Oikeusministeriön hallinnonala 25
Sari Sarkomaa /kok(esittelypuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! Oikeusministeriön pääluokassa
jatketaan rakenteiden ja tietojärjestelmien uudistamista.
Oikeusturvaa sopeutetaan kiristyvään taloustilanteeseen.
Esittelen tässä pääluokassa
tehdyt kaksi määrärahalisäystä ja
nostan esille muutamia jaoston huomioita.
Ensinnäkin valiokunta korotti Rikosuhripäivystyksen
määrärahoja 150 000 eurolla.
Saamamme selvityksen mukaan Rikosuhripäivystyksen tehtävät
ovat kasvussa, koska viranomaiset ohjaavat yhä enemmän
rikoksen uhreja palveluiden piiriin, ja myös siksi, että rikoksen
uhrien oikeuksia, tukea sekä asemaa on tarkoitus parantaa
EU-direktiivillä. Valiokunta pitää tärkeänä, että rikosuhripalveluja
selvittävä toimikunta arvioi tukipalveluiden rahoitustarpeet
ja mallit ja että asian valmistelussa varmistetaan palveluiden
riittävyys ja alueellinen kattavuus.
Talouden tiukka tilanne edellyttää sopeuttamistoimia
tuomioistuinlaitoksessa, mistä joh-tuen keväällä 2013
on laadittu oikeudenhoidon uudistamisohjelma. Valiokunta pitää tärkeänä, että asian
jatkovalmistelu etenee nopeasti. Säästöt
edellyttävät ripeitä uudistuksia, jotta
oikeusturva ei vaarantuisi.
Valiokunta korostaa myös, että resurssien kohdentamisessa
otetaan mahdollisimman hyvin huomioon tuomioistuinten erilaiset
tehtävät niin määrältään,
laadultaan kuin vaativuudeltaankin. Toiseksi, valiokunta lisäsi
miljoona euroa kaikkein ruuhkaantuneimpien tuomioistuinten toimintaan.
Valiokunta on huolissaan yleisten tuomioistuinten resurssitilanteesta.
Tilanne on erityisen ongelmallinen pääkaupunkiseudun
tuomioistuimissa, joissa resurssien niukkuus korostuu asioiden suureen
määrään ja ennen kaikkea niiden
laajuuteen ja vaativuuteen nähden.
Henkilöstöresurssien niukkuutta pahentavat rikosasioiden
tuomioistuinjärjestelmään liittyvät ongelmat.
Tietojärjestelmä otettiin käyttöön
käräjäoikeuksissa ja hovioikeuksissa
viime keväänä, mutta järjestelmän
toimimattomuuden takia rikosasioiden käsittely on hidastunut
tuntuvasti, ja valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että järjestelmän tehokkuus ja käyttäjälähtöisyys
varmistetaan.
Asiantuntijakuulemisessa on tullut esille määräaikaisten
virkojen suuri määrä tuomioistuimissa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että rakenneuudistuksen yhteydessä arvioidaan
mahdollisuudet virkarakenteen kehittämiseen ja virkojen
vakinaistamiseen.
Valiokunta on erityisen tyytyväinen, että lasten
huoltoriitojen asiantuntija-avusteinen sovittelu vakinaistetaan
ja otetaan käyttöön koko maassa. Kokeilu
aloitettiin vuonna 2011, minkä jälkeen eduskunnassa
lisäsimme määrärahan kokeilun
laajentamiseen. Sovittelusta on saatu hyviä tuloksia. Se
vähentää tuomioistuinten ja sosiaalitoimen
työtä ja kustannuksia, ja mikä parasta,
sovittelu parantaa lapsen edun huomioon ottamista huoltoriidoissa.
Tämä on tervetullut apu avioeroperheisiin.
Arvoisa puhemies! Rikosseuraamuslaitoksen talouden tilanne on
varsin tiukka, ja vuodesta 2015 lukien rahoitustaso alenee edelleen
tuntuvasti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että laitoskantaa koskevissa ratkaisuissa otetaan kokonaisvaltaisesti
huomioon laitosten alueelliset vaikutukset, laitospaikkojen alueellinen
tasapuolisuus ja riittävyys sekä kustannusvaikutukset.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että tiukasta taloustilanteesta ja tiukasta budjetista
huolimatta talousarvioesitykseen sisältyy lisäresursseja
muun muassa työ- ja asiakasprosesseja tehostavan tietojärjestelmän
kehittämiseen sekä toimitilahankkeisiin, joilla
jatketaan paljusellien poistamista.
Valiokunta pitää myös hyvänä,
että hallitusohjelman linjausten mukaisesti valmistellaan
vankien terveydenhuollon siirtämistä STM:n hallinnonalalle.
Tämä on erittäin tärkeää,
jotta voimme edistää hoidon pitkäjänteisyyttä ja
jatkuvuutta vangin vapauduttua.
Kiitän lopuksi ministeriä jaoston puolesta
yhteistyöstä ja tietenkin jaostoa ja koko valiokuntaa
syksyn aikana tehdystä budjettityöstä.
Kiitokset!
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, edustaja Sarkomaa, esittelypuheenvuorosta, ja sitten
ministeri Henriksson, 5 minuuttia tuosta puhujakorokkeelta, olkaa
hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Kiitos myös
jaoston puheenjohtajalle ja jaostolle erittäin perusteellisesta
ja hyvin tehdystä työstä.
Oikeusministeriön hallinnonalan budjettiesityksen loppusumma,
kun valtiovarainvaliokunnan esittämät lisäykset
otetaan huomioon, on 899 miljoonaa euroa. Lisäys verrattuna
kuluvan vuoden budjettiin on 14 miljoonaa euroa, kun jätetään
huomiotta vuosittain paljon vaihtelevat vaalimenot. Talousarvioesityksen
tärkeimmät määrärahalisäykset
kohdistuvat oikeuslaitoksen ja Rikosseuraamuslaitoksen tuottavuutta
lisääviin tietojärjestelmähankkeisiin
sekä vankiloiden peruskorjauksiin.
Talousarvioesityksen loppusummassa on hallitusohjelmasta johtuvia
säästöjä 18 miljoonaa euroa,
eli lisäsäästöä kuluvan
vuoden talousarvioon verrattuna on 4 miljoonaa euroa. Ensi vuoden
oikeusministeriön hallinnonalan virastojen taloudellinen
tilanne on vielä kohtuullinen, mutta vuonna 2015 oikeuslaitoksen
ja Rikosseuraamuslaitoksen määrärahoja
vähennetään yhteensä 8 miljoonalla
eurolla, ja tämän lisäksi vuonna 2016
poistuvat harmaan talouden torjuntaan osoitettu 5,2 miljoonan euron
vuotuinen lisämääräraha ja turvapaikkahakemuksia
koskevien valitusten käsittelyyn osoitettu 1 miljoonan
euron lisämääräraha.
Oikeusturvaa kehitetään ja oikeuslaitosta
sopeutetaan sektorin kiristyvään taloustilanteeseen oikeudenhoidon
uudistamisohjelman ja siitä saadun lausuntopalautteen pohjalta
tehtyjen linjausten mukaisesti. Tavoitteena on tuomioistuimissa käsiteltävien
asioiden määrän vähentäminen,
käsittelyketjujen lyhentäminen ja työtapojen
tehostaminen koko oikeuslaitoksessa oikeusturvaa kuitenkaan vaarantamatta.
Ärade talman! Domstolsavgifterna höjs med sammanlagt
1,6 miljoner euro och beloppet används för att
täcka behovet av besparingar inom domstolarna. I framtiden
ska systemet för domstolsavgifter reformeras så att
avgifterna styr parterna att noggrannare överväga
behovet att söka ändring och att en allt större
andel av domstolarnas utgifter kan täckas med intäkterna.
Olen erityisen iloinen siitä, että valtiovarainvaliokunta
esittää ruuhkautuneille tuomioistuimille kuluvan
vuoden suuruista 1 miljoonan euron lisämäärärahaa,
jolla varsinkin pääkaupunkiseudun ruuhkautuneiden
tuomioistuinten tilannetta voitaisiin merkittävästi
parantaa.
Hovi- ja hallinto-oikeuksien tuomiopiirirakennetta
koskeva rakenneuudistus luo osaltaan paremmat mahdollisuudet tuomioistuinten
osaamisen kehittämiseen. Ensi vuonna annetaan hallituksen
esitys oikeudenkäymiskaaren muuttamisesta koskien jatkokäsittelylupajärjestelmän
soveltamisalan laajentamista hovioikeuksissa. Tarkoituksena on,
että entistä useammassa jutussa vaadittaisiin
lupa ennen kuin hovioikeus ryhtyy perusteellisemmin käsittelemään
asiaa. Kaikista käräjäoikeuden päätöksistä saisi
kuitenkin edelleen valittaa hovioikeuteen, ja tämähän
on erityisen tärkeä asia. Jokaisesta päätöksestä ja
tuomiosta pitää voida valittaa.
Samoin ensi vuonna annetaan hallituksen esitys, jolla kevennettäisiin
lautamieskokoonpanoa käräjäoikeuksissa
vähentämällä yksi lautamies eri
kokoonpanovaihtoehdoista. Lautamiehillä olisi kuitenkin
edelleen enemmistö kokoonpanossa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen talousarvioesityksessä on
rikosuhripäivystykseen kuluvan vuoden suuruinen 150 000
euron lisämääräraha. Kun valtiovarainvaliokunta
esittää vielä tämän päälle
150 000 euron lisäystä, voin ilolla todeta, että ensi
vuonna oikeusministeriön hallinnonalan tuki rikosuhripäivystykselle
on sillä tasolla, mitä lakivaliokunta on pitänyt
välittömänä vuoden 2014 rahoitustarpeena,
elikkä lähes 600 000 euroa.
Oikeusministeriön johdolla toimiva työryhmä on
myös valmistellut ehdotuksen rikosuhrimaksun käyttöön
ottamiseksi. Tavoitteena on saada myös rikoksentekijät
vastuuseen uhrien tukipalvelujen rahoittamisesta. Uhrimaksun käyttöön ottamisen
edellyttämä säädösvalmistelu
käynnistetään ensi vuoden alussa.
