29) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholilain 33 ja
40 §:n muuttamisesta
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholimainonta on viime ja tällä hallituskaudella
herätellyt kiivasta keskustelua. Viime hallituskaudella
enemmistö kansanedustajista allekirjoitti aloitteen
alkoholimainonnan rajoittamisesta. Alkoholiteollisuuden kiivaan
vastustuksen ansiosta asia ei edennyt kuitenkaan päätöksentekoon.
Tällä vaalikaudella mainonnan rajoittamista on
valmisteltu sekä peruspalveluministeri Guzenina-Richardsonin
että Huovisen johdolla. Mallia valmistelussa on otettu
Ranskasta, jossa alkoholin niin sanottu mielikuvamainonta on ollut
jo pitkään kiellettyä. Vastakkain pitkään
jatkuneessa kädenväännössä ovat
olleet päihdehaittojen vähentäminen ja
toisaalta alkoholiteollisuuden intressi myynnin edistämiseen.
Toisin kuin alkoholimainonnan puolestapuhujat usein väittävät,
alkoholimainonnan vaikutuksista nuorten alkoholinkäyttöön
on nykyään olemassa vahva kansainvälinen
tietopohja. Alkoholimainonta sekä aikaistaa että lisää nuorten
alkoholinkäyttöä. Mainonnan rajoittaminen
on nousemassa vahvasti Suomen lisäksi myös muualla Euroopassa
keskusteluun yhtenä keinona päihdehaittojen vähentämiseen.
Tätä taustaa vasten katson, että tämä hallituksen
esitys on oikeansuuntainen.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse pidän tätä esitystä ihan
kannatettavana, vaikka meillä aika lailla kiihkomielisesti
ollaan sitä mieltä tietyn porukan joukossa, että kieltolailla, kaiken
kieltämällä päästäisiin
tässä parhaaseen tulokseen. Itse uskon, että tämä on
hyvä ratkaisu, joka nyt tehdään, ja uskon
paremminkin siihen, että alkoholin haitoista keskustelemalla,
pitämällä niitä esillä niin
vaikkapa murrosiässä olevien nuorten kuin vanhempienkin,
aikuisiässä olevien keskuudessa saadaan parempia
tuloksia kuin sillä, että kieltäisimme
alkoholin olemassaolon mainonnan täyskieltämisellä.
Minun mielestäni on hyvä tämä suomalainen
malli, jossa mielikuvamainonta on sen perinteisessä mielessä ollut
jo aiemminkin kielletty, ja myös ala on toiminut erittäin
vastuullisesti tässä.
Arvoisa puhemies! Yksi oleellinen asia on tietysti hinta, mitä alkoholi
maksaa. Uskon, että sillä ja saatavuudella on
isompi vaikutus kuin sillä, onko mainoksia lehdissä tai
televisiossa nykyisellä tavalla. Itse toivoisin, että tuota
valvontaa voitaisiin tehostaa, ja yksi ihan varteenotettava ajatus
siinä olisi edustaja Jaana Pelkosen esitys siitä,
että alkoholivero ravintoloissa laskettaisiin 24 prosentista
14:ään. Suomessa ravintolassa nautitaan huomattavan
pieni osuus alkoholista, ja se olisi siellä paremmin valvottavissa
kuin tuontijuomana taikka kaupoista ostettuna. Toisaalta myös
jos pidämme huolen, että suomalainen alkoholi
ei ole paljon kovemmin verotettua ja sitä kautta kovempihintaista
kuin esimerkiksi Virossa, pystymme huolehtimaan paremmin alkoholin
haitoista.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvin suuri osa lapsista altistuu toistuvasti
alkoholimainonnalle useiden tiedotuskanavien kautta. Kiistatta on
todistettu, että nuoruudessa aloitettu alkoholinkäyttö on
terveydelle haitallista ja johtaa usein suurkulutukseen ja alkoholiriippuvuuteen
sekä lisääntyneisiin alkoholiongelmiin
aikuisena. Alkoholimainonnan tiedetään aikaistavan
ja lisäävän alkoholinkäyttöä.
Kun tietopohja alkoholimainonnan vaikutuksesta on vahvistunut, mainonnan
rajoittaminen on noussut esille päihdehaittojen vähentämiseksi.
