23) Laki osakeyhtiölain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Pienyrittäjyys on Suomelle
            kohtalonkysymys, ja erityisesti nyt julki tulleen niin kutsutun
            Arvelan työryhmän veropaketin myötä tuntuu
            siltä, että yrittäjyys kasvaa yhä suuremmaksi
            peloksi suomalaisille. Suomalaiset, kuten tiedetään,
            pelkäävät ryhtymistä yrittäjiksi
            eniten Euroopassa.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kaiken takana on globalisoituminen,
            joka on merkinnyt sitä, että suuryritysten tuotantoja
            pilkotaan, ulkoistetaan, eli työpaikkoja vähennetään
            ja tuotantoprosesseja siirretään halpamaihin.
            Pienyritykset edustavat EU:ssa sitä kilpailutekijää,
            jolla voidaan säilyttää yritykset EU:ssa
            ja Euroopassa. Pienyrittäjät ovat halpamaiden
            kilpailijoita. Pienyrittäjät tekevät
            työtä 20 tuntia vuorokaudessa viiden tunnin palkalla
            parhaimmillaan, joskus palkattakin ja pitkiä jaksoja. Tällä voidaan
            kuitenkin säilyttää suuryritykset täällä sillä tavalla, että suuryritykset
            saavat sijoitettua pilkottuja tuotantoprosessejaan tehtäviksi
            edelleen täällä Euroopassa.
         
         
         Tulevaisuus on myöskin sitä, että valtiot
            eivät enää pysty takaamaan työpaikkoja.
            Vastuu siirtyy kansalaisille itselleen: jokaisen on lopultakin itse
            löydettävä oma sijoittumisensa työelämään,
            oma paikka, josta tehdä oma toimeentulonsa.
         
         
         On arvioitu, että vuonna 2010 jopa puolet EU:n työvoimasta
            tulee olemaan tässä kehityksessä yksin-
            tai kaksinyrittäjiä eli hoitamaan itse oman toimeentulonsa
            yritystoiminnan muodossa. Komissaari Liikanen on pantu EU:ssa vastaamaan
            tästä massiivisesta pienyrittäjyysohjelmasta,
            joka on lyöty lukkoon eräänä EU:n
            keskeisenä tavoitteena.
         
         
         Mitä tulee Suomeen, Suomessa suurtyöttömyys
            on suurin kansallinen ongelmamme. Johtava hallituspuolueemme on
            nyt jo ehtinyt julistaa työttömyyden torjunnan,
            suurtyöttömyyden ongelman ratkaisemisen, johtavaksi
            vaaliteemakseen, mikä osoittaa sitä, että tässä kahden
            hallituksen aikana ei ole onnistuttu oikein hyvin tavoitteessa puolittaa
            työttömyys.
         
         
         Työllisyysnäkymät valitettavasti
            synkkenevät kaiken aikaa. Taloudellisissa suhdanteissa
            on alamäki, ja huonompaan ollaan nähtävästi
            menossa. Myöskin Suomessa suuryritykset vähentävät
            työpaikkojaan kaiken aikaa ja vastuu uusien työpaikkojen
            syntymisestä siirtyy yhä enemmän pienyrittäjille.
            Kuitenkin tässä on muuri vastassa Suomessa. Suomessa
            on vähiten pienyrittäjiä EU:ssa: edelleen
            alle 20 pienyritystä tuhatta asukasta kohti, kun EU:n keskiarvo
            on 32. Suomessa on myöskin EU:n piirissä kaikkein suurin
            pelko ryhtyä yrittäjäksi.
         
         
         Hallitusohjelman Yrittäjyys-hanke, Yrittäjyys-ohjelma,
            yritti puuttua tähän, muuttaa tätä suuntaa,
            mutta siitä on tullut täydellinen floppi. Se palvelee
            ainoastaan ay-liikettä, ne tulokset, jotka on saatu, ay-liikettä ja
            suuryritysten intressejä. Kaiken päälle
            tulee nyt tämä Arvelan työryhmän
            verouudistus. Se on suuryritysten toiveiden mukainen, onpa julkisesti
            jopa ristitty Nokian toiveiden täyttymykseksi; samalla
            se on pienyritysten ja pienyrittäjyyden tuho. Pitää muistaa, että Suomessa
            viimeisen virallisen yrityslaskennan perusteella on 189 000
            toimivaa yritystä, joista 185 000 on pienyrityksiä.
         
