Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
jatkuu:
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Jaostokäsittelyssä nousi
esiin poliisi- ja oikeustalojen rakentamisten tarpeet. Onneksi ministerit
Rajamäki ja Luhtanen ovat ottaneet asian vakavasti käsittelyyn.
Esimerkiksi Lahdessa ja Hämeenlinnassa on tarpeellista
saada kyseiset hankkeet aikaiseksi. Hämeenlinnassa hankkeeseen
on jo suunnittelurahoitus olemassa. Lahden vanhan oikeustalon korjaus
on uuden hankkeen mahdollisuuden myötä laitettu
jäihin.
On tärkeää huomioida mahdollisten
useampien virastojen yhteistoiminta, kun uusia tiloja tarvitaan.
Kieltämättä yhteishanke on vaikea toteuttaa,
jos se rahoitetaan useamman eri ministeriön toimesta. Se
ei saa olla este uudenlaiselle toiminnalle kuitenkaan. Tämä tuo
mukanaan yhteistoiminnan etuja ja on siten niin sanottu funktionaalinen
ratkaisu. Täten esimerkiksi yhdessä toteutettujen
poliisi- ja oikeustalojen suhteen saadaan aikaan poliisien resurssien
säästöä, kun poliisien ei tarvitse
kuljettaa asiakkaita pitkiä matkoja oikeustalolle.
Haluan kiittää molempia ministereitä,
että he ovat ottaneet mahdolliset yhteiset rakennushankkeet
vakavasti harkintaan ja asiaa selvitetään, kuten
ministeri Rajamäki täällä aiemmin
kuvasi ja myös myöhemmin oman pääluokkansa
kohdalla ministeri Luhtanen.
Tässä kohtaa voisi myös sanoa, että kun
nämä eri viranomaiset toimivat saman katon alla,
niin ehkä sosiaali- ja terveys- ja koulutoimikin pääsevät
paremmin puuttumaan syrjäytymiseen, kun poliisi- ja oikeustalot
saadaan saman katon alle. Jo nyt esimerkiksi Lahdessa sosiaalitoimi
puuttuu varhaisessa vaiheessa niiden asiakkaiden ongelmiin, jotka
siis joutuvat poliisin huostaan. Tarvitaan aina uusia aloitteita
ja avauksia syrjäytymisen ehkäisyyn.
Mutta sitten muutama sana kuntataloudesta. Valtiontalous on
hyvässä mallissa, kun taas kunnat painivat talousvaikeuksissa,
vaikka verotulot kasvavat. Kuntien menot ovat kuitenkin kasvaneet
voimakkaasti, ja kasvavatkaan tulot eivät riitä menoja
kattamaan. Siksi on hyvä, että kunta- ja palvelurakenneselvitys
eli Paras-hanke on laitettu liikkeelle. Harkinnanvaraista avustusta
on syytä jatkaa niin kauan, kunnes kuntien talous löytää tasapainon.
On kuitenkin muistettava, että aina on olemassa tilanteita,
että kunta saattaa joutua tilapäisen taloudellisen avun
tarpeeseen. Silloin harkinnanvarainen valtionapu on tarpeen. Siksi
harkinnanvaraista avustusta on varattava kuntien mahdollisiin tarpeisiin
riittävästi.
Ideaalista tietenkin olisi, että kunnat pystyisivät
hoitamaan taloutensa tasapainoon. Kuntalaisten palvelutarpeiden
kasvaessa on realismia, että menot kasvavat, kuten jo aiemmin
totesin. Paras-hanke on hyvä yritys saada palvelut hyvälle
tasolle ilman, että kuntien menot kasvavat entistä vauhtia.
Paras-hankkeen toteutus tulee olemaan vaikeaa ja työlästä,
mutta olen silti toiveikas. Tässä suhteessa ihmisten
peruspalveluiden turvaamisessa hallitus ja oppositio eivät
voi muuta kuin tehdä tarmokkaasti yhteistyötä.
Osaltaan on Päijät-Hämeen sairaanhoitopiirin sosiaali-
ja terveyspiiri-pilottihanke Paras-hankkeen alullepanija. Olen tyytyväinen,
että Lahden seutu on jälleen kerran ollut mukana
ajan hengessä ja pyrkii palvelemaan kuntalaisia parhaan
kykynsä mukaan, jopa niin, että muualta voidaan ottaa
oppia, kuinka meillä toimitaan. Kaiken kaikkiaan lopullista
ratkaisua emme ole vielä löytäneet, mutta
yhteistyö on saanut uuden sävelen ja sitä myötä kunnat
uutta virtaa hoitaa vaikeaksi muuttunutta palvelutarjontaa.
Tässä kohtaa haluaisin vielä sanoa,
kun olen saanut paneutua valtiovarainvaliokunnassa ja suuressa valiokunnassa
näihin Ecofin-asioihin, niin sieltä jaettiin asiakirja,
jossa todettiin, että seuraavat neljä viisi vuotta
ovat vielä etsikkoaikaa vahvistaa julkista taloutta panna
toimeen rakenneuudistuksia. Tämän jälkeen
julkisen talouden korjaaminen vaikeutuu siksi, että työllisten
määrä kääntyy laskuun
ja talouden kasvuvauhti hidastuu samaan aikaan, kun julkiset menot
alkavat voimakkaasti kasvaa. Mutta näyttää siltä,
että Suomi ei ole siinä pahimmassa rintamassa
kuitenkaan.
Kaiken kaikkiaan poliisitoimeen kokoomuksella on sitten vastalauseessaan
lisäyksenä 8 miljoonaa euroa, ja se on tässä pääluokassa
meidän ainoa lisäyksemme.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka ollaan puolenyön tietämissä,
niin siitä huolimatta on syytä muutamia täällä ennen
tämän asian käsittelyn keskeytystä käytettyjä puheenvuoroja
syytä kommentoida ja oikoa osaa.
