12) Hallituksen esitys laeiksi sosiaalialan osaamiskeskustoiminnasta
ja sosiaalihuoltolain 52 §:n kumoamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys koskee sosiaalialan osaamiskeskustoiminnan
vakinaistamista, näin voidaan sanoa. Toiminta on lähtenyt
vapaaehtoiselta pohjalta liikkeelle jo jonkin aikaa sitten, ja voidaan
sanoa, että innostus on melkoisen suuri.
Huolimatta tästä taustasta valiokunnan käsittelyn
aikana, ehkä sen loppuvaiheessa vielä, jaksettiin
miettiä sitä, onko esitys ylipäätään
tarpeellinen. Tässä on rahallisesti kysymys 18
miljoonasta Suomen markasta tai 3 miljoonasta eurosta, ei siis mikään
tässä vaiheessa rahallisesti suuri kokonaisuus,
mutta kuitenkin kun se halutaan sitoa lainsäädäntöön,
se on tietysti toimintaa paremmin turvaava kuin jos täytyisi
erilaisin menetelmin koettaa rahoitusta muutoin järjestää.
Ehkä kaikkein eniten keskustelua herättänyt yksityisseikka
olikin tämä, mistä rahat otetaan. Hallitus
on päätynyt sellaiseen kuviointiin, että sosiaaliosaamiskeskusten
rahoitus hoidetaan kunnille jo päätetyistä sosiaali-
ja terveydenhuollon kuntakohtaisista valtionosuuksista ikään
kuin korvamerkiten ne. Tämä tullaan tekemään
riippumatta siitä, osallistuvatko kunnat todellisuudessa
toimintaan, koska osallistuminen jää kunnan vapaaehtoiseen
harkintaan. Tietysti tämä asetelma on vähän
kummallinen, että rahoitus otetaan tällaisesta
kaikille kuuluvasta valtionosuudesta, vaikka itse tähän
toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista.
Osaamiskeskusverkoston taustana ovat sosiaalipuolella verkostoituneet
erikoispalvelut, eli yhteistyötä eri kuntien kesken
on ollut olemassa jo ennen kuin tätä toimintaa
ryhdyttiin kutsumaan osaamiskeskukseksi. Taustalla on myöskin
opetussosiaalikeskusverkosto, joka nyt on hallituksen esityksen
mukaisesti tarkoitus liittää sosiaaliosaamiskeskusideaan.
Erityisosaamisen organisoinnissa on ollut tämmöinen
etsikkoaika tässä maassa meneillään
jo usean vuoden ajan, ja nyt, niin kuin aikaisemmin totesin, on
tarkoitus tämä toiminta vakinaistaa. Laki on siinä aina hyvä ase,
kun vakinaistetaan toimintoja.
Tästä on tarkoitus tehdä siis alueellisesti
kattava. Näin ollen hallituksen esityksen 1 §:ssä lähdetään
siitä, että sosiaaliosaamiskeskuksia on maakunnallisen
yhteistoiminnan mukaisesti niin, että ne noudattavat maakunnallisten
liittojen rajoja, näin muistan. Sen lisäksi on
olemassa ruotsinkielinen osaamiskeskus. Hallituksen esityksen pohjalta
sanottiin, että kaksikieliset ja ruotsinkieliset kunnat
kuuluvat lisäksi ruotsinkielisen osaamiskeskuksen toimialueeseen.
Tämä kysymys puhutti, koska ruotsinkielisen osaamiskeskuksen
toimialueena on koko maa. Kuitenkin valtionosuuden tarkemmat määräytymisperusteet
ovat erilaiset niin, että ruotsinkielisessä osaamiskeskuksessa
katsotaan ainoastaan ruotsinkielistä väestöä,
se saa sen perusteella valtionosuutensa, kun taas alueelliset keskukset
saavat sekä väestön että alueen
laajuuden perusteella. Tämä johdatti meidät
muuttamaan hallituksen esityksen 1 §:ää niin,
että meidän esityksemme on nyt yksimielisesti,
että ruotsinkielisen väestön tarpeita
varten on lisäksi ruotsinkielinen osaamiskeskus. Tuskinpa
se paljon asiasisältöä muuttaa.
