Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys
            numero 120. Jo tästä numeron pienuudesta näemme,
            että tätä on aika kauan käsitelty eduskunnassa.
            Tässä on nyt pöydällä ympäristövaliokunnan
            yksimielinen mietintö numero 21 näiltä valtiopäiviltä,
            ja siinä on sekä perustuslakivaliokunnan että maa-
            ja metsätalousvaliokunnan lausunto.
         
         
         Tämä on hallituksen esitys laiksi vesienhoidon
            järjestämisestä, laiksi ympäristönsuojelulain
            muuttamisesta ja laiksi vesilain muuttamisesta sekä maasta
            toiseen ulottuvien vesistöjen sekä kansainvälisten
            järvien suojelusta ja käytöstä tehdyn
            vuoden 1992 yleissopimuksen vesivaroja ja terveyttä koskevan
            pöytäkirjan hyväksymisestä ja
            laiksi sen lainsäädännön alaan
            kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
            Arvoisa puhemies, todella pitkä, vähän
            tuollainen EU-tyyppinen otsake, mutta tämä pohjautuukin
            tietysti direktiiviin ja on sen kansallista implementointia. Tämä asia
            tietysti, voi sanoa, että valitettavasti, vaatii hieman
            laajemman esittelyn. Kysymyksessä on erittäin
            merkittävää lainsäädäntöä, joka
            ikään kuin asettaa vesivaramme aivan uudelle viivalle.
            Vesiensuojelu lähtee nyt uuden tyyppisestä asiasta,
            josta esimerkiksi vesienhoitoalue on hyvä esimerkki.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            laki vesienhoidon järjestämisestä, ympäristönsuojelulakia
            ja vesilakia siis ehdotetaan muutettaviksi. Näillä laeilla
            pantaisiin täytäntöön yhteisön
            vesipolitiikan puitteista annetun direktiivin velvoitteet. Vesienhoidon
            järjestämisestä ehdotetulla lailla pantaisiin
            täytäntöön myös YK:n Euroopan
            talouskomission, Ece:n, piirissä tehdyn maasta toiseen
            ulottuvien vesistöjen ja kansainvälisten järvien
            suojelua ja käyttöä koskevan yleissopimuksen
            vesivaroja ja terveyttä koskevan pöytäkirjan
            edellyttämät toimet. 
         
         
         Ehdotettu laki vesienhoidon järjestämisestä sisältäisi
            perussäännökset vesienhoidon järjestämisestä ja
            sen edellyttämistä menettelyistä. Lain toimeenpanosta
            annettaisiin yksityiskohtaiset säännökset
            asetuksella. Direktiivin edellyttämällä tavalla
            laissa säädettäisiin vesienhoitoalueista, viranomaisten
            yhteistyöstä, kansainvälisestä yhteistyöstä,
            vesien tilaan vaikuttavien tekijöiden selvittämisestä,
            vesien tilan yleisistä tavoitteista, seurannasta, vesien
            ominaispiirteiden tarkastelusta, vesien luokittelusta, vesienhoidon
            suunnittelusta sekä kansallisten eri tahojen osallistumisesta
            suunnitteluun.
         
         
         Näin ollen, arvoisa puhemies, tässä jo
            olemme todella havainneet sen, että tässä on
            todella laajasta asiasta kysymys. Haluan myös täydentää alussa
            sanomaani sillä, että myös sosiaali-
            ja terveysvaliokunta on tämän asian moninaisuuden
            vuoksi antanut tähän asiaan lausuntonsa. 
         
         
         Tämän valiokunnan käsittelyn yhteydessä olemme
            halunneet tuoda vahvasti esille sen, että Suomen pinta-alasta
            todella 10 prosenttia on veden peitossa, maassamme on lähes
            200 000 yli 5 aarin kokoista järveä ja lampea
            sekä yhteensä noin 25 000 kilometriä jokia.
            On hyvin tärkeätä Suomelle todella tämä vesiensuojelu. 
         
