Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa rouva puhemies! Vanginkuljetuslaki on puhemiehen mainitsema
ensimmäinen asia, ja sen lisäksi laki vanginkuljetuksen
hankkimista yksityiseltä palveluntuottajalta on toinen. Nämä on
tarkoituksella erotettu toisistaan.
Ensimmäisessä kerrotaan niistä kriteereistä, mitkä nyt
nostetaan lain tasolle siitä, mitä vanginkuljetuksessa
on noudatettava ja tehtävä. Toinen taas sitten
liittyy siihen, kun muun muassa tuottavuusohjelman takia jo viime
vaalikaudella oikeusministeriössä käynnistettiin
prosessi, jossa katsottiin, niin sanotusti käännettiin
kaikki kivet, onko alalla mitään toimintoja, joissa
voitaisiin ajatella miltään rajatultakaan osalta
tilannetta, jossa toiminnot sekä tulisivat lain mukaisesti kansalaisten
turvallisuutta ylläpitäen hoidettua että samalla
halvemmalla ja tehokkaammin, jos joku toiminta niin sanotusti ulkoistettaisiin
tai yksityistettäisiin.
Lakivaliokunnalle tätä työtä on
esitelty sekä viime vaalikaudella että tällä vaalikaudella,
ja loppujen lopuksi kaikkien selvitysten jälkeen kävi
ilmi, että vain tietty osa mahdollisista vanginkuljetuksista
saattaisi olla tämän kaltaisia toimintoja. Esimerkiksi
vankiloiden ruokahuollon osalta, joka joissakin Euroopan maissa
on yksityistetty, katsottiin, että Suomessa ensinnäkin
tehostamismahdollisuudet ovat ihan varsinaisessa toiminnassa, mutta
kustannukset ja turvallisuusriskit olisivat olleet niin suuria,
että esimerkiksi vankiruokailun yksityistäminen
kyseisen selvityksen mukaan maksaisi veronmaksajille huomattavasti
enemmän kuin nykyjärjestelmä eikä siis
todellakaan tuottaisi mitään tehokkuuslisiä ja kaiken
lisäksi se lisäisi turvallisuusriskejä.
Mutta ensin siis siitä, mitä laissa jatkossa
vaaditaan. Kuljetettavan henkilön kohtelusta, oikeussuhteesta
ja oikeusasemasta sanotaan muun muassa, että kuljetettavan
ravinnosta, vaatetuksesta, ulkoilumahdollisuuksista, terveydentilan seurannasta
ja siitä huolehtimisesta ja yhteydenpidosta kuljetusvälineen
ulkopuolelle, esineiden ja rahojen hallussapidosta sekä valvonnasta
ja mahdollisista turvaamistoimenpiteistä kirjoitettaisiin
lakitasolla, myös kuljetusten järjestämisestä mahdollisimman
joutuisasti sekä kuljetus- ja säilytystilojen
asianmukaisuudesta.
Kuljetusviranomaisten toimivallanjaon osalta säilytettäisiin
pääosin nykyinen tehtävänjako. Siis
Rikosseuraamuslaitos huolehtii toimintayksikköjen välisestä kuljetuksesta,
toimintayksikköjensä ja vankivaunun välisestä,
samoin vankivaunukuljetuksesta, toimintayksikkönsä sijaintipaikkakunnan
tuomioistuimeen suuntautuvasta kuljetuksesta sekä toimintayksiköstään
sairaanhoitoon suuntautuvasta kuljetuksesta, paitsi jos on kyse
kiireellisestä eli ambulanssia edellyttävästä kuljetuksesta.
Rajavartio- ja Tullilaitos huolehtisivat omaan toimintaansa
liittyvästä kuljetuksesta, jollei kuljetus edellä olevan
perusteella kuulu Rikosseuraamusvirastolle. Poliisi huolehtii yhä muusta vanginkuljetuksesta,
ja tarkoituksenmukaisuussyistä kuljetusviranomaiset voivat
sopia kuljetustehtävien jakautumisesta toisinkin.
No, sitten tämä oletettavastikin tänä iltana
vielä keskustelua herättävämpi
osuus, tämä toinen lakipaketti.
Laissa säädettäisiin Rikosseuraamuslaitokselle
mahdollisuus, ei siis missään tapauksessa velvollisuus,
hankkia ongelmattomiksi arvioituja vanginkuljetustehtäviä yksityisistä turvallisuuspalveluista
annetussa laissa tarkoitetulta vartioimisliikkeeltä ja
henkilöliikennettä harjoittavalta yritykseltä.
