11) Laki kansaneläkelain 24 ja 42 b §:n ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Viime vuosina käyttöön
on tullut sellainen sanontatapa, että hyvinvointivaltio
on naisen paras ystävä. Tätä samaa
ilmaisua rohkenen käyttää kansaneläkkeen
osalta: kansaneläke on naisen paras ystävä.
Kansaneläke on se, joka turvaa edes vähimmäiseläkkeen
silloin, kun ei ole ollut koskaan mahdollisuutta osallistua työelämään.
Se turvaa vähimmäiseläkkeen myös
silloin, kun on jäänyt kotiin hoitamaan lapsia.
Se turvaa myös eläkettä silloin, kun
työeläke jää pieneksi sen vuoksi,
että naisten tulot ovat yleensä miesten tuloja
pienemmät, ja se turvaa myöskin niiltä ajoilta,
kun nainen välillä on jäänyt
kotiin hoitamaan lapsia ja näin ollen työvuosia
ei kerry riittävästi, jotta työeläke
nousisi riittävän korkeaksi. Sen vuoksi kansaneläkkeen
määrä on tietysti erittäin olennainen,
turvaako se sitten todella edes vähimmäistoimeentulon.
Pienimmät kansaneläkkeet ovat ensi vuonna, kun
niihin tulee noin 50—60 markan tasokorotus, ensimmäisessä kuntaryhmässä yksinäisellä
2 899
markkaa; pienin on toisessa kuntaryhmässä naimisissa
olevan 2 448 markkaa. Onneksi tämä summa
jää kokonaisuudessaan käteen. Siitä ei
mene veroa. Eläkettä voi saada, niin että siitä ei
joudu maksamaan veroa, yhteensä 3 200 markkaa
eläkeläispuoliso ja yksinäinen 3 680 markkaa
ensi vuonna. Tältä osin kansaneläke antaa
paremman turvan kuin esimerkiksi työmarkkinatuki ja työttömyysturvan
peruspäiväraha. Mutta ei silti voi sanoa, että tämä on
riittävä.
Kaikkein vaikein kohtalo rakentaa koko elämänsä on
sellaisella ihmisellä, joka nuoresta saakka on eläkkeellä.
Usein silloin, kun ollaan eläkkeellä aivan nuoresta,
eläke on pelkkä kansaneläke. Aivan liian
usein tilanne on myös se, että esimerkiksi opiskeluaikana
opiskelija, nuori, sairastuu. Paineet käyvät liian
koviksi ja terveys pettää. Myöskin tässä tilanteessa
toimeentulo loppuelämäksi on pelkkä kansaneläke.
Kun sillä pitäisi rakentaa koti, perustaa perhe
ja yrittää elättääkin
sitä perhettä, ei se pelkkä kansaneläke riitä.
Sen vuoksi kansaneläkkeen määrää olisi
tärkeää saada nostetuksi. Me saimme 1.6.
ensimmäisen kerran sitten vuoden 84 alun tasokorotuksen
kansaneläkkeisiin, 73 markkaa. Vaikka se oli tärkeä noin
monien vuosien jälkeen, on täysin selvää tietysti
se, että 73 markkaa ei ollut riittävä tasokorotus.
Sen vuoksi, arvoisa puhemies, ehdotan nyt, että kansaneläkkeisiin
tehtäisiin 100 markan tasokorotus. Ei sekään
mikään suuren suuri ole, mutta olisi se taas askel
eteenpäin.
Tasokorotus tulisi kaikille niille eläkkeensaajille,
jotka saavat kansaneläkettä. Viime vuoden lopussa
tällaisia eläkkeensaajia 1 224 000:sta omaa
eläkettä saavasta eläkeläisestä oli
noin 680 000. Elikkä yli puolella eläkeläisistä oma työeläke
taikka mahdollisesti perhe-eläke on niin pieni tai ne yhdessä ovat
niin pienet, että he saavat myöskin kansaneläkettä.
Aina, kun kansaneläkettä saa, tasokorotus tulee
täytenä. Se tuo myös mukaan uusia eläkkeensaajia,
koska vähän pidemmälle se ulottuu siellä työeläkkeen
rinnalla.
Kansaneläke on hyvä tapa parantaa eläkeläisten
asemaa myös sen vuoksi, että tasokorotuksesta
saattaa jäädä käteen enemmän
kuin 100 markkaa. Tällaisista uudistuksista eläkeläiset
varmasti pitävät. Yleensä uudistus monta
kertaa aiheuttaa kauhunsekaisia tunteita, koska lopputulos voi ollakin,
että uudistus tarkoittaakin, että mennään miinukselle.
Mutta tasokorotus tuo lisää käteen ja
parhaimmillaan enemmän kuin se itse tasokorotus. Miksi
näin? Siksi, että kansaneläkkeen tasokorotus
automaattisesti nostaa myöskin kunnallisveron eläketulovähennystä.
Kunnallisveron eläketulovähennyksen saavat sellaiset
eläkeläiset, jotka maksavat veroa. Aikaisemmin
jo mainitsin ne rajat reilun 3 000 markan kohdalla, mitä pienemmistä eläkkeistä ei
veroa makseta. Mutta heti, kun mennään näiden
rajojen ylitse, silloin kunnallisvero astuu kuvaan ja myöskin sairausvakuutusmaksut.