         
         Arvelan työryhmä ehdotti osinkojen kaksoisverotusta,
            ja Arvela antoi lausunnon siitä, että Suomessa
            on aivan liikaa osakeyhtiöitä. Kun osakeyhtiöstä on
            ollut aikaisemmin mahdotonta siirtyä kommandiittiyhtiöön,
            niin nyt valtiovarainministeriö valjastetaan tuottamaan
            helppo ratkaisu pienyrittäjille siirtyä osakeyhtiömuodosta
            henkilöyhtiöön, lähinnä kaiketi
            kommandiittiyhtiöön. Sehän tarkoittaa
            sitä, että juuri kun pienyrittäjät
            torjuvat yhden pelkomomentin, nimittäin taloudellisen riskinoton,
            pyrkimällä osakeyhtiöitä perustamaan,
            pakotetaan takaisin rajattomaan henkilökohtaisen riskin
            kantamiseen yritystoiminnassa. Tämä ei varmasti
            lisää halukkuutta ryhtyä yrittäjäksi
            Suomessa. Päinvastoin tämä tulee varmasti
            johtamaan eräänlaiseen paniikinomaiseen pakoon
            pienyrittäjyydestä.
         
         
         Kuitenkin halukkuus ryhtyä yrittäjäksi
            on Suomelle kohtalonkysymys. Vain se on lopullinen ratkaisu suurtyöttömyyteemme.
            Vain se on lopultakin ratkaiseva tekijä suuryritystemme kansainväliselle
            kilpailukyvylle ja sen myötä koko kansamme elintasolle
            ja hyvinvoinnille. Siis ratkaiseva kysymys kuuluu: Millä murretaan
            suomalaisten pelko ja haluttomuus ryhtyä pienyrittäjiksi?
         
         
         Vastustuksen syyt ovat aika selkeitä: ennen kaikkea
            massiivinen byrokratia kaikissa eri muodoissaan. Kun on, sanoisinko,
            hanttimies, rappari, muurari, hitsaaja, osaa sen oman käsityötaitonsa
            ja on valmis monta kertaa erinomaisen käsityötaidon
            ympärille rakentamaan yritystoimintaa, mutta ei selviä kynä kädessä eikä näistä kaavakkeiden
            täyttämisistä. Tämä on
            yksi seikka, joka hyvin aktiivisesti johtaa harmaille markkinoille
            osaavan yrittäjäkandidaatin.
         
         
         Sitten on taloudellinen riski. Ei haluta ottaa sitä rajatonta
            taloudellista riskiä, joka tarkoittaa käytännössä henkilöyhtiöissä,
            että vastaat koko maallisella omaisuudellasi yrityksen
            veloista ja mahdollisesta epäonnistumisesta. Verottajan
            arvaamattomuus on myöskin erittäin vahva pelkotekijä,
            sitten taloudelliset vaatimukset jo perustamisesta alkaen, osakepääomasta
            alkaen, samoin kuin tasapuolisuuden puuttuminen suuryritysten ja
            pienyritysten välillä käytännön
            elämässä.
         