Sitten on sanottava, että on myöskin muutamia
erityistehtäviä näille sosiaalikeskuksille mahdollisuus
antaa. Niistä olemassa oleva on jo pohjoismainen sosiaalikeskus
Nopus, joka on tarkoitus rahoittaa nyt sitten tämän
lain kautta. Se tulee Pohjanmaan sosiaaliosaamiskeskuksen kautta
rahoitettavaksi. Näissä erityistehtävissä on
sitten omat täsmällisemmät valtionosuuden määräytymisperusteensa.
Toinen tällä hetkellä tiedossa oleva
erityistehtävä on Ahvenanmaa. Koska Ahvenanmaata
ei voinut itsehallintolain johdosta liittää samantapaisena
kuviona esitykseen kuin valtakuntamme muut alueet, niin sen tarpeita
voidaan kattaa erityistehtävän kautta ja ohjata
siihen tätä rahoitusta.
Sitten, arvoisa puhemies, me emme suostuneet tässä vaiheessa
vielä kumoamaan sosiaalihuoltolain 52 §:ää,
vaan se jätetään nyt vielä voimaan.
Kysymys on lähinnä opetussosiaalikeskuksien rootelissa
tällä hetkellä olevasta kysymyksestä ja
siitä, että näitä harjoituspaikkoja koskevat
sopimukset sujuvat myöskin tulevaisuudessa saumattomasti
ilman hankaluuksia. Kun uusi laki tulee voimaan, niin voitaisiin
sitä asiaa jonkin aikaa seurata ja seuraavassa tilaisuudessa
sitten, jos siltä näyttää, ollaan
valmiimpia tuo pykälä tarpeettomana kumoamaan,
mutta ei siis tässä vaiheessa.
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole tästä valiokunnan
osalta muuta huomautettavaa niihin muutoksiin, mitä valiokunta
teki hallituksen esitykseen. Totean vielä lopuksi, että tähän
ehdotukseen liittyy vastalause. Varmasti vastalauseen tekijät
tarkemmin vielä esittelevät sen, mutta se liittyy
tähän rahoituskuvioon.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä ja
tarpeellinen esitys, tämä esitys sosiaalialan
osaamiskeskustoiminnasta. Miksi se on tarpeellinen? Meillä on
hyvin paljon osaamiskeskuksia, joissa edistetään
kovan teknologian soveltamista käytäntöön.
Tämä esitys tukee pehmeän teknologian
soveltamista käytäntöön. Teknologian
sijasta tarvitaan usein myöskin ihmiskäsien ja
ihmisaivojen toimintaa. Tällä tuetaan myöskin
tätä ei-teknologista osaamista. On olennaisen
tärkeää, miten voidaan ihmisistä pitää paremmin
huolta.
Tämä esitys pitää sisällään
myöskin sen, kuten puheenjohtaja totesi, että me
emme kumonneet sosiaalihuoltolain 52 §:ää.
Se oli mielestäni tärkeä päätös
juuri näiden opetussosiaalikeskusten osalta. Näissä kunnissahan
on opiskelijoita työssä, ja se vaatii henkilökunnalta
paljon paneutumista opiskelijoiden ohjaamiseen, ja on perusteltua,
että tästä tulee oppilaitokselta korvaus. Sen
pitäisi tietysti tulla sinne kyseiseen yksikköön,
mutta useat kunnat toimivat niin, että panevat rahan sinne
kokonaisuutena eivätkä tue niitä, jotka
opetusta antavat.
Tässä esityksessä on huonoa se, että nämä kustannukset
on vähennetty kuntien valtionosuudesta, mutta tässä yhteydessä emme
valitettavasti ole kyenneet sitä muuttamaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Maamme menestys on perustunut muun muassa
tutkimukseen, osaamisen lisäämiseen ja tietotaidon
parantumiseen. On välttämätöntä selviytyäksemme
tulevista vuosista ja vuosikymmenistä ja siitä palvelujen
kysynnästä, joka meitä sosiaali- ja terveydenhuollon
osalla on odottamassa, että sosiaalialan osaamiseen panostetaan. Hallituksen
esitys vastaa osaltaan tähän kysyntään
ja tarpeeseen. Asiantuntemusta on saatava lisää ja
tutkimustoimintaa tälläkin saralla kehitettävä.