He saavat myös eläketulovähennystä.
Tämä nostaa eläketulovähennystä elikkä alentaa
verotusta.
Poikkeuksellista tässä tasokorotuksessa on myöskin
se, että se lisää käteenjäävää tuloa myöskin
muutamalle sadalletuhannelle sellaiselle eläkeläiselle,
jotka itse eivät saa markkaakaan kansaneläkettä,
koska eläketulovähennys ulottuu ensi vuonna arviolta
7 870 markan kuukausieläkkeen tasolle yksinäisillä ja
eläkeläispuolisoilla reiluun 6 700 markan
kuukausieläkkeeseen — tässä ei
ole eroa kuntaryhmissä. Näin ollen tasokorotus
tuo lisää käteen, riippuen tietysti siitä,
kuinka suuri korotus on, kaiken kaikkiaan noin 900 000
eläkeläiselle pienimmistä eläkkeistä alkaen.
Noin 300 000 eläkeläistä jää ilman
korotusta, elikkä sieltä yläpäästä.
Yleensähän meillä muutokset ovat semmoisia,
että mitä suurempi tulo, sitä suuremmat
käteenjäävät korotukset tulevat
erityisesti esimerkiksi verotuksessa, kun tehdään
prosenttimääräisiä helpotuksia.
Näin ollen, kun otetaan huomioon esimerkiksi nyt jo päätetty
edellinen sairausvakuutusmaksun alennus, esimerkiksi noin 5 000
markan työeläkkeellä, jos siihen tehtäisiin
100 markan tasokorotus nyt esitettyjen muutosten lisäksi,
päästäisiin ensi vuonna noin 300 markan
nettokorotukseen, kun siihen korotustasoon päästään
muuten vasta 9 000 markan eläkkeellä.
Nämä ovat ne perusteet, jos eläkeläisten
asemaa halutaan parantaa, miksi kaikkein paras ja oikeudenmukaisin
keino on kansaneläkkeen tasokorotus. Sen vuoksi me vasemmistoliitossa ajamme
kansaneläkkeen tasokorotusta. Kuten jo aiemmin totesin,
että vaikka nyt olemme tehneet esityksen 100 markan tasokorotuksesta,
meiltä kyllä löytyy valmiutta ja halua
tehdä näitä 100 markan korotuksia useampia
peräkkäin tai vaikka kerrallakin isompi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Eläkeläiset, joitten eläketulo
on noin 3 000 markkaa, ovat yksi ryhmä, joka,
voi sanoa, on monesti melkoisissa vaikeuksissa. Myös allekirjoittaneeseen
erittäin monet tämän tuloluokan eläkeläiset
ovat ottaneet yhteyttä. Muun muassa asuntokustannukset — viittaan
polttoaineitten korkeisiin hintoihin — ovat nousseet merkittävästi,
ja myös muitten elinkustannusten nousu on aiheuttanut sen,
että todella eläminen on melko vaikeaa omilla
tuloilla.
Mitä tulee viime aikoina muun muassa verotuksessa tehtyihin
muutoksiin, ne eivät auta kaikkein pienintä eläkettä saavia.
Muun muassa savamaksun ylimääräistä osaa
on alennettu ja ensi vuonnahan tai seuraavana vuonna se poistuu
kokonaan. Myöskään valtionverotuksessa
verotettavan alimman tulorajan korottamisesta ei ole mitään
hyötyä pientä eläkettä saaville.
Tässä lakiesityksessä esitetty 100
markan korotus olisi tuiki tarpeellinen eläkkeensaajille. Tietysti
hyvä on se, että jo 73 markan korotus tehtiin,
mutta tämän suuntaisia toimenpiteitä tulisi
tehdä jatkossakin. Olen yksi tämän lakialoitteen
allekirjoittajia ja toivon, että mahdollisimman nopeasti
voitaisiin tehdä saman suuntainen korotus kuin tehtiin
viime kesänä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukosen aloite kansaneläkkeen
korottamisesta 100 markalla on mielestäni todella välttämätön
ja perusteluna nimenomaan se, että jos halutaan oikeudenmukaisia
ratkaisuja, nyt jos koskaan tulee korottaa eläkkeitä,
joita mielestäni ed. Stenius-Kaukonen hyvin kuvasi sanomalla, että on
kysymys pieneläkeläisistä ja heidän
selviytymisestään vaikeasta tilanteestaan.
Kysymys tietysti on, miksi hallitus ei tee tätä esitystä.
