Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
jatkui
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Luomu- ja lähiruuan osuuden kasvattamisen
tulee olla maamme maatalouspolitiikan tärkeimpiä tulevaisuuden
tavoitteita, ja niiden tarjonta, saatavuus ja kohtuullinen hintataso
tulee turvata kaikille kuluttajille. Tarvitaan monenlaisia poikkihallinnollisia
toimenpiteitä, jotta tämä voidaan turvata.
Lähellä tapahtuvaa jatkojalostusta tulee kehittää,
kuljetusmatkoja lyhentää ja ylipäätään
miettiä, mitä kaikkea voidaan tehdä muun
muassa julkisissa hankinnoissa luomu- ja lähiruuan käytön
kasvattamiseksi.
Yhtenä edellytyksenä tälle ja maataloudelle yleensäkin
on alkutuotannon aseman parantaminen elintarvikeketjussa. Epäreilulta
ihan tavallisen kaupunkilaisenkin mielestä tuntuu jalostuksen
ja kaupan määräävä osuus
tuotteiden hinnassa.
Biotalous tulee olemaan keskeisessä asemassa maamme
talouden kokonaiskehityksessä. Tässä maa-
ja elintarviketalous on keskeisessä osassa. Tähän
liittyvät uusien innovaatioiden kehittäminen ja
nopea käyttöönotto, muun muassa uudet
tuotteet sisältäen bioenergian, uudet tuotantoteknologiat
ja uudet ympäristöystävälliset
tuotantotavat.
Kalavarat tuottavat kestävää hyvinvointia
niin terveellisenä lähiruokana, alan työpaikkoina
kuin hienoina vapaa-ajan elämyksinäkin. Tavoitteena on
oltava kestävä kalastus eli kalavarojen käytön ja
hoidon järjestäminen ekologisesti, taloudellisesti
ja sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Tähän liittyy myös särkikalojen
tehostettu ammattipyynti Itämeren rehevöitymisen
estämiseksi, johon on tärkeää jatkossakin
turvata määrärahaa. Pienimuotoinen kalastus
onkin tärkeä mutta haavoittuvainen osa kalastuselinkeinoa,
jonka työllistävä vaikutus rannikkoalueille
on merkittävä. Lisäksi pienimuotoinen
kalastus on usein perusta myöskin tuoreen lähikalan
tarjonnalle.
Kalastuksen edellytykset kuitenkin huolestuttavat. Hyljevahingot
ovat suuri ongelma merialueella ammatikseen kalastaville. Hyljekantoja
pitääkin voida säädellä kestävällä tavalla.
Uusimmat tutkimukset kertovat, että hyljekannan kasvulla
näyttäisi olevan aiemmin uskottua suurempi vaikutus
myös lohen eloonjääntiin. Maa- ja metsätalousministeriö antaa
määräyksen suurimmista sallituista hylkeiden
saalismääristä, jotka perustuvat Riista-
ja kalatalouden tutkimuslaitoksen arvioihin hyljekantojen kestävästä verotuksesta.
Ongelmana on, että myönnettyjen pyyntilupien käyttö on
metsästyksen haasteellisuuden vuoksi jäänyt
vajaaksi. Toki tukea saa hylkeenkestävien pyydysten kehittämiseen
sekä hankkimiseen ja sietopalkkiotakin myönnetään. Suurten
hyljekantojen aiheuttamien vaikutusten vähentämiseksi
tulee kuitenkin harkita uusiakin toimenpiteitä, joilla
tehostettaisiin hylkeiden metsästystä.
Arvoisa puhemies! Pedot huolestuttavat ihmisiä myös
meillä Varsinais-Suomessa, jossa muun muassa susihavaintoja
tulee yhä enemmän ihan asutuksen läheltä.
Ihmiset pelkäävät lähettää lapsiaan
kouluun, eivätkä lapset uskalla enää leikkiä ulkona.
Suurpetoeläinkantoihin kohdistuvan toimivan ja tuloksellisen
sääntelyn merkitystä ei voi kyllin korostaa,
ja toivon, että asiaan vihdoin vakavasti puututaan myös
Etelä-Suomen osalta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitokset ensinnäkin edustaja Elorannalle siitä,
että otitte esille tämän tärkeän
asian elikkä petotilanteen, joka on olennainen asia meille koko
Suomessa.
Aion nyt puhua koko puheeni petoasioista. Koska petotilanne
on se, mikä on, tällä hetkellä, pahentunut
koko ajan, olisi todellakin kiireellinen tilanne alkaa tehdä jotakin.
Tälle vuodelle on tiedossa, että petovahinkoja
joudutaan korvaamaan noin 6 miljoonan euron edestä, mikä on
jo huomattavasti enempi kuin edellisenä vuonna. Keväällä tulemme
odottamaan sitä, että tulisi noin 3 miljoonan
euron lisätalousarvio petovahinkojen korvaamiseen. Eihän
tätä tilannetta pystytä kauaa katsomaan,
vaan jotakin tälle on pakko alkaa tehdä. Se on
kaikkien meidän etu, että tehdään
jotakin, jolla me saisimme estettyä näiden vahinkojen
muodostumisen.
Viime keväänä laadin suurpetostrategian
toimenpidealoitteen, ja sen allekirjoitti tässä salissa 105
kansanedustajaa. Se osoitti sen, että kaikissa puolueissa
on henkilöitä, jotka ovat sitä mieltä, että jotakin
tälle tilanteelle pitää alkaa tehdä,
että me saisimme yhteiskuntarauhan tässä asiassa
ja saisimme näitä ongelmia ratkaistua.
Mutta mitkä ovat ne keinot sitten, miten tätä asiaa
vietäisiin eteenpäin? No, ensimmäinen
asia on se, että nämä kannanhoitosuunnitelmat
pitäisi saada ajan tasalle ja ennen kaikkea, kun ne saadaan
ajan tasalle, niitä pitää myöskin
toteuttaa ja niiden mukaan pitää toimia ja tehdä.
Toinen on sitten se, että kyllä meidän
pitäisi saada laskettua, paljonko niitä petoja
Suomessa on. Tämä on nytten erityisesti poronhoitoalueella
ongelmana, kun siellä ei oikeasti ole pystytty laskemaan, mitä siellä on.
RKTL on ilmoittanut suoraan sen, että jos se saisi 200 000
rahaa, niin he pystyisivät tämmöisellä dna-tutkimuksella,
jossa karhujen ulosteista otetaan näytteet, arvioimaan
sen, kuinka monta karhua poronhoitoalueella on. Tämä on olennaista,
koska sen jälkeen voimme lähteä keskustelemaan
siitä, paljonko niitä petoja pitäisi sitten
poistaa siltä alueelta, koska kaikkihan me haluamme sitä,
että luonnossa on kaikkia eläimiä ja
pärjätään siellä yhdessä.