Vähennettäessä lasten ja nuorten altistusta
alkoholimainonnalle tehokkainta on mainonnan rajoittaminen sekä määrällisesti
että sisällöllisesti. Erityisesti urheilutapahtumien
ja alkoholin yhteys on ongelmallinen.
Tutkimustulokset nuorten alkoholinkäytöstä ovat
hyvin ristiriitaiset, ja haittavaikutukset näkyvät
vasta vuosien kuluttua. Kun on kyse nuorista, jopa lapsista, alkoholihaitat
vaikuttavat fyysisen ja psyykkisen terveyden ja kasvun kehitykseen.
Tämä hallituksen esitys on oikeansuuntainen, mutta
myös mielikuvamainonta tulisi kieltää.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys alkoholilain 33 ja 40 §:n muuttamisesta.
Esityksen tavoitteena on rajoittaa mietojen alkoholijuomien mainontaa,
jotta lapset ja nuoret altistuisivat alkoholimainonnalle nykyistä vähemmän.
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa saimme viranomaisselvityksen,
jonka perusteella on vahvaa tutkimusnäyttöä siitä,
että alaikäiset tavoittavan alkoholimainonnan
kattava rajoittaminen on vaikuttava ja kustannustehokas keino ehkäistä päihdeongelmien
syntymistä ja alkoholinkäytön varhainen
aloittaminen ennustaa vahvasti riippuvuusongelmia aikuisiässä ja
vaurioittaa nuoren fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista
kehitystä ja oppimiskykyä. Myös alkoholin
akuutit riskit, kuten myrkytykset, onnettomuudet ja väkivalta,
kohtaavat nuoria yleisemmin kuin aikuisia.
Valiokunnassa totesimme, että alkoholinkäytön
alkamisiän lykkääntyminen ja alaikäisten säännöllisen
alkoholinkäytön ja humalajuomisen vähentäminen
vähentävät tehokkaasti myös yksilöille
koituvia haittoja ja tuovat merkittäviä yhteiskunnallisia
hyötyjä ja taloudellisia säästöjä.
Kuulimme myös asiantuntijoita mielikuva- tai elämäntyylimainonnasta,
ja se oli kyllä hyvin seikkaperäistä,
ja saimme tarkan tiedon siitä, miten vahva vaikutus lapsiin
ja nuoriin mielikuvamainonnalla on. On todennäköistä,
että seuraavan kerran, kun palataan tähän
lakiin uudemman kerran, siinä vaiheessa myös palataan
tähän mielikuvamainonnan kieltämiseen.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse esitän sellaista kantaa,
että olen sitä mieltä, että luodaanko
taas tietyllä tavalla tabua tässä. Me
keskustelemme kieltämisestä, ja yleensä,
kun suomalaiset keskustelevat kaikesta kieltämisestä,
se muodostuukin mielenkiintoiseksi asiaksi. Sen sijaan, että me
kuuntelemme viranomaisia, pitäisikö katsoa kuitenkin
lähipiiriä ja perhettä ja muuta?
Itselläni on aika monesta muustakin maasta kokemuksia.
On se aika ihme, että monessa muussa Euroopan maassa tämä ei
ole mitenkään ongelma asiana vaan siellä osataan
toimia ja käyttäytyä myöskin
toiminnassa ja kulttuurissa, jossa alkoholi on normaali osa muttei
liiallinen osa, ja Suomessa on joku tällainen ihmeellinen kulttuuri.
Pitäisikö sitä pyrkiä muuttamaan?
Olen täysin samaa mieltä edustaja Heinosen
ja Pelkosen kanssa siinä, miten me voisimme ohjata: ehkä juuri
tällaiseen ravintolakäyttäytymiseen sen
sijaan, että ollaan tällaisessa suomalaisessa
perinteisessä alkoholikulttuurissa, vaikka tosiaan 24 prosentista
14 prosenttiin, koska se on hyvin pieni prosentti, mitä siellä juodaan.
Siellä ollaan myöskin valvotussa sosiaalisessa
tilanteessa, jolloin pystytään myöskin
puuttumaan siihen käyttäytymiseen.