         
         Totean vielä, että Suomessa siis on käytännössä pienyhtiöille
            nyt tarjolla vain henkilöyhtiöitä, joissa
            on rajaton yrittäjäriski, toisaalta osakeyhtiö,
            jota määräävä laki
            on räätälöity suuryrityksille,
            johon pakotetaan pakkopaitaan pienyrittäjät, jotka
            haluavat jollain tavalla rajoittaa tätä yrittäjäriskiä ja
            ottaa toimintamuodokseen osakeyhtiön.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tätä varten on räätälöity
            tällainen pienyritysmuoto osakeyhtiön rinnalle,
            pienyhtiömuoto, jossa on mahdollista toteuttaa yrityssäästämistä,
            mikä ei ole mahdollista henkilöyhtiöissä,
            samalla päästä liikkeelle toimintaan
            hyvin pienellä osakepääomalla, jossa ylipäätänsä kaikki
            byrokratian muodot on huomioitu sillä tavalla, että pyritään
            nykyistä osakeyhtiötä huomattavasti helpompiin,
            kevennettyihin vaatimuksiin ja muotoihin. Samalla on monella tavalla
            velkojien turva varmistettu siitä huolimatta, että osakepääoma
            on pieni. Minä olen tottunut täällä kuulemaan
            yleisön joukosta tai sanotaan kollegojen joukosta urhoollisia
            huutoja, että täytyyhän osakepääoman
            olla reilun kokoinen niin, että sitten, jos firma menee
            konkurssiin, kuitenkin velkojille saadaan jonkinlaista korviketta.
            (Ed. S. Lahtela: Sehän on syöty jo sitä ennen!) — Aivan,
            ed. Lahtela. Lienee turha kertoa täältä osaavalle
            ja ymmärtävälle, ettei sitä osakepääomaa
            enää siinä selvitystilassa ole olemassa.
            Se on ihan sama, onko se 50 000 markkaa tai 8 000
            euroa vai onko se sitten tuhannen entistä Suomen markkaa
            vastaava summa. Sitä ei ole olemassa. Näin ollen
            siihen on turha tuijottaa.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Lakiehdotuksessani on nähtävissä yksityiskohtaisesti
            nyt räätälöity uusi pienyhtiömuoto.
            Se on täällä ollut listoilla jo aikaisemmin
            edellisellä vaalikaudella. Nyt se on ajankohtaisempi kuin
            koskaan aikaisemmin, erityisesti tämän Arvelan
            työryhmän tekemän veropakettiehdotuksen
            johdosta, joka on täysi surma pienyrittäjille.
         
         
       
      
         
         Olavi  Ala-Nissilä  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kuuntelin ed. Bremerin puheenvuoroa,
            jossa hän monipuolisesti esitteli yhtiölainsäädäntöä ja
            yrittäjyyttä keskenään. Täydentäisin
            hänen puheenvuoroansa myöskin sillä tavalla,
            että todella tämän Arvelan työryhmän
            mietintö, joka on aikaansaatu, kohtelee eri tavalla erilaisia
            yrityksiä. On varmasti niin, että — ed.
            Bremer käytti ilmaisua, että se on Nokia-laki — näille
            kansainvälisille yrityksille, joilla omistajuus on maailmalla
            ja aatteellisissa yhteisöissä, se ei ole ongelma
            ja on hyvä asia, kun verotuskanta laskee, mutta sitten
            kun ajattelemme tavallista omistajayrittäjää ja
            osakeyhtiötä yhdessä, niin verotus voi
            kiristyä jopa 50 prosenttia nykyisestään.
            Se ei tietenkään ketään innosta
            yrittäjyyteen aikana, jolloin yritysten lukumäärä jo
            toista vuotta peräjälkeen vähenee. Tämä on
            hallituksen asettaman työryhmän esitys (Puhemies
            koputtaa) ja on mielenkiintoista nähdä sitten,
            mikä on hallituksen linja näissä asioissa.
         
         
       
      
         
         Esko Kurvinen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Lienee aikamoinen sattuma, että tänä päivänä kun
            käymme tätä lähetekeskustelua
            erinomaisesta lakialoitteesta koskien pienyhtiöiden luvun
            lisäämistä osakeyhtiölakiin,
            meillä on otsikoissa useita uutisia, joissa konkretisoituu
            pienten yritysten rooli suhteessa yhteiskunnalliseen toimintaan
            ja toisaalta suhteessa suuriin yhtiöihin.
         
         
         Ensinnäkin, luultavasti juuri tälläkin
            hetkellä käydään tässä samassa
            kaupungissa niin sanottuja tuponeuvotteluja niin palkankorotuksista
            kuin laadullisista kysymyksistä, joilla tällä kertaa
            tarkoitetaan irtisanomissakon saattamista yrittäjille.
            Valitettavaa vain on, että niiden yritysten edustus, jotka
            ovat viime vuosina luoneet 80 prosenttia uusista työpaikoista,
            puuttuu tuon pöydän ympäriltä.
            Jos sopimus siellä yön pitkinä tunteina
            saadaan syntymään, niin pienille yrityksille lähetetään
            maksulappu merkinnällä "On sovittu maksettavaksi".
         
