Täysistunnon pöytäkirja 135/2010 vp

PTK 135/2010 vp

135. TIISTAINA 11. TAMMIKUUTA 2011 kello 14.05

Tarkistettu versio 2.0

10) Hallituksen esitys vanginkuljetusta koskevaksi lainsäädännöksi

 

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa rouva puhemies! Vanginkuljetuslaki on puhemiehen mainitsema ensimmäinen asia, ja sen lisäksi laki vanginkuljetuksen hankkimista yksityiseltä palveluntuottajalta on toinen. Nämä on tarkoituksella erotettu toisistaan.

Ensimmäisessä kerrotaan niistä kriteereistä, mitkä nyt nostetaan lain tasolle siitä, mitä vanginkuljetuksessa on noudatettava ja tehtävä. Toinen taas sitten liittyy siihen, kun muun muassa tuottavuusohjelman takia jo viime vaalikaudella oikeusministeriössä käynnistettiin prosessi, jossa katsottiin, niin sanotusti käännettiin kaikki kivet, onko alalla mitään toimintoja, joissa voitaisiin ajatella miltään rajatultakaan osalta tilannetta, jossa toiminnot sekä tulisivat lain mukaisesti kansalaisten turvallisuutta ylläpitäen hoidettua että samalla halvemmalla ja tehokkaammin, jos joku toiminta niin sanotusti ulkoistettaisiin tai yksityistettäisiin.

Lakivaliokunnalle tätä työtä on esitelty sekä viime vaalikaudella että tällä vaalikaudella, ja loppujen lopuksi kaikkien selvitysten jälkeen kävi ilmi, että vain tietty osa mahdollisista vanginkuljetuksista saattaisi olla tämän kaltaisia toimintoja. Esimerkiksi vankiloiden ruokahuollon osalta, joka joissakin Euroopan maissa on yksityistetty, katsottiin, että Suomessa ensinnäkin tehostamismahdollisuudet ovat ihan varsinaisessa toiminnassa, mutta kustannukset ja turvallisuusriskit olisivat olleet niin suuria, että esimerkiksi vankiruokailun yksityistäminen kyseisen selvityksen mukaan maksaisi veronmaksajille huomattavasti enemmän kuin nykyjärjestelmä eikä siis todellakaan tuottaisi mitään tehokkuuslisiä ja kaiken lisäksi se lisäisi turvallisuusriskejä.

Mutta ensin siis siitä, mitä laissa jatkossa vaaditaan. Kuljetettavan henkilön kohtelusta, oikeussuhteesta ja oikeusasemasta sanotaan muun muassa, että kuljetettavan ravinnosta, vaatetuksesta, ulkoilumahdollisuuksista, terveydentilan seurannasta ja siitä huolehtimisesta ja yhteydenpidosta kuljetusvälineen ulkopuolelle, esineiden ja rahojen hallussapidosta sekä valvonnasta ja mahdollisista turvaamistoimenpiteistä kirjoitettaisiin lakitasolla, myös kuljetusten järjestämisestä mahdollisimman joutuisasti sekä kuljetus- ja säilytystilojen asianmukaisuudesta.

Kuljetusviranomaisten toimivallanjaon osalta säilytettäisiin pääosin nykyinen tehtävänjako. Siis Rikosseuraamuslaitos huolehtii toimintayksikköjen välisestä kuljetuksesta, toimintayksikköjensä ja vankivaunun välisestä, samoin vankivaunukuljetuksesta, toimintayksikkönsä sijaintipaikkakunnan tuomioistuimeen suuntautuvasta kuljetuksesta sekä toimintayksiköstään sairaanhoitoon suuntautuvasta kuljetuksesta, paitsi jos on kyse kiireellisestä eli ambulanssia edellyttävästä kuljetuksesta.

Rajavartio- ja Tullilaitos huolehtisivat omaan toimintaansa liittyvästä kuljetuksesta, jollei kuljetus edellä olevan perusteella kuulu Rikosseuraamusvirastolle. Poliisi huolehtii yhä muusta vanginkuljetuksesta, ja tarkoituksenmukaisuussyistä kuljetusviranomaiset voivat sopia kuljetustehtävien jakautumisesta toisinkin.

No, sitten tämä oletettavastikin tänä iltana vielä keskustelua herättävämpi osuus, tämä toinen lakipaketti.

