3) Valtiontalouden tarkastusviraston finanssipolitiikan tarkastuksen
ja valvonnan vaalikausiraportti 2011—2014
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on Valtiontalouden
tarkastusviraston finanssipolitiikan tarkastuksen ja valvonnan vaalikausiraportti,
siis koko kohta päättyvältä vaalikaudelta
2011—2014. Virasto tekee puolivälissä vastaavan
raportin, joka on tässä salissa ja tarkastusvaliokunnassa
jo käsitelty, ja sitten näin loppuvaalikaudesta.
Virastolle on tämän vaalikauden aikana tullut myös
merkittäviä velvollisuuksia EU:n vakaussopimusten
näkökulmasta tarkastella tätä samaa asiaa.
Niinpä tarkastusvaliokunta on tämän koko vaalikauden
aikana useissa yhteyksissä jo perehtynyt aika moniin näihin
seikkoihin, joita tässä koko vaalikautta koskevassa
raportissa käsitellään. Valiokunta joka
kerta yksimielisesti, siis yli hallitus- ja oppositiorajojen, on
tehnyt hyvin paljon samankaltaisia havaintoja kuin tarkastusvirasto
nyt tässä yhteenvedossa, koko vaalikautta koskevassa
finanssipoliittisessa raportoinnissa.
Tärkeimmät — ja valitettavasti viitaten äskeiseenkin
keskusteluun kyselytunnilla — havainnot ovat ikäviä.
Mutta jotta tarkastamisella ja koko tällä prosessilla
olisi jotain mieltä, niin varmastikin on syytä ja
kovasti arvostaisin, jos tässä lähetekeskustelussa
myös evästettäisiin, miten tästä eteenpäin,
miten tehtyjä virheitä voidaan välttää,
miten asioita voidaan tehdä paremmin. Muuten tällä tarkastamisella
ei ole mieltä, jos se ei ole osa oppimisprosessia, asioiden
paremmin tekemisen prosessia. Tarkastusvaliokunnan yksimielisen
työskentelyn takana on se filosofia, että me ensisijaisesti
haluamme oppia emmekä osoittaa, että nyt joku
on tehnyt virheen.
Keskeisimpiä havaintoja lyhyesti.
Suurimpana haasteena vaalikaudella on ollut talouskasvun hitaus,
jonka vuoksi taloutta on jouduttu sopeuttamaan ennakoitua enemmän. Sopeuttamistoimista
huolimatta hallitusohjelmassa asetetut finanssipolitiikan tavoitteet
jäävät suurelta osin saavuttamatta.
Hallitus ei ole onnistunut julkisen talouden vakauttamisessa.
Sopeuttamistoimet ovat vaimentaneet alijäämien
kasvua mutta eivät ole riittäneet valtion velkasuhteen
kasvun taittamiseen, aivan niin kuin pääministeri äsken
itsekin kuvasi. Julkisen talouden kestävyysvajeen umpeenkuromiseen
tähtäävien toimenpiteiden toteutus on
ollut päättyvällä vaalikaudella
erittäin hidasta, ja lisäksi toteutus on jäänyt
pahasti kesken. Suomi on väestön ikääntymisen
ja talouden rakennemuutoksen seurauksena tilanteessa, jossa julkisen
talouden menot uhkaavat pitkällä aikavälillä jäädä tuloja
suuremmiksi. Tarkastusvirasto pitää hallituksen
rakennepoliittista ohjelmaa tärkeänä välineenä julkisen
talouden vakauttamiseen, siis on ollut hyvä väline,
on tehty hyvä päätös.
Toimenpiteet ohjelman tavoitteisiin pääsemiseksi
eivät kuitenkaan ole olleet riittäviä.
Talouden tuotantopotentiaalia ja tuottavuutta kasvattavat toimenpiteet
vaativat aikaa, minkä vuoksi päätöksiä on
tehtävä alkavan vaalikauden alussa. Tarkastusvirasto
siis todennäköisesti itsenäisesti ja
täysin tietämättä siitä,
että samaan aikaan myös arviointiryhmä päätyi
samaan ajatukseen, päätyi siihen, että ensi
vaalikauden alussa on rohjettava tehdä päätöksiä.
Se ei tarkoita sitä, etteikö niitä voida
jaksottaa järkevästi, mutta toisin kuin tällä vaalikaudella — jolla
kaksi ensimmäistä vuotta aika lailla hukattiin
siihen, että mentiin sopimaan, että jos nyt kuitenkin
jotain ihmeellistä tapahtuisi, niin vasta puolessavälissä tarkastusten
jälkeen aletaan toimia — nyt tarkastusvirasto
kehottaa toimimaan heti. Mielestäni myös professorien
työryhmä kehotti toimimaan heti, vaikka suhdannesyistä jaksotettaisiinkin toimenpiteitä
pidemmälle
ajalle.
Arvoisa puhemies! Havainnot löytyvät myös tarkastusvaliokunnan
aiemmista raporteista. En käy niitä kaikkia siteeraamaan.
Terveisiä kuitenkin valiokunnan Ruotsin-matkalta. Kävimme
syksyllä ennen joulua erittäin työteliäällä parin
päivän Tukholman-matkalla ihmettelemässä sitä kysymystä,
että miten tässä samassa tilanteessa,
jossa Euroopan talousveturit ovat yskineet, jossa maailmantalous
on ollut vaikea ja jossa Ruotsinkin teollisuudella on ollut myös
niitä teollisuuden haaroja, joihin meidän rakennemuutoksemme
on osunut, Ruotsi on onnistunut koko ajan pitämään
huomattavasti parempaa työllisyyttä yllä.
Siellä nousi esiin lähes jokaisessa kuulemisessa — joita
oli yli kymmenen ja joissa myös tapasimme Ruotsin vastaavat
talousviisaat, sekä professorien ryhmän että Ruotsin
tarkastusviraston — se, että Ruotsissa yli blokkirajojen
tiettyihin talouden peruspilareihin ja talouspolitiikan keskeisiin
linjauksiin on sitouduttu. Sijoittajille ja koko ruotsalaiselle
yhteisölle, niin palveluita tarvitseville eläkeläisille,
vammaisille, lapsiperheille kuin veronmaksajille ja koko ruotsalaiselle
yhteisölle, on annettu tiettyjä ylivaalikautisia lupauksia
siitä, että blokkirajat ylittäen taloudessa
pidetään tietyt peruspremissit kunnossa. Luulen,
että tämä on yksi oppimamme asia. Käsittääkseni
nyt puolueet ovat liikkeellä jo sen suhteen, että aikamoinen
konsensus lienee syntymässä siitä, että kokonaisveroastetta
ei tulla seuraavina vaalikausina nostamaan, mainitakseni yhden esimerkin,
joka muistuttaa siitä, mihin Ruotsissa on koko ajan tavoiteltu,
ylijäämään, noin prosentin ylijäämään.
