14) Hallituksen esitys alusten aiheuttaman meren pilaantumisen
ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen
yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan IV
liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymisestä sekä laiksi
muutosten lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
esitys 188/2005 vp, ja hallituksen esityksen otsake on Hallituksen
esitys eduskunnalle alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna
1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän
vuoden 1978 pöytäkirjan IV liitteeseen tehtyjen
muutosten hyväksymisestä sekä laiksi
muutosten lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Arvoisa puhemies! Siis otsake on ongelmallinen ja hiukan pitkä ja
mutkikas, mutta mielestäni se ei kuitenkaan saisi panna
eduskunnan hyvin kokenutta virkamiehistöä eikä myöskään
puhemiesneuvostoa ohjaamaan asian käsittelyä väärään
valiokuntaan. Ympäristövaliokunta, joka oli tässä lausunnonantajavaliokunta,
toteaa perusteluidensa alussa: "Hallituksen esitys kuuluu sisällöltään
ympäristövaliokunnan toimialaan."
On ihan selvää, että jos kysymyksessä on
nimenomaan alusten jätevesien päästöä säätelevä Marpol-sopimus
ja Helcom-sopimus, jotka ovat molemmat ympäristösopimuksia,
ympäristönsuojelusopimuksia — merellisen
ympäristön suojelusopimus on Marpol ja nimenomaan
Itämeren merellinen suojelusopimus on Helcom-sopimus — on
aivan epäloogista lähettää se
liikenne- ja viestintävaliokuntaan. Sen näkee myöskin
tämän asian käsittelyssä. Tässä on
vaille kaksi sivua liikenne- ja viestintävaliokunnan tekstiä ja
runsas neljä sivua ympäristövaliokunnan
tekstiä. Aivan loogista, koska asialla ei ole mitään
tekemistä muun kuin ympäristönsuojelun kanssa.
Nyt edelleenkin voi tietysti toivoa, että jatkossa
katsottaisiin tarkemmin, miten mietinnönantajavaliokunta
valitaan. Senhän pitäisi olla se valiokunta, joka
osaa asiantuntemuksen ja jolle asia toimialaltaan kuuluu, ja nimenomaan
jätevesiongelma on ympäristövaliokunnan
toimialaa.
Edelleen, sitten itse asiaan, tähän ongelmaan. Valiokuntamme,
ympäristövaliokunta, kuuli kaikkien Itämeren
alueella Suomeen suuntautuvaa liikennettä harjoittavien
matkustaja-alusvarustamoiden johtoa tässä asiassa.
Haluan tässä kohtaa todeta eduskunnan pöytäkirjoihin
ja myös arvoisille kansanedustajille sen, että voimme
sanoa, että Viking Line tässä suhteessa
pääsee puhtain paperein, samoin Silja. Tallink
Finland Oy:n toimitusjohtaja Håkan Nordström puhui
hyvin avoimesti asiasta ja Tallink-varustamolla oli hyviä aikeita.
Sitten Superfast Ferries, jonka myyntipäällikkö Mäki-Kihniä oli
myös valiokunnassa, selkeästi totesi, että he
edelleenkin laskevat käymäläjätevedet
sellaisinaan Suomenlahteen.
Näin ollen tämä kuuleminen tietysti
oli hyvin konkreettista, kun samalla asiantuntijakuulemisessa tuli
ilmi, että 2 000 ihmisen lautta vuositasolla saastuttaa
Itämerta yhtä paljon kuin Kotkan kokoinen kaupunki,
kun otetaan huomioon fosforipäästöt.
Kysymyshän on rehevöitymisestä. Tämä on
tämä ongelma, Itämeren ja Suomenlahden
ongelma, siis etenkin fosfori, toisaalta typpi, ja näiden
alusten suorat käymäläjätevedet,
joita tämä asia siis koskee, ovat erittäin
suuri suhteellinen saastuttaja. Julkisuudessa on myös haluttu sanoa,
että on kysymys pienestä ongelmasta. Näin
ei missään tapauksessa ole. Jos näin
joku kirjoittaa, niin ei ole kyllä asiaan yhtään
paneutunut.