Ensin on syytä antaa tunnustus ministeri Manniselle
siitä, että hän aivan oikein arvioi kuntatalouden
tilaa todetessaan, että kuntatalouden tila on vaikea ja
on ollut 1990-luvun alusta alkaen. Eli ministeri suoraan totesi
tilanteen. Mutta kun olen kuunnellut täällä hallituspuolueiden
edustajien puheenvuoroja, muun muassa ed. Rantakankaan puheenvuoroa
tuossa aikaisemmassa keskustelussa, niin kuva on aivan toinen. Tosin
ministeri Manninenkin kertoi suunnan olevan parempaan, ja ehkä niin
onkin, mutta välttämättä sekään
ei pidä paikkaansa, sillä tilanne on merkittävästi
heikompi kuin ilmenee budjettikirjasta ja ilmenee valtiovarainvaliokunnan
mietinnöstä.
Ed. Kallio varmaan muistaa sen, että mietintö oli
kirjattu siltä osin ja kirjautettu valmiiksi siinä vaiheessa,
kun tuli tieto siitä, että tämän
vuoden verotulot jäävät 266 miljoonaa
euroa alemmaksi kuin tähän saakka on arvioitu.
Eli sellainen pudotus tulee jo tämän vuoden verotulokohtaan.
No sehän on luonnollista, että sama lähtötason
alhaisuus on vastassa myös 2007. Eli se on merkittävästi
heikompi kuin täällä on annettu aikaisemmin
ymmärtää. Ilmeisesti sitä hallituspuolueiden edustajat
eivät vielä ole kuulleetkaan. Ed. Manninen totesi
tuossa, että verotulot kasvavat tänä vuonna
7 prosenttia, ensi vuonna 5 prosenttia. Kun otetaan huomioon tuo
pudotus, mikä nyt on tapahtunut nimenomaan kunnan tuloverojen osalta,
niin se tiputtaa lähes 2 prosenttia tuota verotulokasvua,
yli 1,5. Eli sillä on kohtalainen merkitys. Kasvu on hyvä kyllä siitä huolimatta,
mutta
oleellisesti tämä heikentää sitä kuvaa,
mitä tällä hetkellä on kuntataloudesta annettu
ymmärtää.
Täällä aikaisemmin käytiin
keskustelua kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta, että se
tuo lohtua pidemmällä aikavälillä,
ja saattaa niin ollakin. Tässä on kuitenkin se
ongelma, että kun mahdollisia muutoksia, joita tehdään
ehkä vuonna 2009, niiden vaikutukset ovat useiden vuosien
päästä. Tässä on se
tilanne, että kyllä kurki kuolee ennen kuin suo
sulaa.
Mutta sitten täällä käytiin
mielenkiintoista keskustelua valtionosuusjärjestelmästä ja
valtionosuusuudistuksesta, indeksitarkistuksista ja niiden merkityksestä.
Erityisesti ed. Rantakangas, joka ei näytä paikalla
olevan, käytti puheenvuoron, jossa hän arvosteli
sitä, kuinka edellinen hallitus teki indeksikorotukset
oleellisesti pienempänä ja nyt tämä toteuttaa
ne 75-prosenttisena. Sehän tietenkin pitää paikkansa,
mutta on huomattava se, että silloin kun indeksikorotuksia tehtiin
50-prosenttisena, silloin kuntatalous käytännössä vahvistui.
Kuntatalous vahvistui. Miten on käynyt nyt? Joka vuosi
kuntatalous on mennyt entistä suurempaan syöksyyn.
Joka vuosi on lainamäärä kasvanut, ja
niin käy ensi vuonna, niin käy tuon budjetin mukaan
ensi vuonna.
Mutta jos sitten otetaan tämä valtionosuusuudistus,
ministeri Manninenkin kertoi sen, että tämä hänen
aikanaan allekirjoittamansa lakialoite, jossa vaadittiin sataprosenttisen
indeksikorotuksen kirjaamista lakiin, toteutuu nyt hänen
toimestaan, ja muistutti siitä, että laki on hyväksytty
ja tuli voimaan tämän vuoden aikana. Aivan oikein
hän kyllä muisti sen, että tuo 100 prosentin
indeksikorotus ei kosketa tätä hallitusta ollenkaan,
sehän on säädetty niin, että se
tulee voimaan vasta myöhempinä vuosina. Mutta
samalla jätettiin kertomatta se, että tuossa valtionosuusuudistuksen
yhteydessä lykättiin näitä välitarkistuksia
kustannustenjaon tarkistusten osalta. Seuraava tarkistus tapahtuu
myöhemmin, ja nyt esimerkiksi vuosien 2005—2007
opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudet määräytyvät
vuoden 2003 toteutuneiden kustannusten perusteella. Ja kun seuraava
tarkistus tehdään vuonna 2008, niin tässä on
pitkä ajanjakso, jolloin tätä kustannustason
muutosta nyt ei oteta huomioon lainkaan. Eli täällä tapahtuu
paljon suurempi leikkaus kuin nämä indeksileikkaukset.
Mutta se on niin, että kun ei asioihin paneudu, niin voi
puhua pehmeitä ja kertoa, kuinka hyvin on hoidettu nämä indeksikysymykset.
Budjettikirjassa oli se taulukko, jossa kerrottiin lukumäärä,
millä valtion budjetin mukaan kuntatalouteen vaikutetaan
ja joka päättyy siihen 424 miljoonaan euroon,
kun otetaan mukaan indeksikorotukset. Jos olisi vaivautunut pari
sivua aikaisemmin katselemaan taulukkoja, niin voisi saada paremman
kuvan. Jokainen tietenkin ymmärtää sen,
että kun tuo 424 miljoonan euron lukuun päättyvä taulukko,
jossa ...
Toinen varapuhemies:
Edustaja, nämä ovat 5 minuutin puheenvuoroja.
Nyt on aikaa mennyt seitsemisen minuuttia.
Jos on niin, että nämä ovat 5 minuutin puheenvuoroja,
palaan myöhemmin ja selostan tämän asian
niin, että se tulee selväksi.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön toimialaan
kuuluu vahvasti paikallis- ja aluehallinto toimintoineen. Puutuin
budjetin yleispuheenvuorossani siihen, että eri ministeriöiden
kohdalla mittava osa budjetista kuluu hallinnon ja organisaatioiden
muutoksiin ja kehittämiseen. Kehitys on aina viisasta,
mutta viisaampaa on hallinnon keventäminen ja näin
vapautuvien voimavarojen kohdentaminen varsinaiseen substanssiin.