Sen lisäksi ruotsalaiset puolueet ja ruotsalaiset hallitukset
väriin katsomatta ovat koko ajan sitoutuneet ja parlamentti
on tukenut voimakkaasti näkemystä, että kun
puhutaan taloudenpidosta, niin koko ajan tutkitaan talouden tuotantopotentiaalia
sekä tuottavuutta kasvattavia toimia. Tämä "tuotantopotentiaali"
oli termi, jota jokainen ruotsalainen asiantuntija korosti, kun me
kysyimme, että voitteko verrata Suomea ja Ruotsia. He lähes
järjestään sanoivat, että työvoiman
tarjonnan lisäämisessä, kaikkien mukana
pitämisessä ja sitten tehokkuuden ja tuottavuuden parantamisessa
näkemys siitä, että tuotantopotentiaalin
on oltava suurempi ja sitä on pystyttävä käyttämään
paremmin, on ollut huomattavasti paremmin hoidettu ja huolehdittu
Ruotsissa kuin Suomessa, oli sitten kysymys työurien pidentämisestä alusta,
keskeltä tai lopusta, oli sitten kysymys ict-investointien
tehokkaasta hoitamisesta. Ruotsalaiset kollegat eivät suoraan
sanoen voineet uskoa eivätkä ymmärtäneet,
kuinka valtavia ongelmia meillä Suomessa — jota
he luulivat samankaltaiseksi ict:n menestysten maailmaksi kuin Ruotsi — on
ollut ict-teknologian käyttämisessä tai
käyttämättä jättämisessä julkisen
sektorin tehokkuuden edistämiseksi.
Näistä asioista tarkastusvaliokunta on vaalikauden
aikana teitä jo aika moneen kertaan yksittäisissä raporteissa
ja tarkastuksissa vaivannut. Mutta nostan ne tässä vielä sen
takia, että Ruotsin-matkan terveisistä ehkä suurin
on se, että ylivaalikautinen luotettavuus, suunnitelmallisuus sekä sijoittajille,
markkinoille että ennen kaikkea kansalaisille, jotka tarvitsevat
turvaa ja luottamusta siihen, että heikoimmista pidetään
huolta, että palvelut toimivat — se vaatii suurempaa konsensusta
ja päättäväisyyttä siitä,
että näistä talouden premisseistä pidetään
kiinni. Ei löysäillä, ei jätetä toisille
ja seuraaville hallituksille ikäviä tehtäviä,
hoidetaan kukin vuorollamme osuutemme. Ennen kaikkea se vaatii sitä,
että tässä salissa aletaan tästä lähtien
puhua huomattavasti enemmän meidän taloutemme
tuotantopotentiaalista ja siitä, miten tuottavuus on saatava
nousuun. Ministeri Ihalainen mainitsi, että vuoden 2008
jälkeen tuottavuus on Suomessa heikentynyt, kun sen olisi
nyt jos koskaan pitänyt koko ajan parantua.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto, lyhennys
VTV, toteaa vaalikausiraportissaan, että hallituksen keskeisenä tavoitteena
vaalikaudella 2011—2014 on ollut julkisen talouden vakauttaminen.
VTV:n mukaan hallitus ei ole tässä tavoitteessa
onnistunut. Muun muassa toimenpiteet kestävyysvajeen poistamiseksi
eivät ole olleet riittäviä.
Suurimpana haasteena vaalikaudella on ollut talouskasvun hitaus,
josta johtuen taloutta on jouduttu sopeuttamaan ennakoitua enemmän. VTV
on tiedostanut, että merkittävä osa valtion taseen
alijäämästä on ollut suhdanteista
riippumatonta. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että julkisen talouden
tulot jäävät jatkossakin menoja pienemmiksi.
VTV:n mukaan hallituksen toimenpiteet, joilla on tähdätty
julkisen talouden alijäämän minimoimiseen,
ovat jääneet keskeneräisiksi. Tästä huolimatta
VTV pitää hallituksen rakennepoliittista ohjelmaa
käyttökelpoisena välineenä julkisen
talouden vakauttamisessa.
Arvoisa puhemies! VTV:n mielestä Suomen verojärjestelmää on
syytä yksinkertaistaa. Etenkin erilaisten verotukien käyttöön
tulisi jatkossa suhtautua entistäkin kriittisemmin. Finanssipolitiikan
uskottavuuden ja yksityisen sektorin päätöksenteon
kannalta verojärjestelmän tulisi olla johdonmukainen,
ennakoiva ja ennen kaikkea yksinkertainen, toteaa VTV raportissaan.
Olen asiasta tismalleen samaa mieltä.
[Puhuja yskäisi.] Anteeksi, köhä! — Suomessa
on tällä hetkellä 317 kuntaa, joille
on sälytetty 535 erilaista lakisääteistä tehtävää.
Kuntatalouksien tila on heikentynyt merkittävästi
viimeisen 15 vuoden aikana. Kunnat ovat keskenään
jo nyt hyvinkin erilaisessa taloudellisessa tilassa. Tätä todistaa
sekin, että kuntien valtuustojen päättämä kunnallisveroprosentti
vaihtelee merkittävästi. Pienin kunnallisvero,
16,5, on Kauniaisissa ja suurin, 22,5 prosenttia, Kiteellä.
Erotus on siis 6 prosenttiyksikköä. Mielestäni
tässäkin on hyvä syy muuttaa kuntien
perimä kunnallisvero ajan myötä progressiiviseksi.
Mielestäni olisi oikein ja jopa kohtuullistakin, että maksan
esimerkiksi 30 000 euron palkka- tai eläketulosta
veroa kunnalle yhtä paljon, asuinpa sitten Helsingissä, Tampereella,
Jyväskylässä, Oulussa tai Kittilässä.
Arvoisa puhemies! Totean lopuksi, että VTV esittää kuntien
velvoitteiden vähentämistä noin miljardilla
eurolla tulevalla vaalikaudella. Tämä edellyttää arvovalintoja
ja poliittista johtajuutta uudelta hallitukselta. Komppaan tätäkin
esitystä mielelläni.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä kotipuolessa, tuolla itärajan
tuntumassa, on sanonta sellaiseen tilanteeseen, kun joku asia on mennyt
pieleen. Se sanonta kuuluu: miehän sanoin. Se on yleisesti
käytetty silloin, kun joku ei ota tosiasioita huomioon
tai on välittämättä olennaisista
vaikuttavista tekijöistä, varoituksista huolimatta,
ja sen vuoksi homma ei onnistu. Nyt voi hallitukselle sanoa aiheellisesti,
tälläkin vaalikaudella epäonnistuneen
talouspolitiikan johdosta: miehän sanoin. Nyt tämä toteamus,
miehän sanoin, ei ole jälkiviisautta. Olemme varoittaneet
ja yrittäneet opastaa hallitusta ihan vaalikauden alusta
asti, mutta valitettavasti opastus on mennyt kuuroille korville.
Perustellaanpa hiukan.
Todetaan nyt ensin, että hallituksen talouspolitiikka
on epäonnistunut. Valtiontalouden tarkastusviraston finanssipolitiikan
tarkastuksen ja valvonnan vaalikausiraportti 2011—2014
on korutonta kerrottavaa. Raportin yhteenvedossa todetaan: "Sopeuttamistoimista
huolimatta hallitusohjelmassa asetetut finanssipolitiikan tavoitteet
jäävät suurelta osin saavuttamatta."
