2) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta toteaa mietinnössään,
että kyseessä on suppeahko autoverolain välitarkastelu.
Tässä valiokunta on aivan oikeassa. Autovero tarvitsisi
kokonaisremontin, mutta sen aika on vasta seuraavalla hallituskaudella. Näin
meille on nykyinen valtiovarainministeri Heinäluoma vakuuttanut.
Hallituksen esitykseen autoverolain muuttamiseksi ja valtiovarainvaliokunnan
mietintöön siitä suhtautuu aika ristiriitaisin
tuntein. Kyseessä on nimittäin osin yhteisölainsäädännön
vastainen laki, ja sitä tullaankin mitä todennäköisemmin
korjaamaan aika pian.
Tämän hallituksen esityksen myönteisiin
puoliin kuuluvat avolava-autojen vähimmäismittoja koskevat
muutokset. Ne merkitsevät käytännössä sitä,
että kaikki niin sanotut pick-up-ajoneuvot voidaan myydä vastedes
tehdaskuntoisina ilman, että niiden lavaa joudutaan pidentämään Suomessa
verotuksen takia. Nyt siis tarve tällaiseen turhaan ja
kustannuksia aiheuttavaan muutostyöhön poistuu.
Myös niin sanotun täyden veron pakettiautojen
veroprosentin alentaminen 85:stä 72:een on askel parempaan
suuntaan. Työsuhdeautojen verotukseen rajat ylittävässä työskentelyssä joudumme
varmasti palaamaan vielä.
Hallituksen esityksen varsinainen ongelma on käytetyn
auton verotusarvon määrittäminen. Yhteisölainsäädännön
valossa ihmeellisen tästä hallituksen esityksestä tekee
viime viikolla saapunut korkeimman hallinto-oikeuden päätös,
jossa kansalainen oli riitauttanut Saksasta tuomansa ajoneuvon veron
määräytymisperusteet. Päätös saattaa
myöskin tämän hallituksen esityksen outoon
valoon.
Hallituksen esitys noudattaa edelleenkin sitä periaatetta,
että Suomeen tuotavan auton autovero on sama kuin on jäljellä vastaava
määrä arvosta Suomesta alun perin ostetussa
autossa. Tullin tulee siis selvittää, mikä on
suomalaisen auton arvo, jotta jäljellä oleva autoveron
määrä eli verotusperuste paljastuu. Käytetyn
auton arvon määrittämisessä Tulli
nojautuu pääasiassa Grey-Hen Oy:n tietokantaan.
Sen tiedot perustuvat autojen pyynti-, myynti- ja ostohintatietoihin.
Yhtiön käyttämät hintatiedot
eivät sisällä tietoja muiden autoliikkeiden
kuin merkkiliikkeiden hinnoista, eivätkä yksityisten
kesken tehdyt kaupat päädy tähän
tiedostoon. Tietoja toimittavat liikkeet pystyvät rajoittamaan
kilpailua pitämällä ilmoitettavat pyyntihinnat
korkeana ja tekemällä kauppaa merkittävästi
alemmalla hinnalla. Pyyntihinnat yksityisellä sektorilla
ovat Tullin tilaaman tutkimuksen mukaan 4—14 prosenttia alempia,
ja toteutuneissa kauppahinnoissa ero saattaa olla vielä suurempi.
Mikäli auton arvon määrittely pohjautuu merkkiliikkeitten
välittämiin hintatietoihin, asettautuu sen perusteella
määräytyvä autovero korkeammalle
tasolle kuin veroa todellisuudessa autossa on jäljellä.
Asiakas siis maksaa liikaa veroja. Toisekseen verotuksen tulee aina
olla avointa ja läpinäkyvää.
Verotusperusteiden täytyy olla avoimesti tarkasteltavissa,
jotta asiakas eli verotettava kansalainen voi niihin perehtyä ja
niihin vedoten tarvittaessa laatia oikaisupyynnön verotuksesta.
