14) Hallituksen esitys laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessähän
            ehdotetaan lisättäväksi säännökset
            hintakatosta teleyritysten välisissä verkkovuokrissa ja
            valinnanvaraisuudesta niin sanotussa mobiiliterminoinnissa. Tällä sääntelyllä arvioidaan
            olevan erittäin myönteiset vaikutukset kiinteästä verkosta
            matkapuhelinverkkoon soitettujen puheluiden hintoihin — siis
            tarkoittaa vaan sitä, että ne alenevat — ja
            toisaalta sitten taas, kun asetetaan hintakatto, joka tietysti on
            aika erikoinen ilmiö, kun puhutaan kuitenkin aika kilpaillusta
            alasta, ottaa hintakatto käyttöön, niin
            sillä arvioidaan olevan vaikutusta myöskin laajakaistaverkon
            kehitykseen sillä tavoin, että laajakaistan liittymähinnat
            laskevat. 
         
         
         Viestintävirastollehan tulee oikeus tämän myötä asettaa
            kiinteässä verkossa toimivalle huomattavan markkinavoiman
            yritykselle selkeä euromääräinen
            hintakatto teleyritysten välisessä käyttöoikeushinnoittelussa,
            siis siinä tukkukaupassa, jota teleyritykset, operaattorit,
            keskenään käyvät. Totta kai
            on tavoitteena myöskin ja lähtökohta,
            että välillisesti sitten myöskin hinnat
            näkyvät kuluttajahinnoissa, ei vaan niin, että se koskee
            tukkukauppaa.
         
         
         Ensin tästä niin sanotusta mobiiliterminoinnista,
            puhemies. Tällä hetkellähän,
            kun soitetaan puheluja matkapuhelimesta matkapuhelimeen, niitä hinnoitellaan
            eri tavalla kuin matkapuhelimesta soitettaessa kiinteään
            puhelimeen tai päinvastoin. Suomen järjestelmähän
            poikkeaa tässä muiden Euroopan maiden järjestelmästä,
            koska Suomessa matkapuhelinoperaattorit hinnoittelevat suoraan asiakkaalle
            puhelun lankaverkosta matkapuhelimeen, kun muissa Euroopan maissa taas
            lankaoperaattorit saavat itse hinnoitella puhelun lankaverkosta
            matkapuhelinverkkoon. Tämän seurauksena soittaminen
            lankapuhelimesta matkapuhelimeen on Suomessa kalliimpaa kuin soittaminen
            matkapuhelimesta toiseen, vaikka nyt käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen mukaan matkaviestiverkon sisäisten
            puheluiden tuotantokustannukset ovat suuremmat kuin lankaverkosta
            matkaviestiverkkoon kulkevan puhelun kustannukset, ja tähän
            halutaan nyt puuttua. 
         
         
         Muualla Euroopassahan on käytössä niin
            sanottu päästä päähän -hinnoittelu,
            jossa kiinteän verkon operaattori hinnoittelee kiinteistä verkoista
            matkaviestinverkkoihin soitetut puhelut ja asiakas ostaa sitten
            tämän puhelun niin sanotusti yhdellä hinnalla.
            Suomessa taas on käytössä sellainen hinnoittelumalli,
            jossa kiinteän verkon operaattori hinnoittelee vain puhelun
            alkuosan ja matkaviestinoperaattori määrittelee
            oman asiakashintansa puhelun loppuosalle. Näin ollen tässä mallissa
            asiakas maksaa puhelun eräällä tavalla
            kahdessa osassa. 
         
         
         Esityksessä olevan arvion mukaan liikenteen siirtymisen
            uuden käytännön mukaiseen valinnaiseen
            malliin, hinnoitteluun, arvioidaan kestävän 3—5
            vuoteen, minkä jälkeen noin 90 prosenttia kiinteästä verkosta
            matkapuhelinverkkoon soitetun puhelun hinnasta toteutettaisiin operaattorin
            esivalinnan kautta. Tähän esivalinta-asiaan tulen
            vielä vähän tuonnempana.
         
