12) Hallituksen esitys laiksi kuljettajantutkintotoiminnan
järjestämisestä annetun lain muuttamisesta
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin, tässä esityksessä kuljettajantutkintotoimintaa
tultaisiin rajoittamaan sillä tavalla, että toimipisteitä vähennetään
ympäri Suomen. Siitä kannan tietysti huolta, kuinka
tasavertaisesti kansalaisten palvelut säilyvät
myös harvaanasutuilla alueilla. Meillähän
on muutenkin kuljetusalalla ongelmana se, että meillä on
kuskipula tällä hetkellä. Itse asiassa
paljon tästä rekkaliikenteestä on siirtynyt
myös venäläisen kaluston tehtäväksi.
Tässä mielessä kannan huolta, että kuljettajantutkintopaikkojen
verkko ei harvene liikaa, vaan että siellä olisi
riittävästi toimipisteitä. Nythän yhtenä ratkaisuna
on esitetty sitä, että on myös tämmöisiä kiertäviä toimipisteitä,
jotka ovat muutaman päivän siellä ja
toisen täällä, ja sillä voidaan
sitten tietysti jonkun verran korvata toimipisteiden vähenemistä.
Toivon todellakin, että tässä ei
jälleen olisi kyseessä tällainen maaseudun
alasajo. Muutenkin viittaan siihen, että maaseudulla varsinkin
erilaisten valtion toimintojen ja niihin liittyvien toimintojen
vähentäminen vaikuttaa myös paikkakunnan
verotuloihin. Se on yksi suuntaus, joka on jatkunut 90-luvulta lähtien,
ja se on ikävä asia, jos tältäkin
osin maaseudulta palvelut vähenevät.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt neljä liikenne-
ja viestintävaliokunnan käsittelemää asiaa
peräjälkeen. Niin kuin ed. Alatalo tässä totesi,
hallituksen esityksestä jäi pikkasen sellainen
käsitys ainakin useammalle valiokunnan jäsenelle,
että nyt ollaan harventamassa näitä ajokokeen
suorittamispaikkoja. Haluan tässä toisessa käsittelyssä korostaa nimenomaan
valiokunnan tavoin sitä, että Ajoneuvohallintokeskuksen
tulee kaikesta huolimatta varmistaa se, että on alueellinen
riittävyys, kun määrätään
näitä ajokokeen suorittamispaikkoja.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on aikaisemminkin
tämän suuntaisissa asioissa katsastustoimintaan
liittyen tuonut esiin sen, mikä nyt myös ajokokeen
suorittamisessa voisi tulla kysymykseen, ja myöskin ministeriön
käsitys on se, että se on mahdollista, että tämä ajokokeen
suorittaminen voitaisiin tehdä jopa sellaisissa vastaanottopisteissä,
jotka eivät ole täysiaikaisia, taikka jotka voidaan
ottaa esiin säännöllisin määräajoin taikka
silloin, kun autokoulujen ilmoituksen mukaan tarvetta ilmenee.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että Ajoneuvohallintokeskus
huomioisi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanotot
tässä asiassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn edustajien Alatalon ja Vistbackan
huoleen siitä, että tässä saattaa
olla kysymyksessä taas jonkinlainen harvaanasuttujen alueiden
alasajo. Niin kuin tiedätte, ongelmana eivät varmasti
ole ne kortin suoritukset, jotka suoritetaan lähinnä B-kortin
osalta, eli perinteiset henkilö- ja pakettiauton kuljettajatutkinnot.
Näistähän aika suuri osa suoritetaan
vielä perhekohtaista kuljettajaopetusta antaen ja vain
insinööritutkinto käydään
suorittamassa sitten myöhemmin muualla. Ongelma on se,
että meillä on huolestuttavasti vähentynyt niitten
ajokortinhaltijoiden määrä, jotka suorittavat
C-kortin eli alun perin kuorma-autonkuljettajan kortin. Näitä ei
pystytä kotiopetuksena hoitamaan, vaan ne perinteisesti
hoidetaan autokoulussa. Sitten myöskin kuljettajatutkinnon
paikat ratkaisevat sen, moniko lähtee tästä eteenpäin suorittamaan
varsinaista E-luokan ajokorttia tai D-luokan linja-autokorttia.
Niin kuin täällä ed. Alatalo totesi,
meillä on tällä hetkellä jo
kuskipula, ja taistelu näistä nuorista, lähinnä miehistä — on
myöskin naisia onneksi mukana — on äärimmäisen
kova markkinoilla. Pelkona on se, että meidän
kuljetusala joutuu lähivuosina, nimenomaan raskas kuljetusala,
todelliseen työvoimapulaan. Tämä on yksi asia,
joka heikentää edelleen tätä seikkaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ajolupien suorittamisessa ja nimenomaan raskaan kaluston
osalta pitäisi kynnyksen olla mahdollisimman matala. Kuskeista
on pulaa, ja se rajoittaa suomalaista liikennettä. Varsinkin
nyt, kun ikäraja nostetaan, siinä jää kaksi
kolme vuotta, jolloin nuori miettii, odotanko sitä, että saan
kortin, vai lähdenkö hakemaan töitä jostakin
muualta. Se voi olla, että se vie muualle. Se on kumminkin
sellainen, sanoisiko, verisuonisto yhteiskunnassa, logistiikka ja
kuljetukset, että jos ei sitä hoideta, niin yhteiskunta
ei mene eteenpäin. Samaten laatupuoli pitää säilyttää kanssa
tässä, kun raskaan kuljetuksen ajolupia suoritetaan;
nyt on ikäviä tapauksia ollut. Toivottavasti nämä kiertävät
lupien antajat sitten hyödynnetään ja hoidetaan
sillä tavalla, että lupia on joka puolella Suomea
saatavilla.
Keskustelu päättyy.