Ehdotuksen tarkoituksena on se, että tietyt kuljetustehtävät
eivät sitoisi niin paljon kuin nykyisin rikosseuraamusalan
ammattitaitoista henkilöstöä rutiiniluontoisiksi
arvioitavissa oleviin toimintoihin ja he voisivat keskittyä vaativampaan
alan työhön vankiloissa.
Kokonaisvastuu kuljetuksista säilyisi Rikosseuraamuslaitoksella.
Vastuun toteuttamiseksi laitos varmistaisi muun muassa, että palvelutuottajan
käyttämät välineet ja säilytystilat
ovat asianmukaisia, palveluntuottajan henkilöstön valmiudet
kohdella ja valvoa kuljetettavia ovat muutenkin asianmukaisia ja
ettei mahdollisia rikoksentekijöitä sisältäviä kuljetuksia
hankita yksityiseltä palveluntuottajalta.
Laissa säädettäisiin yksityiskohtaisesti
muun muassa kuljetuksesta vastaavan työntekijän
ja kuljettavan työntekijän tehtävistä,
oikeuksista, velvollisuuksista ja heidän ammattipätevyydestään.
Ennalta arvioiden ongelmattomissakin vanginkuljetuksissa voi kuitenkin
syntyä tilanne, jossa tarvitaan lähellä merkittävää julkista
valtaa olevien toimenpiteiden käyttämistä.
Tältä osin lakiehdotuksessa on otettu huomioon
seuraavat seikat: Julkisen hallintotehtävän antamisesta muulle
kuin viranomaiselle säädetään
lailla. Julkisen hallintotehtävän antaminen yksityiselle
toimijalle olisi tarkoituksenmukaista, koska tällöin rutiiniluonteisena
pidettävien vanginkuljetusten muutoin sitomaa rikosseuraamusalan
henkilöstön työpanosta on suunnattavissa
vaativampiin vankeinhoitotehtäviin vankilassa. Lakiehdotuksessa
on otettu huomioon perusoikeussuojan varmistaminen ja muun hyvän
hallinnon vaatimusten turvaaminen. Mutta on päivänselvää,
että liikumme nyt semmoisella kentällä,
että hallitus yksimielisesti esittää hankittavaksi
perustuslakivaliokunnan lausunnon, jotta edellä todetut
seikat tulevat asianmukaisesti tarkastettua ja tarkasteltua vielä täällä eduskunnassakin.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Puutun tähän jälkimmäiseen
lakiesitykseen, joka koskee lakia vanginkuljetuksen hankkimisesta yksityiseltä palveluntuottajalta.
Esityksessä ehdotetaan siis säädettäväksi
laki vanginkuljetuksen hankkimisesta yksityiseltä palveluntuottajalta.
Esityksessä arvioidaan, että vanginkuljetukseen
voi sisältyä julkisen vallan käyttöä mutta
ei kuitenkaan merkittävää julkisen vallan
käyttöä.
Esityksen taustalla on ajatus, että vanginkuljetustehtävät
voidaan etukäteen luokitella kahteen luokkaan, ongelmattomiksi
ja ongelmallisiksi. Lain hyväksyminen tarkoittaisi sitä,
että tietyt ongelmattomiksi luonnehdittavissa olevat vanginkuljetustehtävät
voitaisiin jatkossa hankkia yksityiseltä palveluntuottajalta.
Esityksen taustalla ovat taloudelliset paineet, niin kuin ministeri
tuossa juuri totesi. Kuten viime vuoden lopulla täällä pitämässäni
puheessa totesin, kriminaalipolitiikkaa tehdään
yhä enemmän sitä silmällä pitäen,
mistä voitaisiin löytää säästöjä.
Kun säästöjä haetaan, pitää seurata
sitä, miten käy perusoikeuksien ja miten käy
kansalaisten turvallisuuden.
Hallituksen esitys on kuvaava esimerkki siitä, miten
henkilöstövähennysohjelmaksi muuttunutta
valtion tuottavuusohjelmaa toteutetaan. Valtion palveluksessa olevaa
henkilöstöä voidaan vähentää,
kun julkisia tehtäviä siirretään
yksityisen toimijan vastuulle. Tuleeko tästä rahallisia säästöjä,
on toinen asia. Voi tulla, mutta voi olla tulemattakin. Vaikka tietäisimme,
että tulee säästöjä,
onko se silti riittävä peruste esitetyn muutoksen
toteuttamiseen tässä kohdassa?
