10) Laki Suomen Pankista annetun lain muuttamisesta
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen, joka koskee Suomen
Pankista annetun lain muuttamista. Lakiehdotuksessa ehdotetaan muutettavaksi
Suomen Pankista annettua lakia siten, että eduskunta valitsee
Suomen Pankin pääjohtajan eli johtokunnan puheenjohtajan
ja pankkivaltuusto nimittää johtokunnan muut jäsenet.
Kaikki me tiedämme, miksi tämä lakialoite
on tehty, Suomen Pankin johtokunnan nimityksestä kun tuntui
jossain vaiheessa tulevan jokavuotinen uutistapahtuma ja kansanhuvi.
Suomen Pankki toimii perustuslain mukaan eduskunnan takuulla ja
hoidossa. Eduskunta valitsee myös pankkivaltuutetut valvomaan
Suomen Pankin toimintaa. Tämän vuoksi olisi täysin
loogista, että johtokunnan nimitysvalta jaettaisiin eduskunnan
ja sen valitseman valtuuston kesken.
Hallitus puolestaan aikoi antaa pankkivaltuustolle ainoastaan
vallan määrätä pankin johtokunnan
jäsenten lukumäärästä.
Tämä on mielestäni ristiriidassa nykyisen
perustuslain kanssa. Tälle kannalle asettui myös
perustuslakivaliokunta jo vuonna 1997. Perustuslakivaliokunta totesi muun
muassa seuraavaa: "- - perustuslain vaatimusta Suomen Pankin toimimisesta
eduskunnan hoidossa tukisi, jos eduskunnan valitsema pankkivaltuusto
nimittäisi pankin johtokunnan jäsenet."
Suomen Pankin yleinen asema on muutenkin heikentynyt Euroopan
talous- ja rahaliiton kolmannen vaiheen myötä.
Näin olemmekin nyt tilanteessa, jossa perustuslain vaatimus
Suomen Pankin toimimisesta eduskunnan takuulla ja hoidossa ei tällä hetkellä toteudu
tyydyttävällä tavalla. Lakialoitteeni
on vuonna 2000 voimaan astuneen perustuslakiuudistuksen tavoitteiden
ja hengen mukainen. Tämän uudistuksen tavoitteenahan
oli hallitusjärjestelmän parlamentaaristen piirteiden
vahvistaminen ja eduskunnan valtaoikeuksien lisääminen.
Saman perustuslain mukaan presidentin nimitysvallan piiriin tulisi kuulua
vain sellaisia virkoja, joita koskevan nimitysvallan osoittaminen
presidentille on perusteltua presidentin valtiosääntöisen
aseman tai hänelle kuuluvien tehtävien vuoksi
taikka asianomaisen viran riippumattomuuteen liittyvistä tai muista
vastaavista erityissyistä. Nykyisin voimassa olevalle nimitysvallalle
ei siis perustuslain tarkoituksen kannalta löydy hyväksyttäviä perusteita.
Nimitysvallalle ei myöskään jäsenen viran
riippumattomuuteen liittyviä syitä ole.
Lakialoitteessa siis ehdotetaan, että johtokunnan puheenjohtajan
valinta siirretään tasavallan presidentiltä eduskunnalle
ja muiden johtokunnan jäsenten nimitysvalta pankkivaltuustolle. Lakialoitteeseen
liittyvät tarkemmat perustelut ja nimitysvallan muutosta
puoltavat, erittäin perusteellisesti laaditut seikat ovat
luettavissa itse lakialoitteesta. Aloitteen tarpeellisuutta korostaa lisäksi
se, että sen on minun lisäkseni allekirjoittanut
65 muuta kansanedustajaa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tämä asia oli eduskunnan
evästysten mukaisesti esillä hallituksen iltakoulussa joitakin
viikkoja sitten. Siellähän päädyttiin
laveampaan toimeksiantoon, että pitää valmistella sitten
esitys, jossa hiukan avarammin katsellaan koko Suomen Pankin johtamisjärjestelmää.
Nyt on muutaman vuoden kokemukset Emu-aikaisesta elämästä Suomen
Pankissa osana Euroopan keskuspankkijärjestelmää.
Sitä kokemusta voidaan käyttää hyväksi,
kun mietitään, mikä olisi sitten sopiva
hallintomalli, joka myös täyttää tämän
eduskunnan takuulla ja hoidossa -vaatimuksen.
Jos katsotaan muiden maiden keskuspankkeja, siellähän
on yleinen malli sen kaltainen, että ei ole tällaista
kollegiotyyppistä johtokuntaa vaan pääjohtaja
ja ehkä varapääjohtaja tai millä nimikkeillä sitten
ovatkin nämä sektorivastuulliset johtajat. Voidaan
kysyä, onko meilläkään enää perusteita
kollegiotyyppiseen johtokuntaan sen jälkeen, kun se varsinainen
päätösvalta Euroopan keskuspankkijärjestelmässä henkilöityy Suomen
Pankin pääjohtajaan Euroopan keskuspankin neuvoston
jäsenenä. Tämä pitää avarasti miettiä.
Samassa yhteydessä tulee pohdittavaksi myös se,
pitääkö tätä tuloutusjärjestelmää muuttaa Suomen
Pankin voittovaroista valtion budjettiin, kun nyt esimerkiksi tämän
niin sanotun seigniorage-tulon, setelikannan tuottaman korkotuoton, osalta
voidaan arvioida, minkä suuruisena se jatkossakin tulee
Suomen Pankin osalle Euroopan keskuspankilta. Tämän
kaltaiset seikat on syytä yhdessä selvittää.
Sen takia annettiin hiukan laveampi toimeksianto. Varmaankin sitten
seuraavan vaalikauden alkupuolella tätä asiaa
koskeva esitys tulee sekä hallitukseen että eduskuntaan puitavaksi.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on aihetta sanoa, että tuntuu
täysin käsittämättömältä,
että hallituksessa edes vakavasti on keskusteltu sen kaltaisen
hallituksen esityksen antamisesta eduskunnalle, joka hallituksella
oli valmiina annettavaksi. Olen erittäin pahoillani hallituspuolueen
edustajana, että niin naiivilla tasolla olevia esityksiä edes
vakavasti aiotaan eduskuntaan tuoda. Tässä mielessä on
hyvä, että viime vaiheessa hallitus peruutti tuon
esityksensä.