Sitten viimeisenä, kun puhutaan, että otetaan mallia
Ranskasta, jossa mielikuvamainonta on kielletty, siellähän
se mainonta tapahtuu hinnalla, jolloin tulee juuri se väärä kuva,
koska mielikuva-asiat ovat kiellettyjä.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! "Vastuullisuus" on varmastikin se sana,
mitä tässä keskustelussa olisi syytä pitää mielessä.
Me varmasti kaikki haluamme, että suomalaisten nuorten
aikuisten ja aikuisten alkoholinkäyttö olisi vastuullista.
Sen sijaan jos me rupeamme puhumaan totaalikiellosta, niin silloin me
oikeasti suljemme silmät siltä todellisuudelta,
millaisessa maailmassa nuoret tänä päivänä elävät.
He ovat valtavan hyviä internetin käyttäjiä,
he katsovat kansainvälisiä televisiokanavia, ja
he ovat muutenkin kansainvälisiä. Kyllä he
näkevät alkoholimainontaa aika monessakin paikassa.
Sen sijaan mielestäni täytyy muistaa myös
se, että tämän päivän
nuorissa on hyvin paljon näitä niin sanottuja
streittareita, jotka eivät käytä alkoholia
lainkaan, vaikkakin me totta kai olemme huolissamme siitä,
että monilla nuorilla alkoholin käyttöikä on
varsin alhainen.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että perheen, kodin
ja niiden vanhempien esimerkki ja vanhempien vastuullisuus — se
on ehkä se kaikkein suurin asia, mihin kodeissa pystytään
vaikuttamaan. Totta kai meillä on myös aina se
hinta, saatavuus ja valistus, mutta vanhempien esimerkkiin uskon
eniten.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholin kulutukseen voidaan vaikuttaa
saatavuudella, hinnalla ja sitten valistuksen kautta ja markkinoinnin
kautta. Nyt meillä on toisessa käsittelyssä hallituksen
esitys, jossa rajoitetaan alkoholimainontaa ja kielletään
ulkomainonta. Hallituksen esitys on hieman ristiriitainen sikäli, että tilanteessa,
missä kielletään ulkomainonta, kuitenkin
ollaan sallimassa esimerkiksi urheilutapahtumissa oleva alkoholiin
liittyvä mainonta.
Täällä keskustelussa yritetään
nyt väittää, että olisi tulossa
joku totaalikielto, jota osa edustajista ajaisi. En minä ainakaan
tiedä yhtään edustajaa, joka ajaisi mainonnan
totaalikieltoa. Sen sijaan tiedän suuren joukon edustajia,
jotka ovat sitä mieltä, että mielikuvamainonnan
kieltäminen olisi järkevää tilanteessa,
jossa halutaan vaikuttaa ennen kaikkea lasten ja nuorten mielikuviin
siitä, millainen vaikutus alkoholilla voi olla.
Meillä oli valiokunnassa erittäin hyvä kuuleminen,
jossa muun muassa asetettiin vastakkain sanat valistus ja mainonta.
Miten näillä resursseilla, joita valistukseen
on käytettävissä, voi olla mitään
vaikutusta, tai onneksi edes jotain vaikutusta on, mutta miten voi
olla suuremman mittaluokan vaikutusta tilanteessa, jossa mainontaan kuitenkin
kyetään käyttämään
aivan toisenlainen määrä resursseja kuin
meillä on käytettävissä valistukseen?
Kun lukee sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön,
saatikka sitten sivistysvaliokunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
antaman lausunnon, voisi tehdä sen johtopäätöksen,
että me olisimme jo tänään tällä päätöksellä kieltämässä alkoholin
mielikuvamainontaa. Toisin on nyt kuitenkin käymässä,
ja tästä ei voi onnitella kuin panimoteollisuutta.
Ykköskäsittelyssä todettiin edustaja
Vehviläisen suulla, että meillä panimoteollisuus
tarvitsee jääkiekkoa mutta jääkiekko
ei tarvitse panimoteollisuutta. Tässä konkreettinen pelkistys
siihen, mistä tässä loppujen lopuksi
on kysymys.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puheenjohtaja! Totta on, että meillä alkoholikulttuuri
poikkeaa aika paljon eurooppalaisesta kulttuurista. Tosiasia on,
että suomalaisten lasten ja nuorten humalajuominen on edelleen
yleisempää kuin Euroopassa keskimäärin.