         
         Toinen ajankohtainen esimerkki tulee siitä, kun kaksi
            verotusta pohtinutta toimikuntaa on peräjälkeen
            esittämässä, että kansainvälisten pörssisijoittajien
            yhdenvertaisuus kotimaisiin pörssisijoittajiin on turvattava
            sillä, että Suomeen palautetaan kokemuksen kautta
            käytännössä huonoksi todettu
            kahdenkertainen osinkovero. Tässäkin asiassa maksaja
            löytyy suomalaisesta pienyrittäjästä,
            joka on ottanut riskin ja työllistänyt itsensä ja
            muutaman työntekijän. Hänen verotustaan
            ollaan esittämässä nostettavaksi lähes 50
            prosenttia. Näistä esimerkeistä mielestäni
            käy erinomaisesti selville, miten välttämätöntä Suomeen
            on aika saada laki, joka erottaa pienyrittäjät
            pörssiyhtiöistä ja muista suurista yrityksistä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomalaisten periaatteellisesti myönteinen
            asennoituminen yrittäjyyteen on mielestäni saatava
            muutettua myös käytännön yritystoiminnaksi.
            Tunnustettu tosiasia on se, että Suomessa yrittäjien
            määrä on selvästi alhaisempi
            kuin useissa muissa EU-maissa. Kun tulevaisuudessa näyttää siltä,
            että työllisyyden merkittävä kasvu
            voi tapahtua lähinnä vain pk-yritysten kautta,
            niin pienyritysten toimintaedellytyksiä ja sitä kautta
            työllistämismahdollisuuksia on parannettava mielestäni
            kaikilla mahdollisilla keinoilla. Yrittäjyyden edistäminen
            vaatii toimenpiteitä, joilla puretaan turhaa sääntelyä ja helpotetaan
            yritysten perustamista ja sitä paperiviidakkoa, joka jokaista
            yrittäjää kohtaa.
         
         
         Tälläkään lakialoitteella
            ei ratkaista kaikkia yrittäjien ongelmia, mutta se on askel
            oikeaan suuntaan. Edelleen tästä esityksestä huolimatta meidän
            osakeyhtiölakimme muu osa on edelleen kovin monimutkainen
            ja vaikeaselkoinen yrittäjille. Sen vuoksi pidän
            myönteisenä sitä, että oikeusministeriö on
            ryhtynyt selvittämään osakeyhtiölainsäädännön
            kokonaisuudistusta, mutta kovin kovin hitaasti ja varovaisella aikataululla. Vaikka
            yrittäjyyden edistämisen keskeisenä lähtökohtana
            tulee olla yritysten perustamisen helppous ja yrittäjäuran
            kannattavuus sillä tavoin, että vaikeuksia eivät
            ainakaan aiheuta turhat ja monimutkaiset lain kirjaimet, on tärkeää myös, että yritys
            on tarvittaessa ajettavissa myös alas sujuvasti. Nykyinen
            menettely on edelleen hyvin monimutkainen, pitkä ja kallis.
         