On sitten aivan toinen asia, mikä vaikutus näillä seikoilla,
joista ministeri Koskinen viittasi pariin seikkaan, voitonjakoon
ja kollegiaaliseen hallintotapaan, on siihen tapaan, jolla johtokunta tulee
nimitettyä tai jolla pankin pääjohtaja
tulee nimitettyä. Viittaan esimerkiksi siihen, että olen ymmärtänyt
poliittisessa kentässä kohtuullisen laveasti ajateltavan
niin, että on hyvä, että Suomen Pankin
arvioita sisäisesti tehtäessä siinä voidaan
ottaa erilaisia näkökantoja huomioon rahapolitiikan
rinnalla, ei pelkästään rahapoliittisia vaan
myöskin (Puhemies koputtaa) muita näkökantoja.
Sen vuoksi myöskin hieman vierastan sitä, että siitä tulisi
pelkästään pääjohtajavirasto.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ministeri Koskiselle, että olen
pettynyt hallituksen käyttäytymiseen tässä asiassa
siinä mielessä, että kun talousvaliokunnassa
käsittelimme tätä asiaa syksyllä,
niin talousvaliokunnan tahto oli juuri sen suuntainen, että hallitus
tuo tämän vuoden aikana eduskunnalle esityksen
Suomen Pankin johtokunnan nimityspolitiikasta ja sen lisäksi
laajemman esityksen, niin kuin äsken kerroitte, eli teidän
esityksenne oli mielestäni ihan oikean suuntainen. Kun
olette, ministeri Koskinen, valtioneuvoston jäsen, ettekö te
voi vaikuttaa siihen, että tämä esitys
tuotaisiin vielä tälle vanhalle eduskunnalle käsittelyyn?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Aikataulu ei oikein sitä salli.
Mutta varsinaisesti vastaisin pankkivaltuuston puheenjohtajalle
ed. Kanervalle: En suinkaan tähdännyt eikä tuossa
hallituksen keskustelussa tähdätty pääjohtajan
aseman vahvistamiseen, vaan että otettaisiin huomioon se,
mikä Euroopan keskuspankkijärjestelmän
mukanaan tuoma muutos on ollut. Yksi mallihan olisi esimerkiksi
se, että eduskunta, sen pankkivaltuusto, valitsisi nämä varapääjohtajat
ja sitten pääjohtaja olisi ainoa, joka menisi
valtioneuvostoon ja mahdollisesti presidentin tasolle nimitettäväksi. Tässä mahdollistuisi
myös se, että pankkivaltuustolle voisi siirtyä enemmän
myös toimivaltuuksia tavallaan tältä nykyiseltä johtokunnalta, jos
siirryttäisiin kokonaan toisen tyyppiseen jakoon Suomen
Pankin ylimmän johdon järjestelyissä.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Sille on logiikkansa olemassa, että pääjohtaja
valittaisiin eduskunnan toimesta, ja sille on logiikkansa olemassa,
että pääjohtaja valittaisiin valtioneuvoston
toimesta. Molempiin löytyy hyvin looginen peruste, toinen
perustuslaista, sille, että valinta tehtäisiin
parlamentissa, ja toinen on valtioneuvoston rooli ja valta Euroopan
unionia koskevissa asioissa, joka perustelisi sitä, että pääjohtajan
nimitys olisi valtioneuvostolla.
Arvoisa ministeri, minun on erittäin vaikea löytää mitään
muuta logiikkaa kuin presidenttikeskeinen instituutio sille, että tässä nimitysasiassa
presidentillä olisi tämän kaltainen,
selkeästi edellisen perustuslain aikainen nimitysoikeus pankin
pääjohtajaa nimitettäessä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Niin kuin totesinkin edellisessä vastauspuheenvuorossani, sanoin
"ja mahdollisesti presidentille", en pitänyt sitä mitenkään
välttämättömänä enkä edes suositeltavana.
On siis avoin kysymys, missä toimeenpanovallan puolella
siinä tilanteessa nimitysvalta lopullisesti olisi.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomen Pankin johtajanimitykset olivat
viime vuoden lopulla aikamoista sirkushuvia. Se ei enää täyttänyt
hyvän hallinnon edellytyksiä. Tämän
johdosta talousvaliokunta kuulikin pankkivaltuustoa ja koko Suomen
Pankin johtajistoa tarpeesta lain muutokseen. Kävi ilmeiseksi,
että lain muutos on tarpeellinen, mutta kuitenkin valiokunnan
mietintö vesittyi loppulausuman osalta ja jäi
ilmaan käsitys siitä, että hallituspuolueet ovat
sopineet, että lain muutosesitys eduskunnalle tuodaan.
Kuitenkaan sitä ei ole tuotu.
Ed. Kuosmasen lakialoite on sen sisältöinen kuin
talousvaliokunnassa käyty keskustelukin edellyttäisi
sen olevan. Nyt on vain kysymys siitä, miksi taas kerran
siirretään asioita eteenpäin seuraavalle
eduskunnalle, seuraavia nimityksiä odottaen. Tässä meidän
on kuitenkin mielestäni eduskunnassakin pyrittävä tietynlaiseen
johdonmukaisuuteen, ja kun kerran on havaittu uudistustarve, niin
tämä esitys, jonka mukaan eduskunta valitsee pääjohtajan,
josta käytetään nimitystä johtokunnan
puheenjohtaja, ja pankkivaltuusto valitsee ja nimittää johtokunnan
jäsenet, on ihan looginen, ja tässä päästään
lähemmäksi demokratiaa. Pelaamiset poistuvat,
ja myös johtajanimityskin saa oman arvonsa, jonka se ansaitsee.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Johannes Koskiselle voisi
todeta sen ja kiittää siitä, jotta sieltä on
hyviä ajatuksia tulossa eli tämmöistä laveampaa
tarkastelua koko Suomen Pankin asemasta. Nimittäin aikaisemmin joskus
täällä käytin puheenvuoron siitä,
jotta kun Suomen Pankki on vähän niin kuin sivukonttoriksi
siirtynyt, minusta pitäisi silloin tarkastella sitä,
mitkä sen tehtävät ovat ja mitä kaikkea
muutosta tässä on tapahtunut, ettei käy
niin kuin Venäjällä. Siellä kuulemma
rajan pinnassa on joku voimalaitos, ja siellä ovat kaverit
kuulemma olleet töissä jo 13 vuotta, eikä kuulemma
siinä ole yhtään toimintaa, mutta kaverit
käyvät töissä siellä.
