7) Hallituksen esitys biopankkilaiksi sekä laeiksi ihmisen
         elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
         lain ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain muuttamiseksi
      
       
         					
      
      
         
         Peruspalveluministeri Paula Risikko
         
         Arvoisa herra puhemies! Nykyinen lainsäädäntö ei
            riittävästi tue nopeasti kehittyvää biolääketieteellistä tutkimusta.
            Yhteistyön lisääminen ja verkottuminen
            sekä olemassa olevan tiedon edelleen hyödyntäminen
            ovat suomalaisen kilpailukyvyn kannalta oleellisia asioita, näin
            myös tutkimusmaailmassa.
         
         
         Esillä olevalla hallituksen esityksellä tavoitellaan
            käytäntöjen harmonisointia ja yhdenmukaisiin
            menettelyihin siirtymistä tutkittaessa ihmisperäisiä näytteitä ja
            niistä saatavaa tietoa. Tavoitteena on edistää ihmisperäisten
            näytteiden tutkimuskäyttöä Suomessa
            samalla turvaten näytteen luovuttajan oikeudet.
         
         
         Suomi on edelläkävijä kansainvälisesti
            merkittävässä tautiperimään
            liittyvässä tutkimuksessa, joka perustuu laajoihin
            ihmisperäisiin näytekokoelmiin. Tämän
            seurauksena Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen on syntynyt kansallisesti
            merkittäviä kokoelmia.
         
         
         Terveydenhuollon toimintayksiköt säilyttävät hoidon
            ja taudinmäärityksen yhteydessä syntyneitä näytteitä paitsi
            potilaiden hoitoa myös tieteellistä tutkimusta
            varten. Lisäksi tutkimushankkeissa kerättyjä näytteitä on
            arkistoituina korkeakouluissa ja tutkimuslaitoksissa mahdollisia
            jatkotutkimuksia varten.
         
         
         Lääketieteellinen tutkimus perustuu tutkimushenkilöiden
            haluun tukea tiedettä ja siten omalta osaltaan edistää ihmiskunnan
            hyvinvointia. Tutkijayhteisön on jaettava tietoa biolääketieteellisen
            tutkimuksen tavoitteista, menetelmistä ja tuloksista pitääkseen
            yllä suomalaisten tutkimusmyönteisyyttä.
            Ihmisperäisten näytteiden tutkimuksellisen hyödyntämisen
            on oltava läpinäkyvää ja perustuttava
            luovuttajan suostumukseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on biopankkien
            perustaminen. Ehdotus mahdollistaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
            ja sairaaloiden säilyttämien näytekokoelmien
            avaamisen biopankkitutkimukselle. Biopankki koostuisi solu- ja kudosnäytteistä sekä
            niihin
            liitetyistä tiedoista. Biopankin perustaminen edellyttäisi
            valtakunnallisen lääketieteellisen tutkimuseettisen
            toimikunnan lausuntoa. Biopankkia koskeva tieto sisällytettäisiin
            sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon perustettavaan
            valtakunnalliseen biopankkirekisteriin, joka olisi julkinen. Rekisterissä olisi
            ajantasainen tieto biopankkitutkimusta varten kerätyistä ja
            säilytettävistä näytteistä ja
            niiden käytön perusteista. Terveydenhuollon yksiköiden
            hallussa olevat vanhat näytteet voitaisiin siirtää biopankkeihin,
            ellei henkilö, josta ja jolta näyte on otettu,
            vastustaisi siirtoa. Tutkijoilla olisi oikeus saada tietoa biopankissa
            säilytettävistä näytteistä ja saada
            tutkimuksessaan tarvitsemiaan näytteitä biopankista.
            Biopankki ei luovuttaisi yksittäisten näytteiden
            antajien henkilötietoja. Biopankkitoimintaan kohdistuisi
            sekä eettinen arvio että viranomaisvalvonta.
         
         
         Ehdotuksessa biopankkilaiksi on kiinnitetty erityistä huomiota
            näytteiden antajien yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan.
            Näytteen antajalla olisi oikeus saada tieto siitä,
            mihin tutkimukseen hänestä otettuja näytteitä on
            käytetty, mistä rekistereistä häntä koskevia
            tietoja on kerätty ja mitä näytteistä on
            tutkittu. Lisäksi hänellä olisi oikeus
            peruuttaa antamansa suostumus näytteidensä käyttöön
            tai muutoin kieltää näytteensä tutkimuskäyttö.
            Esitykseen sisältyy ehdotus laiksi ihmisen elimien, kudoksien
            ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
            lain muuttamiseksi. Ehdotus korostaa lääketieteellisessä tutkimuksessa
            käytettävien näytteiden eettistä arviota.
         
