4) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
annetun lain 1 ja 4 §:n muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On todella koittanut aika esitellä,
mitä me tässä hankalassa asiassa olemme
liikennevaliokunnassa saaneet aikaiseksi. Tilannehan syntyi siitä,
että ensin Saksa, sitten Tanska ja sitten Ruotsi päättivät
ryhtyä maksamaan matkustajalautoille erityistukea, ja Saksa
on pistänyt vielä aikaisempaa paremmaksikin tässä äskettäin.
Elikkä tällainen dominoefekti on nyt kohdannut
Suomea. Siihen tasavallan hyvä hallitus on pyrkinyt reagoimaan.
Ruotsi meni näissä asioissa nettopalkkausjärjestelmään,
siis sanotaanko näin, että aika totaaliseen tukemiseen,
jolla on tarkoitus sikäläisten kansanedustajien
aloitteesta syntyneellä lailla säilyttää ulkomaanliikenteen
matkustaja-alukset Ruotsin lipun alla. Suomessa hallitus valitsi
toisen tien. Täällä päädyttiin
ulosliputustilanteessa verotulojen menetyksen kompensaatiojärjestelmään,
jonka mukaan tuki mitoitettiin. Vielä viime kesänä arvioitiin,
että tuki olisi noin 240 miljoonaa markkaa. Kun perusteet
laskettiin uudestaan valtiovarainministeriössä,
päädyttiin lukuun 166 miljoonaa markkaa.
Tässä yhteydessä on syytä todeta,
että kaksi kolmasosaa varustamoitten tuloista tulee tax-free-myynnistä elikkä siis
ihan kokonaan muusta kuin perinteisistä liikennöintituloista.
Tulo ei kuitenkaan koske Merenkurkun liikennettä. Niinpä liikennevaliokunta
mietinnössään toteaa sanatarkasti, että "valiokunta
pitää tärkeänä, että valtio
jatkossakin tukee Merenkurkun matkustajaliikennettä valtion
varoilla".
Edelleen kiinnitetään huomiota siihen, että valmisteilla
on tonnistoveroa koskeva lakiesitys, joka ei ole kuitenkaan edistynyt
niin pitkälle, että se olisi ollut eduskunnan
käsiteltävänä jopa ennen kuin
nyt käsillä oleva lakiesitys, mikä olisi ollut
luonnollinen marssijärjestys: ensin tonnistovero ja sitten
tämä esitys. Mutta kun kehitys ulkoisista syistä johti
tähän marssijärjestykseen, tämän
mukaisesti on ollut elettävä, eikä tonnistoverolaki
liene vieläkään tullut valtioneuvostoon ja
hallitukseen, niin että se ei nyt tähän
hätään ole rinnasteisena käsittelyssä.
Silloin kun vastaavanlaista tukijärjestelmää käsiteltiin
rahtialusten osalta, keskeisenä perusteena oli huoltovarmuusnäkökohta,
siis kriisiolosuhteitten, poikkeusolosuhteitten, huoltovarmuustilanteen
varmistaminen niin, että Suomen lipun alla liikennöi
suomalaisten varustamoiden omistamia aluksia niin, että Suomen
hallituksen ja eduskunnan päätöksillä voidaan
nämä alukset ottaa hoitamaan huoltovarmuusliikennettä.
Se systeemi perusteiltaan on kuulemma toiminut hyvin. Tosin siinä on
viime aikoina ollut vähän joitakin ihmeellisyyksiä,
joihin ei ole syytä tässä yhteydessä puuttua.
Tässä yhteydessä on myöskin
kiinnitetty huomiota huoltovarmuusnäkökohtaan.
Valiokunnassa asia oli erittäin perusteellisesti arvioinnin
kohteena, ja sitä on mietinnössä käsitelty.
Kuulimme asiantuntijoina Huoltovarmuuskeskuksen asiantuntijaa ja
pelastusylijohtajaa. Kumpikin totesi lausunnossaan, että "tässä nimenomaisessa tapauksessa
huoltovarmuusnäkökohta ei ole ensisijainen". Tämä on
tarkka sitaatti lausunnoista, jotka molemmat lausunnot olivat saman
sisältöiset.
Tässä on ollut semmoinen kinkkinen yksityiskohta
se, että sekä varustamot että työntekijäjärjestöt
ovat ilmoittaneet, että tämä hallituksen eduskuntaan
saattama paketti ei ole riittävä elikkä tämä ei
varmenna sitä, etteikö ulosliputusta kuitenkin
tapahtuisi. Tämä on tietysti pitänyt
ottaa vakavasti huomioon. Valiokunta on liittänyt mietintöönsä,
joka on syntynyt äänestyksen jälkeen,
ponnen, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa tilannetta ja ryhtyy tilanteen kulloinkin vaatimiin toimenpiteisiin."
Mitä tällä tarkoitetaan? Tällä tarkoitetaan
sitä, että se seurattava viiteympäristö on
Itämeren läntisten valtioitten ja eteläisen
ison valtion käyttäytyminen tässä asiassa,
toisin sanoen, sanoisinko, skandinaavinen näkökohta.
Sitä on seurattava ja ryhdyttävä tarpeen
vaatiessa toimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Tähän samaan pakettiin liittyy
vielä toinen näkökohta. Viime kesänä liikenne-
ja viestintäministerit Pohjoismaista sopivat, että asetetaan
yhteinen toimikunta selvittämään sitä,
voitaisiinko luopua kokonaan tukikilpajuoksusta, joka on noin liiketaloudellisesti
varsin epäsopivaa käyttäytymistä.
Asetettiin siis toimikunta, jota vetää Ruotsin
valtakunnansovittelija, joka on siellä myöskin
näitten asioitten erikoisekspertti, ollut näitä mietintöjä siellä tekemässä.
Tällä tavalla voidaan myöskin, jos sieltä tämä pää aukeaisi,
odottaa sellaista tilannetta, että näistä epäterveistä tuista
kokonaan luovutaan, jolloin kilpailutilanne päätyisi
normaaliin liiketaloudelliseen toimeliaisuuteen, normaaliin kilpailutilanteeseen.
Jo heti alkuvaiheessa oli täysin selvää,
että kun valtiovarainministeri ei suostu pussin nyörejä enemmälti
höllentämään, tästä ei
voi tulla yksimielistä mietintöä. Tämä valitettava
odotus toteutui, ja niin mietintöön liittyy kaksi
vastalausetta, toinen oppositiosta ja toinen aina pirteältä ed.
Bremeriltä, joka intohimoisesti potkii hallituksen aisan
yli toistuvasti.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa puhemies! Lähes 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta
kulkee meriteitse, ja suomalaisen tonniston osuus tästä on
enää vain noin 40 prosenttia. Matkustaja-aluksilla
on tärkeä rooli rahti- ja matkustusliikenteessä,
sillä sitä kautta kulkee yhä suurempi
osa viennistämme ja ennen kaikkea tuonnista. LTT:n tutkimuksen
mukaan viidesosa ulkomaankaupan kappaletavarakuljetuksista kulkee
autolautoilla. Kumipyöräkuljetuksista osuus on
vielä huomattavasti suurempi. Osuus Ruotsin kautta käytävän
kaupan kuljetuksista on noin 90 prosenttia.
Matkustaja-alusten säännöllisiä viikoittaisia lähtöjä Suomesta
tai Suomeen on yli 150. Tällä on suuri merkitys
herkkien tuotteiden kuljetuksissa, kuten vihannekset, hedelmät
ja kaikenlainen korkeasti jalostettu lasti. Huoltovarmuus on meille
merkittävä tekijä. Suurin osa ruokatehtaistahan
on Euroopassa, emmekä suinkaan ole täysin omavaraisia.
Viime aikojen tapahtumat ovat olleet merkittävä osoitus,
miten tärkeää on pitää huolta
huoltovarmuudestamme. Olemme periaatteessa saarivaltio ja kuljetuksista
täysin riippuvaisia. Suomen omassa kontrollissa olevien matkustaja-
ja rahtialusten roolia ei ole syytä vähätellä.
Meillä on ollut nelisen vuotta aikaa tehdä ja muotoilla
tukipäätöksemme. Tanska siirtyi Pohjoismaista
ensimmäisenä nettopalkkajärjestelmään,
ja Ruotsi antoi vuosi sitten merenkulun tuen täysimääräisenä.
Saksan hallitus pohtii tällä hetkellä merenkulun
tukemista lisää, ja tämä päätös
on tulossa vielä tämän kuun aikana. Siellä ollaan
sitä mieltä, että he ovat toipumassa
aikaisempien vuosien lukuisista ulosliputuksista ja monet omistajat
ovat peräti rohkaistuneet palauttamaan aluksensa Saksan
lipun alle. Norjan hallitus on juuri päättänyt,
että se siirtyy nettopalkkatukeen ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksilla
ensi kesästä alkaen. Vertailun vuoksi: virolaisen
aluksen henkilöstökustannukset ovat neljänneksen
meidän tasostamme ja venäläisten alusten
vain viidenneksen suomalaisten alusten kustannustasosta.
Mielestäni meidänkin tulisi turvata suomalainen
merenkulku ja alan työpaikat. Tukipaketteihin lähtemisessä EU:ssa
on ollut tarkoitus suojata oman alueen merenkulkua ja vahvistaa
sitä kolmansia maita vastaan. Nyt tämä asia
on kääntynyt EU-maiden sisäiseksi tukikilpailuksi.
Tästä pitäisikin EU:n sisällä sopia
yhdessä pelisäännöt, jotta tämän
kaltaisesta tukikilpailusta päästäisiin,
mutta kun me nyt elämme tässä tilanteessa,
niin näen, että meidän tulisi taata omalle
merenkulullemme samanlaiset kilpailumahdollisuudet kuin muiden EU-maiden.
Hallituksen esittämässä tukipaketissa
matkustaja-alusten tueksi esitetään 166 miljoonaa
markkaa, joka on pienempi kuin hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan
keväällä esittämä arvio,
240 miljoonaa markkaa. Tämä 166 miljoonan markan
paketti laskisi varustamojen työvoimakustannuksia 20 prosenttia.
Ruotsin tarjoaman tukipaketin vaikutus on vastaavasti 58 prosenttia.
Kilpailu kahden suuren matkustajavarustamomme välillä on
siis jo vääristynyt, kun toisella osa aluksista
on jo Ruotsin lipun alla ja toisella Suomen lipun alla. On tietysti
selvää, että kun Ruotsi maksaa viulut,
se varmasti haluaa aikaa myöten, että työntekijätkin
ovat ruotsalaisia.
Nyt tarjoamamme tuen katsotaan vastaavan niitä verotuloja,
jotka arvioidaan menetettäviksi ulosliputustilanteessa.
Tarkkaa arviota ulosliputustilanteessa menetettävistä verotuloista
ei ole mahdollista esittää, koska eihän
meillä ole asiasta aikaisempaa kokemusta. Laskelmissa ei
ole myöskään huomioitu pakollisten sosiaaliturvamaksujen
eikä eläke- ja muiden vakuutusmaksujen summaa,
noin 31,3:a miljoonaa euroa, jotka jäisivät saamatta
ulosliputustilanteessa, vaikka koko laivahenkilökunta perheineen
jäisikin asumaan Suomeen.