Palkanmaksusta en kyllä tiedä sen ihmeempää.
Suomessakin pitäisi jonkun tajuta, että meillä myös
organisaatiot tarvitsevat tarkastelua, jos olosuhteet muuttuvat,
ja tässä tapauksessa Suomen Pankin asema väkisin
on muuttunut, kun olemme menneet yhteiseen valuuttaan. Sen takia pitää uskaltaa
katsoa, onko sillä puolen myös mahdollisesti saatavissa
joitakin säästöjä. Ei voi olla
semmoisia virkoja, joihin ei voi koskea.
Sitten itse tähän asiaan, mikä tässä lakialoitteessa
on. Jos tässä olisi ollut se tilanne, jotta tällä hetkellä vaikka
ministerinä oleva Niinistö olisi valittu presidentiksi
ja hän olisi tehnyt tämmöisiä ratkaisuja
kuin nyt presidentti Halonen on tehnyt, todennäköisesti
lakia ei muutettaisi sen takia. Mutta jostain syystä tämä on
käynyt monille arvon päälle siinä mielessä,
että presidentti käyttää valtaansa.
En tiedä, onko tämä nyt jotenkin niin,
että kun nainen käyttää, kun
presidentti sattuu olemaan vielä nainen, niin se enemmän vielä nostaa
niskavilloja pystyyn ja pitää muuttaa lakia sen
takia. Presidentti käyttää vain niitä valtaoikeuksia,
mitkä hänellä on. Hänellä on
varmaan ollut hyvät perusteet siihen, niin kuin muistetaan
hyvästi, miksi hän niin menetteli.
Kun luin ed. Kuosmasen aloitetta, tässä kuvataan,
jotta nimitysmenettely vastaa pääosin vuoden 1867
asetusta Suomen Pankista. Minusta pitäisi tässä nyt — toivon
mukaan vihreitä olisi salissa, vihreät ovat aina
suojelemassa kaikkia vanhoja asioita — hallinnossakin tämän
tyyppistä suojella, herrajestas, jotain pyhää pitää olla,
että presidentillä joku nimitysoikeus säilyy.
Vai onko tarkoitus karsia kaikki tämmöiset vanhat
asiat? Rakennusten osalta kaikki hyvät ja arvokkaat puretaan.
Tässä tapauksessa rinnastaisin tämän niin,
että tämä on arvokas rakennelma, joka
pitäisi säilyttää.
Siinä mielessä minä ed. Kuosmastakin
ihmettelen, miksi hän tekee tämmöisen
lakiesityksen, jotta tämmöistä vanhaa
hyvää ajattelua aikoo purkaa. Sen takia minä toivon,
että sellainen kokonaisvaltainen ajattelu tässä olisi
vallalla ja hallitus kävisi kokonaisuutena sen paketin
läpi ja katsoisi, mitä tässä tulee
tapahtumaan. Todennäköisesti tämä muutostyö jää ensi
vaalien jälkeiselle eduskunnalle, ketkä siellä ovatkin,
ja onko tämä mahdollisesti jopa sen tasoinen asia,
että siitä hallitusohjelmassa sovittaisiin ja
ihan niissä puitteissa, mikä on järkevää,
mikä on taloudellista ja miten nämä asiat
voidaan mahdollisimman keppoisella organisaatiolla hoitaa.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sallikaa minun ääneen lausua
ihmetykseni, kuinka joku ihminen voi tulla puhumaan niin pehmeitä eduskunnan
puhujakorokkeelta kuin äskeinen puheenvuoro oli, mies, joka
on itse ollut säätämässä lakia
sen jälkeen, kun Suomen Pankki on osaltaan tullut osaksi
Euroopan keskuspankkijärjestelmää ja
Suomi liittynyt yhteiseen eurovaluuttaan, tullut euroalueen jäseneksi,
Emun jäseneksi, ja siinä valossa on juuri säädetty
laki Suomen Pankista, joka on säädetty tässä salissa.
Millä te, ed. Lahtela, millä otsaluulla te tulette
puhumaan tuollaisia pehmeitä tällaisessa asiassa,
kun juuri eduskunta on tehnyt tämän kaltaisen
tarkastelun, uudistanut Suomen Pankin hallintoa, sen asemaa ja sen
tehtäviä juuri siinä valossa, josta tässä puhutaan.
Hieman pitäisi joskus ankkuroida todellisuuteen nämä puheet,
joita täällä puhutaan, eikä esittää ihan
sitä, mitä sylki suuhun tuo.
Toinen varapuhemies:
Minä huomauttaisin tästä puhetyylistä.
Toivon, että se pysyy hyvin rauhallisena ja henkilöitä kunnioittavana.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kanervalle voisi todeta sen, jotta
voisin viitata ministeri Koskisen puheenvuoroon. Jos kerran hallituksessakin
on puhuttu laveasti, miten pitää Suomen Pankin
organisaatiota ja kaikkia tehtäviä tarkastella,
niin eivät kai ne ole pehmeitä puheita hallituksenkaan piirissä,
vaikka käsitin kyllä, jotta ed. Kanerva jollakin
tavalla koki nekin pehmeiksi puheiksi ja niitä ei saisi
käydä. Minusta demokratiassa pitää käydä laajasti
keskustelua, katsoa, miten eri asiat vaikuttavat myös Suomen
Pankkiin tässä tapauksessa. Se ei voi olla mikään
pyhä linnake, johon ei voi millään tavalla
puuttua. Pitää tehdä tarvittavia muutoksia,
koska ne ovat yhteisiä euroja, joita siellä käytetään,
ja se on joka tapauksessa suomalaista hallintoa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Esa Lahtelalle, että Suomen
Pankki ei ole Euroopan keskuspankin sivukonttori vaan se tekee erittäin arvokasta
tutkimus- ja kehitystyötä ja vaalii meidän
kaikkien Suomen kansalaisten etuja EU:n keskuspankissa. Siinä mielessä,
kun te vertasitte sitä johonkin Venäjän
juttuun, minusta tuntuu ihmeelliseltä, kuinka te ala-arvoisesti
arvostelitte Suomen Pankkia. Itse olette ollut uusimassa, kun olette
ollut täällä kohta kaksi edustajakautta,
perustuslakia ja lakia Suomen Pankista. Hämmästelen
edelleen, kuinka te noin pintapuolisesti suhtaudutte tähän
asiaan.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomen Pankki on instituutio, jota myös
nykyjärjestelmässä pitää osaltaan
arvostaa. Ei ole perusteltua esittää sellaisia rinnastuksia,
joita ed. Esa Lahtela puheenvuorossaan esitti.