Olen usein nostanut esille myös aluehallinnon keventämisen
tarpeen. Lääninhallitusten, maakuntaliittojen,
työvoima- ja elinkeinokeskusten jne. tehtäviä tulisi
yhdistää ja hallintoa keventää. Kun
aikoinaan päätimme lääninjakolaista,
kirjasimme silloin myös lain perusteluihin, että hallinto
kevenee, mutta näin ei kuitenkaan ole käynyt.
Pelastustoimen kohdalla kannan huolta resurssien riittämättömyydestä.
Erityisesti tulevat mieleeni Venäjän puolella
viime kesänä olleet metsäpalot ja niiden
vaikutus muiden muassa Etelä-Karjalaan. Mielestäni
meidän on omalta osaltamme oltava mukana kriisien ennaltaehkäisemisessä ja
myös varsinaisissa siviilikriisinhallintatehtävissä.
Budjetissa olevan määrärahan mitoituksessa on
varauduttu yhteen kriisiin liittyvään tehtävään
ja 3—5 pienempään tehtävään
ja materiaaliavun antamiseen yhteen katastrofiin. Tällaisten tilanteiden
ennakointi on luonnollisesti hankalaa, mutta mielestäni
määräraha on riittämätön, kuten
jo viime kesän rajan ulkopuolelta tulleet haitat osoittivat.
Arvoisa puhemies! Imatran rajanylityspaikka avataan vuodenvaihteessa ympärivuorokautiseksi,
mikä on todella upea asia. Samalla se helpottaa koko Kaakkois-Suomen
rajaliikennettä ja vähentää rekkajonoja.
Samaa asiaa sivuten haluaisin tuoda esille huolestuneisuuteni
pari päivää sitten pinnalle nousseesta
uutisesta, josta jo tänään mainitsin täällä ja
jonka mukaan Venäjä lisää ensi
keväänä rajan tuntumassa niiden alueiden
määrää, joilla kulkemiseen tarvitaan
lupa, ja leventää näin rajavyöhykettä nykyisestä viidestä kilometristä huomattavasti,
mikä tulee vaikeuttamaan suoraan esimerkiksi Svetogorskiin
suuntautuvaa matkailua. Mainitsen vielä tässä,
että Imatran keskustasta Svetogorskiinhan on vain muutama
kilometri elikkä se on Imatralle erittäin tärkeä,
mutta myös muualta matkailijoita tulee sinne, jopa ulkomailta.
Toivoisin, että hallitus puuttuisi pikaisesti tähän
ja pyrkisi neuvotteluilla turvaamaan matkailijoiden liikkumisen
myös rajavyöhykealueilla, kuten Svetogorskissa,
entiseen tyyliin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Peruslinjauksiltaan sisäministeriön
ensi vuoden budjetti on hyvä. Siinä vahvistetaan
kuntien taloudellista asemaa, sisäisen turvallisuuden toimintaedellytyksiä ja
alueiden kilpailukykyä. Niinpä valtiovarainvaliokunnan
käsittelyssä ei ollut tarvetta mittaviin rahallisiin
budjettimuutoksiin.
Ainoastaan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan
ja kuntien harkinnanvaraisiin avustuksiin tehtiin määrärahalisäyksiä.
500 000 euron lisäpanostus järjestäytyneen
rikollisuuden torjuntaan on paikallaan. Se on sikälikin
perusteltu, että ensi vuonna painopistealueena on juuri
huumausaine- ja järjestäytyneen rikollisuuden
torjunta. Mielestäni tämä painopisteajattelu,
keskittyminen tiettyjen rikollislajien torjuntaan, on tuonut hyviä tuloksia
menneinä vuosina.
Poliisin yleisten toimintaedellytysten turvaamisen kannalta
on hyvä, että poliisihenkilöiden määrä valtakunnallisesti
pidetään vuoden 2002 tasolla. Tämä toivon
mukaan myös turvaa poliisipalvelujen saatavuuden, ja kansalaisten
kannalta on eriarvoisen tärkeää, että palvelut
pidetään mahdollisimman lähellä kansalaisia.
Tärkeää myös on mielestäni,
että poliisin hallintorakennetta, johtamisjärjestelmää ja
yhteistoimintaa kehitetään määrätietoisesti
ja johdonmukaisesti.
Rajatarkastusten tehostamisen kannalta pidän tärkeänä,
että rajatarkastustekniikkaa kehitetään ja otetaan käyttöön uusia
välineitä. Tässä mielessä biometriikan
käyttöönotto rajatarkastuksissa on hyvä edistysaskel.
Kuntien kannalta ensi vuoden budjetti on hyvä. Se selkeästi
vahvistaa kuntataloutta. Kuitenkin ensi vuoden tärkeimpänä kuntakenttää koskevana
asian pidän kunta- ja palvelurakennehanketta. Se on suuri
mahdollisuus kuntakentälle, jossa ääripäät
taloudellisesti ovat sangen kaukana toisistaan eli taloudellista
eriarvoisuutta on. Meillä on velattomia kuntia, mutta on
sitten niitäkin, joissa velka per asukas on pahimmillaan yli
7 000 euroa. Näitä ei toki ole kuin yksi,
mutta sitten yli 4 000 euron velkaisia kuntia on jo useampia.
Meillä on myös kuntia, joiden taseeseen on kertynyt
alijäämää yli 500 euroa per
asukas ja joiden omavaraisuusaste on alle 50 prosenttia.
Tänä vuonna meille tuli voimaan uutta lainsäädäntöä,
joka velvoittaa kunnat reagoimaan alijäämäisyyteen
ja laatimaan talouden tasapainosuunnitelman. Tästä lainsäädännöstä ei
tietenkään ole vielä ehtinyt kertyä kokemuksia,
mutta toivottavasti se herättää kunnat
ajoissa korjaustoimenpiteisiin, koska mielestäni kyse kuntataloudessakin
on myös paljolti siitä, miten asioita hoidetaan.
Muuten mielestäni ei ole selitettävissä se,
että lähtökohdaltaan samanlaisissa kunnissa
palvelut ja kuntatalous ovat kovin erilaisia. Toistaiseksi kunnissa
on talousongelmat pyritty paljolti ratkaisemaan säästämällä palveluista. Sen
sijaan toimintatapojen uudistaminen ja rakenteelliset ratkaisut
ovat jääneet vähemmälle. Kunta-
ja palvelurakennehanketta toteutettaessa toivottavasti juuri nämä jälkimmäiset
keinot nousevat vahvasti esiin.