         
         Tietysti on selvää, että tässä kaiken
            aikaa puhutaan nyt markkinasta, joka muuttuu tavattoman nopealla
            tavalla, ja melkein rohkenen sanoa, että sen jälkeen,
            kun hallitus tämän esityksensä antoi
            eduskunnalle — muistaakseni viime keväänä,
            olikohan se huhtikuuta, ja sen jälkeenhän tämä oli
            lausunnolla hyvin kauan perustuslakivaliokunnassa — on
            tapahtunut jo paljon muutosta. On tapahtunut laajakaistahinnoittelussa muutosta
            alempaan päin, on menty siihen suuntaan, mikä tämänkin
            lakiesityksen tavoitteena on, ja parin vuoden aikana on tapahtunut
            hyvin merkittävää muutosta myöskin
            niiden puhelujen hinnoissa, jotka on soitettu matkapuhelimesta kiinteään
            puhelimeen. Nämä ovat selvästi tulleet
            halvemmiksi. Sen sijaan taas kiinteästä puhelimesta matkapuhelimeen
            soitettujen puhelujen hinnat eivät ole juuri muuttuneet
            parin vuoden aikana, sen jälkeen, kun edellisen kerran
            viestimarkkinalakia säädettiin. 
         
         
         Kysehän on aika mittavasta liikevaihtosiirtymisestä.
            Arvioidaan, että liikenteen siirtyminen aiheuttaa matkaviestiverkon
            palveluoperaattoreille liikevaihtotasolla noin 180 miljoonan euron
            ja katetasolla noin 70 miljoonan euron vuosittaisen menetyksen.
            Tämä on hyvä esimerkki siitä,
            miten mittavia arvoja lainsäädäntö saattaa pitää sitten
            toimijoiden kannalta sisällään. Kiinteän
            verkon operaattoreille aiheutuvan tulonsiirron on arvioitu olevan
            noin 120 miljoonaa euroa liikevaihtotasolla ja noin 15 miljoonaa
            euroa taas katetasolla, ja loppuasiakashyödyn on arvioitu olevan
            noin 60 miljoonan euron vuositasolla, joka ehkä merkitsisi
            noin 20—30 prosentin alennusta nykyiseen hintatasoon nähden.
            Tästä taas sitten seuraa se, että kun
            tapahtuu näin mittava liikevaihtosiirtymä, niin
            on tavattoman tärkeää — ja valiokunta
            haluaa alleviivaten sanoa: on välttämätöntä — turvata
            kilpailu tasapuolisesti kaikissa televerkoissa, niin siellä mobiiliverkoissa
            kuin sitten myöskin kiinteissä verkoissa. Tätä voi
            kutsua tällaiseksi symmetriseksi, tasapuoliseksi malliksi. 
         
         
         Valiokunta arvioi, että yrityssektori hyvin nopeastikin
            ottaa käyttöön tavallaan sitten sen operaattorin
            esivalintamahdollisuuden, kun taas sitten kuluttajasektori varmasti
            ottaa sen käyttöön paljon paljon hitaammin.
            Valiokunta kantaakin tästä johtuen huolta siitä,
            että tavalliselle kuluttajalle muutoksesta syntyvän
            hyödyn oletetaan toteutuvan hitaasti, ja painottaa sitä,
            että liikenne- ja viestintäministeriön
            ja toisaalta Viestintäviraston Vivin on aktiivisesti tiedotettava
            kuluttajille tiedotuskampanjoin uudesta mahdollisuudesta itse vaikuttaa
            kiinteästä verkosta matkapuhelinverkkoon soitettujen
            puhelujen hintoihin, ja se vaikuttaminen tapahtuu nimenomaan sen
            esivalintanumeron käyttöönoton kautta.
         
         
         Toinen asia, jota haluan ja valiokunta haluaa korostaa, on se,
            että hallituksen esityksessä ehdotettu hintakatto
            koskee kiinteän verkon operaattoreita ja tämän
            lisäksi vain operaattoreiden välistä hinnoittelua
            eikä välittömästi loppuasiakkaiden
            hinnoittelua, ja ne muutokset loppuasiakkaille tulevat, niin kuin
            korostin, välillisesti. 
         
         
         Perustuslakivaliokuntahan antoi tästä lausunnon
            ja totesi sen, että hintakatto toisaalta pitää nähdä aika
            lailla poikkeuksellisena menettelynä ja sitä tulee
            täsmentää sillä tavoin, että siinä säädetään
            hintakaton asettamistarkoituksesta ja sen asemasta viimesijaisena
            tai poikkeuksellisena, tähän liittyen määräaikaisena
            markkinoiden ohjauskeinona. Viestintäviraston tekemän
            päätöksen tulee siksi olla aina määräaikainen,
            kun hintakatto asetetaan, ja sellainen, että päätöksestä käy
            ilmi, mille ajalle se asetetaan. Tämä on tavattoman
            tärkeää. 
         
