38) Laki tekijänoikeuslain 50 a §:n
muuttamisesta
Jyrki Kasvi /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tekijänoikeuslakia pari kuukautta
sitten väännettiin täällä eduskunnassa, meitä lain
vastustajia moitittiin usein vainoharhaisiksi: "Ei sitä noin
voi tulkita." "Ei levyteollisuus menisi mitään
tuollaista tekemään." "Älä nyt
hulluja puhu." Kansainvälinen mediateollisuus on kuitenkin
muutamassa viikossa onnistunut todistamaan, että me lain
vastustajat emme olleet suinkaan vainoharhaisia, vaan pikemminkin
naiiveja optimisteja.
Edes minä en voi sanoa "mitä minä sanoin", sillä ei
edes minun mieleeni tullut, että levy-yhtiöt toisivat
markkinoille kopiosuojauksia, jotka rikkovat ihmisten tietokoneet
ja avaavat niiden tietoturvaan aukkoja, joista virukset ja haittaohjelmat
pääsevät leviämään;
kopiosuojauksia, jotka eivät kysy musiikin kuuntelijalta
lupaa asentaa itseänsä tämän
tietokoneelle; kopiosuojauksia, jotka kyllä kysyvät
luvan, mutta asentavat tietokoneen kiintolevylle megatavuja tavaraa myös
silloin, kun käyttäjä ei anna lupaa eli
siis kieltäytyy kuuntelemasta ostamaansa ja omistamaansa
levyä; kopiosuojauksia, joiden poistaminen on tietokonetta
rikkomatta mahdotonta sen jälkeen, kun levyä on
kerrankin kuunneltu; kopiosuojauksia, jotka lisäävät
kohinaa kaikkiin kuuntelijan tietokoneelta löytämiinsä mp3-tiedostoihin,
ovat ne peräisin laillisesta lähteestä tai eivät;
kopiosuojauksia, jotka pysyvästi hidastavat tietokoneen
toimintaa sen jälkeen, kun tietokoneella on kerrankin kuunneltu
yhtä kopiosuojattua levyä; kopiosuojauksia, jotka
seuraavat, mitä musiikin kuuntelija tietokoneellaan tekee,
ja raportoivat siitä levy-yhtiölle kertomatta
tästäkään toiminnosta levyn
ostajalle tai kuuntelijalle yhtään mitään;
kopiosuojauksia, jotka sisältävät tekijänoikeuden
alaista lähdekoodia, jonka levy-yhtiöt siis ovat
varastaneet tekijänoikeuksien haltijoilta. Nämä kaikki
ovat siis olleet niitä paljon puhuttuja toisen sukupolven
kopiosuojauksia, joiden piti mediateollisuuden ja kulttuuriministerin
mukaan ratkaista koko kopiosuojausongelma pois päiväjärjestyksestä.
Nämä uudet toisen sukupolven kopiosuojaukset
toimivat samalla periaatteella kuin kirja, joka muuttaa lukijan
silmälasit aurinkolaseiksi pysyvästi. Ne muuttavat
musiikin kuunteluun tai elokuvan katseluun käytettävää laitetta
tavalla, jota ei voida mitenkään hyväksyä,
vai hyväksyisittekö te sen, että teidän
pölynimurinne soittaisi kerran päivässä Electroluxille
ja kertoisi, mitä huoneita teillä tänään
imuroitiin?
Monet näistä toisen sukupolven kopiosuojaustekniikoista
onkin viime viikkojen aikana luokiteltu tietokoneviruksiin ja vakoiluohjelmiin
verrattaviksi haittaohjelmiksi. Sääli vaan, että niillä on,
kiitos Suomen eduskunnan, lain suoja — tekijänoikeuslakiin
kun ei tullut momentin momenttia, joka rajoittaisi kopiosuojauksien
käyttöä tai niiden teknisiä ominaisuuksia.
Kaikki velvoitteet ja rajoitteet säädettiin kuluttajille.
