5) Hallituksen esitys laeiksi arvonlisäverolain sekä Ahvenanmaan
maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero-
ja valmisteverolainsäädäntöön
annetun lain 18 b §:n muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Sanon muutaman sanan tästä valtiovarainvaliokunnan
mietinnöstä koskien taide-esineitä ja
taidevälitystoiminnan arvonlisäverotusta. Käytän tämän
puheenvuoron siksi, että tiedän, että varmaan
monille edustajille on tullut kirjeitä, pyyntöjä,
toivomuksia, esityksiä esimerkiksi taidegalleristeilta
siitä, että tämän lain osalta
pitäisi menetellä toisin kuin hallitus on esittänyt
elikkä säätää välitystoiminnalle
alempi verokanta. Haluan sen takia tätä valiokunnan
yksimielistä kantaa tässä lyhyesti selostaa.
Ensinnäkin tämä lakihan on tuloksia
EY-tuomioistuimen vaikuttamisesta Suomen verolainsäädäntöön.
Silloin kun Suomi liittyi EU:hun, Suomi neuvotteli mahdollisuuden,
että taide-esineiden ensimyynnit voidaan suorittaa ilman
arvolisäveroa ja samaten myöskin tämä välittäjän välityksellä suorittama
myynti. Mutta EY-tuomioistuin on sitten myöhemmin todennut,
että tämä on EU-lainsäädännön
vastaista, ja siitä syystä sitten ollaan, voi
sanoa, pakkotilanteessa, jossa on säädettävä 8
prosentin arvolisävero tälle itse taide-esineen
myynnille ja sitten 22 prosentin vero tälle taide-esineen
välityspalvelulle. Eli oikeastaan tässä ei
ole valiokunnalla eikä eduskunnallakaan juuri muita vaihtoehtoja,
jos ei sitten haluta jälleen kerran päätyä EY-tuomioistuimen
tuomittavaksi.
Tosiaankin monenlaisia huolia, murheita ja uhkakuvia niin taiteilijoiden
kuin taidegallerioittenkin osalta on tämän lakiesityksen
käsittelyn yhteydessä tullut valiokunnalle ja
verojaostolle, ja myöskin sivistysvaliokunnan lausunnossa
on niitä todettu.
Näihin huoliin on koetettu vastata tässä mietinnössä ensinnäkin
kirjoittamalla auki arvonlisäverotuksen käytäntöä elikkä korostamalla
sitä, että taide-esineen verotus ja välityspalkkion verotus
ovat erillisiä asioita.
Toiseksi sitten on vielä näitä huolia
hälvennetty sillä, että hallituksen esitystä on
muutettu niin, että taiteilijoiden arvonlisäverokohtelu
helpottuu sillä tavalla, että he eivät
ole kuukausitilitysten piirissä vaan heidän verokautensa
on jatkossa yksi vuosi, samoin kuin tällä hetkellä on
alkutuottajilla eli maanviljelijöillä, joilla
on myöskin tämä vuoden verokausi, kun
kaikilla muilla pienyrittäjillä on yhden kuukauden
arvonlisäverotilitysvelvollisuus.
Kolmanneksi on sitten vielä valiokunta sisällyttänyt
mietintöön lausuman, jossa edellytetään taiteilijoitten
verotuskäytäntöjen edistämistä tämmöisen
taiteilijatilin puitteissa, jotta voitaisiin sitten näitä menoja
ja tuloja jaksottaa paremmin verotusta ajatellen ottaen huomioon
sen, että taiteilijoiden tulot näistä taide-esineistä voivat olla
hyvin jaksottaisia ja satunnaisia suhteessa menoihin.
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana näistä yksityiskohdista
tarkemmin. Tosiaankin yksi keskeisiä muutosvaatimuksia,
joka valiokunnalle esitettiin, oli se, että gallerioiden
välityksen verokannan pitäisi olla myöskin
8 prosenttia eikä 22 prosenttia. Mutta kuten tässä mietinnössä on todettu,
tämä ei yhteisölainsäädännön
puitteissa nyt vain yksinkertaisesti ole mahdollista. Isossa-Britanniassa
on tämmöinen käytäntö,
mutta Iso-Britannia on parhaillaan EY-tuomioistuimen tutkivan silmän
kohteena eli kovin kauaa ei myöskään
siellä voida tätä käytäntöä harrastaa.