Kuitenkin, niin kuin ed. Stenius-Kaukonenkin puheenvuoronsa
loppupuolella totesi, rahoitusjärjestely ei ole missään
tapauksessa paras mahdollinen. Ollaanhan tässä leikkaamassa
kuntien valtionosuuksia sillä määrällä,
joka näiden osaamiskeskusten perustamiseen tarvitaan. Tätä menettelyä ei
voi pitää hyväksyttävänä edes
siitä näkökulmasta, että tämä on
osa suurempaa valtion ja kuntien suhteiden ja taloudellisen vastuunjaon
kehittämistä.
Tällä perusteella esitämme vastalauseemme mukaisesti,
että 6 § saisi vastalauseessa olevan muotoilun,
mikä tarkoittaa, että kuntien valtionosuuksia
ei tälläkään perusteella leikattaisi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on mielestäni
erittäin tärkeä, koska kysymys on nimenomaan
peruspalvelujen kehittämisestä eli sosiaalialan
palvelujen kehittämisestä peruspalvelujen osalta
ja nimenomaan semmoisten jo nyt verkostoituneiden, joissa on hyvin
paljon tietysti erityisosaamista, semmoisten, jotka on jo todettu
hyvin käytännössä toimiviksi. Niiden
vahvistamisesta ja vakinaistamisesta on kyse. Tiedän, että monissa
kunnissa ollaan jo tekemässä näitä suunnitelmia,
miten edetään.
Valiokunta on mielestäni hyvin maininnut mietinnössään,
että on tärkeää, että kuntien
omista lähtökohdista nousevia kehittämistarpeita
tällä vahvistetaan. Näen, että se
on juuri niin, että toimien pitää olla
ikään kuin räätälöityjä jokaiseen
kuntaan ja yhdessä muiden kuntien kanssa.
Pidän tärkeänä, että 52 § on
nyt tässä otettu tällä tavalla,
niin kuin valiokunta on sen tehnyt, koska kysymys on myös
rahasta, millä tavalla oppilaitos korvaa sen työn,
mitä ohjaukseen menee.
Samoin tämä, mikä on vastalauseessa,
minusta on erittäin hyvin perusteltu, niin kuin jo edustajat
Stenius-Kaukonen ja Rehula toivat esille.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti haluan vain todeta vielä,
että tähän hankkeeseen on ladattu aika
paljon odotuksia, jotka eivät ole varmasti heti selkiytymässä,
ja vaaditaan varmasti aika paljon aikaa, ennen kuin tällainen
osaamiskeskushanke toimii niin kuin sen pitää toimia.
Tähän liittyy myöskin suunnitelma
perustamiskustannusten muuttamisesta kehittämispohjalle,
ja tavoite on, että tällainen osaamiskeskus voisi
toimia seudullisen yhteistyön puitteissa näitten
kehittämishankkeitten edistäjänä.
Täytyy toivoa, että tällainen seudullinen
ajattelu tätä kautta näissä kysymyksissä lisääntyy.
Kun Kaakkois-Suomen osaamiskeskuksesta käytiin keskusteluja
ministeriön edustajien kanssa, niin haluttiin myöskin
painottaa sitä, että sosiaalialan osaamiskeskuksella
voi olla muutakin annettavaa kuin se perustehtävä.
Esimerkiksi Kaakkois-Suomen osaamiskeskus voisi lähialueyhteistyössä olla
erinomaiseksi avuksi. Kun näitä yrityksiä sosiaalialalle
perustetaan, varmasti kehittämiskeskuksillakin on tässä tehtävää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoro ihan samasta suunnasta ja samaan suuntaan
eli Kaakkois-Suomeen siinä mielessä, että sosiaalialan
osaamiskeskuksen yhteistyö muiden osaamiskeskusten ja nimenomaan
ammattikorkeakoulujen kanssa ja myöskin kuntien ja kuntien
toimintaan liittyvän toimintakentän kanssa on
erittäin tärkeä asia.
Kun Kaakkois-Suomessa on vähän heikosti ollut
tätä osaamista ja erilaisia osaamiskeskuksia on
suhteellisesti paljon enemmän muualla, niin Elimäen
sosiaalialan osaamiskeskus tuli meille erittäin suureen
tarpeeseen. Näin ollen tämä lainsäädännöllinen
hyvästely positiivisesti on hyvin kannatettava asia.
Yleiskeskustelu päättyy.