Talousvaliokunta, joka seurustelee hyvin paljon Suomen Pankin
kanssa, saa Suomen Pankin kertomuksen, saa pankkivaltuutettujen
kertomuksen. Ne ovat kertomuksia, joihin kannattaa tutustua. Ei
siellä olla ihan tyhjän panttina, päinvastoin,
siellä tehdään erittäin arvokasta
työtä koko suomalaisen yhteiskunnan parhaaksi,
suomalaisen rahahuollon parhaaksi ja myös eurooppalaisen
rahapolitiikan parhaaksi.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin toivon, että ed. Esa
Lahtela ei enää koskaan käytä Suomen
Pankista nimitystä sivukonttori. Se on Suomen Pankki, se
on laitos, joka on yksi omistaja Euroopan keskuspankissa. Suomen
Pankki omistaa Euroopan keskuspankkia. Se on yksi muista Euroopan eri
valtioiden keskuspankeista, jotka yhdessä toimivat yhteisomistuksen
perusteella, ja tämä yhteisomistus on sama kuin
Euroopan keskuspankki. Ei sivukonttori.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän erittäin
hyvin, tai ainakin kuvittelen ymmärtäväni
taktiikan, jos taktiikkana jollakin ryhmittymällä on
siirtää itselleen jostakin syystä, ymmärrettävästä sinänsä,
asiaa ajassa eteenpäin. Käytettäköön
siinä sen kaltaisia puheenvuoroperusteluja, joihin ministeri
Johannes Koskinen viittasi. Ymmärrän perusteluja,
joihin hän viittasi, riippumatta siitä, ovatko
ne todellisia perusteita sille, että hallitus ei tuo tänne
hallituksen esitystä, niin kuin eduskunta on edellyttänyt.
(Puhemies koputtaa) Mutta toinen asia on se, että niillä seikoilla,
joihin te puheenvuoronne perustitte, ei ole mitään
tekemistä sen kanssa, että sitä tarpeellista
lakiesitystä ei täällä tänä päivänä ole
käsiteltävänä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee käytyyn
keskusteluun ed. Kuosmasen aloitteesta Suomen Pankista annetun lain muuttamisesta,
niin kun ed. Esa Lahtela totesi, että Suomen Pankki olisi
sivukonttori, niin mielestäni äskeisessä keskustelussa
tuli hyvin selvästi todettua tämä asia,
että sillä ei ole sivukonttorin asemaa. Suomen
Pankki on vahva laitos. Se on erittäin vahva ja välttämätön
suomalaisen rahahuollon turvaamiseksi ja suomalaisen talouspolitiikan
linjausten julistamiseksi ja kansalle kertomiseksi niin, että kansa
ymmärtää, missä nyt ollaan olemassa
ja mihin ollaan kulloinkin menossa.
Mielestäni Suomen Pankki on tehnyt erittäin ansiokasta
ja tärkeätä työtä ja
tulee tekemään sitä ehkä eteenkinpäin.
Ainoastaan yhden asian voisi todeta — siinäkään
syy ei tietysti ole Suomen Pankin — että jonkin
näköisenä virheenä näkisin tämän,
että ne Suomen markat, mitkä ovat käytöstä poistuneet,
on tuhottu. Olisin toivonut, että ne olisi säilötty
kassaholveihin kaiken pahan päivän varalta. Mutta
tämä oli sivuasia tässä asiassa.
Mielestäni ministeri Johannes Koskinen äsken
totesi erinomaisen hyvin, että koko johtamisjärjestelmää lienee
syytä tarkastella ja uudistaa ja siltä osin tuoda
uusia esityksiä, toivottavasti hallituksenkin esityksiä,
tähän asiaan niin, että tämä korjautuisi
jollakin lailla niin kuin halutaan sen toteutuvan.
Kun muistelemme tätä asiaa viimeisen vuoden
aikana, miten Suomen Pankin osalta on tehty, mitä kaikkia
nimityskiemuroita on ollut olemassa ja mihin ne ovat vesittyneet,
mielestäni sillä ei ole mitään
tekemistä, olisiko presidenttinä nykyinen presidentti
tai joku muu, tämän esityksen osalta ja sen osalta,
kuinka tämä ed. Kuosmasen tekemä aloite
on tarpeellinen. Luulen, että tämä olisi
aivan yhtä ajankohtainen, yhtä tarpeellinen, olisipa
presidentin asemassa kuka hyvänsä suomalainen.
Mutta se, että näiden nimityskiemuroiden kautta
on suomalainen politiikka ajettu nurkkaan ja naurunalaiseksi, on
varmasti ollut yksi käynnistävä voima,
että tämä on nähty nyt juuri
tällä kertaa ajankohtaiseksi nostaa esille ja nostaa
pintaan.
Kun katsotaan näitä nimityskiemuroita, mitkä ovat
tässä poliittisessa järjestelmässä,
nykyisen lain mukaisessa monimutkaisessa järjestelmässä,
menneet sellaisiksi, että kunnioitetut, pitkän uran
tehneet ehdokkaat ja pankkivaltuuston ehdokkaat ovat joutuneet kyseenalaiseen
asemaan, jopa voisi sanoa, että heidät on yritetty
tehdä naurunalaiseksi, mielestäni se on sellaista,
mitä suomalaisessa politiikassa ei olisi saanut koskaan
toteutua eikä sattua.
