Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotukseni koskee lapsiasiainvaltuutetun
viraston perustamista. Lapsiasiainvaltuutetun viran perustaminen
on tarpeen, jotta voitaisiin paremmin valvoa ja edistää lasten
oikeuksia ja etuja yleisellä hallinnon ja yhteiskuntapolitiikan
sekä lainsäädännön
tasolla. Suomen yli miljoonan lapsen oikeuksien valvontaa varten tarvitaan
oma viranomaistaho. Erityislailla perustettu lasten oikeuksien valvontajärjestelmä
antaa
lapsiasiainvaltuutetulle parhaat toimintamahdollisuudet. Lapsiasiainvaltuutetun
toimisto toimisi sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä.
No, miksi me sitten tarvitsemme lapsiasiainvaltuutetun toimistoa
Suomeen? Suomi on ratifioinut ilman varaumia Lapsen oikeuksien yleissopimuksen,
jossa määritellään eri valtioiden
hyväksymät lapsen oikeudet. Tutkimukset ovat osoittaneet,
ettei lasten asemaa oteta yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
kyllin huomioon ilman valtionhallinnon järjestelmää,
jolla sopimuksen mukaisten oikeuksien toteutumista seurataan ja
mahdollisiin ongelmiin puututaan. Yleissopimuksen toteutumista valvova
Lapsen oikeuksien komitea pyrkii nopeuttamaan kansainvälisellä tasolla
lapsiasiainvaltuutettujärjestelmien perustamista. Suomesta
tällainen järjestelmä puuttuu.
Muissa Pohjoismaissa lasten oikeuksien toteutumisen valvonta
on järjestetty, ja esimerkiksi Norjassa lapsiasiamies on
yhteiskunnallisesti näkyvä hahmo, jolla on myös
poliittista valtaa. Lapset voivat ottaa yhteyttä suoraan
asiamieheensä monin eri tavoin käyttäen
hyväksi nykyteknologian antamia mahdollisuuksia, sekä kirjeillä ja
puhelimitse. Lisäksi lapsiasiamies tapaa lapsia eri tilanteissa
myös henkilökohtaisesti. Asiamiehen toiminta on
edistänyt norjalaisten lasten etuja ja oikeuksia sekä lisännyt
lasten näkyvyyttä. Samaa voidaan sanoa Ruotsin
vastaavasta järjestelmästä.
Perusoikeudet kuuluvat myös lapsille, mutta myös
näiden oikeuksien toteutumisen seurannassa on ongelmia.
Perustuslain mukaan julkisen vallan on tuettava perheen ja muiden
lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi
ja yksilöllinen kasvu. Tämä säännös
velvoittaa myös siihen, että lainsäädännön
vaikutuksia lapsien ja perheiden asemaan seurataan. Esimerkiksi
perustuslain 19 §:ssä turvatut sosiaaliset oikeudet
eivät toteudu riittävän hyvin. Lasten
ja lapsiperheiden palveluihin ja etuuksiin ei ole kaikilta osin
myönnetty riittäviä resursseja, ja kuntakohtaiset
erot palvelujen tasossa ja saatavuudessa ovat suuria.
Lastensuojelujärjestöt Suomessa ovat kiinnittäneet
tähän asiaan huomiota ja näkevät
lapsiasiainvaltuutetun toimiston tärkeyden. Noin kaksi vuotta
sitten Pelastakaa Lapset ry järjesti seminaarin, johon
kutsuttiin kaikkien puolueiden kansanedustajat paneeliin. Seminaarin
aihe kosketteli lapsiasiainvaltuutetun viraston perustamista ja saatuja
kokemuksia Ruotsista ja Norjasta, josta asiantuntijat olivat tilannetta
ja asiaa alustamassa. Tässä paneelissa kaikkien
puolueiden läsnä olevat edustajat totesivat lapsiasiainvaltuutetun toimiston
tärkeyden ja lupasivat omalta osaltaan tätä asiaa
viedä eteenpäin.
Myös eduskunnan Lapsen puolesta -ryhmä on perehtynyt
tähän asiaan ja omalta osaltaan vienyt asian tärkeyttä eteenpäin.
Käsitykseni mukaan hallituksen talousarviosuunnitelmassa
vuodelle 2003 asia on ollut hyvin keskeisesti mukana, mutta ikävä kyllä punakynä on
käynyt siihen käsiksi ja tällä hetkellä se
sieltä puuttuu.
No, mitä lapsiasiainvaltuutetun tehtävät
sitten pitävät sisällään?