Jos tässä tulee tapahtumaan ulosliputuksia, olemme
menettämässä suoraan noin 5 000
työpaikkaa laivoilta. Sen kerrannaisvaikutus maatyöpaikkoihin
on kaksinkertainen ihan suoraan, jos ajattelee laivan käyttämiä palveluita:
pesulat, huolintapalvelut, siivous, muonitus. Edelleen, tämä tulee
vaikuttamaan rannikkokaupunkien muuhun elämään:
kauppaan, opettajien töihin. Tämä kerrannaisvaikutus
on merkittävä.
Kyse ei ole pelkästään varustamojen
toiminnan turvaamisesta, vaan siitä, onko Suomella omia
kauppalaivoja. Meillä on erittäin hankalat jääolosuhteet.
On otettava myöskin huomioon turvallisuus. Meillä on
erittäin herkkä saaristomeri. Mitä tapahtuu,
jos siellä ei olekaan enää asiansa osaavaa
henkilökuntaa? Mitä tuleekaan meille maksamaan
päivittäinen tuontitavaran maahantuonti, jos olemme
täysin riippuvaisia toisten maitten kalustosta? Rannikkokaupungeille
varustamoelinkeino on erittäin tärkeä esimerkiksi
terminaalitoiminnan kautta. Esimerkiksi Kesko tuo kaiken tuoretavaransa
suoraan Turun satamaan, josta se jaetaan kumipyöräliikenteellä eteenpäin.
Meritie on nopea väylä tavaran toimitukseen.
Tax-freellä on ollut suuri merkitys, ja reittiä kohden
se on tuonut 60—70 prosenttia tuloista, mutta vuonna 2004
on joka tapauksessa tulossa muutos. Meidän on pakko harmonisoida
oma alkoholiverotuksemme — ja Ruotsi joutuu tekemään
samoin — muiden EU-maiden suuntaan elikkä alentaa
hintojamme maissa, eli tax-freestäkään
ei ole tämän elinkeinon pelastajaksi. Me elämme
tällä hetkellä ylimenokautta.
Haluan kiinnittää huomion myös merenkulun osaamiseen.
Jos emme tarvitse enää suomalaista työvoimaa,
mitä sitten tehdään merenkulun koulutukselle?
Miksi nuoret haluaisivat hakeutua alalle, jolla ei ole enää töitä näköpiirissä?
Meriturvallisuuden alalla suomalaisen miehistön osaaminen
on huippuluokkaa. Tämä on myös ollut
Ruotsin ratkaisun yksi peruste: merenkulun osaamisen säilyttäminen,
lisäksi tulevat turvallisuus ja ympäristönsuojelu.
Arvoisa puhemies! Olen erittäin huolissani siitä,
että jos ja kun tässä esityksessä ehdotetun työvoimakustannuksen
taso jää EU:ssa yleisesti noudatetusta ja varsinkin
Ruotsissa toteutetusta tasosta, se merkitsee Suomen lipun kilpailukyvyn
heikkenemistä. Jos varustamot joutuvat siirtämään
aluksensa pois Suomen lipun alta, ovat tällaiset päätökset
todennäköisesti peruuttamattomia ja pysyväisluonteisia.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Suomi on hyvin riippuvainen ulkomaankaupasta. Sen
sujuvuus on eräs työllisyytemme ja sitä kautta
hyvinvointimme perusta. Merenkulku näyttelee vientimme
ja tuontimme osalta keskeistä roolia; kulkeehan noin 90
prosenttia maamme ulkomaankaupasta meriteitse. Suomalaisen tonniston
osuus näistä kuljetuksista on noin 40 prosenttia.
Lastialusten lisäksi matkustaja-alukset palvelevat rahdin
kulkua erityisesti Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä.
Pohjoismaista Tanska otti käyttöön
ensimmäisenä nettopalkkausjärjestelmän.
Ruotsi seurasi perässä ja alensi tukipaketilla
työvoimakustannuksia lähes 60 prosentilla. Suomen
hallitus vastasi kohtuullisen nopeasti, niin kuin puheenjohtaja
Pulliainen totesi, mutta liian pienellä summalla eli vain
166 miljoonalla, mikä alentaa kustannuksia vain 20 prosentilla.
Ruotsin taso olisi edellyttänyt noin 330 miljoonan markan
vuosittaista tukea. Suomalaiset varustamot joutuvat näin
selvästi heikompaan kilpailuasemaan, mikä lisää ulosliputus-
ja sitä kautta työttömyysuhkaa merkittävästi.
Näin siitä huolimatta, että matkustaja-alusten
työntekijät tulivat työnantajaa vastaan
uudella työehtosopimuksella, mikä alensi palkkoja
ja lisäsi työaikaa. Näin todellinen palkka
putosi 10—15 prosenttia.
Muistaa pitää myös merenkulkualan
merkittävä välillinen työllisyysvaikutus:
yksi työpaikka laivalla, kaksi maissa. Hallituksen tavoite
päästä tuista sopimukseen pohjoismaisella
ja sitä kautta koko Euroopan unionin tasolla on toki kannatettavaa,
mutta se olisi edellyttänyt nyt Ruotsin mallin mukaista
ratkaisua, mikä olisi antanut huomattavasti paremmat neuvotteluasemat
tulevaisuuteen nähden.
Lastialukset, joiden tukiasiat ovat huomattavasti paremmalla
tolalla — mistä hallitukselle kiitos — muodostavat
huoltovarmuuden perustan. Silti matkustaja-alusten mahdollinen ulosliputus
heikentää huoltovarmuuttamme merkittävästi
ja heijastuu myös Puolustusvoimien toimintamahdollisuuteen
mahdollisen kriisin aikana.
Työllisyyden, huoltovarmuuden ja merimiesammattitaitoon
perustuvan ympäristöturvallisuuden lisäksi
esityksellä on vaikutusta alan koulutukseen. Epävarmuus
alan tulevaisuudesta Suomen lipun alla vaikuttaa varmasti alalle
hakeutumiseen, kuten ed. Karttunen juuri äsken totesi.
Epävarmuus alan tulevaisuudesta siis leijailee monen ihmisen
mielissä tällä hetkellä. Tämän
seikan tekee entistä vaikeammaksi se tosiseikka, että Euroopan
unionissa rekisteröidyillä aluksilla työskentelevien
unionin merenkulkijoiden määrä on 15
viime vuoden aikana merkittävästi vähentynyt.
Samalla unionin ulkopuolisista maista tuleva työvoima on
kasvanut. Tarvitaan siis toimenpiteitä, joilla turvataan
suomalaisen ammattihenkilökunnan sekä myös
muiden Euroopan unionin merenkulkijoiden koulutus ja työllisyys.
Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan oppositio, jonka kannan
luonnollisesti tarkemmin esittelee keskustan valiokuntavastaava
ed. Mölsä, varmaankin ed. Vistbackan säestämänä,
lähti vastalauseessaan tukipaketista, jonka kustannusvaikutus
olisi noin 240 miljoonaa. Sama luku oli myös toukokuussa
hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan pöydällä ja
tuli siellä hyväksyttyä. Ero esitettyyn
166 miljoonaan olisi siis noin 74 miljoonaa markkaa. Tällä lisäyksellä laivat
mitä todennäköisimmin säilyisivät
jo Ruotsin lipun alle siirrettyjä lukuun ottamatta Suomen
lipun alla. Työpaikat pysyisivät täällä, verotulot
tulisivat kunnille ja valtiolle, sekä tonnistoveron myötä usko
alan säilymiseen ja tulevaisuuteen pysyisi hengissä.
Merenkulun turvaamisella on luonnollisesti koko valtakuntaa
ajatellen suuri merkitys. Sillä on merkitystä toki
myös alueellisesti erityisesti Turun seudulle, Pääkaupunkiseudulle,
Ahvenanmaalle sekä Vaasan alueelle. Näillä alueilla
asuu tuhansia merenkulun ammattilaisia sekä työskentelee
taas tuhansia alan tukitoiminnoissa.
Mietinnössä oleva ed. Bremerin allekirjoittama
vastalause 2, joka sisältää vaatimuksen
Ruotsin mallin mukaisesta tuesta, on hyvä ja todella tavoittelemisen
arvoinen ja siten täysin kannatettava esitys, mutta valtion
rahatilanteen ja niin sanotun vastuullisen oppositiopolitiikan nimissä tyydyin
henkilökohtaisesti hallituksen alun perin esittämään
240 miljoonaan. Henkilökohtaisesti uskon, että Suomen
lippu kaikesta huolimatta on sellainen imagotekijä laivalle,
että siitä voidaan hiukan maksaa, mutta tämä ero,
mikä nyt on tullut valiokunnan enemmistön tahdosta — 166 miljoonaa
verrattuna vastaavaan Ruotsin-malliin, joka olisi ollut 330 miljoonaa — on
liian suuri. Siksi olen tilanteesta huolissani.
Ed. Karttunen viittasi Euroopan unionin tukitoimenpiteisiin
ja suosituksiin, ja siinä suhteessa on helppo yhtyä hänen
kantaansa, että kun kerran olemme Euroopan unioniin päättäneet
mennä, näissäkin asioissa meidän
pitää pelata Euroopan unionin säännöillä eikä luoda
sellaista tilannetta, joka jääkiekossa on joskus
tuttu, että joukkue joutuu pelaamaan kolmella viittä vastaan. Suomen
merenkulkijat ja laivanvarustajat eivät kovin pitkään
pysty pelaamaan ja jaksa pelata kolmella kenttäpelaajalla
kilpailijoiden viittä vastaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vain yhteen asiaan: Kun kai
vilpitön pyrkimys niin oppositiolla kuin hallituksellakin
on hoitaa tämä asia kuntoon, toivoisin, että käytettäisiin
näissä asioissa sellaisia perusteita, joihin ei
sisälly ilmiselvää liioittelua.
Ed. Seivästön sinänsä asiallisessa
puheenvuorossa huoltovarmuusnäkökohta sai ylikorostuneen
merkityksen. Kun sille ei löydy mistään
tukea kuin mielipidetasolla, varustamoitten edustajien ja työntekijäjärjestöjen
edustajien mielipidetasolla, olisi meidän kaikkien ja myöskin
varustamoiden ja työntekijöiden yhteinen etu,
että tällaisia argumentteja ei käytettäisi.
Harry Wallin /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seivästö totesi
aivan oikein, että merenkululla on suuri työllistävä merkitys.
Kuitenkin hän rinnasti Merenkurkun liikenteen muuhun liikenteeseen,
joka on aivan erilaista. Jos ratkaisu olisi ollut vastalauseen 1 mukainen,
se ei olisi kuitenkaan turvannut Merenkurkun liikennettä sen
takia, että varustaja saa siirtyessään
Ruotsin lipun alle vastalauseeseen 1 verrattuna yli 100
miljoonan markan lisätuen. Jokainen meistä tietää,
että jos varustaja saa 100 miljoonaa rahaa tililleen,
totta kai hän sen ottaa. Sen takia vielä, kun
Merenkurkussa ei ole tax-free-oikeutta, tämä 100
miljoonaa olisi ollut ilmeisesti aivan ratkaiseva, eli vastalause
1 ei olisi ratkaissut Merenkurkun liikenteen säilymistä Suomen
lipun alla.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Wallin on nyt liiketaloudellisissa
perusteluissaan täysin pihalla. Teidän väitteenne
pitäisi käydä ihan paperilla ja kynällä läpi.
