Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti myös tästä.
Eli kyse on pakkausjätteen täydestä tuottajavastuusta,
jonka siirtymäaikaa esitetään pidennettäväksi
sen takia, että ala ei ole pystynyt vastaamaan jätelain
vaatimuksiin. Tällä hetkellä Suomessa
on noin 4 000 pistettä, jotka ottavat vastaan
pakkausjätettä, ja tämä lakiesitys
lopulta toteutuessaan tulee supistamaan tuota verkostoa noin 2 000
keräyspisteeseen.
Valiokunnassa pitkään keskustelimme siitä, haluammeko
myöntää tätä jatkoaikaa.
Me olisimme ehkä alun perin toivoneet, että ala,
pakkausjätteen tuottaja, olisi ottanut näitä kuntien tällä hetkellä ylläpitämiä pisteitä
enempi
vastuulleen ja käyttöön, mutta asiantuntijakuulemisessa tuli
varsin selvästi esille se, että näiden
4 000 pisteen laatu vaihtelee hyvin paljon, ja pidimme
perusteltuna sitä, että annamme tuon jatkoajan,
siirtymäajan, tähän pakkausjätteen
täyteen tuottajavastuuseen. Sen tiimoilta pystytään
sitten luomaan toimiva verkosto Suomeen.
Arvoisa puhemies! Itse jo viime kaudella jätelakia
täällä talossa käsiteltäessä suhtauduin
hyvin kriittisesti tähän pakkausjätteen
tuottajavastuuseen. Se toimii tämäntyyppisessä maassa
kohtuullisen hyvin tiiviisti asutuilla alueilla, missä verkosto
on helppo rakentaa kannattavaksi, mutta pahaa pelkään,
että tämän siirtymäajankin jälkeen
Suomessa osalla tulee erittäinkin pitkät matkat
näille keräyspisteille. Ympäristövaliokunnassa
itse nostin esille, ja kirjasimme sen myös esille, että tavoitteen
pitäisi olla se, että tämä pakkausjätteen
keräysverkosto on kutakuinkin samanlainen kuin kauppamatka
pisimmillään. Jos siitä tulee pidempi — en
edes tunne Suomea niin hyvin, että osaisin sanoa, paljonko pisimmät
kauppamatkat ovat, mutta puhutaan kymmenistä kilometreistä joka
tapauksessa — jos sillä 20, 30, 40, 50 kilometrin
kauppamatkalla ei pysty samalla pakkausjätteitä lain
vaatimuksen mukaisesti jättämään,
niin kyllä suuri pelko on se, että se pakkausjäte
silloin laitetaan sekajätteen sekaan ja näin ollen
ei lain tavoitteita saavuteta eli jätteen laadun parantumista
ja toisaalta sitä, että pakkausjäte saataisiin
paremmin kerättyä hyötykäyttöön.
Arvoisa puhemies! Sen takia ympäristövaliokunnassa
asetimme vaatimuksen, että eduskunnalle pitää antaa
vuoden päästä tämän
lain voimaantulosta ensimmäinen väliaikaraportti,
miten verkosto on syntynyt, ja sitten vielä myöhemmin
pitää seurata myös sitä, millä tavalla
tämä pakkausjätteen täysi tuottajavastuu
vaikuttaa jätteen laatuun, eli saavutetaanko niitä tavoitteita, että yhä pienempi
määrä jätteestä menisi
sinne penkkaan ja pystyttäisiin kokonaisuutena jätemäärää vähentämään.
Arvoisa puhemies! Toki ihmetellä sopii sitäkin,
minkä takia tuotteita pitää niin älyttömän paljon
pakata. Ensin jukurtit laitetaan purkkiin, sen jälkeen
neljä purkkia vielä pahvikartonkipaketin sisälle.
Kyllä siinäkin tietysti ala voisi itse toimia
hieman toisellakin tavalla. Uskoisin, että hieman pienemmillä mainoksilla,
jos äsken puhuttiin alkoholimainonnasta, jukurttikin kaupasta
menisi kaupaksi.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen jätelain
muutoksella ehdotetaan pakkausten tuottajavastuuseen liittyvien
eräiden velvoitteiden voimaantuloa koskevia säädöksiä muutettavaksi
ja pakkauksia koskevien säännösten soveltamisia
muutettavaksi siten, että siirtymäaikaa pidennettäisiin
vuodella 1.5.2015.
Jätelaissa säädettiin 2 vuoden, ja
lain valmistamisajankohta huomioon ottaen 3 vuoden, siirtymäaika.
Tämä siirtymäaika tarvitaan pakkausten
tuottajavastuun toimeenpanolle. Tuottajain järjestämiä pakkausjätteen
vastaanottopaikkoja ei tällä hetkellä juurikaan
ole, koska vastaanottopaikkojen suunnittelu ja perustaminen vaativat käytännön
järjestelyjä ja neuvotteluja kuntien sekä muiden
jätetoimijoiden kanssa, joten he eivät ehdi rakentaa
vaatimukset täyttävää vastaanottopaikkojen
verkostoa 1.5.14 mennessä.
Hyvin suunniteltu ja riittävän tiheä,
helposti saavutettava keräyspiste tuottaa parhaan kierrätystuloksen.
Lajittelun ja kierrätyksen avulla meistä jokainen
voi omalta osaltaan vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin.
Kierrätys säästää huomattavan
määrän hyötyjätettä,
hyödynnettävää raaka-ainetta,
kuten puuta, muovia, metallia, lasia ynnä muuta. Lajittelun
jälkeen jätettä voi vielä hyödyntää erinomaisesti
esimerkiksi kaukolämmön polttoaineena.
Keskustelu päättyi.