         
         Valiokunta haluaa korostaa sitä, että aina
            ensin tulee Viestintävirastossa käyttää muita
            ohjauskeinoja, ennen kuin ryhdytään hintakaton
            asettamiseen. Hintakaton tulee siis olla aina poikkeuksellinen toimenpide,
            johon ryhdytään vasta sitten, kun muilla keinoilla
            ei ole saavutettu syrjimättömyyttä ja
            sellaista kustannussuuntautuneisuutta, mitä tässä tavoitellaan. 
         
         
         On tavattoman tärkeää muistaa myöskin
            se, että tänä päivänähän
            jo voidaan sanoa, että telemarkkinakenttä on alue,
            jolla tämmöinen sanonta, että kilpaillaan
            itsensä kuoliaaksi, on monen, varsinkin tällaisen
            matkapuhelinoperaattorin kohdalla ollut lähellä.
            Välillä kun katselee sellaisia tarjoushintoja,
            voi kysyä, miten tällainen on ylipäätään
            mahdollista. Miten on mahdollista toimia sellaisilla hinnoilla kannattavalla
            tavalla? Sen takia on myöskin välttämätöntä ja
            tärkeää nähdä se, että emme
            luo sellaista lainsäädäntöä, jolla
            me pakotamme katteet ja tuotot niin alhaisiksi, että kiinnostus
            esimerkiksi uusiin verkkoihin romahtaa tai laskee tai kyky uusiin
            investointeihin häviää. Sen takia, kun
            hintakattoa määritellään, täytyy
            Viestintäviraston löytää sellainen tapa,
            että se on objektiivinen ja se kohtuullinen tuotto määritellään
            myöskin sillä tavoin, että teleyritykselle
            jää käytettäväksi myöskin
            varallisuutta verkkoinvestointeihin. Tämän täytyy
            totta kai tapahtua aina jälkikäteisesti eikä sillä tavoin, että asetetaan
            hintakatto tuohon ja sitten katsotaan, miten yritys pärjää,
            vaan asiaan pitää perehtyä Viestintävirastossa
            tavalla, joka antaa mahdollisuuden siihen kohtuulliseen tuottoon,
            ja pitää määritellä se
            hinnoittelu, arvioida hinnoittelu sillä tavoin, että siinä otetaan
            myöskin se huomioon, että yritykset ovat erilaisia,
            ja myöskin erilaiset kustannusrakenteet voidaan sitten
            hyväksyä. 
         
         
         Valiokunta korostaa sitä, että Viestintäviraston
            täytyy hintakatto asettaessaan ottaa huomioon pienten alueellisten
            yritysten ja myöskin haja-asutusalueella toimivien teleyritysten
            toimintamahdollisuudet ja, totta kai, kuten se totesi, mahdollisuudet
            jatkossakin investoida kiinteän verkon kehittämiseen.
            Tämä on tavattoman tärkeä kysymys
            tämän hintakaton määrittelyn osalta. 
         
         
         Tähän yksimieliseen mietintöön
            sisältyy myöskin lausumaehdotus, jossa valiokunta
            lähtee siitä, että eduskunta edellyttäisi,
            että liikenne- ja viestintäministeriö antaa
            liikenne- ja viestintävaliokunnalle vuosittaisen selvityksen
            lainsäädännön toteutumisesta
            ja sen vaikutuksista. Tällä valiokunta haluaa
            turvata todellakin sen, että eduskunta saa ajantasaista
            tietoa markkinasta, joka muuttuu tavattoman nopeaa tahtia. 
         