         
         Suomessa ei sallita niin sanottua vapaaehtoista kaupparekisteristä poistoa,
            jolloin yhtiökokouksen päätöksellä voitaisiin
            yritys poistaa rekisteristä. Ongelma koskee mielestäni
            etenkin velattomia, vastuunsa hyvin hoitaneita yrityksiä ja
            yhtiöitä, jotka ovat tehneet kaikki ilmoituksensa
            viranomaiselle moitteettomasti. Lainsäädäntö on tällä hetkellä osin
            nurinkurista, koska mikäli yhtiö haluaa lopettaa,
            täytyy jättää tahallisesti suorittamatta
            ilmoituksia rekisteriin, että sitä kautta viranomaiset
            poistavat yhtiön rekisteristä. Uuden osakeyhtiölain
            valmistelun yhteydessä mielestäni on otettava
            huomioon myös tämä seikka, että yrittäjän
            pitää pystyä myös lopettamaan
            ura vaivattomasti.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakiesitys
            saa valiokunnassa asiaankuuluvan käsittelyn ja että toisaalta
            myös täältä eduskunnasta lähtee ministeriöihin
            selvä viesti, tahdonilmaisu, ryhtyä konkreettisiin
            toimenpiteisiin yrittäjyyden ja pienyritysten edistämisen
            ja niiden kohtelun parantamiseksi.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer  /r (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kurvinen täällä totesi mielihyvällä sen,
            että ministeriössä, tarkoittaa ilmeisesti
            oikeusministeriötä, on ryhdytty osakeyhtiölain
            kokonaisuudistukseen ja, samalla ed. Kurvinen totesi pahoitellen,
            että kovin hitaalla aikataululla. Kerron mielelläni
            ed. Kurviselle ja kaikille muillekin täällä olijoille,
            että osakeyhtiölain kokonaisuudistukseen ryhdyttiin
            jo vuonna 96; että todella hitaalla aikataululla. Kaikki
            ne vastustavat ajatukset, jotka silloin esitettiin, jarruttivat
            siinä määrin tätä,
            että oltiin jo yhdessä vaiheessa tarjoamassa pienyrittäjille
            yhden hengen osuustoimintayrityksiä. Julkisuudessakin sitten
            naurettiin sille, miten voi yhden hengen osuustoimintayritys ylipäätänsä olla
            osuustoimintayritys. Tällaista veivaamista tämä on
            ollut, (Puhemies koputtaa) ja toivottavasti tästä menee signaali
            nyt, että nyt heti on tehtävä jotain
            eikä vain meinattava vuodesta 96 lähtien.
         
         
       
      
         
         Jouni Lehtimäki /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valitettavasti ed. Ala-Nissilä ehti
            poistua, mutta hän kyseli sitä, mitä hallitus
            aikoo tehdä Arvelan työryhmän selvityksen
            johdosta. Siihen on hyvä todeta, että muun muassa
            kokoomuksen puheenjohtaja Ville Itälä on vastustanut
            yhtiöveron hyvitysjärjestelmän romuttamista
            ja allekirjoittanut on tehnyt samoin. Yhtiöveronhyvitysjärjestelmä pitää säilyttää
            ainakin
            pk-yrityksillä.
         
         
         Samoin haluan sanoutua irti ed. Bremerin toteamuksesta, että Yrittäjyys-hanke
            olisi ollut floppi. Siitä on kuitenkin hyviä tuloksia
            tullut. Yrittäjien verottoman kulukorvauksen saaminen työntekijöitten
            tasolle on hyvä esimerkki siitä, että hanke
            on toiminut ja oli tarpeellinen.
         
         
         Sen sijaan lakialoitteen takana olen sataprosenttisesti ja haluan
            sen tässä todeta. Ed. Bremer on puuttunut asiaan,
            joka pitää todellakin saada kuntoon. Tästä laista
            puuttuu ed. Kurvisen esiin ottama yrityksen lopettamismenettely.
            Olisin myöskin halunnut nähdä sen, että tähän
            lakiin olisi voitu liittää velattomien pienyritysten
            lopettaminen kuulutusmenettelyn kautta. Se on ihan totta, että yrityksen
            aloittaminen on vaikeata, mutta tänä päivänä Suomessa
            myöskin yrityksen lopettaminen on erittäin vaikeaa.
            Tähän lakiin ehkä kuulutukseen perustuva
            lopettamismenettely olisi sopinut erittäin hyvin.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen Yrittäjyys-hanke
            nyt täytti sitten melkein neljä vuotta, ennen
            kuin sieltä tuli tuloksia. Siinä työryhmässä ei
            ollut yhtään ainutta yrittäjää,
            siellä oli pelkästään ministeriöiden
            virkamiehiä ja yleensä virkamiestasoa. Se puuttui
            130:een eri epäkohdaksi luokiteltuun asiaan ja sai ulos
            yhden ainoan helpotuksen. Sitäkään ei
            ole vielä laissa määritelty, on hahmoteltu
            ja kaavailtu. Työryhmän puheenjohtaja Annukka
            Lehtinen on hyvin vuolaasti kertonut niistä asioista, joita
            on saavutettu. Todellisuudessa ei olla tekemässä mitään
            muuta kuin sähköiseen tiedonkulkuun helpotuksia.
         