Ja edelleen: "Hallitus on epäonnistunut julkisen talouden
vakauttamisessa. Sopeuttamistoimet ovat vaimentaneet alijäämien
kasvua, mutta eivät ole riittäneet valtion velkasuhteen
kasvun taittamiseen. Julkisen talouden kestävyysvajeen
umpeen kuromiseen tähtäävien toimenpiteiden
toteutus on ollut päättyvällä vaalikaudella
erittäin hidasta. Lisäksi toteutus jää pahasti
kesken." Raportissa edelleen: "Rakennepoliittisen ohjelman merkitys
korostuu nykyisessä heikossa taloustilanteessa, jossa huomattavat
lisäsopeutustoimet voivat hidastaa talouskasvua." Siis:
"jossa huomattavat lisäsopeutustoimet voivat hidastaa talouskasvua."
Itse jättäisin tämän "voivat"-sanan
pois: ne hidastavat talouskasvua.
Arvoisa puhemies! Lisäksi hallituksen talouspolitiikkaa
on arvostellut entisen valtiovarainministerin Jutta Urpilaisen kokoama
professorineuvosto. Neuvoston puheenjohtaja on professori Roope
Uusitalo. Ryhmän muut jäsenet ovat Torben Andersen,
Kaisa Kotakorpi, Liisa Laakso ja Mikko Puhakka. He totesivat kuluneella
viikolla, taisi olla toissa päivänä:
"Vaikka julkisen talouden lisäsopeutukset ovat välttämättömiä,
ne pitää pyrkiä ajoittamaan niin, ettei
hidasteta talouden elpymistä ja kasvateta työttömyyttä." Edelleen:
"Tämän takia professorineuvosto ei suosita finanssipolitiikan
kiristämistä jo tehtyjen päätösten
lisäksi vuosina 2015 ja 2016. Sen sijaan neuvosto suosittaa,
että julkisia menoja leikataan ja verotusta kiristetään
vuosina 2017 ja 2018, jolloin talous on ennusteiden mukaan lähempänä tasapainoa."
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat esittäneet
jo vuoden 2013 alkupuolella vuosien 2014—2017 valtiontalouden
kehyksiin sen, mitä professorineuvosto esittää nyt,
eli sopeutuksien ajoittamista kehyskauden loppupuolelle. Uskallankin
väittää, että professorit olisivat
tulleet jo kyseisenä vuonna, 2013, samaan johtopäätökseen
kanssamme. Siis perussuomalaiset ovat koko vaalikauden esittäneet
parempaa valtiontalouden hoitamista, alan asiantuntijat vahvistavat tämän,
ja hallitus on pysynyt sitkeästi väärällä kaistalla — kuitenkin,
kaikesta huolimatta — ja lopputulos on luettavissa nyt
käsittelyssä olevasta raportista.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona todettakoon, että perussuomalaisten
talouspolitiikalla maamme talous olisi nyt selkeästi paremmalla tolalla.
Kun apu ei ole hallitukselle kelvannut eikä se ole varoituksista
välittänyt, en voi muuta todeta kuin: miehän
sanoin.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto soimaa
vaalikausiraportissaan hallitusta sen kyvyttömyydestä toteuttaa
vaalikaudeksi sovittuja finanssipoliittisia tavoitteita. Tarkastusviraston mukaan
hallituksen tekemät sopeuttamistoimet eivät ole
olleet riittäviä valtiontalouden alijäämän
kasvun taittamiseksi, jolloin julkisen talouden kestävyysvajeen
umpeen kuromisesta on jääty kauaksi jälkeen.
Suomen kansantalouden kestokyky onkin pitkällä aikavälillä vakavasti
uhattuna hallituksen talouspolitiikan täydellisen konkurssin
myötä.
Arvoisa puhemies! Raportissaan Valtionta-louden tarkastusvirasto
tuo esille huolensa myös kuntatalouden heikentyneestä asemasta.
Tosiasia on, että kuntien väliset perustavanlaatuiset erot
taloudellisessa asemassa ja väestönkehityksessä tulevat
lähivuosina syventämään kuntakentän
eriytymistä hyvin ja huonosti menestyviin kuntiin. Toimeenpano
kuntatalouden tasapainottamisesta miljardilla eurolla on reilusti
jäljessä tavoitteistaan. Uusi kuntalaki yhdessä sote-uudistuksen
rahoitusmallin kanssa ajaa ison joukon kuntia kriisikuntamenettelyyn.
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto ei anna hallitukselle
puhtaita papereita vuoden 2013 yhteisö- ja osinkoverouudistuksesta.
Viraston mukaan uudistuksen valmistelu ei vastannut hyvän
säädösvalmisteluprosessin periaatteita.
Eduskunta sai myös yhteisöveron muutosten vaikutuksista
osin riittämättömän kuvan. Hallituksen
epäonnistunut verouudistus näkyi myös
Valtiontalouden tarkastusviraston mielestä osinkoverotuksen
reformissa, jonka myötä verotus ei juuri uudistunut
eikä järjestelmä yksinkertaistunut.
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnittää huomiota
siihen, että Suomi rikkoo tänä vuonna
EU:n vakaus- ja kasvusopimukseen kuuluvia julkisen sektorin velkasääntöjä.
Julkisen talouden velka kohoaa yli 60 prosenttiin. Suomen finanssipolitiikan
liikkumatila onkin jatkossa varsin kapea, sillä huomattava
lisävelkaantuminen nykytilaan nähden voi käynnistää EU:n
puolelta sanktiotoimenpiteet, luottoluokittajien toimesta muuten
myös. Käsittääkseni Suomi on
rikkomassa myös talouskurisopimuksen julkisen talouden
alijäämäsääntöä, koska
Suomen velanotossa ei ole kyse suhdanteista, aivan kuten pääministeri
Stubb täällä tänään
totesi.
Mielestäni on päivänselvää,
ettei löysää, yli 7 miljardin euron vuosittaista
elvytyslinjaa voida jatkaa. Se tarkoittaa leikkauksia. Ne voivat
olla tavallisen kansalaisen näkökulmasta kuitenkin hyväksyttäviä vain,
jos ne kohdistetaan ensisijaisesti valtion kassasta maamme rajojen
ulkopuolelle suuntautuviin rahavirtoihin, kuten EU-menoihin, eurotukiin
sekä kehitysapuun. Suurituloisia ja rikkaita on verotettava
vastaavasti enemmän ja korkeimpia palkkoja ja palkkioita
on valtionyhtiöissä leikattava reilusti. Sosiaalipoliittiset
leikkaukset on kohdennettava ensisijaisesti muiden kuin Suomen kansalaisten
etuuksiin. Tämä on lähtökohta,
josta seuraava hallituskin joutuu tekemään politiikkansa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä Valtiontalouden
tarkastusviraston finanssipolitiikan tarkastuksen ja valvonnan vaalikausiraportti
2011—2014 on hyvää ja realistista luettavaa.
Siitä saamme selville sen, missä tilassa me olemme.
Haluan lähettää kiitoksia Pöystille Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomusten hyvästä laadusta
aina. Nämä ovat todella mielenkiintoisia kirjoja
lukea, ja niistä saa paljon myös tietoa erilaisista
asioista.
