6) Lakialoite laiksi ehdollisen ajo-oikeuden kokeilemisesta
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Alkoholilla aloitettiin tämä täysistunto
tänään, ja nyt puhutaan siitä,
miten alkoholista aiheutuvia haittoja voidaan ehkäistä liikenteessä.
Lakialoitteeseeni ehdollisen ajo-oikeuden kokeilemisesta, jonka
allekirjoitti kaikkiaan 128 kansanedustajaa, on suhtauduttu erittäin
positiivisesti liikennevaliokunnassa. Kaikki asiantuntijat ovat
joko kannattaneet tai suhtautuneet myönteisesti alkolukon
käyttöön rattijuopumuksen ehkäisemisessä.
Alkoholista on tullut suuri turvallisuusriski liikenteessä,
ja suuremmaksi se entisestään nyt tulee, kun alkoholiverotuksen
keventämisen johdosta alkoholia tullaan käyttämään
entistä enemmän. 90-luvulla on kuollut liikenteessä 20
prosenttia enemmän ihmisiä alkoholin takia kuin edellisellä vuosikymmenellä.
Pelkkä kortin vieminen ei auta, eihän ajamiseen
korttia tarvita. Tarvitaan järeämpiä toimenpiteitä.
Paras olisi, niin kuin jotkut kansanedustajat täällä ovat
sanoneet, että vietäisiin auto kokonaan pois rattijuopolta,
mutta se ei tietenkään ole vielä mahdollista,
joten on keksittävä muita tehokkaita keinoja.
Arvoisa puhemies! Haluaisin joihinkin valiokunnan kannanottoihin
tehdä muutamia huomioita.
Liikennevaliokunnan mietinnön perusteluosassa sanotaan
muun muassa, että alkolukon turvallisuusvaikutuksista ei
ole luotettavaa tutkimustietoa. Suomen oloista ei ole tutkimustietoa tietenkään
vielä olemassa, mutta esimerkiksi Ruotsista on. Sieltä on
tullut väliaikaisraportti, joka on myöskin löydettävissä Internetistä. Myöskin
Kanadassa turvallisuusvirasto on julkaissut best practices -ohjeet,
joihin on koottu tähänastisia kokemuksia.
Kanada muutenkin olisi ihanteellinen maa, johon Suomea voisi
verrata, koska Kanadan olosuhteet ovat aika saman kaltaiset. Se
on harvaanasuttu, hyvin laaja, pitkät etäisyydet,
sääololtaan myöskin aika samanlainen,
kylmä talvi, ja sitten on vielä vähän
joukkoliikennettä. Kuulin myöskin tänään,
että Alankomaissa valmistellaan parhaillaan alkolukkoa
koskevia lisäyksiä, jotka sitten liitetään
heidän omaan tieliikennelakiinsa, joten alkolukon käyttö laajenee
entisestään eri maissa.
Valiokunnan kannanotoissa selostetaan, miten oikeusministeriö on
kiinnittänyt huomiota siihen, että kaikilla kuljettajilla
ei ole samanlaisia taloudellisia mahdollisuuksia osallistua tähän alkolukkokokeiluun.
Yhdenvertaisuusongelma on ministeriön mielestä syntynyt,
nimittäin alkolukon kustannuksista vastaisi kokeiluun osallistuva
kuljettaja itse. Tähän voisi todeta, että mitä laajemmaksi
alkolukon käyttö tulee, niin tietenkin sitä halvemmaksi
se tulee. Kun tekniset edellytykset paranevat, niin tietenkin teknisen
kehittymisenkin kautta alkolukko tulee halvemmaksi. Ovathan muutkin
tekniset laitteet, kuten esimerkiksi tietokoneet, tulleet paljon
halvimmiksi. Voi vielä mainita sen, että tällä hetkellä alkolukon hinta
lähentelee autoradion hintaa. Autoradiohan on sellainen
laite, johon köyhemmälläkin on varaa.
Jos vielä oikein provosoi, niin voisi sanoa, että jos
on varaa ostaa viinaa, niin kyllä on varaa myös
alkolukkoon.
Valiokunnan kannanotoissa pidetään ongelmana
myös sitä, että alkolukkokokeilu on alueellisesti
rajattu. Valiokunta on miettinyt, tuleeko siitä perustuslaillinen
ongelma. Kuitenkin voisi miettiä sitä, että kun
muun muassa Ruotsissa ja Kanadassa tämä on onnistunut,
niin miksi ei Suomessa. Tietenkin olisi hyvä, että alkolukkokokeilu
koskisi koko maata, mutta se ei nyt olisi mahdollista kuitenkaan.