Eurooppalaisen koululaistutkimuksen mukaan 15—16-vuotiaiden
humalajuominen on Suomessa lähes kaksi kertaa niin yleistä kuin
Etelä-Euroopan maissa ja yleisempää kuin
esimerkiksi Ruotsissa tai Norjassa. Lisäksi 18-vuotiaiden
humalajuomisen yleisyys oli nuorten terveystapatutkimuksessa vuonna
2009 koko 30-vuotisen tutkimusjakson korkein, ja se oli kohonnut
erityisesti tytöillä.
Voi sanoa, että minusta tämä esitys
on siinä suhteessa askel oikeaan suuntaan, että tällä pyritään
suojaamaan nimenomaan lapsia ja nuoria. On hyvä, että tätä perinteistä mainontaa
suitsitaan, samoin kuin sovellusmainontaa sosiaalisessa mediassa,
mutta totta on, että nuo urheilutapahtumat jäivät
vielä ulkopuolelle, ja toivon, että tämä saadaan
korjattua sitten tulevaisuudessa. Ei ole oikein, että alkoholimainontaa
kaadetaan kurkusta alas nuorille bussipysäkeillä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy henkilökohtaisestikin
myöntää, että tämä lakiesitys
oli aika vaikeasti sulateltavissa. Voin oikeastaan viitata jo viime
kauteen: sosiaali- ja terveysvaliokunta teki yhteisen lakiesityksen,
joka oli ensinnäkin huomattavasti tiukempi kuin tämä lakiesitys,
ja se sai oikeastaan vissiin kaikki puolueet mukaan, mutta se ei
vain edennyt eduskunnassa.
Mutta, arvoisa puhemies, sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tehtiin
myös asiantuntijoille selkeä kysymys siitä,
mitenkä he näkevät tämän
alkoholimainonnan lainsäädännön,
ja kaikki muut asiantuntijat olivat sitä mieltä,
että he tukisivat niin sanottua Ranskan-mallia tai tuotemerkintää, ainoastaan
panimoteollisuus oli asiantuntijoista se, joka katsoi, että tämä hallituksen
esitys tällaisenaan on hyvä.
Sivistysvaliokunta teki mielestäni erittäin
hyvän lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Se suhtautui
asiaan erittäin kriittisesti. Se toi siellä esille
muun muassa sen, että alkoholilain kokonaisuudistuksen
yhteydessä sen tavoitteena tämän alkoholimainonnan
osalta pitää olla nimenomaan täyskielto.
Sivistysvaliokunta myös puuttui tähän
televisiomainonnan aikarajaan, elikkä sieltä esitettiin,
että tämä aikaraja ei olisi riittävä, vaan
sitä pitäisi nostaa tunnilla. Ongelmana on kuitenkin
se, että esimerkiksi internetissä nuorten on mahdollista
katsoa vastaavia ohjelmia ympäri vuorokauden, elikkä siltä osin
tämä televisiomainontaan liittyvä aikataulutus
ei välttämättä tänä päivänä ole
sitä, mitä se ehkä muutamia vuosia sitten
oli.
Arvoisa puhemies! Myös perustuslakivaliokunta katsoi,
että tämä lakiesitys on ristiriitainen,
viitaten muun muassa urheilukilpailuihin liittyvään
mainontaan ja muuhun ulkomainontaan. Siltä osin tämä lakiesitys
on menossa parempaan suuntaan, mutta toivoisin, että kun
seuraavaa alkoholilain kokonaisuudistusta käydään läpi,
niin tätä sivistysvaliokunnan tahtotilaa noudatettaisiin
myös sitten seuraavassa lakiesitysvalmistelussa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä kansainväliset vertailut
osoittavat sen, että ei mietojen alkoholijuomien mainonta
lisää alkoholinkulutuksen määrää,
vaan ennen muuta vaikuttaa siihen, mitä tuotteita ostetaan,
ja siitä loppupelissä tässäkin
on kyse. Eli mietojen alkoholijuomien mainonnalla tuetaan kovassa
kilpailussa suurien, maailmanlaajuisten tuotemerkkien seassa myös
pienempiä, kotimaisia tuotemerkkejä. Minun mielestäni
tämä täytyy tässä rehellisesti
tunnustaa.
Eli meillä kuitenkin kansainvälistä mainontaa tulee
olemaan, vaikka se ajettaisiin läpi, että Suomessa
alkoholin mainonta rajoitettaisiin täällä esitetyillä tavoilla.
