Oikeusministeri Tuija Brax
         
         Arvoisa rouva puhemies! Sananvapaus on yksi demokraattisen yhteiskunnan
            keskeisimmistä periaatteista. Samanaikaisesti kansainvälisessä yhteisössä on
            laaja ymmärrys siitä, että luonteeltaan
            rasistiset teot loukkaavat ihmisoikeuksia ja uhkaavat
            oikeusvaltion periaatteita ja demokratian vakautta. Tämän
            vuoksi on ryhdytty myös oikeudellisiin toimenpiteisiin
            erityisesti tietoverkossa lisääntyvää rasistista
            propagandaa vastaan.
         
         
         Vuonna 2003 tehtiin Euroopan neuvoston tietoverkkorikoksia koskevaan
            yleissopimukseen rasistisia rikoksia koskeva lisäpöytäkirja,
            jonka myös Suomi tuolloin allekirjoitti, ja vuonna 2008 puolestaan
            laadittiin Euroopan unionin neuvoston puitepäätös
            rasismin torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin. Molemmat instrumentit
            sisältävät velvoitteita kriminalisoida
            tietyin edellytyksin rasistisesta vaikuttimesta tehtyjä rikoksia. Näiden
            keskeinen merkitys on julkisesti internetissä esitettävän
            rasistisen propagandan kriminalisoinnissa.
         
         
         Molempien instrumenttien tavoitteena on lisätä eurooppalaista
            ja kansainvälistä yhteistyötä rasististen
            lausumien leviämisen torjumiseksi puuttumatta kuitenkaan
            kansallisissa oikeusjärjestelmissä ja tietysti
            myös kansainvälisissä oikeusjärjestelmissä oleviin
            periaatteisiin ilmaisunvapaudesta.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
            hyväksyisi edellä mainitun lisäpöytäkirjan sekä rikoslakiin
            ehdotetut muutokset, joiden tarkoituksena on saattaa rikoslain säännökset
            vastaamaan niitä vaatimuksia, joita lisäpöytäkirja
            ja puitepäätös asettavat. Samalla ehdotetaan
            rikoslakiin myös muutoksia, joilla varmistettaisiin rikoslain
            säännösten soveltaminen rasististen rikosten
            ohella laajemminkin myös muihin niin sanottuihin viharikoksiin.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Rasistisia rikoksia ei ole määritelty
            rikoslaissa, eikä rikoslakiin sisälly rikosnimikkeenä rasistista
            rikosta. Rikoslaissa rasistisia vaikuttimia kuitenkin sisältyy
            toisaalta eräiden rikosten tunnusmerkistöihin
            ja toisaalta rangaistusten koventamista koskeviin säännöksiin.
            Keskeinen rasistisia vaikuttimia koskeva rangaistussäännös
            on kiihottaminen kansanryhmää vastaan.
         
         
         Tätä säännöstä ehdotetaan
            nyt muutettavaksi ensinnäkin siten, että se nykyistä selkeämmin
            soveltuisi rasististen tekojen ohella myös muihin viharikoksiin.
            Rikoksen vaikuttimina mainittaisiin rasististen perusteiden, kuten
            etnisen alkuperän, lisäksi myös uskonto
            ja vakaumus, seksuaalinen suuntautuminen sekä — ja
            tämän puuttumista pidän erittäin
            tärkeänä ja merkittävänä puutteena
            nykylainsäädännössä — vammaisuus. Myös
            näihin perusteisiin rinnastettavat perusteet rikoksen vaikuttimina
            voivat tulla katetuiksi tämän säännöksen
            piiriin.
         
         
         Lisäksi kiihottamista kansanryhmää vastaan koskevaa
            säännöstä ehdotetaan selvennettäväksi siten,
            että sen soveltaminen levittämisen eri tekotapoihin
            voidaan varmistaa. Teknologian kehitys on viime vuosina johtanut
            siihen, että tietoverkot tarjoavat ennennäkemättömiä mahdollisuuksia
            esimerkiksi vähemmistöryhmiin kohdistuvalle vihapuheelle.
            Tästä syystä myös rikoslain
            säännöksiä uudistettaessa on
            otettava huomioon rikoksentekijöiden muuttuva toimintaympä-ristö.
         
         
         Erityisen vakavia tekoja varten rikoslakiin ehdotetaan lisättäväksi
            uusi törkeää kiihottamista kansanryhmää vastaan
            koskeva tunnusmerkistö, jonka rangaistusasteikko olisi
            vankeutta vähintään neljä kuukautta
            ja enintään neljä vuotta. Perusmuotoisen
            rikoksen asteikko on sakkoa tai enintään kaksi
            vuotta vankeutta. Törkeä tekomuoto voisi tulla
            sovellettavaksi tapauksissa, joissa kehotetaan tai houkutellaan
            joukkotuhontaan tai muihin vakaviin ihmisoikeusrikoksiin, murhaan
            tai terroristisessa tarkoituksessa tehtyyn tappoon. Törkeä tekomuoto
            voisi soveltua myös muuhun vakavaan väkivaltaan
            kehottamiseen, jos sillä selvästi vaarannetaan
            yleistä järjestystä ja turvallisuutta.
         