Sitten nämä kiintiöt. Ministeri Koskinen
toi tänään esille myöskin karhukiintiöt,
onhan niitä, ja niistä on osa jäänyt
käyttämättäkin. Mutta kun karhua
saa metsästää ainoastaan syksyisin, niin kyllähän
se, joka metsästämisestä jotakin tietääpi,
tietää sen, että karhun metsästäminen
syksyllä Lapissa erämaissa on niin kuin neulan
hakemista heinäsuovasta. Saattaa se sattua kohdalle, mutta
se on erittäin vaikeaa ja hankalaa, vaikka olisi kuinka
ammattilainen. Sen takia meidän pitäisikin alkaa
miettiä toisenlaisia toimenpiteitä, ennen kaikkea
sitä, miten me näitä vahinkoja aiheuttavia
petoja voisimme sitten alkaa poistaa. Ensimmäinen on se,
että kun me saamme laskettua, paljonko näitä petoja
on — arviohan se sittenkin on, mutta saadaan kuitenkin
suunta, paljonko niitä on — niin sen jälkeen
voimme alkaa tehdä... Kun viime syksynäkin meillä jäi
aika montakin karhua metsästämättä,
niin se on se kiintiö, jota me tarvitsemme seuraavana vuonna vahinkoja
aiheuttavien petojen poistamiseksi, eli se kiintiö todellakin
tarvitaan. Voimme poistaa näitä mielellään
yhteisymmärryksellä, mielellään
niin, että viranomaiset olisivat apuna tässä petojen
poistamisessa.
Miksi minä tästä petoasiasta puhun
niin paljon? Minä puhun ihan sen takia, että minä itse olen
siitä joutunut kärsimään niin
paljon. Minun perheeltä ovat reilussa neljässä vuodessa
karhut ja sudet tappaneet 180 lammasta — 180 lammasta,
se on muuten aikamoinen määrä raatoja.
Ja sitten porotalouspuolella — meidän perheen
pääelinkeino on ollut porotalous — tänä vuonna
me emme ole saaneet montaakaan teurasvasaa. Kemin—Sompion
paliskunnan, joka on Suomen suurin paliskunta, teurasporojen tuotto
on romahtanut puoleen. Meidän perheen osalta se on vielä parempi
tilanne, elikkä me asumme sen paliskunnan itärajalla,
jossa myöskin meidän porot ovat, mutta me emme
ole kerta kaikkiaan saaneet kuin muutaman teuraseläimen.
Tässä on kuulkaa kyse niin olennaisesta asiasta,
että toivon mukaan saamme mahdollisimman paljon porukoita
matkaan, että teemme tälle asialle jotakin. Me
emme ole ainoa perhe, joka todella kärsii tästä tilanteesta.
No, sitten kuitenkin jotakin minun pitää kehuakin:
Susikiintiö on saatu tänä vuonna laitettua
järkevälle tasolle. Arvon puhemies! Kiitän siitä,
että olennaiset toimijat ovat ottaneet tämän asian
vakavasti ja nytten on saatu susikiintiö muutettua vahinkoa
aiheuttavien susien osalta, niin että niitä voidaan
poistaa poronhoitoalueelta ja mahdollisesti muualtakin järkevässä määrin. Ja
nyt, kerran näin on saatu susien osalta homma liikkeelle,
uskon ja toivon, että saamme ensi vuonna paljon aikaiseksi
näitten muittenkin petojen osalta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! MTK:n laskelmien mukaan maatalousyrittäjä saa
tällä hetkellä 14,5 euron tuntipalkan
ja 5,8 prosentin koron yritykseen sijoittamalleen omalle pääomalle.
Maatalouden kannattavuus Suomessa onkin heikentynyt 2000-luvulla selkeästi.
Tuotantopanokset ovat kallistuneet, kaupan kate on noussut, mutta
viljelijöiden ja lihantuottajien sekä maidontuottajien
tulokehitys on heikentynyt niin, että tiloja on lopetettu
tuhansittain, ja tilojen lopettaminen uhkaa kiihtyä. Luopumistukien
leikkaus kiihdyttää suurtilalinjaa. Maataloustuottajien
sosiaaliturvaa hallitus on leikkaamassa, samoin lomitusjärjestelmää.
Ei olekaan ihme, että maataloustuottajat protestoivat
muun muassa myymällä tuotteitaan jo suoraan kansalaisille
sillä hinnalla, jolla jatkojalostajat — eli elintarviketeollisuus — niitä heiltä tällä
hetkellä ostavat.
Kyseessä on hätähuuto suomalaisen maataloustuotannon
ja suomalaisen maaseudun puolesta. Kyse on myös Suomen
ja suomalaisten huoltovarmuudesta: emme voi antautua elämään
tuontitavaran varassa. Kyse on myös inhimillisestä hädästä.
Maataloustuotannossa on vallinnut riskialtis suurtilalinja jo kauan
aikaa, ja sekin on ollut mahdollista vain, kun tuotantoa on kyetty
tehostamaan.
Jossakin tulee kuitenkin raja vastaan. Maalaisjärjellä ajateltuna
kannattavuuden laskiessa saattaa silloin käydä niin,
että osa investoinneista menettää rajusti
arvoaan. Se olisi henkilökohtainen katastrofi monelle maatalousyrittäjälle.
Riskitason kasvaminen vähintäänkin ajaa
maataloustuotannon pitkällä tähtäimellä pois
perheviljelmämuotoisesta toimintatavasta kohti osakeyhtiöiden
kylmää teollista tuotantoa. Sekään
ei kuitenkaan välttämättä auta,
jos lisähaasteeksi asetetaan erilaiset täysin
käsittämättömät ympäristömääräykset
ja mahdottomat ilmastotavoitteet. Suomi on ajautumassa umpikujaan,
todelliseen painajaiseen.