         
       
      
         
         Esko  Kurvinen  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan ed. Bremerille todeta, että Yrittäjyys-hanke
            oli ja on sateenvarjo, jonka alla yhdeksässä eri
            ministeriössä on tehty pieniä, täytyy
            myöntää, että pieniä,
            mutta kuitenkin eteenpäin meneviä esityksiä.
            Täällä on myös todettu se, että on
            liian hajanaista yhdeksässä eri ministeriössä käsitellä pk-sektorin
            ja yrittäjyyden asioita. Seuraavaan hallitukseen tulisi
            saada ministeri, joka vastaisi näistä asioista,
            vaikka kauppa- ja teollisuusministeriössä toisena
            ministerinä.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lehtimäen puheenvuoron
            johdosta tähän osinkoverotuksen uudistamiseen
            ja osinkoverotuksen puolitoistakertaistamiseen Arvelan komitean
            perusteella voisi todeta, että se työryhmä on
            lähtenyt siitä varmaan liikkeelle, että tätä verotusta
            kiristetään. Mitä tulee ed. Lehtimäen lausumaan
            siitä, että kokoomuksen puheenjohtaja, ministeri
            Itälä on todennut, että tätä pitää vastustaa,
            tämä on hyvä lausunto ennen vaaleja, mutta
            kovasti epäilen, kuinkahan tulee käymään sitten,
            kun pääministeri Lipponen juoksuttaa siinä porvaripuolueita
            mennen tullen: ollaan valmiita syömään
            mitä tahansa, hyväksymään mitä hyvänsä.
            Tältä osin pidän hyvin suurena uhkatekijänä,
            että tämmöisillä asioilla on
            tarkoitus myös realisoitua veronmaksajien pussiin.
         
         
         Rouva puhemies! Mitä tulee ed. Bremerin aloitteeseen,
            katsottuna näin, että on tullut vielä ikään
            kuin hallituspuolueiden sisältäkin tämä aloite
            pienyhtiötoiminnan yhtiömuodosta ja pienyrittäjyyden
            helpottamisesta, jos tämä hallitus nyt jotenkin
            olisi saanut sen neljävuotisen kauden ja ohjelman aikana
            jotakin aikaiseksi, olisihan tässä syntynytkin
            jotain. Mutta tämä on hyvään
            aikaan tullut, koska varmasti nyt tulevan, vaalien jälkeisen,
            hallituksenkin ohjelmaa kirjoitetaan. Toivottavasti tämä syntyisi
            sinne matkalle ja tulisi myöskin jotain näyttöä,
            että tämä toteutuu. Tämä pitää panna
            ehdottomasti toimeen. Kiitän ja kunnioitan erinomaisesti
            ed. Bremerin aloitteellisuutta tässä asiassa,
            koska tuntuu, että ed. Bremer tuntuu monessa asiassa olevan
            lähinnä yrittäjää ja
            yrittäjämielisyyttä koko tässä salissa
            yleensäkin.
         
         
       
      
         
         Esko  Kurvinen  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Seppo Lahtelalle, että olisi
            varmaan hyvä, jos näin ennen vaaleja keskustankin
            johto sitoisi kätensä sillä lailla, että sanoutuisi
            irti tästä. Kokoomuksen johto on ollut ennen Arvelan
            toimikunnan tulosten luovuttamista jo tällä kannalla,
            ja nyt odotamme, mitä teidän puheenjohtajanne
            Jäätteenmäki sanoo.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Lakialoite 136 on erittäin
            hyvä, ajankohtainen aloite, jonka toivoisi etenevän
            jatkovalmistelussa hyvin myönteiseen suuntaan ja mielellään mahdollisimman
            nopeasti. Meillähän maassa vallitsee edelleen
            suurtyöttömyys, ja tämän epäkohdan
            kimppuun on käytävä kaikin keinoin. Eräs
            pätevimpiä keinoja on se, että autetaan
            ihmisten itsensä työllistämistä,
            ja silloin ollaan juuri tekemisissä yrittäjyyden
            ja yrittämisen kanssa. Kun ihminen työllistää itsensä,
            silloin juuri tarvittaisiin tällaista pienyhtiölainsäädäntöä,
            joka olisi nimenomaan soveltuva pienimuotoiseen yritystoimintaan
            mutta olisi ennen kaikkea mahdottoman yksinkertainen, kansantajuinen,
            helppo toteuttaa, koska tällä hetkellä byrokratia
            on tekijä, joka estää hyvät
            aikeet.
         