Tämä Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus
nostaa suurimmaksi haasteeksi talouskasvun hitauden, ja tämä on
juuri näin. Taloutta on jouduttu sopeuttamaan, mutta ei
riittävästi. Velkasuhteen kasvun taittamisessa
ei ole onnistuttu. Kirja nostaa esille sen, että ikääntymisen
ja talouden rakennemuutosten vuoksi menot ovat tuloja suuremmat,
mutta tämänhän me toki olemme jo tienneet,
ja sen ovat tienneet myös poliitikot kautta aikain. Välillä herää kysymys,
mitä on tehty 70- tai 80-luvulla. Eikö ole ymmärretty
sitä, että väestö ikääntyy
ja meillä on ennemmin tai myöhemmin edessämme
se, että eläköityneiden määrä on
suuri ja me tarvitsemme sinne resursseja?
Tässä kirjassa myös nostetaan esille
veropolitiikkaa, josta edustaja Tuupainen otti jo esille hyvin muutamia
seikkoja, ja myös yrittämistä, josta
tänään myös kyselytunnilla puhuttiin,
ja varsinkin pienyrittäjien, yksinyrittäjien asemaa.
Kirja nostaa esille hyvin verohuojennukset ja muun muassa sen, että jotakin
voi jäädä hakematta, muun muassa arvonlisäveron
liukuvan alarajan huojennus eli perusvähennys. Tämä johtunee ehkä siitä,
että ei ole tarpeeksi tietoa — ja onko sitä sitten
saatavilla? Mutta jollakin tavalla tiedonkulkua pitäisi
parantaa, jotta tällainenkin yritys, jonka liikevaihto
on se 8 500 euroa mutta on alle 22 500 euroa,
tietäisi, että tällaista alarajahuojennusta
on mahdollisuus hakea.
Kunta- ja sote-uudistus nousee myös hyvin esille tässä kirjassa
ja muistuttaa meitä siitä, että tulossa
on suuruudeltaan sen luokan mittavia muutoksia, että arvioita
siitä, millaisia vaikutuksia näillä uudistuksilla
tulee kuntiin ja valtion palvelujen käyttäjiin
olemaan, meillä ei oikeastaan ole eikä siitä tietoa.
Jotta me saisimme sitä, mitä me haemme, säästöjä vaikkapa,
niin pitäisi pystyä hieman paremmin esittämään
ja perustelemaan niitä keinoja, millä tavalla
näitä säästöjä haetaan.
Täällä nostettiin esille myös
ict-hankkeet, ja niistä haluan myös itse muutamalla
sanalla mainita, koska ne kuuluvat tähän sote-uudistukseen, ja
nostan esille tässä tämän Kanta-hankkeen,
sähköisen Kansallisen Terveysarkiston.
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon tietojärjestelmien
kehittämisestä puuttuvat edelleen pitemmän
aikavälin linjaukset strategisista tavoitteista huolimatta.
Sote-uudistus johtaa myös erilaisiin ja uusiin tietojärjestelmäuudistuksiin
ja uushankintoihin. Tilannetta ei välttämättä voida pitää taloudellisesti
tehokkaana, koska kunnat ja kuntayhtymät ovat juuri joutuneet
tai joutuvat vielä enemmän uudistamaan Kanta-palvelujen käyttöönoton
yhteydessä järjestelmäänsä ja
sähköisen asiakastietojärjestelmän
kokonaishallinta on vaarassa vaikeutua ja kustannusten kasvua voimme
odottaa vain entisestään. Tämä on
se huoli, jota itse tunnen, kun tätä Kanta-hankkeen etenemistä olen
seurannut, ja siitä on monta kertaa myös täällä eduskuntasalissa
puhuttu.
Erittäin hyvä raportti ja antaa paljon meille tietoa,
jopa hieman sellaista, että on syytä pelätä, mihin
me olemme oikeastaan menossa. — Kiitos.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston finanssipolitiikan
tarkastuksen ja valvonnan vaalikausiraportti 2011—2014
on erittäin selkeä ja kattava esitys siitä,
minkälaisia tavoitteita hallitus on asettanut toiminnalleen
ja mihin ollaan päädytty. On valitettavaa, että ollaan
hukattu monta vuotta. Kaikkihan olemme sitä mieltä,
että Suomen talous olisi pitänyt saada paremmalle
tolalle ja velkaantuminen olisi pitänyt saada taitettua.
Samaten työllisyyteen olisi pitänyt saada parannuksia
eli ihmisille työpaikkoja. Mutta tässä kirjasessa
on todella kattavasti koottu näitä keskeisiä ongelmia,
ja on hyvä, että nyt tiedostamme, missä tilanteessa
olemme, ja voimme sen pohjalta laatia suunnitelmia, jotka sitten
toimeenpannaan mielellään seuraavien kuukausien tai
1—2 vuoden kuluttua.
Arvoisa puhemies! Veropolitiikan linjaukset ovat hyvin tärkeitä kaikkien
kansalaisten kannalta. Itse olen saanut hyvin paljon yrittäjiltä ja
yritysten edustajilta palautetta siitä, että he
toivovat ennen kaikkea sitä, että verotus on sellaista,
että voidaan ennakoida, mitä on tulossa. Ennakoimattomuus
verotuksessa jäädyttää ja hidastaa
investointeja, koska yritykset eivät voi lähteä tekemään
investointeja kovin epävarmassa ja epävakaassa
yhteiskunnallisessa tilanteessa. Yritysten pitää olla
varmoja siitä, että investointi on taloudellisesti
kannattava ja tuottaa voittoja tulevaisuudessa, joten ei pitäisi
liian paljon tehdä muutoksia yritysverotuksessa eikä myöskään
kansalaisten henkilökohtaisessa verotuksessa.
Arvoisa puhemies! Verotuista on puhuttu paljon viimeisten neljän
vuoden aikana, ja ongelma on tietenkin se, että ne ovat
usein tehottomia ja niistä saatu hyöty saattaa
valua muille kuin niille, joille ne on alun perin ajateltu. Esimerkkinä tästä voi
ottaa kaikille suunnatun yleisen ruuan alennetun arvonlisäverokannan,
joka kohdistuu heikosti vähätuloisille.
Arvoisa puhemies! Täällä on suullisella
kyselytunnillakin paljon keskusteltu siitä, kuinka meidän
pitäisi saada enemmän tuottavuutta aikaiseksi.
Tässä kirjan sivulla 53 kuvaillaan aika selkeästi
tätä sote-uudistusta, kuinka toimenpiteiden sisällöstä päättäminen
käytännössä tulee delegoitumaan
sote-alueiden johdolle. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen
tuottavuuskannustimet ja keinot tuottavuuden parantamiseen ovat
jäämässä heikoiksi.
Tuottavuuden parantamisen esteet, mukaan lukien henkilöstön
viiden vuoden irtisanomissuoja kuntaliitostilanteissa, on tarpeen
poistaa. Kannatan lämpimästi tätä ajatusta
silloin, kun puhutaan julkisen sektorin johtoportaasta. Meillä on
aivan liikaa lukuisissa kunnissa ja kuntayhtymissä hallinnollista
kovapalkkaista henkilökuntaa, joka näyttävästi
osallistuu kaikenlaisiin lasinkilistelytilaisuuksiin ja nauhanleikkauksiin. Samanaikaisesti
suorittavassa työportaassa on pula työvoimasta
ja töitä kasaantuu liian paljon sitten erityisesti
naisvaltaisilla aloilla näille suorittavan portaan tekijöille.