Arvoisa herra puhemies! Jos kotimainen tuotanto suurtilalinjalla
säilyisikin, on kuitenkin vaarana, että kun maanomistus
keskittyy, silloin myös riskit yhteiskunnallisten katastrofien
syntymiseen kasvavat. On nimittäin aivan varmaa, että jatkossakin
meidän täytyy syödä ja lämmittää talojamme
ja asuntojamme. Jos pellot ja metsät ovat vain pääomapiirien
hallussa, saattaa maailman muuttuessa syntyä vastakkainasettelua
maattomien ja maanomistajien välillä. Tätä kehitystä täytyy
vastustaa jo periaatteestakin. Nyt ollaankin jo sitten aika tavalla
lähtöruudussa, mitä tulee 1900-luvun
kehityskulkuun. Nopeasti on unohdettu ne vaarat, joita omistuksen
keskittyminen synnyttäisi. Kaikkien, myös maataloustuottajaväestöön
kuulumattomien, on herättävä, jotta pystymme
säilyttämään kotimaisen ruuantuotannon
pellolta pöytään ja jotta emme huomaamattamme
kylväisi maahan tuhon siemeniä. Kauas on tultu
niistä ajoista, jolloin työläinen saattoi
kadehtia suurtilallisia, joista monilla meni puoli vuosisataa sitten
varsin hyvin. Tänä päivänä moni
suurtilallinenkin elää jatkuvassa paineessa vailla
selkeää tulevaisuudennäkymää. Vain
aikojen saatossa syntynyt eräänlainen velkavankeus
velkapääomalla rakennettuun tuotantoon ja halu
vaalia esi-isien maita ja perinteitä pitävät
monet kiinni maataloustuotannossa.
Arvoisa herra puhemies! Kaiken tämän kehityksen
takuumiehenä on tietenkin Euroopan unioni, joka tuntuu
monen mielestä olevan oikeastaan vankila, josta ei pääse
ulos. Nyt tarvitaan paitsi poliittista vaikuttamista järjestelmän
kautta todennäköisesti myös kuluttajien
joukkovoimaa.
Lauri Heikkilä /ps:
Herra puhemies! Lähiruokakeskustelu on voimistunut
maassamme viimeisen vuoden aikana. Samalla on myös käynyt selväksi,
että maamme kaksi johtavaa kauppaketjua eivät
aina halua ottaa maa- ja puutarhataloustuotteita suoraan hyllyynsä.
Kauppaketjut haluaisivat ostaa nämä tuotteet suurissa
erissä tukkuliikkeidensä kautta. Tällöin
lähialueen tuottajat eivät saa tuotteitaan alueensa
kauppoihin myyntiin ja lähiruokahankkeelta putoaa pohjat
pois. Muutoinkin kauppaketjut ja jalostuksen välikädet
ottavat nykyisin liian suuren osuuden ruuan kuluttajahinnasta ja
siten vaarantavat Suomen maatalouden kannattavuuden ja estävät tuottajia
saamasta kohtuullista korvausta viljelystä ja karjankasvatustyöstä.
Viime aikoina luomuruualle on tullut lisää kysyntää,
ja tukipolitiikalla kannustetaan viljelijöitä siirtymään
luomutuotantoon. Samaan aikaan maailman ruokapula kasvaa. Katastrofaalista
on, että luomutuotantoon siirtyminen pienentää satoja
ja on omiaan lisäämään maailman
nälänhätää. EU-alueen
vihreä ympäristöpolitiikka ei kuitenkaan
ole huolissaan maailman ruuan riittävyydestä ja
Afrikan kansojen ruokahuollosta ja nälänhädästä.
Valitettavaa on, että kauppaketjumme tuovat EU:n ulkopuolelta
eri normeilla tuotettuja elintarvikkeita kauppojemme hyllyihin. Tämä heikentää suomalaisten
tilojen kannattavuutta ja kilpailukykyä, mikä heikentää entisestään
maanviljelijäväestömme toimeentuloa.
Hallitus on pitänyt juhlapuheita siitä, miten
se turvaa ja ylläpitää elinvoimaisen
maaseudun sekä sen asukkaiden hyvän toimeentulon
ja elämisen mahdollisuudet. Teot ovat olleet kuitenkin
käytännössä hyvin vaatimattomia.
Perussuomalaiset tahtovat nähdä Suomen maaseudun
voimavarana sekä monimuotoisena ja elinvoimaisena asuinympäristönä myös
tulevaisuudessa. Tästä syystä perussuomalaiset
eivät hyväksy sitä, että peltojen
myynnistä luopumistapana luovutaan vuodesta 2013 alkaen.
Toisaalta vastustamme myös sitä, että maatalouden
luopumistukien ehtoja tiukennetaan tavalla, jolla oleellisesti sekä huomattavasti
vaikeutetaan maatilojen sukupolvenvaihdoksia. Yhtenä hyvänä esimerkkinä tästä mainittakoon
se, että elinkeinosta saatavien vuotuisten tulojen vähimmäismäärää ollaan
nostamassa 10 000 eurosta 15 000 euroon. Tällä toimenpiteellä on
suoria negatiivisia vaikutuksia maatalouteen, maatilojen elinkelpoisuuteen
sekä maatalousyrittäjyyteen maassamme. Nuorten viljelijöiden
asema heikkenee silläkin toimenpiteellä, että luopuja
ei voi antaa maitaan enää vuokralle. Perussuomalaisten
mielestä nyt tehdyt lakiesitykset lisäävät
entisestään tilojen alasajoa sekä autioittavat
Suomen maaseutua. Käytännössä viljelijät
pakotetaan muuttamaan pois kotiseudultaan hallituksen väärän
politiikan seurauksena. Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä edellä kuvatun
kaltaista kehitystä. Me tahdomme nyt ja tulevaisuudessa
pitää maaseudun sekä koko maan elävänä ja
asuttuna.
Suurpedot eivät kuulu pihapiiriin. Maamme maatalous
ei saa muuttua harvojen käsissä olevaksi suurteollisuudeksi,
vaan sen tulee tarjota jatkossakin työtä viljelijäperheille,
ja ruokahuolto maassamme on turvattava.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässäkin hallituksen linja
pitää. Hyvä analyysi on tehty maatalouden
ahdingosta ja toiminnasta, mutta nämä taloudelliset
panokset, mitä tähän talousarvioon liittyy,
eivät ole kyllä siihen suuntaankaan, miten maatalouden
toimintaa pitäisi edelleen kehittää.
Olen erittäin huolissani tästä ruokatuotannon muuttumisesta
muuhun toimintaan. Esimerkiksi tällä hetkellä osa
meidän sikataloudesta muuttuu turkistuotantoon. Meidän
täytyisi kuitenkin siellä maaseudulla säilyttää se
ruuan tuotanto ja lähiruuan tuotanto.