Näkisin, että tämän jos minkä ajatellen oikeudenmukaisuutta
ja lähtien arvoajattelusta pitäisi olla jo hallituksen
esityksenä. Mutta on hienoa, että hallituspuolueen
edustaja sen tekee. Näin ollen toivon, että tämä menee
eteenpäin. Oman ryhmäni aloitteissa ja ohjelmissahan
tämä oli, kun tätä eduskuntakautta
aloitimme, ja silloin esitimme, että 200 on minimi, jolla
tulisi eläkkeitä nostaa. Meillä oli rahoituskin
siihen pörssiverotuksesta. Näin näen,
että nyt me olemme lähestymässä sitä linjaa,
joka meillä kristillisdemokraateilla on ollut alusta lähtien,
eli näitä, joilla on kaikkein heikoimmat tulot
ja selviytymisen mahdollisuudet, todella lähdettäisiin
tukemaan taloudellisesti. Mutta ennen kaikkea tämä on
arvovalinta, joka tässä tulee tehdä,
kun kuitenkin vielä pelkän kansaneläkkeen
varassa olevia on hyvin paljon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Erityisen lämpimästi
kannatan tätä lakialoitetta 125 näillä valtiopäivillä.
Kysymys on halusta oikeudenmukaisuuteen kaikkein pienimpiä eläkkeitä saavien
kohdalla. Meillä suomalaisessa yhteiskunnassa kaikkein
pienimpiä eläkkeitä saavat kaikkein iäkkäimmät
kansalaisemme, se sukupolvi, joka on elänyt sodan ajat
niin rintamalla kuin kotirintamalla, raivannut ja rakentanut tämän
maan kaikissa ammateissa ja elinkeinoissa. He ovat pudonneet työ-
ja yrittäjäeläkkeitten ja maatalousyrittäjäeläkkeitten
sivuun tai saavat sieltä ainoastaan hyvin pientä eläkettä. Siksi
koen, että tämän eläkeläisryhmän
muistaminen on arvovalinta. Tämä ei saa unohtua,
vaan tämä on todella arvovalinta olkoonkin, että juuri tässä eläkeläisryhmässä vallitsee
tyytyväisyys. Sitäkin suuremmalla syyllä meidän
tulisi muistaa oikeudenmukaisuus heitä kohtaan ja saada parempi
eläketaso kuin tällä hetkellä on.
Tietysti 100 markan korotuskin on kovin vähän,
mutta hyvin mielelläni yhdyn ed. Stenius-Kaukosen lausumaan
ajatukseen, että se voitaisiin tehdä useaan kertaan,
tai jos se olisi 100, se voisi olla vaikka euroa tulevan vuoden
myötä. Koen, että yhteiskuntamme on todella
velkaa niille ihmisille, jotka saavat pienimpiä eläkkeitä. Työ,
jota he ovat elämässään tehneet,
on ollut arvokasta, työtä kotona, työtä itse
kunkin omalla paikalla. On vain pudottu sivuun korkean iän vuoksi
tämän ajan eläkejärjestelmistä,
jotka tämän ajan keski-ikäisille ja nuorille
ikäluokille toivon mukaan antavat kunnollisen eläketurvan, jos
vain löytyy niitä nuoria kansalaisia, jotka aikanaan
ovat tulevina vuosikymmeninä työtä tekemässä tässä maassa.
Samoin tämä on hyvin tärkeä,
niin kuin ed. Stenius-Kaukonen toi esille, muun muassa, jos nuori
ihminen sairastuu eikä ole ennättänyt
saada työeläke- ja ansioeläketurvaa.
Se onkin vakava kysymys. Tiedän eräitä tällaisia
ihmisiä, jotka ovat sairastuneet nuorina ja jäävät
kansaneläkkeen varaan. Voisi ajatella, mikä olisi
ollut heidän tulotasonsa, jos opinnot ja kaikki olisivat menneet
sillä tavalla kuin oli tähdätty ja olisi päästy
kunnon työ- ja yrittäjätuloon. Nyt kun
on kansaneläke turvana, meidän täytyy
muistaa, että säilytämme kansaneläkkeen
todella sellaisena, että sillä tulee toimeen.
Tänä aikana on ollut pelättävissä,
että on painotuksia, joissa kansaneläkejärjestelmää ollaan
ajamassa sivuun. Meidän on puolustettava kansaneläkejärjestelmää ja
pidettävä huolta, että se pystyy takaamaan
kunnollisen ja riittävän toimeentulon.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen myöskin sitä mieltä,
että ed. Stenius-Kaukosen ja monen muunkin allekirjoittama
lakialoite on ihan oikean suuntainen ja hyvä. Nyt vain
jää kysymään ed. Rauhalan tavoin,
miksi hallitus ei tätä itse kykene tänne
tuomaan. Toinen kysymys, mikä herää,
on se, onko hallituksessa jollakin tavalla päätetty
jakaa esityksenteko-oikeutta ja tavallaan myöskin läpimeno-oikeutta,
että äärivasemmistolle annetaan tämä mandaatti
ja sitten äärioikeisto saa jonkin muun sille tärkeäksi
katsomansa asian läpi. Tavallaan tämmöinen
hyvittelypolitiikka tulee tässä mieleen.