         
         Kiihottamista kansanryhmää vastaan koskevan
            säännöksen lisäksi rikoslakiin
            sisältyy rangaistuksen koventamista koskeva säännös.
            Yksi rangaistusta koventava seikka on rikoksen kohdistuminen tiettyyn
            kansalliseen, rodulliseen, etniseen tai muuhun sellaiseen kansanryhmään kuuluvaan
            henkilöön tähän ryhmään
            kuulumisen perusteella. Koventamissäännöstä ehdotetaan muutettavaksi
            siten, että se, niin kuin edellä kuvatusti kiihottamisrikoskin,
            soveltuisi rasistisista vaikuttimista tehtyjen rikosten lisäksi
            myös laajemmin erilaisiin viharikoksiin.
         
         
         Lisäpöytäkirjasta ja puitepäätöksestä tulee velvoitteita
            laajentaa oikeushenkilörangaistusvastuuta rasistisissa
            rikoksissa. Esityksessä ehdotetaankin, että oikeushenkilön
            rangaistusvastuu ulotettaisiin eräisiin rikostyyppeihin
            silloin, kun rikoksen taustalla on rasistinen tai vihamotiivi. Jotta
            oikeushenkilö voitaisiin saattaa vastuuseen rasistisesta
            tai vihamotiivista tehdystä rikoksesta, vaaditaan yhteisöltä,
            jonka piirissä rikos tehdään, järjestäytynyttä ja
            systemaattista toimintaa. Rasismi- ja viharikokset ovat kuitenkin
            yleensä sellaisia yksilön tai järjestäytymättömän
            joukon tekemiä rikoksia, joissa oikeushenkilörangaistusvastuu
            ei ole ajateltavissa. Oikeushenkilörangaistusvastuu voineekin
            siten tulla Suomen oloissa kysymykseen varsin harvoissa poikkeustapauksissa.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! On tärkeää korostaa,
            ettei ehdotetuilla uudistuksilla ole tarkoitus rajoittaa vapautta
            keskustella yhteiskunnallisesti merkityksellisistä asioista.
            Esimerkiksi maahanmuutto- ja ulkomaalaispolitiikan tai siitä vastuussa
            olevien ankarakaan arvostelu ei sellaisena täytä tietenkään
            rikoksen tunnusmerkistöä. Rangaistavaa on ihmisryhmien
            uhkaaminen, solvaaminen tai panettelu. Vihapuhe on usein erittäin väkivaltainen
            tai väkivaltaan johtava teko. Poliittinen puhe taas nauttii
            mitä syvintä perusoikeussuojaa.
         
         
       
      
         
         Jyrki Kasvi /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä vihapuhelaiksi ristitty
            esitys on jo ehtinyt nostattaa tunteita ja keskustelua, ja hyvä niin.
            Aina, kun lainsäädännöllä vedetään
            sananvapauden rajoja, sen on perustuttava laajaan yhteiskunnalliseen
            arvokeskusteluun. Sääli, että vaalit
            alkavat jo painaa päälle eikä julkiseen
            keskusteluun jää kuin pari kuukautta aikaa. Joka
            tapauksessa kritiikkiin on hyvä varautua ja se kritiikki
            on merkki terveestä yhteiskunnasta. Olisin paljon huolestuneempi
            suomalaisen yhteiskunnan tilasta, jos sitä kritiikkiä ei
            tulisi, sillä sananvapaus on demokratian kovaa ydintä.
            Vaikka sananvapaus ei olekaan absoluuttinen kansalaisoikeus vaan
            sen on oltava tasapainossa muiden perusoikeuksien kanssa, silti
            kiivainkaan sananvapauden puolustaja ei saa unohtaa, että vapauteen
            liittyy aina vastuu, sananvapauteen vastuu sanoistaan.
         
         
         Tämän lakiesityksen ja taustalla olevan Euroopan
            neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirjan
            taustalla on perusteltu huoli siitä, miten sosiaalisen
            median voimaa voidaan käyttää ja käytetään
            paitsi ihmisten voimaannuttamiseen myös vihan lietsomiseen,
            pelon kylvämiseen ja väkivaltaan yllyttämiseen.
            Tietysti voidaan kysyä, eikö rikokseen yllyttäminen
            ole jo nyt rikos, eikö nykyinen lainsäädäntö mahdollista
            viharikoksista kovennetut rangaistukset. Varsinainen viharikoslainsäädäntö meiltä
            kuitenkin
            puuttuu, eikä viranomaisilla ole välineitä yhteiskuntamme
            perusarvojen, kuten kansalaisten yhdenvertaisuuden, kimppuun käyvän
            vihankylvön hillitsemiseen.
         