Hallituksen esityksen mukaan vankien kuljetus ei kuulu vankeinhoidon
ydintehtäviin. Se on eräänlainen ydintehtävän
kannalta sivuosassa oleva tukiprosessi, joka voidaan antaa organisaation
ulkopuolisten hoidettavaksi. On mielestäni kuitenkin kyseenalaista,
voidaanko vankeinhoidossa mitään vankien vapauden
rajoittamiseen liittyvää toimintaa tällä tavalla
siirtää ydinprosessin ulkopuolelle käsitteellisesti.
Vankien kuljettaminen on osa sitä instituutiota, jonka
tarkoituksena on toteuttaa vankien rikosseuraamuksen toimeenpanoa.
Kuljetettavana oleva vankihan kärsii tuomioistuimen hänelle määräämää vapausrangaistusta
myös kuljetuksen aikana.
Vankilatuomio on julkisen vallan lain nojalla tapahtuva äärimmäinen
puuttuminen yksilön perusoikeuksiin. Myös vankikuljetuksessa
puututaan voimakkaalla tavalla yksilön perusoikeuksiin
rajoittamalla vangin vapautta. Hallitus on esittämässä,
että tällainen perusoikeuksien rajoittaminen voitaisiin
antaa yksityisen yrityksen tehtäväksi. Esityksessä tuodaan
tosin esiin, että Rikosseuraamuslaitos kaikissa tapauksissa
vastaisi vankien kuljetuksesta, vaikka kuljetus olisikin ulkoistettu
ulkoiselle toimijalle.
Esityksessä mielestäni hämärtyy
se tosiasia, että vastuu käytännössä on
kuitenkin sillä, joka konkreettisesti ja välittömästi
vastaa vankien kuljettamisesta ja vartioinnista kuljetuksen aikana.
Vastuu siirtyisi tosiasiassa julkiselta vallalta yksityiselle yritykselle
kuljetuksen ajaksi.
Kysymys on mitä suurimmassa määrin
periaatteellinen ja sen takia tärkeä. Olemmeko
valmiita siirtämään julkisen vallan tehtäviä ja
vastuuta yksityiselle toimijalle myös silloin, kun kyseessä on
kovimman luokan perusoikeuksiin puuttumistehtävä?
Jos katsotaan, että niin sanotut ongelmattomat vankikuljetukset
voidaan siirtää yksityisen yrityksen liiketoiminnan
alueeksi, mikä estää ehdottamasta, että myös
ongelmattoman vankiaineksen vankilat siirretään
yksityisten yritysten vastuulle? Yksityistämällä vankilat saataisiin
lisää henkilöitä pois valtion
palkkalistoilta ja onnistuttaisiin niin sanotussa tuottavuusohjelmassa
tuohon tapaan.
Arvoisa puhemies! Katson, että vankien kuljetus sisältää siinä määrin
vahvan puuttumisen yksilön perusoikeuksiin, ettei ole syytä edetä hallituksen
esittämään suuntaan. Vapausrangaistuksen
toteutumisen valvonta kuuluu julkiselle vallalle, myös
vankienkuljetuksen osalta.
Julkiselle vallalle kuuluvat myös ne tehtävät, joilla
turvataan kansalaisten fyysinen turvallisuus ja yleinen järjestys.
Vaikka hallituksen esityksessä erotellaan ongelmattomat
vankikuljetukset ongelmallisista, ei ole mitenkään
selvää, että aina ennalta voitaisiin
tietää, mitkä kuljetukset ovat ongelmattomia.
Yllättävien tilanteiden tullessa eteen on välttämätöntä,
että vapausrangaistukseen tuomittujen vartiointi on kaikissa
tapauksissa julkista valtaa käyttävien vastuulla.
Yksityisen yrityksen yhtenä ja oikeutettuna intressinä on
toiminnan taloudellisen tuloksen aikaansaaminen. En näe
riittäviä perusteita tuoda tätä yksityistä intressiä osaksi
sitä harkintaa, jossa päätetään
vankien kuljettamiseen käytettävistä resursseista
kaluston, henkilöstömäärän
tai henkilöstön asianmukaisen koulutuksen tai
teknisten välineiden osalta.
Arvoisa puhemies! Sekä perusoikeudellisista että kansalaisten
turvallisuussyistä katson, että eduskunnan tulee
hylätä hallituksen esitys vankien kuljetuksen
hankkimisesta yksityiseltä palveluntuottajalta.
Keskustelu päättyi.