Ed. Stenius-Kaukosen aloituksesta, että kansaneläke
on ollut naisten hyvää sosiaaliturvaa, olen ehdottomasti
samaa mieltä. Sen takia heräsi aika monta kysymystä tämän
päivän kyselytunnilla. Nyt meille on tullut uusi
iso eläkepoliittinen paketti, on kääritty
ainakin jollakin tavalla kokoon. Kun kysyttiin nimenomaan naisten
eläketurvasta, en ottanut tolkkua ministeri Perhon vastauksesta,
onko siellä mitään sovittu ja mitä siellä itse
asiassa on vai jääkö naisten eläke
alhaisemmaksi kuin miesten eläke periaatteessa, ja kun
nyt koko työhistoria otetaan uuteen eläkelaskentaan,
sisältääkö se riskejä naisille,
että he jäävät jatkuvasti jälkeen
eläketurvassa miehistä. Samaten ei tullut mitään
selkoa, otetaanko sukupuolivaikutukset arviointiin, ja jos otetaan
arviointiin, korjataanko arvioinnin perustalta eläkkeen
sukupuolivaikutuksia. Nämä ovat isoja kysymyksiä,
jotka kytkeytyvät juuri siihen, mistä ed. Stenius-Kaukonen
aloitti puheenvuoronsa, että kansaneläke on ollut
naisten sosiaaliturvaa nimenomaan eläkkeenä.
Me olemme hyvin isojen eläkepoliittisten kysymysten äärellä.
Koko julkinen sektori oli Puron eläketyöryhmän
valmistelun ulkopuolella. Siellä ei ollut mukana valtio,
kunta, kirkko eikä Kela. Valmistelu oli hyvin kapea, tupopöydän yhteydessä sovittu
Puron työryhmä. Ryhmä on puhtaasti korporatiivinen,
työnantaja- ja työntekijäpuolta edustava,
mukana oli kahden yksityisen eläkelaitoksen toimitusjohtajat.
Kuitenkin tämä prosessi koskee satojatuhansia
henkilöitä julkiselta sektorilta ja huoli on suuri,
koska tällä sektorilla on nimenomaan isoja naisvaltaisia
aloja. Niiden on nyt tyydyttävä yksityisen puolen valmisteluun.
Kuitenkin julkinen puoli joutuu seuraamaan yksityistä puolta,
koska siellä eläkkeiden täytyy olla vähintään
TEL-tasoisia säädösten mukaan.
Olemme todella huolestuneita, koska kansaneläke ei
jatkossa enää sitten, kun Puron työryhmä tulee,
kenties näyttele samaa roolia kuin aikaisemmin. Tiedämme
hyvin, että naisten urakehitys muodostuu usein toisin kuin
miesten ja naiset ovat usein koulutetumpia. Huomioiko tämä uusi
ratkaisu ottaessaan huomioon koko työuran sitä,
että alkupäässä naisaloilla
on nimenomaan pitkä opiskeluvaihe? Kerryttääkö se
tasaveroisesti eläkettä vähemmän
koulutusta saaneiden miesvaltaisten alojen kanssa, vai käykö niin,
että uusi järjestelmä suosii miesvaltaisia
aloja, joilla painetaan urakkaa nuoresta lähtien, ja kohtelee kaltoin
koulutettuja naisvaltaisia aloja, joilla uran alkupäässä on
pitkä opiskelu ja myöskin lastenhoitojaksoja ja
ura huipentuu vasta loppupäässä? Se huoli,
joka naisvaltaisilta aloilta on tullut, konkretisoituu ed. Stenius-Kaukosen aloitteessa,
jossa hän todellakin toteaa tämän historiallisen
seikan, että kansaneläke on ollut perusturva nimenomaan
naisille, kotona hoito- ja hoivatyötä tekeville
naisille.
Arvoisa puhemies! Myöskin kummastuttaa, että vasemmistoliitto
nyt kantaa huolta kansaneläkkeestä ja tästä järjestelmästä.
Olette kuitenkin äänestäneet täällä vuodesta
96 lähtien: joka vuosi joulukuussa on se sama näytelmä näytelty, jossa
te olette olleet valmiita heikentämään
kansaneläkejärjestelmää äänestämällä pohjaosan
romuttamisen puolesta. Siinähän te olette onnistuneetkin,
koska se on nyt lopullisesti kuopattu vuosi sitten joulukuussa.
Tämä on todella murheellinen luku suomalaista
kansaneläkehistoriaa ja suomalaista eläkepolitiikan
historiaa. Nyt kun olemme saaneet tietää, että ollaan
palauttamassa tätä kahteen kertaan leikattua pohjaosaa
ehkä vuoden 2003 alusta, kaikki on vielä auki:
miten palautetaan, kuinka paljon palautetaan ja kenelle palautetaan,
ilmeisesti niille, joilta kahteen kertaan on leikattu. Tämä on
todellakin nyt eläkeläisiä suuresti askarruttava
seikka. Hyvä, että olette nyt heränneet,
että haluatte olla korottamassa ja tätä järjestelmää tukemassa,
mutta kansaneläkejärjestelmä on kokenut äärettömän
suuren heikennyksen ihan järjestelmänä.
Ihmettelenpä, mitä vaalivuonna 2003 tammikuussa
tulee tapahtumaan. Silloin on luvattu tämä palauttaa — ja todellakin:
kenelle. Toivomme tässä pikaisia ratkaisuja.
Sinänsä kansaneläkkeen korotus ja
tämän järjestelmän elvyttäminen
myöskin tällä tavalla on hyvin kannatettavaa.