Tämän osalta itse en ole ollut säätämässä nykyistä perustuslakia
valitettavasti, tämä kausi on ollut niin lyhyt,
enkä muutenkaan tähän liittyvää sisältöä.
Mutta pitkälti yhtyisin tässä asiassa
ed. Ilkka Kanervan näkemykseen siitä, kuinka eduskunta
on suuressa viisaudessaan tämän tehnyt ja toteuttanut
ja myöskin tarkoittanut, että se toimisi sillä lailla,
että tällaista asetelmaa, niin kuin tämä,
voisi sanoa, vakiintunut käytäntö ja
tapa on tullut, ei olisi pitänyt päästä koskaan
syntymään. Siinä mielessä ed.
Kuosmasen näkemys on tässä aloitteessa,
ja käydyn keskustelun perusteella on todettu, että myöskin
talousvaliokunnan laaja näkemys on olemassa, että pitää olla
niin, että eduskunta valitsee johtokunnan puheenjohtajan
ja pankkivaltuutetut johtokunnan jäsenet. Mielestäni
tässä on oikea linja, kuinka tämän
asian kanssa pitää elää ja toimia
ja mihin suuntaan tätä pitää viedä.
Tässä tasavallan hallituksenkin pitäisi
olla johdonmukainen ja viedä tätä eteenpäin,
tehdä tämän tyyppisiä tukevia
esityksiä. Tältä osin Suomen Pankin,
joka on eduskunnan pankki, tulee olla eduskunnan käsissä.
Ei ole tippaakaan epäselvää, etteikö Suomen
Pankki nauti eduskunnan luottamusta kaikissa olosuhteissa, mutta myöskin
pankin johtokunnan tulee olla eduskunnan käsissä ja
eduskunnan tahdon mukainen. Siltä osin toivon, että tämä ed.
Kuosmasen aloite tulee oikealla lailla noteerattua ja oikealla lailla hoidettua
eteenpäin niin, että tämä johtaa
joskus sellaisiin nopeisiin toimenpiteisiin, että jo tämän eduskunnan
aikana tämä lakimuutos toteutuu ja tämä on
oikeassa järjestyksessä.
Herra puhemies! Uskon, että valiokunta työstää tämän
niin eteenpäin, että tämän eduskunnan vielä koolla
ollessa näemme valmiina ja täytäntöönpanokelpoisena.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelan sinänsä hyvään
puheenvuoroon voisi todeta, että en ole kyllä noin optimistinen
kuin hän, että nykyinen eduskunta vielä ja
talousvaliokunta tästä ed. Kuosmasen hyvästä lakiesityksestä pystyisivät
mietinnön vääntämään.
Niin kuin ed. Mauri Salo totesi, tässä on
käyty monta farssia. Valitettavasti oma roolinsa on näissä farsseissa
ollut myöskin tasavallan presidentillä. Siitä ei
kukaan pääse mihinkään. Useiden
farssien jälkeen farssi jatkui täällä eduskunnassa
sen jälkeen, kun talousvaliokunta oli jättänyt
minusta erittäin perustellun ja hyvän mietinnön
eduskunnan käsiteltäväksi, miten nämä nimitysasiat
pitäisi hoitaa jatkossa.
Farssia jatkoi sosialidemokraattien ryhmäpuheenjohtaja
ed. Kalliomäki välittömästi
tässä keskustelussa puuttumalla yhteen pilkkuun,
joka oli enemmän tai vähemmän kirjoitusvirhe
ja jolla voitiin tietysti, jos luetaan niin kuin piru Raamattua,
lukea mietinnön ponsi myöskin toisella lailla,
jolloin tämä vesitys lähti heti liikkeelle
jo tästä keskustelusta.
Sitten farssi jatkui tässä äskeisessä ed.
Esa Lahtelan puheenvuorossa, kun hän samaan aikaan vähättelee
Suomen Pankin roolia kutsumalla sitä Euroopan pankin sivukonttoriksi,
mutta samalla nostaa kuitenkin Suomen Pankin arvoa sillä,
että pääjohtaja ja johtajat pitäisi
nimittää tasavallan presidentti -instituutiossa.
Tämähän ei ole ollenkaan perustuslaillinen
kysymys, vaan tämä on laki Suomen Pankista. Näin
ollen presidentti nimittäjänä on varsin
huono instituutio tässä asiassa. Se on nähty
nyt useamman kerran.
Sitten ed. Salo ihmetteli, miksei hallitus ole tuonut esitystä tänne.
Sitähän ei ole tuotu sen takia, ettei hallituksessa
ole päästy yksimielisyyteen asiasta. Kun ministeri
Siimes teki esityksen, jossa ainoastaan eduskunnan pankkivaltuustolle olisi
annettu päätösvaltaa pankin johtajien
lukumäärästä, niin eihän
näin torsoa esitystä kannata tuoda käsiteltäväksi.
Näin ollen eduskuntaryhmien johdot päättivät
esittää, ettei tällaista kannata tänne
tänä hallituskautena enää tuoda,
ennen kuin ollaan asiasta enemmän yksimielisiä.
Näin ollen se varmasti siirtyy seuraavan eduskunnan käsiteltäväksi.
Sinänsä ihmettelen niitä puheita,
että tämä olisi jollain lailla monimutkainen
asia. Tämä on hyvin yksinkertainen asia. Suomen
Pankki on kuulunut aina ja kuuluu eduskunnalle. Eduskunnan pitäisi
myöskin ottaa itselleen se valta, joka sille kuuluu. Elikkä ed.
Kuosmasen lakiesitys on ihan looginen: pankkivaltuusto nimittää johtajat
ja eduskunta nimittää pääjohtajan.
Tässä ei ole kovin paljon miettimistä minusta
eikä monimutkaisuutta. Toivottavasti tämä esitys
uuden eduskunnan aikana mahdollisimman nopeasti saadaan läpi
ja tässäkin asiassa päästään
yksinkertaiseen päiväjärjestykseen. (Ed.