Toisaalta sitten valiokunta halusi todeta sen, että galleriatoiminta
on hyvin merkittävää taiteen kannalta
ja myöskin taiteen yleisöjen kannalta, jolloin
on tärkeää toimia sillä tavalla,
että galleriatoiminta, joka on Suomessa hyvin pienyritysvaltaista,
voisi jatkua ja myöskään ei tulisi kilpailuongelmia
toisaalta näitten yksityisten gallerioitten ja taiteilijaliittojen
pitämien gallerioiden välillä ja myöskään
ei kävisi niin, että tämä galleriatoiminta
tai taiteen välitys siirtyisi ulkomailta tehtäväksi
veromuutosten seurauksena. Sen takia valiokunta pitää tärkeänä,
että tämän uuden arvonlisäverokohtelun
vaikutuksia galleriatoimintaan seurataan ja mahdollisiin ongelmiin puututaan
ripeästi. Myöskin kiinnitämme huomiota
siihen, että on tärkeä tiedottaa tämän
lain soveltamisesta mahdollisimman hyvin ja pikaisesti.
Arvoisa puhemies! Muutoksen hallituksen esitykseen valiokunta
tosiaan teki taiteilijoiden verokauden osalta elikkä muutti
sen yhdestä kuukaudesta vuoteen, ja samalla myös
kiirehditään muiden pienyrittäjien osalta
sitä, että tämmöinen vastaava
kevennetty valvontajärjestelmä voitaisiin saada
aikaiseksi. Se sopisi hyvin monille muillekin pienyrittäjille.
Tässä on myöskin eräitä semmoisia
teknisempiä tarkistuksia, joihin ei ole tarpeen tässä yhteydessä puuttua.
Tosiaankin, taiteilijoitten hyvin pitkäaikainen vaatimus
on ollut tämä taiteilijatili tai menovaraus, jossa
he vertaantuisivat jossakin määrin urheilijoiden
verotukseen, ja tätä valiokunta sitten tällä lausunnolla
haluaa vauhdittaa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutamia mielipiteitä tästä laista,
jossa taiteen ensimyynti säädetään
arvonlisäverolle.
On varmasti niin, että me emme voi sille mitään,
että arvonlisädirektiiviä sovellettaessa
taiteen ensimyynnille täytyy säätää arvonlisäverokanta.
On toisaalta luonnollisesti ihan oikein, että tässä tapauksessa
se verokanta on meillä alin käytössä oleva
arvonlisäverokanta eli 8 prosenttia, joka liittyy myös
muihin kulttuurituotteisiin, kuten esimerkiksi kirjoihin.
Pidän myös hyvänä sitä,
että valiokunta on muuttanut taiteilijoiden kohdalla arvonlisäveron tilityskauden
vuodeksi. On oikeastaan symbolisestikin aivan oikein, että taiteilijat
on rinnastettu alkutuottajiin eikä tässä tapauksessa
yrittäjiin. Tarvetta saada taiteilijoille vuoden pituinen
verokausi perusteltiin oikeastaan kahdella tavalla: toisaalta taiteilijan
työn erityisluonteella, jota kuukausittainen arvonlisäveron
ilmoittaminen häiritsisi, ja toisaalta ehkä enemmän
tarkoituksenmukaisuusperusteella eli sillä, että harvat
taiteilijat kuitenkaan kuukausittain myyvät jotain, koska
taiteilijan tuotannon kausi saattaa olla esimerkiksi niin, että joka
toinen vuosi valmistetaan näyttely, josta sitten myydään
taidetta.
Oma lukunsa on tietenkin ed. Aulankin mainitsema asia, että itse
asiassa monet elinkeinonharjoittajat tai pienyrittäjät
kaipaisivat itselleen hieman pidempää arvonlisäverokautta
kuin kuukausi.
On myös hyvä, että valiokunta on
liittänyt mietintöönsä näkemyksen,
että arvonlisäveron muutoksen vaikutusta galleriatoimintaan
tulee seurata. Myös oma käsitykseni selkeästi
on se, että ei tässä ollut mitään
muuta vaihtoehtoa edes kulttuuripoliittisista syistä kuin
laittaa myynnin välityspalvelulle eli gallerioille 22 prosentin
arvonlisäverokanta. Mutta koska galleriat selkeästi
tekevät myös kulttuuripoliittisesti tärkeää työtä,
gallerioihin pääsyhän ei tyypillisesti
maksa mitään, on ikään kuin
kulttuuripolitiikan kannalta syytä seurata, miten galleriakenttä kehittyy,
ja sitten ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin, mitä ne sitten
lienevätkään, jos tästä on
huomattavaa haittaa.
