossa. Se koskee erityisesti maankäyttö-
ja maaoikeuskysymyksiä. Ministeri on nyt todennut, että ratifiointi ei
kosketa näitä ollenkaan, mutta on vaikea uskoa,
että näin olisi, (Puhemies koputtaa) koska tämä ILO-sopimus
on kansainvälinen sopimus.
Arvoisa puhemies! Pari asiaa vielä. Tämä on kansainvälinen
sopimus, jota myös kansainvälisesti seurataan,
ja ainakin Etelä-Amerikassa, josta tämä on
lähtenyt liikkeelle, on päädytty siihen,
että esimerkiksi Kolumbiassa on siirretty alkuperäiskansalle
satojatuhansia hehtaareja maata heidän käyttöönsä.
Tämä lähtökohta, jossa maaoikeuskysymykset
ovat keskeisesti esillä, on saamelaiskäräjien
nykyisen johdon lähtökohta, joten tässä on
melkoinen asia selvitettävänä, että päästään
tässä asiassa oikeille raiteille.
Arvoisa puhemies! Lopuksi kielestä ja kulttuurista.
Olen sivistysihminen ja kärsin suunnattomasti, jos ainutkaan
kieli maapallolta katoaa, ja meidän omasta maastamme ei
missään nimessä yksikään
näistä kolmesta saamelaiskielestä saisi kadota.
Olen itse ajatellut tässä, että meidän
täytyy suorastaan voimakkaasti sitoutua kaikkien kolmen
saamen kielen — pohjoissaamen, inarinsaamen ja kolttakielen — pelastusoperaatioon.
Pohjoissaamen
kielihän on vahva, mutta siinäkin tarvitaan tukea
siinä suhteessa, että sitä täytyy saada
opiskella kaikkialla Suomessa eikä tueta sen opiskelua
pelkästään saamelaisalueella.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa paljon useammin
kuulee puheenvuoroja, joissa kannetaan huolta vankien oloista, kuin
puheenvuoroja, joissa kannettaisiin huolta rikosten uhreista ja
heidän asemastaan. Sen takia halusin tässä oikeusministeriön
hallinnonalan yhteydessä käyttää vielä toisen
puheenvuoron ja nostaa esille lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset.
Minun mielestäni lapsiin ja alle 18-vuotiaisiin nuoriin
kohdistuneiden seksuaalirikosten vanhentumisajoista olisi syytä luopua
kokonaan. Kuutisen vuotta sitten, vuonna 2006, lainsäädäntöä muutettiin,
vanhentumisaikoja pidennettiin, mutta edelleen lasten seksuaalirikoksista
useat vanhenevat uhrin täyttäessä 28
vuotta. Arki on kuitenkin osoittanut sen, että monissa
tapauksissa tällaiset sairaat rikokset alkavat aueta uhrinkin
mielessä jopa vasta keski-ikäänkin tultaessa. Minun
mielestäni näitä rikoksia pitäisi
voida tutkia ja selvittää myös siinä vaiheessa,
kun rikoksen uhri on vanhempi kuin 28-vuotias.
Tiedän, että osa poliisimiehistä on
sitä mieltä, että tässä tulee
näyttöongelmia. Näin varmasti kaikissa
rikoksissa on, kun puhutaan kymmenien vuosien toleranssista rikoksen
tapahtumisen ja sitten esille nousemisen aikaan. Varmasti on myös
niin, että kun kyse on lapsista, joihin rikos on kohdistunut,
niin tuo näyttöongelma voi olla merkittävä,
mutta kyllä nämä rikoksen uhrit ovat
kokeneet sen loukkaavaksi, että heidän rikostaan
ei ole lainkaan tutkittu, on sitten lopputulos mikä tahansa.
Arvoisa puhemies! Minä pidän tärkeänä,
että lapsiin ja nuoriin kohdistuvat seksuaalirikokset voitaisiin
siis selvittää vielä vuosienkin jälkeen. Seksuaalirikosten
ja lasten hyväksikäyttötapausten kohdalla
on edelleen olemassa siis ajallinen rajoite syytteen nostamiselle.
Tämä käytännössä tarkoittaa
sitä, että rikos vanhenee, kun aikaa kuluu, eikä siitä sen
jälkeen enää voida nostaa syytettä.
Näin ollen Suomessa edelleen jopa lapsen raiskaaminen,
insesti, pedofilia ja lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö vanhenevat
rikoksina eikä niistä joudu enää vuosien
päästä vastuuseen.
Vuonna 2006 tehty lakiuudistus ei siis vieläkään
mahdollista pikkulapsiin kohdistuneiden törkeidenkään
raiskauksien tutkintaa enää uhrin saavutettua
keski-iän. Olen tehnyt aiemmin esityksen oikeusministerille,
että rikoslakia muutettaisiin niin, että lapsen
seksuaalinen hyväksikäyttö tai törkeä lapsen
seksuaalinen hyväksikäyttö ei vanhenisi
rikoksena koskaan. Tuon esityksen jälkeen olen saanut asiasta
runsaasti palautetta ja haluan tämän asian nostaa
nyt myös täällä keskustelussa
uudelleen esille.
Minun mielestäni samaa sääntöä tulisi
soveltaa myös alle 18-vuotiaan raiskaukseen, törkeään
raiskaukseen ja pakottamiseen sukupuoliyhteyteen. Niidenkään
ei minun mielestäni pitäisi rikoksina vanheta
koskaan.
Vanhenemissäännöksiä pitää siis
minusta uudistaa niin, että syyteoikeus ei näissä lapsiin
ja nuoriin kohdistuvissa sairaissa rikoksissa vanhene koskaan, ja
samalla esitän, että lakia muutettaisiin Lastensuojelun
Keskusliiton ehdotuksen mukaan myös niin, että "lapsen
seksuaalinen hyväksikäyttö" -termi
korvattaisiin laissa uudella rikosnimikkeellä "lapsen seksuaalisen
koskemattomuuden loukkaus".
Arvoisa puhemies! Toinen asia, joka näissä seksuaalirikoksissa
usein tulee esille, on sitten kyse lapsista, nuorista taikka aikuisista
henkilöistä, on oikeudenkäyntiajat, jotka
Suomessa ovat edelleen liian pitkiä. Toivon, että näihin
oikeusministeriössä kiinnitetään
huomiota. Nämä ovat rikoksia, jotka aina uudestaan
tulevat mieleen ja esille, kun niitä käydään
eri oikeusasteissa läpi. Minun mielestäni olisi
inhimillistä, että nämä oikeudenkäynnit
käytäisiin mahdollisimman nopeasti.
Toisaalta, arvoisa puhemies, toivon myös sitä,
että näitä käsittelytapoja mietittäisiin
entistä tarkemmin. Tänä päivänä tulee
edelleen palautetta siitä, että hienotunteisuus
näitä rikoksen uhreja kohtaan usein jää pienemmälle
huomiolle näissä oikeudenkäynneissä,
ja toivoisin, että siihen kiinnitettäisiin suurempaa
huomiota. Toivon, että tässä salissa
kuulisi enemmän puheenvuoroja rikoksen uhrien kohtelusta,
heidän perheittensä kohtelusta ja tuesta, kuin
siitä, onko vangeilla nyt vankilassa kaikki niin hyvin
kuin arkielämässä.
Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.