Sitten toinen asia tietysti tästä alusliikenteestä on
ilman kautta tapahtuvat typpilaskeumat Itämeren vesialueelle.
Nämä ovat Itämeren vesialueen kannalta
hyvin ongelmallinen asia, koska yhtään kiloa lisää typpeä tai
fosforia ei pitäisi aiheetta laskea tai yleensäkään,
jos se voitaisiin jotenkin estää. Näiden
jätevesien laskeminen satamiin on asia, joka tämän
käymäläjätevesiongelman poistaisi.
Tallinnassa ollaan kehittämässä vastaanottolaitteita
tällä hetkellä. Tallinkin alukset esimerkiksi
laskevat ne Tallinnaan. Ne viedään sitten säiliöautoissa
edelleen. Mitä tulee Helsingin sataman vastaanottokapasiteettiin,
niin asiantuntijakuulemisessa kävi selville, että sekään
ei aina riitä. Näin ollen meilläkään
ei ihan ole kaikki kunnossa.
Toinen asia, joka tuli asiantuntijakuulemisessa esille, on tämä niin
sanottu no-special-fee -järjestelmä, jossa siis
jätteiden vastaanoton hinta on sisällytetty satamamaksuun.
On todettava, että no-special-fee ei toimi Suomessa lainkaan.
Tämä on sikäli surullista, että kun
tätä asiaa ympäristövaliokunnassa
pari vuotta sitten käsiteltiin ja sitä lakiin
säädettiin, niin tuossa vaiheessa se esitettiin
myös asiantuntijapuolelta, ministeriön puolelta
ja ministeriöiden puolelta, toimintamallina, joka edesauttaisi
Itämeren suojelua. Näin ei valitettavasti sitten
kuitenkaan ole. Syitä on monia. Yksi syy on siis se, että se
on liian kapea, sitten on poikkeukset ja kolmanneksi on myös
tietämättömyys. Suomessa on varsin monia
satamia, joissa ei asiaa tunneta ollenkaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Toki ympäristövaliokunta
on sektorivaliokunta näissä asioissa, mutta liikenne-
ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana toteaisin,
että kun kuuntelin nyt ympäristövaliokunnan
puheenjohtajaa, keitä heillä oli käynyt
kuultavina, niin samoja henkilöitä kävi
tuolla meidän valiokunnassamme kuultavina. He varmaan samat
asiat kertoivat molemmille valiokunnille, ja me totesimme, että maailman
saastuneimpaan mereen, Itämereen, ei pitäisi laskea
mitään laivoista. Niin kuin puheenjohtaja Tiusanen
tässä totesi, Kotkan kaupungin verran sitä sinne
menee. Vaikka sitä luullaan, että yhdestä laivasta
ei paljon tule, mutta kun niitä menee jatkuvasti siinä.
Kun tämä Tallinkin laivojen julkinen kohu alkoi,
ei Suomessakaan sen paremmin tämä talo reagoinut
siihen, vaan ihmiset rupesivat siellä arvostelemaan, kun
kuulivat, että sinne ne päästöt
menevät mereen.
Toki on näin, että lähetetään
asiantuntijavaliokuntaan, mutta kyllä me yhtä suurta
huolta kannoimme liikenne- ja viestintävaliokunnassa ja hyvin
perusteellisesti tätä pohdimme. Meidän mietintömme
on kuitenkin aika tiukka tästä asiasta.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin kommenttina ed. Tiusaselle, että ei
tämä meren pilaantumisen ehkäisemisasia
todellakaan ollut mikään läpihuutojuttu
liikenne- ja viestintävaliokunnassa myöskään.