         
         Vesien nykyinen käyttökelpoisuusluokittelu on
            muutettava uudenlaiseksi, veden ekologiseen ja kemialliseen tilaan
            perustuvaksi luokitteluksi. Vesivaroja ja niiden käyttöä koskevan
            tiedon keruu, rekisteröinti ja käsittely myös
            muuttuvat. Myös vesien tilan seuranta uudistetaan siten,
            että biologisten laatutekijöiden osuus seurannassa
            lisääntyy. Tämä muutos koskee
            sekä viranomaisten suorittamaa seurantaa että toiminnan
            harjoittajien velvoitetarkkailua. Kaiken kaikkiaan puitedirektiivin
            toimeenpano tapahtuu alueilla, se on vesienhoitoalueittaista suunnittelua,
            siis valuma-alue on tällainen uusi yksikkö ja
            näkökulma, joka vahvasti otetaan huomioon. 
         
         
         Suurin osa maamme pinta- ja pohjavesistä on käyttökelpoisuudeltaan
            hyvässä tai erinomaisessa tilassa. Kuitenkin eräiden
            suurten teollisuuslaitosten päästöt ovat
            heikentäneet paikallisesti olennaisesti veden laatua ja
            heikentävät sitä jatkuvasti. Jokien vedenlaatu
            on yleisesti heikompi kuin järvien, esimerkiksi eräiden
            itään laskevien jokien vedenlaatu on heikko. Mielenkiintoista on,
            että Lappeenrannan kaupunki edelleenkin laskee puhdistamoistaan,
            jotka eivät ole aivan modernia laatua, jätevedet
            itään virtaavaan jokeen.
         
         
         Kustannusten — niistäkin puhuimme paljon — pitämiseksi
            kohtuullisina valiokunta painottaa sitä, että päällekkäistä työtä on
            vältettävä ja on pyrittävä esimerkiksi
            eri tahojen suorittamien seurantojen mahdollisimman täydelliseen
            yhteensovittamiseen. Valiokunta pitääkin erittäin hyvänä sitä,
            että tämä järjestelmä pyrkii
            kustannustehokkuuteen. Vesien kestävän käytön
            ja suojelun edellyttämät toimenpiteet voidaan
            uuden suunnittelujärjestelmän avulla ohjata tärkeimpien,
            vesistön kannalta vaikuttavimpien ympäristötavoitteiden
            toteuttamiseen. Tämä on tärkeä laadullinen
            huomio.
         
         
         Edelleenkin tässä on merkittävä uusi
            käsite, sikäli uusi, että se on lainsäädännössä mukana tässä suojelupuolella,
            eli keinotekoiset tai voimakkaasti muutetut vesimuodostumat. Näiden vesimuodostumien
            ympäristötavoitteet asetetaan erikseen. Näillä tarkoitetaan
            keinotekoisesti ja voimakkaasti muutettua vesiympäristöä,
            ja näin katsotaan, että tämän
            vahvasti muutetun vesimuodostuman palauttamiseen ennalleen, mikäli
            se aiheuttaa erityisiä ympäristöllisiä rasitteita taikka
            on kestävän kehityksen kokonaisuuden kannalta
            kyseenalainen, ei tarvitse mennä.
         
         
         Valiokunta myös painottaa sitä, kuten kaikessa
            suunnittelussa, että vuorovaikutus ja osallistuva suunnittelu
            on tärkeää. 
         