         
         Lainsäädännön ja viranomaisten
            haasteena on, missä menee kriittisen julkisen keskustelun
            ja vihan lietsomisen raja. Esimerkiksi kirjoitus, joka yllyttää pahoinpitelemään
            punatukkaiset ihmiset tai karkottamaan heidät maasta on
            selvä tapaus. Mutta miten pitäisi suhtautua kirjoitukseen,
            jossa vaaditaan lainmuutosta, jolla punatukkaisilta ihmisiltä kielletään
            oikeus mennä naimisiin? Kaukaa haettua. Korvatkaa punatukkainen
            jollain muulla yhtä triviaalilla, kuten ihonvärillä,
            etnisellä alkuperällä, uskonnolla, vakaumuksella tai
            seksuaalisella orientaatiolla tai vammaisuudella, ja googlatkaa.
            Ette tule pitämään kaikesta, mitä löydätte.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä eniten keskustelua tässä esityksessä on
            herättänyt termin "asettaminen yleisön
            saataville" -määritelmä. Perustelujen
            mukaan sillä tarkoitetaan paitsi aineiston saattamista
            esimerkiksi internetin keskustelupalstalle tai muulle sivustolle
            myös linkkien perustamista ja kokoamista, jotta kyseinen
            aineisto olisi helpommin toisten saatavilla. Ihmisiä pelottaa,
            että tekijän vastuuseen voi joutua tekstin kirjoittajan
            ja hänen kirjoituksensa yleisön saataville asettaneen
            lisäksi myös henkilö, joka viittaa kyseiseen
            tekstiin. Perusteluissa todetaan kuitenkin lisäksi, että linkittämisen
            tulee täyttää kiihottamissäännöksen
            edellyttämät elementit. Mitä tämä sitten
            suomeksi tarkoittaa? Kiihottamissäännös
            tarkoittaa pykäliä 10 ja 10 a, joissa
            määritellään, mitä kiihottaminen
            ja törkeä kiihottaminen kansanryhmää vastaan
            tarkoittaa: "Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin
            yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön
            saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan
            tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin,
            syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän,
            uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden
            perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella - -."
            Eli linkin tarkoituksena tulee olla nimenomaan uhkaaminen, panetteleminen
            tai solvaaminen.
         
         
         Tämä rajaus on hyvin tärkeä,
            ja on sääli, ettei lakikieli taivu sanomaan sitä tämän
            suoremmin, ilman että esitystä joutuu lukemaan
            parista eri kohtaa. Moni on nimittäin pelännyt,
            ettei tämän lain voimaantulon jälkeen
            voi edes kritisoida vihapuhetta sisältäviä nettikeskusteluja
            linkin tai lainauksen kera. Linkittäminen on kuitenkin
            keskeinen osa sosiaalisen median keskustelukulttuuria, netissä monet
            kun ovat sattuneesta syystä varsin skeptistä ja
            epäluuloista porukkaa eivätkä usko mitään
            ilman viittausta alkuperäiseen tekstiin. Eli vihapuhetta
            saa tämän lain voimaantulonkin jälkeen
            kritisoida, sitä saa lainata ja siihen saa linkittää,
            kunhan sen lainaamisen ja linkittämisen tarkoituksena ei
            ole kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Joka tapauksessa
            linkittäminen on otettava tässä laissa
            jotenkin huomioon. Sitä ei voi jättää käsittelemättä,
            sillä yleissopimuksen lisäpöytäkirjan
            perustelujen mukaan sopimus nimenomaan kattaa myös linkkien
            perustamisen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Täältä syrjäisestä Suomesta
            katsottuna Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan
            yleissopimuksen lisäpöytäkirja voi vaikuttaa
            ylireagoinnilta, mutta valitettavasti tilanne muualla Euroopassa
            on paljon pahempi kuin Suomessa. Häiriintyneet ihmiset
            ovat saaneet netin yhtä häiriintyneiltä vihasivustoilta kimmokkeita
            väkivallantekoihinsa. Internetin globaalin luonteen vuoksi
            kansallisella lainsäädännöllä ei
            ole vihapuheen hillinnässä merkitystä.
            Euroopan unioni on sekin vain pieni osa maailmasta ja netistä,
            mutta sen laajempaa lainsäädäntöfoorumia
            meillä ei ole käytettävissä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.