         
         Arvoisa puhemies! Esitys palvelee biolääketieteellisen
            tutkimusinfrastruktuurin rakentamista Suomessa. Ihmisperäisiä näytteitä hyödyntävä
            tutkimus
            kehittyy nopeasti, ja toimintaympäristö muuttuu
            tietotekniikan ja uusien analyysitekniikoiden sovellusten ansiosta.
            Olen sitä mieltä, että kaikkien lakien
            tulisi lisätä ihmisten hyvinvointia ja pelastaa
            ihmishenkiä. Tämä tekee sitä ihan sanan
            varsinaisessa merkityksessä, nimittäin tämä lisää ja
            kehittää lääketieteellistä tutkimusta.
         
         
         Ihan tähän lopuksi: Edesmennyt professori, akateemikko
            Leena Peltonen-Palotie piti biopankkilain eteenpäin saamista
            erittäin tärkeänä. Olenkin nimennyt
            tämän lain Lex Palotieksi kunnianosoituksena hänen
            tekemälleen arvokkaalle tutkimustyölle. Muistan
            ikuisesti viimeiseksi jääneen tapaamisemme Leena
            Palotien kanssa: evästyksiä tyylikkäältä huippuasiantuntijalta, jonka
            toimintaa leimasi aina ja kaikkialla sydämen sivistys.
            Professori, akateemikko Palotie jaksoi kantaa huolta myös
            tutkimustyön edellytyksistä ja siten varmistaa
            tutkimustyön jatkumisen.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Biopankkilakihan on kauan odotettu, ja
            olemme nyt sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hyvin iloisia siitä,
            että saamme sen käsittelyymme aivan tämän
            eduskunnan loppusuoralla.
         
         
         Tällainen biopankkihan on olemassa jo Ruotsissa, missä laki
            tuli voimaan vuonna 2002, ja Norjassa, missä se tuli voimaan
            vuonna 2003. Virossa on hyvin mielenkiintoinen tilanne sikäli, että virolaiset
            ovat antautuneet sellaiselle geenitutkimukselle, että koko
            kansan geenistö kartoitetaan. Se on erittäin mielenkiintoinen
            projekti, ja se varmasti vie geenitutkimusta eteenpäin. Tällainen
            ei varmaan olisi Suomessa ollut mahdollista, ei suomalainen olisi
            tähän suostunut.
         
         
         Biopankkeihin siis kerättäisiin ihmisperäiset näytteet
            tutkimusta ja kehitystyötä varten. Suomessa on
            erinomaiset potilasrekisterit, kuten syöpärekisteri,
            epämuodostumarekisteri jne., jotka luovat hyvän
            pohjan biologisten näytteiden tutkimukselle sekä prospektiivisesti
            että retrospektiivisesti.
         
         
         Biopankkilakiin liittyy monia muita lakeja. Se liittyy perustuslakiin,
            potilasrekisterilakiin, lakiin lääketieteellisestä tutkimuksesta,
            henkilötietolakiin, julkisuuslakiin, arkistointilakiin,
            Thl-lakiin jne. Myös Euroopan neuvosto on antanut runsaasti
            suosituksia biopankkilain säätämisestä.
         
         
         Biopankin voi perustaa julkinen yhteisö, jonka mielestäni
            pitäisi olla suomalaiset yliopistosairaalat ja ehkä jotkut
            suuret keskussairaalat. Eräät lääketehtaat
            myös yksityispuolella haluavat mahdollisesti pitää oman
            rekisterinsä ja kerätä biologisia näytteitä.
            Asiasta ei ole vielä täysin sovittu, mutta lain
            mukaan se on mahdollista.
         
         
         Pankeilla tulee olla näyte- ja tietorekisteri, suostumusrekisteri
            ja koodirekisteri, koska kaikkien potilaiden henkilötietoja
            ei voi saada rekisteriin, ei ainakaan ilman potilaan lupaa.
         
