Täysistunnon pöytäkirja 133/2006 vp

PTK 133/2006 vp

133. TORSTAINA 14. JOULUKUUTA 2006 kello 10

Tarkistettu versio 2.0

Tuontiautojen verotusperusteet

Pertti Salovaara /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Korkein hallinto-oikeus antoi toissapäivänä päätöksen kiistassa, jossa käytetyn auton tuoja kiisti Tullin tavan määrittää hänen autonsa verotuspäätöksen peruste. Tullihan käyttää hyvin yleisesti Grey-Hen Oy:n markkinainformaatiota elikkä tällaista pyyntihintaennustetta, jonka perusteisiin ei auton tuojalla ole mahdollisuutta perehtyä, siis juuri hänen tuomansa yksilön osalta. Jos tuotu yksilö on harvinainen, on Tullin verotuspäätös ollut hyvin vaikeasti ennustettava auton tuojan kannalta. Verotusperusteiden on aina oltava kansalaisen kannalta avoimia ja läpinäkyviä, ja tällainen vain Tullin käytössä oleva tilasto ei sitä ole.

Mitä asianomainen ministeri aikoo tehdä ja hallitus, jotta tuontiautojen verotusperusteet muuttuvat avoimiksi ja että verotuspäätökset perustuisivat aina todellisiin myyntihintoihin?

Puhemies:

Ministeri Wideroos ei ole paikalla. Vastaako valtiovarainministeri?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Todellakin, ministeri Wideroosille kuuluu tulliasiat. Hän on EU-asioissa matkoilla.

Sanon lyhyesti sen, mitä asiasta tiedän, eli Tulli on ottanut käyttöön oman hintaseurantajärjestelmän. Se on tehty vuonna 2005. Sitä on asteittain rakennettu ja parannettu, ja se antaa jatkossa mahdollisuuden siihen, että meillä on veropäätöksiin käytettävissä avoin järjestelmä, josta näkee, miten hinnat ovat määräytyneet kotimaassa tehdyissä kaupoissa. Tässä korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä tärkeätä oli todellakin se, että se vahvisti sen, että veromäärittely tapahtuu Suomen hintatason mukaan eli sen mukaisesti, mikä on käytettyjen autojen hinta täällä. Asteittain tämä siirtyminen on siis ollut jo käynnissä, ja sitä on tarkoitus nyt nopeuttaa.

Pertti Salovaara /kesk:

Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa on nyt arvioitu, että tämän KHO:n päätöksen perusteella nyt virheelliseksi todetun järjestelmän aikana tehtyjä autojen verotuspäätöksiä on tehty noin 150 000. Tällä hetkellä 3 000 verovalitusta makaa siellä Tullissa.

On aivan selvää, että nämä valitukset tulevat lähiaikoina, lähikuukausina, lisääntymään räjähdysmäisesti ja tämän suman purkaminen kestää vuosia.

Viimeistään nyt alkaa olla minusta kaikille selvää, että tämä Suomen autoverojärjestelmä on nyt tiensä päässä. Meidän on alennettava autoveroa. Meidän on poistettava se mieluummin kokonaan ja siirryttävä näihin vuotuisiin maksuihin, ympäristöperusteisiin sellaisiin. Komissio on kehottanut meitä siirtymään tälle linjalle jo vuosia. Miksi näin ei ole tehty?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Todellakin on perusteltua uudistaa autoverotusta ennen kaikkea ympäristösyiden perusteella eli hakeutua sellaisen autoverojärjestelmään, joka suosii vähäpäästöisiä autoja. Se liittyy täälläkin moneen kertaan puhuttuun ilmastonmuutokseen ja niihin toimiin, mitä voimme tehdä tuon ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Autoverotuksen uudistuksen valmistelu on käynnissä myös teknisessä mielessä. Se edellyttää aika huomattavia tietojärjestelmän muutoksia. Niitä myös parhaillaan valmistellaan.

On kuitenkin syytä sanoa, että uudistus pitää toteuttaa ilmeisestikin asteittain, koska jos kertaheitolla tehtäisiin se ratkaisu, mitä edustaja tässä esitti, että lopetetaan uusien autojen verotus ja siirrytään vanhojen autojen veroon, niin se tarkoittaisi tietysti aivan jättimäistä vuotuisen käyttömaksun nostoa ja sillä olisi erityisesti pienituloisille ihmisille sellaisia seurauksia, joita en pidä hyväksyttävänä. Eli uudistus täytyy toteuttaa asteittain, jotta se on myös sosiaalisesti ja tulonjaollisesti oikea.

Bjarne Kallis /kd:

Herra puhemies! Huomaan kyllä, että valtiovarainministeri on aika hyvin perillä näistä ongelmista. Aivan kuten ed. Salovaara totesi, niin kyllä Verohallituksen tekemät päätökset ovat virheellisiä. On arvioitu, että 80 000 päätöstä on virheellisiä.