         
         Tiedän, että niillä ihmisillä,
            jotka ovat työttömiä, hyvinkin monilla
            on paljon ideoita ja ajatuksia, mutta kun nämä ideat
            ja ajatukset pitäisi saattaa toiminnaksi, yrittäjyydeksi
            ja yrityksiksi, siinä on liian paljon esteitä.
            Tietysti on hyvä, että jotkut esteet ovat sellaisia,
            että jos hanke on epärealistinen, se karsiutuu
            siinä vaiheessa. Mutta nimenomaan sellaisiakin tavoitteita
            ja ajatuksia, jotka olisivat hyvinkin toimivia, kaatuu siihen, että on
            liian paljon byrokratiaa ja byrokratia maksaa, ja siihen sitten
            hyvätkin ideat kuoleentuvat. Kun ihminen pettyy kerta toisensa
            jälkeen, että eipä tuostakaan mitään
            tullut, tämä kyllä on omiaan passivoimaan
            ja vielä levittämään ympärillekin
            tätä mielialaa.
         
         
         Siksi koen, että tämä lainsäädäntöehdotus, jota
            tällä lakialoitteella halutaan auttaa, on toivon
            mukaan nopeasti toteutettava. Minua lämmitti 9 §:ssä esitetty
            ajatus, että pienyhtiö perustetaan yhdelle lomakkeelle,
            se on jo mahdollisimman helppoa silloin. Tässä on
            kaikki byrokratia koetettu saada mahdollisimman vähäiseksi. Juuri
            tähän pitäisi päästä ja
            vielä siihen, että viranomaiset olisivat eri instansseissa
            mielellään opastavia, miten asioissa voitaisiin
            toimia, jotta ainakaan byrokratiasta ei tulisi estettä vaan
            keino, jolla pikemminkin edesautettaisiin yritysten syntymistä.
         
         
         Toivon tälle lakialoitteelle menestystä nopeasti
            jatkokäsittelyssä.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Täällä ed.
            S. Lahtela kohdisti toiveensa tulevan eduskunnan varaan, että tätä ajetaan
            ponnella eteenpäin. Ehkä tulkitsin väärin,
            ymmärsin niin, että ed. Kurvinen vähän
            mollasi keskustapuoluetta epäilemällä sen
            sitoutumista pienyhtiömuodon toteuttamiseen. Mielelläni
            sanon, että en epäilisi keskustapuoluetta tässä asiassa.
            Työreformi oli erinomainen asia. Se oli pienyrittäjän kannalta
            aivan täysosuma. Valitettavasti se ajettiin alas sellaisin
            voimin, jotka tällä hetkellä vastustavat
            nimenomaan pienyrittäjien pääsyä yhteiseen
            tupopöytään, jossa tehdään
            päätöksiä, jotka sitovat pienyrityksiä,
            ja samalla tehdään päätöksiä,
            jotka vapauttavat niistä samoista määräyksistä suuryhtiöt.
            Se on skandaalimaista, eikä sillä ole mitään
            tekemistä enää yhteiskunnallisen tasapuolisuuden
            kanssa eikä minkään demokratian kanssa.
         