         
         Ehkä tässä keskustelussa voi vähän
            myöhemmin sivuta myöskin niitä kysymyksiä,
            jotka liittyvät tähän laajakaistastrategiaan,
            jonka kansallinen laajakaistatyöryhmä luovutti
            liikenne- ja viestintäministerille eilen. Tavoitteet ovat
            hyvin kunnianhimoisia, ja totta kai on selvää,
            että kun tämä viestintämarkkinalakimuutos
            nyt säädetään, muutosten tarkoituksena
            on tukea näiden laajakaistastrategian tavoitteiden toteuttamista. 
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valiokunnan kunnianarvoisa puheenjohtaja
            kuvasi jo sitä, mitä valiokunnassa tapahtui ja
            minkälaisen mietinnön yksimielisenä saimme
            aikaan tällä kertaa. Tuosta esittelypuheenvuorosta kävi
            hyvin ilmi se, että tämä asia ei ole
            nyt ensimmäistä kertaa suinkaan käsittelyssä.
            Vuoden 2002 valtiopäivillä käsittelimme
            viestintämarkkinalakiesityksen yhteydessä tätä samaa
            asiaa. Erikoisesti meitä puhututti silloin hinnoittelu
            sellaisessa tilanteessa, jossa soitetaan kiinteästä verkosta
            matkapuhelimeen. Silloin valiokunnassa kyseltiin hyvinkin tiukkaan
            sävyyn esitteleviltä virkamiehiltä sekä ministeriöstä että virastosta, onkohan
            nyt se ratkaisu, mikä silloin kirjattiin viestintämarkkinalakiin,
            loppuun saakka harkittu vai pitäisikö jo tuossa
            vaiheessa ottaa sellainen vaihtoehto huomioon, joka sisältyy
            nyt tarkasteltavana olevaan hallituksen esitykseen ja sen pohjalta
            tehtyyn mietintöön. Silloin esittelevien ja valmistelevien
            virkamiesten viesti oli se, että heidän mukaansa
            siinä tilanteessa piti juuri sillä ratkaisulla,
            joka silloin hallituksen esitykseen sisältyi, annettaman
            eräällä tavalla, uskaltaisiko sanoa,
            kannustin mobiilioperaattoreille.
         
         
         No, nyt me tiedämme oikeastaan, minkälainen
            se oli. Se nimittäin selviää tästä mietinnöstä, arvoisa
            puhemies. Se käy ilmi juuri niistä rahavirtaluvuista,
            jotka valiokunnan puheenjohtaja äsken tuolta mietinnöstä kaivoi
            esiin. Siis toisin sanoen siellä nähdään,
            millä tavalla nämä liikevaihdolliset
            virrat kulkevat ja kuka on voittaja ja millä tavalla voittaja
            ja mikä on kuluttajan tavallaan saama etu tästä järjestelystä.
            Elikkä nyt sitten voidaan arvioida menneeltä ajalta,
            muutamalta vuodelta se, minkälaisille rahavirroille ja liikevaihtovirroille
            on annettu mahdollisuus toimia, niin kuin nyt voimassa olevassa
            lainsäädännön mukaisessa menettelyssä on
            asianlaita. Elikkä näitä asioita voi
            lukea hyvin monella tavalla. 
         
         
         Sitten toinen asia on hintakattoasia. Onhan se tietysti markkinataloudessa
            sillä tavalla, että onhan tämä poikkeuksellinen
            menettely. Se kertoo siitä, että kun olemme näin
            persoonallisella alalla kuin tämä viestintämarkkinatoiminta
            on, niin ohjausjärjestelmien luominen ja niitten ohjausjärjestelmien
            tuottamien tulosten hyväksyntä operaattoreiden
            taholla tuottaa äärettömän suurta
            vaikeutta, elikkä siis toisin sanoen kaikesta valitetaan
            ja prosessit kestävät, niin kuin mietinnön mukaan
            käy ilmi, neljä viisi vuottakin, joka on huikean
            pitkä aika.
         
         
         Elikkä siis toisin sanoen viimekätisenä ratkaisuna
            pitää olla myöskin senlaatuiset ratkaisut, joita
            hallitus esitti ja joita valiokunta yksimielisesti nyt on päätynyt
            pitkän keskustelun, yli puolen vuoden kestäneen
            keskustelun, jälkeen kannattamaan ja vielä viimeisessäkin
            vaiheessa hiillostamaan virkamiehiä, onko nyt tämä asia
            ja onko nyt tuo asia. Se taas johti siihen, että mitä enemmän
            hiillostettiin, sen enemmän tuli sivuja tähän
            mietintöön, elikkä siinä siirryttiin äärimmäisen
            yksityiskohtaiseen asian kuvaamiseen, niin että asia tulisi
            kaikille selväksi, miksi juuri näin on menetelty
            ja mistä tässä itse asiassa on kysymys.
            Minä epäilisin ihan samalla tavalla kuin valiokunnan
            puheenjohtajakin, että alalla tapahtuu niin paljon ja niin
            lyhyessä ajassa, että tuskinpa seuraavat valtiopäivätkään
            säästyvät seuraavalta hallituksen esitykseltä,
            joka muuttaa viestintämarkkinalakia.
         