         
         Biopankkilakia on hiottu kovasti, ja viime syksynä eräät
            merkittävät suomalaiset tutkijat epäilivät
            sitä, että biopankit syntyvät niin hitaasti,
            että tulee vaikeuksia saada näitä biologisia näytteitä tutkimuksen
            käyttöön, ja että biopankit eivät
            tule toimimaan moneen vuoteen. Vaikka nyt tämän
            lain voimaantulolle on annettu aikaa vuoden 2012 alkuun ja siirtymäaikaakin
            pankkien perustamiseen vielä 5 vuotta lisää eli
            vuoteen 2017, niin siitä huolimatta tutkijat haluavat,
            että vielä säilytetään
            Valviran mahdollisuus antaa lupa biologisten näytteiden
            käyttämiseen. Tähän onneksi
            ministeri Risikko reagoi positiivisesti, ja nyt hallituksen esityksestä on
            säilytetty tämä 21 a §,
            joka mahdollistaa sen, että hyvin merkittäviä tutkimuksia
            varten edelleen voi saada näytteitä Valviran luvalla.
            Kysynkin siis ministeriltä, uskotteko nyt, että nämä tutkijat
            saavat näytteensä aina niin hyvin kuin he itse
            toivovat.
         
         
         Uskon, että biopankkilaki tulee toimimaan hyvin, mutta
            vie useita vuosia, ennen kuin kaikki materiaalit ovat siirtyneet
            näihin biopankkeihin ja valtakunnalliseen biopankkirekisteriin.
         
         
       
      
         
         Sanna Lauslahti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ministerin ele, Lex Palotie, on äärettömän
            kaunis ele hänen muistokseen, kun tiedämme, miten paljon
            hän on lääketieteen saralla tehnyt ja
            miten hän viimeisinä vuosinaan antoi omia näytteitänsä lääketieteen
            hyödynnettäväksi.
         
         
         Biopankkilakia on tehty pitkään ja hartaasti,
            ja siltä osin meillä on moni taho, joka odottaa,
            että pääsee töihin ja rakentamaan
            biopankkeja. Laki on yksi tärkeimmistä uusista
            askelista lääketieteen kehittämisen saralla
            Suomessa. Lääketieteen kehityksessä olemme
            alkutaipaleella, joku sanoi jopa, että aataminaskeleita
            ottamassa. Tiedostamme tänään vain pienen
            osan siitä, mikä tulevaisuudessa tulee olemaan
            normaalia potilaiden ja kansalaisten terveydenhoitoa. Siksi ajattelin
            paneutua puheenvuorossani siihen, mitä kiehtovia ja meidän
            ihmisten terveyden kannalta uusia mahdollisuuksia biopankit tuovat.
            Tietenkin kysymys on viidestä, kymmenestä, jopa
            paristakymmenestä vuodesta, ennen kuin itse tuloksia tulee.
         
         
         Meidän lähtökohtamme Suomessa ovat
            itse asiassa kohtuullisen haasteelliset, kun katsomme Suomen rankkeerausta
            terveysmittarissa — kun olemme vasta 17:s — jossa
            mitataan, kuinka monta vuotta kansalainen saattaa odottaa elävänsä täyttä elämää ilman
            sairauksia tai vammojen tuomaa rasitusta. Tässä on
            peruskysymys: miten voimme saada vielä nykyistä tehokkaammin
            ennaltaehkäistyä sairauksia ja miten pystymme
            saamaan sairastuneet nopeammin terveiksi? Jokainen terve päivä on
            arvokas, jokainen lisävuosi elämää on
            arvokas.
         
         
         Biopankkilaki tarkoittaa, että me pääsemme toteuttamaan
            yksilöityä hoitoa kärkijoukoissa. Suomessa
            on poikkeuksellisen hyvät potilasarkistojärjestelmät
            veri-, solu- ja kudosnäytteistä. Näin
            me avaamme mahdollisuuden laajamittaiseen arkistojemme hyödyntämiseen
            tutkimustyössä. On tärkeää päästä hyödyntämään
            biopankkeja siten, että niiden avulla voidaan konkreettisesti
            saada nykyistä enemmän terveyttä.
         
         
         Biopankit ovat askel kohti yksilöityä terveydenhoitoa,
            joka tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa monella tavalla elämäämme.
            Päättäjän näkökulmasta
            mietin tämän lain henkeä ja mahdollisuuksia.
            Lääketieteen tavoite, kuten meidänkin tavoitteemme,
            on se, että me parannamme terveyttä ja saamme
            lisää vuosia. Yksilöity hoito on vastaus
            siihen, miten voimme parantaa ihmisen terveyttä ja saada
            lisää terveitä työvuosia.
         