Mutta, ed. Pulliainen, ed. Seivästö ei suinkaan liioitellut
puhuessaan huoltovarmuudesta. Puolustusvaliokunnan kokouksessa juuri
ennen kuin liikennevaliokunta teki mietintönsä,
liikenneministeriön kansliapäällikkö Korpela
totesi, että tämä voi olla viimeinen
pisara huoltovarmuudessa, koko huoltovarmuus on kerta kaikkiaan
mennyt aivan kriittiseen tilanteeseen meillä Suomessa.
Hänellä oli erittäin vakavaa sanottavaa
tästä.
Ismo Seivästö /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bremer jo ehti mainita perusteen, miltä pohjalta
toteamukseni tein. Totesin puheenvuorossani, että lastialukset
muodostavat huoltovarmuuden perustan ja ulkomaankauppaliikenteestä 40
prosenttia menee kotimaisella tonnistolla, johon lasketaan jo matkustaja-alukset
mukaan. Jos ne ulosliputetaan, ollaan juuri sillä punaisella
sektorilla, johon ed. Bremer viittasi.
Mitä tulee Merenkurkun kuvioihin, ed. Wallin, uskon,
että seuraava puhuja ed. Vistbacka tulee valottamaan sitä,
miten vastalauseessa juuri huomioidaan merenkulun tukeminen ja liikenteen
turvaaminen.
Harry Wallin /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy hämmästellä hieman
ed. Bremerin mielipiteitä. Hän on itse vastalauseessa
2 todennut, että jos haluttaisiin turvata Merenkurkun liikenne
Suomen lipun alla, täytyisi tehdä sama ratkaisu
kuin Ruotsissa eli nettopalkkajärjestelmään
siirtyminen. Tuki olisi silloin 355 miljoonaa markkaa eikä 240
miljoonaa markkaa. Näin ollen ainut ratkaisu olisi 355
miljoonan markan tuki Merenkurkkuun eikä 240 miljoonaa
tai 166 miljoonaa. Sitä liiketaloudellista osaamista varmaan
nämä varustamot noudattavat.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Elokuun 24. päivänä maanpuolustuskurssin
jatkokurssin jatkokurssilla, siellä missä näitä kursseja
pidetään, tasavallan johtavat asiantuntijat Huoltovarmuuskeskuksen
johtajan Mika Purhosen johdolla totesivat juuri sen, mikä varmistettiin
tämän alan eksperttien toimesta liikennevaliokunnassa.
Niihin asiantuntijoihin ei kuulu kansliapäällikkö Korpela.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Wallin puhui siitä, että Ruotsin
tukeen siirtyessään varustamot panevat 100 miljoonaa
markkaa taskuunsa. Eihän se tällä tavalla
ole.
Jo tällä hetkellä meidän
matkustaja-aluksemme ovat yli-ikäisiä, eikä mikään
osoita siinä ikääntyneisyydessä suurta
kannattavuutta. Ei kannattavuus tule tax-free-kaupasta eikä siitä 100
miljoonasta, vaan sillä pystytään pysymään mahdollisesti
hengissä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ensiksi, kun seuraava puhuja ei saa vastauspuheenvuoroa,
lyhyesti oma näkemykseni. En halua ottaa kantaa varsinaiseen
sanaan "huoltovarmuus" mutta lähinnä siihen, miten
itse ymmärsin liikennevaliokunnassa, että niin
sanottua päivittäistavaraa kulkee aika paljon
nykyisillä matkustaja-aluksilla useassakin vuorossa naapurista Suomeen.
Vastauspuheenvuorona toteaisin hyvälle ystävälleni
ed. Wallinille, että nyt olisi paikallaan lukea vastalauseen
1 mukaisen 4 §:n loppu. Siinä sanotaan nimenomaan,
että Merenkurkun osalta, jossa ei ole tax-free-myyntiä,
lähdettäisiin samaan järjestelmään
kuin kauppa-alusluettelossa olevien alusten kohdalla, jolloin kaikki
ne samat palautukset tulisi sinne kuin niin sanotuille lastialuksille,
mikä vastaisi Ruotsin järjestelmää.
Sen kustannusvaikutus — tässähän
ei puhuta varsinaisesti kustannusvaikutuksista vaan siitä,
mikä jää tilittämättä valtiolle,
mikä ikään kuin perittäisiin — on
meille ilmoitetun mukaan noin 2 miljoonaa markkaa. Tämä opiksi
ja ojennukseksi ed. Wallinille, että lukee vastalauseen
loppuun. Pykälän lopussakin saattaa olla sangen
merkittävää tietoutta.
Arvoisa puhemies! Olen monta kertaa puheenvuoroissani todennut,
että suhtaudun kriittisesti hyvinkin moneen asiaan, mitä EU:sta
tulee, ja nytkin voi sitaateissa sanoa "hyvä EU". Kun EU:n
komissio vuonna 97 hyväksyi meriliikenteen valtion tukia
koskevat suuntaviivat, ne tarkoitusperät olivat varmasti
hyvät. Haluttiin tukea EU-maiden aluksien kilpailukykyä jne.
nimenomaan kustannustason osalta ja pyrittiin siihen, että EU-maihin
rekisteröidyt alukset eivät liputtaisi mukavuuslippumaihin
vaan periaatteessa palaisivat sieltä takaisin, ja monia
muita seikkoja, joita muun muassa edustajat Seivästö ja Karttunen
toivat esiin, oli siinä perusteena.
Tämän seurauksena lähti sitten liikkeelle
sellainen kilpailu, josta täällä on jo
ollut mainintoja. Saksassa, Tanskassa, nyt viimeksi Ruotsissa ja
lisäksi monessa muussakin EU-maassa on lähdetty
siihen, että varustamot on vapautettu suorittamasta työntekijöiden
merityötuloveroja ja sosiaalimaksuja eli ne ikään
kuin peritään, mutta niitä ei tilitetä mihinkään,
vaan ne jäävät varustamon hyväksi.
Nyt viimeksi Ruotsi lähti tässä liikkeelle,
ja kun me saimme Suomessa ensiksi kauppa-alusluettelossa oleville
aluksille tämän samanlaisen tuen kuin muissa maissa,
niin on aivan totta se, mitä valiokunnan puheenjohtaja
täällä totesi, että erilaisia
neuvotteluja on ministeri käynyt muun muassa Ruotsin vastaavien
viranomaisten kanssa, mutta Ruotsissa katsottiin parhaaksi siirtyä niin
sanottuun nettopalkkausjärjestelmään
tämän vuoden lokakuun alusta. Ongelmalliseksi mielestäni
asian tekee se, että ensinnäkin hallituksen taholta
luvattiin, että mikäli Ruotsi menee tähän
järjestelmään, Suomi seuraa mukana. Muistelisin,
että jopa pääministeri Paavo Lipponen
antoi tämän suuntaisia lausuntoja eräällä suullisella
kyselytunnilla.
Kun toukokuussa talouspoliittinen ministerivaliokunta päätyi
240 miljoonaan, niin budjettiriihessä tämä summa
suuressa viisaudessa pudotettiin 166 miljoonaan. Erikoista minun
mielestäni tässä oli se, ettei niin valtiovarainministeri
Niinistö kuin liikenneministeri Heinonenkaan osannut minun
mielestäni, ainakaan kunnolla, perustella, mitkä olivat
ne todelliset syyt siihen, että tämä summa
putosi 166 miljoonaan. Itse ymmärrän hyvin ne
perusteet, joilla talouspoliittinen ministerivaliokunta ehdotti
240:tä miljoonaa.
Kaikkein omituisimmaksi minun mielestäni tämän
tekee se, että merenkulkujärjestöt, työntekijäjärjestöt
yhdessä työnantajapuolen kanssa, sopivat palkkojen
alennuksista sitä ennen. Tätä asiaa ikään
kuin käytettiin hyväksi, että valtion menetykset
ovat mahdollisesti pienemmät nyt. Kun palkkoja alennettiin
10—15 prosenttia, niin sen piti sitten pudottaa valtion
tukea. Näin minä ainakin ymmärsin ne
perusteet. Saattaa olla, että joku fiksumpi ymmärsi
ne toisin, mutta näin minä ymmärsin,
kun puhuttiin niistä markoista, joita valtio menettää joka
tapauksessa, jos ulosliputus suoritetaan.
Niin kuin ed. Seivästö totesi, me olemme vastalauseessamme
lähteneet 240 miljoonasta markasta ja luottaneet myös
siihen, että tonnistoverojärjestelmään
siirtyminen, koska sellainen lakiesitys on luvattu, omalta osaltaan
auttaisi myös varustamoja siinä, että nämä pysyisivät
Suomen lipun alla. On esitetty väitteitä, että tonnistoverojärjestelmä ei
tuo mitään parannuksia. Siihen en osaa ottaa kantaa,
mutta uskoisin kuitenkin, että hyvää tarkoittava
järjestelmä tämä olisi. Sitä en tiedä enkä osaa
sanoa, mikä on käytännön vaikutus.
Sitten myöskin eräs seikka, jota minä en
ymmärrä lainkaan. (Ed. Immonen: Yksi vain?) — Ed.
Immonen, näistä, mitä valiokunnan enemmistö perusteli — Tiedämme,
että Silja Linella on kaksi alusta Ruotsin lipun alla ja
tytäryhtiöllä kaksi. On aivan luonnollista,
että kun yhden keskikokoisen matkustaja-aluksen osalta
menetys on vuodessa noin 21 miljoonaa markkaa, niin tällainen
yhtiö, jossa on Englannissa käsitykseni mukaan
pääomistus ja joka yrittää tehdä bisnestä,
ilman muuta siirtää välittömästi
laivat Ruotsin lipun alle.
Mitä tekee Viking Line sen jälkeen? Eihän
se yhtiö voi kilpailla enää sen jälkeen
Silja Linen kanssa. On ilman muuta liputettava ulos. Kaikkihan tämän
tietävät. Mutta en ymmärrä sitä,
minkä takia valiokunnan enemmistö ei halunnut
todeta edes tätä tosiseikkaa mietinnössä,
vaan viitataan siihen, että tulee seurata jne., niin kuin täällä talossa
on tapana esittää. Kaikki tiedämme jo,
mikä seurausvaikutus tällä on.
Eli kun liputetaan ulos Suomesta, se tarkoittaa käytännössä asiantuntijoitten
mukaan myös sitä, että jos silloin on
Suomen kansalainen, asuu Suomessa ja on töissä Ruotsin
lipun alla, tämä työvoima on varustamolle
noin 10 prosenttia kalliimpaa. Se on näissä summissa
jo merkittävä menoerä, ja se tarkoittaa
käytännössä käsitykseni
mukaan sitä, että sitä mukaa kun saadaan
matkustaja-aluksille sellaista henkilöstöä,
joka on Ruotsin kansalaisia mutta osaa riittävässä määrin
suomen kieltä, niin henkilökunta vaihtuu Ruotsin
kansalaisiksi.
