Täysistunnon pöytäkirja 135/2013 vp

PTK 135/2013 vp

135. TORSTAINA 19. JOULUKUUTA 2013 kello 10.00

Tarkistettu versio 2.0

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen

Juha Rehula /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tänään on ollut yksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen ja uudistamiseen tähtäävän valmistelun parasta ennen -eräpäivistä. On luvattu, että tänään tietäisimme, mitä tulossa on. Meillä on julkisuudessa oleva esitys, joka pitää sisällään keskeisiltä osiltaan ne ongelmat, joiden kanssa tässä on touhuttu ja valmistelua tehty viimeisten kuukausien aikana. Ne tavoitteet laajemmista hartioista ja sosiaali- ja terveydenhuollon tiiviimmästä yhteistyöstä ja perustason ja erityistason palvelujen paremmasta yhteen nivomisesta, jotka uudistuksella laajasti on, eivät ole toteutumassa. Hallinto monimutkaistuu, ja toimivia kokonaisuuksia ollaan rikkomassa. Taloudelliset laskelmat puuttuvat kokonaan. Arvoisa ministeri, miten nyt lausuntokierrokselle lähtevä esitys on toteutettavissa, ja miten palvelut tällä esityksellä paranevat, esimerkiksi lääkäriin pääsy helpottuu?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa herra puhemies! Todellakin tänään on sillä tavalla merkityksellinen päivä, että pitkään valmistelussa ollutta sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakia koskeva asiantuntijoiden työryhmä on saanut työnsä päätökseen ja tuo työ on tänään luovutettu minulle. Ajatus on se, että se lähtee laajalle lausuntokierrokselle, jolloin saamme jälleen kerran palautteen niin kunnilta kuin muiltakin toimijoilta.

Mitä sitten tulee tähän edustaja Rehulan käsitykseen siitä, että tällä ehdotetulla mallilla ei pystytä ratkaisemaan näitä olemassa olevia tai tulevia ongelmia, niin olen siitä kyllä eri mieltä. Mielestäni tämä tarjoaa hyvän pohjan sille pohdinnalle, jota luonnollisestikin koko hallitus joutuu tekemään siinä vaiheessa, kun lausuntokierrosten palaute on saatu.

Itse pidän kaikkein keskeisimpänä sitä, että kun meillä tällä hetkellä on noin 150 järjestämisvastuullista tahoa tässä valtakunnassa ja tämä kone ei ole oikein kenenkään ohjauksessa, niin nyt ehdotetulla tavalla järjestämisvastuullisten tahojen määrä saadaan selkeästi vähemmäksi, noin 50:een. (Mauri Pekkarinen: Ei se riitä!) Olen aivan vakuuttunut, että tämä on keskeinen tavoite, jos meinaamme saada palvelut kansalaisen kannalta — juuri ne palvelut, joihin edustaja Rehula viittasi — paremmaksi, koska vain paremmalla koordinaatiolla voimme saada tämän homman toimimaan.

Juha Rehula /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Näitä pohjia on ollut tähänkin asti useita. Tänään ollaan tilanteessa, missä tuki tälle hallituksen ajamalle linjaukselle vastuukuntineen ja monine muine ongelmakysymyksineen on rapautumassa. Tuo raportti sisältää asiantuntijoiden täydentäviä lausumia, jotka kertovat siitä, että pohjat murtuvat. Me olemme viimeisen viikon aikana kuulleet kahden hallituspuolueen johtavan sosiaalipoliitikon sanovan, että tämä ei taida mennä eteenpäin ihan tällaisena kuin on kaavailtu. Tänään olemme saaneet lukea maan päälehdestä, että suurimman hallituspuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja toteaa: vastuukuntamalli ei ole kokoomukselle periaatekysymys. Juuri ennen kyselytunnin alkua on tullut tieto, että oikeusministeri toteaa: ehdotus ei ole perustuslain mukainen. Kysymys pitäisi esittää pääministerille. Nyt kysyn, arvoisa peruspalveluministeri: milloin tämä sote-kujanjuoksu päättyy ja asia nostetaan sellaisille raiteille, että palvelut todella paranevat?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Huomaan, että "sote-sopan" ja "sote-solmun" ja muiden halveeraavien nimien rinnalle olemme saaneet jälleen uuden termin: "sote-kujanjuoksu". Pidän tätä erittäin valitettavana, että kansalaisten kannalta erittäin merkittävistä asioista puhuttaessa (Välihuutoja) me käytämme tällaisia termejä, ikään kuin vähättelisimme näiden ongelmien olemassaoloa.