Tullilaitos joutuu nykyisin veroviranomaisena toimittamaan verotuksen
sellaisen yksityiseltä yritykseltä saatavan tiedon
perusteella, jonka oikeellisuus ei perustu veroviranomaisen tarkistettavissa
oleviin tosiseikkoihin ja muihin tietoihin. Tähän
perusteltuun epäilyyn siitä, toteutuuko syrjimättömyys
myös yksityisten autontuojien osalta nimenomaan suljettujen
tietokantojen vuoksi, perustui KHO:n ratkaisuun palauttaa erään
ajoneuvon verotuspäätökset takaisin Tullin
käsiteltäväksi.
Jos ja kun verotusperusteiden täytyy olla avoimia ja
perustua toteutuneisiin myyntihintoihin, asettaa se myös
hallituksen esityksessä määritellyt prosenttisäädökset
kyseenalaisiksi. Edellisen suuremman autoverouudistuksen aikana
vuonna 2002 silloinen valtiovarainvaliokunta mietinnössään
esitti, että yleisen vähittäismyyntiarvon määrittämistä ei
tulisi sitoa lähtökohtaisesti eikä säädöstasolla
lainkaan tilastollisiin tekijöihin eikä menetelmiin.
Mietinnössä on edelleen lausuttu, että käytännön
työssä voidaan ja tuleekin käyttää apuna
parasta saatavissa olevaa aineistoa yleisen hintatason osoittamiseksi.
Oleellista kuitenkin on, että käytettävänä oleva
tieto on apuna lopullisessa päätöksenteossa,
ei vääjäämätön lopputulos
itsessään. Näin käytetty tieto
on myös osoitettavissa ja perusteltavissa avoimesti asiakkaalle
tarpeen tullen.
Mikäli auton arvosta ei ole käytettävissä olevaa
tietoa, maahan tuodun käytetyn auton verosta vähennetään
auton iän perusteella nykyisin 0,8 prosenttia kuukautta
kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta. Nyt
käsiteltävänä olevan hallituksen
esityksen perusteella tämä luku muutetaan yhteen
prosenttiin, ja tätä prosenttia siis käytettäisiin,
jos auto on niin uusi tai harvinainen, että siitä ei
tilastotietoja ole.
Harvinaisten autojen osalta jonkunlainen lineaarinen menettely
ehkä on ymmärrettävissä, mutta
käytetyllä kaavalla ei ole mitään
tekemistä uudehkojen ajoneuvojen verotusarvojen kanssa. Arvonalennus
on suurimmillaan uusissa autoissa eikä päinvastoin,
niin kuin Suomessa on virheellisesti väitetty. Jokainen
uuden auton ostanut voi vahvistaa tämän. Ei riitä,
että uuden auton hinta on pudonnut dramaattisesti ensimmäisten
kuukausien aikana. Myös autoon valittujen lisävarusteiden
arvo on lähes haihtunut. Suomen markkinat eivät
toimi, koska autoveron tulkinta katkaisee Euroopan markkinahintamekanismin
toiminnan, ja ongelman ydin on juuri siinä, ettei verotusarvo
määräydy todellisen myyntihinnan mukaan.
Auto on kulutushyödyke siinä missä muukin tavara.
Jos jotakin autoa saa muualta Euroopasta halvemmalla kuin Suomesta,
niin periaatteessa olisi oikein, että se sisältäisi
veroeurojakin vähemmän. Vain veron suhteellisen
osuuden pitäisi olla sama. Muutenhan olemme luomassa suljettua
sisämarkkinaa, jossa ulkomailta ostettujen autojen hintaa
nostetaan keinotekoisesti valtion toimesta. Tällä hetkellä tuontiautoista
on veroa jopa yli puolet, jos veron määrää verrataan
Suomessa myytäviin autoihin.
Olen toki tietoinen siitä, että EY-tuomioistuimessa
on linjattu, että vero ei saa missään
tapauksessa ylittää vastaavan, jäsenvaltiossa
jo rekisteröidyn auton arvoon sisältyvää jäljellä olevaa
veroa. Verotamme siis EY-tuomioistuimen salliman maksimin, kun kerran
saamme.