Itse olen luomuviljelijä, tai entinen luomuviljelijä,
ja näen erittäin tärkeänä tämän
neuvonnan. Tässä hallituksen esittämässä budjetissa
nyt leikataan luomuneuvonnan tukea, yhtä lailla ProAgrian
tukea. Olisi erittäin tärkeää siinä vaiheessa,
kun uutta tuotantosuuntaa haetaan — esimerkiksi luomu on
hyvin vaativa uusi tuotantosuunta, eikä se välttämättä edes
sovi kaikille tiloille — että se neuvonta olisi
hyvin terävää ja osaavaa ja lähellä sitä yrittäjää.
Varsinkin luomussa on se ongelma, että siinä on
ollut ainakin kolme neljä nousua luomun aikana vuodesta
88, näin itse laskien: välillä on ollut hyvät
tuotanto-olot ja on tullut hyvin tuotteita mutta markkinat eivät
ole vetäneet, välillä markkinat huutavat
tuotteita, ja ainakin yhdessä vaiheessa kauppa nosti liian
korkeaksi hintatason, koska kauppiaat halusivat nelinkertaisen hinnan tuottajan
tuotantokustannuksiin nähden. Eli näen, että tämä yhteistyön
kehittäminen luomussa on erittäin tärkeää.
Arvoisa puhemies! Tässä maatalousbudjetissa
oleva metsätalouden osio:
Olen kyllä erittäin huolissani tästä,
että meillä metsätalouteen tulee yhä enenevässä määrin EU:lta
suuntautuvia ympäristöpaineita. Meillä ei EU:ssa
ole oikeastaan kuin Itävalta, Ruotsi ja Suomi, jotka ovat
vahvasti puujaloilla olevia maita. On erittäin tärkeää,
että meillä on toimiva metsätalous ja
käytetään metsän puutavaraa
hyväksi ja biomassaa sieltä. Bioenergian rooli
tässä vihreässä taloudessa on
tärkeä, ja nyt jos tälle kiinteälle
biomassalle tulee näitä kestävyysvaatimuksia,
kuten meidän ministerit sitä itsekin sanoivat,
niin se on suuri haaste, että me saamme kuitenkin pidettyä meidän
puutavaratuotannon, yhtä lailla niin energian-, massa-
kuin rakennuspuutavaratuotannon, hyvässä kunnossa.
Metsälainsäädäntö tulee
ensi vuoden aikana vahvasti muuttumaan, ja näen, että siinä on
kanssa vahvoja haasteita: miten tämä metsälakipaketti
kokonaisuudessaan saadaan siten, että se ei haittaa merkittävässä määrin
metsätaloustuotantoa. Näen tämän
kokonaisuutena, ja toivon, että siinä päästään
järkiratkaisuihin, koska meillä on riittävästi
haasteita metsänomistajarakenteessa. Metsälöt
ovat tällä hetkellä hyvin pirstaloituneita,
ja yhä suurempi osa metsänomistajista on kaupunkilaisia,
jotka tarvitsevat osaltaan neuvontaa.
Vesihuoltohankkeitten osalta on hyvä, että se on
nyt saanut lisärahoitusta.
4H-järjestön tukileikkausta en vieläkään
ymmärrä. Täällä on
kehuttu 4H:ta, kuten itsekin — olen Hämeen piirin
4H:n puheenjohtaja — ja he ovat tehneet vahvaa ja hyvää työtä sen
eteen, että nuoret ihmiset lähtevät yrittäjän
uralle ja löytävät elämänsä tarkoituksen
yrittäjyydestä ja siitä aktiivisesta
toiminnasta. Tässä nuorisotakuujärjestelmässä myös
kehutaan, että 4H-järjestö on valmis
tähän erilaisilla ajokorteilla. En ymmärrä tätä leikkausta
millään tavalla.
Pedot tulivat äsken esille useammastakin suusta, ja
ihmettelen, minkä takia Pohjois-Hämeestäkin
on rakennettu tällainen suurpetojen kannan kasvatusalue
keneltäkään kysymättä. Meillä on
siinä semmoinen 15 suden lauma nyt sitten nurkissa, ja
siinä on 60 karhua pienellä alueella. Eli karhut
ovat juosseet pihassa, ja yhtä lailla naapurilta sudet
ovat koirat vieneet. Ei siellä aikaisemmin semmoista elämää ole
ollut. Olenkin sanonut vähän sarkastisesti, että jos
tulette käymään Pirttilahden tilalla,
niin ostakaa sitten se eläintarhalippu tullessanne. Saatatte nähdä suurpedon,
ilveksen tai karhun, siellä. Kyllä tälle
täytyisi jotain tehdä. Susi on kyllä sen verran
vaikea eläin, että en näe sitä ihmisten
nurkissa pyöriväksi.
Yksi asia vielä, arvoisa puhemies: Byrokratian keventäminen
on tässä hallituksen linjauksessa läpilinjaava
asia. Näen, että myös tämä Kivikon
raportti maa- ja metsätalouspuolella otettaisiin huomioon
ja lähdettäisiin keventämään
sitä byrokratiaa siltä osin.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Maasuurpetojen määrä ja
petojen aiheuttamat vahingot puhuttavat kansalaisia yhä enemmän
ja enemmän. Kansalaiset ovat huolissaan omasta ja erityisesti
lastensa sekä kotieläimiensä turvallisuudesta.
Saan toistuvasti viestejä ja avunpyyntöjä eri
puolilta maata. Viesteissä pyydetään
valtiovaltaa myöntämään lisää suurpetojen
kaatolupia ennen kuin alkaa tulla ihmisuhreja. Kotieläimiähän
menee petojen suuhun jo lähes päivittäin.
Erityisesti sudet ovat raadelleet ja syöneet metsästyskoiria.
Jokainen lemmikin omistava tietää, miltä tuntuu,
kun oma lemmikki kuolee. Mikäli lemmikin tappaa peto, on
tuska monta kertaa suurempi ja herää kysymys,
miksi näin piti käydä.
Osassa maata susia on jo niin paljon, että koiria ei
enää voida käyttää metsästyksessä.
Myös hirvien määrä on vähentynyt,
eivätkä hirvenmetsästäjät
ole enää jahtiin lähteneet, koska arvioivat,
että karhujen ja susien harventama hirvikanta ei kestä enää ihmisen
verotusta. Kun suurpeto syö hirven, ei valtiolle tule korvausta.