Ensi vuonna huoltajariitojen tuomioistuinsovittelu myös
laajennetaan koko maahan. Tämä on erittäin
myönteinen asia. Sovittelulla voidaan saavuttaa lapsen
edun mukaisia, yhteistyövanhemmuutta tukevia ratkaisuja
ja samalla säästää sekä tuomioistuinten
että sosiaalitoimen voimavaroja.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Henriksson. Sitten käynnistämme
tämän pääluokan debattiosuuden.
V-painike seisaalleen nousten. Meillä aikaa on kello 14:ään saakka.
Pyydän tiiviiseen ilmaisuun, että mahdollisimman
moni saa tässä debattiosuudessa jo sanansa sanotuksi.
Aloitamme, ja ensimmäinen vastauspuheenvuoro, edustaja
Wallin.
Stefan Wallin /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli mielenkiintoista kuulla tästä uhrimaksusta
elikkä rikoksien uhrien rahaston mahdollisuudesta, jolloin
kerättäisiin rahaa nimenomaan rikoksen uhrien
auttamiseen. Olisi mielenkiintoista kuulla hieman lisää tästä säädösvalmistelusta.
Mitkä ovat sen pääpiirteet, millä tavalla
tämä rahastomalli käytännössä toimisi, ja
onko tästä olemassa kenties hyviä esimerkkejä ihan
lähimaastosta, muista maista?
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden keväällä on laadittu
oikeudenhoidon uudistamisohjelma, jonka avulla pyritään
sopeuttamaan oikeusministeriön hallinnonalaa jatkuvasti
kiristyvään talouteen. Tavoitteena on vähentää tuomioistuimissa käsiteltävien
asioiden määrää ja lyhentää asioiden
käsittelyaikoja. Tavoitteet ovat hyviä, mutta miten
ne toteutuvat kiristyvässä taloustilanteessa?
Muun muassa maankäyttöä ja rakentamista koskevissa
asioissa käsittelyajat eri hallintoportaissa ovat usein
suhteettoman ja kohtuuttoman pitkiä. Niin yksilön
kuin yhteiskunnankin kannalta on tärkeää turvata
asioiden nopea käsittely ja päätösten
oikeusvarmuus. Pitkät oikeusprosessit saattavat vaikuttaa
heikentävästi kilpailukykyyn erilaisten investointipäätösten
viivästyessä. Arvoisa oikeusministeri, toivon,
että tähän asiaan kiinnitetään
huomiota ja saadaan käsittelyaikoja lyhyemmiksi.
Lisäksi esimerkiksi huostaanottoa ja sijaishuoltoa
koskevissa asioissa (Puhemies koputtaa) sekä näihin
asioihin liittyvissä muissa lastensuojeluasioissa tulisi
pohtia valituslupajärjestelmän käyttöönottoa,
koska selvitysten mukaan näissä asioissa (Puhemies
koputtaa) hallinto-oikeuk-sien päätökset
muuttuvat harvoin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Yritetään pysyä siinä minuutissa!
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sovittelun käytön
edistäminen on erittäin hyvä tavoite,
koska oikeudenkäyntikulut ovat nousseet Suomessa niin rajusti, että se
uhkaa välillä jopa oikeusturvaa. Oikeuspoliittisen
tutkimuslaitoksen mukaan riita-asioissa kulut kaksinkertaistuivat
vuosina 1995—2008. Sovittelu ei sovellu kuitenkaan kaikkiin riitoihin
ja rikoksiin, eikä sitä tulisi kehittää varsinaisen
oikeudenkäynnin korvikkeeksi. Kysyisinkin oikeusministeriltä,
millä tavalla te aiotte kehittää tätä sovittelujärjestelmää sillä tavalla, että se
varmistaa yhdenvertaisen oikeusturvan toteutumisen koko sovittelujärjestelmän
puitteissa. Siellä sovittelussahan voi tapahtua myös
sellaisia tilanteita, että kaikki eivät saa sanottua
asioitaan ja näin kaikki eivät saa sanaansa kuuluviin.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Noin 30 000 lasta Suomessa kokee
vuosittain vanhempiensa avioeron, ja aivan liian usein lapset joutuvat
pitkäaikaiskärsijöiksi vanhempiensa välienselvittelyssä.
Yhdyn myös jo edellä kuultuihin puheenvuoroihin
tästä Follo-mallin laajentamisesta koko Suomeen. Tämä on
erittäin kannatettavaa. Kokeilusta on saatu paljon positiivisia
tuloksia. Sovittelu on ollut tuloksellista, nopeaa ja taloudellisesti
edullista. Siinä voidaan, mikä hienointa, samassa
prosessissa käsitellä eroon liittyviä juridisia,
sosiaalisia ja psykologisia kysymyksiä. On tiedostettava
se, ettei kaikkiin tapauksiin tämäkään
malli toimi, mutta se tuo varmasti monen lapsen elämään
kaivattua rauhaa ja vakautta. Eli ministeriöön
ja ministerille kiitos tämän tärkeän
asian eteenpäin viemisestä.
Johanna Ojala-Niemelä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Itse kannan huolta vankilakoulutuksesta.
Suomessa vankiloissa opiskelee päivittäin vain
noin 8 prosenttia vangeista. Määrä on
muihin Pohjoismaihin verrattuna selvästi pienempi. Norjassa
opiskelee päivittäin 51 prosenttia vangeista,
Ruotsissa 33 prosenttia, Tanskassa 20 ja Islannissa 44 prosenttia.
Nyt ollaan ammatillisesta koulutuksesta edelleen leikkaamassa 260
miljoonaa euroa, kuten tiedämme. Koulutuksen rahoitusjärjestelmän
uudistamisessa ei tule unohtaa vankilakoulutuksen erityispiirteitä.
Mittarit, jotka soveltuvat normiopetukseen, eivät välttämättä sovellu
täällä vankityössä tehtävään
koulutukseen. Oikeastaan kysyisinkin ministeriltä, miten
voimme vastata tähän hätähuutoon.
Aino-Kaisa Pekonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rikosseuraamuslaitoksen toimitilahankkeisiin
ehdotetaan lisäystä 1,4 miljoonaa euroa. Tämä mahdollistaa
sen, että ihmisoikeuksien vastaisten paljusellien poistamista
voidaan jatkaa. Kevään kehyspäätöksen mukaisesti
myönnettiin määräraha, jolla
saadaan Mikkelin ja Helsingin vankiloiden paljusellit poistettua.
Olen kuitenkin huolissani Hämeenlinnan vankilasta, jonne
jää vielä jonkun verran paljusellejä.
Tilanne ei ole hyväksyttävä, ja vankiloiden
peruskorjauksiin tuleekin osoittaa voimavaroja niin, että kaikista
epäinhimillisistä paljuselleistä voidaan
luopua siten kuin hallitusohjelmaan on kirjattu. Hämeenlinnan
vankilan peruskorjaamista kokonaan yhdellä kertaa puoltaa
se, että se on kustannustehokkaampaa kuin vankilan korjaaminen
osissa.
Edustaja Pelkosen tavoin olen erittäin tyytyväinen,
että lasten huoltoriitojen asiantuntija-avusteinen sovittelu,
niin kutsuttu Follo-malli, otetaan käyttöön
koko maassa, ja siitä ministerille kiitos.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että valtiovarainvaliokunta
on lisännyt rahoitusta Rikosuhripäivystykseen. Se
on tärkeä ja tarpeellinen lisäys.
Ministeri, te kerroitte, että ministeriössänne työryhmä on
pohdiskellut rikosuhrimaksua ja valmistelu alkaa ensi vuoden alussa.
Miten arvioitte, onko laki mahdollista säätää vielä tämän vaalikauden
aikana, jotta tämä tarpeellinen uudistus saataisiin
ripeästi käyttöön?
Valtiovarainministeriöllähän on ollut
vähän sellaista tapaa suhtautua kovinkin tiukasti
ja nuivasti määrärahojen ohjaamiseen
sidotusti johonkin käyttökohteeseen. Onko teillä,
ministeri, mahdollisuus istuutua alas valtiovarainministeri Urpilaisen
kanssa ja huolehtia siitä, että ainakaan valtiovarainministeriön
jarrutukseen tämä tärkeä ja
tarpeellinen uudistus ei aikanaan tyssää?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerikin varmaan tietää hyvin
tämän pohjoisen iäisyysaiheen eli ILO-sopimuksen
ratifioinnin. Siitähän meillä Lapin kansanedustajilla
on kaikilla yhteinen kanta: tässä tilanteessa,
näillä edellytyksillä, sopimusta ei pidä vahvistaa.
Pohjoisesta on tullut useammalta taustaryhmältä esitys
siitä, että pitäisi teettää perusteellinen
ja kattava olosuhdeselvitys, jotta asia saataisiin menemään
eteenpäin. Tilannehan on pohjoisessa vaikea, ja eri ryhmät ovat
aika lailla huonoissa väleissä keskenäänkin. Kuitenkin
tässä eduskunnan päätöksillä ja
myöskin hallituksen toimin on yritetty toimia niin, että saamen
kieli ja kulttuuri säilyisivät elinvoimaisina
ja että saamelaisia elinkeinoja tuettaisiin samaten kuin
kunnallisia palveluja ja osin myöskin sosiaaliturvaa. Eli
aikooko hallitus teettää tällaisen olosuhdeselvityksen?
Kari Tolvanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen todella iloinen ministerin jälleen
hyvästä toiminnasta rikosten uhrien aseman parantamiseksi
ja Rikosuhripäivystyksen rahoituksen lisäämiseksi.
Tiedustelen samaa asiaa kuin edustajat Wallin ja Tynkkynen lähinnä tästä rikosuhrimaksulaista,
sen sisällöstä ja aikataulusta. Tästä olen
todella iloinen, mutta sen sijaan olen hieman huolestunut Aipa-tietojärjestelmästä.
Senhän piti tulla voimaan tulevan vuoden vaihteessa, ja
nyt olen saanut kuulla, että tuolla oikeushallinnossa tietojärjestelmät
takkuavat todella pahasti tällä hetkellä.