Tavaroiden, kaupan ja palveluiden vapaa liikkuvuus on EU:n peruskiviä.
Minusta on aika erikoista että Suomi, joka kaikessa pyrkii
olemaan EU:n mallioppilas, juuri autoveroasiassa taistelee viimeiseen
hengenvetoon EU:n henkeä vastaan.Valiokunnan helpotukseksi
KHO antoi Suomelle puhtaat paperit arvonlisäverokysymyksessä.
KHO katsoi, että autoverosta perittävä arvonlisävero
ei ole syrjintää. Komissio on kuitenkin antanut
Suomelle perustellun lausunnon autoverosta perittävän
arvonlisäveron vähennysoikeuden direktiivinvastaisuudesta
ja veron syrjivyydestä yksityisessä tuonnissa.
Komissio voi viedä Suomen EY-tuomioistuimeen asiassa. Jos
näin käy, EY-tuomioistuimen asiassa antama tuomio saattaa
olla ristiriidassa KHO:n ratkaisun kanssa, ja tällöin
myös KHO:n ratkaisua joudutaan arvioimaan uudelleen.
Joka tapauksessa Tulliin saapuvien verovalitusten määrä tulee
varmasti lisääntymään lähikuukausina
räjähdysmäisesti. Tällä hetkellä Tullissa
makaa valitukset 3 000 ajoneuvon verotuspäätöksistä.
KHO:n mielestä vähintäänkin
kyseenalaisiksi havaittujen verotusperusteiden pohjalta on tehty
vuosina 2003—2006 ainakin noin 80 000 verotuspäätöstä.
Mikäli puoletkaan verotuspäätöksen
saaneista hakee selvyyttä ja oikaisua tehtyyn päätökseen,
mihin heillä on aika selkeät perusteet, on Tulli
ennennäkemättömien ongelmien edessä.
Näihin ratkaisu ei ole se, että Tullin määrärahoja
on lisättävä.
Kysyin lakivaliokunnassa eräältä oikeusministeriön
virkamieheltä, kuinka paljon virkamieskunnan resursseja
nykyisen suuruinen yksityisten autojen maahantuonti, niiden arvon
selvittäminen, veropäätösten
tekeminen ja niistä seuraavien oikaisupyyntöjen
käsitteleminen oikein vie. Hän totesi, että varovasti
arvioiden noin sata miestyövuotta vuodessa. Sata miestyövuotta.
Valtiovarainministeriön virkamiehet maksattavat jääräpäisyytensä lopulta
kansalla lopullisen verotuksen kautta.
Viimeistään nyt alkaa olla kaikille täysin
selvää, että nykyisen kaltainen autoverojärjestelmä on
tiensä päässä. Suomen on lopetettava
syrjivä ja alati EU:n kanssa kahnauksissa oleva autojen verotuskäytäntö ja
toimittava niin kuin komissio on useasti Suomea kehottanut. On siirryttävä mieluummin
kokonaan pois auton oston verotuksesta ja siirryttävä noin
kymmenen vuoden siirtymäajan puitteissa ympäristöpohjaiseen,
vuotuiseen verotukseen.
Rekisteröinnin yhteydessä maksettavien autoverojen
aika on pian Suomessa toivottavasti historiaa. Nykyinen järjestelmä on
sanalla sanoen ihan venäjää. Se on byrokraattinen.
Se on kallis ja vaikeasti ymmärrettävissä.
Autoveroa on peritty Suomessa 1.1.58 lähtien. Olen
hyvin luottavaisin mielin sen suhteen, että kyseisen veron
50-vuotispäiviä ei tulla Suomessa koskaan näkemään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Etten vaan unohtaisi, ehdotan ihan
alussa, että eduskunta hyväksyisi lausuman, joka
kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti vaadittaviin toimenpiteisiin, jotta tulliviranomaisen
verotuspäätökset käytettyjen
tuontiautojen verotuksessa jokaisen veroratkaisun osalta täyttäisivät
autoverolain ja Euroopan yhteisön perustamissopimuksen
edellyttämän verotuksen syrjimättömyyden
vaatimuksen, jota KHO tuoreessa päätöksessään
edellyttää."