Olemme kantaneet siitä huolta myös jäämaksuluokkien
ja väylämaksujen suhteen. Kyllä se on
suuri ympäristökatastrofi, jos öljylaiva
ajaa Perämerellä esimerkiksi karille. Kyllä me
seuraamme koko ajan tilannetta, ja niin kuin varapuheenjohtaja Kangas
sanoi, meillähän kävi myös paljon
asiantuntijoita tässä asiassa.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota mittasuhteisiin.
Olin tuolla Kronstadtin edustalla kesällä laivalla
ja katselin, kun sata laivaa tuli ja sata laivaa meni Pietariin.
Kyllä meidän täytyy ennen kaikkea pystyä yhteistyössä kansainvälisesti
kiinnittämään huomiota tähän
Itämeren suojeluun. On erittäin hyvä,
että julkinen keskustelu on tänä päivänä niin
voimakasta ja kriittistä, että esimerkiksi Tallink
joutui taipumaan tässä ihan pr-syistäkin
siihen, että he tuovat jäteaineet ja jätevedet
nimenomaan nyt sitten maihin eivätkä laske mereen.
Mutta kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että kun liikenne-
ja viestintävaliokunta toimii tällä liikenteen
sektorilla ja merenkulun sektorilla, niin vaikka me emme ole sillä tavalla
erikoisvaliokunta niin kuin ympäristövaliokunta
näissä saastumiskysymyksissä, niin kuitenkin
haluamme sanamme sanoa ja myös vaikuttaa olemassa olevaan
liikenteeseen siten, että se turvallisesti ja saasteettomasti
liikkuisi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikki kunnia sille, että liikenne-
ja viestintävaliokunta on asiasta huolissaan ja kiinnostunut. Olisi
ollut aivan hyvä asia, että liikenne- ja viestintävaliokunta
esimerkiksi tässä asiassa olisi ollut lausunnonantajavaliokunta.
Asia nyt ei ole tällä kertaa kovin iso mittakaavaltaan,
mutta kuitenkin oleellista on se, että luonnollinen mietinnönantajavaliokunta
olisi ollut ympäristövaliokunta, niin kuin olemme
tässä yksimielisessä ympäristövaliokunnan
lausunnossa todenneet.
Kiinnitän huomiota siihen, että liikenne-
ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Kangas totesi,
että heillä kävivät nämä,
niin kun hän sanoi, samat asiantuntijat kuin ympäristövaliokunnassa.
Kuitenkin tässä asiantuntijaluettelossa, joka
on painettu liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintöön,
on kolme asiantuntijaa, mutta ed. Kangas ryhmätoverina
tässä lähellä totesi, että enemmän
kävi. Mutta joka tapauksessa ympäristövaliokunnalle
asia oli niin tärkeä, että me erityisesti
paneuduimme tähän asiaan.
Tässä kohtaa pitää tietysti
antaa kiitos julkiselle sanalle. Siis tämä laaja
keskusteluhan lähti tällä kertaa nimenomaan
autolauttojen ja lauttojen henkilöliikenteen jätevesipäästöistä.
Sehän lähti Helsingin Sanomissa olleen laajan
artikkelin pohjalta. Ja sitten tietysti samalla tämä asia
oli täällä eduskunnassa, jotenka oli
luontevaa tähän asiaan paneutua.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse kun luin tämän
lausunnon ja mietinnön, niin totean, että tätä liikenne-
ja viestintävaliokunnan mietintöä ei
ole kuitenkaan sanottu huonoksi. Se on ollut lyhyt, se on ollut
ytimekäs, se on puuttunut oikeisiin asioihin ja ottanut
huomioon myöskin äärettömän
pitkästä ympäristövaliokunnan lausunnosta
ne asiat, jotka ovat olleet tarkoituksenmukaisia. Minä sanoisin,
että en minä ole niin varma, onko se lausunnon
tai mietinnön pituus ainut kriteeri vai se, mitä ne
painetut sanat sisältävät. Täällä ei
ole esitetty ainakaan minkäänlaista kritiikkiä sitä kohtaan,
ettei liikennevaliokunta olisi erikoisvaliokuntana oikeisiin asioihin
paneutunut ja tehnyt hyvän mietinnön. Eli väitän kyllä,
että saattoi olla kuitenkin niin, että oli ihan oikea
mietintövaliokunta, joka tämän lopullisen lain
hyväksyi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salon todistelu ei ollut millään
lailla looginen. Minä en huomannut siinä mitään
logiikkaa. Tämä teidän valiokuntanne
mietintö on tietysti hyvä, kun lähdetään
sen kolmannesta kappaleesta, siitä alkaa suunnilleen tämä ympäristövaliokunnan
ja ympäristöministeriön osuus.