Mielestäni kunta- ja palvelurakennehankkeessa on myös
tärkeää, että sillä pystytään
selkeyttämään päätöksentekojärjestelmää ja
vahvistamaan kuntademokratiaa. Tällä hetkellä palveluja tuotetaan
moninaisissa kuntayhtymissä, yrityksissä ja erilaisin
sopimusjärjestelyin. Tärkeää mielestäni
onkin, että tätä viidakkoa selkeytetään
ja erilaisten kasvottomien päätöksentekoelinten
määrää saadaan vähenemään.
Tavoitteena tuleekin olla, että mahdollisimman moni palvelu
kyetään jatkossa tuottamaan peruskuntien toimesta.
Tarvitaan siis nykyistä vahvempia kuntia. Nyt onkin syytä pikaisesti
hyödyntää käytettävissä olevat
porkkanarahat.
Arvoisa herra puhemies! Kaikkinensa kunta- ja palvelurakennehankkeeseen
pitää saada myönteinen vire. Tiedotuksen
tulee olla avointa ja kannustavaa, ja kuntien luottamushenkilöt
on saatava vahvasti sitoutumaan hankkeen edellyttämiin
toimenpiteisiin.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
sisäministeriön hallinnonala on laaja kokonaisuus,
joka koskettaa usein yksittäistä kansalaista tämän
elämän eri vaiheissa.
Valtiovarainvaliokunta on aivan oikein ollut huolissaan paikallispoliisien
määrästä ja heidän sijoittumisestaan.
Vaikka poliisimiesten kokonaismäärän
on arvioitu olevan vuoden 2002 tasolla eli noin 7 570 henkeä,
se ei saadun selvityksen mukaan välttämättä koske
paikallispoliisia. Rahoituskehykset asettavat käytännössä rajoja vapautuneiden
virkojen täyttämiselle. Lisäksi mahdollisen
uuden kihlakunta- ja poliisipiirijaon pelätään
lupauksista huolimatta keskittävän partioita suuriin
taajamiin, ellei heti, niin ainakin silloin, kun poliisit perheineen
päättävät omasta asunnonhankinnastaan.
Poliisin saatavuus heikkenee ja näkyvyys kentällä vähenee,
mikä lisää kansalaisen turvattomuuden
tunnetta.
On välttämätöntä,
että uudistukset toteutetaan lupausten mukaisesti siten,
että myös paikallispoliisin palvelut turvataan
tasapuolisesti läheisyysperiaatetta noudattaen. Siksi on
tärkeää, että valtiosihteeri
Kari Salmen johdolla nyt tehtävä suunnitelma poliisipiirien
yhteistyöstä ja mahdollisesta yhdistämisestä ottaa
huomioon, mitä eduskunta on nyt myös valtiovarainvaliokunnan kannanotoissa
esittänyt. Aikaisemmin tähän kannanottoon
päätyi hallintovaliokunta.
Toisena kohtana haluan nostaa esiin valiokunnan lausumaehdotuksen
numero 3, joka koskee lääkäri- ja pelastushelikopteritoimintaa.
Kannatan lämpimästi sitä linjausta, että tulevaisuudessa
toiminta rahoitetaan valtakunnallisena toimintana valtion talousarviosta.
On perin outoa ja kansalaisia eriarvoistavaa, mikäli heidän
nopea avunsaantinsa on siitä kiinni, mihin vuodenaikaan
he onnettomuuteen joutuvat, ja mikäli avunsaanti on kiinni
rahoitusongelmista.
Arvoisa puhemies! Kuntatalouden arvioidaan asteittain tasapainottuvan
vuosina 2008—2011. Toimintamenojen kasvu hidastunee keskimäärin vajaaseen
4 prosenttiin perustuen ansiotasokehityksen hidastumiseen ja henkilöstön
määrän maltilliseen kasvuun. Toivottavaa
on, että myös kunnat kykenisivät pitämään
tästä kiinni. Kuntakohtaiset ja alueelliset erot
ovat tässäkin asiassa suuria. Talousarvioesitykseen
sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan parantavan
kuntien rahoitusasemaa vuonna 2007 edellisvuoteen verrattuna nettomääräisesti
291 miljoonaa euroa silloin, kun indeksikorotuksia ei ole huomioitu,
ja niiden huomioinnin jälkeen noin 424 miljoonaa euroa.
Vuonna 2007 valtionosuuksiin tehtävä 2 prosentin
suuruinen indeksikorotus on 75 prosenttia täysimääräisestä kustannustason
noususta. Valitettavaa on, että vielä tässä vaiheessa
kuntien vastuulle jää neljännes indeksikorotustarpeen
nostosta.
Harkinnanvaraista rahoitusavustusta on viime vuosina asteittain
vähennetty. Nyt harkinnanvarainen alenee tämänvuotisesta
26,5 miljoonasta eurosta 12 miljoonaan euroon. Harppaus on iso. Oletan,
että seuraava hallitus joutuu palaamaan tähän,
koska kunta- ja palvelurakenneuudistus ei vielä ensi vuonna
tule auttamaan kuntien tilannetta. Kunnissa harkinnanvaraisen avustuksen
on kuitenkin koettu olevan hyvin tarpeellinen, ja se on mahdollistanut
tilinpäätösten tasapainottumisen niiden
kuntien osalta, jotka sitä ovat saaneet.
Huomenna perjantaina hallintovaliokunta tulee julkistamaan mietintönsä kunta-
ja palvelurakenneuudistuksesta. Hankkeen tarkoituksena on käynnistää lainsäädännöllinen
ja hallinnollinen uudistustyö, jonka tavoitteena on, että kuntien vastuulla
olevat palvelut saavat riittävän vahvan rakenteellisen
ja taloudellisen pohjan vuoden 2009 loppuun mennessä. Apua
on siis odotettavissa vasta parin, kolmen vuoden kuluttua. Uudistus
saattaa aiheuttaa joissakin kuntayhteistyökuvioissa rahoitustarpeiden
kasvua, kun palvelurakennetta rakennetaan sellaiseksi, että Paras-hankkeen
tavoitteet palvelujen turvaamisesta saadaan toteutettua.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hautala — jaa, juuri lähti,
olisin sanonut, että hyvää huomenta,
tänään on perjantai. Olemme perjantain
puolella. Hän äsken sanoi, että huomenna perjantaina,
mutta kyllä se on tänään. Voin
sanoa, että koville ottaa, kun koiraskin poikii ja on yksi
toinen ajatusmaailma kanssa, ja tämän meikäläisen
puheenvuoron saanti tänään tuntuu olevan,
että on ottanut aika koville, että tässä useampi
tunti on koetettu taas jallittaa.