Kun metsästäjä kaataa hirven, maksaa
metsästäjä jokaisesta kaatamastaan hirvestä valtiolle
korvaukset. Metsästäjät tilittivät
valtion kassaan viime vuonna yli 5,7 miljoonaa euroa. Tulot kertyivät
valtion lukuun myydyistä hirvistä, riistanhoitomaksuista
ja kaatolupamaksuista. Aikuisen hirven pyyntilupamaksu on 120 euroa
ja vasan 50 euroa. Kuluvana vuonna arvioidaan hirvieläinten metsästysmaksumomentille
kertyvän 5,4 miljoonaa euroa. Sama summa on budjetoitu
myös tulevalle vuodelle. Metsästäjien
kaatamien hirvien määrä ja niistä valtion
saama tulo tiedetään, mutta petojen tappamien
eläinten määrää ei
tiedetä eikä petojen aiheuttamaa taloudellista
hävikkiä. Petojen tappamat eläimet jäävät
siis suoraan valtion vahingoksi. Suurpedot aiheuttavat valtiolle kaksinkertaisen
kulun, koska valtio menettää petojen takia tuloja
ja tämän lisäksi joutuu vielä korvaamaan
petojen aiheuttamia vahinkoja.
Kansalaisten keskuudessa on herättänyt laajaa
keskustelua se, että nykyisessä erittäin
kireässä taloustilanteessa hallitus esittelee
supistamis- ja leikkauslistoja mutta samalla hyväksyy suurpetojen
aiheuttamien kulujen lisääntymisen. Vuonna 2010
suurpetojen aiheuttamia vahinkoja jouduttiin korvaamaan yli 3,9
miljoonalla eurolla. Vuotta myöhemmin suurpetojen aiheuttamat kulut
olivat lähes 5,5 miljoonaa euroa, ja nyt kuluvana vuonna
arvioidaan petojen aiheuttaman menokertymän olevan jo yli
6 miljoonaa euroa.
Näissä laskelmissa ei ole mukana kuntien ja kaupunkien
lisääntyneitä koulukyydityksiä. Koulukyyditykset
ovat lisääntyneet, koska koululaiset eivät
uskalla petovaaran takia kulkea jalkaisin kouluun, joten ainoa keino
on järjestää heille kyyditys. On syytä vakavasti
pohtia, kenen kukkarosta lisääntyneet kyytimaksut
maksetaan, koska lisääntynyt kuljetustarve ei
johdu koululaisista eikä koulusta vaan koulumatkan varrella
vaanivista pedoista. Yleisen oikeustajun mukaan lasku on lähetettävä valtiolle,
koska valtio säätelee suurpetojen määrää ja
näyttää siltä, että poronhoitoalueen
ulkopuolella susien kaatoluvat ovat erittäin tiukassa.
Monet ovat todenneet, että liikkuvan poliisin lakkauttamisella
tavoitellaan yli 6 miljoonan euron säästöjä,
mutta samaan aikaan ollaan valmiita kohdentamaan sama summa suurpetojen
aiheuttamiin vahinkoihin. Tässä on monen tienkäyttäjän
mielestä selkeä epäsuhta.
Hallitusohjelman mukaan suurpetokantojen kestävä taso
on varmistettava, mutta mikä on tämä kestävä taso?
Missä se on määritelty, ja kuinka monta
suurpetoa Suomessa on oltava? Monissa puheissa piiloudutaan EU-direktiivin taakse.
Saamani tiedon mukaan EU:n maatalouskomissaari on sanonut, että EU:ta
ei kiinnosta se, montako sutta Suomessa on, siis eläinten
lukumäärä ei kiinnosta, vaan se, että kanta
on kestävä. On syytä määritellä,
mikä on kestävä kanta.
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisemme ovat näihin päiviin
saakka hyväksyneet suurpedot osana perinteistä luontoamme.
Nyt alkaa esiintyä yhä enemmän sellaisia
mielenilmaisuja, joissa vaaditaan suurpetojen hävittämistä kokonaan. Mielestäni
tämä on erittäin vaarallinen kehityssuunta.
On perin vaikea tilanne, mikäli kansalaisemme menettävät
luottamuksensa maamme viranomaisiin suurpetokantojen määrien
arvioimisessa ja luottamuspulassa ottavat oikeuden omiin käsiinsä.
Tällaisessa asiassa kansalaistottelemattomuus on turmiollista
kaikille osapuolille. Jotta oikeudenloukkaisilta vältytään,
tulee ministeriön suhtautua erittäin vakavasti
kansalaisilta tulleisiin viesteihin ja kaatolupa-anomuksiin. Tilanne
on viranomaisten hallinnassa niin kauan, kun kaatolupia anotaan.
Mikäli käy niin, että kaatolupia ei enää jostain
syystä anotakaan, on tilanne saattanut karata käsistä.
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni se ei ole kenenkään etu.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Haapanen, ja sitten seuraavat puheenvuoropyynnöt
taas täältä korokkeelta nimilapulla.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies, joka ansiokkaasti ja taitavasti johtaa puhetta
vielä puoli neljän aikaan yöllä!
Arvoisat kuulijat! Maanviljelijöiltä on tänä vuonna
vaadittu erityistä kärsivällisyyttä.
Vuosi on ollut sateisin yli 50 vuoteen, ja tämä on
merkinnyt tulvia sekä keväällä että syksyllä erityisesti
maan länsiosissa, myös omassa maakunnassani. Satovahingot
ovat olleet suuret, ja kun satoa ei ole saatu, on huoli talven rehutilanteesta
noussut esille. Viljasato on tuhoutunut myös muissa maan
osissa — kuivuudesta johtuen tosin. Tämä on
aiheuttanut huolta viljelijöille siitä, riittäkö rehua
karjalle, nouseeko viljan hinta ja pysyvätkö hinnat
kohtuullisina. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että rahaa riittäisi satovahinkojen korvaamiseen,
mutta tilanne on vielä hieman auki, arviot ovat kesken,
ja jos ei raha riitä, niin määrärahojen
tulvavahinkoihin täytyy löytyä.
Maanviljelijän toimeentuloon vaikuttavat monet tekijät,
esimerkiksi liikenteen kustannukset, energiakustannukset, valkuaisen
hinta ja lopputuotteesta saatava hinta. Hallitus pyrkii korjaamaan
kilpailun vääristymiä kaupan hallitsevaan kilpailuasemaan
puuttuvalla lainsäädännöllä. Tämä on
hyvä asia, joka toivottavasti auttaa viljelijöitä saamaan
tuotteestaan kohtuullisemman hinnan. Parhaan hinnan tuotteestaan
viljelijä saisi kuitenkin, jos hän pystyisi jalostamaan
tuotettaan ja myymään sen mahdollisesti suoraan omalta
tilalta. Tämähän ei tietenkään
ole kaikille mahdollista, ja niinpä hinnanmuodostusta täytyy tarkastella
koko elintarvikeketjussa ja kauppa tietysti mukaan lukien. Onkin
hyvä, niin kuin valiokunta on lausunut, että hallituksen
tulee seurata nuorten viljelijöiden tilojen ja aktiivitilojen kannattavuuden
kehitystä ja ryhtyä tarvittaessa toimiin toimintaedellytysten
turvaamiseksi. Asia ei ole niin synkkä kuin esimerkiksi
edustaja Saarakkala täällä antoi ymmärtää.