Pienimmät eläkkeet, joihin tämä esitys
puuttuu, ovat todellakin pieniä. Melkein päivittäin
saamme kirjeitä niiltä eläkeläisiltä,
jotka saavat pelkkää kansaneläkettä.
Se on todella pieni, kun samaan aikaan koko ajan lääkekulut
kasvavat ja terveydenhuoltopalvelut kallistuvat. Nyt ilmeisesti
täällä ollaan jälleen budjetin
yhteydessä äänestämässä sen
puolesta, että edelleen ensi vuonna terveyspalvelut kallistuvat. Ne
koskettavat nimenomaan tätä joukkoa, josta tämä aloite
on tehty. Pienet kipenet, tämäkin 100 markkaa,
on ikään kuin syöty etukäteen,
kun terveyspalvelumaksut nousevat niin paljon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakialoite huokuu
vasemmistoliiton ja osan demareista tunnontuskia. On tietysti tavattoman
hyvä, että tällaiset tunnontuskat tulevat
viimeistään nyt, niin kaltoin on kaikkein pienituloisimpia
eläkeläisiä Lipposen hallitusten aikana
kohdeltu, ja koko vasemmisto on ollut tässä mukana:
se hyväksyi 95 hallitusohjelman, jonka liitteenä olivat
ankarat leikkaukset.
Muistutan siitä, kun aina moititaan, että Ahon hallitus
teki leikkauksia, että se teki niitä laman syvimpinä aikoina
pelastaakseen kansantalouden ja Lipposen ensimmäinen hallitus
päätti ensi töikseen jatkaa kaikkia Ahon
hallituksen tekemiä leikkauksia ja lisäsi niihin
vielä roimasti uusia leikkauksia. Erityisesti kaikki lapsikorotukset
eri etuuksista leikattiin pois ja eläkeläiset otettiin
erityisen leikkaustoiminnan kohteeksi Lipposen ensimmäisen
hallituksen aikana. Eläkeläisille laadittiin kaksitahoinen
indeksijärjestelmä, joka koetaan eläkeläisten
piirissä hyvin epäoikeudenmukaisena. Lapsikorotukset,
niin kuin mainitsin, poistettiin kansaneläkkeistä,
ylimääräinen sairausvakuutusmaksu eläkeläisille säilyi
pitkään, ja sitä alettiin vasta myöhemmin poistaa
asteittain, ja vieläkin sitä on jäljellä laman
jäljiltä.
Mikä ehkä kaikkein pahinta, kansaneläkkeen pohjaosa
leikattiin pois ja sekin leikkaus iski melko pieniin eläkkeisiin,
voi sanoa, että juuri sellaisiin eläkeläisiin,
jotka olivat työnsä tehneet matalapalkkaisissa
töissä, maksaneet ammattiyhdistysliikkeen jäsenmaksut,
maksaneet veronsa ja maksaneet eläkemaksunsa. Heiltä vasemmisto leikkasi
Lipposen hallituksessa ollessaan pohjaosan pois ja vielä suurelta
joukolta kahteen kertaan. Tämä on ollut kylmää politiikkaa
taloudellisen kasvun aikana. Valtava, historiallinen taloudellinen
kasvu on ollut maassa, ja sen aikana on leikattu eläkeläisiltä monella
eri tavalla ja jatkettu lamanaikaisia leikkauksia.
Tämä rankka vuodatus on täysin totta.
Viime aikoina eli tänä syksynä on ilmeisesti
vaalien lähestymisen johdosta alettu pikkuisen tunnustaa hallituksen
toimesta virheitä. Lapsikorotukset on päätetty
palauttaa, ylimääräistä sairausvakuutusmaksua
ollaan vähin erin poistamassa, ja pieni korotus eläkkeisiin
on muutoinkin luvassa.
Tämä ei näytä kuitenkaan
vasemmistoliitolle olevan tarpeeksi. Se on tehnyt ed. Stenius-Kaukosen
nimissä tämän lakialoitteen, jolla se
pyrkii markkinoimaan itseään pieneläkeläisten
ystävänä. Tämä on kuitenkin
myöhässä, leikkaukset on tehty, ja tämä on
vain lakialoite. Hallituksen politiikkaa, kylmää,
pieneläkeläiset ja heidän kukkaronsa
nurin kaatavaa politiikkaa, jatketaan kuitenkin. Samanaikaisesti
kaikkein suurituloisimmille annetaan kyllä tuntuvat veronkevennykset. Tämä on
se politiikan linja, jota Suomessa vuosien voimakkaan talouskasvun
aikana on harjoitettu.
Tällaisella tuloeroja roimasti kasvattavalla ja eriarvoisuutta
lisäävällä politiikalla ei voi
olla tulevaisuutta. Se jakaa kansan kahtia, ja sen seuraukset ovat
monella tavalla hyvin vahingolliset. Kun siihen lisätään
se, että kuntien mahdollisuudet tarjota peruspalveluja
ovat entistä vaikeammat kuntatalouden vaikeuksien johdosta
lähes koko maassa, niin ongelmat ovat suuret köyhimmällä kansalla.