Puhemies! Puhuin tuossa vastauspuheenvuoron aikana jo kuntapolitiikasta
ja muutama miete tuolta sisäasiainministeriön
hallinnonalalta ja nimenomaan tuolta poliisi- ja pelastustoimen
alueelta, ajankohtaisia aiheita ottaen huomioon, että kävin
tänään myöskin tuolla Tampereella
aluepelastuslaitoksen neuvottelukunnan kokouksessa ja alkuviikosta
olin istumassa palosuojelurahaston hallituksessa ja molemmissa nousi
akuutti asia esille, mihinkä on tämä valtiovarojen
mietintökin ottanut kantaa elikkä näihin
palokuolemiin ja palontorjuntaan ja ennaltaehkäisyyn. Mielestäni mietinnössä on
hyvin ansiokkaasti otettu kantaa tähän asiaan
ja siihen pitää kaikkien paneutua. Tänään
sain Tampereella selvän kuvan siitä, miten Tampereen
aluepelastuslaitoksen alueella ollaan tätä valistustyötä viemässä eteenpäin.
Kyllähän valistustyö ja opettaminen ovat
tässä kaikkein tärkeintä. Oppilaat
ja koulut ovat kuitenkin keskeinen kohde, joissa pelastuslaitokset
voivat tehdä työtään tunnetuksi,
mutta kyllä me vanhemmatkin tarvitsemme sitä oppia.
Eivät ne kaikki kuolemat ole kuitenkaan sellaisia itse
aiheutettuja, niin että siinä on kyseessä alkoholisoitunut
taikka alkoholin vaikutuksen alaisena oleva henkilö, joka
tupakan huolimattomalla käsittelyllä on sytyttänyt
asuntonsa palamaan, vaan kyllä näitä surullisia
tapahtumia on kynttilöitten poltossa tältäkin
syksyltä. Kyllä tässä tekemistä on
tässä valistuksessa, ja ihmisten tulenkäyttö, joka
on aika monessa paikkaa unohtunut jo niin, että uusavuttomat
ihmiset eivät tiedä, miten tulen kanssa pitää toimia
ja miten esimerkiksi kuumaa tuhkaa pitää käsitellä,
että sitä ei muoviämpäriin viedä mihinkään
roskakatokseen, vaan se täytyy käsitellä ihan
jotenkin muuten.
Puhemies! Täytyy sanoa myöskin, että palovaroittimien
kohdalla pitäisi meidän tehdä entistä tehokkaampaa
työtä. Niitä on kattoon monta kertaa
ruuvailtu, mutta patterit puuttuvat. Kun ne alkavat vinkua, niin
se patteri repäistään irti eikä sitä sinne
laiteta. On kyllä ensiarvoisen tärkeätä, että ne
olisivat kaikki paikallaan, ja siinä varmaan täytyy
miettiä, että jonkinlaista uutta valistusta tai
kampanjaa ja kenties tarkastusta nuohoojille taikka joillekin muille
voitaisiin ajatella, että voitaisiin viedä sitä eteenpäin.
Pelastuspuolella myöskin on ollut ongelmana tämä hätäkeskusten
toimivuus ja koulutuskuvio siinä. Meillä Pirkanmaalla
on erityisesti räjähdysmäisesti noussut
ensiaste-, ensivastelähtöjen määrä,
kun hätäkeskukset eivät oikein tiedä,
ketä sinne pitäisi lähettää,
ja sinne lähetetään kaikki mahdolliset
eli koko orkesteri heti kerrasta. Siinä ovat sitten turhautuneet
niin vpk:t kuin vakinaiset palokunnatkin ja vähän
yks sun toinen, kun siellä paikalla on sitten kaikki, niin
että päät yhteen kolisee, ja kyseessä saattaa
olla ihan mitätön ojaanajo tai muu vastaava. Koulutus
tässä asiassa ei näytä oikein
hyvin onnistuneen, mutta osaltaan kuulemma on myöskin tämä,
että sairaanhoitopiirien ja johtavien lääkäreitten
kommunikointi hätäkeskusten kanssa ei ole oikein onnistunut,
vaan tarvittaisiin edelleen yhteistyötä ja huomattavasti
parempaa sellaista, jolloinka voitaisiin todeta, että oikeassa
asiassa lähetetään oikeanlaisia ihmisiä paikalle.
Poliisin kohdalta täytyy sanoa, että mielestäni poliisiministeri
Rajamäki ja hänen rykmenttinsä on toiminut
erittäin ryhdikkäästi myöskin
tämän EU-kauden ajan, joskin on havaittavissa
ollut kenties lieviä määrällisiä ylimääriä,
elikkä tuolla kadunkulmissa on poliiseja ollut kyllä kohtalaisen
paljon, mutta ilmeisesti niitä on sitten tarvittu siellä.
Mutta se, mikä on puutteena, niin täältä puuttuu
edelleen se raskaan liikenteen valvontayksikkö, jota olisin
toivonut tänne sisäministeriön hallinnonalan
alle. Olen siitä tehnyt aloitteen, ja se tulee sitten äänestykseenkin.
Varsinkin nyt, kun työsuojelutarkastajat otetaan pois maantieltä ja on
tämänpäiväinen päätös,
kun valtioneuvosto on kokoontunut ja on käsitellyt tänään
istunnossaan niin sanotun Konginkankaan onnettomuuden tutkintalautakunnan
suosituksia ja sen edellyttämiä toimenpiteitä,
niin ilmeisesti me tarvitsemme tässä uuden tämmöisen
pämäyksen, ennen kuin tässä uskotaan,
että se valvonta pitää saada tuolla tiellä kuriin,
koska peli on kyllä ihan samanlaista kuin aikaisemminkin.