         
       
      
         
         Mikko Alatalo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puheenjohtaja! (Ed. Pulliainen: Puhemies!) — Niin,
            puhemies. — Arvoisa puhemies! Todellakin, niin kuin valiokunnan
            puheenjohtaja Laukkanen esitteli tämän asian,
            tämä viestintämarkkinalain muutos on
            kaiken kaikkiaan kannatettava. Toisaalta, aivan kuten ed. Pulliainen
            totesi, aina kun yritetään markkinataloutta säätää,
            se on aikamoinen ongelma, mutta uskoisin, että viime kädessä tässä kuitenkin
            ollaan kuluttajan asialla. Nythän toiset teleyritykset
            ovat perineet kovia vuokria verkoistaan toisilta operaattoreilta,
            siis verkon käyttöoikeudesta. Aivan kuten ed.
            Laukkanen totesi, on tämmöistä itsensä kuoliaaksi
            kilpailemista myös tapahtunut. Toisaalta haluamme tietysti säilyttää kyvyn
            siihen, että teleyritykset pystyvät investoimaan
            jatkossakin verkkojen kehittämiseen. Siitähän
            ei olekaan kysymys, että hinnoittelu menisi liian tiukaksi.
            Pitää pystyä takaamaan, että verkot
            kehittyvät, mutta todellakin että siellä pysyy
            kohtuus hinnoittelussa. Hintakattohan on tosiaan, niin kuin sanottiin,
            vain poikkeuksellinen toimenpide, ja Viestintävirasto valvoo
            tätä asiaa joka tapauksessa ennen sitä jo.
         
         
         Yksi hyvä asia, mikä on todettu mietinnön
            perusteluissa, on haja-asutusalueiden ja pienten alueellisten puhelinyritysten
            mahdollisuus toimia tulevaisuudessakin. On erittäin tärkeää,
            että maaseudulla myös toimitaan ja saamme esimerkiksi
            laajakaistayhteydet paremmin toimimaan koko maassa.
         
         
         Sitten tietysti kiinteästä verkosta matkapuhelimiin
            soittaminen halpenee, ja ylipäänsä myös viestintä näillä sähköisillä keinoilla
            tulee kansalaisille halvemmaksi. Uskon, että tässä ollaan
            hyvällä asialla, mutta tämä alahan
            muuttuu hyvin nopeasti, ja voi olla, että taas lähivuosina
            joudutaan sitten tätä viestintämarkkinalakia
            myös muuttamaan.
         
         
       
      
         
         Inkeri Kerola /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun totean varsinkin valiokunnan puheenjohtajan
            erityisen hyvän esittelypuheenvuoron jälkeen,
            että varmasti kaikki oleellinen tässä asiassa
            on sanottu, voisin vielä verrata tämän
            lain käsittelyä taksien kilpailunvapauttamiskeskusteluun
            kontra tarveharkintakeskusteluun. Tässä on vähän
            samanlaisia piirteitä. Totean senkin, että kun
            haluamme eduskunnassa kantaa huolta paitsi alueellisesta tasa-arvosta
            tieliikenteessä myöskin siitä, että meillä on
            monenlaisia operaattoreita kilpailemassa verkkopuolella ja rakentamisessa
            erityisesti. Pidän tämän lain, ja erityisesti
            siksi, että se oli vielä yksituumainen, voimaantuloa
            näillä erityisillä reunaehdoilla ja poikkeuksilla
            hyvänä. Katson, että tämän
            lain avulla saavutamme luontaista tietä ne keinot, menetelmät
            ja tavoitteet, joita Viestintävirasto yritti ahtailla pykälillä tähän
            asettaa ja säätää. Uskon, että aika
            tekee tehtävänsä tämän
            asian kohdalla positiiviseen lopputulokseen pääsemiseksi.
         
         
       
      
         
         Markku  Laukkanen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Sallittakoon ensin pari lyhyttä kommenttia.
         
