7) Hallituksen esitys laeiksi kuntien valtionosuuslain, sosiaali-
ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain,
opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain sekä eräiden
muiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Valtionosuuslain muuttamisen ensimmäisessä käsittelyssä käytiin
hyvin tarkasti, pykäläkohtaisesti läpi
tätä lakia ja siellä todellakin äänestettiin
siitä, kuinka nyt sitten Vanhasen hallitus alasajaa kyläkouluja,
ja myöskin lastensuojelurahastoa purkaa tai koko tämän
järjestelmän purkaa, ja monia muitakin sellaisia
heikennyksiä käytiin läpi, mitä tämä lainmuutos
tulee tosiasiallisesti tarkoittamaan siellä kuntakentässä.
Meillähän on nyt 140 kuntaa joutunut korottamaan
ensi vuodelle veroprosenttiaan ja kunnallisia peruspalveluita joudutaan
karsimaan siihen tahtiin, että se todellakin koskettaa
kaikkein eniten juuri vähävaraisimpia ihmisiä,
lapsiperheitä, ikääntyviä, työttömiä ja
varmasti ihan tavallisia keskituloisia palkansaajiakin.
Haluankin tässä nyt tuoda esille teille pöydille jaetun
lausumaehdotuksen ja esitän hyväksyttäväksi
ed. Kankaanniemen lausumaehdotuksen, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin kuntien valtionosuuksien tarkistusrahojen
eli 366 miljoonan euron suuruisen valtionosuusvelan maksamiseksi
kunnille kokonaisuudessaan vuoden 2006 aikana."
Tämä pakkolaina tulisi palauttaa kunnille
mitä pikimmin ja sitä kautta auttaa kuntien talousahdinkoa
ja sitä, että edelleenkin voitaisiin pitää huolta
peruspalveluista, jotka ovat jokaisen tavallisen suomalaisen turva.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Heti aluksi haluan kannattaa ed. Essayahin
tekemää ponsilausumaehdotusta.
Tähän aikaan, juuri nyt kokoontuu monta kunnanvaltuustoa
käsittelemään ensi vuoden budjettia.
Olen melko varma, että monessa kunnassa valtuutetut toteavat,
miten suurissa vaikeuksissa kunta on ja huutavat perään
myöskin pakkolainan pikaista takaisin maksamista. Siitä joukosta löytyy
myöskin kansanedustajia. Kansanedustajavaltuutettu tietää varsin
hyvin, että kysymyksessä on lähes 400
miljoonan euron "pakkolaina", ja sen saaminen merkitsisi kunnille
kyllä erittäin paljon. Tiedän myöskin,
minkä takia hallitus tätä vastustaa.
Hallitus vastustaa sitä sillä, että silloin
ylittäisimme kehykset. Sekin pitää paikkansa,
jos maksetaan tämä takaisin, niin ylitetään
kehykset. Mutta täytyy myöskin kysyä, olisiko
ollut mahdollista supistaa valtion menoja jostakin muusta kohteesta.
Jos vastaus on, ei olisi ollut mahdollista, niin pitää kysyä,
onko sitten viisasta saattaa kuntia sellaiseen asemaan, että kunnat
joutuvat lisälainaa ottamaan. Onko siinä mitään
järkeä, että valtio panttaa näitä rahoja
ja kunnat joutuvat lainaamaan? Eikö pitäisi katsoa koko
julkista sektoria yhtenä sektorina ja silloin tultaisiin
kyllä siihen tulokseen, että olisihan se paljon
parempi, että valtio maksaisi tämän lainan,
ettei kuntien tarvitsisi lisälainaa ottaa taikka turvautua
ankarampaan verotukseen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Kallis totesi, tällä hetkellä muutaman
tunnin päästä monessa kunnassa valtuusto kokoontuu
ja siellä käsitellään ensi vuoden
talousarviota. Monessa kunnassa on listalla kyläkoulujen
lakkauttamisia. Kun kouluverkkotunnus poistetaan, eli tavallaan
huomioidaan vaan todella harvaanasutut alueet ja saaristokunnat, niin
kehitys mitä ilmeisimmin on aika kova. Omassa kunnassani
keskustalainen kunnallisvaltuuston puheenjohtaja ihan julkisesti
painetussa tekstissä totesi, että on pakko lakkauttaa
kouluja, kun tulee uusi valtionosuusjärjestelmä,
jolloin kouluverkkotunnus poistuu.