En usko, että siellä on oikeastaan yhtään
siitä muututtu. Hetken aikaa asioita mietittiin, mutta
nyt se on palannut jälleen entiselleen. Nyt kun siellä ei
ole työsuojelutarkastajiakaan enää ja
he tekevät tarkastuksia vaan jälkikäteen
ja poliisilla ammattitaito tässä hommassa on vähän
pienellä porukalla, sitä eivät kaikki
osaa näitä kiekkoja lukea eikä kaikilla
tunnu olevan haluakaan siihen valvontaan, niin tässä on
mielestäni selvä puute ja me vaan sitten odotamme,
koska seuraavan kerran mossahtaa. Toivottavasti se ei ole yhtä paha
kuin silloin kaksi ja puoli vuotta sitten.
Puhemies! Tässä näin lyhykäisyydessään,
että päästään eteenpäin.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäministeriön hallinnonalalta
puutun kahteen kokonaisuuteen: sisäiseen turvallisuuteen
ja kuntien tilanteeseen.
Valtiovarainvaliokunta esittää lisämäärärahaa
järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan. Se on
erittäin kannatettava asia. Rikosten torjuntaa onkin poliisihallinnossa
kehitetty määrätietoisesti viime vuosina.
Painopistealueita ovat olleet massa- ja omaisuusrikosten sekä talousrikollisuuden
torjunta ja tutkintatoimenpiteiden kehittäminen sekä lisäksi
väkivaltarikollisuuden vähentäminen.
Ensi vuonna sen sijaan painopistealueena on huumausaine- ja järjestäytyneen
rikollisuuden torjunta. Rikostorjunnassa on saatu merkittäviä tuloksia
aikaan juuri suunnitelmallisella ja määrätietoisella
toiminnalla. Tämä on merkittävästi
parantanut myös kansalaisten turvallisuutta.
Kaiken kaikkiaan turvallisuusasiat ovat hyvin ajankohtaisia.
Tähän liittyen haluan ottaa esille yhden paikallisen
ja alueellisen asian, jota kannattaisi vahvasti kehittää.
Se on paikallinen ja alueellinen turvallisuussuunnitelma ja sen
toteuttaminen. Monissa kunnissa ja monissa kihlakunnissa on tällaisia
turvallisuussuunnitelmia tehty ja niillä on saatu paljon
hyvää aikaan. Yhteistyö poliisin kanssa
on ollut tiivistä. Esimerkiksi kuntien ja yrittäjien
yhteistyö poliisin kanssa on tuonut hyviä tuloksia.
Tällöin poliisi ei ole paikalla vain silloin,
kun rikos tapahtuu vaan merkittävällä tavalla
ennalta ehkäisevässä työssä.
Silloin asioihin on pystytty puuttumaan myös täsmällisesti ja
on pystytty varautumaan asioihin ja toimimaan ennalta ehkäisevästi.
Arvoisa puhemies! Toinen asia sisäiseen turvallisuuteen
liittyen, johon valtiovarainvaliokunta on kiinnittänyt
huomiota, on paikallispoliisien määrä.
Tähän valtiovarainvaliokunnan huoleen haluan yhtyä.
Paikallispoliisien määrän on oltava riittävä ja
resurssit siihen turvattava.
Arvoisa puhemies! Tänä iltana, tai voi sanoa tänä yönäkin,
on puhuttu kuntien tilanteesta. Olisi toivonut, että jo
tässä budjettiesityksessä olisi ollut
suurempi summa kuntien harkinnanvaraisiin avustuksiin ja olisi toivonut,
että valtiovarainvaliokunta olisi siihen vähän
enemmän lisännyt juuri nyt, kun kuntien talous
on ollut ja on edelleen hyvin tiukka. On kuitenkin todettava,
että vähän eikä vain vähän
vaan valoisammat näkymät kuntataloudessa ovat,
mutta on monia kuntia, jotka ovat syvässä talouskriisissä.
Tänään aamulla hallintovaliokunta
julkistaa mietinnön kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta
ja siitä lakiesityskokonaisuudesta. Se on hyvin merkittävä asia.
On todettava, että se ei sinänsä tuo
lisää rahaa, mutta sillä luodaan pohja
sille, että ne peruspalvelut pystytään
turvaamaan tulevaisuudessakin. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
seuraavana vaiheena on sitten rahoitusjärjestelmän
uudistaminen. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta on todettava,
että se koskee kaikkia kuntia. Mikään
kunta ei jää ulkopuolelle, ja tämän
uudistuksen toteuttamisessa käytetään kolmea
pääkeinoa: palvelujen tuottamisen tehostaminen
eli palvelutuottamisjärjestelmien uudistaminen, se koskee
kaikkia kuntia, samoin palvelurakenteen uudistaminen, se koskee
kaikkia kuntia, ja sitten osaa kuntia koskee kuntarakenteen muuttaminen
eli kuntaliitokset. Koko tämä keinovalikoima on
käytettävissä, ja sitä on syytä ennakkoluulottomasti
käyttää. Kuntien palvelutuotannossa tulevaisuudessa
paineet ovat niin suuret, että tämä uudistus
on välttämätön.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä ja
tässä pääluokassa on hyvin avattu
tämä lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminnan
saaminen valtion budjetin piiriin tulevina vuosina. Selvityksiä on
tehty jo useita viime vuosien aikana.
Lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminta
on ollut julkisuudessa paljolti muiden kuin lääketieteellisten
näkökohtien ja ensihoitojärjestelmään liittyvien
asioiden takia, milloin julkisuudessa ovat olleet varainkeräykseen,
lento-operoinnin kilpailutukseen tai rahoitukseen liittyvät
asiat. Tiedotusvälineissä on nostettu myös
välillä otsikoihin muun muassa vuonna 2004 tehty
kanadalaistutkimus ja vuonna 2003 tehty englantilainen selvitys,
joissa kyseenalaistetaan lääkärihelikopterien
tehokkuus. Kun pelastus- ja lääkärihelikopteritoiminta
on nostettu esiin negatiivisessa hengessä, toki kansalaiset
ja toimittajat reagoivat, että taas on toimintaan liittyvä kielteinen
otsikko, vaikka itse ydintoiminnan kannalta se on täysin
toisarvoista. Näiden selvitysten suora soveltaminen Suomen
oloihin on vaikeaa, mutta niitä ei tietenkään
pidä jättää huomiotta.