Sen sijaan kopiosuojaustekniikoille tai niiden käytölle ei
tekijänoikeuslaissa säädetty mitään
rajoja. Päinvastoin, niiden kiertäminen omin luvin
on rikos, ja tällaisen kopiosuojauksen poistamiseen tarkoitetun
välineen levittäminen on niin suuri rikos, että siitä rangaistaan
yhtä ankarasti kuin väärän rahan
käytöstä tai seksin ostamisesta alaikäiseltä.
Ei ihme, että tietoturvaohjelmia kehittävät
yhtiöt ovat reagoineet uusien kopiosuojausten aiheuttamiin
tietoturvaongelmiin huomattavan hitaasti. Lehtitietojen mukaan syynä tähän
on ollut nimenomaan oikeustoimien pelko: Suomi kun ei ole ainoa
maa, jonka lainsäädäntöön
mediateollisuus on lobannut tiukan kopiosuojauksen suojan. Esimerkiksi
virustorjuntayhtiöt tiesivät jo jonkin aikaa,
että Sony BMG:n käyttämä xcp-kopiosuojaus
avaa viruksille pääsyn tietokoneen käyttöjärjestelmän
ytimeen, ja puuttuivat siihen kuitenkin vasta sitten, kun asiasta
nousi julkinen kohu.
Jotta kuluttajien jo muutenkin heikko asema ei kävisi
täysin kohtuuttomaksi, myös kopiosuojausten ominaisuuksille
ja käytölle on asetettava jotkin rajat. Siksi
tässä lakialoitteessa esitetään kiellettäviksi
sellaisen teoksen kopioinnin estävät tehokkaat
tekniset toimenpiteet, jotka ilman teoksen käyttäjän
lupaa muuttavat teoksen katseluun tai kuunteluun käytetyn
laitteen toimintaa tai käyttöjärjestelmää.
Lisäksi käyttäjän on voitava
halutessaan poistaa tehokkaan teknisen toimenpiteen teoksen kuunteluun
tai katseluun käytettävän laitteen toimintaan
tai käyttöjärjestelmään
tekemät muutokset — anteeksi kömpelö kieli,
mutta yritän pitää tämän
lakitekstinä.
Monen mielestä tämä on aivan liian
lepsu muotoilu, mutta emme halunneet antaa kellekään
tekosyytä vastustaa tätä lakialoitetta.
Saamassani palautteessa on kaivattu muun muassa rangaistuspykälää,
joka suhteuttaisi esimerkiksi oman cd:n omaan käyttöön
kopioinnin tuomittavuuden ja tuhansien suomalaisten tietokoneiden käyttöjärjestelmän
mutiloinnin tuomittavuuden jollain tavalla toisiinsa. Useinhan sanotaan,
että lailla halutaan antaa viesti siitä, mikä on
hyväksyttävää ja mikä ei,
ja nyt olisi mielestäni sellaisen viestin paikka.
Arvoisa puhemies! Olen seurannut viime päivinä huvittuneena
keskustelua siitä, kuka Suomessa viime kädessä tulkitsee
perustuslakia, sillä jos perustuslakivaliokunta tosiaan
on Suomen korkein perustuslakia tulkkaava elin, niin miksi tekijänoikeuslaissa
ei otettu huomioon perustuslakivaliokunnan laista antamaa lausuntoa?
Miten tekijänoikeuslaki, erityisesti kopiosuojaustekniikan
lainsuoja, siis suhtautuu perustuslakiin? Lainaan perustuslakivaliokunnan
lausuntoa: "Valiokunta pitää oikeutta valmistaa
teoksesta muutamia kappaleita yksityiseen käyttöön teoksen
laillisesti hankkineen perusoikeuksien näkökulmasta
perusteltuna." Voiko sen tuon selkeämmin enää sanoa?