Uskoisin näin, että silloin kun puhutaan kokonaisvaikutuksiltaan,
niin kuin äsken kerroin, keskisuuressa matkustajalaivassa
vuodessa 21 miljoonasta markasta ja kun tiedämme, kuinka
paljon näissä aluksissa tällä hetkellä on
Suomen kansalaisia, pidemmän päälle se
tulee väistämättä näkymään
Suomessa kasvavana työttömyytenä. Uskon,
että moni kuitenkin jää maihin perhe- ja
muista syistä, kun tulee kenkää laivalta,
kun on Suomen kansalainen ja varustamolle on edullisempaa, kun on
Ruotsin kansalaisia työssä.
Mitkä saattavat olla tästä myös
seurausvaikutukset? On aivan luonnollista käsitykseni mukaan,
että kun laiva on Ruotsin lipun alla ja myöskin
henkilökunta pikkuhiljaa enenevässä määrin
ruotsalaisia, seurauksena on myös se, että kaikki
huoltovarmuustekijät ja muut vastaavat, joihin ed. Karttunen
täällä viittasi, otetaan myöskin
Ruotsista. Mielestäni tämä on väistämätön seuraus
siitä. Minä en ymmärrä sitä,
että näitä tosiasioita valiokunnan enemmistö ei
kuitenkaan halunnut kirjauttaa mietintöön.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä Merenkurkun liikenteestä.
Minä vaan ihmettelen sitä hurskasta toivomusta,
jonka valiokunnan enemmistö esitti, että Suomen
on hoidettava tämä asia niin, että huolehditaan
siitä, että tuetaan riittävästi.
Mistä ne markat löytyvät? Me tiedämme, kuinka
vaikeata oli saada yhteispäätös Suomesta ja
Ruotsista, että Merenkurkun liikenne toimii. Nyt kun Ruotsi
on siirtynyt niin sanottuun nettopalkkausjärjestelmään,
sillä ei ole enää mitään tarvetta
lähteä tukemaan rahallisesti vielä ikään kuin
lisää tätä liikennettä.
Se jää käsittääkseni yksin
Suomen harteille, ja veikkaan näin, että RG Line
siirtyy hyvin nopeasti Ruotsin lipun alle. Viikko sitten lehtitietojen
mukaan on ollut jo hallituksen kokous ja siellä on tehty
määrätyt päätökset.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä oma näkemykseni
vastalauseesta. Meillä oli eri vaihtoehtoja, koska halusimme
pitäytyä hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan
markkamäärissä eli 240 miljoonassa markassa.
Jos olisimme lähteneet siihen, mikä ed. Bremerin
vastalauseessa on, eli Ruotsin-malliin, niin eri tietolähteistä riippuen
tuki on 330—350 miljoonaa markkaa. (Ed. Bremer: 420!) — Se
riippuu siitä, kuka arvioita esittää.
Arvoisa puhemies! Me lähdimme tässä vastalauseessa
siitä, että summa olisi, ainakin yksi joka liikennevaliokunnassa
esiteltiin, 330 miljoonaa. Silloin suurin piirtein päästään
lähelle 240:tä miljoonaa, kun tuki on 70 prosenttia
siitä, mikä se on tällä hetkellä kauppa-alusrekisteriin merkityille
lastialuksille. Se olisi samanlainen kuin lastialuksille mutta 70
prosenttia siitä. Silloin päästäisiin
suurin piirtein tähän 240 miljoonaan, ja niin
kuin alussa totesin, Merenkurkun osalta tämä järjestelmä olisi
sama kuin lastialuksilla eli niin sanottu nettopalkkausjärjestelmä.
Arvoisa puhemies! Ed. Immosella ja ed. Karttusella on mahdollisuus
osallistua, kun äänestetään
yksityiskohtaisessa käsittelyssä, vastalauseen
1 mukaiseen äänestyskäyttäytymiseen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tonnistoveroesitys, jota odotamme, on todella
tärkeä, mutta olen ymmärtänyt,
että sen hyöty varustamoille ei tule olemaan suoraan
taloudellinen, vaan se tulee ohjaamaan investointipolitiikkaa parempaan
suuntaan. Nimittäin nykyisellään nämä alukset
ovat yli kymmenen vuotta vanhoja, ja kun tax free tulee vuonna 2004
muuttumaan, näiden alusten rooli tulee muuttumaan olennaisesti
uivista hotelleista todelliseen matkustamiseen ja tavaran kuljetukseen.
Niissä tulee olemaan kaistatilaa nykyistä paljon
enemmän. Uudenlaiset alukset tulevat olemaan ro-pax-tyyppejä,
parin miljardin markan aluksia. Käytettyjä sellaisia
ei ole edes olemassa, joten odotamme todella mielenkiinnolla tonnistoveroa,
jotta se mahdollistaisi alan mahdollisen uusiutumisen.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän tietysti ed. Karttusen
mielenkiinnon asiaa kohtaan, ja varmasti suurin piirtein näin
on.
Mutta eräs asia tähän liittyen on
se, että olisin toivonut, että ed. Karttunen olisi
ollut mukana myös valiokunnassa meitä tukemassa,
jolloin nykyiset varustamot olisivat voineet varata osan näistä rahoista
tuleviin investointeihin. Silloin kun siirrytään
pois tax-freestä, pitää uudistaa kuitenkin
näitä laivoja vähemmän matkustajia
kuljettaviksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan jäsenet ovat hyvin yksityiskohtaisesti käyneet
läpi tätä tilannetta. En mene yksityiskohtiin
vaan sanon muutaman sanan ihan periaatteesta.
Minun täytyy tunnustaa, että olen erittäin
pettynyt hallituksen linjaan suhteessa suomalaiseen merenkulkuun,
sen tukemiseen ja tulevaisuuteen. Mutta samalla minä tiedän
ja me kaikki tiedämme pelisäännöt
tällaisten hallituksen esitysten käsittelystä.
Mikäli valiokunnassa hallituspuolueiden kesken ei synny
yksimielisyyttä muutoksista hallituksen esitykseen, mennään kirjan
mukaan. Se on ikävä tosiasia. Voidaan vedota täällä salissa
sitten yksittäisiin edustajiin, että voittehan
te äänestää vastalause sen tai
sen puolesta, mutta pelisäännöt ovat
selvät. Mikäli valiokunnassa ei edes ryhmyrien
välityksellä tai ilman heitä ole pystytty
muutoksia saamaan, pelisäännöt lähtevät
siitä, että kädet on käytännössä sidottu
hallituspuolueiden kansanedustajilta tässä salissa.
Tämä viesti oli erityisesti ed. Karttusen
suuntaan, koska minä ymmärrän, että valiokunta
varmasti teki parhaansa ja valiokunnassa oli voimia, jotka pyrkivät
muuttamaan tätä hallituksen esitystä,
mutta uskon, että ed. Karttusen puolueesta kuitenkin viime
kädessä ja valtiovarainministeriöstä löytyy
se voima, joka tällaiset muutosehdotukset torjui.
Kysymys on todella isosta asiasta. Tämä laskelma
menetyksistä ja sitä kautta tuen suuruudesta on
hyvin kapea-alainen. Käsitykseni mukaan Ruotsissa, kun
Ruotsi teki kansallisen ratkaisun ja päätyi siihen,
että haluaa turvata kansallisen merenkulun nettopalkkajärjestelmään siirtymällä,
tehtiin hyvin laajat selvitykset siitä, mitä ruotsalaiselle
yhteiskunnalle, sen merenkululle, työllisyydelle, aluetaloudelle,
merenkulun osaamiselle jne. tapahtuu, mikäli ei vastata
tähän kilpajuoksuun, kun, niin kuin täällä on
todettu, EU:n komissio on antanut kuitenkin eräällä tavalla
luvat ja tehnyt periaatteet siitä, millä tavalla
kansallista merenkulkua voidaan tukea.
On se käsittämätöntä,
kuten on sanottu, että Suomi nyt sitten Itävallan
ohella on ainoa jääräpää tässä,
joka lähtee puhtaan kurkun linjasta ja on sitä mieltä,
että tasavertaista kilpailu- ja toimintaedellytystä turvaavaa
ratkaisua ei täällä voida toteuttaa.
Itävallan suhteen asia on maantieteellisistäkin
syistä hieman ymmärrettävämpi, mutta
Suomen osalta, kun ollaan käytännössä saari,
tilanne on tietysti ihan toinen.
Ponsi, jolla valiokunta nyt selvästi tuntuu tuskaansa
pyrkivän helpottamaan, on tietysti ihan oikean suuntainen,
mutta en tiedä, mikä sen voima viime kädessä on.
Pelkäänpä pahoin, että se ei tule
riittämään. Todella vielä totean,
että pelisäännöt, ikävä kyllä,
tässä parlamentarismissa ja hallitustyöskentelyssä ovat
ne, että valiokunnassa pitäisi löytyä yksimielisyys
hallituksen esityksen muuttamiseen, ja jollei sitä löydy,
vastalauseet ja lähinnä henkilökohtainen
profilointi tai muu on ainoa mahdollisuus täällä.
Sillä ei sitten kuitenkaan lopputulosta muuteta.
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä asiaa on hyvin yksityiskohtaisesti
jo käsitelty, joten en kovin yksityiskohtaisesti käy
tätä läpi. Minusta ed. Uotilan puheenvuoro äsken
oli hyvin paljastava ja valitettavakin siinä, että voidaan
todeta, että tietoisesti tehdään huonoa
politiikkaa. Huono politiikka tulee koitumaan paitsi suomalaisen
merenkulun myös suomalaisen merimiesammattihenkilöstön
kohtaloksi.
Kun valiokunnan puheenjohtaja totesi, että tähän
vastalause on jätetty, täytyy sanoa, että vastaan
on tullut harvoja hallituksen esityksiä, joihin vastalause
on niin helppo ollut jättää kuin tähän
asiaan. Oikeastaan kun ajattelee, että täällä ovat
hallituspuolueiden edustajat käyttäneet puheenvuoroja,
jotka ovat aivan saman sisältöisiä kuin
jätetty vastalause, sekin todistaa puolestaan sen, mistä tässä asiassa
on kysymys.
Lyhyesti voisin todeta sen, että pääsyyhän
tähän asiaan löytyy nimenomaan Euroopan
unionista. Unionin komissio on nimenomaan kehottanut jäsenmaita
tukemaan omaa merenkulkuaan, mutta kuten täällä todettiin,
kysymyksessä on se, että pitäisi tukea
merenkulkua nimenomaan kolmansia vastaan ja nimenomaan kauppamerenkulkua.
Kuten jokainen tänä päivänä tietää,
tästähän ei ole kysymys, vaan tuki on
laajentunut koskemaan myös matkustaja-aluksia ja lauttaliikennettä.
Kun muut Pohjoismaat ovat tähän lähteneet
ja kun Saksa on entisestään lisäämässä tukea
tähän tarkoitukseen, minusta ihan yksioikoisesti
voi kysyä, minkä takia Suomi ei seuraa mukana.
Kun näin ei ole, tämä hallituksen
esitys, kuten todettiin, merkitsee tukitasoltaan noin 20:tä prosenttia,
kun Ruotsin vastaava tuki on 58 prosenttia, ja kun laivat kohtaavat
Ahvenanmerellä toisensa, niin minusta kyllä pitäisi
ymmärtää se, että ei tällainen
kilpailutilanne voi olla mahdollinen ainakaan pitkään.