Pidän todella tärkeänä sitä, että hallitus on tähän asti sitoutunut tämän uudistuksen läpivientiin. Olemme seuranneet täsmällisesti niitä askelmerkkejä, joita hallitus, koko tämä porukka, on itse itselleen asettanut. Ei ole ollut missään vaiheessa ajatus, että nyt tulisi esimerkiksi tieto siitä, millaisia sote-alueita tähän maahan tulee muodostumaan. Nyt on kyse tämän järjestämislakityöryhmän työstä, joka menee, niin kuin kerroin, laajalle lausuntokierrokselle, ja vasta sen jälkeen tulee tuon arvioinnin paikka.

Haluan vielä, kun edustaja Rehula entisenä ministerinä viittaa täällä, että milloin saadaan tämä homma raiteilleen, muistuttaa nyt meitä kaikkia siitä, että tämä monimutkainen asiakokonaisuus on ollut useiden vuosien ajan useamman hallituksen harteilla ja on yritetty ratkaista näitä asioita. Nyt, edustaja Rehula, ensimmäistä kertaa — tämän hallituksen toimesta — on olemassa pykäläkohtainen esitys tämän asian pohjaksi.

Juha Rehula /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Minä arvostan teitä, ministeri Huovinen. Te teette sen, mihin teidän voimanne riittävät. Te toimitte niin, että te olette sitoutunut siihen, mitä hallituspuolueet ja hallitus on linjannut. Viimeimmäksi muutama viikko sitten rakennepaketin yhteydessä todettiin, että kestävyysvajetta paikataan tällä sote-ratkaisulla merkittävällä tavalla. Arvoisa ministeri, kulloinenkin ministeri, on kuitenkin viime kädessä vastuussa siitä ja niistä papereista, jotka käsistä lähtevät. Viime vaiheessa ministerin nimi on siellä alla.

Me olemme tilanteessa, jossa ei voi kuin hämmästellä täältä oppositiosta tätä tilannetta. Kehen tässä uskoo, kehen luottaa, jos hallituspuolueitten keskeiset sosiaali- ja terveysalan toimijat toteavat, että tästä ei tule mitään? Tämän päivän uutinen maan päälehdessä kertoo, että suurimman hallitusryhmän puheenjohtaja, hallituspuolueen puheenjohtaja, ainakin raaputtamalla irtisanoutuu, ja viimeimmäksi oikeusministeri sanoo, että nämä linjaukset ovat ongelmallisia. (Puhemies koputtaa) Arvoisa ministeri, mitä tässä nyt oikein ja ketä pitää uskoa, ja mitä tässä oikein tapahtuu?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Kuten kollegat hyvin tietävät, olen hypännyt noin seitsemän kuukautta sitten tähän liikkuvaan junaan, ja itselleni tänä aikana on kyllä syntynyt sellainen käsitys, että hallituksessa hyvin laajasti ollaan sitoutuneita siihen, että tämä uudistus on vietävä eteenpäin. Se johtuu siitä, että meillä on niin valtavia ongelmia jo nykyisissä palveluissa. Minä saan jatkuvasti kansalaisilta ympäri Suomea sellaisia terveisiä, että kukaan ei ota kokonaisvastuuta potilaiden ja asiakkaiden asiasta. Heitä pompotellaan sinne ja tänne ja tuonne ja siirretään luukulta toiselle. Tämä ei käy, ja sen takia meidän täytyy järjestämisvastuullisten tahojen määrää selkeästi vähentää, kuten tässä esityksessä nyt todetaan.

Mitä sitten tulee tähän asiaan, että milloin tämä nyt sitten saadaan kohdalleen ja mikä tämä tilanne on, niin kuin sanoin, itse olen luottanut siihen, että hallitus on hyvin sitoutunut tähän asiaan, mutta on totta, että tähän monimutkaiseen asiakokonaisuuteen liittyy erilaisia näkökulmia — sen te varmasti hyvin muistatte omaltakin ministeriajaltanne. Tätä ei voida katsoa pelkästään asiakkaan, päätöksentekijän tai terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmasta. (Puhemies koputtaa) Tätä pitää katsoa kokonaisuuden näkökulmasta, ja siksi tämä on vähän monimutkaista.