On paljon muitakin asioita, joissa on tehty alueellisia kokeiluja.
Alkolukkolain idea on se, että se ei ole mitenkään
pysyvä laki, vaan se olisi määräaikainen,
ajallisesti siis rajoitettu, jolloin siitä ei varmasti
tulisi perustuslaillista ongelmaa.
Lisäksi mainitaan perusteluissa, että ei ole
tarpeeksi hyvin määritetty osallistujien sopivuus
ja osallistumisen esteet tähän alkolukkokokeiluun, mutta
kuitenkin lakialoitteessa mainitaan selvästi, että kokeiluun
osallistumisen esteinä ovat huumeitten käyttö ja
alkoholiriippuvuus.
Arvoisa puhemies! On hyvä ja välttämätöntä, että valiokunta
on tehnyt lausumaehdotuksensa, jonka mukaan hallituksen tulee selvittää mahdollisuudet
vähentää rattijuopumuksia esimerkiksi alkolukkoa
hyväksikäyttäen. Tämä lausumaehdotus,
kun se hyväksytään, velvoittaa ministeriä toimimaan
asian eteenpäinviemiseksi. Ministeri Kimmo Sasi onkin suhtautunut
asiaan erittäin myönteisesti, ja olen varma siitä,
että hän vie asiaa eteenpäin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Omakin nimeni tässä aloitteessa
on. Mietin siinä vaiheessa, kun nimiä kerättiin,
miten tämä alkolukko, ajonestolaite, tekniikkana
voisi toimia. Yhä edelleenkään en ole
ihan varma, miten tämä toimisi. Tekniikkaahan
pystyy aina huijaamaan. Jos on laite, jolla puhalletaan siihen alkolukkoon
puhdasta ilmaa, niin todennäköisesti lukko aukeaa
ja kaveri hengittelee sitten viinahöyryjä avonaisesta
ikkunasta ulos. Todennäköisesti tämä laite
ei ole semmoinen laite, jotta kun laittaa ikkunan auki, niin kone
pysähtyy välittömästi, jolloin
se olisi aika hurja laite. Mietin jatkotekniikkaa, jotta siinähän
pitäisi olla, kun on nämä uudet Nokia-puhelimet,
näyttöpuhelimet, siinähän pitäisi
olla melkein kuin vahtilaite siinä kuljettajalla lisänä, jolloin
heti, kun kaveri on starttaamaan menossa, aukeaa puhelin, jolloin
poliisilaitokselta voi nähdä suoraan, puhaltaako
kaveri oikeasti siihen lukkoon, ja sitten vasta kone lähtee
käyntiin.
Tiedän, jotta tämä tekniikkana on
aika mutkikas ja vaikea. Sinällään minusta
on hyvä, että tätä ongelmatiikkaa,
mitä tässä on esitetty, tutkitaan, myös
tämän alkolukon osalta, koska itselle tämä on
sillä tavalla tuntematon väline, vaikka aloitteen
tehnyt edustaja esittelikin semmoista esitettä, jossa tätä alkolukkoa
aikanaan joku firma markkinoi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhtyen vähän ed. Esa
Lahtelan pohdiskeluun, monia ongelmiahan tässä asiassa
on olemassa. Mutta pidän aika lailla erikoisena, että liikennevaliokunta
on sen näin kevyin perustein hylännyt ja sillä sanamuodolla
nimenomaan, että hylännyt. Kyllä täytyy
sanoa, että kaikkien näitten eteen, jotka pikkuhiprakassa
ajelevat taikka vastaavasti, niin kuin nyt todetaan, että 0,5
on pikkuhiprakka olemassa joillakin jo, pitäisi tehdä sellaisia
toimenpiteitä, missä näiltä ongelmilta
vältyttäisiin. Siinä mielessä pidänkin
nähtävänä, että tässä sisältöä pitäisi
ehkä tulevaisuudessa jalostaa niin, että tämä olisi
yksi tuomion välimuoto olemassa: joko ikuinen ajokielto
taikka sitten ajella tämän lukon kanssa ja mieluummin vielä niin,
että ei saisi koko auton ympäristössä olla
alkoholin tuoksua eikä muutakaan paheellista olemassa.
Silloin tämä ajo aina estyisi, ja sitten vielä tarkkailut,
niin kuin ed. Esa Lahtela tässä asiassa totesi,
niin ehkä tästä hyvä tulee.
Toivottavasti valiokunnan syvä käsittely ja lausuma tässä asiassa
johtaa joskus toimenpiteisiin.