Eräs yksityiskohta, josta esimerkiksi Taiteilijaseura
kiitti hallitusta, oli se, että toisin kuin esimerkiksi
tällä hetkellä Ruotsissa taiteen piiriin eli
sen piiriin, mitä on taide tämän lain
mukaan, on otettu mukaan myös valokuvat, jotka täten saavat
tämän alimman arvonlisäverokannan eivätkä joudu
mihinkään ylempiin luokkiin.
Ihan lopuksi olisin todennut, että kun täällä jokin
aika sitten keskusteltiin taidepoliittisesta ohjelmasta ja käytiin
ajankohtaiskeskustelu taidepolitiikasta, siinä yhteydessä pikemminkin
tuli esiin tarpeita parantaa kulttuurin rahoitusta. Itse asiassa
ed. Sirpa Pietikäisen johtama työryhmä, joka
on luonnostellut taidepolitiikan tulevia suuntauksia, oli sitä mieltä,
että kulttuurin rahoitus pitäisi nostaa 0,2 prosentista
bkt:sta 0,4:ään. Siinä yhteydessä kukaan
tuskin ajatteli, että kulttuuripoliittisesti erityisen
hienoa olisi, että saisimme taiteelle arvonlisäveron,
mutta koska tämä nyt on ikään
kuin EU-säädösten mukaan välttämätöntä,
tämä tulisi ottaa huomioon silloin, kun keskustellaan
kulttuuripolitiikasta ja ylipäätänsä kulttuurin
valtiollisesta rahoituksesta.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Aula varsin perusteellisesti esitteli
tämän asian ja mielestäni avasi varsin
hyvin tämän kokonaisuuden eli kertoi sen, että olemme
tietyllä tavalla harmonisoimassa meidän toimintojamme jälleen
kerran EU:n kanssa ja tästä johtuen on syntynyt
hyvin paljon epätietoisuutta eri toimijoiden keskuudessa
arvonlisäverovelvollisuuteen liittyvistä kysymyksistä.
Ennen kaikkea vielä, niin kuin todettiin, kaksi kysymystä oli
yli muiden eli taiteilijoiden alv:n ilmoitusvelvollisuus ja siihen
liittyvä ilmoitustaajuus, joka nyt korjataan tässä yhteydessä vuoden
pituiseksi vaihtoehdoksi, joka on vaihtoehtona tässä olemassa,
ja toisaalta gallerioiden erityinen asema.
Gallerioiden osalta voisi todella todeta, että ne tekevät
merkittävää työtä ja
ovat paikkoja, joissa myöskin suomalaiset taiteilijat erityisen
hyvin pääsevät esille. Tämän
takia olemme kirjanneet mietintöön seurantavelvoitteita
asian osalta. Todella olisi surullista, mikäli tämä toiminta
esimerkiksi ajautuisi Viroon tai Saksaan, joissa myöskin
galleriatoimintaa pyöritetään ja kauppaa
tehdään.
Tämän takia on ollut hyvä havaita
se, että yhteisölainsäädäntö kuitenkin
edellyttää tietyn tyyppistä konseptia
ja sen mukaisesti tämä 22 prosentin arvonlisäverokanta
gallerioille on tässä yhteydessä pakollinen
meilläkin toteuttaa. Uskon, että Iso-Britannia
omalta osaltaan seuraa perässä tämän
asian osalta, jolloin käytäntö on yhtenäinen
EU-maissa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta valiokunta, tässä tapauksessa
verojaosto, teki hyvää työtä tämän
asian osalta. Täytyy sanoa, että tämän
asian käsittelyn yhteydessä kyllä sai
hyvin paljon sivistystä siitä, mitä on
taiteilijoiden työ ja millä tavalla galleriat
toimivat.
Luulen niin, että nämä muutokset,
joita nyt valiokunta esittää, ovat hyvin perusteltuja.
Se, mihin jaoston puheenjohtaja Kantalainen viittasi, on myöskin
hyvin tärkeätä, että seurataan,
miten tämä toiminta etenee. Kyllä tässä kieltämättä sellainen
uhka oli ja on näköpiirissä, että jos
ei mitään tehdä, silloin tämä toiminta
siirtyy esimerkiksi Viroon.
Yleiskeskustelu päättyy.