Lisäksi haluan ottaa tässä yhteydessä esille poliittiset
virkanimitykset, joihin meillä ei ole enää varaa,
ei niihin olisi ollut koskaan aikaisemminkaan varaa. Poliittiset
virkanimitykset johtavat kakkosluokan tulokseen ja ovat erittäin
epäoikeudenmukaisia kaikkia kansalaisia kohtaan. Kaikissa
julkisissa viroissa pitäisi aina paras hakija valita tehtävään.
Sillä tavalla me saamme varmasti hyviä tuloksia,
me saamme tuottavuutta ja tehokkuutta lisää, joten
poliittisista virkanimityksistä täytyisi vihdoinkin
päästä kokonaan irti Suomenmaassa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto on tehnyt tällaisen finanssipoliittisen
arvion ja tarkastuksen vaalikauden osalta, ja on erittäin
hyvä, että se on kriittinen, koska meidän
pitää pyrkiä oppimaan niistä virheistä tai
epätarkoituksenmukaisuuksista, mitä kaiken kaikkiaan on
tapahtunut.
Kuitenkin täytyy sanoa, että lähtökohta
Kataisen hallitukselle oli jossain määrin hankala. Vuonna
2009 valtiontalous supistui 8,5 prosenttia, ja sen jälkeen
se, ehkä osittain luonnollisistakin syistä, kun
oli kovin suuri pudotus, lähti kuitenkin suhteellisen hyvään
kasvuun. Kun hallitusohjelmaa tehtiin kesäkuussa 2011,
niin valtiovarainministeriön ennuste, joka oli tehty virkamiesvastuulla,
oli kuitenkin sellainen, että arvioitiin, että on
kohtuullista kasvua tulevina vuosina.
Sitten muistan vielä neuvottelutilanteen, jossa oli
keskustelua siitä, mikä on tasapainottamistarve.
Siinähän käytiin, voi sanoa, porvarillisten puolueitten
ja vasemmiston kesken kädenvääntöä.
Porvarillisilla puolueilla oli näkemys siitä, että tasapainottamistoimintoja
tarvitaan hieman enemmän, vasemmisto oli sitä mieltä,
että syntyy vieläkin parempaa kasvua, ja voi sanoa,
että sosialidemokraatit olivat 2 miljardin tasapainottamisen
kannalla. Muistan kyllä Työväen taloudellisen
tutkimuslaitoksen ennusteita, joissa ennustettiin Suomeen huikeata
kasvua tällä vuosikymmenellä, jotka sitten
ovat todellakin osoittautuneet täysin virheellisiksi.
Tästä syystä, kun oli erilaiset näkemykset,
niin asetettiin selvät finanssipoliittiset tavoitteet,
ja ehkä niistä keskeisin oli nimenomaan se, että vuonna
2015 velkasuhde suhteessa bruttokansantuotteeseen kääntyy
laskuun. No, mitä tapahtui, oli se, että oikeastaan
eurokriisin pahentumisen johdosta jo elo—syyskuussa 2011
ennusteet jouduttiin laittamaan uusiksi, mikä heijastui maaliskuussa
2012 hallituksen kehysriihessä tekemiin ratkaisuihin, jolloin
sitten tehtiin lisäsäästöpäätöksiä.
Hallitusohjelmassa kirjoitettiin, että tehdään säästöpäätökset,
tasapainottamispäätökset etupainotteisesti.
Valitettavasti kävi näin, että verotuksen
osalta ne tehtiin kyllä aikataulun mukaisesti, mutta ministeri
Urpilainen ei ollut kauhean innostunut, ja myöskään
ministeriöissä ei valmistunut näitä säästöehdotuksia.
Siitä syystä kävi näin, että kahden
ensimmäisen vuoden aikana 2012—2013 tehtiin hyvin
vähän säästötoimenpiteitä,
ja oikeastaan säästöjä alettiin
tehdä vasta vuonna 2014 ja nyt suhteellisen voimakkaina
nimenomaan tänä vuonna, 2015. Olisi ollut paljon
tarkoituksenmukaisempaa, että ne säästötoimenpiteet
olisi tehty tasaisesti, joten tässä suhteessa
voi sanoa, että suunnittelu tältä osin
ei kovinkaan hyvin valitettavasti onnistunut, vaikka alkuperäinen
hallituksen lähtökohta tältä osin
oli ihan tarkoituksenmukainen ja hyvä.
Tänä päivänä täytyy
sanoa, että sitten kun hallitus huomasi, että 2015
ei päästä tähän tasapainotustavoitteeseen — ja
voi sanoa, että säästötoimenpiteitten
olisi pitänyt olla ehkä vielä huomattavan
paljon kysyntää leikkaavia, jotta siihen olisi
jollakin tavalla päästy — niin tavoite
asetettiin vuoteen 2017—2018, mikä oli tietyllä tavalla väistöliike
siihen, että tavoite säilyy, mutta aikataulu tältä osin
muuttuu. No, sinänsä se oli siinä tilanteessa
ehkä kohtalaisen tarkoituksenmukainen ratkaisu kuitenkin
kaiken kaikkiaan. Mutta tärkeätä on se,
että kun me näemme, että nykyisellä tulorakenteella
menoja nykyisellä tasolla ei kyetä pitämään
yllä, niin jossakin vaiheessa valtiontalous täytyy
saattaa kovalle pohjalle, niin että tiedetään,
että nyt ollaan tilanteessa, jossa mitään
paniikkitoimenpiteitä ei missään tapauksessa
tarvita ja voidaan normaalisti mennä eteenpäin
ja siinä tilanteessa tarvittaessa jopa jonkin verran ehkä elvyttääkin.
Mitä verojärjestelmään tulee,
ja miksei näihin säästöpäätöksiinkin,
niin hallitus on tehnyt aika paljon kovia säästöpäätöksiä,
ja sitten joko samassa tilaisuudessa tai muutamaa viikkoa myöhemmin
näitä säästöpäätöksiä on
purettu, kohdistettu niitä lisäresursseja tietyllä tarkoituksenmukaisella
tavalla leikattuihin kohteisiin, mutta joka tapauksessa voi sanoa,
että tässä on pikkuisen tämmöistä tilkkutäkin
siivoamista.
Ehkä sitten verotuksen osalta täytyy sanoa, että tilanne
on myöskin ollut epätarkoituksenmukainen. Siitähän
kuvaava esimerkki on joulukuulta 2013, jolloin tehtiin vielä yritysverotukseen
merkittävä määrä erilaisia
verohelpotuksia, jotka sitten seuraavassa maaliskuussa jo purettiin.
Tietysti täytyy sanoa, että se ei kovin hyvää suunnitelmallisuutta
kaiken kaikkiaan osoita.
Ehkä vielä täytyy sitten ottaa tämä kuntauudistus.