Kysymys kuuluu: kun tämä Aipa tulee voimaan jossain
muodossa vuodenvaihteen jälkeen, niin kuinka se kehittyy
ja koska se saadaan täysipainoisesti toimimaan? Ja tietysti
se iäisyyskysymys: kun Vitjalle, poliisin tietoasiainjärjestelmälle,
on käynyt ihan samalla tavalla, niin onko teillä tietoa
tästä yhteensopivuudesta, tuleeko se nyt toimimaan
jo ensi vuonna?
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lapsen edun mukaista on löytää ratkaisut
huoltajuuskiistoihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja Follo-malli
onkin oiva esimerkki tällaisesta ehkäisevästä ja
riittävän varhaisen vaiheen toiminnasta. Me kaikki tiedämme,
että erityisesti lasten huoltajuusriitojen osalta oikeudenkäynnin
huonoja puolia ovat yleensä riitojen pitkittyminen, ulkopuolisten
mukaantulo asiaan ja pitkään jatkuva akuutti riitatilanne,
jossa kaikki asiat ovat avoinna ja joka ei ole lapsen edun mukainen.
Sovittelutoiminnasta eli Follo-mallista jopa 77 prosentissa
on saatu aikaan kokonaissovinto tai osasovinto, ja tämä jos
mikä on lapsen edun mukaista. Edustaja Juvosen tavoin olisin
halunnut kysyä ministeriltä: mihin muuhun sovittelua voitaisiin
vielä jatkossa käyttää erityisesti
näissä riita-asioissa, jotta oikeudenkäynnin
resursseja voitaisiin tehostaa?
Anne Louhelainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön Ritu-hankkeen tavoitteena
on toteuttaa tuomioistuimille rikostuomiosovellus, joka tukee tuomioiden
ja toimituskirjojen tuottamista ja arkistointia ja jonka avulla
voidaan antaa toimituskirja asiakkaalle tiedoksi sekä pystyä välittämään
ilmoitukset ja tiedot muille viranomaisille. Lisäksi hovioikeuden
ja korkeimman oikeuden pitäisi voida hyödyntää alemman
tuomioistuimen antamaa ratkaisua sekä pystyä välittämään
ilmoitukset ja tiedot muille viranomaisille.
Hankkeen alkuperäinen toteutusaika oli vuoden 2011
loppuun mennessä, mutta käyttöönotossa
on ollut ongelmia, ja alan asiantuntijoiden mukaan sovelluksessa
on edelleen paljon virheitä ja sen käyttö on
hankalaa. Sovellus vaatisikin päivityksen, mutta sen kustannukset
nousevat liian suuriksi eikä valtion talousarvioon ole
ensi vuodelle varattu kyseistä määrärahaa.
Olisinkin kysynyt arvoisalta ministeriltä, miten tämä erittäin
tärkeä Ritu-hanke etenee.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
jonoista ja oikeusturvaan liittyvistä odotuksista. Ovatko
ministerin mielestä meillä oikeudenhoidon resurssit
kansalaisten oikeusturvaan liittyvien odotusten kannalta kohdallaan?
Huoltoriidat ovat oikein hyvä esimerkki siitä,
että kun ne pitkistyvät, ne mutkistuvat, traumatisoivat
näitä mukana olevia, samoin lastensuojeluun, lastensuojelun
sijaishuoltoon liittyvät pitkittyneet prosessit. Sitten
vielä mainitsisin nämä raiskaustapaukset.
Ne pitäisi pystyä erityisen nopeasti käsittelemään. Tällä hetkellä näin
ei ole.
Vielä yksi kysymys: Mitä mieltä olette
Pauliine Koskelon ajatuksesta siitä, että tuomioistuinten
tehtävänkuvaa pitäisi jollakin tavalla
helpottaa? Muun muassa tavalliset rattijuopumukset pitäisi
hänen mielestään saada pois tuomioistuimista,
koska tuomioistuimet eivät pysty nyt näillä resurssileikkauksilla
ikään kuin itse niitä säästöjä kohdentamaan.
Pitäisikö tapahtua jotain rakennemuutosta myös
ministeriön suunnasta päin liittyen oikeuslaitokseen?
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun eduskunta lisää rikosuhripäivystykselle
myös tänä vuonna rahaa, on se vahva viesti
siitä, että uhrille pitää antaa
apua ja enemmän vastuuta rikoksentekijöille. Ja
vahvan tuen kyllä annamme varmasti sille rikosuhrimaksulle
ja toivomme, että se laki tulisi mahdollisimman pian eduskuntaan.
Tuossa budjettimietinnössä kiirehditään
oikeudenhoidon uudistamisohjelmaa. Myöskin Pauliine Koskelo
on hyvin näyttävästi ottanut kantaa siihen,
että uudistuksia pitää viedä ripeästi
eteenpäin, jotta voimme turvata oikeusturvan. Me tiedämme,
että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut meille enemmän
tuomioita kuin muille Pohjoismaille, koska meillä on kohtuuttoman
pitkät prosessit.
Kysyn myöskin, niin kuin täällä kysyttiin, mitä mieltä olette
hänen ehdotuksestaan siitä, että tavalliset
rattijuopumukset otettaisiin pois tuomioistuimilta. Hän
on myöskin kannattanut sitä Ruotsin mallia, että näyttö katsottaisiin
kerran huolella ja uutta tuotaisiin vain poikkeusta-pauksessa ja
tallennettaisiin sitten elektronisesti asiat, että esimerkiksi
vaikeissa seksuaalirikoksissa vältyttäisiin siltä,
että uhri joutuu jopa neljä kertaa käymään
vaikean (Puhemies koputtaa) prosessin läpi. Toivon, että ministeri
ottaisi näihin asioihin kantaa.
Suna Kymäläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymykseni on käytännön
esimerkki tietojärjestelmäkonfliktista, kun järjestelmän
käyttäjistä on puute. Henkilöstöresurssien
niukkuutta pahentavat rikosasioiden tuomioistuinjärjestelmä Rituun
liittyvät ongelmat. Tietojärjestelmä otettiin
käyttöön käräjäoikeuksissa
ja hovioikeuksissa viime keväänä, mutta
järjestelmän toimimattomuuden vuoksi rikosasioiden
käsittely on hidastunut tuntuvasti. Lakivaliokunnan saaman
selvityksen mukaan esimerkiksi Helsingin käräjäoikeudessa
tietojärjestelmän käytöstä aiheutunut
ylimääräinen työ vähensi
rikosasioiden ratkaisujen määrää noin 700:lla
kesä—syyskuussa 2013. Tämä merkitsee vuositasolla
noin 15 prosentin vähenemää ratkaisumäärissä.
Arvoisa ministeri, miten järjestelmän toimivuus,
tehokkuus ja käyttäjälähtöisyys varmistetaan,
ja saavatko tarvittavat muutostyöt riittävät
resurssit tulevassa?
Juho Eerola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tänään puhuttu rikoksen uhrien asemasta,
ja se on oikein ja hyvä, että tähän
kiinnitetään huomiota ja määrärahat
nousevat. Sen sijaan rikoksen uhrin omaisten asema on retuperällä.
Ei voi olla oikein, että murhatun pojan äiti joutuu
lapsensa velkojen takaajana maksumieheksi eikä saa henkisestä kivusta
ja särystä yhtään mitään.
Sitten tämä sovittelu eli Follo-malli, jota
kovasti kehutaan, että se ratkaisisi muka näitä huolto-
ja avioerokiistoja. Ainoa hyöty on ollut se, että oikeuden
istuntojen määrä on vähentynyt. Tiedossani
ei ole yhtään, ei siis yhtään
semmoista tapausta, että näitten Follo-sovittelujen
ansiosta olisi kenenkään vieraannuttamisen tai
huoltokiusaamisen uhrin asema parantunut yhtään
mihinkään, niin että tässä asiassa
tarvittaisiin kyllä sovittelun lisäksi myös
lainmuutos, kuten täällä eduskunnassa
on kahdessakin edustaja Kiurun ja minun tekemässä lakialoitteessa
vaadittu.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Otan esille tämän vankilaverkostoasian,
josta Rikosseuraamuslaitos esitti marraskuun puolivälissä oman
käsityksensä siitä, minkälainen
toimitilavisio pitäisi 2025 olla, ja esitti siinä,
että Pohjois-Karjalassa Joensuussa oleva Pyhäselän
vankila lakkautettaisiin. On erittäin hyvä, että te
ministerinä otitte heti siihen asiaan kantaa ja totesitte,
että vankilaverkostoa ei tulla tällä vaalikaudella
supistamaan. Kiitos siitä teille erittäin paljon.
Mutta haluaisin kysyä sitten, kun asiaa kyselin myös
kirjallisella kysymyksellä ja sanoitte siinä vastauksessanne,
että se oli Rikosseuraamuslaitoksen omaa strategista visiointia:
Minkälainen suhde on oikeusministeriöllä ja
Rikosseuraamuslaitoksella, ja pidättekö hyvänä ja
kohtuullisena, että Rise tekee tällaisia omia
vankiloiden lakkautuslistoja, jotka te sitten heti tyrmäätte?
Miten tämä suhde oikein toimii?
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan samaan aiheeseen haluan tarttua minäkin.
Kun tämä toimitilavisio tehtiin, niin aluksi oli
hieman hankalaa hahmottaa niitä eri alueita, mitä siinä käsiteltiin.
Siinähän nimittäin Pohjois- ja Itä-Suomi
käsittää alueen Haminasta Utsjoelle.
Kun tätä aluetta kokonaisuutena mitataan, niin
vaikuttaa siltä, että väestö vähenee
ja vankimäärienkin suhteen voidaan miettiä,
miten ne kehittyvät jatkossa.
Mutta onneksi virkamiehet olivat viisaampia kuin pelkäsi,
sillä he huomasivat, että tällä alueella
on huomattavia eroja eri maakuntien välillä. Esimerkiksi
Pohjois-Pohjanmaalla on Suomen nuorin ikärakenne, ja sitä kautta
myös tulevaisuuden tarpeet vankilaverkostossa on huomioitu
tässä esityksessä mielestäni
erityisen hyvin tuolla alueella, ja siitä haluan kiittää Rikosseuraamusvirastoa.
Haluaisin kysyä, miten tämä nyt etenee.
Olen ymmärtänyt, että tätä toimitilavisiota
viedään eteenpäin esitetyssä muodossa.
Olenko siinä oikeassa?