Olen erittäin tyytyväinen siitä,
että meillä on otettu tärkeä askel,
kun lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminnan
lääkinnällinen osuus siirrettiin selkeästi
sairaanhoitopiirien eli erikoissairaanhoidon tehtäväksi.
Nyt on otettu merkittävä askel sitä kohti,
että tämä julkisyhteisön tuottama palvelu
lujittaa ensihoitojärjestelmää. Erikoissairaanhoidon tehtävänä on
myös kehittää tästä lääkinnällisestä toiminnasta
sellainen, että se palvelee siihen sijoitetun rahan verran.
On myös mietittävä yhteiskunnallisesti,
mihin lääkäri- ja pelastushelikopteritoimintaa
verrataan. Eihän monelta muultakaan yhteiskunnan turvallisuus-
ja palvelujärjestelmään kuuluvalta toiminnalta
edellytetä, että on joka päivä selvitettävä,
minkälainen on toimintojen kustannusvaikutus.
Myös tulevan hallituksen ohjelmaan tulee kirjata lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminnan rahoitus valtion budjetin piiristä.
Vastaus muotoiluun löytyy varmasti sisäasiainministeriön
vetämän lääkäri- ja
pelastushelikopteritoiminnan julkista rahoitusta pohtivan työryhmän
tuloksista, jotka valmistuvat lähiaikoina.
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni otti esille tärkeän
asian, tämän raskaan liikenteen valvonta-asian.
Tämä, jos mikä, tulisi järjestää kuntoon
mahdollisimman pikaisesti.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä puheenvuorossani
puutun poliisin toimeen ja kuntatalouteen lyhyesti.
Kun poliisihallintoa käsiteltiin hallintovaliokunnassa,
niin mietintö laadittiin erittäin huolellisesti
ja tavoitteena oli nimenomaan se, että turvallisuus ihmisille
pystytään takaamaan, koska ihmiset asettavat turvallisuuden
hyvin korkealle asteikossa, jos heiltä kysytään,
mitä he pitävät omalta osaltaan tärkeänä.
Poliiseille on sen vuoksi annettava tarpeelliset resurssit, jotta
he pystyvät sen turvallisuuden takaamaan. On erittäin
tärkeää, että nyt, kun poliisihallinnon
uudistamisen jälkeen uutta organisaatiota muodostetaan,
pidetään huoli, että ne hallintovaliokunnan
mietinnön periaatteet toteutuvat.
Eri puolilta Suomea on tullut nimenomaan poliisikunnan toivomukset
siitä, että kun poliisihallintolaki uudistettiin,
niin näistä periaatteista pitäisi pitää kiinni.
On ehkä sanottava, ei pitäisi, vaan pitää pitää kiinni.
Eli periaatteethan olivat, että poliisipalvelut on taattava
kaikkialla maassa ja poliisin on oltava riittävän
lähellä ja näyttävä. Se
on parasta rikosten ennaltaehkäisyä. Poliisille on
sen vuoksi myöskin taattava riittävästi
määrärahoja.
Kokoomus on esittänyt, että määrärahoja
korotettaisiin 8 miljoonaa euroa, ja huomenna me sitten näemme äänestyksessä,
ketkä sen korotuksen takana ovat ja ketkä kansalaisille
tuon turvallisuuden takaavat.
Toiseksi muutama sana pelastustoimesta. Se on vastaavasti toimiala,
jolla kansalaisten turvallisuutta taataan. Siellä on myöskin
tärkein kysymys se, että organisaatiolle taataan
riittävästi resursseja. Taloudellisen riman on
oltava niin korkealla, että turvallisuus voidaan taata.
Yhteen asiaan kiinnitän aivan erityisesti huomiota.
Täällä on puhuttu jo monen vuoden aikana
siitä, että palomiesten eläkeikä tiettyjen
henkilöitten osalta on liian korkea heidän työhönsä nähden
ja sitä pitäisi alentaa. Ministeri Rajamäki vastasi
päivällä siihen suuntaan, että hän
ymmärtää myös tilanteen ja olisi
halukas tuota eläkeikää alentamaan. Minusta
siihen pitäisi kyllä puuttua.
Sitten tähän kuntatalouteen. Tämän
kuntatalouden osalta istuva punamultahallitus ei kyllä ruusuja
ansaitse. Se on pitänyt kuntia pankkinaan pakkolainan muodossa
ja lyhentänyt muille velkojille velkojaan. Nyt sitten hallituspuolueitten
edustajat mainostavat, kuinka he ovat lisänneet kuntarahoitusta
voimakkaasti ensi vuodelle, kun he yksinkertaisesti ovat maksaneet velkojaan.
Tämä on aika läpinäkyvä vaalitemppu.
Pitää muistaa, että oppositio on painostanut hallitusta
koko tämän ajan, että nämä velat
tulisi kunnille maksaa, jopa välikysymyksen muodossa.
Tällä punamultahallituksen harjoittamalla
politiikalla on aiheutettu suuria vaikeuksia kunnille. On syntynyt
kuntia, joitten mahdollisuudet tarjota palveluita ovat aivan olemattomat.
Punamultahallitus on ajanut yksinkertaisesti kuntia tilanteisiin,
joissa on käytännössä pakkoliitos edessä.
Kun me puhumme tai lähinnä hallituspuolueen edustajat
puhuvat, että tämä hallitus ei tee pakkoliitoksia,
niin tämä hallitus on taloudellisesti kurjistanut
kuntia, niin että ne ovat ajautumassa toisten kuntien syliin
pakkoliitoksina. Nimitetään tätä nyt
millä tavalla tahansa, mutta meillä on selviä esimerkkejä siitä,
että aikaisemmin pystyssä pysyneet kunnat ovat
ajautuneet sellaiseen tilanteeseen, että elämisen
edellytyksiä ei ole. Vastaavasti kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa
on pykälä, että vuonna 2009 tarkistetaan,
onko taloudellinen tilanne elpynyt ja onko tässä mielessä kunnalla
elämisen mahdollisuuksia vai ei, ja sitten valtioneuvosto
puuttuu asiaan.
Arvoisa puhemies! Tähän kunta- ja palvelurakenneuudistukseen
puutun sitten varsinaisesti, kun se tähän saliin
tulee.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän pääluokan
osalta kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin sisältyy
lisäysehdotus 10 miljoonan euron osalta poliisin toimintamenoihin.