Kun hallitus lähti liikkeelle, niin lähdettiin
siitä, että luodaan voimakkaat peruskunnat siitä syystä,
että kuntayhtymissä ei ole ketään, joka
kontrolloisi rahankäyttöä. Nyt sitten
ollaan päätymässä siihen, että me
olemme rakentamassa heikkoja kuntia mutta vahvoja kuntayhtymiä, ja
en tiedä sitten, onko siellä nyt tällä hetkellä joku,
joka sitä rahankäyttöä tosiasiassa
tarkastaa. Mutta ihan tässä kuntauudistuksessa
on tullut 180 asteen käännös, ja voi
kysyä, ovatko tapahtumat vain johtaneet tiettyyn lopputulokseen
ja onko johtajuutta tältä osin jossain määrin
puuttunut.
Lopuksi, puhemies, haluan vain todeta, että oikea kanta
on se, että normiohjausta pitäisi varsinkin kunnilla
olla suhteellisen vähän, jos halutaan pitää huolta
kunnallisesta itsehallinnosta. Olen samaa mieltä edustaja
Ruohonen-Lernerin kanssa, että poliittisista virkanimityksistä pitäisi päästä eroon,
ja myöskin valtiosihteerijärjestelmä pitäisi
romuttaa. (Tuija Brax: En sano tätä usein, mutta
tämä oli hyvä puhe!)
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi kiitoksia tarkastusvaliokunnan
puheenjohtajalle tuosta innostavasta puheesta. Tartun heti tähän
Ruotsin opintomatkaan — kiitoksia näistä esimerkeistä — ja
nimenomaan tähän tuotantopotentiaali-ajatukseen,
mitä meillä varmastikaan todennäköisesti
ei, osittain, ole täällä olemassa. Otan
nyt esimerkiksi vaikka nämä niin paljon puhutut
normitalkoot ja liikasääntelyn, mistä meillä puhutaan.
Siitä voidaan olla eri mieltä, missä sitä on
ja mihin tulisi lisätä, mutta ilmeisesti nyt on
näin, että Ruotsissa todellakin tämä viranomaistoiminta,
sääntely, on osa sitä tuotantoa, ja siitä muodostuu
se tuotantopotentiaali — koska varmasti numeerisesti on
totta, että Ruotsissa on vähemmän säädöksiä.
Ja alan kyllä henkilökohtaisesti epäillä myöskin,
että sitten varsinaisessa viranomaistoiminnassa varmaan ruotsalaiset
diskuteeraavat viranomaisten kesken nämä asiat
selviksi ennen kuin joku lupa myönnetään,
että ei tule sitä tilannetta, että kuten meillä sitten
viranomaiset valittavat toistensa päätöksistä.
Eli tässä varmasti tarkastusvaliokunta ehkä tätä problematiikkaa
käy myös läpi, ja toivon, että käy.
No, muutenkin tietysti meillä on lainsäädäntöä nytkin
parhaillaan tulossa, jossa on sitten tämmöisiä määräaikaisia
lupia. Sitä voidaan pohtia, mikä tämmöisten
määräaikaisten lupien tai lakien vaikutus
on ylipäätään yritysten investointeihin
tai sitten kansalaisten omiin taloussuunnitelmiin.
Mutta tästä erilliskertomuksesta nyt haluan ensimmäisenä nostaa
esille ihan tämän kuntaosuuden, mihin nyt tässä viitattiinkin,
sen, mitä uudistuksia siellä nyt on mennyt läpi
ja mitä ei, ja ylipäätään
sen, mikä kuntien tilanne on — se on haasteellinen,
totta kai. Hallitusohjelmaan kirjattu kuntauudistus nähtiin
tämänkin kertomuksen mukaan, ja tätä siteeraten
nyt siis, yhtenä välineenä hakea sitten
näitä julkisen sektorin säästöjä,
ja tämä ei sitten toteutunutkaan, ja sitten se keskustelu
tästä kuntauudistuksesta jäi harmillisella
tavalla pyörimään paikallaan. Keskusteltiin mekaanisesti
kuntien määrästä tai sitten
siitä hallintorakenteesta, kun minun mielestäni
olisi pitänyt keskustella nimenomaan siitä, mikä nyt
on tullut juuri hiljattain voimaan, elikkä tästä kuntakokeilulaista.
Eli olisi lähdetty kunnissa hakemaan niitä käytäntöjä,
jotka toimivat, ja sitten lähdetty muuttamaan niitä,
jotka eivät toimi. Tähänhän
nimenomaan tämä kuntakokeilulaki nyt pureutuu,
eli lähdetään hakemaan poikkihallinnollisia
kokeiluja ja etsimään nimenomaan niitä hyviä ratkaisuja
ja toimivia käytäntöjä, joita
sitten laajentaa kuntakentällä. Toivon, että näin
tapahtuu.
Sitten liittyen tähän sote-uudistukseen, mihin myöskin
täällä otetaan kantaa, ja näihin
rakenteisiin ylipäätään, että ollaanko
nyt luomassa jotakin liian raskasta ja läpinäkymätöntä rakennetta. Mutta
kun sote-uudistusta on vietävä eteenpäin näitten
palvelujen turvaamiseksi koko maassa. Mutta haluan kysyä nyt
tässä vaiheessa — taas mennään
Ruotsiin — että kun Ruotsissa on kuitenkin maakäräjät
ja väliportaan hallintoa, niin onko meillä sitten
se hallinto oikeassa paikassa? Eli kevytkuntakokeilussa todettiin,
että tämmöiset kevytkunnat ovat mahdollisia.
On alueita, joissa ei keskuskuntaa ole, ja sinne ei vain muodostu
semmoista vahvaa peruskuntaa. Elikkä onko todella niin,
että Suomessakin tulisi kokeilua laajentaa väliportaan
malliin, jossa siis kokeiltaisiin ihan oikein sitä verotusoikeutta?
Silloin ainakin voitaisiin puhua ihan aidosta valtion aluehallinnosta,
jos olisi se budjettivalta siellä, missä niistä asioista
päätetään. Muutenkin kokeiluyhteiskuntaa
minun mielestäni tulee kannattaa, koska olen sitä mieltä,
että kokeilussa voi epäonnistua, mutta se on myös
ainoa tapa saada tietoa. Eli ehkä siinäkin suhteessa
ollaan sitten ruotsalaisia varovaisempia.
Mutta kuntien taloudesta on todellakin todettava, niin kuin
täällä erilliskertomuksessa mainitaan:
"Menoista suuri osa on voimakkaasti sidoksissa lainsäädäntöön."
Tämä tarkoittaa varmaan sitten ihan aidosti, että lakeja
täytyy muuttaa tai ei ainakaan säätää lisää.