Loppu on kokonaan ympäristöministeriön
ja ympäristövaliokunnan osuutta. Eli tässähän
ei ole, ed. Salo, sinänsä substanssina sellaista
asiaa, joka olisi asiallisesti ottaen vienyt sen mietinnölle
liikenne- ja viestintävaliokuntaan. Kun tiedätte,
mikä on Imo ja mikä on Marpol ja mikä on Helcom,
niin näistä kolmesta on kaksi ympäristösopimuksia,
ja tämä koski nimenomaan niitä kahta
ympäristösopimusta. Eli asiallisesti ottaen, jos
jätämme kaikki muut asenteet tai selkärangan
alemmat osat huomiotta ja ajattelemme ihan terävästi
vain substanssia, niin se kuuluu ympäristövaliokunnalle.
Sitä en kiistä, jos joku haluaa muista syistä jotakin
muuta, mutta asiasyytä siihen ei ole.
Mutta sitten vielä itse tähän asiaan.
Todellakin on selvää, että ihmiset yleensä ovat
kaiken kaikkiaan huolestuneita läheisimmän vesialueemme
Itämeren ja Suomenlahden tulevaisuudesta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Itse kun olen ollut valiokunnassa mietintöä laatimassa,
niin haluaisin vain todeta ed. Tiusaselle sen, että hänkin
tietää varsin kokeneena parlamentaarikkona sen,
että kun puhemiesneuvosto tekee esityksen ja sali päättää,
mikä valiokunta tekee mietinnön ja mitkä valiokunnat
antavat sille lausunnon, niin asia on sillä selvä,
eikä siinä auta urputtaminen sen jälkeen
yhtään mitään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys ei ole siis urputtamisesta vaan siitä,
että tässä tilanteessa on nyt oikeastaan,
johtuen valiokunnan työtehtävistä, ensimmäinen
kerta, kun tähän asiaan tältä osin
voi nyt selkeästi paneutua ja kertoa asiasta eduskunnan
täysistunnossa. Kysymyshän on vain tulevaisuuteen
osoitetusta viestistä, niin että kun asiassa seuraavan
kerran katsotaan mietinnönantajavaliokuntaa kontra lausunnonantajia,
tämän tyyppisiä asioita, tehtäisiin oikea
päätös. Nyt todetaan ja ed. Vistbacka
totesi, että asiahan on tällä kertaa
ollut näin, mutta perustelin mielestäni yksityiskohtaisesti
myös sen, miksi päätös ei ollut
oikea.
Mutta muuten nyt meillä on todella paljon tekemistä edelleenkin
ja tekemistähän ei tämä meidän
tämänkertainen lainsäädäntömme
kovinkaan paljon vähennä, vaan tämä hallituksen
esityshän itse asiassa ei muuta tilannetta juuri lainkaan
ympäristön ja jätevesienkään
kannalta. Meillä on muita haasteita, jotka meidän
pitää pystyä tuomaan tässä asiassa
esille ja vastaavasti keinot niiden haasteiden täyttämiseen.
Keskustelu päättyy.