Laissa säädettäisiin Rikosseuraamuslaitokselle mahdollisuus, ei siis missään tapauksessa velvollisuus, hankkia ongelmattomiksi arvioituja vanginkuljetustehtäviä yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa tarkoitetulta vartioimisliikkeeltä ja henkilöliikennettä harjoittavalta yritykseltä. Ehdotuksen tarkoituksena on se, että tietyt kuljetustehtävät eivät sitoisi niin paljon kuin nykyisin rikosseuraamusalan ammattitaitoista henkilöstöä rutiiniluontoisiksi arvioitavissa oleviin toimintoihin ja he voisivat keskittyä vaativampaan alan työhön vankiloissa.

Kokonaisvastuu kuljetuksista säilyisi Rikosseuraamuslaitoksella. Vastuun toteuttamiseksi laitos varmistaisi muun muassa, että palvelutuottajan käyttämät välineet ja säilytystilat ovat asianmukaisia, palveluntuottajan henkilöstön valmiudet kohdella ja valvoa kuljetettavia ovat muutenkin asianmukaisia ja ettei mahdollisia rikoksentekijöitä sisältäviä kuljetuksia hankita yksityiseltä palveluntuottajalta.

Laissa säädettäisiin yksityiskohtaisesti muun muassa kuljetuksesta vastaavan työntekijän ja kuljettavan työntekijän tehtävistä, oikeuksista, velvollisuuksista ja heidän ammattipätevyydestään. Ennalta arvioiden ongelmattomissakin vanginkuljetuksissa voi kuitenkin syntyä tilanne, jossa tarvitaan lähellä merkittävää julkista valtaa olevien toimenpiteiden käyttämistä. Tältä osin lakiehdotuksessa on otettu huomioon seuraavat seikat: Julkisen hallintotehtävän antamisesta muulle kuin viranomaiselle säädetään lailla. Julkisen hallintotehtävän antaminen yksityiselle toimijalle olisi tarkoituksenmukaista, koska tällöin rutiiniluonteisena pidettävien vanginkuljetusten muutoin sitomaa rikosseuraamusalan henkilöstön työpanosta on suunnattavissa vaativampiin vankeinhoitotehtäviin vankilassa. Lakiehdotuksessa on otettu huomioon perusoikeussuojan varmistaminen ja muun hyvän hallinnon vaatimusten turvaaminen. Mutta on päivänselvää, että liikumme nyt semmoisella kentällä, että hallitus yksimielisesti esittää hankittavaksi perustuslakivaliokunnan lausunnon, jotta edellä todetut seikat tulevat asianmukaisesti tarkastettua ja tarkasteltua vielä täällä eduskunnassakin.

Ilkka Kantola /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Puutun tähän jälkimmäiseen lakiesitykseen, joka koskee lakia vanginkuljetuksen hankkimisesta yksityiseltä palveluntuottajalta. Esityksessä ehdotetaan siis säädettäväksi laki vanginkuljetuksen hankkimisesta yksityiseltä palveluntuottajalta. Esityksessä arvioidaan, että vanginkuljetukseen voi sisältyä julkisen vallan käyttöä mutta ei kuitenkaan merkittävää julkisen vallan käyttöä.

Esityksen taustalla on ajatus, että vanginkuljetustehtävät voidaan etukäteen luokitella kahteen luokkaan, ongelmattomiksi ja ongelmallisiksi. Lain hyväksyminen tarkoittaisi sitä, että tietyt ongelmattomiksi luonnehdittavissa olevat vanginkuljetustehtävät voitaisiin jatkossa hankkia yksityiseltä palveluntuottajalta.

Esityksen taustalla ovat taloudelliset paineet, niin kuin ministeri tuossa juuri totesi. Kuten viime vuoden lopulla täällä pitämässäni puheessa totesin, kriminaalipolitiikkaa tehdään yhä enemmän sitä silmällä pitäen, mistä voitaisiin löytää säästöjä. Kun säästöjä haetaan, pitää seurata sitä, miten käy perusoikeuksien ja miten käy kansalaisten turvallisuuden.

Hallituksen esitys on kuvaava esimerkki siitä, miten henkilöstövähennysohjelmaksi muuttunutta valtion tuottavuusohjelmaa toteutetaan. Valtion palveluksessa olevaa henkilöstöä voidaan vähentää, kun julkisia tehtäviä siirretään yksityisen toimijan vastuulle. Tuleeko tästä rahallisia säästöjä, on toinen asia. Voi tulla, mutta voi olla tulemattakin. Vaikka tietäisimme, että tulee säästöjä, onko se silti riittävä peruste esitetyn muutoksen toteuttamiseen tässä kohdassa?