Päinvastoin maatiloilla ja maaseudulla on onneksi edelleen
ja vieläkin erittäin reippaita, työteliäitä ja
riskejäkin ottavia nuoria maanviljelijöitä.
Hallituksen tulee pitää huoli, että heidän
työmotivaationsa säilyy, heidän jaksamisensa
säilyy ja he saavat kaiken tarvittavan tuen, ja siksi tämä tuottavuuden
seuraaminen ja heidän palkkakehityksensä seuraaminen
on erittäin tärkeää.
Puhuin jo hieman suoramyynnistä, ja se kohtaa vielä monia
vaikeuksia. Esimerkiksi lampaan kotiteurastusta ja suoramyyntiä vaikeuttavat
liiallinen byrokratia ja kalliit valvontakustannukset.
Liiallinen byrokratia yleensäkin, johtuipa se EU:sta
tai omasta lainsäädännöstämme
tai käytännöistämme, uuvuttaa
viljelijöitä ja vie paljon aikaa ja voimia. Maa-
ja metsätalousvaliokunta onkin uutterasti kyseenalaistanut
turhaa byrokratiaa. Äärimmäisin esimerkki
siitä, miten viljelijä saattaa joutua byrokratian
uhriksi, on peltopinta-alojen mittaamisesta johtuneet eroavaisuudet, kun
viranomaiset ovat näitä mitanneet eri aikoina.
Näistä mittausvirheistä viljelijä on
sitten joutunut kantamaan tahtomattaan vastuuta ja maksamaan sellaisesta,
mikä ei ole hänen itse aiheuttamaansa vahinkoa.
Ilolla olen minäkin pannut merkille nämä satsaukset
lähi- ja luomuruokaan, joita muun muassa edustaja Pirttilahti
täällä äsken asiantuntevasti kuvasi,
joten en siitä puhu sen enempää.
Vierailin Maanmittauslaitoksella, ja he tekevät tärkeää työtä maan
jakamisessa, ja siksi täytyisi huolehtia resursseista,
jotta me saisimme kaiken peltopinta-alan, olemassa olevan peltopinta-alan,
käyttöön.
Sitten vielä haluaisin hieman sanoa maataloudesta ja
ympäristöstä. Tiedämme kaikki,
että maanviljelijöillä on tärkeä rooli
maapallon kestävyyden, luonnon monimuotoisuuden ylläpitämisessä ja
kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamisessa,
ja siksi olisi tärkeää, että kaikki
tahot toimisivat yhteistyössä pohtien sekä ruokaturvaa
että ilmastonmuutosta siitä näkökulmasta,
että myös viljelijöillä on hyvä ja
riittävä toimeentulo.
Näin joulun alla jokaisella meillä on oma
vastuumme kotimaisen tuotannon tukemisesta ja sen kannattavuudesta
huolehtimisesta, ja toivonkin, että jokaisen joulukoreihin
löytyy kotimaisia, lähellä tuotettuja
tuotteita.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Aika moni edustajakollega hokee täällä sujuvasti
lähi- ja luomuruuan suuresta merkityksestä. Totta
kai arvostan tätäkin puhetta nimenomaan siksi,
että se on ilmeisen hyvää tarkoittavaa,
mutta monellakaan ei taida olla kovin paljon käsitystä maatalouden
kehityksestä ja kannattavuudesta numerollisella tasolla.
Siinä mielessä arvostan kyllä aika paljon
täältä jo poistuneen edustaja Saarakkalan
puhetta, siinä sentään puhuttiin selvästi
rahasta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen viime kevään kehysbudjetti
leikkaa maataloustuloa, siis sitä tuloa, jonka viljelijä saa
korvauksena maatalouteen käyttämästään
työstä ja maatalouteen sijoittamastaan pääomasta.
Hallitus leikkaa tätä maataloustuloa tällä hallitus-
ja eduskuntakaudella varsin raa’alla tavalla. Suomen koko
maataloustulo on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa, se on aika pieni
luku, Suomen koko maataloustulo. Tästä laskien
hallituksen tulotukileikkaukset, yhteensä 71 miljoonaa
euroa, ovat noin 10 prosenttia. Voi kysyä, onko hallitus
aivan viisas, kun se EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen ja kansallisen
141-tuen jatkoneuvottelujen kynnyksellä ilmoitti hallitusohjelman
40 miljoonan euron vuotuisten leikkausten lisäksi leikkaavansa
vuonna 2015 maatalouden kansallisia tukia vielä 31 miljoonalla
eurolla. Onko ministeri jo etukäteen luopunut esimerkiksi
sika- ja siipikarjasektorin kansallisesta tuesta? Rehellisyyden
nimissä on sanottava, että tämän
71 miljoonan euron lisäksi, mikä siis on 10 prosenttia
maataloustulosta, tulevat vielä tänä ja
ensi vuonna ne 141-tuen leikkaukset, jotka jouduttiin sopimaan viime
hallituskaudella, siellä vuoden 2007 lopulla.
No, sitten tietysti sanotaan, että vastaavat rahat
pitää ottaa markkinoilta. Se on kyllä,
jos ajatellaan maataloutta kokonaisuutena ainakin, erittäin
problemaattista, varsinkin kun vielä kustannuskehityskin
on otettava huomioon. Suomessa on Euroopan keskittynein päivittäistavarakauppa,
jonka neuvotteluvoima on merkittävä. Kilpailuviraston
selvitys osoittaa, että päivittäistavarakauppa
hyödyntää ostajavoimaansa useilla kilpailun
kannalta kyseenalaisilla tavoilla. Terve kilpailu ei elintarvikeketjussa
toimi. Tuottajan osuus maidon, lihan, kananmunien ja leivän
kuluttajahinnasta on selvitysten mukaan jatkuvasti pienentynyt.