Herra puhemies! Itse en ole ollut asianomaisessa valiokunnassa
kuuntelemassa asiantuntijoita, mutta näin jopa johtavat
keskustalaiset kunnallispoliitikot viestittävät
ja ainakin Pohjanmaan lehdissä on ollut hyvinkin paljon
viestejä jo tehdyistä valtuuston päätöksistä,
jossa kyläkouluja on lopetettu. Todella, esimerkiksi omassa kunnassani
runsaan tunnin päästä kokoontuu valtuusto
ja listalla näyttää olevan kyläkoulujen
lakkauttamisia.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivon, että kansanedustajakollegat
ymmärtävät valtionosuusjärjestelmän
ja sen, että kysymys on laskennallisesta järjestelmästä ja
ei enää olla suoriteperusteisessa järjestelmässä.
Valtionosuusjärjestelmä on yleiskatteinen. Se
menee kunnan budjetin yhdelle momentille ja sitä kautta
muodostaa budjetin yleiskatteen.
Kouluverkkotunnus ei poistu. Kouluverkkotekijä erityisesti
korostaa nyt erittäin harvaanasuttujen kuntien koulujen
säilymistä, mutta nykymuodossaan se muuttuu. Minä uskon,
että järkevät kunnallismiehet eivät
tähän järjestelmään vetoa,
koska monien kuntien sivistystoimen valtionosuus
kasvaa. Tässä nyt vaan tällä järjestelmällä otetaan
nämä olosuhdemuutokset huomioon, ja sillä lailla
tämä peruste, että koulut lakkautettaisiin,
kyllä se ennen kaikkea johtuu oppilasmäärän
vähentymisestä eikä valtionosuusjärjestelmän
muutoksesta. Tämä on nyt sitten ollut ajankohtainen
ja on ollut tarpeellista tehdä nämä tarvittavat
muutokset tässä vaiheessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todella tänään
valtuustot kokoontuvat, ja yksi keskeinen aihe on menojen karsinta.
Se kohdistuu pääsääntöisesti
sosiaali- ja terveyspuolelle, koska ne ovat kuntien suurin menoerä.
Omassa kotikaupungissani Kotkassa se on 3 miljoonaa euroa, jota
tänään kello 9 kokoontunut valtuusto aikoo
vähentää palkkakustannuksista, 3 miljoonaa
euroa. Se on todella merkittävä asia kuntalaisten
näkökulmasta, koska heiltä puuttuvat
sitten ne palvelut.
Kun puhuimme tuossa edellisessä päiväjärjestyksen
kohdassa veropohjan kaventamisesta, niin on selkeätä,
että valtiovallalla on entistä vähemmän,
pikkuriikkisen, mutta aina pikkuriikkisen enemmän ja enemmän,
vähemmän mahdollisuuksia ja ehkä haluakin
tukea kuntien talouden pelastamista. Tämä velka,
minkä hallitus nyt jättää ensi
vuodelle ja vielä tämän vaalikauden jälkeenkin
maksettavaksi, jolloin kuntien mahdollisuus saada oikeudenmukaisesti
edes ne tulot, jotka kuuluvat valtionapuina, myös heikentää kuntien
taloudellista tilannetta, niin kuin ed. Kallis puheenvuorossaan
myös totesi.
Puhemies! Tässä ollaan todella ongelmallisessa
tilanteessa. Se merkitsee ennen muuta eläkkeellä olevia
ihmisiä, vanhempia ihmisiä ja lapsiperheitä heidän
etujensa näkökulmasta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Valtionosuusjärjestelmän toimivuus
on perusrakenteeltaan todettu hyväksi. Olennaista on, että järjestelmä ottaisi
mahdollisimman hyvin huomioon kuntien erilaiset olosuhteet ja myös
erilaiset palvelutarpeet. Tässä tarkoituksessa
tämä valtionosuusuudistuksen ensimmäinen
vaihe on nyt tuotu eduskunnan käsittelyyn ja on ensi vuoden alusta
tulossa voimaan.