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeriä siitä,
että lasten huoltoriitojen asiantuntija-avusteinen sovittelu
vakinaistetaan ja se laajennetaan koko maahan. Tämä on
sitä tärkeää ennalta ehkäisevää työtä lasten
elämän turvaamiseksi, mitä tähän
yhteiskuntaan tarvitaan, ja tästä mallista on selvästi
hyvät näytöt olemassa, vaikka toisin
väitetään. On ihan selvä asia,
että se ei joka paikkaan tietysti sovellu, mutta se ei
vähennä ollenkaan tämän mallin
arvoa.
Ja sitten, kun joulun aika on olemassa, niin ministerillekin
voi asettaa toiveen: Vaikka Rikosseuraamusvirasto onkin tehnyt oman
visionsa vankilalaitosten toimivuudesta, niin toivon kuitenkin,
että ministeri sitten omaa linjausta tehdessään
muistaa Itä-Suomen. Itäsuomalaisena kansanedustajana
toivon tietysti, että Pyhäselän vankila
ei ole näitten lakkautettavien listalla, ja siihen on olemassa
vahvat perusteet, jotka ministerillä ovat tiedossa.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vuodesta toiseen oi- keusprosessien
nopeuttaminen on näiden keskustelujen aiheena ja niin nytkin.
Ministerikin tuossa omassa puheenvuorossaan toi esille tarpeen lisärahoitukseen
ruuhkautuneille tuomioistuimille. Nostan esiin tässä yhden
näkökulman ensinnäkin siitä,
että nopea oikeusprosessi on myös oikeusturvakysymys
kaikille rikos- ja oikeusprosessien osapuolille ja siihen tulee
pyrkiä.
Mutta hallinto-oikeuksia ruuhkauttavat tällä hetkellä viranomaisten
prosessit toisia viranomaisia vastaan, ja näissä prosesseissa
monesti kansalainen tai yrittäjä jää sitten
viranomaiskiistan kapulaksi. Tässä ehkä olisi
keskustelun paikka ministeriöiden välillä,
onko järkeä siinä, että esimerkiksi
ympäristökeskukset tekevät valtavan määrän
valituksia ja ruuhkauttavat oikeusasteita. Sitten tarvitaan lisärahoitusta.
Ja vielä tuosta rikosuhrirahastosta sen verran, että kannustan
sen kehittämiseen. Olenkin nostanut esiin ajatuksen, että peruspääomaa
voitaisiin kartuttaa sillä, että törkeään
rattijuopumukseen syyllistyneen (Puhemies koputtaa) ajoneuvon arvo
tuomitaan menetettäväksi valtiolle ja ohjataan
rikosuhrirahaston peruspääomaksi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä yksi puheenvuoro ja sitten ministerin välivastaus.
Reijo Tossavainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toistan, mitä valtio-opin professori
Matti Wiberg on todennut: "Ensin tehdään poliittinen
päätös ja vasta sitten selvitetään reformin
järkevyyttä ja kirjoitutetaan virkamiehillä perusteluja
jo valituille linjauksille. Sote- ja kuntauudistus ovat puistattavia
mutteivät suinkaan ainoita esimerkkejä."
Kerron vastaavan esimerkin oikeuslaitoksesta. Ensimmäinen
selvitys esitti, että Vaasan hovioikeus on järkevää lakkauttaa.
Se ei tietenkään sopinut RKP:lle kielipoliittisista
syistä. Sitten tehtiin uusi selvitys, jonka mukaan Kuopiosta olisi
järkevää lakkauttaa. Se taas ei sopinut
eräille poliitikoille, joten kirves heilahti Kouvolan kohdalla.
Kun sitten tutkin perusteluja Kouvolan kohdalta, niin huomasin,
että säästöt oli kyllä laskettu
vähintään yläkanttiin mutta
huomattava osa lisäkustannuksista oli jäänyt
huomaamatta. Mielestäni tällainen toiminta on
suorastaan edesvastuutonta.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Henriksson, olkaa hyvä, 5 minuuttia tuosta
korokkeelta, ja sitten jatketaan debattia.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kiitos hyvistä puheenvuoroista. Tässä on
monta tärkeätä asiaa tullut esille.
Aloitetaan tästä rikosuhrimaksusta. Olen iloinen
siitä, että me viime viikolla sisäisen
turvallisuuden ministerityöryhmässä pystyimme
yksimielisesti ottamaan kantaa siihen, että tällainen rikosuhrimaksu
jossain muodossa tulee ja että jatkovalmistelu tehdään
nyt ensi vuoden puolella. Se, minkälaiseksi tämä tulee
hahmottumaan, on vielä auki. On puhuttu siitä,
että se voisi olla ehkä 50 euron suuruinen maksu,
joka tulisi jokaiselle sellaiselle henkilölle, joka on
tuomittu tai jolle on annettu rangaistusmääräys
rikoksesta, josta voi tulla vankeutta. Tämä asia
varmasti nyt selviää kuitenkin jatkovalmistelussa,
otetaanko tähän kaikki nämä rikokset,
kuuluvatko siihen kaikki liikennerikkomukset ja rikokset, joista
voi seurata vankeutta, vai tullaanko se rajaamaan jollakin tapaa.
Ja sekin, tuleeko tähän joku porrastettu systeemi,
että on kahdenlaisia maksuja, pitää vielä jatkovalmistelussa
nyt miettiä.
Mutta tärkeintä on kuitenkin nyt se signaali, että se,
joka syyllistyy rikokseen, myös on mukana auttamassa rikosten
uhreja tässä maassa. Ruotsissa on olemassa tällainen
järjestelmä, on ollut jo aika pitkään.
Heillä on erillinen rikosuhrirahasto — sen verran
olen aikaisemmin käynyt keskusteluja myös valtiovarainministeriön
kanssa ja valtiovarainministerin kanssa — ja on nähty
hieman ongelmia tässä rahastosysteemissä. Sen
takia se työryhmä, joka nyt on miettinyt näitä asioita,
on kallistumassa sille kannalle, että säädetään
tai otetaan käyttöön erityinen valtionapumomentti
tälle maksulle. Silloin ei tarvittaisi näitä hallinnollisia
kiemuroita, joita tarvitaan, jos on kyse rahastosta tai säätiöstä.
Mutta pääasia on kuitenkin se, että niin
kuin tästäkin keskustelusta ymmärsin,
tälle ajatukselle on olemassa suuri tuki. Sen takia toivon
myös, että me tällä hallituskaudella
ja ensi vuoden aikana saamme tämän jatkovalmistelun
niin, että tämä lakipaketti voisi myös
tulla tänne eduskuntaan tällä hallituskaudella.
Se on tavoitteeni tässä asiassa. Se on erittäin
tärkeätä, että me saamme rikosuhripäivystykselle
ja myös muitten ri-kosuhritoimintojen ylläpitämiselle
sellaisen rahoituspohjan, joka pysyy vuodesta toiseen eikä joka
vuosi olisi sellainen, että pitää hakea
erityistä rahoitusta myös eduskunnasta.
Sitten tästä asiantuntija-avusteisesta huoltoriitojen
sovittelusta, Follo-mallista. Se on saanut erittäin paljon
kiitoksia, ja olen erittäin kiitollinen myös siitä,
että te eduskunnassa, kaikki, melkein kaikki, edustajat
olette olleet tukemassa tätä hanketta. Tästä on
saatu erittäin hyviä kokemuksia, ja tämä on
juuri sellainen ratkaisu, jolla pystytään vähentämään
niitä riitoja tuomioistuimissa ja jolla myös pystytään
järkevöittämään oikeudenkäyntejä varsinkin
lasten näkökulmasta niin, että tämä käsittely
on nopeaa ja tuottaa sitten tulosta. Olen iloinen siitä,
että sitä nyt voidaan ensi vuonna laajentaa koko
maahan, kaikkiin 27 käräjäoikeuteen.
Tästä oikeudenhoidon uudistamisohjelmasta. Se
on meille tärkeä hanke. Se sisältää noin
60 eri ehdotusta oikeuslaitoksen kehittämistoimiksi. Osa
niistä on jo tuotu tänne eduskuntaan. Tämä Follo-hanke
on yksi niistä. Tänne on tuotu myös syyteneuvottelujärjestelmä.
Se on nyt käsittelyssä lakivaliokunnassa. Myös
tämä, josta mainitsin aikaisemmin, jatkokäsittelylupajärjestelmän laajentaminen,
on osa tätä. Myös oikaisuvaatimusjärjestelmän
laajentaminen ja hallintoasioiden muutoksenhakumenettelyjen yhdenmukaistaminen
kuuluu tähän. Perimmäisesti on kyse siitä,
että ihan niin kuin korkeimman oikeuden presidentti Pauliine
Koskelokin on tuonut esille, meidän pitää järkeistää sitä toimintaa,
mitä tuomioistuimissa tehdään, niin että siellä voidaan panostaa
niihin oikeisiin oikeusjuttuihin.
Tässä neuvottelukunnassa on myös
käyty keskustelua muun muassa näistä rattijuopumusasioista,
ja olen ymmärtänyt, että neuvottelukunnassakin
oltiin sitä mieltä, että tätä voidaan
järkevöittää esimerkiksi niin,
että kun poliisi on jonkun rattijuopon ottanut kiinni,
niin ei välttämättä syyttäjän
tarvitsisi puuttua (Puhemies koputtaa) siihen, vaan asia voisi mennä suoraan
tuomioistuimeen. On olemassa yhteisymmärrys siitä,
että meillä on (Puhemies koputtaa) tällaisia
asioita, jotka tänä päivänä rasittavat
meidän oikeuslaitosta ja joita voidaan järkevällä toiminnalla
kehittää. Tätä me haluamme myös
oikeusministeriössä olla mukana edistämässä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisa ministeri, varataan vielä toinen vastauspuheenvuorokierros,
jatketaan sitten niistä.