I. Kanerva: Erinomainen puheenvuoro!)
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin puheenvuoron ainoastaan ed. Mauri
Salon puheenvuoron johdosta, kun hän totesi, sitaatti tarkasti,
että aika paljon talousvaliokunta seurustelee Suomen Pankin
edustajien kanssa. Talousvaliokunta ei seurustele. Eduskunnan tahto
toteutuu ainoastaan talousvaliokunnan kautta, ja talousvaliokunnalle
kuuluu Suomen Pankin valvonta. Sitä valvontatehtävää olemme hoitaneet
minunkin osaltani jo kahdeksan vuoden ajan kohta.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen Pankki, joka toimii eduskunnan takuulla
ja hoidossa, on selkeästi sen mukaan todella eduskunnan
valvonnassa, ja voi sanoa, että silloin Suomen Pankkia
koskevassa päätöksenteossa eduskunnalla
täytyy olla todella merkittävä rooli.
Kun ed. Esa Lahtela täällä puolusti tasavallan
presidenttiä nimittäjänä ja
toimijana, niin häneltä jäi ilmeisesti
havaitsematta se tosiasia, että näillä toimilla
Suomen Pankin kuvioissa on tosiasiassa ylikävelty parlamentti
ja myöskin ed. Lahtela siinä muiden mukana. (Ed.
I. Kanerva: Näin on!)
Peruslähtökohtahan siihen, miksi tasavallan presidentin
toimet ovat herättäneet monessa suhteessa ihmettelyä,
on siinä, että lähtökohtaisesti Suomen
Pankin nimityksissä, niin kuin yleensäkin pitäisi
olla, vallitsee valtion elinten välillä luottamus.
Menettelyjen osaltakin, vaikka voidaan todeta, että ilmeisesti
toimivaltuuksien puitteissa on toimittu, on kuitenkin monessa yhteydessä asetettu
kyseenalaiseksi ensinnäkin se, onko valtioneuvostolla oikeus
muuttaa pankkivaltuuston esitystä, ja myöskin
se, onko tasavallan presidentillä missä määrin
oikeus päättää siitä,
montako henkilöä Suomen Pankin johtokuntaan nimitetään.
Mitä tulee sitten tasavallan presidentin toimien arvosteluun,
haluan muistuttaa tässä yhteydessä vain
siitä, että jos puhutaan edesmenneestä presidentti
Urho Kekkosesta, millaista meteliä hänen vallankäytöstään
on pidetty Suomessa erityisesti hänen kuolemansa jälkeen,
ja minun käsitykseni mukaan presidentti Kekkonenkin toimi kaikissa
vaiheissa niiden valtuuksien puitteissa, jotka hänellä perustuslain
mukaan oli. Siksi rohkenen sanoa myöskin tässä yhteydessä,
että nykyisen tasavallan presidentin päätöksissä on
ollut selkeää puoluepolitiikkaan vivahtavaa, sisäpolitiikkaan
kuuluvaa vallan käyttöä. (Ed. S. Lahtela:
Sortopolitiikkaa!)
Jos katsomme, mikä oli alunperin esimerkiksi ensimmäinen
ehdotus Suomen Pankin johtokuntaan, sinne ehdotettiin alun perin
yhtä niin sanottua ammattijohtajaa ja yhtä sellaista
johtajaa, jolla oli merkittävä kokemus yhteiskunnallisesta toiminnasta.
Tämä esitys ei kelvannut, vaikka voisi ajatella,
että Suomen Pankin johtokunnan tehtävien hoidon
kannalta varmasti olisi ollut kysymys monessa suhteessa tasapainoisesta
esityksestä. Näin ollen nykyinen järjestelmä on
todella monimutkainen ja siitä syntyy arvaamaton lopputulos,
varsinkin kun näitä perinteisiä luottamussuhteita
on ryhdytty rikkomaan, ja voisi ehkä tässä yhteydessä vähän
kuvaannollisesti todeta, että ensimmäinen leipoja,
jolla jauhot sekosivat, oli ministeri Siimes, joka omilla sooloiluillaan loi
sen epämiellyttävän kuvan monessa yhteydessä,
joka näistä Suomen Pankin nimityksissä tässä viime
kädessä heijastui. (Ed. S. Lahtela: Hän
onkin tunnettu leipuri!)
Minusta kuitenkin pankkivaltuustolle on annettava tunnustus
siitä, että viimeisimmässäkin nimityksessä pankkivaltuusto
toimi suoraselkäisesti ja ryhdikkäästi,
koska siinä tilanteessa pankinjohtaja Matti Louekoski oli
selvästi paras ehdokas ja oli aivan oikein, että hänet
nimitettiin tuohon tehtävään. Suomen
Pankin pankkivaltuusto mielestäni hoiti ryhdikkäästi
tämän asian loppuun saakka. Kaikille muille nimitykseen osallistuville
ei voi antaa yhtä hyvää arvosanaa aikaisemmilla
kierroksilla.
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Kuosmasen lakialoite on erinomaisen
hyvin laadittu. Se sisältää kaikki tarvittavat
lähtökohdat ja on kutakuinkin sellaisenaan valmis
hyväksyttäväksi lainmuutokseksi. Toivoisinkin,
että tältä pohjalta voitaisiin toteuttaa
eduskunnan tahto, koska tosiasiassahan tässä on
kysymys siitä, että hallitus on ylikävellyt
eduskunnan omilla pikkunäppärillä tulkinnoillaan,
jota voisi kyllä nimittää hallituksen
taholta pikkupolitikoinniksi. Minusta tämä on
sitä parlamentarismin nurin kääntämistä,
josta pääministeri on täällä yrittänyt
eduskuntaa syyllistää. Jos eduskunta ilmaisee
selkeän tahtonsa ja tarkoituksensa, minusta hallituksen
kuuluu tuoda asia silloin eduskunnan käsiteltäväksi. Jos
hallituksessa on mielenmuutosta tapahtunut, antakoon sitten omat
terveisensä eduskunnalle ja pyrkiköön
sitä kautta vaikuttamaan eduskuntaan, mutta eduskunnan
selkeätä päätöstä ja
tahtoa on syytä hallituksen noudattaa, ja sitä valitettavasti
tässä asiassa ei ole tapahtunut. Siksi toivon,
että eduskunta ottaa sille kuuluvan vallan käsiinsä ja
käyttää sitä valtaa, joka sille
perustuslain mukaan kuuluu, ja näyttää hallitukselle
kaapin paikan tässä asiassa.