         
         Ensimmäiseksi tulee pohdittavaksi se, mitä yksilöinti
            tuo sairauksien ennaltaehkäisyn näkökulmasta.
            Meidän on tuettava tutkimustyötä, jossa
            esimerkiksi kehitetään mikrosiruteknologiaa, jossa
            sirutestillä voidaan tunnistaa muun muassa geenivirheeseen
            perustuva perinnöllinen sairaus. Yhtenä esimerkkinä voidaan
            ottaa taipumus korkeaan kolesterolityyppiin. Jo varhaisessa vaiheessa
            voidaan antaa ihmiselle elämäntapaohjeet, joilla
            voidaan ehkäistä korkeaa kolesterolia ja siihen
            liittyviä sairauksia.
         
         
         Toisena näkökulmana on yksilöity
            hoito sairaustilanteessa. Se tarkoittaa täsmähoitoa,
            jolloin potilas saa heti oikean hoidon ja oikean lääkkeen.
            Tämä tuo mukanaan niin lisää terveyttä kuin
            kustannussäästöjä, kun turhat
            uusintakäynnit ja eri lääkkeiden kokeilut
            jäävät historiaan. Lisäksi harvinaisissa
            syöpäsairauksissa voidaan tulevaisuudessa yhä useampi
            pelastaa. Jokainen ihmishenki on arvokas.
         
         
         Otan yhden kansamme yleisimmistä sairaustyypeistä,
            masennuksen. Masennusta hoidetaan useilla eri lääkkeillä.
            Samalla tiedetään, että eri lääkkeet
            vaikuttavat eri tavalla ihmisiin. Pahimmillaan masennusta sairastava
            voi syödä kuukausia väärää lääkettä.
            Toivottavasti tulevaisuudessa voidaan potilaalle antaa juuri se
            oikea lääke, kun pystytään tunnistamaan
            aivoista reseptorityypit ja sitä myötä antamaan
            täsmälleen oikea hoito ja lääkitys.
         
         
         Diagnostiikka tulee ehkä tulevaisuudessa nousemaan
            entistä merkittävämpään
            rooliin, mikä tulee näkymään
            myös meidän toimintamme tasolla. Täsmälääkkeitä tulee
            lääketeollisuus kehittämään
            nykyistä enemmän. Meidän suomalaisen innovaatiopolitiikan
            kannalta tämä on ehkä yksi merkittävimmistä kysymyksistä,
            joka tulee myös tulevina vuosina nostaa esille. Tämä alue
            tulee tuomaan meille suoraan myös uusia tutkijatyöpaikkoja,
            ja toivottavasti myös kansainvälisiä tutkijoita
            pystymme houkuttelemaan Suomen maaperälle. Tietenkin tästä herää pohdinta,
            mitä sellaisia liiketoimintamahdollisuuksia tämä tuo myös
            mukanansa, mitä me voimme sitten viedä vientituotteina
            muualle maailmaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun tiedämme, että omaa veri-,
            solu- tai kudosnäytettämme käytetään
            aikaansaamaan lisää terveyttä myös
            itsellemme, meidän on helpompi hyväksyä näytteidemme
            tallettaminen ja hyödyntäminen. Siksi meidän
            tehtävämme on avata biopankkilaki tavallisen ihmisen
            kielelle.
         
         
       
      
         
         Jacob Söderman /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olisin yhtynyt näihin arvioihin,
            että tässä on todella merkittävä lakiesitys,
            ja varmaan oli hienoa, että ministeri mainitsi tämän
            tärkeän tiedenaisen, joka on näitä asioita
            pohdiskellut.
         