Sitten tästä autoverolaista muutama sana.
Minun mielestäni laki ei ole yhteisölainsäädännön vastainen.
Kun laki säädettiin vuonna 2003, niin otettiin
hyvin selkeä kanta. Tuontiauton verotuksessa vero ei saa
missään tapauksessa olla syrjivä, ja
lähdetään auton yleisestä myyntiarvosta. Kun
asiaa käsiteltiin tässä eduskunnassa,
niin korostettiin nimenomaan tätä, ettei missään
nimessä eikä missään tapauksessa
saa ylittää tätä yleistä myyntiarvoa.
Todettiin myöskin, että Tullilla on suuri vastuu
ja Tullille syntyy myöskin vaikeuksia, miten Tulli sitten
jokaisessa yksityisessä tapauksessa pystyy sanomaan, mikä on
auton yleinen vähittäismyyntiarvo.
Jostakin merkillisestä syystä Tulli on lähtenyt sille
linjalle, että poimitaan ne tilastot Grey-Henistä,
ja Grey-Hen ottaa tilastoihin mukaan ainoastaan merkkiliikkeiden
autot, ja siihen merkitään vain pyyntihinnat,
vaikka Grey-Henillä on myöskin käytössä todelliset
myyntihinnat ja todellista myyntihintaa eduskunta edellyttää verotuksen
pohjaksi.
Sitten täytyy myöskin ottaa huomioon näissä tuontiautoissa,
että lähdetään todella siitä,
että se on sen auton yleinen vähittäismyyntiarvo
eli mikä on sen auton arvo, kun se on tuotu Suomeen. Se
on yleensä sellaisessa kunnossa, että aivan niin
kuin myyntiliikkeissä, vaihtoauton myyntikuntoon saattaminen
merkitsee hyvin paljon työtä; imuroidaan sisältä ja
pestään jne. Tämä maksaa yleensä noin
500 euroa tänä päivänä. Kun
on tuontiautoista kysymys, niin siinä ei ole talvirenkaita,
siinä on vain kesärenkaat. Ei ole moottorilämmittäjää tai
lohkolämmitintä. On paljon, mitä siihen
autoon pitää tehdä, jotta se olisi siinä kunnossa,
missä auto, joka on ensirekisteröity Suomessa,
on.
Joissakin autoliikkeissä jopa vierastetaan tuontiautoja,
ja tuontiautojen arvot ovat yleensä kyllä jonkin
verran alhaisempia kuin sellaisten autojen, joiden ensirekisteröinti
on tapahtunut Suomessa. Tullin olisi pitänyt ottaa kaikki
nämä asiat huomioon. Tietenkin on mahdotonta,
jos jokaisen auton kohdalla pitää käydä katsomassa, mitä varusteita
on jne., jne. Sen takia silloin, kun asiaa käsiteltiin
valtiovarainvaliokunnan verojaostossa vuonna 2003, oli kyllä esillä sellainen ajatus,
että tuosta Grey-Henistä tai silloisesta Autodatan
tilastohinnasta vähennetään tietty prosentti, ja
jos se prosentti, mikä siitä hinnasta vähennettäisiin,
olisi riittävän suuri, ei kuitenkaan kohtuuttoman
suuri, niin se olisi kyllä merkinnyt sitä, että mitään
virheellisiä päätöksiä ei olisi
syntynyt.
Nyt voi kyllä todeta, että uskallan sanoa,
että 80 prosenttia kaikista veropäätöksistä,
mitä Tulli on tehnyt, on virheellisiä. Niissä verotusarvo
on korkeampi kuin auton vähittäismyyntiarvo. On lukuisia
tapauksia, maassamme on paljon tämmöisiä liikkeitä,
jotka tuovat ulkomailta autoja. Kun auto on saatettu kuntoon, niin
myydään 10 000 eurolla, mutta verotuksessa
sen arvo oli 15 000. Tämähän
on aivan selvä, että jos verotusarvo oli 15 000
ja myydään puhdistettuna ja lisävarusteita
on laitettu siihen, myydään se 10 000 eurolla,
niin silloin verotus on tapahtunut virheellisesti.