Hyvä, jatketaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitos. — Sitten jatketaan debattia.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun puhutaan oikeuslaitosten toiminnasta,
niin on kysymys oikeusvaltion ydinalueesta. Kuten täällä myös
aikaisemmissa puheenvuoroissa on oltu huolissaan, niin olen itsekin
huolissani siitä, että meillä oikeudenkäynnit
venyvät liian pitkään ja olemme saaneet
jopa kymmeniä tuomioita Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta
tästä asiasta. Samaan aikaan toinen hyvin läheinen
ongelma on se, että kentällä koetaan,
että etenkin siviilijutuissa tuomioistuimilla ei ole riittävästi
asiantuntemusta. Tämä on myös omiaan
venyttämään niitä juttuja, koska
ne koetaan hyvin hankaliksi.
Tässä kysymyksessä, kun haetaan tehokkuutta,
ei varmasti ainoa eikä ehkä paraskaan ratkaisu
ole se, että lähdetään karsimaan
käräjäoikeusverkkoa. Nythän
tässä oikeudenhoidon uudistamisohjelmassa on esitetty,
että edelleen karsittaisiin alioikeuksien määrää.
Tässä on kyllä riski siitä,
että meidän oikeusturva ja oikeusturvan hakemisen
paikat menevät hyvin kauas ihmisistä ja tämä (Puhemies
koputtaa) eriarvoistaa. Haluaisin kysyä arvoisan ministerin
näkemyksen tähän, oletteko sitä mieltä,
että edelleen pitäisi karsia käräjäoikeusverkkoa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeudet ovat hyvin tärkeitä,
ja ne kuuluvat niin vangeille kuin vanhuksillekin. Täällä on
toistuvasti puhuttu näistä paljuselleistä.
Niistä halutaan päästä eroon
ja sitten on vedottu erilaisiin huomautuksiin, joita on tullut näitten
paljusellien johdosta Suomelle kansainvälisillä areenoilla.
Monet suomalaiset vanhukset joutuvat hyvin pitkään
olemaan ilman hoitoja. He joutuvat makaamaan märissä vaipoissa,
he eivät pääse pesulle pyhien aikana
riittävän usein, ja muutenkin hoito on hyvin kyseenalaista.
Kysyisin arvoisalta ministeriltä, mitä mieltä hän
on siitä, toteutuvatko Suomessa vanhusten ihmisoikeudet
silloin, kun he eivät saa asianmukaista hoitoa riittävän
nopeasti.
Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunta on viime kesänä antanut
ensimmäisen kansalaisaloitteen käsittelyssä vankan
tuen turkiselinkeinon jatkamiselle. Kuitenkin kolme saksalaista
aktivistia uhmasi suomalaista demokratiaa jäämällä äskettäin
verekseltään kiinni Pohjanmaan Evijärvellä ministerin
kotikonnuilla. He olivat asentamassa kameroita turkistarhalle tarkoituksenaan
kuvata turkiseläimiä. Nämä kolme
tunkeutujaa lähtevät kohta Suomesta kotimatkalleen
yhtä kokemusta rikkaampina valmistelemaan seuraavaa rötöstä. Tuomioita
ei tule. Monet maaseudun yrittäjät ovat tyytymättömiä yhteiskunnan
tarjoamaan rikosoikeudelliseen suojaan. Tuotantoeläintilat, kuten
turkistarhat, sikalat ja navetat, kuuluvat tällä hetkellä julkisrauhan
piiriin. Parempi oikeudellinen suoja näille yrityksille
saataisiin, mikäli kotirauha ulotettaisiin koskemaan myös
kodin välittömässä läheisyydessä sijaitsevia
tuotantorakennuksia. (Puhemies koputtaa) Kysynkin: eikö Evijärven
tapaus osoita, että lainsäädännössämme
on tältä osin selkeä muutostarve?
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti on lainsäädännössä muutostarpeita
vielä tuonkin jälkeen, mikäli tuo asia
tullaan korjaamaan. Mutta eräs puute korjattiin tässä tänä syksynä ministeriön
suosiollisella myötävaikuttamisella. Saimme hyväksyttyä vainoamisen
kriminalisoinnin, ja siitä tietenkin kiitos vielä kerran
ministerille. Kysynkin nyt sitä, millä tavalla
ollaan varustauduttu ensi vuoden alusta voimaan tulevaan lakiin
kouluttamalla syyttäjiä. Onko heille varattu tarpeeksi
tai edes ollenkaan resursseja siihen, että heille annetaan
koulutusta hoitaa tämä uusi, vaativa tehtävä?
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Erään traagisen tapahtuman
yhteydessä olen tänä syksynä entistä syvemmin
ymmärtänyt Rikun toiminnan tärkeyden
ja merkityksellisyyden. On kuitenkin muistettava, että tämä määrärahan
lisäys vastaa sitä tasoa Rikun määrärahoissa,
joka sille on ollut tälle vuodelle. Mutta varsinaisesti
kysyn samasta asiasta, mihin edustajat Louhelainen ja Kymäläinen
jo viittasivat, eli tähän rikosasioiden tuomioistuinjärjestelmään
Rituun liittyvistä ongelmista. Tästä lakivaliokunta
toteaa, että valiokunta pitää välttämättömänä,
että järjestelmän toimivuus, tehokkuus
ja käyttäjälähtöisyys
varmistetaan ja että tarvittaviin muutostöihin
osoitetaan riittävät resurssit. Kysynkin, mistä nämä resurssit
osoitetaan. Jos ne otetaan kohdennetusta määrärahasta,
niin silloin käsittelypuolella työ junnaa. Leikataanko
lakanaa toisesta päästä ja liitetään
toiseen vai mistä lisäresurssit otetaan? Turvaudutaanko
kalliiseen (Puhemies koputtaa) ja demoralisoivaan konsulttidemokratiaan?
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Juuri tässä salissa aivan
hetki sitten on vahvistettu eräitä lainsäädäntöjä,
jotka koskevat työttömyysturvalakia. Olisin kysynyt oikeusministeriltä,
millä lailla pidätte sitä tasavertaisena
suomalaisten kansalaisten näkökulmasta, että kolmansista
maista tuleville työntekijöille taataan 18-tuntinen
työviikko ja työehtosopimuksen mukainen palkka
sekä vähimmäisansiona 1 050
euroa ja samaan aikaan työsopimuslaki Suomessa mahdollistaa
työntekijöille nollatyösopimuksen. Ristiriitaista
kansalaisoikeuk-sien perusteella on, että suomalainen kansalainen,
suomalainen työntekijä, on kolmansista maista
tulleeseen työntekijään nähden
huomattavasti suojattomammassa asemassa.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun viime aikoina uutisia on seurannut, niin
välillä on tuntunut, että poliiseja on
vankilassa enemmän kuin rikollisia. On valitettavaa, että tuomiot
eivät nyt vastaa yleistä oikeustajua erityisesti
väkivalta- ja seksuaalirikoksissa. Ensikertalaisuus-määritelmä ei
tällä hetkellä vastaa yleistä oikeustajua
myöskään, ja näyttää siltä,
että meillä voi raiskata kolmen vuoden välein
aina ensi kertaa. Oletteko te, arvoisa ministeri, nyt valmis korjaamaan
edustaja Tolvasen lakialoitteen mukaisesti tätä asiaa,
että myös nämä rikolliset saataisiin
vankiloihin?
Arvoisa puhemies! Olen myös hämmentynyt siitä,
että yli sata kansanedustajan tahdontilaa ei oikeusministeriössä kunnioiteta.
Yli sata kansanedustajaa on ilmaissut tahtonsa, että lasten
seksuaalinen hyväksikäyttö olisi rikos,
joka ei vanhenisi rikosoikeudellisesti koskaan. Oikeusministeriössä tämä yli
sadan kansanedustajan tahdonilmaus, lakialoite, on tyrmätty.
Kysyn teiltä, arvoisa ministeri: kunnioitetaanko teidän
ministeriössä kansanedustajien tahtoa?
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että rikoksen uhrien
tilanteeseen on tulossa parannuksia. Samoin Follo-malli on laajenemassa
eri puolille Suomea. On selvää, että tämä Follo-malli
ei sovi kaikkiin tilanteisiin, mutta se on yksi vaihtoehto huoltoriidoissa.
Mutta myös vankien hoitoa ja kuntoutusta voitaisiin
parantaa nykyisestään. Vankien hoidon yksi tärkeimmistä tavoitteista
on se, ettei van-kien rikoskierre enää uusiutuisi.
Vangin elämäntilanne voi olla usein vaikea jo
ennen kuin hän tulee vankilaan, ja se johtuu usein siitä,
että on vaikeita ihmissuhdeongelmia, päihde- ja
mielenterveysongelmia, toimeentulo-ongelmia, oppimis-, sosiaali-
ja elämäntaitoon liittyviä ongelmia,
ja tästä syystä he tarvitsisivat niin
hoitoa kuin kuntoutustakin. Valitettavasti vapautuessaan vangit ovat
myös asunnottomia, ja kunnissa ei olla halukkaita vastaanottamaan
vankia, ja tästä syystä he eivät
myöskään saa tarvittavia tukipalveluja. Jos
vanki on vaikka (Puhemies koputtaa) saanut vankilassa kuntoutusta,
niin riskinä on se, että kunnat eivät
jatka tätä kuntoutusta. Kysyisin ministeriltä:
mitä tälle asialle teidän mielestänne
pitäisi tehdä?
Hanna Mäntylä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan antaa nyt ministerille kiitosta kahdesta
asiasta: ensinnäkin rikosuhripäivystyksen turvaamisesta
sekä tästä Follo-mallin vakinaistamisesta
ja ulottamisesta koko maahan.
Tuomioistuimet ovat kuitenkin edelleen hyvin ruuhkautuneet,
vaikka ilmeisesti paikoitellen pahimpia ruuhkia onkin saatu purettua,
ja hyvä niin. Työtä on varmasti vielä tehtävä.
Käsittelyajat ovat huolestuttavan pitkiä. Joissain
tapauksissa itse prosessia ei päästä aloittamaan
kuin ehkä jopa yli vuoden odotusajan jälkeen.
Tämä voi olla asianosaisille hyvin kuormittavaa.
Kysyisinkin ministeriltä: onko mietitty, että esimerkiksi
sovittelumenettelyjä laajennettaisiin ja kehitettäisiin,
johon täällä salissa jo tänään
viitattiinkin? Ja kysyisin vielä Lapin tilanteesta: millaisena
näette sen nimenomaan käsittelyn ruuhkautumisten
suhteen, ja onko odotettavissa sinne kohdennettuja erityisiä toimenpiteitä?