Lapsiasiainvaltuutetun tehtävät painottuisivat
ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin, jotka liittyvät
lainsäädännön, järjestelmien
ja menettelyjen sekä lapsimyönteisen ilmapiirin
kehittämiseen. Lapsiasiainvaltuutetun tehtävänä olisi
edistää lapsia koskevien asioiden koordinaatiota
hallinnon eri tasoilla. Valtuutettu toimisi lasten edunvalvojana,
nostaisi esiin lasten asemaan liittyviä kehittämistarpeita
sekä vastaisi yksittäisten lasten ongelmiin ja
valituksiin. Valtuutettu toimisi asiantuntijaviranomaisena ja koulutukseen
ja tiedonvälitykseen liittyvien asioiden kehittäjänä,
samalla kun tehtäviin kuuluisi myös neuvontaa
ja ohjausta lapsille ja perheille, muille viranomaisille ja suurelle
yleisölle.
Lapsiasiainvaltuutettu voisi tehdä aloitteita ja antaa
suosituksia tai neuvoja, joiden tavoitteena on parantaa lasten asemaa
lainsäädäntötoimin tai muutoin.
Aloitteet voisivat koskea myös hallitukselle tehtyjä ehdotuksia
lainmuutoksiksi epäkohtien poistamiseksi kaikilla yhteiskunnan
alueilla.
Lapsiasiainvaltuutettu osallistuisi julkiseen keskusteluun ja
yhteiskunnassa käytävään arvokeskusteluun.
Valtuutetun tulisi myös pitää yhteyttä kansalais-
ja muihin järjestöihin ja edistää eri
järjestöjen välistä yhteistyötä ja
niiden suhteita viranomaisiin. Valtuutettu hoitaisi yhteyksiä kansainvälisiin
järjestöihin.
Lapsiasiainvaltuutettu seuraisi lainsäädäntöä, tiedotusvälineitä ja
eri viranomaisten käytäntöjä ja
pyrkisi vaikuttamaan muun muassa tilastointiin ja rekisteröintiin
niin, että tulevaisuudessa saataisiin ajantasaista tietoa
lapsen oikeuksien toteutumisesta ja lapsen asemaan liittyvistä ongelmista.
Tietoa tuotettaisiin päätöksenteon pohjaksi
poliittisille päättäjille ja viranomaisille
mutta myös järjestöille, suurelle yleisölle
ja tiedotusvälineille.
Lapsiasiainvaltuutetulla tulisi olla itsenäinen ja
hallintoviranomaisista riippumaton asema, jotta hän voisi
suorittaa tehtäväänsä itsenäisesti. Lapsiasiainvaltuutetun
tehtävien tuloksellinen hoitaminen edellyttää riittäviä tiedonsaantioikeuksia.
Valtuutetulla tulisikin olla oikeus salassapitosäännösten
estämättä saada tehtävänsä suorittamiseksi
tarpeelliset tiedot. Lapsilla on oikeus tulla kohdelluiksi tasa-arvoisesti
aikuisväestöön nähden. Tämän
valvominen olisi myös lapsiasiainvaltuutetun yksi tehtävä.
Millä tavalla sitten nämä kustannukset
koostuvat? Lapsiasiainvaltuutetun toimiston menot vuositasolla olisivat
noin 500 000 euroa. Lain ehdotettu voimaantulo olisi syyskuussa
2003, joten ensimmäisen vuoden toimintamenot olisivat noin
200 000 euroa. Olen tehnyt tästä asiasta myös
talousarvioaloitteen, ja asia liittyy osana myös kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjettiin.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Todella olen perehtynyt ja tiedän,
että hallituksen eri rintamilla ja eri puolueissa, niin kuin
totesin puheenvuorossanikin, tämä asia on todettu
hyvin tärkeäksi. Erittäin iloinen minä olen
siitä, koska minulle tämä asia on ollut
jo vuosikausia tärkeä. Muun muassa Oulussa yritän saada
vastaavaa paikallistason järjestelmää nimenomaan
valvomaan lapsen oikeuksia ja etuja, koska näen, että ei
riitä, että on vain joku yksi iso toimisto, vaan
että meillä muun muassa isoissa kaupungeissa tulisi
olla alatoimistot, joissa vastaava lapsiasiainvaltuutettuorganisaatio
toimii. Siinä mielessä voisin jo sanoa, että olen
erittäin iloinen, että sosialidemokraattinen puolue
on perehtynyt aloitteisiin, joita on tehty Oulun kaupunginvaltuustossa,
koska näen, että tämä on vuosia
vuosia sitten ollut jo siellä.
Keskustelu päättyy.