Vielä tuosta Grey-Henistä haluaisin todeta, että sieltä löytyy
tilastoja, jotka osoittavat, että saman mallisen, saman
merkkisen, mutta vanhemman auton tilastoarvo voi olla suurempi kuin pari
vuotta tuoreemman auton. Eli suomeksi sanottuna: Otetaan nyt normaali
Mersu vain esimerkkinä, vuosimallia 2004 ja toinen vuosimallia
2002, niin sen vuoden 2002 auton verotusarvo voi Grey-Henissä olla
korkeampi kuin vuosimallin 2004 arvo. Ja näinhän
se kerta kaikkiaan ei voi olla.
Korkein hallinto-oikeus on puuttunut vain tuohon avoimuuteen,
mikä on myöskin tietenkin merkittävä asia,
mutta kaikkein tärkein on kuitenkin se, onko verotusarvo
oikea vai väärä. Sanon vielä kerran:
useimmissa tapauksissa verotusarvo on vahvistettu liian korkeaksi.
Tästä voidaan päästä.
Ei autoverolakia tarvitse välttämättä romuttaa.
Se voidaan romuttaa, mutta sitten tulee myöskin uusia ongelmia,
jos siirrytään sellaiseen järjestelmään,
jota eduskunta on kyllä edellyttänyt ja josta
ed. Salovaarakin puhui. Se voi tuoda uusia ongelmia, mutta kyllä tämänkin lain
kanssa voidaan elää, kunhan sovelletaan lakia
oikein, niin että vähennetään
siitä tilastosta sen verran, ettei missään
nimessä eikä missään tapauksessa
ylitetä tuota yleistä vähittäismyyntiarvoa.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Kalliksen
tekemää lausumaesitystä.
Viime viikolla oli tietysti mielenkiintoista, että samaan aikaan suunnilleen,
kun
käsiteltiin ensimmäisessä käsittelyssä tätä lakia, tuli korkeimman
hallinto-oikeuden päätös, joka kertoo
siitä, että meidän nykyinen lainsäädäntömme ei
ole ihan kunnossa. Toisaalta autoverotuksen kokonaisuudistusta on
odotettu jo iät ja ajat. Tämä, mitä nyt
tässä pikkuisen muutetaan autoverotusta, ei paljonkaan
mihinkään asioita muuta, pieniä parannuksia.
Kokonaisuudistusta ei kyllä tämän
hallituskauden aikana ole saatu millään tavalla
vietyä eteenpäin, ja voi olla, että ed.
Salovaara näkee tämän autoverotuksen
50-vuotisjuhlat vuonna 2008, sillä nykyisellä tahdilla
ei siihenkään mennessä yhtään
mitään tule tapahtumaan. Tarvittaisiin pikkuisen
tiukempaa ja vähän määrätietoisempaa
otetta tuolla valtiovarainministeriössä.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Niin ikään kannatan ed. Kalliksen
tekemää lausumaehdotusta.
Itse asiassa en lähde toistelemaan sen pitemmälle
tätä ed. Kalliksen puheenvuoroa. Se oli hyvin
perusteellinen ja perusteltu. Ed. Kallis kuvasi varsin hyvin sen
tilanteen, missä ollaan näitten käytettyjen
tuontiautojen osalta ja missä nimenomaan nämä tuojat,
yksityiset Suomen kansalaiset, ovat nyt, kun Tulli ei noudata nimenomaan tasavertaisuusperiaatetta,
vaan kohtelee hyvin epätasa-arvoisesti kansalaisia tehdessään
näitä veropäätöksiä.
Ed. Salovaara käytti ensimmäisen puheenvuoron,
joka sinänsä oli ihan asiaa, mutta on mielenkiintoista
katsoa, miten ed. Salovaara mahtoikaan äänestää muutama
päivä sitten, kun tästä pykälästä äänestettiin.