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vankeuslain uudistus on käsittääkseni
juuri nyt lausunnoilla. Ministeri korjaa, jos olen väärässä.
Hyvä niin, että vankeuslakia ollaan uudistamassa,
koska meno Suomen vankiloissa on mennyt ilmeisen hurjaksi. Eduskunnan
oikeusasiamiehen tulkintojen vuoksi huumausaineiden vientiä vankiloihin
on hyvin vaikea estää. Lainsäädännön
porsaanreikien vuoksi vankiloissa vangit ovatkin alkaneet vartioimaan
vartijoitaan. Tuomittujen rikollisten oikeuksien turvaaminen tuntuu
suomalaisessa oikeudenkäytössä saavan
epätarkoituksenmukaisen suuren roolin. Näiden
konkreettisten ongelmien korjaamiseksi eduskunnassa on jätetty
useita yli sadan kansanedustajan allekirjoittamia lakialoitteita.
Kysynkin ministeriltä: aikooko mi-nisteri kunnioittaa kansanvaltaa
ja sisällyttää nämä eduskunnan
enemmistön vaatimat parannukset muun muassa vankeuslakiin,
kun asia ministerin pöydälle palaa?
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisilla kunnilla on käynnissä monia
maankäytön hankkeita, jotka ovat tarpeellisia
alueiden ja kaupunkiseutujen kehittämiseksi. Niin myös
meillä Lahdessa: tämä on eräänlaista
laman torjuntaa myös näinä taloudellisesti
vaikeina aikoina. Näistä hankkeista joskus myös
valitetaan. On hyvä, että hankkeista voidaan valittaa,
mutta valitusten käsittelyajat ovat usein hyvin pitkiä.
Kysyisin ministeriltä: Miten valitusten käsittelyaikoja
voitaisiin laskea näitten julkishallinnon sisäisten
valitusten osalta? Tarvitaanko lisää rahaa vai
tehokkaampaa julkista hallintoa?
Pirkko Mattila /ps(vastauspuheenvuoro):
Kiitoksia ministerille esittelystä ja näiden
ruuhkaisten tuomioistuinten tilanteen helpottamisesta. Olette ottanut
kantaa myös siihen, että konkurssilainsäädäntöä tulee
kehittää. Haluaisin kysyä siitä,
missä mallissa tämä tehtävä tällä hetkellä on.
Viittaan Euroopan neuvoston toimintaan ja valtionvarainvaliokunnan
ottamaan kantaa siitä, että se kiirehtii Istanbulin
sopimuksen toimeenpanon edellyttämiä voimavaroja
otettavaksi huomioon jo 2015—2018 kehyspäätöksessä.
Nyt on lisätty rahoja ajatellen tätä Istanbulin
sopimusta ja sen ratifiointia koskien ensi- ja turvakotipaikkoja.
Oletteko te kiirehtimässä tätä Istanbulin
sopimuksen ratifioimista Suomessa?
Lopuksi vielä kysymys viittomakielilainsäädännöstä.
Nyt olette asettanut lokakuussa työryhmän selvittämään
tätä viittomakielilakia yleislakina. Onko teillä tavoite,
että tämä saadaan tällä eduskuntakaudella
esityksenä?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Täällä on neljä edustajaa,
jotka ovat vielä ensimmäisellä kierroksella.
Otetaan heidät. Sen jälkeen ministeri 3 minuuttia,
ja sitten loppudebatti. Jotkut pääsevät
vielä toisellekin kierrokselle.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa on puhuttu tuomioistuinkeskusviraston
perustamisesta, ja kysyisinkin ministeriltä, onko näissä huhuissa
tai julkisessa keskustelussa minkäännäköistä totuuden
pohjaa vai onko tämä vain alulla oleva hanke,
jota nyt sitten ikään kuin keskustelun kautta viedään
eteenpäin.
Toinen kysymys, arvoisa ministeri, liittyy siihen, kun kunnat
tänä päivänä aika monin
paikoin säätiöittävät
omaisuuttaan ja tietenkin, kun säätiöitetään,
johonkin tarkoitukseenhan nämä varat on sitten
tarkoitus tulevaisuudessa kohdentaa. Onko tämä nykylain
mukaan oikein, ja voidaanko tähän prosessiin ja
säätiöittämiseen millään tavalla
puuttua oikeusteitse?
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rikosseuraamuslaitos ei toimi eduskunnan tahdon
mukaisesti. Tästähän meillä on
viime kautena 2010 lakivaliokunnan esityksestä eduskunta
hyväksynyt lausuman. Muistaakseni se meni tähän
suuntaan, että Köyliön ja Pelson vankiloiden
investoinnit toteutetaan suunnitellusti ja henkilökunnalle
annetaan työrauha. Käsittääkseni
tämä työrauha ainakin on näinä vuosina
kärsinyt melkoisen kolauksen. Koko ajan on väännetty,
mikä lakkautetaan ja mikä vankila säilytetään.
Kysynkin ministeriltä, mihin kurinpitotoimiin ministeri
aikoo ryhtyä Riseä vastaan.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvä ministeri! Myös nuoret vangit
ovat minun huolenaiheenani. Täällä edustaja
mainitsi, että ainoastaan 8 prosenttia meidän vangeistamme
opiskelee. Se on todella huolestuttavan pieni luku. Myös
olemme huomanneet ja kuulleet näistä ongelmista
siinä nivelvaiheessa, kun vapaudutaan vankilasta ja pitäisi
päästä työharjoittelupaikkaan
tai opiskeluun tai muuhunkin. Tässä kohtaa nuori
vanki jää monesti liian pitkäksi aikaa
yksin, kun juuri olisi momentti tukea häntä tarttumaan
johonkin hyvään ja laadukkaaseen elämään.
Toinen, joka vaikuttaa, on se, että vankiloiden olisi
tarkoitus tukea ihmisiä mahdollisimman hyvin saamaan se
uusi mahdollisuus saamaan todellinen elämä itsellensä aikaan,
ja perhesuhteet ovat tässä myös äärimmäisen
tärkeitä.
Olen myös kuullut monelta nuorelta vangilta huolta
siitä, että omaa lasta saa pitää sylissä kerran
kuussa. Ymmärrän vankilan realiteetit, miksi tämmöisiä sääntöjä on
asetettu, mutta eihän se lapsen rikos ole, mistä vanhempaa
rangaistaan, joten lapselta ei voi evätä yhteyttä vanhempaansa.
Jos me ajattelemme, miten nämä ihmiset saavat
mahdollisimman vahvan alun elämään, perhesuhteet
ovat tässä aivan erityisen tärkeinä.
Miten ministeri näkee nuorten vankien tilanteen kokonaisuudessa?
Miten voidaan varmistaa, että myös nuorisotakuun
ikäiset nuoret vangit ovat oikeasti oikeutettuja nuorisotakuuseen?
Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Paria kolmea asiaa haluaisin ministeriltä tiedustella.
Meillä muutama vuosi sitten luovuttiin tästä sakon
muuntorangaistuksesta, ja se on johtanut tilanteeseen, että tietyt
elämäntaparikolliset tai pikkuvarkaat rötöstelevät
mielin määrin ja jättävät
sakot maksamatta eivätkä käytännössä koskaan
joudu vastuuseen teoistaan, kun ovat sellaisen elämäntavan
valinneet. Meillähän on ollut täällä salissa
jossain vaiheessa puhetta siitä, että tähän
epäkohtaan puututaan, ja haluaisin tiedustella, missä nyt
tänä päivänä mennään,
joko muuntorangaistus palautetaan vai kuinka on suunniteltu tehtävän.
Toinen asia, joka kansalaisia ja itseänikin huolettaa
ja varmasti on täällä salissakin ollut
tänään jo esillä, on oikeudenkäyntien
pitkät kestot. Onko kyse rahanpuutteesta vai organisoinnista, vai
kuinka tähän voitaisiin puuttua siten, että oikeudenkäyntiajat
olisivat lyhyemmät? Tämä on sellainen
kysymys, että tämä vaikuttaa suoraan kansalaisten
oikeustajuun ja tällaiseen, ja ihmiset kyllä ovat
hyvin pettyneitä joskus.
Kolmanneksi (Puhemies koputtaa), jos puhemies vielä sallii,
toteaisin, että kansanedustaja Tolvasen jättämä lakialoite
tästä ensikertalaisuusajasta ja sen pidentämisestä on
kyllä erittäin kannatettava. Minun mielestäni
edustaja Heinonen (Puhemies koputtaa) piti siihen liittyen erinomaisen
hyvän puheenvuoron. Kiitän arvoisaa puhemiestä pitkämielisyydestä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vähennetään seuraavasta puheenvuorosta. — Edustaja
Henriksson, ehkä sieltä paikaltaan 3 minuuttia.
Sitten saatte lopuksi vielä toiset 3 minuuttia.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Ihan lyhyesti. Jatkan tästä oikeudenhoidon
uudistamisohjelmasta.
Edustaja Sarkomaa kyseli, mitä mieltä olen tästä Pauliine
Koskelon ehdotuksesta, että alioikeuksissa pitäisi
videoida oikeudenkäynnit. Olen itse pitkään
puhunut tämän asian puolesta ja näen,
että tässä olemme nyt jääneet
muun muassa Ruotsin jälkeen. Ruotsissa tällainen
järjestelmä on ollut aika pitkään.
Se tarkoittaisi myös ei ainoastaan rikoksentekijälle
vaan varsinkin asianomistajille ja todistajille suurta helpotusta.
Ei tarvitsisi moneen kertaan kertoa niitä samoja ikäviä asioita
ja käydä niitä samoja ikäviä juttuja
läpi, vaan se riittäisi, että sen tekee
kerran kunnolla, ja videointi takaa sen, että korkeampi
oikeusaste saa riittävät tiedot. Jos on tarvetta,
niin silloin voidaan myös hovioikeudessa tai jopa korkeimmassa
oikeudessa pyytää lisätodisteita, jos
on näin.
Ilman muuta meidän pitäisi saada käyntiin
sellainen hanke, että tähän lähdetään,
ja ollaan myös lähtökuopissa siinä mielessä,
että videon käyttäminen meidän
tuomioistuimissa on tänä päivänä asia,
joka on tullut ajankohtaiseksi, ja sitä käytetään
joissakin tuomioistuimissa jo aika paljon, mutta kehittämistä tässä pitää tehdä.