Tähän liittyy eräitä uudistuksia,
myönteisiä uudistuksia. Käyttöön
otetaan peruspalveluiden hintaindeksi, jota korjataan kustannuskehitystä vastaavasti
vuosittain. Näin ei enää tapahdu sitä, mitä aiemmin
on tapahtunut, eli että indeksitarkistus on toteutettu
vain osittaisena. Järjestelmässä tavoitellaan
siis muutoskehityksen tai muutosten mahdollisimman hyvää huomioon
ottamista. Tämä on siis keskeinen tavoite, ajantasaistetaan
eri tekijät. Järjestelmän ennakoitavuus ja
selkeys paranee. Toki tähän liittyy myös
eräitä sellaisia uudistuksia, joiden osalta hallintovaliokunta
on lausumaehdotuksissaan halunnut evästää hallituksen
jatkovalmistelua eduskunnan nyt nämä hyväksyessä.
Ensinnäkin on nähty, että on toki
tarpeen seurata valtionosuusuudistuksen tämän
vaiheen eri kertoimien ja laskentaperusteiden toimivuutta ja muutoinkin
tämän uudistuksen vaikutuksia ja nämä seurannan
tulokset tulee sitten toisessa vaiheessa ottaa huomioon. Tässähän
on tullut myös uusia tekijöitä, esimerkiksi
vammaiskerroin, jota sinällään on pidetty
oikeana ja hyvänä.
Toinen uudistus on syrjäseutukertoimen korvaaminen
syrjäisyyslukuun perustuvalla kertoimella, ja on ilmeistä,
että tämä on eräiden kuntien
kohdalla nyt aiheuttanut menetyksiä. Ehdotukseen liittyy
siirtymäkauden tasaussäännös, jonka
mukaan vuotuinen menetys asukasta kohti voi olla enintään
50 euroa vuosina 2006—2008. Tämä on mielestämme
erittäin tärkeää, koska tässähän
toimitaan nollasummapelillä ja jaetaan olemassa olevaa
rahaa, ja näin ollen on tietysti hyvin tärkeää,
että menetykset eivät kohdennu hyvin raskaina
mihinkään kuntaan. Laskennallisesti suurin menetys
on jopa yli 200 euroa asukasta kohti, ja huomattava määrä muitakin
kuntia menettää yli 100 euroa asukasta kohti.
Mutta kun kysymys on kustannusneutraalista uudistuksesta ja tavoitteena
on, että järjestelmä kohdentuisi mahdollisimman
oikeudenmukaisesti kuntiin, niin vääjäämättä käy
niin, että jotkin kunnat menettävät,
kun toiset saavat lisää.
Ehdotetut muutokset valtionosuusperusteisiin muodostavat myös
kokonaisuuden ja ne voivat eri tekijöiden osalta kuntakohtaisesti
vaikuttaa taloudellisesti eri suuntiin. Uudistuksella tavoitellaan
myös kuntien välisen yhteistyön lisäämistä.
Hallintovaliokunta on lisäksi todennut, että käynnissä oleva
kunta- ja palvelurakenneuudistus saattaa myös vaikuttaa
siihen, että seuraavassa vaiheessa tulee uusia muutostarpeita
valtionosuusjärjestelmään.
Toisessa lausumaehdotuksessaan hallintovaliokunta on edellyttänyt
hallituksen seuraavan valtionosuusmenetysten kohdentumista, evästänyt
niin, että näihin kuntiin, jotka eniten menettävät,
tulee harkinnanvaraisten avustusten rahoitusjärjestelmän
kautta antaa lisää rahoitusta, kun näitä harkinnanvaraisia
avustuksia myönnetään.