Meillä tulee näkymään alkoholia
internetissä kasvavassa määrin, myös
lukuisilla tv-kanavilla, joita nuoriso katsoo, ja vaikka haluaisimme,
niin me emme pysty sitä Suomessa estämään
näiltä kanavilta, joita ulkomailta seurataan.
Sen takia minun mielestäni olisi järjetöntä tehdä sellaista
lainsäädäntöä, missä me
tukahduttaisimme suomalaiset pienpanimot ja heidän työpaikkansa
hukattaisiin, vaan annetaan heidän toimia vastuullisella
tavalla, niin kuin meillä tällä hetkellä he
toimivat. He ovat tehneet omille toimijoille runsaasti sellaista
säädäntöä, jota lakiin
ei ole kirjattu eikä ole tarvinnutkaan kirjata.
Niin kuin täällä valiokunnan puheenjohtaja
toi esille, parhaat keinot ovat valistus, hinta ja saatavuus, ja
laitetaan panokset ennen muuta sinne. Niillä me saamme
parhaita tuloksia aikaan.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minulla on sen verran kokemusta tuosta kyseisestä aineesta,
että voisin puhua kokemuksen rintaäänellä.
Nuorena miehenä, kun minä olin, silloin oli viinakortit
ja tämmöiset ja säännöstelyt.
Mutta juominen oli siihen aikaan ainoastaan humalahakuista. Ei sitä tipoiteltu.
Ja se oppi meni kyllä minullekin hyvin perille.
Elikkä sanon näin, että jos tuohon
halutaan vaikuttaa, niin se vanhempien esimerkki ja valistus on
ihan paras, ei se jyrkkä kielto. Jos me teemme tuohon seinään
vaikka reiän ja kirjoitamme siihen ylös, että "edustaja, älä vain
katso tähän", niin joka ilta joku kävisi
vilkaisemassa, että mitähän siellä oikein
on. Elikkä se herättää vain
semmoisen uteliaan mielen, ja sitten kun on esimerkki ollut tämmöinen,
että änkyräkänni, niin se haetaan
sieltä.
Kyllä se sillä tavalla on, että se
valistus — mainonnan kyllä voi lopettaa, siitä eivät
hyödy kuin nämä isot firmat ja osinkomiehet — on
tärkeintä tässä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuultavina
olleet asiantuntijat, voi sanoa, poikkeuksetta, suurin piirtein
poikkeuksetta, olivat sitä mieltä, että tätä alkoholimainontaa
nimenomaan mielikuvamainonnan osalta olisi pitänyt kieltää,
ja samoin suurin osa oli myös sitä mieltä,
että urheilutapahtumissa tämä mainonta
pitäisi kieltää. Mutta tällä kertaa
nämä esitykset eivät menneet läpi,
ja se on todella harmi.
Tässä oli puhetta, että perheillä on
tietysti oma vastuunsa, mutta kyllä monelta asiantuntijalta tuli
valiokunnassa tieto siitä, että he haluavat myös
perheitten tueksi sitä, että alkoholimainontaa
rajoitetaan. Ja se oli heidän näkemyksensä, että tämä mainonnan
rajoittaminen tukisi sitä heidän kasvatustyötään.
Eli se on itsestään selvää,
että jos kotona kasvatetaan ja sitten ympärillä oleva
yhteiskunta antaa samanlaista palautetta, niin kyllähän
se vahvistaa sitä lapsen käsitystä siitä alkoholinkäytöstä ja
varmasti siinä vaikeimmassa iässä ehkä siirtää sitä alkoholinkulutusta
myöhäisempään vaiheeseen.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Toivon myös, että nämä alkoholimainokset
ja kaljamainokset saadaan pelipaidoista jatkossa pois. Tässä voi
yhtyä Hakkaraiseen edellä, että alkoholinkulutusta
tulee alentaa tehokkaalla kansanterveysperustaisella päihdepolitiikalla
mutta myös nykyaikaisella valistuksella samoin kuin sitten
varhaisella puuttumisella, ja ihan kansanterveydellisistä perusteista
lähtevistä näkökohdista mielestäni
on myös syytä rajoittaa tätä alkoholimainontaa.
Keskustelu päättyi.