         
         Vesienhoitosuunnitelmista ja toimenpideohjelmista toteamme,
            että vesienhoitoalueille tulee laatia ympäristötavoitteiden
            toteuttamiseksi vesienhoitosuunnitelmat ja toimenpideohjelmat. Vesienhoitosuunnitelma
            on yhteenveto- ja raportointiasiakirja, joka sisältää tiedot
            vesienhoitoalueen vesistä, niiden tilasta ja käytöstä.
            Vesienhoitosuunnitelman laatimiseksi on kullakin vesienhoitoalueella
            kartoitettava pinta- ja pohjavesien ominaispiirteet ja tila, selvitettävä ihmistoiminnan
            vaikutukset ja tehtävä veden käytöstä taloudellinen
            analyysi. Vesien tilan seuranta on järjestettävä siten
            kuin direktiivi edellyttää. Toimenpideohjelma
            on osa vesienhoitosuunnitelmaa. Siinä esitetään
            keinot ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Todellakin, hoitosuunnitelmat laaditaan kuuden
            vuoden välein, ja toimenpideohjelmakohdassa on myös
            valiokunnan mietinnössä näistä varsin
            tarkkaan todettu, mitkä asiat ja miten painotetaan. Ajan
            säästämiseksi en kuitenkaan näitä asioita
            tarkemmin käy läpi. Yhteenvedonomaisesti valiokunta
            kuitenkin toteaa mietinnössään, että ympäristötavoitteet
            tulee yksittäisessä lupaharkinnassa ottaa huomioon
            sillä painoarvolla, jolla asianomaisen luvan käsittävä toiminta
            vaikuttaa ympäristötavoitteen saavuttamiseen ja
            saavuttamatta jättämiseen. Tämä on tällainen
            lähtökohtainen asia.
         
         
         Asetuksenantovelvollisuudesta on puhuttu paljon nyt uuden perustuslain
            ollessa voimassa. Tässä laissa on laajasti asetuksenantovaltuuksia. Kuitenkin
            ne kohdistuvat viranomaistyöhön, eivät
            suoraan kansalaisten oikeuksiin, jotenka tässä voidaan
            käyttää laajaa asetuksenantovaltuutta.
         
         
         Tietojen luovutusvelvollisuudesta perustuslakivaliokunta lausui,
            ja otimme sen huomioon nimenomaan sillä lailla, että muutimme
            myös lakia, mikä näkyy myös
            valiokunnan mietinnöstä. Kysymys on julkisia palveluja
            tarjoavien laitosten velvollisuudesta antaa tietoja, mutta muita kuin
            henkilötietoja. Siis tämä on täsmennys
            valiokunnan toimesta.
         
         
         Muutoksenhausta on erittäin tärkeä asiantuntijalausunto,
            jonka olemme ottaneet tarkasti huomioon, nimenomaan niin, että hallintoneuvos Pekka
            Vihervuori korkeimmasta hallinto-oikeudesta on kiinnittänyt
            huomiota siihen, että kun valitusta, joka on siis laillisuuspohjainen
            valitus, käsitellään, ratkaisukokoonpanossa
            pitäisi olla mukana ympäristöasiantuntijaneuvos.
            Olemme halunneet erityisesti tähdentää tämän
            asian merkitystä. Näemme, että eduskunnassa
            käsittelyssä olevassa hallinto-oikeuksien toimintaa
            säätelevässä hallituksen esityksessä tämä asia
            olisi tarkoituksenmukaista huomioida, ja tässä asiassa hallintovaliokunnan
            suuntaan haluamme viestittää.
         
         
         Lopuksi, puhemies, valiokunta on esittämässä täysistunnolle
            hyväksyttäväksi kaksi lausumaehdotusta:
         
         
         "1. Eduskunta edellyttää, että hallitus
            seuraa vesienhoidon järjestämisestä annettavan
            lain täytäntöönpanoa vuorovaikutusjärjestelmän
            toimivuuden ja vesiensuojelun sekä hallinnon toimintakyvyn
            kannalta ja esittää lain toimeenpanoon tarvittavat
            resurssit.
         
         
         2. Eduskunta edellyttää, että hallitus
            esittää korkeimmasta hallinto-oikeudesta annetun
            lain 2 a §:n muuttamista siten, että vesienhoitosuunnitelmaa
            koskevan asian ratkaisukokoonpanoon osallistuu myös ympäristöasiantuntijaneuvos."
         
         
         Tämä jälkimmäinen on tämä hallintoneuvos Vihervuoren
            viesti ja yleensä hallinto-oikeuden viesti, ja edellinen
            tarkoittaa siis sitä, että hallituskin tunnustaa
            lisäresurssien tarpeen. Me valiokunnassa — myös
            edustajat Vielma ja Hänninen valiokunnasta ovat täällä paikalla — totesimme,
            että tämä on tärkeä asia
            ja on katsottava, että siihen olisi kylliksi resursseja.
         
         
       
      Yleiskeskustelu päättyy.