Sitten, oliko se edustaja Torniainen tai Lohi, joka kysyi tästä käräjäoikeusuudistuksesta
liit-tyen myös tähän oikeudenhoidon uudistamisohjelmaan.
Itse olen lähtenyt siitä, että meidän
käräjäoikeusverkosto on uudistettu viimeksi
vuonna 2010, ja lähden myös edelleen siitä,
että meidän on annettava myös aikaa niin,
että nämä nyt olemassa olevat käräjäoikeudet
voivat saada kehittyä. Vasta jonkun ajan kuluttua nähdään,
miten tämä toimii. Sen takia en ole lähtenyt
jatkoselvittämään ja lähtenyt
sille tielle kuin toimikunta ehdottaa, että käräjäoikeusverkostoa
supistetaan entisestään. Se on oikeastaan se ainoa
kohde tässä oikeudenhoidon uudistamisohjelmassa, jossa minulla ministerinä on
ollut ehkä hieman toisenlainen käsitys
kuin neuvottelukunnan enemmistöllä on ollut.
Sitten vankien tilanteesta. Koulutuksesta on ollut paljon kysymyksiä.
Olette ihan oikeassa siinä, mikä koskee meidän
nuoria rikoksentekijöitä, että äärimmäisen
tärkeätä olisi edes se, että heillä olisi
peruskoulu takanaan, kun pääsevät siviiliin.
Meillä on tänä päivänä se
ongelma, että meillä on liian monia nuoria, jotka
eivät vielä ole suorittaneet peruskoulua loppuun
asti, kun jostain syystä (Puhemies koputtaa) ovat joutuneet vankilaan,
ja tässä meidän pitää tehdä työtä myös opetus-
ja kulttuuriministeriön kanssa. Tiedän, että Rise
on ollut keskusteluväleissä sen kanssa ja miettinyt,
miten tästä eteenpäin. (Puhemies koputtaa)
Joissakin vankiloissa se toimii, ja joissakin on olemassa erityisiä projekteja,
mutta tietysti tilanne on se, että kaikille vangeille pitäisi antaa
sama mahdollisuus, ja yhteiskunnan etu on tietenkin se, että nuori
pääsee takaisin yhteiskuntaan ja että hänestä voi
myös tulla veronmaksaja yhtenä päivänä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten loppukiihdytys: tiiviitä puheenvuoroja.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Follo-malli on ollut eduskunnan lempilapsi:
lisäsimme siihen rahaa, jotta malli vakinaistetaan. Toivon,
että samanlaiseksi lempilapseksi voimme nyt ottaa Rikosuhripäivystyksen,
jotta voimme vakinaistaa sen rahoituksen ja turvata palvelut kattavasti.
Selkeä viesti täältä on tullut,
että lisää vastuuta konnille ja apua
uhreille, ja toivon, että tätä rahastomalliakin
viette sitkeästi eteenpäin; valtiovarainministeriötä ei
kannata kaikessa uskoa.
Rikosasioiden tuomioistuinjärjestelmä Ritu on
todellakin ongelmallinen. Se on Helsingin käräjäoikeudessa
vähentänyt käsiteltyjen asioiden määrää 15
prosentilla. Sen piti tuoda tuottavuutta, mutta se on tuonut tuskaa
ja lisää työtä. Toivon, että hallitus
miettii nyt muassaan, millä tavalla me saamme nämä tietojärjestelmähankkeet onnistumaan,
muuten rakennepaketilta menee todellakin pohja.
Ihan lopuksi, puhemies, Follo-malli ei auta kaikkia. Me tarvitsemme
sosiaalihuoltolaissa varhaisempaa apua ja tukea avioerotilanteisiin. Kaikkein
riitaisimpiin tapauksiin tarvitaan apua ja lainsäädäntöä siihen,
että lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin, äitiin
ja myöskin isään.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lopuksi kiinnittää huomiota
oikeusministeriön hallinnonalan korkeisiin vuokriin ja
toimitilakustannuksiin.
Niukassa taloustilanteessa vuokramenojen osuus on jatkuvasti
kasvussa, ja lisäksi vuokrasopimukset ovat pitkiä ja
ehdoiltaan joustamattomia, mikä osaltaan vaikeuttaa tarpeellisten
tilauudistusten toteuttamista. Eikö siis nykyisessä taloustilanteessa
olisi järkevää tarkistaa ja joustavoittaa
Senaatti-kiinteistöjen vaatimia kohtuuttomiakin vuokrakustannustasoja?
Arvoisa oikeusministeri, onko tästä käyty
neuvotteluja oikeusministeriön ja Senaatti-kiinteistöjen
välillä, jolloin kustannuksia saataisiin säästettyä itse
oikeustoimenpiteisiin?
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lapsiin kohdistuvista rikoksista on
kuluneena vuotena puhuttu paljon eduskunnassa ja tehty myös
lakialoitteita. Perussuomalaiset ovat tyytyväisiä,
että perussuomalaisten tekemä lakialoite lasten
kanssa vapaaehtoistyössä toimivien rikostaustojen
tarkastamisesta on edennyt lain asteelle. Jäämme
odottamaan, että laki astuu voimaan ja myös ehkäisee omalta
osaltaan näitä lasten hyväksikäyttöjä.
Sen sijaan tämä toinen lakialoite, joka liittyy vähimmäisrangaistuksien
korottamiseen, ei saanut niin hyvää palautetta
vaan oikeusministeriö päätti jättää asian
hautumaan. Kysyisinkin siitä, onko kenties joku päivä mahdollista,
että näitä vähimmäisrangaistuksia
todellakin nostettaisiin niin, että tuomiot muuttuisivat
ehdottomiksi.
Sitten vielä palaan tähän oikeusprosessien
kehittämiseen, mistä myös on täällä puhuttu.
Tiedustelisin, kuinka kohtuullisina me voimme pitää näitä pitkiä oikeuden
käsittelyaikoja lapsiin kohdistuvissa rikoksissa. Esimerkiksi
viime viikolla, vai oliko toissa viikolla, vuonna 2010 tapahtunut
rikos tuomittiin vasta nyt. Onko se lapsen kehityksen kannalta ja
muutenkin ajateltuna kohtuullista?
Johanna Ojala-Niemelä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oikeuslaitos on demokratian kulmakivi,
ja oikeusturvaa on oltava saatavilla kaikkialla Suomessa. Itse kannan
kyllä huolta näitten tuomioistuinmaksujen ja erilaisten
muiden maksujen korotuksista.
Tapasimme pari viikkoa sitten Rovaniemellä asianajajia,
ja he kertoivat, että oikeudenkäyntikulujen pelotevaikutus
on jo sitä luokkaa, että siviilipuolella asiat
ovat vähissä. Tämä on kyllä huolestuttava
kehitys, ja toivonkin, että nämä tuomioistuinmaksut
eivät vaaranna vähävaraisten asemaa viedä asioita
oikeuteen. Tämä ilmenee myös sitä kautta,
että kun tätä verkostoa on nytten karsittu — niin käräjäoikeus-,
hovioi- keus- kuin hallinto-oikeusverkostoa — niin kustannuksia
sälytetään asiakkaitten maksettavaksi. Tulee
kustannuksia erilaisista kulkemisista, samoin kuin asumisesta. Toivon
kyllä tämän otettavan huomioon, ja kysyn
vielä ministeriltä, miten nämä oikeusapupalvelut
tulevat järjestettäviksi tulevaisuudessa, koska
hallinnollisia paikkoja on vähennetty.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Halusin vielä palata edustaja Tossavaisen
esittämään arvosteluun hallituksen valmistelua
kohtaan. Olen taipuvainen olemaan osin samaa mieltä siitä,
että monia isoja ratkaisuja on valmisteltu ja päätetty
aika niukan ajan puitteissa ja välillä kohtuullisen
niukan tiedon varassa. On tietysti ymmärrettävää,
että välillä tilanteet eivät
ole aivan parhaita mahdollisia, ja oikeusministeriö ei
ole toki vastuussa muiden ministeriöiden valmistelusta,
mutta oikeusministerillä on tärkeä rooli
lainsäädännön yleisen laadun
varmistamisessa ja kehittämisessä.
Minusta kannattaisi harkita sitä, että vaikeissa ja
isoissakin asioissa voitaisiin avata se päätöksenteko
nykyistä enemmän yleisölle ja kiinnostuneille.
Vaikka nyt tehdään päätöksiä kuntarakenteesta,
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden rakenteesta tai rakenteellisista
uudistuksista, voitaisiin harkita sitä, että niitä valmisteluaineistoja ja
luonnoksia julkistettaisiin jo luonnosvaiheessa, jolloin kaikki
voivat osallistua siihen keskusteluun.
Aino-Kaisa Pekonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner kysyi oikeusministeriltä vanhusten
ihmisoikeuksista. En tietenkään voi ministerin
puolesta tähän vastata, mutta minä vanhustenhuollossa työskennelleenä en
voi ymmärtää sitä, että täällä asetetaan
ihmisryhmät vastakkain, tässä tapauksessa
vanhukset ja vangit. Vapaudenriisto on rangaistus tehdystä rikoksesta.
Rinnalle ei tarvita nöyryyttäviä rangaistuksia
vankilan sisällä. Vankilan tehtävä on
valmistaa vankia takaisin yhteiskuntaan, ja se on meidän
kaikkien etu. Meillä jokaisella on oltava ihmisoikeus.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti kysyisin ministeriltä suunnitelmista
siirtää vankien terveydenhuollon järjestäminen
ja rahoitus STM:lle. Eli missä vaiheessa nämä selvitykset
ovat? Tavoitteenahan tässä olisi edistää nimenomaan
hoidon jatkuvuutta vankien vapauduttuakin.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä Suomessa on olemassa käytäntö "maksa
tai lusi". Eli meillä on sakkovankikäytäntö,
ja sehän tarkoittaa sitä, että sakkovangin
elinkautinen on 3 kuukautta. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että pääsääntöisesti alkoholisoituneet
tai sitten narkomanisoituneet henkilöt ryöstävät
nakkipaketin, jotta saavat linnaa sen verran, että voivat
olla pakkasen ajan vankilassa, ja sen jälkeen saavat Tarjoustalosta uuden
takin ja uudet kengät, ja taas on kiva tepastella, kunnes
tullaan seuraavaan vuoteen. Onko tämä nyt oikeanlaista
alkoholismin tai narkomanian hoitoa? Eikö siihen todellakaan
ole mitään muuta keinoa kuin sulloa heidät
vankilaan 3 kuukaudeksi?