Anu Vehviläinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Te, ministeri, ette kyllä voi mennä nyt vain tämän lausuntokierroksen taakse, että katsotaan sitten, mitä kunnat sanovat. On ollut viime päivinä aivan selvä asia, että hallituksen sisällä on suuria ristiriitoja siitä, mikä tämä teidän sote-mallinne on. Todellakin hetki sitten me kaikki saimme tekstiviestinä kännykkäämme sen, että oikeusministeri ei pidä tätä perustuslain mukaisena, ja myös viestin siitä, että hallitus aikoo käsitellä tätä asiaa lähiviikkoina. Mitä te käsittelette lähiviikkoina, jos te laitatte nytten tämän esityksen lausuntokierrokselle? Mitä te käsittelette lähiviikkoina?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Pidän kyllä valitettavana sitä, että täällä kollegat esittävät, että menisin jonkun lausuntokierroksen taakse tässä asiassa. Minä olen pyrkinyt kantamaan tässä asiassa vastuuta ja viemään tätä uudistusta rivakasti ja reippaasti eteenpäin, aivan niin kuin hallitus on linjannut. Ja kuten sanoin, askelmerkit tälle asialle ovat olleet aivan selvät. Ne on moneen kertaan myöskin hallituksen toimesta kerrottu. Viime talouspoliittinen ministerivaliokunta esimerkiksi huomioi kuntien lausunnoista väliraporttiin sen, että nyt kunnat voivat kuulua suoraan sote-alueeseen. Tämä päätös tehtiin marraskuussa. Eli hallitus on pitkin matkaa jo kuunnellut kuntia, tehnyt tarkentavia päätöksiä, mutta on sitoutunut tähän hankkeeseen, koska me emme voi nostaa, hyvät ystävät, käsiä pystyyn näiden isojen haasteiden edessä. Ja toivon, että aika laajasti eduskunnassa sitoudutaan tähän tavoitteeseen.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson

Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että olemme päässeet niin pitkälle, että meillä on tämän työryhmän esitys, joka on tänään luovutettu ministeri Huoviselle. Olen lausunut niin, että näen, että tässä on kuitenkin edelleen perustusoikeudellisia ongelmia, mutta nehän eivät ole ylipääsemättömiä. Ne varmasti pystytään ratkaisemaan, ja siihen pitää palata, millä tavalla se tehdään. Se pitää tiedostaa, että tämä ei ole helppo asia, mutta pääkohdiltaan se on hyvä esitys. Fiilaamista tulee olemaan sen lausuntokierroksen jälkeen, tästä pitää olla tietoinen. Tämä ei ole helppo paketti. Ja tietenkin se on niin, että kun hallitus tuo sen paketin tänne eduskuntaan, niin sen pitää olla myös sellainen, että se kestää perustuslakivaliokunnan läpikäynnin.

Petteri Orpo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rehula, harrastitte nyt sitä kuuluisaa väärin ymmärtämistä ja tahallista sellaista. En ole irtisanoutunut vastuukuntamallista enkä ylipäänsä mistään mallista. Hallintomalli on väline toteuttaa ne merkittävät tavoitteet, joita tällä uudistuksella on. Minä haluaisin myöskin, että suhtauduttaisiin erittäin arvostavasti siihen työhön, mitä ministeri Huovinen on tässä tehnyt. Hän vie niitä tärkeitä tavoitteita eteenpäin, että me saamme integraation toteutettua, laajemmat järjestäjäalueet, vahvemmat alueet, jotta me pystymme turvaamaan ne peruspalvelut.

Se, mistä me edelleen olemme eri mieltä täällä, on hallintomalli, ja kuten äsken kuultiin myös oikeusministerin sanovan, näihin ongelmiin haetaan ratkaisuja, siis hallintomallin ongelmiin. Haluaisinkin kysyä ministeri Huoviselta: missä vaiheessa tätä prosessia tulee se vaihe, missä hallitus tekee varsinaisen oman esityksensä? Minä toivoisin, että kuuntelette tämän vastauksen, niin että voitte olla aivan rauhallisin mielin siinä, että tämä mallihan ei ole vielä valmis, vaan sitä muokataan ja viedään eteenpäin.