Olisi toivottavaa nyt, että toimisi johdonmukaisesti myöskin
tämänpäiväisessä äänestyksessä.
Kellohan nyt jo lähentelee kolmea aamuyöstä,
niin että tänään vielä äänestetään
ed. Kalliksen lausumaehdotuksesta.
Ihan koko autoverotuksesta haluan vaan vielä tässä todeta,
että se on kyllä niin vaikeaselkoinen ja monimutkainen,
koko autoverotus, että siitä tulee mieleen Suomen
maatalouden tukijärjestelmä. Se on yhtä kaamea.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilää voin lohduttaa
sillä, että toimin tämänpäiväisessä äänestyksessä täsmälleen
samalla tavalla kuin siinä ensimmäisessäkin äänestyksessä.
Mutta jos kuvitellaan, että semmoinen vajaa puoli vuotta
vanha Suomeen maahantuotu ajoneuvo nyt tuodaan
ja sen verotusarvoa sitten lasketaan ja sen verotusarvo määräytyy
sitten syystä tai kolmannesta lineaarisesti jonkun tietyn
prosenttitaulukon mukaan, olipa tuo prosentti sitten 0,81 tai peräti
2, ja tästä huolimatta käy niin, että Suomessa
tällaisella niin sanotusti "autokaupan omasta käytöstä"
myydyllä ajoneuvolla tehdäänkin kauppaa
verotusarvoltaan alemmalla summalla kuin mikä on tällaisen
laskutoimituksen jälkeen saatu, ja tämä koko
prosessi tapahtuu olemassa olevan lain turvin ja nojalla, niin on
hirveän vaikea nähdä, millä tavalla
tämä ei ole yhteisölainsäädännön
vastainen asia, koska silloinhan nimenomaan käy niin, että kun
EY-tuomioistuin on linjannut, että vero ei saa missään
tapauksessa ylittää vastaavan jäsenvaltiossa jo
rekisteröidyn auton arvoon sisältyvää jäljellä olevaa
veroa, niin tässähän käy silloin
näin. Kyllä todellinen kauppahinta on aina se
hinta, mihin tässä pitäisi pyrkiä,
aina.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ei ole tarkoitettu, että tätä prosenttia,
1:tä tai 2:ta tai 3:a, sovellettaisiin aina, vaan aina
haettaisiin vähittäismyyntiarvoa, yleistä vähittäismyyntiarvoa,
ja jos ei sitä löydy, niin silloin otettaisiin tämä käyttöön.
Kun asiantuntijoita kuultiin verojaostossa, niin ne, jotka nyt ovat
muun muassa tukeneet tätä henkilöä,
joka oli osapuolena korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa, esittivät,
että jotta oltaisiin aivan varman päällä,
niin prosentin tulisi olla 3, mutta kyllä minulle jäi
se käsitys, että 2:kin riittää.
En lähde kiistelemään siitä,
onko se 2 vai 3, mutta jos se olisi 3, niin silloin oltaisiin kyllä, sanoisinko,
turvallisella tiellä.
Nykyisessä laissa on mielestäni kaksi yhteisölainsäädännön
vastaista sääntöä. Toinen on
juuri tämä, joka koskee alle kuuden kuukauden
vanhoja autoja. Mitään sääntöä ei
minun mielestäni ollenkaan tarvittaisi. Ei tarvittaisi
1:tä prosenttia, ei 2:ta eikä 3:a. Ja toinen on
se, että jos ei löydy tuota veroprosenttia, niin
sovelletaan dieselautoissa 30:a prosenttia ja bensiiniautoissa 29:ää prosenttia.
Se voi olla, ja on varmasti joissakin tapauksissa, liian suuri prosentti
ja näin yhteisöverolainsäädännön
vastainen. Jos siinä haluttaisiin olla varman päällä,
niin se voisi olla 20 prosenttia. Nämä kaksi pykälää ovat
todennäköisesti yhteisölainsäädännön
vastaisia ja tulisi muuttaa, mutta ei ole ollut voimia ihan riittävästi
siihen.
Keskustelu päättyy.