En tiedä, onko tämä kertomuksen esittämä niin
sanottu menokartoitus sitten jo kovinkaan kaukana muun muassa Liisan
listoista, ja olemme myös sitoutuneet EU:n kasvu- ja vakaussopimuksiin
ja niihin liittyviin talouskriteereihin, jotka toivon mukaan sitten kyllä myös
uusi kuntalaki ottaa huomioon, ja niihinkin päästään
sitä kautta pureutumaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eihän se kansantalouden tuotantokyky
ole ihan parhaimmillaan, jos työikäisestä väestä 420 000
ihmistä on vailla oikein kunnon työtä. Noin
320 000—330 000 on ihan aidosti työttömänä,
ja sen lisäksi lähes 100 000 ihmistä on
erilaisten joko koulutuksen, kurssituksen, trainingin tai erilaisten
työvoimapoliittisten toimenpiteitten kohteena. Tämän
lisäksi työikäisestä väestä on
radikaalisti suurempi osa tällä hetkellä työvoiman
ulkopuolella kuin oli 25 vuotta sitten. Kysymys kuuluu: olemmeko
me tänään sairaampia kuin 25 vuotta sitten?
(Tuija Brax: Ei olla!) Erittäin todennäköisesti
ei. Muut syyt ovat sen takana, että ollaan tällä hetkellä työmarkkinoitten
ulkopuolella.
Vuonna 89 työikäisiä ihmisiä oli
Suomessa kuitenkin 20 000 ihmistä vähemmän
kuin tällä hetkellä. Nuo 20 000
vähemmän työikäistä väkeä teki
silloin noin puoli miljardia työtuntia enemmän
kuin me teimme viime vuonna. Se on radikaali muutos. Ajatus siitä,
että me pärjäämme, että kansantuote
on suotuisassa kehitysurassa, kun näin asiat ovat kuin äsken
tässä kerroin, ei kerta kaikkiaan toimi. Miksi
näin on? Osin siitä syystä, että niin
paljon ihmisiä on työttömänä, toisin
kuin vuonna 89. Osin sen takia, että niin paljon sellaisia
ihmisiä, jotka ovat periaatteessa työiässä mutta
eivät ole enää työmarkkinoiden käytössä,
on aiemmin kerrotulla tavalla siirtynyt syystä taikka toisesta
kokonaan pois työmarkkinoiden käytöstä.
Näihin asioihin, arvoisa puhemies, on pakko saada muutoksia
jatkossa, jos me haluamme ja aiomme, että se tuotantopotentiaali,
mistä täällä valiokunnan puheenjohtaja äsken
puhui, voitaisiin saada paremmin käyttöön.
Mitä tähän tarvitaan, ja miksi nyt ei
ole käynyt niin, että tämä tuotantopotentiaali
olisi paremmin käytössä? Tämän
hallituksen aikaan ne keskeiset välttämättömät
rakenneuudistukset, joista eräitä olisi kyllä pitänyt
alkaa jo edellisen hallituskauden aikaan, jo Vanhasen hallituskauden
aikaan, viedä eteenpäin, ovat olleet koko vaalikauden
ajan jäissä.
Ja mitä näillä rakenneuudistuksilla
tarkoitan?
Ensimmäinen niistä on työmarkkinoiden,
työelämän ja vielä työeläkejärjestelmänkin,
koko tämän käsitteen "työ" alla
olevien rakennemuutosten, välttämättömien
sellaisten, aikaansaaminen. Niitä ei kerta kaikkiaan ole
edes yritetty, ei muuta kuin täällä eläke-
ja työurapäässä, ja niissäkin, niin
kuin kaikki tiedämme, kaikki siirtyy seuraavalle vaalikaudelle.
Tämä oli iso menetys, mikä tällä tavalla
menetettiin.
Toinen on tämä julkisen sektorin sekä palvelutarjonnan,
-tuotannon että sitten myöskin tuotantorakenteitten,
mukaan lukien kuntarakenteitten, uudistaminen. Siinä hallitus
lähti soitellen sotaan, lähti maailmanennätyksiä tavoittelemaan, ajoi
kaikissa päin seinää, ja missään
näissä asioissa ei ole tapahtunut yhtään
mitään. Niinpä syyskuusta 2012 syyskuuhun
2014, kahden vuoden aikaan, samaan aikaan kuin yksityisen sektorin
työpaikat Suomessa vähenivät 75 000
työpaikalla, julkisen sektorin työpaikat Suomessa
lisääntyivät 15 000 työpaikalla.
Aivan väärä kehitys. Kun olisi pitänyt
pystyä palvelurakenteissa tekemään radikaaleja
muutoksia, jotka vähentävät julkisen
sektorin työvoiman tarvetta, kävi täsmälleen
päinvastoin: sinne imettiin lisää väkeä, ja
se, jossa viimekädessä syntyy se tulo, jolla maksetaan
julkinen sektori, avoin sektori, yksityinen sektori, siinä työpaikat
vähenivät 75 000 työpaikalla.
Nyt en puhu työttömistä, vaan nyt puhun
työpaikoista, niistä ihmisistä, joiden
kädet ja aivot tekevät tuolla työtä ja
synnyttävät sitä kansantuotetta.
Arvoisa puhemies! Seuraavan vaalikauden isoja haasteita on muiden
ohessa ottaa tätä tuotantopotentiaalia — jos
käytän nyt tätä käsitettä, sitä voidaan
kutsua muullakin käsitteellä — paremmin
käyttöön. Siihen tarvitaan nämä rakenteelliset
uudistukset työelämän, työmarkkinoiden
ja työeläkejärjestelmässä.
Siihen tarvitaan tämä palvelujärjestelmän
uudistaminen, kuten nyt sote, mitä se nyt onkin, en ota
siihen nyt tässä yhteydessä kantaa, kun
minulle on vähän vaikea asia ottaa siihen kantaa,
mutta sen tapaisia uudistuksia tässä tarvitaan
ja lisäksi toimia nimenomaan yrittäjyyden hyväksi
ja tuottavuuden hyväksi. Täällä ministeri
Ihalainen äsken puhui, että me tarvitsemme tuottavuuden
parantamista, että pitää lisätä voimavaroja
tutkimukseen, kehittämiseen ja niin poispäin.
Niinhän sitä pitäisi, mutta kun hallitus
on leikannut 100 miljoonaa euroa näitä rahoja
muutamassa vuodessa, niin se on toiminut täsmälleen
päinvastoin kuin olisi pitänyt tehdä.
Viimeinen kommenttini onkin mieliaihe. Jos Suomi tästä aikoo
selviytyä, äsken kerrottujen ja monien muiden
asioiden ohella meidän pitää löytää yhteisymmärrys
siitä, että siitä osaamisesta, jonka
verovaroin synnytämme, pitää syntyä sellaisia
innovaatioita, jotka voidaan tuotteistaa, kaupallistaa, saada tuotantoon
Suomeen, ja siihen me tarvitsemme tätä t&k-rahoitusta.
Jos ei ole tuotantoa Suomessa, ei tule veroeuroja Suomeen, suomalainen
osaaminen vuotaa ulos. Siihen meillä, arvoisa puhemies,
viime sanoissani, ei ole kerta kaikkiaan varaa. (Tuija Brax: Hyvä, Mauri!)
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
Valtiontalouden tarkastusviraston finanssipolitiikan tarkastuksen
ja valvonnan vaalikausiraportti 2011—2014 on hyvin tunnustuksen
arvoinen asiakirja — asiakirja, joka kannattaisi jokaisen
kansanedustajan lukea ja perehtyä sen sisältöön.