Kolmannessa lausumaehdotuksessaan hallintovaliokunta kiinnittää huomiota
lastensuojelukertoimen toimivuuteen ja edellyttää,
että hallitus ottaa lastensuojelulain uudistamisen yhteydessä selvitettäväksi
tämän kertoimen toimivuuden ja sen kehittämisen.
Olennaista on, kuten asiantuntijakuulemisessa ja täällä käydyssä keskustelussakin
on tullut esille, se, että kehitetään tilastointia
niin, että saadaan paremmat, toimivammat perusteet lastensuojelukertoimelle
kuin pelkkä huostaanottojen määrä.
Tietoa varmasti on olemassa avohuollon toimenpiteistäkin,
mutta sitä ei ole nyt vielä siinä muodossa
ja käytettävissä.
Neljännessä lausumaehdotuksessaan hallintovaliokunta
ehdottaa, että eduskunta edellyttää hallituksen
seuraavan ja arvioivan ammattikorkeakoulujen rahoitusjärjestelmän
toimivuutta ja vaikutuksia muun muassa järjestelmän
läpinäkyvyyteen, koulutuksen tuloksellisuuteen
ja laatuun. Nämähän ovat tärkeitä asioita
ja korostuivat muun muassa sivistysvaliokunnan antamassa lausunnossa.
Herra puhemies! Kokonaisuudessaan hallintovaliokunta toteaa,
että ehdotettu uudistus on oikean suuntainen ja se parantaa
valtionosuusjärjestelmän toimivuutta, sen oikeudenmukaisuutta.
Ongelmana on toki se, että tässä toimitaan kustannusneutraalilla
tavalla. Siitä syystä syntyy joihinkin kuntiin
menetyksiä, mutta niitä on tarpeen korvata tarvittaessa
myös harkinnanvaraisin avustuksin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän, että ed.
Väistö ihan viran puolesta hallintovaliokunnan
puheenjohtajana puolustaa tätä esitystä ja
toteaa sen hyväksi. Mutta mielenkiintoista on myöskin
huomata se, että kaikki ne hallintovaliokunnan lausunnot,
mitä te olette todenneet omassa mietinnössänne,
käsittelevät niitä kipupisteitä,
mihin muun muassa ykköskäsittelyssä kiinnitettiin
huomiota, kun näistä asioista äänestettiin.
Ed. Kurvisen toimesta tehtiin useita lakipykäliä koskevia
esityksiä, ja me epäilemme sitä, että tämä laki
ei toimi toivotulla tavalla ja nämä menetykset
eivät kohdistu tasaisesti kunnille, vaan tulee suuria alueellisia
eroja. Muistaakseni viikonlopun aikana kuulin esimerkiksi, että Kuusamon
kunta tuolla itärajalla menettää jopa
200 euroa asukasta kohti tällä lakiuudistuksella.
Minun mielestäni se on kohtuuttoman suuri summa, eikä ole
oikein älyllisesti ihan rehellistä sanoa, että nämä korjataan
sitten aikanaan harkinnanvaraisella rahoitusosuudella. Minun mielestäni
näin ei voida kuntataloutta kehittää.
Omassa kotikunnassani on tämän hallituksen aikana
tullut 4 miljoonaa euroa uutta alijäämää, kunnassa,
joka oli ennen aina ylijäämäinen. Me olemme
lakkauttaneet kyläkouluja. Siihen vaikutti myöskin
tieto tästä lakiesityksestä, minkä hallitus
teki. Me lakkautimme kyläkouluja ja tiesimme siten, että tämä on
myöskin meille epäedullista lainsäädäntöä,
alle 5 000 asukkaan kunnassa 4 miljoonaa euroa uutta alijäämää,
mikä johti muuten siihen, että kuntaliitosselvitykset yhdessä Ylihärmän,
Alahärmän, Kauhavan ja Kortesjärven kanssa
on aloitettu. Muuta mahdollisuutta ei ole tämän
hallituksen käsittelyssä selvitä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä hallituspuolueitten
edustajat kertoivat, kuinka tulee kymmenien ja satojen miljoonien
eurojen satsauksia. Siitä huolimatta kunnat voivat huonosti.