Kysymykseni kuuluukin: Kun tämä tiedetään — on turha väittää, ettei näin olisi, koska se on näin — niin mihin toimenpiteisiin aikoo hallitus ryhtyä, jotta todella noudatettaisiin verolain ja Euroopan yhteisön perustamissopimuksen vaatimuksia, joita ei nyt ole noudatettu?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Niin kuin edellä oli jo puhetta, tämä on siis ministeri Wideroosin alaa ja olen tässä huonommilla tiedoilla varustettu kuin mitä tietysti asiaa hoitava ministeri on. Olen kuitenkin tietoinen siitä, että Tulli on tehnyt itsekorjauksia, joissa on siis lähdetty automaattisesti oikaisemaan näitä virheellisiä päätöksiä, ja nämä korjaukset ovat jo valittajien tiedossa. Sitten sen lisäksi tilanne on sellainen, että arvonlisäveropalautusta haettaessa näitä tapauksia on Helsingin hovioikeudessa poikkeuksellisen paljon, mutta aikaisemmat korkeimman hallinto-oikeuden päätökset viittaavat siihen, että arvonlisäveron osalta muutoksia ei olisi tulossa. Eli osa niistä tapauksista, jotka nyt ovat valituksessa, on ilmeisesti sellaisia, että niihin enää ei tule uusia päätöksiä verrattuna Tullin jo tekemiin itseoikaisupäätöksiin.

Kaiken kaikkiaan tilanne on joka tapauksessa erittäin huono ja kertoo siitä, että tässä suhteessa emme ole onnistuneet sopeutumaan riittävän nopeasti tämän muuttuneen tuonnin aiheuttamaan uuteen tilanteeseen.

Pekka Vilkuna /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt kaksi eri asiaa keskustelussa: Suomen kieroutunut autoverotus, kauttaaltaan virheellinen ja EU:n sääntöihin sopeutumaton, ja sitten Tullin käyttäytyminen tässä asiassa. Te, arvoisa valtiovarainministeri, sanoitte äsken, että Tulli otti käyttöönsä säännöt. Onko kysymyksessä valtio valtiossa, joka voi ottaa omia sääntöjä käyttöönsä ilman ulkopuolista tai jotain muuta valvontaa? Minulla on käytännön esimerkki, että saman merkkisistä saman vuosimallin autoista on täysin erilaiset verotuspäätökset. Näyttää, että siellä tehdään arpomalla päätöksiä. Onko kysymyksessä tosiaan valtio valtiossa, joka saa tehdä itse säännöksensä Tullissa?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Puhemies! Tuohon kysymykseen sinänsä pystyn vastaamaan kyllä, eli siis Tulli ei ole valtio valtiossa, mutta muutoin tietoni eivät ole riittäviä, että pystyisin tätä taustaa, mihin edustaja viittaa, riittävästi valottamaan. Kun sanoin, "Tulli on ottanut käyttöön", niin en puhunut uusista säännöistä vaan siitä, että se on luonut oman hintaseurantajärjestelmän, ja se tarkoittaa sitä, että se on avoin, sieltä voi kansalainen tarkistaa, minkä tyyppisiin tietoihin Tullin veropäätös nojaa. Nyt tässä yksityisessä järjestelmässä, jota on käytetty, ongelma on se, että sen tietoja ei ole ollut tarkistettavissa, ja on ymmärrettävästi kansalaisen oikeusturvan kannalta kestämätön tilanne, että Tulli tekee päätöksen, ehkä sinällään oikeankin, mutta sen päätöksen perusteluita eli tätä hintatasoa ei ole ollut tarkistettavissa.

Kun tämä Tullin itse rakentama hintaseurantajärjestelmä saadaan käyttöön kokonaisuudessaan, niin se poistaa tämän ongelman ja silloin jokainen voi siitä järjestelmästä tarkistaa, mikä on käytettyjen autojen kyseisen vuoden merkin hintataso täällä. Tämä järjestelmä tulee täysin avoimeksi, ja se tullaan sijoittamaan nettiin, ja sitä kautta jokainen voi käydä seuraamassa hintoja siitä riippumatta, tuoko autoja ulkoa vai ei.

Petri  Salo  /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ministeri kertoi äsken meille, että autoverotusta ollaan eurooppalaistamassa siten, että se suosii jatkossa ympäristöystävällisempää ja mahdollisesti myöskin turvallisempaa autokantaa, ja tämä on kovin kannatettavaa. Kerroitte myöskin, että valmistelu ministeriössä on jo meneillään. Nyt kysyisin aikataulukysymyksen:

Miten te arvioitte, valtiovarainministeri, milloin uusi, eurooppalaisempi autoverolaki on saatu voimaan Suomessa ja milloin sitä aletaan vaiheittain soveltamaan myöskin meidän valtakunnassamme?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Tämä valmistelu ei ehdi nykyisen eduskunnan aikana käsiteltäväksi, joten se tulee olemaan seuraavan eduskunnan tärkeitä ratkaisuja.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.