Siksi tässä lakialoitteessa on myös
toinen osa, joka antaisi kuluttajalle oikeuden valmistaa ostamastaan
teoksesta omaan käyttöönsä kolme
kopiota, vaikka kyseinen teos olisikin kopiosuojattu. Myös
tämä lakialoitteen kohta on saanut kriittistä palautetta
osakseen, sillä kopioiden tarkan lukumäärän
kirjaaminen lakiin aiheuttaisi teknisiä ja juridisia ongelmia.
Kolme kopiota on myös aivan liian pieni määrä käytännön
tarpeisiin, Jos kuluttajalla on esimerkiksi tietokone, jossa on varmennettu
kiintolevy, ja hän siirtää ostamaltaan
cd-levyltä musiikkia mp3-soittimeen, kolme kopiota tulee
jo siinä täyteen: yksi kiintolevylle, yksi varmennuslevylle
ja yksi mp3-soittimeen. Ja äänitettäessä käyttökopio
auton cd-soittimeen saataisiin jo neljäs kopio.
Kolmeen kopioon on tässä lakialoitteessa päädytty
kuitenkin siitä syystä, että eräiden
tulkintojen mukaan tekijänoikeusdirektiivi sallisi kopiosuojauksen
kiertämisen nimenomaan kolmen kopion ottamiseksi omaan
käyttöön, ja jälleen kerran
emme halunneet antaa kellekään pienintäkään
tekosyytä vastustaa tätä esitystä tai
olla ottamatta sitä valiokunnan käsittelyyn. Tekosyiden välttely
on tarpeen, sillä mediateollisuuden etujen puolustajien
asenne kuluttajia ja kansalaisoikeuksia kohtaan on tyly.
Kun esimerkiksi yritin taannoisessa radiokeskustelussa väittää,
että kopion ottaminen omasta teoksesta omaan käyttöön
olisi perustuslaissa turvattu perusoikeus, siis kuten perustuslakivaliokunta
lausunnossaan toteaa, keskusteluun osallistunut tekijänoikeuden
tiedotus- ja valvontakeskuksen varatuomari alkoi hohottaa suureen ääneen.
Mediateollisuuden ja tekijänoikeusjärjestöjen asenteesta
laajemminkin kertoo paljon kirje, jonka kansainvälinen
sisällöntuottajien järjestö Ifpi, International
Federation of the Phonographic Industry, on vastikään
lähettänyt kaikille EU-parlamentin jäsenille.
Kirjeessään Ifpi kannattaa teletunnistetietojen
tallentamista Euroopan unionin jäsenmaissa ja toivoo, että EU-parlamentaarikot hyväksyisivät
teletunnistetietojen laajamittaisen tallentamisen. Ifpi ei kuitenkaan
hyväksy, että teletunnistetietojen käyttö rajattaisiin
vain terrorismin ja vakavan rikollisuuden torjuntaan. Ifpi:n mielestä teletunnistetietoja
tulisi voida käyttää kaiken rikollisuuden
torjuntaan eikä tiedonsaantia tulisi rajoittaa pelkästään
lainvalvontakäyttöön. Teletunnistetiedot
halutaan siis tekijänoikeusjärjestöjen
käyttöön, jotta ne voisivat etsiä niiden
avulla tiedostojen vaihtajia, siis huolehtia poliisin asemesta tekijänoikeusrikosten
esitutkinnasta. Ifpi Finland tunnetaan muuten paremmin sen suomalaisella
nimellä Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajat, ÄKT.
Arvoisa puhemies! Moni kansanedustaja sanoi tekijänoikeuslain
käsittelyn yhteydessä kannattavansa kuluttajien
oikeuksia ja mahdollisuutta ottaa teoksista kopioita omaan käyttöön,
mutta äänestävänsä lain
puolesta, koska siinä on mukana niin paljon muita hyviä asioita.
Nyt olisi hyvä hetki lunastaa nuo puheet ja korjata tekijänoikeuslain
pahimmat puutteet.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen tämän ed. Kasvin lakialoitteen
toinen allekirjoittaja. Alkajaisiksi haluan esittää,
että sivistysvaliokunnan lisäksi tämä lakialoite
lähetetään myös talousvaliokuntaan.