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Todellakin tässä tänään minulle luovutetussa paperissa on kyse työryhmän esityksestä. Vaikka se on hallituksen lakiesityksen, siis lakiesityksen, muotoon kirjoitettu loppuraportti, niin se ei suinkaan ole vielä hallituksen esitys, vaan se on se toimeksiannon mukainen esitys, jonka nyt laitamme lausuntokierrokselle, jonka jälkeen todennäköisesti maaliskuussa on se aika, jolloin hallitus tekee seuraavia linjauksia tässä asiassa, ja sen jälkeen tavoitteemme on, kuten olemme moneen kertaan kertoneet, että huhtikuussa saamme tämän esityksen tänne eduskunnan käsiteltäväksi.

Ja vielä, puhemies, jos sallitaan, haluan itsekin sanoa tähän perustuslailliseen kysymykseen, että mielestäni on hyvä, että tämän työryhmän työssä on jo työn kuluessa ennakoivasti katsottu niitä kohtia, jotka saattavat olla ongelmallisia, yritetty löytää niihin ratkaisuja, ja tämä työ jatkuu nyt sitten hallituksen puolella.

Hanna Mäntylä  /ps:

Arvoisa puhemies! Tämä tämänpäiväinen työryhmän näkemys kyllä vetää aika sanattomaksi, vaikka ehkä ei pitäisi. Odotettavissa olikin eripurainen esitys, ja näinhän siinä kävi. Hallituksen esitys lisää entisestään byrokratiaa ja hallintorakenteita. Vaikutusarvioinnit uudistuksesta puuttuvat edelleen täysin. Perustuslailliset ongelmat ovat eräs suurimmista ongelmista. Viime kädessä palvelun tarvitsija on se, joka tässä sotkussa ja epävarmuudessa kärsii kaikista eniten. Haluaisin ministerin näkemyksen: Aiotteko te todella viedä tätä eteenpäin tällä aikataululla ja rakenteella, ja miksi oppositio ei kelvannut mukaan asian eteenpäinviemiseen? Miksi parlamentaarista ryhmää ei perustettu, kuten usein me perussuomalaiset olemme asian käsittelyssä vaatineet?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Edelleenkään en pidä siitä, että tätä työryhmänkin työtä nyt tässä kritisoidaan jotenkin vaikeaselkoiseksi. (Välihuutoja) On aivan selvää, että kun on näin monimutkaisesta asiakokonaisuudesta kysymys, niin siihen sisältyy erilaisia näkökulmia. Tämän me olemme varmasti tienneet, kaikki me, jotka olemme näitä asioita seuranneet pidempään, että monilla asiantuntijoilla on huolia tähän aiheeseen liittyen, ja niitä huolia he ovat nyt esittäneet tässä omassa kannanotossaan.

Mitä sitten tulee tähän vaikutusarviointiin, haluan korjata tämän asian sen vuoksi, että juuri tänään THL on myöskin esittänyt tästä asiasta oman vaikutusarviointinsa, joka otetaan tietenkin myös huomioon tämän työn edetessä.

Ja kyllä, itse aion pitää kiinni siitä aikataulusta. Kun edustaja Mäntylä kysyi, että aiotteko todella viedä tätä tässä aikataulussa eteenpäin, niin minun vastaukseni ainakin tällä tietoa on se, että kyllä, aikataulusta pidetään kiinni.

Jouni Backman /sd:

Arvoisa puhemies! Pidän hyvin valitettavana, että tätä kansalaisten kannalta tärkeää kansallista hanketta pyritään tietoisesti hämmentämään sellaisilla väitteillä, jotka eivät pidä yhtä totuuden kanssa. (Välihuutoja)

Arvoisa puhemies!... (Hälinää) — Jos saan puheenvuoroa jatkaa. — Kun työryhmä on luovuttanut viisi tuntia sitten esityksensä, niin toivon, vanhaa sanontaa käyttäen, jäitä hattuun. Viidessä tunnissa, kyselytunnilla, ei ratkaista sitä, onko tämä asia perustuslain mukainen. Siihen ensinnäkin oikea taho on hallituksen esityksen jälkeen, kun sellainen saadaan ensi vuonna, perustuslakivaliokunta. Toisaalta asiasisällön osalta toivon myös keskustan luottavan kuntiin. Ennen kuin tämä asia edes lähtee lausunnolle kuntiin, te olette tyrmäämässä tämän. Toivon, että kuntia kuullaan tässä asiassa. (Välihuutoja)