         
         Tässä samat vastustajat ovat liikkeellä,
            eli mitä tahansa puhutte täällä pienyrittäjyyden
            edistämisestä, niin kauan kuin ay-liike panee
            peukaloa alaspäin sille, niin kauan kuin kaikki mandaatit
            siellä ministeriön johtopaikoilla katsovat ay-liikkeeseen,
            kääntävät peukalot alas, niin
            kauan ei tapahdu kyllä mitään todellista
            etenemistä pienyrittäjyyden asiassa, valitettavasti.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen puheenvuorossaan käsitteli työmahdollisuuksia
            mutta ei oikeastaan työhaluja. Tässä yhteiskunnassa
            puhutaan paljon työllistymisestä ja työpaikoista
            mutta siltä osin ei kovin paljon puhuta siitä,
            minkälaista työtä ja minkälaiset
            työhalut.
         
         
         Tämä ed. Bremerin aloite pienyhtiökysymyksestä,
            mikä mahdollistaa tämän yritysmuodon nopeata
            kehittämistä, nopeata rakentamista ja joustavuutta,
            luo nimenomaan mahdollisuutta siihen, että syntyy työpaikkoja,
            työmahdollisuuksia. Kaiken tämän pienyhtiötoiminnan
            ja yrittäjyyden takana on sellainen yrittäjävoima, millä on
            työhaluja. Niiden työhalujen kautta myöskin
            tarvitaan sellaista työvoimaa, millä se halu varmaan
            tarttuu muuhunkin kansaan, nimenomaan työntekijäväkeen.
         
         
         Tältä osin katson, että tämä mitä nopeimmin pitää saattaa
            sellaisella voimalla eteenpäin, että tämäkin
            ala uudistuu ja tämä yhteiskunta on entistä kilpailukykyisempi
            kestämään laajenevan Euroopan unionin
            haasteet, mitä tulemme lähivuosina kohtaamaan.
         
         
       
      
         
         Jouni  Lehtimäki  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan samoin kuin ed. Lahtelalla jäi
            hiukan soimaan korviin ed. Oinosen käsitys siitä,
            että yrittäjyys yleistyy ja yrittäjyyshalukkuus
            yleistyy pelkästään byrokratiaa karsimalla
            ja keventämällä. Olen samaa mieltä kuin
            ed. Lahtela, että kyse on myöskin asenteista,
            eli yhteiskunnan asenteet pitää saada myönteisemmiksi
            yrittäjyyttä kohtaan, ja silloin ilman muuta puhutaan
            myöskin koulutuksesta. Meidän koulutusjärjestelmäämme
            pitää saada yrittäjyysmielisiä opettajia
            ja yrittäjyys pitää saada myöskin
            aineeksi meidän koululaitokseemme.
         
         
         Ehkä tähän loppuun on hyvä todeta
            myöskin ed. Bremerin puheenvuoron loppu siitä,
            että ay-liike estää yrittäjyyden
            etenemisen. Kyllä se juuri näin on. Jos me haluamme
            todella vaikuttaa yrittäjyyteen, yrittäjäkentän
            pitää päästä myöskin
            tupopöytään ja vaikuttamaan ay-kenttään. Väitteet
            siitä, että yrittäjäjärjestö ei
            kykene valvomaan jäseniään, ovat mielestäni
            vääriä. Yrittäjäjärjestöjen
            aluekenttä on kuitenkin niin laaja, että jos yrittäjäjärjestö johonkin
            tupoon sitoutuisi, järjestö pystyy myöskin
            valvomaan sen, että tehtyä sopimusta noudatetaan.
         
         
       
      
         
         Esko Kurvinen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer on mielestäni aivan
            oikeassa siinä, että pienyrittäjät
            ovat toistuvasti jääneet ja näyttävät
            jäävänkin suurten kansainvälisten
            yhtiöiden ja ay-liikkeen tekemien sopimusten jalkoihin.
            Minunkaan mielestäni tähän ei ole mitään muuta
            ratkaisua kuin se, että pienyrittäjien, onko se
            sitten Suomen Yrittäjät järjestönä,
            on hankkiuduttava ja päästävä sinne
            pöytään, missä näitä laskuja
            pienyrityksille sälytetään. Toinen tekijä on
            se, johon tämäkin lakialoite tähtää,
            että pienyritykset selvästi erotetaan omaksi kategoriakseen,
            jolloin siihen on ehkä helpompi tämänkin salin
            vasemmalla laidalla suhtautua, kun ei ole kysymys suurista pörssiyhtiöistä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.