Kuten täällä todettiin, muun muassa Silja
Linen pääomistaja on tällä kertaa englantilainen
yhtiö, ja on selvää, että bisnes
on bisnestä eikä Suomen lipulla ole mitään
sellaista erityisarvoa, minkä takia tällainen
yhtiö haluaisi nimenomaan korkeampia kustannuksia, jos
samalla reitillä on halvempiakin kustannuksia mahdollisuus
toteutaa.
Arvoisa puhemies! Kun hallituksen esityksessä rahamäärä on
166 miljoonaa markkaa, vastalausehan lähtee siitä,
että hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta
laski, että sekä henkilöstökustannusten
säästösopimuksella, joka on tehty työntekijäjärjestöjen
ja työnantajan kesken, että puheena olevalla tonnistoverojärjestelmällä,
jolla hallitus on perustellut alempaa korvaustasoa, tämä 240
miljoonaa markkaa on summa, joka riittäisi. Asiantuntijakuulemisessa
on tullut ilmi se, että sekä varustamojärjestöt
että työntekijäjärjestöt
ovat ilmoittaneet, että tällä summalla
ne voivat tulla toimeen ja että laivat voivat säilyä Suomen
lipun alla. Eivät ne mitään vakuutta
ole antaneet, mutta ovat suullisesti näin kertoneet. Sen
takia minusta on hämmästyttävää,
että budjettineuvotteluissa hyvin epämääräisin
perusteluin on tämä summa pudotettu niinkin alas
kuin 166 miljoonaan markkaan.
Arvoisa puhemies! Lakiesityshän on rakenteeltaan sellainen,
että tämä tukitaso löytyy sen
4 §:stä. Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
tekemään siihen muutosesityksen, jonka sisältö on se,
että varustamojen työnantajakustannuksista 70
prosenttia korvataan varustamoille, mikä tarkoittaa laskennallisesti
sitä, että 240 miljoonan markan tukitaso tulee
täyttymään.
Minusta oli kohtuutonta, että ed. Wallin aivan vääristeli
vastalausetta siltä osin, mikä koskee Merenkurkun
liikennettä. Ed. Vistbackan vastaus siihen ilmaisi sen,
mitä vastalause pitää sisällään.
Nimenomaan tax-freen puuttumisen takia vastalauseessa esitämme,
että Merenkurkun liikenteessä varustamot saavat
täyden tuen, kuten tänä päivänä kauppamerenkulussa.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen esitellessään
liikennevaliokunnan mietintöä kiinnitti huomiota
ja painotti nimenomaan sitä, että kaksi kolmasosaa
matkustaja-alusten tuloista kertyy tax-free-myynnistä.
En ollenkaan ymmärrä, mitä varten sitä painotetaan. On
kai melko lailla samantekevää, mistä tulot
tulevat, jos kuitenkin kuljetaan kannattavuuden alarajalla, niin
kuin tässä tapauksessa kuljetaan. Tax-free-myynnin
suuri merkitys on siinä, että henkilömatkustajien
lippuhinnat voidaan pitää alhaalla. Jos tax-free-myynti
poistuu, välitön seuraus on se, että lippuhintoja
joudutaan nostamaan erittäin merkityksellisesti, raskaasti,
ja sitä tuskin kukaan toivoo, kun liikennöiminen
Suomesta Ruotsiin ja Ruotsista takaisin Suomeen on muodostunut elämänlangaksi
suomalaisten matkustamiselle maitse ja meritse.
Toinen asia, jota ed. Pulliainen, liikennevaliokunnan puheenjohtaja,
painotti, oli huoltovarmuus, josta hän totesi, että se
oli erittäin huolellisessa käsittelyssä.
Totesin jo aiemmin, että liikenneministeriön kansliapäällikkö Korpela
totesi samana päivänä puolustusvaliokunnassa
ja myöskin kirjallisesti, että tällä hetkellä kansallinen
kuljetuskapasiteettimme on kerta kaikkiaan alarajalla. Muistelen,
että jo aikanaan, kun käsittelimme rahtialusten
tukea, todettiin meille asiantuntijalausunnoissa, että Suomella
ei ole enää varaa menettää yhtään
ainutta tonnia ulkomaille, ei yhtään ainutta tonnia.
Kuinka tämä raja voi olla niin venyvä?
Aina vain kuljetusmahdollisuudet ja kuljetusyhteydet huononevat,
maantiekalusto on liputettu ulos, lentorahdeissa Finnair on viidennellä sijalla,
tärkeimmät lentorahtiyhtiöt Suomessa
ovat Lufthansa, SAS, DHL ja TNT. Näitä kaikkia
liputetaan ulos, ja aina vain huoltovarmuus kuulemma on hyväksyttävä. Mutta
nyt Korpela sanoi, että nyt se on itse asiassa mennyt alarajan
alapuolelle.
Kun ed. Pulliainen korostaa sitä, että Huoltovarmuuskeskuksen
asiantuntijat arvioivat, että huoltovarmuus ei ole uhattuna,
niin totean, että Huoltovarmuuskeskuksen tehtäviin
kuuluu hyvin paljon muuta kuin kuljetuskapasiteetin arvioiminen,
erittäin paljon muuta. Kuljetuskapasiteetin arvioiminen
on asia, jota keskus kysyy kansliapäällikkö Korpelalta.
Näin on asia.
Ed. Karttunen esitti jo kaikki tärkeät tilastotiedot,
kovat tilastotiedot, Suomen matkustajalaivaston alakynnestä skandinaavisten
ja EU:n mahtavien merenkulkumaiden kilpailussa. Siihen ei ole lisättävää,
enkä lähde toistamaan niitä. Ed. Uotila
muistutti pelisäännöistä. Näin
on, me olemme pelisäännöissä liikennevaliokunnan
puheenjohtajan ja vihreiden valinnasta johtuen. Heidän
motiivinsa ehkä vielä paljastuvat muille, tähän
asti eivät ole paljastuneet.
Koko ajan tapahtuu ikäviä asioita, ikäviä asioita
Suomen kannalta. Viimeksi Norja on ilmoittanut, sen jälkeen
kun Norjan uusi hallitus ensin vastusti tukia ja tukien lisäämistä,
että se on muuttanut mieltään ja sekin
maa menee samaan nettopalkkajärjestelmään
kuin Ruotsi, ja samalla, kuten täällä on
todettu, Saksa on lisännyt tukeaan 40 miljoonan Saksan
markan verran ja tuki kohoaa jo tiettävästi jopa
yli Ruotsin tuen.
Samanaikaisesti yhteispohjoismainen selvitysmies Anders Lindström
toteaa, että kymmenen vuotta eteenpäin on elettävä tukien
kanssa. Sinä aikana Viro tulee mitä suurimmalla
todennäköisyydellä kilpailuun mukaan.
Se vasta sitten on shokki Suomen merenkulun kilpailukyvylle.
Arvoisa puhemies! Kysymys on yksinkertaisesti siitä,
haluammeko, että Suomi säilyttää oman
matkustajalaivaston ja oman matkustajaliikenteen ja noin 5 000
alan työpaikkaa näillä mamman pyykkivesillä eli
pohjoisilla merillämme, vai annetaanko niidenkin ulosliputtaa,
kuten liikenneministeriö, hallitus ja me eduskunnassa olemme
jo antaneet maatieliikenteemme ja ilmaliikenteemme siirtyä ulkomaisten
kilpailijoidemme haltuun.
Liike-elämän kustannuslaskenta ja budjetointi
eroavat valtion budjetointiperiaatteista kuin yö ja päivä.
Liike-elämällä ei ole vararahastoa nimeltä veronmaksajat,
josta voi aina ottaa lisää, jos omat kustannusarviot
ja budjetoinnit pettävät. Jos joku tarjoaa 166
miljoonaa markkaa tilanteessa, jossa kilpailija saa kaksinkertaisesti
eli 300—350 miljoonaa markkaa, jää vain
kaksi vaihtoehtoa: konkurssi tai siirtyminen apajille, joilla tuotto
on samaa luokkaa kuin kilpailijallamme. Se on näin yksinkertaista.
Siinä ei auta Maamme-laulukaan. Viking Mariella virolaisella
miehistöllä säästäisi
yhdessä vuodessa niin paljon, että säästöllä voisi
ostaa kokonaisen uuden Mariellan. Näin vakavasta kilpailunäkymästä tässä nyt
puhutaan.
On erikoista, että kun liikenneministeriö asiantuntemuksensa
pohjalta arvioi 244 miljoonaa markkaa välttämättömäksi
tuen vähimmäismääräksi,
sekin vain kaksi kolmasosaa Ruotsin myöntämästä,
jolla voitaisiin pitää matkustaja-aluksemme ja
tuhannet työpaikat Suomen lipun alla, niin valtiovarainministeriö lähtee
ilman asiantuntemusta tinkimään tukea puoleen.
Se todistaa järkyttävästä liike-elämän
perusasioiden hallinnan puuttumisesta. Valtiovarainministeriö käsittelee
matkustajalaivastomme kilpailutilannetta kuin pilakuvassa jerevanilainen
mattokauppias: Tarjotaan puolet ja katsotaan, miten käy.
Se on luvattoman halpahintaista seikkailupolitiikkaa koko maamme
kilpailukyvyn ja tuhansien työpaikkojen kustannuksella.
Yhtä hämmästyttävää on,
että liikennevaliokunta ei kuullut ainuttakaan asiantuntijaa,
joka olisi hyväksynyt hallituksen esittämän
tuen määrän tai puoltanut sitä.
Vastaavasti henki ja asenteet liikennevaliokunnassa osoittivat suunnilleen voimasuhdetta
16—1 hallituksen esitystä vastaan aina hallituksen
niin kutsuttujen pelisääntöjen edellyttämään
ryhmyrikokoukseen saakka. Sieltä pantiin suut suppuun.
Järjen valo sammutettiin ja sielut komennettiin haamuarmeijan
rivistöihin.
Ympäripyöreä ponsi on teatteria.
Jokainen kansanedustaja tietää, että ponsilla,
jotka eduskunta hyväksyy omikseen jopa yksimielisesti,
ei käytännössä ole mitään
merkitystä. Kun eduskunta ponnella edellyttää,
että hallitus toteuttaa välittömästi,
se on kuin eduskunta puhuisi seinälle. Viittaan vain esimerkiksi
18.12.98 eduskunnan kahden ponnen muodossa esittämiin vaatimuksiin
hallitukselle. Tätä taustaa vasten vähintä,
mitä eduskunnalta on tässä asiassa edellytettävä,
on mahdollisimman tiukkasanainen ponsi, joka viittaa Suomessa jo
olevaan kilpailuun, kreikkalaisiin, virolaisiin ja tietenkin saksalaisiin
ja Skandinavian maiden kilpailuun.
Vielä, arvoisa puhemies, tonnistovero on avainasemassa
tässä asiassa. Aivan niin kuin puheenjohtaja Pulliainen
totesi, se olisi pitänyt tuoda eduskuntaan ennen kuin päätetään
matkustaja-alusten tuesta, koska sillä on vaikutusta siihen.
Tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva tonnistoverolakiehdotus
on saanut musertavia lausuntoja. Katsotaan, että se entisestään
raskauttaa verotusta. Sehän sen tarkoitus ei ole. Jos se korjataan,
ja siinä on mahdollisuuksia korjata se sellaiseksi vaihtoehdoksi,
jolla soudetaan kuivin jaloin maihin vielä tässä matkustaja-alusten
tukiasiassa, silloin asia on kunnossa. Pelkäänpä vain, että sellaista
vaihtoehtoa ei tonnistoveron kautta tulla tarjoamaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Bremerille: Kun oikein
tarkkaan yritin kuunnella äskeistä ed. Bremerin
puheenvuoroa, ehkä meillä on yksi hyvin selvä määrittelyero
huoltovarmuusasiassa. Ed. Bremer näyttää tarkoittavan huoltovarmuudella
sitä, että Arla tuo maitopurkit Ruotsista Suomeen.
Meikäläiset taas, ja moni tavallani ajatteleva,
ajattelevat kriisitilanteisiin, poikkeusoloihin, varautumista ja
huoltovarmuuden varmistamista silloin. Minä henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että joka tapauksessa
matkustajalauttoja tulee olemaan Suomen ja Ruotsin välillä niin,
että Arlan maitopurkit tulevat Suomeen ja Suomesta menevät
voikilot sinne.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ymmärrämme
ed. Pulliaisen kanssa huoltovarmuuden aivan samalla tavalla, kriisitilanteen
huoltovarmuutena. Tässä vain avainasemassa on
kuljetuskapasiteetti, ja Suomen kuljetuskapasiteetti on jo alle
alarajojen. Sen kuulimme, kun käsittelimme rahtilaivoille
myönnettävää tukea. Kun tätä vielä entisestään
vähennetään — tässä puhutaan
kahdesta eri asiasta — huoltovarmuus painuu alle hyväksyttävän
rajan, mutta samalla, kun se tavara, jota matkustaja-aluksissa kuljetetaan,
on päivittäistavaraa, nopeasti pilaantuvaa tavaraa,
se on frekvenssiliikennettä, jossa kulkee 150 vuoroa Suomen
ja Ruotsin välillä viikossa. Jos se kapasiteetti
vähenee, me joudumme maksamaan entistä paljon
korkeamman hinnan myöskin päivittäistavaroista,
vahinko sekin.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa herra puhemies! En pysty varmasti sanomaan, miten meidän
huoltovarmuutemme käy, jos tämä esitys menee
läpi tällaisenaan, mutta pahaa pelkään
ainakin, että maamme työllisyyteen se vaikuttaa kielteisesti.
Minusta hallituksen esitys ei riitä tässä kilpailutilanteessa
takaamaan sitä, että matkustaja-aluksia ei liputettaisi
pois Suomesta. Tässähän ei ole kysymys
siitä, että matkustaja-aluksia liputettaisiin
jonnekin veroparatiiseihin, vaan on hyvin yksinkertaista ja helppoa
liputtaa ne Ruotsin lipun alle. Se ei ole varmaan mikään ongelma.
Kun aluksia liputetaan Ruotsiin, kyllä siitä ilman
muuta on varsin paljon seurannaisvaikutuksia. Uskon, että sen
jälkeen otetaan henkilöstöä Ruotsin
puolelta töihin. Ilman muuta monet muut asiat menevät
Ruotsin kautta, jotka muussa tapauksessa voisivat hoitua Suomen
kautta. Tässä on muitakin taloudellisia menetyksiä.
Sehän tässä on se ongelma, kannattaako
meidän sen jälkeen edes kouluttaa meriväkeä.
Tällä hetkellä meillä on sekin
ongelma, että kun sairaanhoitajia koulutetaan, suuri osa
heistä menee Ruotsiin, Norjaan ja Englantiin. Jos meillä ei
matkustaja-aluksia, oleellista kalustoa, ole, kyllä se
merkitsee sitä, että sitten me koulutamme ilmeisesti
muiden maiden varustamoille väkeä.
On tietysti ihan selvää, etteivät
laivat mihinkään Suomen ja Ruotsin väliltä katoa,
mutta eivät ne tietenkään suomalaisen
lipun alla purjehdi. Kyllä siitä monia kielteisiä seuraamuksia
on. Minusta hallituksen esitys on tässä mielessä epäonnistunut.
En pysty sanomaan siitä, kun en ole ollut valiokuntakäsittelyssä mukana
enkä yksityiskohtaisesti tunne, olisiko pitänyt
esimerkiksi tonnistoverokysymys tuoda ensin. Saattaa olla näin.
Mutta kyllä tässä todella tukalat paikat
tulee suomalaiselle varustamotoiminnalle ja tietysti sitä kautta
myös suomalaisille merimiehille. Jos laki viedään
tällaisenaan läpi, vaikka tässä kuinka
todetaan, että edellytetään, että hallitus seuraa
tilannetta ja ryhtyy tilanteen kulloinkin vaatimiin toimenpiteisiin,
en usko, että virhettä enää silloin
pystytään korjaamaan, kun ulosliputus on alkanut.
Siinä mielessä minusta tähän
esitykseen liittyvä liikennevaliokunnan mietintö on varsin
valitettava asia eikä ainakaan lisää työllisyyttä Suomessa.
Gunnar Jansson /r:
Arvoisa herra puhemies, värderade talman! I en marknadsekonomi
avgör konkurrensen vem som klarar sig på marknaden.
EU har fullt ut anammat denna doktrin och framhäver den
som själva basen för demokratin och välståndet
i samhället. Marknadskrafterna fungerar enligt denna doktrin
under två förutsättningar. För
det första: Tillträdet till marknaden skall vara
fritt och tillträdet skall vara lika för alla.
För det andra: På marknaden skall alla aktörer
kunna verka på enahanda konkurrensvillkor.
EU har inte förmått göra någonting
för att harmonisera konkurrensvillkoren inom sjöfarten. EU
har gömt sig bakom riktlinjer för sjöfartspolitiken
med påföljden att medlemsländerna i unionen
gör vad de själva vill. De vet att kommissionen
godkänner vilka stödåtgärder
som helst när de sänker bemanningskonstnaderna.
När EU inte klarar av att harmonisera konkurrensreglerna måste
länderna anpassa sig till verkligheten, både i
EU och utanför unionen.
Alltså, när man inte kan harmonisera, då måste
man anpassa. Man kan anpassa frivilligt eller så kan man
tvingas till anpassning. Så här enkelt fungerar
marknadskrafternas spelregler. Propositionen syftar till att skapa
en sådan anpassning och frågan är förstås
om denna anpassning räcker till för att våra
passagerarfartyg skall klara sig i konkurrensen. Det vet vi inte.
Det visste inte trafikutskottet och det kan knappast heller riksdagen
veta i detta skede, eftersom marknadens aktörer själva
bestämmer hemort för sin verksamhet.
Det vi vet är att både arbetsgivarna, dvs.
redarna, och arbetstagarorganisationerna är missnöjda
med propositionen, därför att Sverige har infört
en större regim som går mycket längre än detta
förslag och därmed både inbjuder till
flaggbyte och utgör ett hot mot sjöarbetsplatserna.
Det har vi många gånger tidigare hört
kollegerna vittna om. Samtidigt riktas också hotet enligt
vad vi har hört mot andra aktiviteter som sammanhänger
med sjöfarten och sjöfartsnäringen i
vid bemärkelse, både till lands och till sjöss.
Trafikutskottet är mycket medvetet om detta förhållande.
Utskottet säger å ena sidan att ett fullt stöd
till passagerarfartygssektorn blir för dyrt, å andra
sidan anser utskottet det vara viktigt för vårt
land att sjöfarten stannar i våra egna händer
för att den kompetens och yrkesskicklighet som bygger på utbildning
och erfarenhet inte skall gå förlorad. Utskottets
iakttagelser är riktiga men motsägelsefulla. Man
lyckas nog inte bibehålla flottan genom att hoppas att
den inte skall försvinna. Det krävs kraftfullare
insatser.
Den insikt som jag nyss nämnde omfattar också de
utmaningar som kan komma från Estland och andra länder
som ännu inte är medlemmar i EU. Men
senast när de kommer med måste unionen
ha regler för Europas sjöfart som tillförsäkrar
alla likadana konkurrensvillkor.
Herr talman! Eftersom Sveriges stödsystem gäller
från den 1 oktober i år kan vi inte vänta
på europeiska lösningar ifall sådana överhuvudtaget
kommer. Vi måste handla. Lagen hade kunnat skapa jämbördiga
konkurrensvillkor så som bland annat riksdagsledamot Bremer
konstaterar i sin reservation nummer 2, men det skedde tyvärr
inte. En sådan situation har uppstått, där det är
nödvändigt att riksdagen skapar beredskap för
anpassning till konkurrensläget. När man inte kunde
skapa enahanda konkurrensvillkor så är det nödvändigt
att skapa beredskap för att anpassa sig till
konkurrensläget. En sådan beredskap
formuleras i ett uttalande i en kläm. Klämmen
i betänkandet går i rätt riktning, men den
borde ändå säga klart ut att hoten mot
den inhemska flaggan kommer från våra skandinaviska
grannar och på lite längre sikt också från andra länder
och att de hoten måste avvärjas.
Regeringsprogrammets skrivning om tryggande av sjöfartens
konkurrenskraft måste självfallet också innefatta
internationell konkurrens i denna internationaliserade verksamhet.
Därför vill jag avslutningsvis bara konstatera
att sista ordet i detta drama ännu inte är sagt.
Jag är övertygad om att regeringen och
riksdagen flera gånger får återkomma
till saken. Därför bör också uttalandet
eller egentligen klämmen skärpas.
Arvoisa puhemies! Markkinataloudessa vallitsee kaksi päätekijää:
Ensimmäiseksi, markkinoille pääsyn täytyy
toimia vapaasti ja yhtäläisin ehdoin kaikille.
Toiseksi, markkinoilla kaikilla toimijoilla pitää olla
yhtäläiset kilpailuehdot. Merenkulun alalla EU
ei ole pystynyt harmonisoitiin, vaan jäsenmaat tekevät,
mitä haluavat, viimeksi Ruotsi — tämä ei
ole moittimista vaan toteamus — joka matkustajaliikenteessä on
kovin kilpailijamme.
Liikennevaliokunta osaksi toteaa, ettei Suomi ota käyttöön
täysimittaista tukea matkustaja-alussektorin osalta, koska
sellainen tukiratkaisu kävisi varsin kalliiksi, ja osaksi
pitää Suomelle tärkeänä,
että merenkulku säilyy suomalaisissa käsissä,
jotta koulutuksen ja kokemuksen kautta saavutettu osaaminen ja ammattitaito
ei pääse katoamaan. Mutta viimeistään
silloin, kun Viro, Latvia ja Liettua liittyvät EU:hun,
unionissa täytyy olla yhtäläiset kilpailusäännöt
myös merenkulun alalla. Muuten odottaa villi länsi.
Lakiesitys ei takaa tällaisia sääntöjä.