Pidän vain suurena huolena sitä, että ministerit
vaihtuvat. Kuinkahan mones liikenneministeri tässä asiassa
sitten on joskus olemassakaan, ennen kuin tämä toteutuu?
Mutta kun oikeusministeri on paikalla, ehkä saamme vielä kuulla vastauksen
siihen, mitä tämän asian eteen tulee tapahtumaan
ja käymään. Toisaalta epäilisin niin,
olisivatko tässä olleet väärät
allekirjoittajat. Epäilen, että jos liikennevaliokunnan
jäsenistä joku olisi ollut tässä ensimmäisenä allekirjoittajana,
niin tämä olisi saattanut tulla jopa hyväksyttyä pikavauhtia.
Herra puhemies! Kun täällä selvä lausuma
on olemassa, niin toivottavasti nyt sitten ministeriössä virkamiehet
ryhtyvät panemaan toimeksi, ja kun eduskunta tämän
hyväksyy, niin eduskunnan tahtoa ryhdytään
kunnioittamaan tässä asiassa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minäkin allekirjoitin
tämän aloitteen. Minusta on erittäin
positiivista se, että ed. Vahasalo oli aktiivinen ja on
aktiivinen tämän asian osalta. Vastoin kuin ed.
Seppo Lahtela, mielestäni valiokunta on perehtynyt tähän
aika perusteellisesti eikä ole kevyin perustein tätä lakialoitetta
sivuuttanut ja käsitellyt. Sitä jo puoltaa se,
että täällä on selkeä lausuma
olemassa. Kyllä itsekin aprikoin sitä, onkohan
nyt olemassa teknisiä valmiuksia siihen, että tämä järjestelmä otetaan
käyttöön.
Kun täällä valiokunta on pohdiskellut
sitä, syntyykö tästä rajauksesta
jotain perustuslaillisia ongelmia, en minä oikein sitä jaksa
uskoa. Tosin oikeusministeri Koskinen tietysti tämän
puolen tuntee ja voi meitä siitä valaista. En
minä usko sitä, että syntyy tällaista
ongelmaa, jos on kysymys kokeilusta, joka rajataan tietylle alueelle.
Toisaalta, kun puhuin näistä teknisistä ongelmista,
se ei liittynyt oikeastaan tähän laitteeseen. Kyllä se
varmasti, ed. Esa Lahtela, sillä tavalla on, että maailmassa
on paljon monimutkaisempiakin laitteita keksitty kuin tämä ajolukko.
Kun kokemuksia on siitä, miten se on toiminut, kyllä minä uskon,
että teknisesti tämä laite on sen kaltainen,
että tämän kaltaisia probleemeja, mitä ed. Esa
Lahtela täällä kuvasi, jotka tietysti
ovat hyvin vakavia ja otettava sinänsä huomioon,
ei kuitenkaan synny.
Tämä lausuma minunkin mielestäni
edellyttää sitä, että nyt tätä asiaa
valmistellaan. Voipa olla niin, että seuraavien vaalien
jälkeen on vielä aktiivisempi viestintä-
ja liikenneministeri, joka vie vielä ponnekkaammin kuin
ministeri Sasi tällä hetkellä veisi esimerkiksi
tätäkin asiaa eteenpäin.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Seppo Lahtela ja Laitinen pitivät
hyvät puheenvuorot. Kysyisinkin nyt ministeri Koskiselta,
kun täällä viitattiin tähän
perustuslailliseen ongelmaan, onko sitä vai eikö sitä ole.
Haluaisin kuulla siitä.
Täytyy vielä todeta ed. Esa Lahtelalle, että kyllä minä ihailen
teidän luovuuttanne, luovaa ajatteluanne. Tämä laite
on kuitenkin tehty niin vaikeaksi ohittaa, että huijausyritykset,
joita siihen kohdistuu, kyllä rekisteröityvät,
ja sitten viranomaiset ryhtyvät tiettyihin toimenpiteisiin. Monissa
maissahan tämä on toiminnassa nyt jo ja siitä on
erittäin hyviä ja positiivia kokemuksia, ja sen
käyttö sen kuin vain laajenee muuallepäin.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatin tätä ed. Vahasalon
tekemää lakialoitetta ihan jo senkin takia, että näin,
että ed. Vahasalo oli perehtynyt tähän
asiaan. Kun meillä on tiedossa, että on käytössä jo
tämän kaltainen käytäntö,
että on kokemuksia siitä, olisin todella toivonut,
että asiantuntijat olisivat päässeet
toisenlaiseenkin lopputulokseen kuin mietinnön myötä on
päästy, että asiaa selvitetään.