         Ed. Pulliainen, jonka johdolla edellinen mittava viestintämarkkinalain
            uudistus tehtiin, osuu aivan oikeaan juuri siinä, että varmasti
            tämä nyt istuva eduskunta saa vielä käsiteltäväkseen
            uuden parsimisen. Sen verran nopeaa tämän alan kehitys
            on. Hyvä esimerkki on kysymys laajakaistan käytöstä puhelujen
            kaistana. Nämä voice over internet-, voippipuhelujen
            määrät kasvavat dramaattista tahtia,
            ja on aivan selvää, että siihen tavalla
            tai toisella täytyy myöskin regulatiivisessa maailmassa
            reagoida. Iso kysymys on myöskin sitten se, miten tähän
            sitten operaattorit sopeutuvat. Nyt jos maksetaan kiinteät
            hinnat laajakaistasta, puhelut ovat siellä ja niistä ei
            makseta ylimääräistä hintaa
            enää ja operaattoreiden katteet tulevat jälleen
            laskemaan ja paine siihen, kuka sitten vastaa esimerkiksi syrjäseutujen
            laajakaistainvestoinneista, verkkoinvestoinneista, tietysti on kysymys,
            josta meidän täytyy sitten eduskunnassa kantaa
            paljon huolta.
         
         
         Ed. Alatalolle vaan kommentti siitä, että tämähän
            on ilman muuta poikkeuksellista, että puututaan näin
            vahvasti lainsäädännöllä markkinatalouteen,
            mutta kun tuota Kiina-ilmiötä katsoo Kiinasta
            käsin, niin kyllähän sielläkin
            kommunistinen puolue johtaa maailman kapitalistisinta taloutta tällä hetkellä ja
            hyvin menee.
         
         
         Mutta, herra puhemies, tässä yhteydessä on pakko
            nyt vielä muutamalla sanalla ja halusinkin nyt, kun äsken
            halusin pitäytyä tiukasti tässä mietinnössä,
            arvioida vähän tätä laajakaistakysymystä,
            koska tämän äskeisen lain tavoitteena
            on nopeuttaa laajakaistapenetraatiota, kehittymistä. Eilen
            todellakin kansallinen laajakaistatyöryhmähän
            luovutti mietintönsä liikenne- ja viestintäministerille,
            ja tässä on asetettu uusia, selkeitä tavoitteita
            ja painopisteinä ovat laajakaistayhteyksien laadun ja sisältöjen
            kehittäminen ja vielä se, että yhteysnopeuksiin
            tavoitellaan mittavaa kasvua.
         
         
          Nythän on aivan selvää, etteihän
            niitä nopeuksia, millä meillä on myyty
            laajakaistaa, kaikissa maissa edes laajakaistanopeuksiksi hyväksytä.
            Sitä ei edes kutsuta laajakaistaksi. Tavoitteena on, että vuoden
            2005 loppuun mennessä laajakaistayhteyksistä suurimman
            osan nopeus olisi vähintään 2 megaa,
            kun ne alun pitäen ovat olleet siellä 256:n pinnassa,
            siis olennaisesti alhaisempia kuin nämä. On kerrottu,
            että kupariyhteyksistä pystytään
            uudella teknologialla ottamaan vielä monikertaisia nopeuksia
            irti. Niinpä vuoden 2007 loppuun mennessä yleisin
            yhteysnopeus voisi olla jo 8 megaa ja niistä nettiyhteyksistä 90
            prosenttia olisi laajakaistaisia. 
         
         
         Tämä totta kai silloin kuvaa sitä,
            minkälaiseen verkkoympäristöön
            me menemme, ja silloin on tavattoman tärkeätä,
            että tämä nähdään osana
            myöskin Suomen tietoyhteiskuntastrategiaa. Tästä seuraa
            se, että täytyy sitten satsata myöskin
            entistä voimakkaammin laajempaan, laadukkaaseen sisältö-
            ja palvelutuotantoon. On selvää, että viestintämarkkinakilpailua
            tulee lisätä, jotta palveluhinnat laskevat ja
            palvelutaso pysyy korkeana, mutta tässä on juuri
            tasapainon hakeminen, miten alas hinnat voivat mennä, jotta sitten
            voidaan palvelutaso pitää myöskin korkeana. 
         