Hallituksen esityksen mukaan vankien kuljetus ei kuulu vankeinhoidon ydintehtäviin. Se on eräänlainen ydintehtävän kannalta sivuosassa oleva tukiprosessi, joka voidaan antaa organisaation ulkopuolisten hoidettavaksi. On mielestäni kuitenkin kyseenalaista, voidaanko vankeinhoidossa mitään vankien vapauden rajoittamiseen liittyvää toimintaa tällä tavalla siirtää ydinprosessin ulkopuolelle käsitteellisesti.

Vankien kuljettaminen on osa sitä instituutiota, jonka tarkoituksena on toteuttaa vankien rikosseuraamuksen toimeenpanoa. Kuljetettavana oleva vankihan kärsii tuomioistuimen hänelle määräämää vapausrangaistusta myös kuljetuksen aikana.

Vankilatuomio on julkisen vallan lain nojalla tapahtuva äärimmäinen puuttuminen yksilön perusoikeuksiin. Myös vankikuljetuksessa puututaan voimakkaalla tavalla yksilön perusoikeuksiin rajoittamalla vangin vapautta. Hallitus on esittämässä, että tällainen perusoikeuksien rajoittaminen voitaisiin antaa yksityisen yrityksen tehtäväksi. Esityksessä tuodaan tosin esiin, että Rikosseuraamuslaitos kaikissa tapauksissa vastaisi vankien kuljetuksesta, vaikka kuljetus olisikin ulkoistettu ulkoiselle toimijalle.

Esityksessä mielestäni hämärtyy se tosiasia, että vastuu käytännössä on kuitenkin sillä, joka konkreettisesti ja välittömästi vastaa vankien kuljettamisesta ja vartioinnista kuljetuksen aikana. Vastuu siirtyisi tosiasiassa julkiselta vallalta yksityiselle yritykselle kuljetuksen ajaksi.

Kysymys on mitä suurimmassa määrin periaatteellinen ja sen takia tärkeä. Olemmeko valmiita siirtämään julkisen vallan tehtäviä ja vastuuta yksityiselle toimijalle myös silloin, kun kyseessä on kovimman luokan perusoikeuksiin puuttumistehtävä? Jos katsotaan, että niin sanotut ongelmattomat vankikuljetukset voidaan siirtää yksityisen yrityksen liiketoiminnan alueeksi, mikä estää ehdottamasta, että myös ongelmattoman vankiaineksen vankilat siirretään yksityisten yritysten vastuulle? Yksityistämällä vankilat saataisiin lisää henkilöitä pois valtion palkkalistoilta ja onnistuttaisiin niin sanotussa tuottavuusohjelmassa tuohon tapaan.

Arvoisa puhemies! Katson, että vankien kuljetus sisältää siinä määrin vahvan puuttumisen yksilön perusoikeuksiin, ettei ole syytä edetä hallituksen esittämään suuntaan. Vapausrangaistuksen toteutumisen valvonta kuuluu julkiselle vallalle, myös vankienkuljetuksen osalta.

Julkiselle vallalle kuuluvat myös ne tehtävät, joilla turvataan kansalaisten fyysinen turvallisuus ja yleinen järjestys. Vaikka hallituksen esityksessä erotellaan ongelmattomat vankikuljetukset ongelmallisista, ei ole mitenkään selvää, että aina ennalta voitaisiin tietää, mitkä kuljetukset ovat ongelmattomia. Yllättävien tilanteiden tullessa eteen on välttämätöntä, että vapausrangaistukseen tuomittujen vartiointi on kaikissa tapauksissa julkista valtaa käyttävien vastuulla.

Yksityisen yrityksen yhtenä ja oikeutettuna intressinä on toiminnan taloudellisen tuloksen aikaansaaminen. En näe riittäviä perusteita tuoda tätä yksityistä intressiä osaksi sitä harkintaa, jossa päätetään vankien kuljettamiseen käytettävistä resursseista kaluston, henkilöstömäärän tai henkilöstön asianmukaisen koulutuksen tai teknisten välineiden osalta.

Arvoisa puhemies! Sekä perusoikeudellisista että kansalaisten turvallisuussyistä katson, että eduskunnan tulee hylätä hallituksen esitys vankien kuljetuksen hankkimisesta yksityiseltä palveluntuottajalta.

Keskustelu päättyi.