Kävi nimittäin tekijänoikeuslain käsittelyssä ilmi,
että se puute ja epätasapaino, joka hyväksyttyyn
lakiin liittyy, saattaa osittain johtua siitä, että niin
valtioneuvostossa kuin eduskunnassakin sen käsittely tapahtui
pelkästään ikään kuin
opetusministeriön linjalla ja sivistysvaliokunnassa. Ymmärrän,
että siellä tunnetaan suurta huolta tekijöiden
oikeuksista, mutta niin kuin yleensä nykyaikaisessa lainsäädännössä,
eri oikeudet on tasapainotettava toisiinsa, ja tässä laissa
ovat aivan ilmeisesti vastakkain tekijöiden oikeudet ja
kuluttajien oikeudet, joita taas kauppa- ja teollisuusministeriön
ja talousvaliokunnan eduskunnassa tulee tutkia ja puolustaa.
Mutta, arvoisa puhemies, ed. Kasvi esitteli varsin perusteellisesti
syyt siihen, minkä takia tällä aloitteella
halutaan kieltää tällaiset suoranaisesti
tuhoisat tekniset suojaukset digitaalisista tallenteista. Ei voida
mitenkään hyväksyä sitä, että ne
muodostavat tietoturva-aukkoja tai vahingoittavat laitteita tai
muodostavat sellaisia yksityisyydensuojaa loukkaavia mahdollisuuksia, jotka
antavat tekijöitä edustaville tahoille, oikeudenomistajille
mahdollisuuden valvoa yksittäisten kansalaisten käyttäytymistä.
Oli erittäin paikallaan, että ed. Kasvi äsken
selosti, minkälaisia pyrkimyksiä oikeudenomistajilla
liittyy tällaisen yksityisyydensuojaa loukkaavan valvonnan
tiukentamiseen rikoksentorjunnan nimissä. Ja nyt viimeistään
hälytyskellojen pitäisi soida.
Toinen osa tätä lakialoitetta on tosiaan yritys ratkaista
ongelma, jota eduskunta ei mielestämme tyydyttävästi
pystynyt käsittelemään, ja se oli se,
kuinka taata yksittäisille kuluttajille ja kansalaisille
EU:n tekijänoikeusdirektiivissä mahdollistettu
ja taattu oikeus yksityiseen käyttöön
tapahtuvaan kopiointiin. On selvä, että tässä asiassa
lopullinen ratkaisuvalta sen suhteen, mikä on kohtuullista
ja oikein, on Euroopan unionin tuomioistuimella, mutta on myöskin
pidettävä ilmeisenä, ettei hallitus eikä eduskunta
käyttänyt kaikkia niitä mahdollisuuksia
kansalliseen liikkumavaraan, joita tämä direktiivi
antaa yksityisen kopioinnin mahdollistamisessa.
Kun kävimme täällä eduskunnassa
täysistunnossa keskustelua yksityisestä kopioinnista,
niin alkoi aika mielenkiintoinen sananvaihto eräiden edustajien,
muun muassa allekirjoittaneen, ja kulttuuriministerin ja hänen
virkamiestensä välillä. Se liittyi siihen,
että ministeri Karpela oli antanut ymmärtää,
että hänellä on hyvinkin tarkkaa tietoa,
niin sanotusti mustaa valkoisella siitä, mitä tämä direktiivi
oikeasti tarkoittaa, mikä on sen oikea tulkinta, kun puhutaan
yksityiseen käyttöön tapahtuvan kopioinnin
sallimisesta. Näin sitten aloitin myös tällaisen
kirjallisen ajatustenvaihdon opetusministeriön kanssa,
ja niin teki myös eräs erittäin aktiivinen
kansalainen, joka todella peräsi näitä asiakirjoja,
jotka siis ilmeisesti olivat olemassa siitä päätellen,
että ministeri oli puhunut siitä, että hänellä on
erittäin tarkkaa tietoa, mustaa valkoisella, yksityisen
kopioinnin osalta tästä direktiivistä ja
sen tulkinnasta.