Näiden tuotteiden kuluttajahinta on helppoa jakaa elintarvikeketjun
toimijoiden kesken, minkä vuoksi ne ovat tyypillisiä hinnanjakautumislaskelmissa
käytettäviä esimerkkituotteita. Sama
laskeva kehitys koskee kuitenkin tuottajan osuutta kaikkien elintarvikkeiden
kuluttajahinnoista. Hallitukselta odotetaan — on odotettu
koko syksyn ja odotetaan edelleen — toimenpiteitä tuottajan
aseman parantamiseksi elintarvikeketjussa. Mitään
esitystä ei ainakaan vielä ole kuulunut, vaikka
ministeri Ihalainen on ainakin kovasti sitä lupaillut.
Arvoisa puhemies! Hallitus lupaa siis lisätä kilpailulakiin
uuden päivittäistavarakauppaa koskevan pykälän,
jolla se sitten aikoo antaa oman panoksensa terveen kilpailun edistämiseksi
elintarvikeketjussa. Määräävän
markkina-aseman käyttöön voitaisiin puuttua,
ja päivittäistavarakaupan toimijan katsottaisiin
ennakkotietojen mukaan olevan määräävässä markkina-asemassa
päivittäistavarakaupan markkinoilla, jos sen markkinaosuus
Suomessa ylittää 30 prosenttia. Nähtäväksi
jää, voidaanko elintarviketeollisuuden neuvotteluasemaa
tällaisella lainsäädännöllä parantaa,
ja jos voidaan, johtaako se siihen, että tuottaja saa viimein
oikeudenmukaisen osuuden elintarvikeketjun hinnanmuodostuksesta. Kauppa
on ensireaktioissaan tyytynyt lähinnä uhittelemaan
tuonnin kasvattamisella.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Päivällä pidin
oman puheeni näistä suurpetoasioista, mutta suosittelen
kaikkia kyllä lukemaan jälkikäteenkin
edustajien Maijala ja Hongisto puheet suurpedoista — todelliset
suurpetoasiantuntijat puhuivat. Kiteytän vain sen oman
ajatukseni suurpedoista siihen, että pedon kuuluu pelätä ihmistä eikä toisinpäin.
Päiväisestä puheestani jäi
uupumaan muutama asia, ja nyt sitten tässä ne
lisään.
Tulvasuojelu on asia, mikä koskettaa monia paikkoja
mutta varsinkin Poria varsin suuresti. Tulvasuojelu on ennaltaehkäisyä,
ettei tarvitse turvautua tulvakorvauksiin. Porin tapauksessa tulvakorvaukset
voivat olla huomattavat, koska jos vaikkapa hyydepadon seurauksena
jokivalli murtuu, vesimassan alle jää useita asuntoja,
jopa asuinalueita. Siten tulvasuojeluun on puututtava. Porin kohdalla
ongelmaksi tulee joen alajuoksu, Pihlavanlahti Natura-alueineen,
ja siellä olisi ruopattava. Tähän luonnollisesti
liittyy monia ongelmia, mutta ellei kunnollista ruoppausta, suunniteltua
ruoppausta, tehdä, silloin nämä tulvakorvaukset
voivat nousta huomattaviksi.
No, nyt sitten on pohdittava, ovatko nämä tulvasuojelurahat
riittävät, ovatko ne sillä tasolla, etteivät
tulvakorvaukset nouse liian isoiksi. Nyt kuitenkin on aika kysyä myös
tulvakorvauksista. Pohjanmaalla ja Pohjois-Satakunnassa, sanotaanko,
pikku sateen johdosta jokiuomat eivät enää oikein
riittäneet ja pellot tulvivat vedestä. Monella
maataloudessa sato meni. Myös teitä ja osa rakennuksistakin
tuhoutui. Eli tulvakorvauksissa on tällä kertaa
kysymys siitä, ovatko ne riittävät. Siihen
ei nyt tähän kellonlyömään
enää ministeriä ole vastaamassa, mutta
haluaisin, että tähän kiinnitetään
huomiota.
Tähän aihealueeseen, pääkohtaan,
liittyy myös se ajatus, että maaseutua ei voi
tuoda. Ajatuksen ympärille kiteytyy monta asiaa. Huoltovarmuus
on yksi asia, mikä kiteytyy siihen myös.
Turvetuotannon tarvitsee olla kestävällä pohjalla,
mutta sitä ei saa tuomita. Turpeenpoltto on avainasemassa
siinä, kun poltetaan puuta tai vaikkapa energiajätettä.
On järjetöntä lopettaa turpeenpoltto,
koska vaihtoehto turpeelle on kivihiili. Siinä kohtaa tämä järjetön
luonnonsuojelu saa taas aivan käänteentekevän
suunnan.
Maaseutua ei voi siis tuoda, joten se on pidettävä pystyssä.
Se edistää muun muassa matkailua, ja silloin sen
toiminnan on oltava kannattavaa.
Päiväisestä puheesta vielä sen
verran lisään tuohon lohikantojen suojeluun ja
kasvattamiseen, että ensimmäinen on tosiaan tämä hyljekannan
rajoittaminen, mutta jos näitä pyyntimääriä rajoitetaan
merellä, matkalla sinne, kun lohi nousee kutujokiinsa — sen
matkan varrella on rajoitettu sen kalastaminen — pitäisikö määräajaksi
rajoittaa myös kutujoilla kalastaminen, koska tavoitehan
on lohikantojen kasvaminen?
Arvoisa puhemies! Maaseutu on pidettävä asuttuna,
ja asumisen ja yrittämisen on oltava mahdollista.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä haluan
nostaa esille myös yksityisteiden merkityksen monelle maatalouden
toiminnalle. Lähes kaikki maatalouden alkutuotanto on yksityisteiden
varrella, niitten perimmäisissä kolkissa, kuten
myös metsätalous. Nyt tässä taloudellisessa tilanteessa
hallitus on päättänyt leikata yleensäkin
tierahoista aika paljon, ja yksityistiet kuuluvat siihen kategoriaan,
mistä hallitus on kirjannut ylös hallitusohjelmaansa,
että alempiasteiset tieverkot joustavat. Ja todellakin
alempiarvoiset tieverkot joustavat tällä massojen
lisäämisellä ja tiekannan heikkenemisellä!
Toinen asia, mikä tulee liikenne- ja viestintävaliokunnan
alassa, on laajakaistayhteydet myös maaseudulle. Me emme
tiedä, minkä talon autotallista nousee seuraava
nokia. Yrittämisen on oltava mahdollista, ja muun muassa
isot lypsytilat, missä on robottilypsyjärjestelmät
ym., tarvitsevat laajakaistaa toimiakseen. Ehdottomasti kannatan
ja perussuomalaiset kannattavat, että nämä laajakaistayhteydet
vedetään valokuidulla perille asti, koska siinä kohtaa
ei tule minkäännäköistä rajoitetta
sille, että maaseudulla voi elää, asua ja
yrittää.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tutkimusten mukaan suomalaiset arvostavat suuresti
suomalaista maaseutua. Olen yksi heistä. Suomen maaseutu
on voimavara, ja me perussuomalaiset haluamme nähdä maaseudun
elinvoimaisena asuinympäristönä myös
tulevaisuudessa. Siksi on erittäin tärkeää,
että maaseudun mahdollisuudet huomioitaisiin paremmin päätöksenteossa.