Todellakin tavanomaisen poliisityön lisäksi resursseja
tarvitaan monimutkaistuvan huumerikollisuuden selvittämiseen,
kansainvälisten rikollisverkostojen torjumiseen. Ja kaikki
tiedämme sen, että vaikkapa talousrikollisuuden
torjuminen on todellakin kannattava sijoitus.
Tämän lisäksi vaihtoehtobudjettiimme
sisältyy merkittäviä lisäpanostusehdotuksia
kuntien taloudellisen tilanteen kohentamiseksi. Pidän itse
erittäin arvokkaana tätä kunta- ja palvelurakenneuudistusta,
mutta suurin huoleni kyllä liittyy kuntien rahoitusvaikeuksiin,
joita eivät ainakaan lyhyellä tähtäimellä helpota
nämä pelkät rakenteelliset uudistukset.
Tämän pääluokan osalta tähän
vaihtoehtobudjettiimme sisältyy miljoonan euron korotus
kuntien yleisten valtionosuuksien täysien indeksitarkistusten
maksamiseen sekä 10 miljoonaa euroa kuntien harkinnanvaraisten
rahoitusavustusten lisäämiseen.
Tuohon omaan budjettivaihtoehtoomme todellakin sisältyy
täydet 40 miljoonan euron indeksitarkistukset näihin
kuntien yleisiin sosiaali- ja terveystoimen sekä sivistystoimen
valtionosuuksiin. Näissähän on kysymys
kansalaisten aivan oleellisista peruspalveluista.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Äskeiseen ed. Vielman puheenvuoroon
haluan todeta, kun hän sanoi, että tämä hallitus
on kurjistanut kuntien tilannetta. Tämä hallitus
ei ole kurjistanut. Kuntien taloudellinen tilanne on kyllä tosin
ollut ja on hyvin tiukka ja kuntien tilanne on hyvin eriytynyt,
mutta tämä hallitus ei ole kurjistanut, se on
lisännyt joka vuosi kuntien resursseja. Siitä voidaan
keskustella, ovatko lisäykset olleet riittäviä,
mutta esimerkiksi ensi vuoden budjetissa, jota juuri parasta aikaa
käsittelemme, kuntien taloudellista asemaa parannetaan
enemmän kuin kertaakaan reilusti yli kymmeneen vuoteen.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän vaalikauden
toinen ja oikeastaan ensimmäinen varsinainen opposition
jättämä välikysymys koski kuntataloutta
tilanteessa, jossa Vanhasen hallitus ensimmäisiä kuukausiaan
eli. Tuolloin oli historiassa tilanne, missä kuntatalous
oli ainakin vasemmisto-opposition mielestä romahtanut sinä päivänä,
kun uusi hallitus muodostettiin ja he eivät enää hallituksessa
olleet.
Tällä vaalikaudella on varmaankin kuntatalouden
ja kunta—valtio-suhteenkin osalta tehty virheitä,
mutta, toisinpäin, mitä on tehty oikein ja oikeansuuntaisesti,
on tehty toimia, joilla on pyritty vakauttamaan ja lisäämään
ennakoitavuutta kuntien ja valtion välisen suhteen ylläpidossa. Nämä ovat
kaksi tekijää, joita kunnallisihmiset toivovat,
jotta he pystyvät ja jotta me, jotka olemme kunnallisessa
päätöksenteossa mukana, pystymme päätöksiä tekemään.
Oppositio valmistautui tähän syksyyn sillä, että täällä olisi
käyty debatti toisensa jälkeen kokoomuksen lanseeraamasta
niin sanotusta kuntien pakkolainasta. No, tätä keskustelua
emme ole tänä syksynä kuulleet. Hallitus
teki oman esityksensä, niin kuin pitikin.
Toinen keskustelunaihe, joka tältä syksyltä on puuttunut
näistä vakikeskustelunaiheista, on se, että kunnille
tulee lisää tehtäviä ilman,
että valtio tulee rahoitukseen mukaan. Tätäkään
keskustelua ei ole voitu käydä, koska näin
ei ole tapahtunut, niin kuin historiassa useita kertoja.
Herra puhemies! Kunta- ja palvelurakenneuudistus on vastaus
kysymykseen, miten jatkossa turvataan julkiset peruspalvelut. On
kyse talouden lisäksi, mikä pitää muistaa,
myös siitä, kuka meitä kymmenen vuoden
päästä hoitaa. Tässä työssä tarvitaan
muutakin kuin lyhytnäköistä kamreeriajattelua.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Itse kyllä omasta puolestani
haluan antaa, ja olen antanutkin, hallitukselle tunnustuksen muun
muassa siitä, että tämä kunta-
ja palvelurakenneuudistusta koskeva lainsäädäntö on
saatu aikaiseksi, ja myös siitä, että tämä pakkolainaa koskeva
epäkohta on korjattu. Toki siitä voidaan olla
sitten monta mieltä, onko se tapa, jolla hallitus tämän
kompensoi, oikea.
Mutta nostan esiin kaksi ongelmaa, joita mielestäni
hallitus ei ole riittävällä tavalla huomioinut.
Toinen on väestön ikääntymiseen
liittyvät, ennen muuta vanhustenhoidon, paineet. Vanhustenhoidon
heikko taso ei toki ole syntynyt pelkästään
tämän hallituksen aikana, mutta kyllä tilanne
tässä suhteessa on selvästi ihan tutkijoidenkin
mielestä kärjistynyt. Eli siellä on selkeästi henkilöstöpulaa.
Suomessa on puolet vähemmän henkilökuntaa
vanhustenhoidossa vaikkapa verrattuna Ruotsiin.
Toinen asia, joka on vielä selkeämmin hallituksen
virhe, on epäonnistunut alkoholipolitiikka, jonka seuraukset
näkyvät kuntien lisääntyneinä menoina
terveydenhoidossa, lastensuojelussa, sosiaalitoimessa yleisemminkin
jne. Sosiaali- ja terveysvaliokuntahan edellytti silloin alkoholiverolain
käsittelyn yhteydessä, että kunnille suunnattaisiin
selvästi rahaa lisää näiden
haittojen torjumiseen, mutta tällaista rahaa ei ole tullut.
Yleiskeskustelu pääluokasta 26 päättyy.