8) Hallituksen esitys laiksi terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tuotu hyvin esille se, että tänä iltana
on täällä salissa paljon myönteisiä hallituksen
esityksiä. Olen samaa mieltä, ja voi sanoa, että ei
tässä vielä kaikki, nimittäin
vielä yksi on tulossa.
Käsittelyssä olevan hallituksen esityksen
laiksi terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi tavoitteena
on yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa sääntelyä ja
viranomaismenettelyä lääkärien
ja hammaslääkärien laillistuksen osalta.
Tällä hetkellä lääkäreiden
ja hammaslääkäreiden laillistusmenettely
on kaksiportainen ja eurooppalaisittain vaikeasti ymmärrettävä.
Hallituksen esityksen mukaan lääkäreiden laillistuksen
edellytykseksi säädettäisiin lääketieteen
lisensiaatin tutkinnon suorittaminen. Perusterveydenhuollon lisäkoulutus
laillistuksen edellytyksenä siis poistettaisiin. Oikeus
harjoittaa Euroopan neuvoston ja parlamentin ammattipätevyyden
tunnustamisesta antaman direktiivin 2005/36/EY
mukaista yleislääkärin ammattia EU- ja
Eta-alueella olisi jatkossa lääkäreillä,
jotka ovat suorittaneet yleislääketieteen erityiskoulutuksen.
Yleislääketieteen erityiskoulutuksen sisältö ja
kesto olisivat samat kuin nykyisen lääkärin
perusterveydenhuollon lisäkoulutuksen.
Yleislääketieteen erityiskoulutuksen suorittaminen
edellyttäisi laillistusta, ja lääkäri
toimisi erityiskoulutusta suorittaessaan laillistettuna lääkärinä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto merkitsisi lääkärin
suorittaman yleislääketieteen erityiskoulutuksen
ylläpitämäänsä terveydenhuollon
ammattihenkilöiden keskusrekisteriin Terhikkiin. Erillistä laillistusta
yleislää- ketieteen erityiskoulutuksen suorittamisesta
ei myönnettäisi.
Hammaslääkäreiden osalta esitetään
hammaslääketieteen lisensiaatin tutkinnon pidentämistä 6
kuukaudella ja lisensiaatin tutkinnon jälkeen suoritettavan
9 kuukauden käytännön palvelun poistamista.
Hammaslääkäreille myönnettäisiin laillistus
hammaslääketieteen lisensiaatin tutkinnon perusteella.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan lääkäreillä ja
hammaslääkäreillä olisi siis oikeus
itsenäiseen ammatin harjoittamiseen heti perustutkinnon
jälkeen. Lääkäreiden ja hammaslääkäreiden
tulee kuitenkin ennen itsenäisen ammatin harjoittamisen
aloittamista tehdä aluehallintovirastolle ilmoitus. Ilmoitukseen
esitetään tulevaisuudessa liitettäväksi
selvitys lääkäreiden ja hammaslääkäreiden
käytännön kokemuksesta.
Yleislääketieteen erityiskoulutus sisältäisi
erikoislääkäritutkinnon tavoin 9 kuukauden
terveyskeskuspalvelun.
Tämä hallituksen esitys, mikä on
täällä lähetekeskustelussa tänään,
sisältää lisäksi esityksen lääkäreiden
ja hammaslääkäreiden erikoistumisopintoihin
kuuluvasta terveyskeskuspalvelusta suoritettavien erityisvaltionosuuksien
maksuperusteita tarkentavia säännöksiä.
Valtion korvausta suoritettaisiin vain, jos terveyskeskuspalvelu täyttää säännösten
mukaiset laadulliset kriteerit.
Eli tämän hallituksen esityksen tavoitteena
on siis yhdenmukaistaa Euroopan alueella lääkärien koulutusta.
Tätäkin on aika kauan odotettu, tätä kaksoislaillistuksen
purkua, ja tämä on siinä mielessä oikein
hyvä edistysaskel jälleen kerran.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämäkin hallituksen esitys
on todella, kuten ministeri sanoi, kauan odotettu, sillä Suomi on
ollut Euroopan unionin ainoa maa, jossa lääkärit
laillistetaan kaksi kertaa. Kun tämä laki, HE 326/2010
vp, tulee voimaan, niin lääkärin ja hammaslääkärin
laillistaminen tapahtuu heti, kun lääketieteen
lisensiaatin tutkinto on suoritettu. Ja kuten ministeri sanoi, lääkärintutkinnon kestoaika
on optimaalisesti 6 vuotta ja hammaslääkärin
tutkintoaikaa pidennetään 6 kuukaudella niin,
että se kestää 5,5 vuotta. Työryhmä,
joka alusti tätä ministerin esitystä,
totesi, että 95 prosenttia nuorista lääkäreistä todella
erikoistuu, joten ei ole sitä pelkoa, että tämän
kaksoislaillistamisen poistamisen vaikutuksesta lääkäreiden työmarkkinat
jotenkin muuttuisivat. Tietenkin nuoret lääkärit
saattavat nyt, kun he ovat laillistettuja, hakeutua nopeammin yksityispraktikoiksi
ja siis mennä näiden vuokrafirmojen palvelukseen,
mutta sielläkin alkavat markkinat jo huonontua, kun on
tarpeeksi lääkäreitä valmistunut ja
julkisiakin virkoja on saatavana.
Kaikille niille epäilijöille, jotka aina sanovat, että lääkärithän
eivät palvele perusterveydenhuollossa: kuten ministeri
sanoi, me palvelemme 9 kuukautta valmistumisen jälkeen
perusterveydenhuollossa, jotta saamme sitten erikoistua sille alalle,
jolle haluamme. Eli on erittäin hyvä, että me
saamme tämän tässä ihan tämän
eduskunnan loppuvaiheessa hyväksyttyä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, on ehkä todettava,
että tänään hallitukselta saattaa
näin positiivisesti laskien olla 6 myönteistä esitystä,
mikä on kyllä melkoinen ennätys hallituksen
neljän vuoden toiminta-ajalta.
Tämä mahdollisuus, minkä täällä ed.
Asko-Seljavaara totesi, että vuokrafirmojen palvelukseen
hakeminen lisääntyisi tämän
muutoksen kautta, on tietysti ihan oikea ongelma, jos se vaikuttaisi
voimakkaasti. Itse en usko, että sillä nyt suurta
merkitystä on, mutta on syytä kiinnittää huomiota
niihin ongelmiin, mitkä liittyvät näihin yksityisten
vuokrafirmojen lääkärien toimintaan:
toiminnassa ei ole pitkäjänteisyyttä,
ja siinä on erilaisia ongelmakohtia, tiedonsiirtyminen on
heikompaa niissä työpaikoissa, missä he
työskentelevät, siis käyvät
työskentelemässä.
Mutta se, mihinkä haluaisin vielä kiinnittää huomiota,
on tämä terveyskeskusosuus ja sen tärkeys.
Terveyskeskuksien toiminta on asia, mikä vaatii lisätukea,
lisäresursseja, nimenomaan myös lääkäreiden
kouluttamista siihen suuntaan, että terveyskeskustyö voidaan
kokea mielekkääksi. Se on raskasta, vaikeaa, vaativaa
työtä, ja se vaatii ihan omaa osaamistaan ja lääkäreiltä myöskin
pitkää pinnaa. Siellä ei paljon potilaita valikoida
vaan hoidetaan kaikkia.
Keskustelu päättyi.