         
         Tämä on myös sikäli tärkeä lakiesitys,
            että tässä on hyvin paljon perusoikeuksia
            ja ihmisoikeuksia koskevia ja eettisiä ongelmia, ja sen
            vuoksi kun perustuslakivaliokunnan työtilanne nyt on suhteellisen
            mahdoton — meillä on perustuslaki, vaalilaki,
            esitutkintapaketti, vesilaki, poliisilaki, sotilasväen
            rikoslaki, yksi ministerivastuuasia, ja sitten meidän pitäisi
            antaa kymmenkunta muuta lausuntoesitystä, ja sitten meidän
            pitäisi vielä tehdä kaikki tämä noin
            viidessä kuudessa viikossa — suhtaudun vähän
            epäilevästi, että olisi mahdollista saada
            tästä hyvä lausunto. En halua millään
            tavalla masentaa ministeriä, koska kun tämä työ on
            tehty, niin joka tapauksessa kai tämä laki uudessa
            eduskunnassa säädettäisiin nopeasti ja saataisiin
            voimaan vuoden alusta, mutta perustuslakivaliokunnan työn
            kannalta tämä on paitsi kiinnostava myös
            hankala. Ehkä se onnistuu, että se menee läpi,
            mutta hiukan huonolta näyttää.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tulevaisuusvaliokunta 1990-luvulla käsitteli
            dna:ta ja segmenttien avaamista, geenitutkimusta, ja tuossa tilanteessa
            kävi ilmi se, että tarvitaan biopankkia. Varmasti
            jo aikaisemmin, ennen tätä 1990-luvun loppupuolta,
            ja asia on ollut esillä monellakin tavalla tutkijapiireissä,
            mutta silloin tulevaisuusvaliokunnan alainen työryhmä selvitti
            tätä asiaa.
         
         
         Silloin muistini mukaan myös professori Leena Palotie
            oli siellä asiantuntijana kuultavana, niin kuin moni muukin
            tutkija. Tämä biopankin saaminen oli sen takia
            tutkijoiden näkökulmasta tärkeä,
            ettei tarvinnut jokaiselta ihmiseltä erikseen käydä pyytämässä lupaa
            kudosnäytteen tai solunäytteen tutkimuskäyttöön.
            Nyt kun tehdään tällainen biopankki,
            tämä kokonaisuus on käytössä.
            Jos joku sitten haluaa estää tämän
            oman näytteensä käytön tutkimuksissa,
            hän voi tehdä sen, mutta se menee toisin päin.
            Ei tarvitse jokaiselta kysyä aina erikseen. Ja nyt olemme
            oikealla tavalla tässä liikkeellä.
         
         
         Tässä on käytetty puheenvuoroja vähän
            laajemminkin näistä asioista, siitä,
            millä tavalla lääketiede kehittyy. Samalla
            on syytä painottaa sitä, että on toisenlainen
            kehityssuunta. On tällaisten uskomustieteiden kehityssuunta
            ja lääketieteen nimenomaan kriittiseen tutkimustietoon
            pohjautuva tieto, ja viimeksi mainitun pitää saada
            entistä paremmat toimintamahdollisuudet. Ja tämä biopankki
            nimenomaan vie näitä tavoitteita eteenpäin.
         
         
         Miksi meillä sitten on todella näin hyvä pohja Suomessa?
            Se pohjautuu tietysti julkiseen toimivaan terveydenhoitoon, erilaisiin
            järjestelmiin, syöpärekistereiden ylläpitämiseen,
            hyvään sairaalalaitokseen, hyvään
            erikoissairaanhoitoon, joka on näitä tutkimustuloksia
            säilyttänyt. Nyt kysymys on siitä, että meidän
            pitää pystyä säilyttämään
            tämä tilanne vähintään
            samanlaisena ja parantaa toki sitä edelleen. Nykytilanne
            antanee siihen mahdollisuuden, jos vain tahdomme.
         
         
         Dna-tutkimukseen liittyy tärkeänä asiana myös
            salassapitovelvollisuus, ja nimenomaan jokaisen henkilön
            oman genomin tai perimän sisältö on luottamuksellinen.
            Sitä pitää kohdella luottamuksellisesti,
            ja tämä on tärkeä asia.
         
         
         Entä sitten tuo liiketoiminta-ajattelu? Islannissa
            yksityistettiin, jos niin voi sanoa, myytiin kansakunnan geenitieto.
            En pidä sellaista hyvänä [Peruskorjauksen
            aiheuttamaa räjäytystöiden jyrinää] — ja
            nähtävästi myöskään
            nuo maanalaiset voimat eivät yhdy tähän
            ajatukseen — että me käyttäisimme
            tätä myyntiin tai liiketoimintaan sellaisenaan.
         
         
         Hyvä tieteellinen tutkimustyö, joka tuottaa
            patentoituja tuloksia, on tärkeätä, ja
            se on positiivinen tapa soveltaa käytännössä tutkimustuloksia, samoin
            kuin sitten se, että jo huippututkijat — Äyräpää-luennon
            tämänvuotinen pitäjä on Karolinskasta
            ja niin edelleen — jotka tekevät kansainvälisenkin
            tutkimustason sisällä ykkösluokan tutkimusta,
            olisivat mahdollisimman paljon kotimaassamme. Mutta toisaalta tutkimus
            on kansainvälistä ja kuuluu tietysti tutkimuksen luonteeseen,
            että tutkijat ovat eri yliopistoissa ja eri maissa jne.
         