Toinen varapuhemies:
Kiinnitän edustajien huomiota toistuvasti perustuslain
31 §:n säännökseen, jonka mukaan
edustajan tulee käyttäytyä vakaasti ja
arvokkaasti ja loukkaamatta toista henkilöä. Tämä koskee
myöskin välihuutoja. Seuraavassa vaiheessa huomautan
siitä asianomaisia; jos tämä toistuu,
nimeltä mainitsen edustajan.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Manninen tuossa jotenkin siihen
malliin totesi, jotta olin puolustamassa joitakin menettelyjä.
Minun käsitykseni mukaan presidentti Halonen ei missään
vaiheessa mennyt valtaoikeuksiensa ulkopuolelle. Jos näin
olisi käynyt, niin varmasti olisi syntynyt huomattavasti
suurempi äläkkä. Hän toimi niiden
puitteissa, mitä hänelle oli annettu valtaa. Tässä on
enemmänkin kyse siitä, jotta jotkut ovat kokeneet
sillä tavalla herkkähipiäisyyttä,
tämä on otettu arvovaltakysymykseksi, jotta tässä on marssittu
yli eduskunnan tahdon jne. Meillä voi olla semmoisia mielipiteitä,
mutta minusta se on mennyt sillä tavalla ihan oikein.
Mutta sitten se sivukonttorikysymys, jota tuossa aikaisemmin
vaadittiin, jotta älkää mainitko enää sivukonttorin
nimeä. Minusta Brysselistä katsoen, Ekp:sta katsoen,
Suomi on kuitenkin sivussa oleva. Minun käsitykseni mukaan,
jos katsotaan vaikka Kelaa, Helsingin Kelaa katsotaan (Puhemies
koputtaa) ja katsotaan Kiteen Kelaa, niin se Kiteen konttori on
sivukonttori tähän Helsingin Kelaan verrattuna.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vastauksena ed. Esa Lahtelalle tähän,
kun hän sanoi, että joku on ollut herkkähipiäinen
ja tuntuu, että on kävelty eduskunnan yli: Aivan
kuten ed. Kummola sanoi aikaisemmin, se mietintö, joka
talousvaliokunnasta tuli, oli hyvin yksimielinen. Se oli siihen
asti täysin yksimielinen, kunnes sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalliomäki vesitti
sen, ja silloin samalla vedettiin koko talousvaliokunnan henki ja
se mieli, joka siellä oli, kölin ali. Tämä oli
selkeästi sellainen signaali, että siinä ei
toimittu sitten talousvaliokunnan toiveen ja hengen mukaisesti.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Manninen käytti puheenvuorossaan
sanaa pikkupolitikointi tämän käsittelyn
suhteen. Mielestäni ed. Lintilä kuvasi tämän
hyvin, että talousvaliokunta vedettiin tavallaan kölin
alta, kun varsin yksiselitteinen linjaus kaadettiin täällä eduskuntatasolla
hallitusryhmien kesken tavallaan. Siinä mielessä pidänkin
aika erikoisena ihmeenä, että kun hallituksessa
on kaksi vahvaa puoluetta: kokoomus ja sosialidemokraatit, niin näiden
keskinäinen yksimielisyys ei riittänyt ryhmittymänä tämän
asian eteenpäinviemiseen ja toteuttamiseen.
Pidän aika erikoisena sitä, kun eduskunnassa on
porvarienemmistö ja eduskunnassa on myöskin tämän
asian takana tiettävästi tämmöinen porvarienemmistöinen
tuki ja mieliala olemassa, ettei tähän löydy
tahtoa ja henkeä toteuttaa sitä, mikä on
eduskunnan tahto tässä asiassa olemassa ja siltä osin
saada aikaiseksi se, mitä eduskunta toivoo. Kyllä ymmärrän
tietysti, että hallituspolitiikka on hallituspolitiikkaa,
mutta miksi tällaiset päivänselvät
asiat sitten sorretaan sinne hallituspolitiikan alle eikä toteuteta
sitä, mikä olisi kansakunnalle ja päätöksenteolle
parasta?
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy ed. Seppo Lahtelalle
todeta, että tässä nyt ei ollut hallituspolitiikasta
tässä vaiheessa kysymys, vaan juuri kaikki puolueet,
niin oppositio- kuin hallituspuolueetkin, olivat asiasta valiokunnassa
varsin yksimielisiä. Henkilökohtaisesti minulle
jäi ainakin tunne, että sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän puheenjohtaja oli saanut ohjeita tämän
talon ulkopuolelta ja sen takia se haluttiin vesittää.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomen Pankki on eduskunnan pankki,
joka on osaomistajana Ekp:ssa. Kelan Kiteen-konttorin omistaa täällä Helsingissä oleva
Kela, ja siinä se toimisuhde on vähän
toisin päin, olkoonkin, että etäisyydet
jonkun mielestä saattavat olla sitten myös päinvastaiset.
(Ed. Laitinen: Eduskunnan alainen laitos!) — Eduskunnan
alainen laitos on sekin.
Tässä Suomen Pankin pääjohtaja-
ja johtajanimitysasiassa, tässä proseduurissa,
on vähän liian monta polvea: pankkivaltuusto esittää valtioneuvostolle,
valtioneuvosto esittää tasavallan presidentille,
joka tekee päätöksensä omasta
vapaasta harkinnastaan. Ei tällaisessa järjestelmässä,
jossa kuitenkin on olemassa arvokkuutta ja myös nimenomaan
tarvetta saada oikea henkilö oikealle paikalle, jos Suomen
Pankin pankkivaltuusto arvioi tietyn hakijan ykköshakijaksi
ja sitten tuleekin ihan listan ulkopuolelta nimitettyä,
tai pahimmillaan vielä siitä listalta loppupäästä hakijoiden joukosta,
niin ei se valvojan vastuu enää voi sitten pankissakaan
olla, jos ei se saa valita sinne asianmukaisia työntekijöitä,
virkamiehiä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean lyhyesti, että todella
talousvaliokunnan henki oli se, että Suomen Pankin johtokunnan
puheenjohtajan ja pankin johtokunnan jäsenten valitsemisprosessia
pitää muuttaa. Siinä mielessä käytiin
erittäin asiallinen keskustelu talousvaliokunnassa, kun
tehtiin mietintöä, ja sitten siihen laitettiin
ponsi, mutta kuitenkin todella sosialidemokraattisen ryhmän
puheenjohtaja ed. Kalliomäki tulkitsi sen ponnen eri tavalla kuin
me muut talousvaliokunnan jäsenet. Siinä mielessä minä tein
sitten muutosesityksen täällä eduskunnassa,
mutta en saanut kannatusta sille, että johtokunnan nimitysjärjestelmä muutettaisiin,
ja sen takia olin pakotettu tekemään uuden lakialoitteen
tästä asiasta.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tietenkin on hiukan kummallista, että kun talousvaliokunta
yksimielisesti hyväksyy ponnen, niin joku ulkopuolinen
taho selittää, mitä talousvaliokunta
on tarkoittanut tällä ponnella. Kyllä kai
asia on niin, että talousvaliokunta ja sen jäsenet
itse tietävät, mitä he ovat sillä ponnella tarkoittaneet.