Sen takia eduskunnan täytyy muotoilla kilpailutilanteeseen
sopeutumisvalmius, ja se tapahtuu lausuman tai, kuten sanotaan,
ponnen muodossa. Mietintöön sisältyvä ponsi
on oikean suuntainen, mutta sitä tulee jalostaa siten,
että sanotaan suoraan, mistä uhka tässä vaiheessa
tulee ja minkälaisiin toimenpiteisiin hallituksen täytyy
ryhtyä. Valiokunnan puheenjohtaja toki selosti ponnen sisällön
tavalla, joka oli rohkaiseva ja rakentava. Kun näin on,
on harkitsemisen arvoista miettiä, pitäisikö toisessa
käsittelyssä ihan suoraan kirjoittaa näkyviin,
mistä on kyse, elikkä sellainen ponsi, jossa sanotaan,
mistä on uhka odotettavissa ja mihin konkreettisiin toimenpiteisiin
hallituksen tulee ryhtyä. Olen sillä kannalla, että näin
pitää tehdä, ja kun vielä valiokunnan puheenjohtaja
itse viittasi tämmöiseen ratkaisuun, lähden
siitä, että hallitusryhmien keskuudesta löytyy
yksimielisyys tämmöisestä menettelytavasta.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tänä iltana tässä asiassa
ovat olleet eniten äänessä rannikkoalueiden
kansanedustajat, mikä on kai aika ymmärrettävää.
Minäkin kuulun niihin, jotka kokevat pettymystä tämän
ratkaisun edessä, enkä jaksa uskoa, niin kuin
ymmärsin edustajatoveri Janssoninkin huomanneen, siihen,
että pelkillä toiveilla, lausumalla toiveita, asiat
olisivat kunnossa. Pelkään pahoin ja olen lähestulkoon
varma siitä, että viimeinen sana ei ole sanottu,
vaan jos tähän asentoon tämä kysymys
jää, kuin näyttää tässä vaiheessa,
hallitus joutuu varmasti hyvinkin nopeasti tulemaan eduskunnan puheille
uudestaan, mikäli halutaan siinä päätavoitteessa
pysyä, että meillä on myöskin
kotimainen matkustajalaivasto olemassa.
Tuossa jo supisimme ed. Janssonin puhuessa — anteeksi
vain — omassakin keskuudessamme siitä, että tämmöinen
ponsiajatus voisi nyt olla tässä kysymyksessä paikallaan,
ponsi, jossa oikeastaan todellakin vähän selvemmin
kuin mietinnön ponnessa kerrottaisiin ulos, mitä eduskunta haluaa.
Täällähän se on puheenvuoroissa
tullut jo aika hyvin esille.
Suomi on saari. Se on lähtökohta, mikä tarkoittaa,
että tässä kysymyksessä Suomen
pitäisi olla oikeastaan vielä itsekkäämmin
liikkeellä kuin ehkä Ruotsin konsanaan. Tietysti
yhden elinkeinon tukeminen suhteessa toiseen elinkeinoon on aina
kysymys, jonka taakse voi mennä varjoon, mutta tilanne,
että Suomi on saari, erottaa mielestäni kuitenkin
liikennekysymyksen monista muista elinkeinoaloista. Tietysti tuen ajankohtainen
syy on kilpailutilanne, jossa meidän lähinaapurimme
on lähtenyt toisenlaiseen ratkaisuun, enkä voi
ymmärtää sitä ajatusta, että me
lähdemme selvästi huonommin ehdoin liikkeelle
kuin lähinaapurimme Ruotsi. Sen käsitän, että suomalaisilla
toimenpiteillä on kiire, mutta epäilen kyllä,
että tämmöinen puolitieratkaisu ei poista
ongelmaa Ruotsiin liputtamisesta.
Jos kysymys on nimenomaan Ruotsista, niin se on harvinaisen
vähän mikään eettinen ongelma
kenellekään meistä. Se ei ole samassa
määrin mikään kysymys kuin Liberian
lippu ja mitä nyt sitten onkin luetteloa olemassa. Me tiedämme, että esimerkiksi
työolosuhteet ja niiden valvonta Ruotsissa ja samoin palkkatasokysymykset
ovat kunnossa. Siinä mielessä se ei kostaudu näille merimiehille,
jotka ovat palveluksessa.
Arvoisa puhemies! Merenkurkun liikenteen osalta asia on jätetty
minun mielestäni todella kellumaan. Niin kuin valiokunnan
kannanotoista nähdään perustelujen osalta,
ollaan kyllä suosiollisella mielellä sen suhteen,
että valtion tulee jatkossakin tukea Merenkurkun matkustajaliikennettä,
mutta kyllä minun mielestäni olisi ollut huomattavan
paljon selvempää kertoa, miten tämä tapahtuu,
suoraan lakipykälässä, ettei tästä tarvitsisi
käräjiä perustaa aina, kun joku määräaika
esimerkiksi menee umpeen. Meillä on nyt kokemusta Merenkurkussa
siitä, miten vaikeata todellakin oli aikaansaada edes tämmöinen
vaatimattoman luokan sopimus ja miten kauan se kesti. Siinä on
niin paljon osapuolia, että se on turhaa energian käyttöä tavallaan
selvässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Harvoin ehkä tulee esiin salissa
tällaista asiaa, jossa hallituspuolueidenkin edustajat
ovat monissa yksityiskohdissa niin paljon samoilla linjoilla kuin
myös opposition edustajat. En nyt koe sitä hirveän
kiusallisena sinällänsä, mutta kyllä se
kertoo, että tämä asia on jäänyt
vähän pureksinnan suhteen puolitiehen. Toivon,
että voisimme vielä jatkokäsittelyn yhteydessä hieman
skarpata eduskunnan kannanottoa.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Jatketaan rannikkokaupunkien kavalkadia.
Liikennevaliokunta pitää mietinnössään
tärkeänä, että merenkulku säilyy
suomalaisissa käsissä. Tämä on
sinänsä mielestäni aivan oikea lähtökohta,
mutta väkisinkin joutuu kysymään, onnistuuko
se nyt tällä kaavaillulla tukipaketilla. Pelkäänpä,
että ajateltu matkustaja-alusten tukitaso jää aivan
liian alhaiseksi, varsinkin kun sitä vertaa muihin EU-maihin,
muun muassa Ruotsiin, Saksaan ja Tanskaan.
Mielestäni meidän on syytä olla huolissamme siitä,
miten Suomen kauppalaivaston ja merenkulkualan työpaikkojen
käy. Merenkulku on Suomelle välttämättömyys,
niin kuin täällä tänään
on moneen kertaan todettu, sillä viennistämme
90 prosenttia hoidetaan merikuljetuksin. Oma itsenäinen
kauppalaivasto on tarpeen myös mahdollisissa kriisitilanteissa.
Tällöin Suomen lipun alla purjehtivat laivat saadaan
välittömästi Suomen valtion määräysvaltaan.
Toki kyllä myönnän sen, että matkustaja-alusten
kohdalla huoltovarmuusnäkökohta ei nyt ole niitä kaikkein
tärkeimpiä, toki sillä on merkitystä.
Meidän on kuitenkin kannettava huolta suomalaisen merenkulun
tietotaidosta. Suomalaisen merenkulun erityinen vahvuus onkin se,
että laivoissamme työskentelevien ammattitaito
on hyvä ja arvostettu kansainvälisestikin. Tämä on seurausta
siitä, että merenkulkualan koulutus on maassamme
korkeatasoista ja koulutuksessa turvallisuusnäkökohdat
ovat vahvasti esillä. Koulutuksessa paneudutaan ilmasto-olosuhteidemme, kuten
talvimerenkulun, asettamiin erityisvaatimuksiin. Myös ympäristökysymyksiin
suhtaudutaan suomalaisissa laivoissa hyvin vakavasti.
Mikäli me haluamme säilyttää kauppalaivaston
oman siniristilippumme alla, me emme voi kovin oleellisesti poiketa
muiden EU-maiden käytännöistä.
Mielestäni merenkulun tuet pitääkin saattaa
vastaamaan EU-komission suuntaviivoja. Vain näin me kykenemme
takaamaan suomalaiselle merenkululle tasavertaiset kilpailuedellytykset.
Vaikka en ole mikään erityinen tukipolitiikan
kannattaja, niin minun mielestäni tässä asiassa
meidän on kyllä syytä tunnustaa realiteetit.
EU-komission vuonna 1997 uudistamat meriliikenteen valtionosuuksien
suuntaviivat ovat purreet itse ongelmaan eli laivojen ulosliputukseen.
Saksassa, missä ensimmäiseksi otettiin käyttöön
näiden suuntaviivojen mukaiset tuet, laivojen ulosliputus
on vähentynyt ja itse asiassa päinvastoin on ollut
halukkuutta rekisteröidä aluksia takaisin Saksan
lipun alle. Näin on kyetty turvaamaan myöskin
saksalaisten merenkulkijoiden työpaikkoja. Muun muassa
Saksa, Tanska ja nyttemmin myös Ruotsi ovatkin ottaneet
käyttöön EU-komission mahdollistamat
täysimääräiset tuet. Suomi on
tässä asiassa jäänyt ikään
kuin puun ja kuoren väliin.
Matkustaja-alusten osalta Suomi aikoo selviytyä ulosliputuksista
tukitasolla, joka vastaisi niitä verotuloja, jotka joka
tapauksessa ulosliputuksessa menetettäisiin. Tukitaso on
noin puolet Ruotsin vastaavasta tukitasosta. Tämän
vuoksi suhtaudunkin hyvin epäillen siihen, pysyvätkö matkustaja-alukset
Suomen lipun alla jatkossa, jos tämä ratkaisu
meillä toteutetaan. Jos ulosliputuksia alkaa tapahtua,
niillä on tietenkin hyvin monia negatiivisia heijastusvaikutuksia
suomalaiseen merenkulkuun ja merimiesten työllisyyteen.
Meillä on jo pitkään luvattu esitystä tonnistoverosta,
ja olisikin ollut toivottavaa, että tämä esitys
olisi ollut käsittelyssä samaan aikaan tämän
tukiasian kanssa. Näin olisi ollut mahdollisuus arvioida
kokonaisvaltaisesti merenkulkumme tulevaisuutta ja mahdollisuuksia
pysyä oman lipun alla.
Arvoisa puhemies! En ole tyytyväinen nyt syntymässä olevaan
ratkaisuun. Kuten jo aiemmin totesin, pitäisi EU-maiden
kyetä tämäntapaisissa asioissa olemaan
samassa rintamassa. Tässä tapauksessa se merkitsisi
yhtenäistä tukitasoa. Ainoastaan tämä takaisi
yhdenvertaiset kilpailumahdollisuudet omalle merenkulullemme. Erityisen
ihmeellisenä pidän sitä, että unionissa
olevat Pohjoismaat eivät ole löytäneet
tässä asiassa yhteistä säveltä.
Valitettavasti näyttää siltä,
että Suomi on se jääräpää,
joka ei halua kulkea muiden kanssa samaa tahtia.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Useissa puheenvuoroissa on ilmaistu huoli
siitä, että merenkulku Suomesta hiipuu tämän
tukipaketin myötä. Itse asiassa kuulun itsekin
siihen porukkaan, joka tätä huolta kantaa. Harmittaa
se, että vaikka tilastot ovat selvästi olleet
nähtävissä myös liikennevaliokunnassa,
asiantuntemusta ei minun nähdäkseni ole sillä vakavuudella
otettu, että se olisi käytäntöön
tuotu.