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalouden kilpailukykyä on
pidettävä yllä. Maatalouspolitiikalla
on tuettava viljelijöiden toiminnan kannattavuutta. Maatalouden
luopumistukien ehtojen tiukentamisella vaikeutetaan maatilojen sukupolvenvaihdoksia
huomattavasti. Hallitus esittääkin tulevassa ensi
vuoden talousarviossaan, että peltojen myynnistä luopumistapana
luovutaan ensi vuodesta alkaen. Perussuomalaiset eivät
hyväksy tätä tehtyä esitystä.
Me haluamme puolustaa suomalaista maaseutua sekä säilyttää pellon
myymisen vaihtoehtona uudessakin luopumistukijärjestelmässä.
Huolestuttavaa on myös se, että kansallinen tuki
alenee 33 miljoonaa euroa. Leikkaukset ovat ongelmallisia kotieläintiloille,
joiden kannattavuus on monella tuotannonalalla heikentynyt merkittävästi
viimeisten 2—3 vuoden aikana.
Arvoisa puhemies! 4H-toiminnan merkitystä tuskin kukaan
täällä salissa voi aliarvioida. 4H-järjestöt
tekevät valtakunnallisesti erittäin arvokasta
ja tärkeää työtä nuorten
parissa. Se kasvattaa nuoria myös työelämään
ja tarjoaa monipuoliset harrastusmahdollisuudet. 4H-toimintaa järjestetään
6—28-vuotiaille lapsille ja nuorille. Heille järjestetään
koulutusta, kursseja, kerhotoimintaa, opetetaan yrittäjyyttä ja
kerrotaan työelämän pelisäännöistä.
Voisi sanoa, että 4H-toiminta kattaa koko yhteiskunnan
toimintakirjon, puhumattakaan samalla saadusta aikuisten ja ystävien
tukiverkostosta, joka varmasti kantaa yli vaikeiden murrosiän
ongelmien. 4H:n toimintaan kuuluukin yli 79 000 jäsentä yli
250 yhdistyksessä.
Hallitusohjelmassa nuorten työllistyminen ja syrjäytymisen
estäminen ovat kärkihankkeita. Siksi hallituksen
esitys vähentää 4H-toiminnan avustuksien
ehdotettua määrärahaa on käsittämätön
yhtälö. 4H-toiminta, jos mikä, on varmuudella
yhteiskunnallisesti kustannustehokasta, katsottiinpa sitä miltä kantilta
tahansa.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatalouden pääluokkaan
kuuluvat vissiinkin kutut.
Suomen liityttyä EU:hun vuonna 94 kaikki Suomen kutut
piti virallistaa. Jokaiselle kutulle tuli laittaa korvamerkit, jotta
voitiin todentaa, ovatko tuet menneet oikeille kutuille. Tuo oli hieman
vaarallista, sillä vanhat pukit eivät korvamerkkejä halunneet.
Onneksi selvittiin pelkillä mustelmilla ja EU sai viralliset
kuttunsa. Viisi kuttua per kunta — se olisi hyvä strategia
edetä.
Mutta mitä on tehnyt tämä hallitus?
Se viis veisaa kutuista. Ei kilisytä kelloja lainkaan,
vaikka maatalousmomentilla vuohirahaa ei näy. Päinvastoin
tämä hallitus leikkaa kaikilta kotieläimiltä.
No, toki on siinä syynsäkin ja hyvätkin puolensa,
että pukkikili leikataan alle kolmen kuukauden iässä,
muuten se voisi käydä vihaiseksi. Kuitenkin yksinäinen
pukki — näin joulun edellä sanottuna — on
säyseämpi kuin yksinäinen kuttu. Kutun
luonne nimittäin saattaa kärsiä, jos
ei saa tehdä pikkuisia. Pukki taas tykkää enemmän
tekotavasta kuin kileistä.
Kuttu ei kestä kylmää niin paljon
kuin pukki. Pukki taas kestää kylmää;
niinpä se joulun alla voidaan nähdä liikkeellä,
vaikka pakkasta olisikin 30 astetta. Kutulla ei ole niin hyvät
villat kuin lampailla. Kutunvillasta ei saa huovutettua niin hienoja
tuotteita kuin lampaanvillasta. Kutunvillan lämpöarvo
on huono. Sen vuoksi kuttu viimassa on surkea näky.
Arvoisa puhemies! Kuitenkaan kuttua ei saa syrjiä.
Kutuista on joskus tullut ilmaistua rasistisiakin lausuntoja, jopa
kuttuvihaa. Tällaisia vihapuheita me keskustassa emme hyväksy.
Meidän mielestämme kutuilla pitää olla
oikeus asua siellä, missä haluavat, ja tulla lypsetyiksi
hellävaraisesti.
Me tiedämme, että kuttujen hyvinvointi ei synny
pakkoliitoksin, se syntyy lähellä olevista palveluista.
Me keskustassa haluamme turvata lähipalvelut.
Arvoisa puhemies! Suurpedot voivat olla uhka kuttujen tulevaisuudelle.
Pukkiakin kututtaa, jos se huomaa, että puoliso on joutunut
hukkaan tai otson suuhun. Keskusta haluaa puolustaa kuttuja ja esittää,
että suurpetoneuvottelukuntien lisäksi pitäisi
perustaa kuttuneuvottelukuntia. Kuttufilmillä asiaa voitaisiin
tehdä tutuksi ja näin edistää kuttujen
oikeuksia. Kuttujen salakuvaamista emme hyväksy. Kukapa
haluaisi, että karsinakohtainen elämä olisi
ilman lupaa kaikkien arvioitavana? Puolustamme kuttujen yksityisyyttä. Tuomitsemme
myös kuttujen vapauttamisen pakkaseen.
Arvoisa puhemies! Tiedämme, että paras paikka
kutulle on kotona lämpöisessä, vaikka
kaverina olisikin minkälainen pukki.
Toivon hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta teille,
arvoisa puhemies, hyvät kollegat sekä eduskunnan
henkilöstö!
Yleiskeskustelu pääluokasta 29 päättyi.