Perinteisesti Skdl ja vasemmistoliitto ovat olleet, ainakin se ensin
mainittu, köyhän asialla, mutta ei enää olla
kuin puheissa. Tässä on nyt tekstiä puheiden
tuomiseksi ikään kuin kirjoitetussa muodossa esille,
mutta tämä on pelkkää tunnontuskien
lievittämistä.
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä jo
pari kolme vuotta sitten eli tämän vaalikauden
alussa teki tällaisen lakialoitteen, äänestytti
siitä. Me esitimme keskimäärin 200 markan
korotusta alimpiin eläkkeisiin, ja me esitimme myös
rahoituksen. Me esitimme, että rahoitus hoidetaan ottamalla
käyttöön hyvin minimaalinen pörssivero,
mutta kun pörssissä pyörii valtavat pääomat,
pienikin, prosentin kymmenesosan, vero tuottaa suuret summat. Se
ei toden totta ole köyhältä pois vaan
todella rikkailta spekulanteilta sillä mallilla toteutettuna,
mitä esitimme.
Näin ottamalla todella rikkailta spekulanteilta, pörssikeinottelijoilta,
muutama sata miljoonaa — tai pari miljardiakin jopa on
saatavissa, ilman että pörssi siitä millään
lailla häiriintyisi — sillä voitaisiin
rahoittaa pienimpien eläkkeitten ei mikään
riittävä mutta kohtuullinen korotus ja nostaa
nämä meidän isänmaamme puolesta
taistelleet, tämän yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentaneet,
ihmisarvoiseen ja elämää kunnioittavaan elintasoon;
ainakin otettaisiin selkeä askel siihen suuntaan.
Tämä vasemmistoliiton aloite ei tätä toteuta, koska
tulopuoli on unohdettu. Toisaalta tämä ei vastaa
hallituksen politiikkaa, jota kuitenkin vuodesta toiseen vasemmistoliiton
eduskuntaryhmäkin on tukenut niin näissä äänestyksissä asiakohtaisesti
kuin luottamuslauseäänestyksissä, joita
on aina silloin tällöin täällä aikaansaatu.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä totean, että kun
viime viikonloppuna ja tämän viikon alussa tämä toimikunta — vai
mikä se oli nimeltään — näitä eläke-
ja työttömyysturva-asioita pakettiin pani, niin
siinä yhteydessä syntyi tietynlainen ratkaisumalli.
Mutta minä pelkään, että se
ratkaisumalli on tehty jälleen suhteellisen hyväosaisten,
työssä olevien ihmisten ehdoilla ja esimerkiksi
pienyrittäjät ja toisaalta ne sairaat, jotka ovat
ehkä työkyvyttömiä koko elämänsä tai pitkään,
ovat jäämässä jalkoihin, eli
peruseläketurva ei tämän työn
tuloksena parane, voi käydä jopa päinvastoin.
Siksi, arvoisa puhemies, tältä paikalta esitän, että hallitus
asettaisi laajapohjaisen, mielellään parlamentaarisen
komitean tai toimikunnan valmistelemaan tuon työn eteenpäinviemistä ottaen huomioon
koko Suomen kansan eikä vain sitä hyväosaista
osaa, joka on noissa pöydissä yleensä aina
edustettuna. Minä arvostan tavattoman korkealle työmarkkinaosapuolten
neuvottelut ja niissä tehtävät sopimukset.
Niillä on maata rakennettu, niillä on työrauha
turvattu ja niillä on monia sosiaalisiakin epäkohtia
korjattu, mutta eduskunnalle kuuluu kuitenkin vastuun kantaminen
koko väestöstä. Tämän
vastuunsa kantamiseksi hallituksen tulisi koota todellakin parlamentaarinen
ryhmä valmistelemaan eläkkeitten ja työttömyysturvan
kokonaisuudistus, niin että voisimme turvallisin mielin
tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta etsien katsoa tulevaisuuteen näissä tärkeissä asioissa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Myönnän, että ed.
Stenius-Kaukosen aloite on aivan hyvä ja varmaan monen
ja monen eläkeläisen mieleen. Ei ole mitään
järkeä ainakaan siinä, että eläke
on niin pieni, että asianomainen joutuu turvautumaan toimeentulotukeen.
Yksi kysymys kuitenkin pitää esittää:
Mistä rahat? Mistä rahat kaikkeen siihen hyvään,
mitä tänäkin iltana on täällä esitetty?
Minusta pitäisi olla niin, että kun tällainen
niin sanottu hyväkin aloite tehdään,
kerrottaisiin samalla, miten se kustannetaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Edustajat Ihamäki ja Kankaanniemi
täällä kaipailivat sitä, mistä rahat
100 markan tasokorotukseen kansaneläkkeen pohjaosaan. Minä henkilökohtaisesti
voin esittää, että leikataan niitä armeijan
lisämäärärahoja, mitkä on
sovittu, kun Puolustusvoimien määrärahat
nostetaan 11 miljardiin markkaan nykyisestä 9,5 miljardista.
Siellä on aivan riittävästi rahaa, millä voidaan
hoitaa tämä kaikkein pienituloisimpien suomalaisten eläkeläisten
tasokorotus, ja vielä jää vähän
käyttämättäkin. Kysymyshän
on siitä, onko meillä poliittista tahtoa ja mitkä asiat
meillä ovat keskeisiä ja tärkeitä,
niitä joita haluamme tässä yhteiskunnassa
viedä eteenpäin.