Sitten toinen asia: raiskaustuomiot. Missä vaiheessa
tässä maassa uskalletaan sanoa, että ei
ole olemassa lievää raiskausta, on olemassa vain raiskaus?
Naisen kannalta se on aina raiskaus, onnistuipa mies siinä miten
huonosti tahansa. Koskemattomuus on koskemattomuus, ja sen pitää olla
pyhä. Sen lisäksi lasten pahoinpitelyt: (Puhemies
koputtaa) sinne pitää saada roimasti lisää tuomioita.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää ministeriä kannanotosta
tähän käräjäoikeusverkkokysymykseen.
Se on asia, jossa on helppo olla kanssanne samaa mieltä.
Mutta asia, josta ei vielä ole täällä keskusteltu,
on kysymys, että monta maakuntakeskusta ja isompaa ja pienempää kuntaa
vaivaa sellainen ongelma, että on monia yhteiskunnallisesti
erittäin merkittäviä hankkeita, joita
pyritään edistämään
kaavoituksella ja lupaprosessilla, ja nyt sitten niistä,
voisi sanoa, ihan säännönmukaisesti käynnistyy
vuosien mittainen valituskierre, ja monesti on kysymys siitäkin,
että mitään oikeudellista perustetta
valituksen tekemiseen ei ole. Kysymys on vain siitä, että ei
ehkä tyydytä demokraattiseen päätöksentekoon,
joka on tapahtunut kunnassa. Tämä on koettu ongelmaksi,
ja tiedän, että myös tässä oikeudenhoidon
uudistamisohjelmassa on pohdittu tätä, mitä pitäisi
tehdä. Haluankin kysyä: onko nyt menossa hallituksessa
jotain konkreettista valmistelua esimerkiksi muutoksenhakuun tai
maksuihin, jotka toisivat tähän jotakin järkeä?
Ymmärrän, että on olemassa tietenkin
oikeusvaltion rajat, joissa pitää liikkua.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt meillä on aikaa yhteen puheenvuoroon, ja sitten ministerin
loppuyhteenveto.
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Eerola täällä totesi
jotenkin niin, että ei tunne ketään,
joka olisi hyötynyt tästä sovittelusta.
Olisin halunnut vinkata edustaja Eerolalle, joka tosin on jo poistunut,
oikeusministeriön tekemästä selvitystyöstä, jossa
todettiin, että neljän käräjäoikeuden
sisällä 575 sovittelusta 77 prosentissa saatiin
aikaan kokonaissopu tai osasopu, joten kyllä henkilöitä on, jotka
tästä ovat hyötyneet.
Olisin kysynyt vielä tästä kansalaisten
oikeustajusta ja siitä, että se ei vastaa oikeuden
antamia tuomioita erityisesti ihmisen henkeen, terveyteen ja turvallisuuteen
kohdistuvissa rikoksissa. Haluaisin kysyä ministeriltä,
pidättekö ongelmallisena sitä, että oikeuslaitoksella
ei kaikilta osin ole kansan antamaa legitimiteettiä, ja
mitä tälle asialle pitäisi tehdä?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ja sitten ministeri Henriksson, ja koska me olimme
vähän myöhässä startissa,
niin pidän kohtuullisena 5:tä minuuttia. Varmaan
on niin paljon vastattavia kysymyksiä. Olkaa hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä sovittelusta.
On äärimmäisen tärkeätä,
että me kehitämme sovittelun eri muotoja myös
tästä eteenpäin. Nyt kun se Follo-malli
on saatu, meillä on erittäin hyvä esimerkki,
että sillä voi saavuttaa hyviä tuloksia,
mutta se myös antaa aihetta miettiä, missä kaikissa
muissa asiaryhmissä voitaisiin sovittelua käyttää tänä päivänä enemmän
kuin nyt tehdään, ja varsinkin siviiliasiat kuuluvat
tähän. Sen sijaan pitää olla
varovainen, kun sovittelua ehdotetaan muun muassa sellaisissa rikoksissa,
joissa on uhri mukana. Se voi olla erittäin huono asia
mennä sovittelemaan sellaista. Siinä tarvitaan
sellaista selkeää näkemystä siitä,
onko se sopivaa vai ei.
Sitten näistä Ritu- ja Aipa-tietojärjestelmähankkeista.
Olette aivan oikeassa, arvoisat edustajat, siinä, että tämä ei
ole mennyt nappiin. Sen takia olemme myös oikeusministeriössä nyt
huolestuneita siitä ja teemme töitä sen
eteen, että nämä järjestelmät
saadaan käyttäjäystävällisiksi, mutta
siihen tarvitaan tietysti asiantuntemusta. Siihen eivät
riitä kansanedustajan tai ministerin tietotaidot, vaan
siihen tarvitaan näitten ammattilaisten tietotaitoa, mutta
tästä ollaan tietoisia ja tähän
nyt panostetaan, jotta me saamme sellaiset tietojärjestelmät,
jotka todella auttavat siinä arjessa ja siinä arjen
työssä, mitä meidän tuomarit ja
syyttäjät ja poliisit tekevät.
Ehdottomasti on niin, että näitten Vitja-tietojärjestelmien,
Aipa-tietojärjestelmien ja niitten kaikkien järjestelmien
pitää olla yhteensovitettavissa niin, että me
saamme maksimaalisen hyödyn siitä ulos. Se on
tässä tavoitteena. Voin vakuuttaa teille, että tässä asiassa
teemme nyt työtä.
Sitten tuli kysymys tuomioistuinvirastosta. Sekin on asia, joka
sisältyy tähän oikeudenhoidon uudistamisohjelmaan.
Olen itse sitä mieltä, että tätä asiaa
kannattaa selvittää, ja olemme tavallaan nyt siinä vaiheessa,
että sopivaa selvityshenkilöä etsitään.
Sitten oli kyse lapsiin kohdistuvasta rikollisuudesta ja raiskausrikoksista.
Voin kertoa teille, että ensi vuoden puolella olen tuomassa
tänne eduskuntaan uuden lakipaketin koskien raiskauslainsäädäntöä.
Siihen tulee sisältymään myös rangaistuskäytäntöjä kiristävä säännös,
koska olen sitä mieltä, että lapsiin
eli alle 18-vuotiaisiin kohdistuva raiskaus pitäisi aina
käsitellä törkeänä raiskauksena,
ja se tarkoittaa sitten käytännössä sitä,
että vähimmäisrangaistus näitten
osalta tulee nousemaan 2 vuoteen. Tämä on tulossa ensi
vuoden puolella.
Sakon muunto tuli myös tässä keskustelussa. Sekin
on asia, jossa ministeriössä nyt tehdään töitä.
On niin, että ei ole oikeudenmukaista, että jotkut
voivat päästä ilman, että tulee
minkään näköisiä seuraamuksia,
jos toistuvasti rikkoo lakia ja toistuvasti syyllistyy rikoksiin,
joista saa poliisilta sakkoja. Sen takia olemme käyneet
myös ministeri Räsäsen kanssa keskusteluja
siitä, mitä voidaan tehdä poliisin sakotusohjeille,
koska jos asia viedään tuomioistuimeen, niin tuomioistuinten
tuomitsemat sakot voidaan aina muuntaa vankeudeksi. Toisaalta olemme
myös etsimässä nyt ratkaisua yhdessä Risen
kanssa siihen, että ne henkilöt, jotka tuomitaan
muuntorangaistukseen, saadaan ohjattua päihdekuntoutukseen.
Se on tärkeä asia, ja tästä on
nyt syntymässä pilottihanke ensi vuoden puolella.
Elikkä asia on hyvin ajankohtainen.
Sitten tässä muun muassa edustaja Ojala-Niemelä kysyi
oikeusavusta. Sekin on asia, joka on äärimmäisen
tärkeä. Kun tehdään muutoksia
rakenteisiin ja kun muun muassa tuomioistuimia on vähennetty,
niin totta kai se on myös johtanut jonkun verran siihen,
että kaikilla paikkakunnilla ei ole sellaista oikeusapuverkostoa
kuin aikaisemmin. Mutta olemme hallituksen puolelta ja oikeusministeriön
puolelta katsoneet sen niin, että se on meidän
tehtävä katsoa, että meillä on riittävän
laaja valtiollinen oikeusaputoimistoverkosto, ja siihen panostetaan. Myös itse
tästä oikeusavun
saatavuudesta ollaan tekemässä Oikeuspoliittisen
tutkimuslaitoksen selvitys, ja tähän asiaan palataan
vielä ensi vuoden aikana.
Maksut ovat nousemassa, ja myös maksuilla ollaan pyrkimässä siihen,
että voitaisiin ohjata muutoksenhakualttiutta, varsinkin
kun on kyse näistä hallintoasioista muun muassa,
kuten tässäkin keskustelussa tuli esille, kaavoitus
ja rakentamispuolella. Toivon, että myös näillä maksuilla voi
olla ohjaava vaikutus.
Kaiken kaikkiaan haluan kiittää lopuksi lakivaliokuntaa,
ja haluan kiittää myös valtiovarainvaliokuntaa
siitä, että tuomioistuimille ollaan myöntämässä miljoona
lisärahoitusta ja että myös Rikosuhripäivystys
saa 150 000 euroa lisää. Ne tulevat tarpeeseen.
Ja mitä vankiloihin tulee: Meillä on edelleen vankeja
noin 3 100. Vankien määrä ei
ole alenemassa, se ei ole muuttumassa myöskään
suuresti korkeammaksi, mutta me tarvitsemme riittävän ja
kattavan vankilaverkoston myös tulevaisuudessa. Tällä hallituskaudella
ei tehdä päätöksiä vankiloitten
lakkauttamisesta sen enempää kuin on Haminan avovankilan
osalta jo päätetty.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
__________