Yksi asia, mikä valiokunnan mietinnöstä näkyy,
on verovapaa myynti. Verovapaa myynti ei ole aluksen kansallisuudesta
eli sen käyttämästä lipusta
riippuvainen. Minkä tahansa valtion lipun alla purjehtiva
alus on oikeutettu verottomaan myyntiin. Verottomuus ei siten ole
Suomen tai Ruotsin tai minkään muunkaan valtion myöntämää tukea,
vaan kansainvälinen käytäntö,
jota ilman nykymuotoista liikennettä ei lainkaan olisi.
Veroton myynti on välttämätön
edellytys nykytasoisen kuljetusjärjestelmän olemassaololle.
Merenkurkun liikenne on selvä esimerkki siitä,
mihin kehitys johtaa ilman verotonta myyntiä.
Toinen asia, mihin liikennevaliokunnan puheenjohtaja puuttuikin,
on Pohjoismaiden liikenneministereitten, sanotaan nyt, esitys. He
neuvottelevat siitä, että saataisiin kahden kolmen
vuoden aikana EU:sta kokonaan tuet pois. Mielestäni tässä olisi
ollut yksi avain siihen, että olisi nyt maksettu, sanotaan,
240:tä miljoonaa markkaa kaksi kolme vuotta ja sitten luovuttu
kokonaan tuesta tulevan esityksen osoittamalla tavalla.
Kaiken kaikkiaan EU:ssa meriliikenteen valtiontukea koskevat
suuntaviivat ovat hyvät, kun luodaan EU:n jäsenmaiden
aluksille edellytykset kilpailla halvemman kustannustason maiden alusten
kanssa ja poistuu tarve liputtaa EU-maihin rekisteröidyt
alukset niin sanottuihin mukavuuslippumaihin, turvataan eurooppalaisten
merenkulkijoitten työpaikat ja edistetään
heidän työllistymistään, pidetään
yllä merenkulkualan osaamista EU:ssa ja parannetaan turvallisuutta EU:n
aluevesillä liikennöivillä aluksilla — kunnianarvoinen
lista.
Suuntaviivoja on sovellettu melkein neljän vuoden ajan.
Ensimmäiset seurantaraportit ovat osoittaneet, että toimenpiteistä on
ollut hyötyä ja että ne ovat vähentäneet
ulosliputusta sekä luoneet jonkin verran pyrkimystä rekisteröidä aluksia
takaisin EU-valtioihin. Komissio onkin kehottanut kaikkia jäsenvaltioita
pohtimaan, miten valtiontuen suuntaviivojen tarkoittamia mahdollisuuksia
voidaan hyödyntää optimaalisesti kansallisella
tasolla.
Täällä onkin useissa puheenvuoroissa
kerrottu siitä, millä tavalla tämä tukipolitiikka
on sitten lähtenyt Saksan, Tanskan ja viimeksi Ruotsin toimin,
ja nyt ollaan Ruotsin vanavedessä sitten ontuvin askelin.
Sen jälkeen kun Ruotsissa toteutettavien tukitoimien laajuus
ja yksityiskohdat olivat selvinneet, talouspoliittinen ministerivaliokunta
päätti 22.5., että myös Suomen
on ryhdyttävä tukemaan omaa matkustaja-alusliikennettään
noin 240 miljoonan markan vuotuisella tukipaketilla. Lisäksi
ministerivaliokunta uudisti jo kesällä 2000 tehdyn
periaatepäätöksen, jonka mukaan Suomessa
otetaan käyttöön niin sanottu tonnistoverojärjestelmä.
Matkustaja-alusten tukea supistettiin kuitenkin budjettiriihessä elokuussa
noin 168 miljoonaa markkaa. Lisäksi budjettiriihessä päätettiin,
että eduskunnalle annetaan tonnistoverojärjestelmää koskeva
esitys.
Esitetyn tuen on laskettu alentavan varustamoiden työvoimakustannuksia
noin 20 prosentilla. Ruotsissa toteutettuun tukipakettiin verrattuna
erotus on Ruotsin hyväksi yli 30 prosenttia. Kustannusero
Suomen lippua ja Ruotsin lippua käyttävillä vastaavilla
matkustaja-aluksilla on näin ollen vuositasolla yli 21
miljoonaa markkaa Ruotsin hyväksi. On selvää,
että tällainen kilpailutilanne houkuttelee, ellei
suorastaan pakota, varustamot harkitsemaan vakavasti alustensa siirtämistä Ruotsin
lipun alle. Liputus Ruotsiin johtaisi välittömiin
seurauksiin suomalaisten merenkulkijoiden työllisyydessä.
Ensiksikin, Ruotsin uusi nettopalkkajärjestelmä suosii
selvästi Ruotsissa asuvia merenkulkijoita. Ruotsissa asuvan
merimiehen veroprosentti on keskimäärin 25—28
prosenttia. Muualla kuin Ruotsissa asuva merimies taas maksaa Ruotsiin
15 prosentin suuruisen lähdeveron ja esimerkiksi Suomeen
lähdeveron ja Suomen verolainsäädännön
mukaisen veron erotuksen, joka on käytännössä noin
5 prosenttia. Kun muualla kuin Ruotsissa asuva merimies maksaa Ruotsiin vähemmän
veroa kuin Ruotsissa asuva, hänen nettopalkkansa on saman
verran suurempi. Tämä tarkoittaa sitä,
että muualla kuin Ruotsissa asuva työntekijä on
työnantajalle kalliimpi. Onkin selvää,
että varustamot pyrkivät jatkossa työllistämään
niin paljon kuin mahdollista Ruotsissa asuvia merimiehiä.
Toiseksi, siirtyminen Ruotsin lipun alle töihin merkitsee
suomalaisille merenkulkijoille menetyksiä niin ansiotasossa
kuin eläke-eduissakin. Palkat Ruotsin lipun alla ovat alhaisempia
kuin Suomen lipun alla varsinkin nyt, kun kruunun kurssi on huono.
Eläkkeiden osalta muutokset tuntuisivat jo ansaitun eläkkeen
määrän laskemisena sekä eläkeiän
nousemisena. Eläkkeen määrä laskettaisiin
uudestaan takautuvasti 31.12.90 jälkeiseltä ajalta
siten, että eläkekertymä olisi 2 prosentin
asemesta 1,5 prosenttia. Eläkeikä taas nousisi
pääsääntöisesti 65
vuoteen. Mitä todennäköisintä onkin,
että suomalaiset merimiehet eivät tulisi siirtymään
alusten mukana Ruotsin lipun alle, vaan hakeutuisivat töihin
maihin ja muille sektoreille. Tämä taas tarkoittaisi
suomalaisen merimieskunnan huomattavaa vähentymistä.
Tilanne johtaisi varsin nopealla aikavälillä merimieskoulutuksen
alasajoon ja tätä kautta pitkällä tähtäimellä suomalaisen
merimieskunnan häviämiseen.
Melkein 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee yhä edelleen
meriteitse. Suomalaisen tonniston osuus näistä kuljetuksista
on noin 40 prosenttia. Suomen huoltovarmuuden turvaamisen taas on
katsottu edellyttävän sitä, että noin 60
prosenttia kuljetuksista hoidetaan Suomen lipun alla, eli jo nyt
ollaan tilanteessa, jossa olemme alittaneet huoltovarmuudelle asetetun
tason. Suomella ei olekaan varaa menettää enää yhtään osaa
tonnistostaan, oli sitten kyse matkustaja- tai lastialuksista.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Liikennevaliokunta mietinnössään
toteaa, että merenkulun tukipaketti on tarpeellinen, ja
todella tarpeellinen se on, mutta valiokunnan valmistelema paketti
ei kuitenkaan ole riittävä. Meidän on
tarkasteltava tätä kansantaloudellisestakin näkökulmasta
panos—tuotos-ajatuksella: mitä panostamme, jotta
säilytämme työllisyyden ja toisaalta
turvaamme huoltovarmuutemme. Suomalaisten työllisyys on
tänä päivänä jo muutoinkin laskusuunnassa.
On perusteltua edellyttää, että turvataan
näiden ammattilaisten työpaikat merellä.
Merimieskoulutus on ollut korkeatasoista ja tuottanut maailmalle
hyviä merimiehiä. Jotta voimme merimieskoulutusta
jatkaa, me tarvitsemme myös aluksia, joita varten näitä miehiä ja naisia
koulutetaan. Samoin meidän autolauttamme ovat varsin suuria
ravintola-alan työpaikkoja. Myös heidän
työllisyydestään on pidettävä huolta.
Arvoisa puhemies! Elinkeinon tukeminen on perusteltua silloin,
kun on kysymys työllisyydestä ja isoista yhteiskunnallisista
intresseistä. Siksi keskustan vastalauseen mukainen muoto
on se, joka pitää hyväksyä.
Gunnar Jansson /r:
Arvoisa puhemies! 12—13 edustajaa on puhunut samaan
suuntaan ryhmistä riippumatta. Ihmettelen vain tällaisessa
hyvässä hengessä, voiko olla niin, että poissa
olevat tietävät paremmin kuin me, jotka olemme läsnä puhumassa
asiasta. Hämmästelen kauheasti, jos käy
niin, että tämmöisen keskustelun jälkeen
saliin tulee suuri määrä kollegoita,
jotka ovat täysin toista mieltä. Jos näin
on, miten ihmeessä tämä parlamentarismi
sitten toimii? Me olemme täällä kuulleet
kokoomuksesta, keskustasta, kristillisistä, mutta myöskin
hallituskollegoilta, mitä mieltä ainakin he ovat
henkilötasolla. Ihmettelen, kuten sanoin, kauheasti sitä,
voiko suuri enemmistö olla täysin toista mieltä.
Silloin järjestyksen ystävä kysyy, mitä me
täällä teemme.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Tekee mieli vähän olla inhorealisti.
Kai tässä niin kuin muissakin asioissa saattaa
olla niin, että ne, jotka ovat poissa, eivät ole
kiinnostuneet asioista tai heille on ihan yhdentekevää,
kuinka tämmöisessä kysymyksessä lopulta
käy. Jos ajatellaan niitä ponnisteluja, joita
meidän on tässä tehtävä, että meidän
keskustelumme johtaisivat jonkinlaiseen parempaan tulokseen, kyllähän
se on iso urakka. Se on vähän kuin valtamerilaivan
kääntämistä ottaen huomioon
todellakin mittasuhteet, että suurin osa kollegoistamme
on tänään poissa. Mutta älkäämme
silti luovuttako asiassa, ennen kuin on pakko.
Mauri Salo /kesk:
Herra puhemies! Edustajien keskuudessa on jonkin verran turhautumista siitä,
että vaikka valiokunnissa tehdään kuinka hyvää työtä ja
saadaan valiokunnan hyvä lausuma mietintöön
sisälle, se ei tehoa ministeriötasolla. Onkin
syytä nyt tässä yhteydessä kokeilla
sitä, että kun on olemassa ainekset hyvään
ponteen, niin se saatetaan enemmistöllä voimaan
ja katsotaan, kuinka ministeriössä asian suhteen toimitaan,
koska mielestäni on eduskunnan halventamista, jos ei lueta
ponsia, ja varsinkin, jos ne ovat sellaisia, että ne on
syytä yhteisen edun mukaisesti ottaa käyttöön.
Yleiskeskustelu päättyy.