140 kuntaa nostaa veroprosenttiaan, ja muun muassa tänä iltana
myös oman kotikaupunkini Jyväskylän valtuusto
on päättämässä. Siellä leikataan
sosiaali- ja terveyspalveluita, vanhustenhuoltoa, päivähoitoa,
kouluja lakkautetaan, kirjastoja lopetetaan, puhutaan kolmen neljän
kirjaston lopettamisesta, ulkoistetaan töitä,
vaikka vaaleja ennen puhuttiin toista.
Se, mitä tässä nyt voisi tehdä,
olisi, että valtio maksaisi sen velkansa takaisin kunnille,
300 miljoonaa euroa, mikä pakkovelka otettiin. Tämä olisi
vähintä, kun nyt valtion budjetti on kumminkin
noin 3 miljardia ylijäämäinen. Se vähän helpottaisi
näitä asioita.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ed. Salolle totean, että menetyksiä laskennallisesti
syntyy. Niitä halutaankin rajata niin, että ne
ovat enintään 50 euroa per asukas vuodessa tänä siirtymäaikana.
Tänä aikana on sitten selvitettävä, miten
toisessa vaiheessa järjestelmää näiltä osin uudistetaan,
ja tarvittaessa, sen pitää olla tavoitteena, myös
yksinkertaistetaan, että se kohdentuu entistä oikeudenmukaisemmin.
Me kaikki tiedämme, että koko tämä valtionosuusjärjestelmähän
on erittäin vaikeaselkoinen. Siinä on paljon sellaisia
kertoimia, joita on hyvin vaikea ennakoida. Siitä syystä on
tarpeen jatkossa pyrkiä yksinkertaisempaan järjestelmään.
Syrjäisyyskertoimen korvaaminen syrjäisyyslukuun perustuvalla
kertoimella on ilmeisesti yksi tekijä, joka on vaikuttamassa
kuntakohtaisiin menetyksiin.
Mitä kouluverkkokertoimeen taas tulee, niin toistan
sen, mitä aiemminkin: Mielestäni se ei anna oikeutusta
yhdenkään koulun lakkauttamiseen. Sama raha jaetaan
kunnille kuin aiemminkin, nyt hieman eri perustein, mutta pääsääntöisesti
se kohdentuu aivan samoihin kuntiin kuin aiemminkin. Entäpä ennen?
Ennen, kun kunta päätti oppilaiden vähetessä tai
talouden tiuketessa lakkauttaa koulun, silloin kunta menetti rahaa, piti
lakkauttaa toinenkin koulu, että tavoiteltu säästö saavutetaan.
Nyt näin ei tapahdu.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Väistölle sen
verran, että 50 euroa tarkoittaa 55 000 asukkaan
kunnassa 250 000:ta. Kun se kerrotaan kuudella, niin päästään
1,5 miljoonaan markkaan. Ne ovat hyvin mittavia, suuria summia sen
kokoiselle kunnalle yrittää painia, kun tappelu
käydään ihan 100 euron tarkkuudella,
kun nyt tälläkin hetkellä tehdään
budjettia, joka muodostuu edelleen alijäämäiseksi.
Mutta sen verran minulla on varaa antaa periksi, ed. Väistö,
että sanoisin, että ei tämä,
vaikka tätä kyläkoulujen lakkauttamislaiksi
nimitetään, voi kumminkaan olla se peruste koulujen
lakkauttamiselle. En sano, että se on viisasta politiikkaa,
vaan kyllähän suurempi peruste koulujen lakkauttamiselle
on se, että kerta kaikkiaan oppilaat ovat niiltä kyliltä loppuneet.
Silloin joudutaan väkisinkin tilanteeseen, että mietitään koulupiirejä ja
koulujen yhdistämisiä jne. (Puhemies: Aika!) Tämä on
se pääasia, mutta sen panen merkille, että ed.
Oinonen muun muassa, joka käyttää puheenvuoron
... (Puhemies: Aika on päättynyt!)