Mutta kävimme tätä keskustelua opetusministeriön
johtavien virkamiesten kanssa, ja sen ajatustenvaihdon pohjalta
tuli ilmeiseksi, että eduskunnalla olisi todellakin ollut
mahdollisuus sallivampaan tulkintaan yksityisen kopioinnin osalta.
Kävi myöskin ilmi, että joissakin Euroopan unionin
ja Euroopan talousalueen maissa oli omaksuttu sallivampi tulkinta
ja Suomessa oli menty ikään kuin selvästi
oikeudenomistajien suuntaan tässä laissa.
On myöskin todettava, että suuressa valiokunnassa
lähes kaikki opposition edustajat, mukaan lukien allekirjoittanut,
yrittivät muuttaa hallituksen esityksen 50 a §:n
3 momenttia sillä tavalla, että siinä olisi
mahdollistettu yksityiseen käyttöön tapahtuva
kopiointi laillisesti hankitusta teoksesta. Mutta me hävisimme
tämän asian suuressa valiokunnassa, ja sen jälkeen
täysistunnossa tätä ei ollut enää mahdollista
toistaa, ja niinpä sitten kyse olikin siitä, hylätäänkö laki
kokonaisuutena vai hyväksytäänkö se,
ja se hyväksyttiin.
Mutta minusta oli päivänselvää,
että tähän asiaan tuli palata jo aiemmin
kuin eduskunta ponnessaan edellytti. Eduskunta nimittäin
edellytti sitä, mikä on suoraan EU-direktiivin
sanamuoto, että hallituksen on neuvoteltava toiminnan harjoittajien
kanssa siitä, että tähän yksityiseen
kopiointiin löydetään kohtuullinen ratkaisu,
ja mikäli nämä vapaaehtoiset toimet eivät
toteudu teollisuuden puolelta, niin tähän asiaan
voidaan puuttua lainsäädännöllä.
Ja niinpä tämä lakialoite nyt esittää ratkaisun
siihen, kuinka kohtuullinen kopiointi yksityiseen käyttöön
voitaisiin taata.
Ja niin kuin ed. Kasvi selitti, tässä on valittu tämä malli,
että tekniset suojaukset saisi kiertää aina
siihen asti, että tallenteesta on valmistettu kolme kopiota.
Kolme kopiota on tulkinta. Se on siinä mielessä mielivaltainen
tulkinta, että se olisi ehkä voinut olla joku
muu kappalemäärä, mutta tätä voidaan
pitää kohtuullisena, ja varmasti, kun tästä lakialoitteesta
on jo käyty laajaa keskustelua alan harrastajien ja toiminnan
harjoittajien piirissä, tämä voi vielä täsmentyä,
mutta tämä on meidän ehdotuksemme siitä,
kuinka voitaisiin toimia direktiivin puitteissa ilman, että kuluttajien
oikeuksia kohtuuttomasti loukataan.
Tällä hetkellä Ranskan parlamentti
ja Espanjan parlamentti keskustelevat EU-direktiivin toimeenpanemisesta
kansallisessa lainsäädännössä,
ja on mielenkiintoista nähdä, minkälaisiin
tulkintoihin siellä sitten päädytään.
Mutta edellytämme, että hallitus ryhtyy välittömästi
tekijänoikeuslain muuttamiseen oikeastaan vain siten, että se
nopeuttaa sitä menettelyä, johon eduskunta on
sen velvoittanut sen takia, että elävä elämä,
tekninen kehitys ja käytäntö ovat taas
kerran osoittaneet, että lainsäädäntö ei pysy
perässä.