         
         Mutta joka tapauksessa lähtökohta on se, että meillä olisi
            hyvät mahdollisuudet myös korkealaatuisen tutkimuksen
            suorittamiseen Suomessa. Tämä laki kyllä kuuluu
            jälleen niihin positiivisiin asioihin, joita hallitus on
            tänään tuonut. Niitä nyt on
            ainakin kolme.
         
         
       
      
         
         Seppo Särkiniemi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ministeri tuo jälleen saliin tärkeän
            ja hienon lakiesityksen. Jos oikein ymmärrän,
            en ole lääketieteen asiantuntija laisinkaan, tähän
            liittyy paljon yleistä etua ja yleistä hyvää edistäviä päämääriä.
         
         
         Eräs seikka siinä on, jota kovasti mietiskelen. Jos
            siihen voisi joku vastata, niin olisin iloinen. Se koskee näitä eettisiä kysymyksiä.
            Kun tämä toteutetaan mahdollisimman avoimesti
            ja luottamuksellisesti ja läpivalaisun periaatteella, miksi tällä henkilöllä,
            jonka tietoja käytetään mutta jonka henkilötietoja
            ei sinänsä käsittääkseni
            missään vaiheessa luovuteta edes tutkijoiden käyttöön,
            on niin merkittävä oikeus perua omien kudostensa
            käyttö? Mikä eettinen ongelma on siinä,
            jos täysin anonyyminä säilyvä ihminen
            luovuttaa tai antaa niitä tieteen käyttöön,
            joka käyttö sinänsä on täysin
            legitiimiä ja oikein? Mikä ongelma siitä syntyy
            suhteessa tähän henkilöön, joka
            luovuttaa?
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tuohon sinänsä ehkä ihan
            perusteltuunkin kysymykseen aivan omasta puolestani tällainen
            vastaus: Jokaisella ihmisellä on täysi oikeus
            omaan kehoonsa ja oman kehonsa osiin, ja se on jakamaton oikeus.
            Se, mitä hyvää mahdollisesti hänen
            luovuttamillaan kudoksilla, kehon osilla, voidaan tutkimuksissa
            saavuttaa, on mielestäni toissijainen asia. Toisaalta tiedämme,
            että aina tutkimukset eivät edes johda mihinkään
            positiiviseen tai yleensäkään mihinkään
            lopputulokseen, mutta saattaa kuitenkin tämä tutkimustulos
            olla mahdollinen. Mutta se on kuitenkin toissijainen asia verrattuna
            siihen, että hänellä on tämä täydellinen
            legitimiteetti omaan kehoonsa ja sen osiin ja kudoksiin jne. Mielestäni
            se lähtee tästä ja sen ylitse ei pidä olla
            mitään muuta määräystä.
         
         
       
      
         
         Seppo Särkiniemi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Totean nyt kuitenkin vielä, että oikeus
            kehoon on tärkeä eettinen periaate, hyväksyn
            sen, mutta jos yleinen etu selvästi toteaa, että tutkimuksella
            voidaan saada tietoa sairauksista, niiden syntymisestä,
            kehittymisestä, vaikka perinnöllisyydestä, niin
            minun käsittääkseni täysin anonyyminä tuleva
            kudos ja siitä saatava tieto ei sisällä,
            ainakaan nyt en näe, mitään selkeää eettistä ongelmaa
            suhteessa luovuttajaan, jos siitä saatava tieto auttaa terveydenhuollossa
            ja sairaanhoidossa meitä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nämä henkilöt
            eivät ole anonyymejä silloin, kun heidän
            tietonsa rekisterissä, esimerkiksi syöpärekisterissä,
            korreloidaan heidän näytteeseensä. He
            eivät silloin suinkaan ole anonyymejä. Sen takia
            täytyy olla tämän potilaan lupa. Sen takia
            uskon myöskin, niin kuin ed. Söderman sanoi, että tämän
            lain perustuslakikäsittely ei ole niin yksinkertaista kuin
            mitä ajattelisi, että se voisi olla. Ihan sama
            kuin tietosuojassa yleensä: se on vaikeata.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.