         
         Haluan, puhemies, korostaa sitä, että mobiililaajakaistan
            kehitys on äärimmäisen mielenkiintoinen
            teknologinen kehitystrendi maailmalla ja siihen tulee myöskin
            Suomessa panostaa ja se tulee pitkässä juoksussa
            myös olemaan suurenmoinen mahdollisuus kattaa harvaanasutun
            maan syrjäisiäkin seutuja laajakaistan piiriin.
            Strategian tavoitteenahan on, että ensi vuoden loppuun mennessä Suomessa
            olisi miljoona laajakaistaliittymää. Nopeat, vaivattomat,
            kohtuuhintaiset tiedonsiirtoyhteydet halutaan jokaisen suomalaisen
            saataville, ja siksi on tavallaan tärkeää,
            että hinnoittelun keinulauta pysyy tasapainossa. Mitä alhaisemmiksi
            painetaan hinnat, sitä selvempää on,
            että silloin tulee aina kysymys siitä, millä tavalla
            pystytään huolehtimaan syrjäseutujen
            laajakaistayhteyksien rakentamisesta. Sen takia maakuntien roolihan
            on laajakaistapolitiikassa ollut tavattoman tärkeä.
            Ilman maakuntastrategioita ja niiden toimeenpanoa ja rahoitusta
            emme olisi siinä vauhdissa, missä me nyt olemme,
            eikä missään tapauksessa saavutettaisi
            niitä tavoitteita, mitä nopeista ja kohtuuhintaisista
            tiedonsiirtoyhteyksistä on asetettu.
         
         
         Laajakaistainen Internet-liittymä oli marraskuussa
            tänä vuonna noin 710 000 kotitaloudella eli 30
            prosentilla talouksista, ja kun yritykset lasketaan mukaan, kokonaismäärä voisi
            olla jo noin 750 000. Alueellista vaihtelua on tavattoman paljon,
            ja sen alueellisen vaihtelun tasapainoinen kehittäminen
            onkin tässä se suuri haaste. 
         
         
         Lopuksi tähän samaan maisemaan liittyvä erittäin
            ajankohtainen kysymys, josta haluan pari sanaa sanoa, on TeliaSoneran
            osakkeiden myyntipäätös. Luvalla sanoen
            ihmettelen tätä ajankohtaa. Oliko nyt oikea aika
            tehdä mittava päätös luopua?
            Valtuudethan tietysti hallituksella on tehdä tällainen
            päätös, eduskunta on antanut ne, mutta
            sopii kysyä, olisiko toinen vaihtoehto ollut se, että olisi
            tämä myyntipäätös tehty
            aikana, jolloin TeliaSoneran osakkeen hinta vastaisi paremmin sen
            todellista arvoa. Kaikki mittarit osoittavat sen, kun katsotaan
            TeliaSoneran tasetta, katsotaan sen osingonmaksukykyä,
            että yhtiö on lähestulkoon velaton ja
            tämä vastikään valmistunut kolmannen
            vuosineljänneksen tulos on historian paras, TeliaSoneran
            historian paras, se on Soneran historian paras, se on Telian historian paras.
            Kun vielä tiedetään, että globaalissa
            mielessä Euroopassa koko tämä telemarkkina
            on lähdössä selvästi myönteiseen
            kehitykseen, myönteiseen nousuun, me olemme tilanteessa,
            jossa odotusarvot TeliaSoneran osakkeen nousun suhteen ovat tällä hetkellä todelliset
            ja oikeat. 
         
         
         Siinä mielessä haluan nostaa tämän
            kysymyksen nimenomaan tämän lain käsittelyn
            yhteydessä esiin, koska tämän lain vaikutus
            myöskin mainittuun operaattoriin on hyvin tärkeä.
            Itse olisin pitänyt hyvin tärkeänä,
            että Suomen hallitus olisi ryhdistäytynyt parempaan
            omistajapolitiikkaan TeliaSoneran suhteen ja pannut ruotsalaiset
            järjestykseen. Nythän meitä on siellä viety
            mennen tullen. Suomalaisilla kuitenkin on äärimmäisen suurta
            osaamista ja panostusta ja tahtoa kehittää sitä yhtiötä sellaiseen
            suuntaan, mikä on myöskin kasvavan markkinan,
            siis itämarkkinan osalta, luomassa suuria mahdollisuuksia.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
             (koputtaa)
            
            
Pyydän palaamaan tähän aiheeseen.
            