On kysytty, entä sitten, jos syntyy sellaisia kopiosuojauksia
ja teknisiä suojauksia, jotka mahdollistavat kolmen kopion
valmistamisen mutta jotka sitten taas puolestaan sisältävät
näitä tällaisia haitallisia ominaisuuksia,
suorastaan tuhoisia ominaisuuksia, joihin ed. Kasvin selvityksen
mukaisesti tämän lakialoitteen toisella osalla
puututaan. Luonnollisesti silloin sellaisia teknisiä suojauksia
ei markkinoilla pidä sallia, ja ne tulee saada markkinoilta
pois. Muutenkin haluan korostaa sitä, että tämän
lakialoitteen tarkoituksena on myöskin antaa markkinoille
signaali, että sieltä pitäisi saada toiminnan
harjoittajien omin voimin ja vapaaehtoisin toimin pois kohtuuttomat
ja vahingolliset kopiosuojaukset. Ja jos markkinat eivät
vapaaehtoisesti kehity tähän suuntaan, niin silloin
niitä on lainsäädännöllä autettava.
Malli, jossa esitetään kolmen kopion mahdollistamista,
on rakennettu myös sillä tavalla, että se
periaatteessa ei muodosta tällaista kaupan estettä,
koska, totta kai, nämä tallennemarkkinat ovat äärimmäisen
rajat ylittäviä. Siinä suhteessa se on
harkittu, koska on selvä, että jos esitettäisiin
sellaisia malleja, jotka sitten taas puolestaan estävät
näiden tallenteiden liikkumista rajan ylitse, niin semmoiset
eivät nykymaailmassa tietenkään ole hyväksyttävissä,
ne eivät ole kestäviä.
Olisi tärkeätä, että tämä koko
tekijänoikeuskeskustelu ja kysymys yksityisestä kopioinnista saataisiin
myös eurooppalaisen kansalaisyhteiskunnan keskusteluksi,
koska 25:ssä, ellei sitten ainakin 27 maassa, kun otetaan
lukuun mukaan Euroopan talousalueen maat, on päädytty
erilaisiin ratkaisuihin. Mielestäni olisi aiheellista,
että kun EU-direktiiviä on uudistettava, kun sitä on korjattava
tulkinnallisten epäselvyyksien takia, niin siihen luotaisiin
malli, joka sellaisenaan soveltuisi kaikkien maiden käyttöön,
jolloin tietenkin kaikkien maiden kuluttajilla ja toisaalta oikeudenomistajilla
olisivat samat oikeudet ja velvollisuudet.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Heidi Hautalan ehdotusta tämän
lakialoitteen lähettämisestä talousvaliokuntaan.
Toinen varapuhemies:
Ed. Heidi Hautala, ehdotuksenne tarkoittaa sitä, että asia
lähetettäisiin sivistysvaliokuntaan ja ...
Heidi Hautala /vihr:
Puhemies! Onko mahdollista, että tämä lakialoite
lähetettäisiin kumpaankin, vai onko valittava?
Silloin ehdotukseni on se, että aloite lähetetään
talousvaliokuntaan.
Toinen varapuhemies:
Ja tätä ehdotusta ed. Kasvi kannattaa?
Jyrki Kasvi /vihr:
Herra puhemies! Kyllä.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Minä esiinnyn täällä niin
kuin yleisönä, kun tässä on
kaksi lakialoitteen allekirjoittajaa, muita ei ole paikalla muutoin
kuin puhemiesedustajisto.
Niin, tietysti tämä on juuri niin kuin täällä ed. Heidi
Hautala viimeksi kertoi. Suuressa valiokunnassa käsittelimme
tätä asiaa, äänestimme siitä,
ja tämä on tietysti linjassa, tämä hyvin
osaavalla tavalla tehty lakialoite. Siihen tulee tietysti suhtautua
myönteisesti.
Toivon mukaan talousvaliokunnassa asia saa hyvän vastaanoton.
Samalla tietysti pitäisi myöskin kääntää katse
sinne itse ministeriön suuntaan, mitä ministeriö tässä asiassa
on valmis tekemään, koska lakialoitteiden matka,
vaikka niiden allekirjoitusmääräkin olisi
selkeästi yli sata tai sitten niitten laatu on hyvä,
niin on varsin lyhyt.
Keskustelu päättyy.