Ed. Kankaanniemi muisteli kansaneläkkeen pohjaosan
leikkausaikaa. Haluan nyt kaikella vaatimattomuudella todeta, että ei
se nyt kaikki ihan niin mennyt, että koko vasemmistoliiton ryhmä olisi
ollut tukemassa. Jos nyt ihan tarkkaan muistan, niin henkilökohtaisesti
esitin vuonna 95 sen hallituksen esityksen hylkäämistä,
jolla kansaneläkkeen pohjaosan leikkaus aloitettiin.
Ed. Stenius-Kaukosen lakialoite, kuten perusteluista ilmenee,
kohdistuisi juuri niihin eläkeläisiin, joiden
toimeentulo ja eläke on pieni. Minun mielestäni
tämä myöskin helpottaisi niiden pientä työeläkettä saavien
ihmisten toimeentuloa, jotka ovat toinen sellainen suuri ryhmä,
joka joutuu eläkepäivinään kärsimään
toimeentulovaikeuksia.
Sairaus ja erityisesti työttömyys viime vuosina
on aiheuttanut sen, että Suomeen tulee erittäin paljon
ihmisiä, joiden työeläke jää tavattoman
alhaiseksi. Tänään kävi eduskunnassa
Metallityöväen Liiton niin sanottujen suurten
ammattiosastojen lähetystö. Lähetystö edusti
yli 40 000:ta järjestäytynyttä metallityöläistä.
Luen lähetystön jättämästä paperista
pienen pätkän: "Pieniä eläkkeitä on
tähänkin asti korjattu kansaneläkkeen
avulla. Kansaneläkkeen nostaminen tasolle, jolla ihminen
tulee toimeen, korjaisi niiden eläkeläisten asemaa,
jotka eivät syystä tai toisesta ole saaneet elämänsä varrella
kerrytettyä täyttä työeläkettä."
Tämä oli järjestäytyneiden metallityöläisten
sanoma siitä, että kansaneläkkeen tasoa
tulee nostaa.
Täällä on välillä arvosteltu
ay-liikettä voimakkaasti siitä, että se
ajaa vain hyväosaisten asiaa. Haluankin tältä paikalta
todistaa myöskin sitä, että ei se niin
yksioikoista ole. Siellä nähdään myöskin
se, että on paljon eläkkeensaajia, joitten työura
on syystä taikka toisesta ollut rikkinäinen ja
joilla on ollut paljon katkoksia ja sitä kautta eläke
on jäänyt pieneksi.
Vielä käytiin keskustelua myöskin
siitä, miten eri indeksit vaikuttavat. Kun ed. Kankaanniemi
hyvin vakuuttavasti ja myöskin ansiokkaasti täällä puhui,
haluan myöskin muistuttaa siitä, että silloin
kun hän oli hallituksessa, indeksitarkistuksia eläkkeisiin
ei juurikaan tehty. Ne jäivät tekemättä.
Siitä aiheutui eläkeläisille melkoisia tappioita.
Tässä esimerkki siitä, mitä merkitsee,
kun niin sanottu taitettu indeksi otettiin Lipposen ensimmäisen
hallituksen aikana käyttöön: Jos tarkastellaan
vuodesta 95 vuoteen 2002 — nyt tiedetään
jo ensi vuoden indeksitarkistus — alle 65-vuotiaiden indeksi
nostaa eläkkeitä 20 prosenttia, elikkä sen
saavat työkyvyttömyyseläkeläiset, jotka
tähän ryhmään kuuluvat. 65 vuotta
täyttäneiden indeksi on vain 15 prosenttia, elikkä 5 prosenttiyksikköä on
tullut eroa. Jos ajatellaan, että se muutettaisiin rahaksi,
niin jos 65 vuotta täyttänyt eläkeläinen
olisi koko ajan ollut yli 65-vuotiaana eläkkeellä elikkä ei
olisi ollut työkyvyttömyyseläkkeellä,
5 000 markan työeläkkeessä se tekisi
vuonna 2002 eroa 218 markkaa kuukaudessa. Tämä on
juuri se ryhmä, jolta myöskin kansaneläkkeen
pohjaosa leikattiin.
Siitä nähdään, että myöskin
niin sanotulla taitetulla indeksillä on melkoinen vaikutus
juuri tällaisten tavallisten ihmisten työeläkkeisiin.
Ei mistään suurista eläkkeistä puhuta
vaan ihan suhteellisen vaatimattomista työeläkkeistä.
Sitäkin taustaa vasten on tavattoman tärkeää,
että kansaneläkkeen tasokorotus tehdään,
koska se myöskin eläketulovähennyksen
kautta sitten hyödyttää paljon suurempaa
joukkoa kuin pelkkä kansaneläkkeen tasokorotus
koskee. Se olisi myöskin oikealla tavalla solidaarinen
eläkeratkaisu pienituloisten eläkeläisten
hyväksi ja hyödyttäisi myöskin,
kuten aikaisemmin totesin, pientä työeläkettä saavia
eläkeläisiä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen aloitti puheenvuoronsa siitä,
että hän on erityisesti naisten asialla esittäessään
kansaneläkkeeseen tasokorotusta. Hän puhui elämänvaiheista
ja -jaksoista, jolloin ei ansioihin sidottua eläketurvaa
syystä tai toisesta kerry.