          
         
         
         
         Puhemies! Puhutaan viestintämarkkinalain uudistuksesta,
            jolla asetetaan hintakatto ja mobiiliterminointi.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Kyllä mutta ei TeliaSoneran myynnistä.
            
          
         
         
         
         Kyllä näillä on ihan suora ja välitön
            yhteys, koska tämä viestintämarkkinalain
            muutos vaikuttaa välittömästi TeliaSoneran
            taseeseen, sen liikevaihtoon ja ennen muuta liikevaihdon rakenteeseen,
            koska TeliaSonera toimii sekä mobiilimarkkinassa että myöskin
            kiinteän verkon markkinassa. Kyllä tällä,
            puhemies, on välitön yhteys, mutta itse asiassa
            tämä perusasia tuli tässä nyt
            sanottua. Tämä on nyt hyvin ajankohtainen kysymys.
            Niin kuin laajakaistastrategia liittyy tähän,
            myöskin tämä myyntipäätös
            liittyy tähän. Siksi minusta oli tavattoman tärkeää tämä kysymys
            nostaa esiin ja myöskin se, että meillä olisi
            ollut toinen vaihtoehto, niin kuin sanoin, odottaa parempaa aikaa,
            parempaa hintaa — ei ollut mitään kiirettä,
            ei ollut mitään pakkoa tähän
            myyntiin — ja katsoa, olisiko Suomi voinut valita strategian,
            jossa me olisimme ottaneet tiukemman omistajaotteen TeliaSonerasta
            ja vieneet sitä sellaiseen suuntaan, mikä olisi
            luonut sille vielä paremmat kasvuedellytykset jatkossa. 
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rohkenen todeta sen, että ed. Laukkanen
            kiinnitti huomiota aivan oikeaan asiaan, mikä vaikuttaa näitten
            operaattoreitten kykyyn ja arvostukseen. Me olemme juuri päättämässä sellaisesta
            lainsäädäntömuutoksesta, jolla
            pitää olla vaikutuksia näitten operaattoreitten
            arvoon. Mehän puutumme juuri liikevaihtovirtoihin. Me vaikutamme lainsäädännöllä suoraan
            siihen, mikä on tuloksentekokyky. Myöskin me vaikutamme
            siihen, kuinka paljon varallisuutta sillä firmalla on investoida
            tähän nopeasti etenevään kehitykseen. Siis
            kaikki tämä on niin kuin totta. Silloin tietysti sen,
            jolla on molemmat vallat, on valta vaikuttaa markkinaan suoraan
            taloudellisesti ja valta vaikuttaa lainsäädäntöön,
            pitää olla hyvin hyvin taitava ja varovainen.
            Hallitusneuvos — vai ylijohtaja Haapasaloko se nyt on tämä herrasmies — aina,
            kun hän koskettaa mihinkä tahansa, myöskin
            silloin, kun hän koskettaa rahaan, se muuttuu tuhkaksi
            välittömästi, niin kuin nyt kävi:
            4,8 prosenttia pörssinoteerattu arvo rupsahti saman tien. Tässä suhteessa
            tässä tapahtui kyllä nyt hallituksen
            taustalla oleville voimille työtapaturma, ei voi muuta
            sanoa.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan
            nykyinen puheenjohtaja että edellisen kauden puheenjohtaja
            molemmat tuntevat asiat erittäin hyvin.
         
         
         Tämä taloudellinen tilanne, joka seuraa myös näistä muutoksista,
            mitä nyt tehdään viestintämarkkinalakiin,
            on tietysti tosiasia. Mutta samalla myös se, mitä on
            tapahtunut aikaisemmin, on tosiasia ja vaikuttaa tällä hetkellä TeliaSoneraan, se
            vaikuttaa suhteellisesti epäsuorasti myös muihin
            operaattoreihin. Nimittäin se seikkailu, joka tapahtui
            Keski-Euroopassa Saksassa, joka 4 miljardia euroa tuli maksamaan
            silloiselle Soneralle, se oleellisesti heikensi tilannetta.
         
         
         Mitä tulee maksukattoon ja muuhun, on meillä maksukattoja
            muuallakin. Sosiaali- ja terveyspuolella on jonkinlainen, tosin
            sekin on varsin ylhäällä. Kuitenkin tämä maksukatto
            on aivan hyvä paimentamisyritys markkinataloudenkin olosuhteissa.
            Se on hyvä, että valiokunta on yksimielisesti
            tällä linjalla.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.