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoroni
lähinnä juuri ed. Salon käyttämän
puheenvuoron jälkeen. Viittaan näihin kyläkouluasioihin.
Tämän valtionosuusmuutoksen perusteella ei esimerkiksi
kotikunnassanne oikeastaan löydy perusteita lakkauttaa
kyläkouluja. Nimittäin sisäasiainministeriön
kuntaosaston yhteenvetolaskelmien mukaan Alahärmän
kunta saa asukasta kohti pikkuisen vajaat 10 euroa lisää perusopetuksen
valtionosuutta. Ei siitä löydy perusteita lakkauttaa,
jos lisää rahaa saa. Sama on monessa muussa kunnassa.
Kyllähän asia on sillä tavalla, että koulut
tarvitsevat oppilaita eikä toimivaa kyläkoulua
tule koskaan lakkauttaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnassa minulla oli tilaisuus
käsitellä käsiteltävänä olevaa
valtionosuusuudistusasiaa. Kun tämä asia tuli
esille, olisin toivonut, että pääsisimme
edes toisessa vaiheessa, joka on edessäpäin, sellaiseen
käsittelyyn, jossa valtionosuudet kunnille voisivat myöskin
rahamääräisesti kasvaa, koska kunnat
ovat taloudellisissa vaikeuksissa sen takia, että valtionosuudet
ovat vähentyneet aikain saatossa. Sille on ollut omat syynsä ja
oma historiansa, mutta kyllä minä näkisin,
että on laaja yhteiskuntapoliittinen kysymys, että valtio
huolehtii voimavaroista, joilla kunnat täyttävät
ihmisiä lähellä olevat peruspalvelut
perustarpeisiin. Tähän pitää voida
osoittaa valtionosuusuudistuksen toisessa vaiheessa, kaikille sektoreille,
enemmän voimavaroja.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Me kaikki tiedämme, että kunta-
ja palvelurakenneuudistus on asetettu juuri siitä syystä,
että peruspalvelut kyettäisiin koko maassa kaikille
kansalaisille turvaamaan mahdollisimman oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti.
Kun ikääntyminen etenee, palvelutarpeet lisääntyvät.
Samaan aikaan meillä lasten ja nuorten ikäluokat
hyvin nopeasti vähenevät monissa kunnissa. Tämä asettaa
suuria haasteita tuleville uudistuksille.
Tässä yhteydessä haluan vielä korostaa
ed. Salolle sitä, että hallintovaliokuntakin omassa
mietinnössään pitää tärkeänä ja
keskeisenä asiana paitsi yleensä peruspalveluiden
turvaamista ja niiden rahoituksen järjestämistä myös
sitä, että kattava kouluverkko, lähi-
ja kyläkouluverkko, meillä säilytetään.
Kuten totesin, tämä uudistus ei anna minkäänlaista
oikeutusta minun mielestäni yhdenkään
peruskoulun lakkauttamiseen. Muut perusteet voivat antaa, ne ovat
kuntakohtaisesti päätettäviä asioita,
mutta ei tämä uudistus. Siitä syystä on
jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että tässä asiassa
tietoa ei ole saatu perille sinne, missä sitä tarvittaisiin,
vaan se keskustelu, mitä on käyty, on enemmän
perustunut vääriin päätelmiin
ja johtopäätöksiin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Tölli tilastoja lähti
tutkimaan, niin toivoisin, että hän katsoisi sieltä myöskin
muita muuttujia, esimerkiksi tässä esimerkissä,
Alahärmän kunnassa. Kuten täällä on
puhuttu moneen kertaan, valtionosuudethan ovat kokonaisuus, joka
tulee sinne kuntien kassaan.
Esimerkiksi viimeisessä tilinpäätöksessä tämä samainen
kunta teki 1,1 miljoonaa euroa uutta alijäämää,
1,1 miljoonaa euroa. Syynä ei ollutkaan liian suuret menot
tai hallitsemattomat menot verrattuna talousarvioon vaan valtionosuuksien
ja verotulojen hyytyminen. Siis tulopohjan romahtaminen oli syynä eikä menopuolen
kasvaminen. Ja 1,1 miljoonaa euroa on hieman erilainen luku kuin
5 000 euroa, joka olisi siellä pluspuolella. Mielelläni
vaihtaisin näiden lukujen paikkaa, jos saisin vaihtaa ja
päättäisin, kumpi olisi plus- ja kumpi
olisi miinusmerkkinen, ed. Tölli.