Vaikka minua on tänäkin iltana opetettu, ettei vanhoja
saisi liikaa kertailla, teen sen kuitenkin tässäkin
yhteydessä niiltä osin, kun totean, että menneiden
vuosien jäljet ovat pääosin ed. Stenius-Kaukosen
esityksen kanssa toisen suuntaisia. Lipposen hallitusten sosiaaliturvan
kehittämisen perusta ja suuri missio on ollut ansiotyö.
Tällöin ei ole huomioitu esimerkiksi perheen perustamiseen
tai opiskeluun liittyviä kausia, jotka eivät kartuta
ansioon perustuvaa eläketurvaa eikä muitakaan
etuuksia.
Valitettavasti myöskään Puron nimeä kantava työryhmä,
joka eläkejärjestelmäämme on
miettinyt — ja todennäköisesti se siltä pohjalta
naulataan seuraaviksi kymmeniksi vuosiksi myös kiinni — ei
tuo uusia ratkaisuja näihin tilanteisiin, jolloin ansiosidonnainen
eläketurva ei kerry. Se ei huomioi niitä ongelmakohtia,
joihin kansaneläke ja sen taso antaa vastauksen. Kansaneläkkeitten
perään kannattaa kysyä ja pienimpien eläkkeitten
vuoksi kannattaa olla liikkeellä. Jos ja kun kansaneläkkeen
pohjaosaan ja sen maksamiseen ei ole paluuta, niin vietäköön
sitten asioita ed. Stenius-Kaukosen esittämään
suuntaan. Eikä liene yllätys, että keskustasta
tämän tyyppisille esityksille tuki löytyy.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hyssälä erinomaisesti
korosti naisnäkökulmaa tässä asiassa,
kuten juuri äsken ed. Rehula. Haluan tähän
yhtyä. Mutta minulla on se käsitys, että eläkepolitiikassa
valitettavasti ei tasa-arvo vielä toteudu. Samasta työstä ei
tule samaa eläkettä naiselle ja miehelle. Tämä on
epäkohta muun muassa maatalousyrittäjien kohdalla.
Jos nainen harjoittaa maatilataloutta, hän saa pienemmän
eläkkeen, vaikka hän kantaa siitä isännän
ja yrittäjän vastuun, kuin jos mies olisi tuota
harjoittamassa. Tämä on minusta törkeä vääryys.
Ehdoton tasa-arvo pitäisi toteuttaa miehen ja naisen välillä myöskin
tässä suhteessa.
Edelleen yhdyn siihen, että sukupuolieroista johtuen
nainen voi tulla raskaaksi, synnyttää ja imettää elikkä naisella
on juuri tämä tehtävä. Tämän
vuoksi pitää saada tasapuolisuus eläkepolitiikassa
tasa-arvon pohjalta miehen ja naisen välille.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Otin vielä toisen puheenvuoron, koska
toivoisin, että tämä ei nyt jää puheeksi.
Olen ollut useissa erilaisissa eläkeläisjärjestöjen
järjestämissä tilaisuuksissa, joissa
eläkeläiset ovat nostattaneet hyvin selkeästi
esille listoja ja asioita, miten he näkevät ja
miten he ovat arvioineet, että heidän taloudellinen
tilanteensa ja yleensä selviytymisensä kohenisivat
eli käteen jäisi enemmän.
Näissä tilaisuuksissa on erityisesti hallituspuolueitten
kansanedustajien taholta tehty erilaisia vastaesityksiä,
markkamääräisiä laskelmia, jopa
pilkkuja fiilaten, millä hallitus on nyt ratkaisemassa
näitä asioita. Niissä tilaisuuksissa
kuitenkin eläkeläiset ovat sanoneet, että ratkaisut, mitkä on
esitetty, eivät vakuuta heitä.
Toivoisin, että tasokorotus nyt olisi konkreettinen
ja mahdollistaisi sen, että tosiaan käteen jäisi
enemmän. Tietysti 100 markkaa on liian pieni, mutta edes
tällä lähdettäisiin nyt liikkeelle.
Mielestäni eläkeläiset ansaitsevat tämän.
Heitä tulee kunnioittaa sillä tavalla, ettei tätä tarvitsisi
niin kauheasti jauhaa ja perustella, onko heillä oikeutta.
Heillä tulee olla oikeus tasa-arvoiseen elämään
myös muiden kanssa.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Kuoppa ja Kankaanniemi esittivät
rahoitusmalleja, miten tämä asia rahoitetaan.
Ed. Kuoppa ottaisi puolustusmäärärahoista
ja ed. Kankaanniemi esittää pörssiveroa,
mutta aloitteen tekijä ed. Stenius-Kaukonen ei esitä mitään. Toivoisin,
että olisi aina aloitteen mukana kustannuslaskelma, jossa
olisi realismia. Mitä pörssivero tänä päivänä tuottaa?
Keskustelu päättyy.