On vain hiukan kummallista tietysti, että kokoomus suostui
tällaiseen tulkintaan. Minusta kokoomuksen olisi pitänyt
pysyä siinä tulkinnassa ja katsoa, mitä tässä salissa
tapahtuu.
Ed. Seppo Lahtela, jos tämä sali äänestää eri tavalla
ja tekee päätöksiä, niin sekin
tapahtuu sen toimivallan puitteissa, mikä tällä eduskunnalla on.
Minusta pitäisi myöskin näin menetellä,
eikä antaa ylimaallista tulkintavaltaa jollekin valiokunnan
ulkopuoliselle henkilölle, kun tiedetään, että hänellä on
kokonaan toiset tarkoitusperät tässä uudessa
tulkinnassa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Manniselle, että olin
hyvin ryhdikäs siinä mielessä, että en
antanut periksi sen ponnen muuttamiselle täällä salissa
sillä tavalla, että halusin tuoda oman poikkeavan
mielipiteeni siitä, mikä oli talousvaliokunnan
yksimielinen tahto. Mutta valitettavasti eduskunta jostain syystä,
osa hallituspuolueiden jäsenistä ja aika iso osa
oppositiosta, kuitenkin vastusti minun hyvää esitystäni
siitä, millä tavalla asiaa olisi pitänyt
viedä eteenpäin täällä eduskunnassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muistaen tätä keväistä äänestystä tästä lausumasta
ja ed. Kuosmasen äskeiseen puheenvuoroon viitaten ed. Kuosmasen
tekemää tarkentavaa aloitetta pidän erittäin
ihmeellisenä näköalana sitä,
että tätä ei voitu hyväksyä eikä toteuttaa
eikä siltä pohjalta löytynyt kovin laajaa kannatusta
tähän asiaan, vaikka ymmärsin, kuinka
hyvä se oli olemassa. Erityisesti ihmettelen kokoomusta,
ed. Kuosmasen omaa ryhmää, joka näin
halveksuen suhtautui tähän edustajantyöhön,
mitä ed. Kuosmanen parhaimmillaan tässä asiassa
teki.
Ilkka Kanerva /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sivukonttoriasia: Suomen Pankilla on itsellään
haarakonttoreita, esimerkiksi Suomen Turussa, joiden tehtävä on
toimia rahahuollon toimeenpanijoina. Mutta tämä sivukonttorikeskustelu,
toivottavasti, kun se ei ole nyt mennyt eteenpäin, saisi
vihdoin viimein päätepisteensä yksimielisesti.
Mitä tulee sitten nimitysmenettelyyn vielä, ymmärrän
oman puolueeni tilanteen hallituksessa sen vuoksi, että hallituksen
täytyy tietysti toimia yhtenäisenä ja
pyrkiä saamaan ratkaisunsa sen kaltaisesti eduskuntaan
tuotuna, että ne myöskin täällä toimisivat.
Kun siihen hallituksessa ei ole näyttänyt olevan
valitettavasti edellytyksiä, minusta kokoomuksen eduskuntaryhmän jäsenen
ed. Kuosmasen aloite tässä mielessä ansaitsee
kaiken kiitoksen. Se on erittäin hyvin laadittu aloite,
poikkeuksellisen korkeatasoinen kansanedustaja-aloite, ja sisältää sellaiset
valmiudet, että sen pohjalta ei tarvitse enää ryhtyä miettimään
lakiteknisesti tätä asiaa, vaan se on sellaisenaan
erittäin valmis täällä talossa
eteenpäinvietäväksi.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä ed. Seppo Lahtelalle,
että minusta kyllä kokoomuksen kansanedustajat
ovat erittäin ryhdikkäästi toimineet
tässä asiassa ja myöskin tuolla valiokunnassa. Äskeinen
kysymys olisi pitänyt esittää ilman muuta
ministeri Siimekselle ja kysyä, miksi hänen ryhmänsä edustaja
valiokunnassa, ed. Immonen, oli täysin eri mieltä asiasta kuin
ministeri Siimes tuodessaan tämän asian esittelyyn.
Sinne se kysymys pitäisi esittää, ihan toiseen
laitaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tuosta ponnesta: Täällä todettiin,
jotta ed. Kalliomäkeä olisi johdettu jostakin
ulkopuolelta. Kyllä ponnen sisältöä ulkopuolelta
ei pysty johtamaan. Se on nimittäin täällä sisällä kirjoitettu juttu.
Kyllä pitää todeta, että valiokunnassa
ovat aika lörkkiä olleet edustajat, jotka ovat
antaneet sellaisen tekstimuodon tehdä, että sen
voi kääntää kahdella eri tavalla.
Minusta siinä voinevat valiokunnan jäsenetkin
syyttää itseään, miten voi sellaisen
tekstin antaa, jotta ed. Kalliomäki tulee ja sanoo, ettei
se olekaan näin tämä juttu. Siinä mielessä ilmeisesti
syyllisiä lienee niin sysissä kuin sepissäkin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ehkä tähän lopputoteamukseksi
voisi todeta, että ed. Kalliomäki vähintään
yhtä itsenäisesti ja omin voimin otti kantansa
kuin ed. Kuosmanen on tehnyt tämän lakialoitteen.
Keskustelu päättyy.