Tämä johti siihen, että tämä samainen
kunta nyt tässä viimeviikkoisessa ratkaisussa
sai jälleen köyhäinavustusta, joka on
hyvin vierasta tälle kunnalle, useamman kerran peräkkäin
kunnalle, jossa on 4 prosentin työttömyys, 340 000
euroa köyhäinavustusta, ja siitä huolimatta
alijäämää jää edelleen
budjettiin satojatuhansia euroja. Tilanne on siis kestämätön
tällä hetkellä pienissä maalaiskunnissa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin omassa puheenvuorossani äsken totesin,
omalla paikkakunnallani nimenomaan keskustalainen kunnallisjärjestön
puheenjohtaja — ainakin viime vuonna oli kyseisessä tehtävässä — nimenomaan
vetosi tähän lakiin kyläkoulujen lakkauttamisen
yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Nyt kun valiokunnan puheenjohtaja on paikalla,
haluaisin kuulla hänen puolustelunsa siinä, nimenomaan
tämän lastensuojelukertoimen osalta, kun on hyvin
voimakkaasti oltu yhteydessä nimenomaan tämän
kuntien tasausjärjestelmän osalta, jossa kunnilla
on ollut oikeus saada 70 prosentin korvaus sellaisista kuluista,
jotka aiheutuvat hoitosuunnitelmaan kirjatusta lastensuojelutoimenpiteestä ja
sitten ylittävät vielä tämän
perhekohtaisen 25 000 euron omavastuurajan. Miten arvoisa
valiokunnan puheenjohtaja näkee tämän
vaikuttavan nimenomaan lastensuojelutilanteisiin, ja millä tavoin asiantuntijat
ovat tähän panostaneet? Itse en ole ollut asianomaisen
valiokunnan jäsenenä kuulemassa asiantuntijoitten
lausuntoja.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ed. Vistbackalle totean, että kysymys
lastensuojelukertoimesta, sen käyttöönotosta,
on uusi asia. Nythän luovutaan lastensuojelurahastosta
ja otetaan tämä kerroin käyttöön.
Valiokuntakin kiinnittää siihen huomiota, että tätä on
seurattava tarkoin ja että se on lastensuojelulain uudistamisen yhteydessä vielä selkeästi
tarkistettava ja haettava siihen mahdollisimman hyvät ja
oikeudenmukaiset perusteet.
Voi olla, että tämä nytkin käyttöön
otettava lastensuojelukerroin kohdistuu kohtuullisen hyvin, kun
se perustuu huostaanottojen määrään, siis
historiaan. Näissä on vaikea ennakoida, miten
kuntakohtaisesti toimitaan ja miten se kuntakohtaisesti kohdentuu,
mutta asiantuntijakuulemisten perusteella meille jäi sellainen
käsitys, että uudet, paremmat kertoimet ovat löydettävissä jo
lähivuosina tilastointia kehittämällä.
Siitä syystä valiokunta edellyttää tähän
omassa lausumaehdotuksessaan hallituksen erityisesti paneutuvan.
Mitä sitten tulee näihin eri muutoksiin, mihin ed.
Salo kiinnitti huomiota, niin totta kai tämä on samaan
tapaan kuin kaikki muutkin valtionosuusjärjestelmät
tietynlainen kokonaisuus. Valtionosuusperusteisiin tehdyt muutokset
muodostavat kokonaisuuden, ja kun näitä perustemuutoksia
tapahtuu, ne voivat vaikuttaa taloudellisesti eri suuntiin ja yhden
asian esilleotto ei välttämättä tee
oikeutta siinä katsannossa, mitä uudistus kunnan
koko valtionosuuden kannalta merkitsee.
Keskustelu päättyy.