Sekin toki on myönteistä, että nähdään
tämän asian vakavuus, niin kuin täällä selkeästi
annetaan ymmärtää, että kaikki
on tehtävä rattijuopumuksen vähentämiseksi.
Siinä tarvitaan tehokkaita toimenpiteitä, niin
kuin mietinnön kannanotoissa sanotaan.
Kun valiokunta katsoo, että vielä pitäisi
tehdä lisää selvityksiä ja vähän
katsoa, mitä EU-maissa on, olisin tässä toivonut
vähän enemmän luovuutta ja rohkeutta,
että olisi lähdetty Suomessa kokeilemaan, kun
on kerran selvät faktat ja mahdollisuudet olisi ollut tätä laitetta
kokeilla ja katsoa, miten selkeitä arvioita siitä kokeilusta
saadaan, miten se laajemmin käytäntöön
on otettavissa. Todella toivon, että seuraavassa hallituksessa
tulee hallituksen taholta tämän kaltainen esitys,
että saadaan rattijuopumusta vähennettyä ja
ennen kaikkea poistettua. Liikenteessä ei alkoholin kuulu
olla lainkaan kuvioissa mukana. Kaikki on tehtävä niin,
että alkoholia ei käytetä ja liikenteessä voidaan
turvallisesti olla.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ehkä yksi näkökohta,
joka tässä keskustelussa ei ole ollut esillä,
on, että voitaisiin tietysti lähteä muunkinlaisella
avauksella liikkeelle kuin alueellisella kokeilulla, esimerkiksi
liittää tämä ammattikuljettajien,
siis henkilö- tai tavaraliikenteen, taksikuljettajien,
ajokieltojen jälkiseuraamukseksi. Siinähän
olisi sitten myös työnantajilla intressiä toteuttaa,
kun se olisi samalla jatkuvaa valvontaa, että ollaan ajokunnossa
silloin, kun rattiin tartutaan. Esimerkiksi lautoilta poistuttaessa
ilmeisen tahattomia rattijuopumustapauksia usein ilmenee, joissa
ammattikuljettajat joutuvat rattijuopumusrikoksen rangaistuksen
kohteiksi. Tällaisiin olisi hyvä kytkeä juuri
alkolukon käyttäminen.
Tässä viitatut ongelmathan enemmän
koskevat juuri sitä, että olisi osassa maata toisenlainen systeemi
kuin muualla, ja näihin kokeilujen ongelmiinhan perustuslakivaliokunta
on eri yhteyksissä myös nuorisorangaistuksen osalta
toistuvasti kiinnittänyt huomiota. Mutta en pidä sitäkään
poissuljettuna, että myös tällainen yleinen alkolukkojärjestely
osassa maata toteutettaisiin, jos se teknisesti vauhdittaisi sen
käyttöönottoa, mutta varmasti kaikkein
nopeimmin se olisi erityisryhmien ajokuntoisuustestauksessa käyttöönotettavissa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Johannes Koskinen otti uuden näkövinkkelin
tähän asiaan. Totta, miksei sitä voi
niinkin ajatella. Pääasia mielestäni
olisi se, että tälle asialle saataisiin vauhtia
ja potkua, että se menisi jollain tavalla eteenpäin.
Kun saadaan yksi osa liikenteeseen tämän asian
suhteen, sitten se laajenee. Tässä lakialoitteessa
kuitenkin on osallistujat rajattu sillä tavalla, että tässä ei
ammattikuljettajia oteta lainkaan huomioon. Heidät on rajattu
ulos. Mutta todellakin tämä myöhemmissä vaiheissa
voidaan laajentaa myöskin ammattikuljettajiin. Ministeri
Koskinen menisi toisin päin tämän asian
suhteen, mutta hyvä sekin on.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vahasalo sanoi sen, minkä aioin
sanoa, että lakialoitteessa lähdettiin näin,
mutta nyt, kun tässä edellytetään
hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin, mielestäni
näkökulma, jonka ministeri Johannes Koskinen nosti
esille, voisi tässä jatkovalmistelussa olla, jos
se käännettäisiinkin toisin päin
eli ensisijaisesti ammattiautoilijoiden osalta lähdettäisiin
tätä järjestelmää kokeilemaan.
Voi olla, että asia itse asiassa etenisikin nopeammin, ja
voisi olla niin, että se tulisi laajempaan käyttöön
sitä kautta nopeammin kuin jonkin rajatun kokeilun kautta.
Minusta tämä on semmoinen näkökulma,
mikä pitää jatkovalmistelussa huomioida.
Keskustelu päättyy.