Arvoisa ministeri, kun tänään on myös moitittu sitä, että kunnat eivät nyt tämän päivän työryhmäesityksen perusteella tiedä, mihin sote-alueeseen he kuuluvat, mikä on tämä aluejako, niin voisitteko kertoa, missä aikataulussa kuntia tullaan tästä asiasta kuulemaan ja milloin hallitus tekee näistä aluejaoista päätöksiä?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Todellakin tarkoitus on nyt kuulla kuntia tästä työryhmän esityksestä, ja tuo lausuntoaika kestää siis maaliskuulle, ja sen jälkeen on huhtikuussa tarkoitus tuoda käsittelyyn eduskuntaan tämä esitys. Sen jälkeen, kun laki on vahvistettu, pystymme käymään sitten näihin konkreettisempiin kysymyksiin: millä tavalla sote-alueet muodostuvat. Ja myös tässä prosessissa, aivan kuten edustaja totesi, kuulemme kuntia, koska tämä on kunnille aivan keskeinen kysymys, ja siinä on kunnilla oma vaikutusmahdollisuutensa sitten sen osalta, mihinkä sote-alueeseen ne jatkossa haluavat kuulua.

Minäkin haluan korostaa, aivan kuten edustaja Backman, sitä, että tämä on kansalaisten kannalta erittäin merkittävä uudistushanke. Enkä ole muuten vielä tavannut kuntapäättäjää — olen aika paljon kiertänyt Suomessa — joka sanoisi, että ei kun mennään vain tällä nykyisellä mallilla eteenpäin. Kaikki tunnistavat ne haasteet, joiden edessä me olemme, ja siksi hallitus on varsin sitoutunut viemään tätä uudistusta myös eteenpäin.

Stefan Wallin /r:

Ärade talman! Sote-arbetsgruppens betänkande blev i dag offentligt, och enligt arbetsgruppens majoritet skulle den svenska omsorgen av personer med utvecklingsstörningar inte mera skötas av Kårkulla samkommun utan av de stora social- och hälsovårdsområdena. Det här skulle innebära att den 50-åriga organisationen Kårkulla och dess sakkunskap splittras.

Sote-esityksessä on suurten linjausten lisäksi myöskin lukuisia yksityiskohtia, jotka kuitenkin ovat äärimmäisen tärkeitä niille, joita asia koskee. Yksi näistä on ruotsinkielinen vammaishuolto, josta on yli 50 vuoden aikana huolehtinut Kårkullan kuntayhtymä. Sote-esityksessä Kårkullan tapaisille yhtymille ei enää ole sijaa, ja kysyn peruspalveluministeriltä: miten Kårkullan käy?

Hur ser ni på ordnandet av den svenska omsorgen för personer med utvecklingsstörningar i fortsättningen, är det möjligt att Kårkulla också i framtiden skulle kunna ha ansvaret för den?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Jaan sen käsityksen, että monille kansalaisille ja varsinkin erityisryhmille tässä järjestämislaissa on sellaisia asioita ja yksityiskohtia, jotka vaikuttavat suoraan heidän palveluihinsa, ja sen takia onkin varsin tärkeää nyt perehtyä huolella siihen, mitä järjestämislakityöryhmä on näistä asioista linjannut. Valitettavasti ei ole tässä yhteydessä mahdollista ottaa tarkemmin kantaa näihin erityiskysymyksiin, mutta sen voin tietenkin luvata, että nämä varsinkin erityisryhmiä koskevat kysymykset tullaan todella tarkasti katsomaan läpi, koska on aivan selvää, että myös näistä palveluista pitää jatkossa huolehtia.

Sanni Grahn-Laasonen /kok:

Arvoisa puhemies! Suuri ja koko Suomen kattava hallintouudistus vie luonnollisesti aikaa, mutta samaan aikaan erityisesti terveyspalvelujen saralla tapahtuu muun muassa se, että ensi vuoden alusta voimaan astuu potilaiden vapaa liikkuvuus. Ensi vuoden alusta alkaen potilaalla on mahdollisuus valita hoitopaikkansa maan kaikista terveysasemista ja erikoissairaanhoidon yksiköistä ja hakeutua hoitoon halutessaan myös muihin EU-maihin. Tämä on hyvä asia ja hyvä uutinen suomalaisille. Asiakas voi äänestää jaloillaan ja vaatia parempaa hoitoa. Kysyn arvoisalta ministeriltä: miten voimme turvata, että tämä valinnanvapaus todella toteutuu oikeasti ja aidosti eikä jää paperinpyörityksistä ja kohtuuttoman kuormittavista epäselvistä käytännöistä kiinni? Toisaalta, jotta valinnanvapaus olisi aitoa, selvää on, että potilaat tarvitsevat tietoa terveyskeskuksista ja hoidon laadusta ja myöskin tällaista vertailutietoa siitä. Ruotsissa terveyskeskuksia ja niiden laatua, hoidon tehokkuutta voi vertailla netissä. (Puhemies koputtaa) Miten hallitus aikoo varmistaa, että potilaat saavat Suomessakin riittävästi tietoa vertailun pohjaksi?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Todellakin valinnanvapaus on lisääntynyt osittain jo terveydenhuoltolain kautta, ja nyt sitten tämän potilaiden vapaan liikkuvuuden kautta tulee lisää mahdollisuuksia myöskin eurooppalaisella tasolla. On varmasti selvää, että pitää miettiä niitä keinoja, millä kansalaisille voidaan viestiä näistä mahdollisuuksista, ja varmaankin yhteistyötä esimerkiksi Ter-veyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa täytyy tiivistää. Haluan tässä yhteydessä vain todeta, että esimerkiksi uudesta vanhuspalvelulaista meillä on nyt kerättynä ensimmäistä kertaa aika paljon uutta tietoa, joka on vapaasti tuolla THL:n sivuilla katsottavissa, ja luulen, että tämäntyyppisistä malleista voisi olla hyötyä sitten myös jatkossa muidenkin palveluiden seurannan osalta.

Kimmo Tiilikainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Ihmiset miettivät, pääsevätkö he lääkäriin ja saavatko hoitoa sairastuessaan. Perheet ja lapset tarvitsevat omissa ongelmissaan ajoissa sosiaalipalveluiden apua. Te, arvoisa ministeri, vastaatte työryhmillä, selvityksillä, linjauksilla ja väitätte, että kaikki etenee aivan askelmerkkien mukaan ja ajoissa. Teidän edeltäjänne samassa hallituksessa lupasi tämän sote-esityksen valmiiksi jo toukokuussa 2012, ja siitä on nyt kulunut yli puolitoista vuotta. Te sanotte, että pompottelun pitää loppua. Se loppuu, jos poistetaan turhat raja-aidat perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon väliltä ja sosiaalitoimen ja terveydenhuollon väliltä. Tänään teille luovutettu työryhmän esitys ei kuitenkaan pysty noita raja-aitoja poistamaan, koska esimerkiksi 20 000 asukkaan kunnat eivät pysty erikoissairaanhoitoa mitenkään perin järjestämään. Lisäksi te uhkaatte vielä, (Puhemies koputtaa) että sairaanhoitopiirit hajotetaan. Milloin te otatte ihmisten huolet terveyspalveluista vakavissanne?

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Jos tämän keskustelun loppupuolella esitetään, että en ottaisi ihmisten huolia vakavasti, niin nyt on jommallakummalla puolella ollut sitten hieman kuuntelussa ehkä vajausta, koska olen koko tämän kyselytunnin tämän osuuden ajan korostanut sitä, että hallitus lähtee tähän uudistukseen nimenomaan siksi, että kansalaisten palvelut vaativat parantamista. Me kaikki kansanedustajina saamme tätä samaa palautetta ympäri Suomen.

Nyt on kyse siitä, miten tämä uudistus toteutetaan, ja siinä meillä on, kuten täällä ovat edustajat todenneet, erilaisia poliittisia näkemyksiä. Meille tärkeää on se, että hallituksen näkökulmasta säilytetään myöskin kuntapohjainen järjestelmä, ja se, että integraatio voidaan toteuttaa mahdollisimman hyvällä tavalla ja lisäksi vähentää järjestämisvastuullisten tahojen määrää. Näiden perusperiaatteiden varaan on rakennettu tämä esitys, mutta korostan vielä kerran sitä, että tämä on työryhmän esitys, joka tullaan vielä arvioimaan niin kuntien lausuntojen pohjalta kuin sitten myös poliittisella puolella.

Ei tässä kannata nyt hötkyillä. (Puhemies koputtaa) Eikö edustaja ole sitä mieltä, että tämä valmistelu pitää tehdä kunnolla? Olen vähän hämmästynyt siitä, jos...

Puhemies Eero Heinäluoma:

Jaha, nyt minuutti on tainnut tulla täyteen.

Puhuja

Ahaa, no niinpä näkyy.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää loppuun käsitelty, mutta pidän hyvin mahdollisena, että ensi vuoden puolella palaamme tähän vielä.