Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin ed. Pulliainen johdatteli jo teemaan.
Meillähän on tähän saakka ollut
niin sanottu kytkykauppakielto, joka koskee sellaisia matkapuhelimia
ja liittymiä edelleenkin tämänkin lain
jälkeen, joita voidaan käyttää siis
vain gsm-verkossa, ja tavoitellaan, niin kuin todettiin, uudempaa
teknologiaa hyödyntäviä matkapuhelimia
ja sen piirissä olevien palvelujen lisäämistä tällä lailla.
Tietysti täytyy sanoa, että kun tähän
lakiin liittyvää asiantuntijakierrosta valiokunnassa
käytiin, niin hyvin harvoin tulee, oikeastaan aika poikkeuksellista
on se, että tulee niin voimakkaita vastakkaisia mielipiteitä esiin,
voimakkaasti puolesta, voimakkaasti vastaan, riippuen aina vähän
siitä, minkälaisilta toimijoilta asiaa kysyttiin.
Joka tapauksessa lähtökohtahan on tietysti se,
että Suomi on nyt kuitenkin ainoita Euroopan unionin jäsenmaita,
joissa kytkykauppakielto on voimassa. Muualla maailmassa se on sallittu. Kokemukset
ovat hyvin erilaisia riippuen siitä, keneltä kysytään;
onko se edistänyt palveluja, onko se edistänyt
matkapuhelinten kauppaa, koko tietoyhteiskuntakehitystä vai
ei.
Olennaista tässä kuitenkin kuluttajan kannalta on
se, että tässä laissa on säännös,
jonka mukaan kuluttajaa ei saa sitoa kahta vuotta pidempään määräaikaiseen
liittymäsopimukseen, sekä eräitä muita
myöskin kuluttajan suojaamiseksi tarpeelliseksi katsottuja
säädöksiä. Laki on voimassa
kolme vuotta, kyse on siis määräaikaisesta laista.
Se toisaalta on samalla tae sille, että samalla hallitus
sitoutuu seuraamaan, mitä lain voimaantulo merkitsee markkinoilla
ja kuluttajille.
Puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön arvion
mukaan kytkykaupalla tulisi olla pitkällä aikavälillä enemmän
myönteisiä kuin kielteisiä vaikutuksia
käyttäjien kannalta. Yleisellä tasolla kytkykaupan
sallimisen voidaan ministeriön mukaan arvioida tukevan
tietoyhteiskunnan perusrakenteita, edistävän yleistä tietoyhteiskuntakehitystä sekä
parantavan
Suomen kilpailukykyä viestintämarkkinoilla.
Muutoksen tarkoituksena on lähentää päätelaitteiden
ja niihin liittyvien palveluiden markkinoita, mikä edesauttaa
markkinoiden kasvua, kannustaa luovaan tuotekehitykseen ja ennen muuta
uusien palveluiden kehittämiseen sekä vahvistaa
uuteen teknologiaan perustuvaa yritystoimintaa. Tässä on
niitä asioita, joita tämän kytkykauppakiellon
purkamisen arvioidaan tuovan tullessaan.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty kytkykauppaliittymien markkinointia
koskevaan säännökseen. Valiokunta pitää ehdotettua
sääntelyä kuluttajan kannalta välttämättömänä hintavertailun
mahdollistamiseksi. Tämä onkin hyvin olennaista,
että teleyrityksen tulee aina markkinoinnissaan ilmoittaa
myymänsä palvelun hinta myöskin ilman
kytkykaupassa tarjottavaa matkapuhelinta. Tämä on
hyvin tärkeä viesti, että nykyinen järjestelmähän
kuluttajan kannalta myös säilyy tässä rinnalla
ja kuluttaja itse päättää, haluaako
hän ottaa tämän kytkykaupan mukaisen mahdollisuuden
käyttöön vai ei.
Vaikka teleyritys ei tarjoaisi samanhintaista liittymää ilman
matkapuhelinta, sen on kyettävä arvioimaan kytkykaupassa
tarjottavan päätelaitteen hankkimiskustannukset
ja niiden merkitys tarjottavan kokonaispaketin hinnoittelussa. Valiokunta
korostaakin, että ei ole kohtuullista jättää tätä arviointia
kuluttajan tehtäväksi, koska teleyrityksellä on
tietysti parhaimmat mahdollisuudet suorittaa tämä arviointi.
Toisaalta valiokunta arvioi perusteellisesti myöskin
sopimusaikaa, joka on korkeintaan kaksi vuotta. Jos se olisi pidempi,
tietysti voidaan sanoa, että se ei kuluttajan kannalta
enää olisi kohtuullista, ja kalleimpien laitteiden
osalta taas lyhyempi enimmäisaika saattaisi johtaa kuluttajan osalta
korkeisiin kuukausikustannuksiin, jolloin kytkykauppamahdollisuus
ei enää olisi houkutteleva vaihtoehto. Tällöin
myöskin esityksen myönteiset vaikutukset jäisivät
toteutumatta.
Valiokunta kiinnittää huomiota myöskin
siihen, että sopimuksen voimassaoloaikana kuluttaja ei
voi vaihtaa operaattoria, eli tämä merkitsee sitä,
että tulee sim-lukitusmahdollisuus, jolla operaattori lukitsee
käyttäjän puhelimen käyttämään
vain asianomaisen operaattorin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisia
palveluita. Tämähän on eräällä tavalla
korvalle isku aikaisemmin tehdylle säädökselle,
joka mahdollisti numeroiden siirrettävyyden. Jos mennään
kytkykaupan piiriin, numeroiden siirrettävyys ei enää tässä järjestelmässä sitten
toteudu.
Puhemies! Meillähän on ollut tähän
saakka malli, jossa ikään kuin kytkykaupanomaisesti
on teleliittymän yhteydessä voitu antaa kuluttajalle vaikkapa
joulukinkku näin ajankohtaiseen aikaan tai joitakin urheiluvälineitä,
fleecetakkeja, ties mitä sieltä on kuluttaja saanut.
On ollut myöskin eräillä operaattoreilla
järjestely, jossa postin kautta on voitu vuokrata vain
sen operaattorin palvelulla varustettuja kännyköitä,
eli nämä kaikki ovat toimineet tavallaan harmaalla
vyöhykkeellä. Valiokunnassa käydyn keskustelun perusteella
voin todetakin, että katsottiin myös tarpeelliseksi,
että tämä luo sitten selkeät
pelisäännöt ja tämä luo
pelisäännöt myöskin sille nyt varsin
sekavallekin tilanteelle, mikä tällaisessa kytkykauppajärjestelmässä vallitsee.
Voimaantulosäännöksestä pari
sanaa vielä. Asiantuntijakuulemisessahan kannatettiin sen pitkääkin
lykkäämistä, toisaalta myös
sen aikaistamista. Lakiehdotushan lähti siitä,
että se olisi tullut voimaan 1.3., ministeriön
puolelta arvioitiin, että tämän lain
odottaminen on nyt jo vaikuttanut jossain määrin
matkapuhelinten myyntiin sillä tavalla, että päätelaitekauppa
olisi hidastunut, koska yrityskäyttäjät
odottavat tämän lain voimaantuloa. Siitä valiokunta
ei saanut näyttöä, onko näin
käynyt vai ei, mutta ymmärtää kuitenkin
sen, että pitkä siirtymäaika voi vaikuttaa markkinoihin
kielteisellä tavalla. Tähän perustuen
valiokunta katsookin, että laki astuisi voimaan 1.4. ensi
vuonna.
Yleiskeskustelu päättyy.