On syytä antaa tunnustus Valtiontalouden tarkastusviraston
toiminnalle. Virasto on kiinnittänyt huomiota oleellisiin
asioihin, ja voi sanoa, että tarkastusviraston toiminta on
vaikuttanut ja vaikuttaa toiminnan muutokseen.
Tarkastusvirasto on arvioinut finanssipolitiikan tavoitteiden
toteutumista ja todennut sen, että suuri osa tavoitteista
tällä vaalikaudella on jäänyt
toteutumatta. Tämä ei ole mikään
suuri uutinen, vaan se on ollut näkyvissä. Suunnitelmia
ja toimenpiteitä on ollut, mutta toimenpiteet ovat jääneet
vajaiksi ja toimenpiteitä on lykätty.
Oleellinen asia, joka liittyy koko meidän finanssipolitiikkaan
laajasti, on vaikuttavuuden arvioinnin puute. Kun suunnitellaan
eri toimenpiteitä, pitäisi aina pystyä arvioimaan,
saadaanko niillä toimenpiteillä ne vaikutukset,
mihin pyritään. Tämä on näkynyt
esimerkiksi veropolitiikan toimenpiteissä. Joku surullinen
esimerkki on pankkivero, jonka vaikutus on ehkä ennemmin kielteisempi
kuin myönteisempi. Pitää pystyä ja pitää käyttää resursseja
siihen, että arvioidaan, mitä tuloksia suunnitelluilla
toimenpiteillä saadaan.
Tällä hetkellä on hyvin tärkeää se,
että meidän finanssipolitiikka on uskottavaa ja
luotettavaa ja riittävän pitkäjänteistä.
Tässä mielessä ei ollut oikein hyvänkuuloista
se, että pääministeri totesi vastikään,
että meidän päätöksentekomme
on rikki. Jos päätöksenteko on rikki,
mitä päätöksiä on odotettavissa?
Nyt tarvitaan uskottavuutta huolimatta vaikeasta ja epäselvästä tilanteesta. Uskottavuutta
ja luotettavuutta odottavat erityisesti ne tahot, jotka harkitsevat
investointipäätöksiä. Pitää tuntea
ja tietää se, minkälaiseen tilanteeseen
investointipäätös tehdään,
siinä mielessä, että on tietty uskottavuus
päätöksentekojärjestelmää kohtaan.
Meidän oikeushallinnossamme käytetään
tällaista käsitettä kuin "oikeusvarmuus".
Minusta sen voisi rinnastaa myöskin tähän
kokonaisuuteen. Nyt me tarvitsemme päätöksenteossa
ja finanssipolitiikassa uskottavuutta ja luotettavuutta. Pitää olla
linja, mihin pyritään, ja on tärkeää se, mitä edellä esimerkiksi tarkastusvaliokunnan
puheenjohtaja Brax erinomaisessa esittelypuheenvuorossaan toi esille, että on
tietyistä linjakysymyksistä yhteisymmärrys
yli puoluerajojen. Niitä pitää hakea,
eikä niinkään vastakkainasettelua.
Arvoisa puhemies! Otan tästä raportista yhden
asiakokonaisuuden erikseen. Tässä on arvioitu
kuntapolitiikkaa ja kuntauudistusta. Hallituksen, nimenomaan Kataisen
hallituksen, kuntauudistusprojekti meni puhtaasti kiville. Historia
tulee osoittamaan, että se on epäonnistuneimpia
hankkeita, mitä on yritetty tehdä, menemättä sen
yksityiskohtiin. Mutta sen haluan todeta, että on hämmästyttävää se,
että kun on todettu, että tämä ei
nyt onnistu, siitä huolimatta väkisin yritetään
erityisesti kaupunkiseuduilla viedä päätökseen
ja eteenpäin selvityksiä, joiden lopputulos on
jo etukäteen selvä. Se on resurssien hukkaamista.
Tämä ei tarkoita sitä, etten itse esimerkiksi
hyväksyisi kuntaliitoksia. Kyllä niitä tarvitaan,
ja Paras-hankkeen myötä reilusti yli sata kuntaa
poistui kartalta. Mutta ei tämä ole pakkomielteenomaista.
Arvoisa puhemies! Yksi arvostetuimpia kuntalain asiantuntijoita
maassamme on Kari Prättälä. Hän
vastikään Kanava-lehden kirjoituksessaan käsitteli
tätä asiaa ja totesi, että "hallituksen uskollisimmallekin
sotilaalle lienee jo selvinnyt, ettei kuntauudistus toteudu. Hallitus
jatkaa sitkeästi erityisiä selvityksiä kaupunkiseuduilla
ja näyttää turvautuvan hallitusohjelman
mukaiseen kuntauudistuspuhuntaan toimikautensa loppuun saakka. Tämä on
hämmästyttävää, kun
muistaa, että kuntauudistuksen fasadi alkoi säröillä jo
alkumetreillä ja sen murentuminen oli selvästi
näkyvissä kuntakarttojen julkistamisen jälkeen",
eli vuoden 2012 alussa. "Kaupunkiseuduille harhautuneiden kuntajakoselvittäjien
joukkue jatkaa kuitenkin edelleen työtään
kuin ei olisi saanut tietoa siitä, että sota on
jo loppunut."
Ei kannattaisi tehdä turhaa työtä.
Uudistusta tarvitaan, rakenteellisia uudistuksia, mutta rakenteellinen
uudistus ei ole taikasana, se on paljon enemmän kuin mekaaninen
uudistus. Se on myös toiminnallinen uudistus ja sisällöllinen
uudistus. Meidän pitää myöskin
mieltää, mitä rakenneuudistus tarkoittaa,
ettei kuvitella, että se on vain laatikkoleikki.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että on tehty
Valtiontalouden tarkastusviraston finanssipolitiikan tarkastuksen
ja valvonnan vaalikausiraportti 2011—2014. Kuitenkin tästä jotenkin
tälle hallituksen toiminnalle tyypillisesti puuttuu yhteenveto,
johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset,
mitä tästä nyt pitäisi tulevaisuudessa
sitten tehdä. Ne jäävät tietysti
jokaisen lukijan itse arvioitaviksi, mitä pitäisi
tehdä, mutta olisi tietysti helpottanut, jos olisi annettu joitain
ohjeviivoja tulevaan toimintaan.
On tietysti niin, kun katsotaan tätä Suomen
tilannetta nyt, että meillä on paljon työttömiä. Edustaja
Pekkarinen piti siitä pitkän puheen. Suomessahan
on perinteisesti elinkeinopolitiikassa jo vuosia keskitytty siihen,
että valtionta-loudessa vienti- ja työllisyysponnistelut
on perinteisesti tehty suuriin yrityksiin. Nyt on kuitenkin Suomessa
vapautunut elektroniikkateollisuudesta paljon osaavia insinöörejä,
joista monet ovat perustaneet yrityksiä, ja muutenkin on
hallituksenkin tavoitteena ollut, että tulevaisuutta ja
työllisyyttä lähdettäisiin korjaamaan
pk-sektorilta ja pienyrityksistä.
Mutta ollaanko edes viimein nyt aloitettu pienten ja keskisuurten
ja kehittyvien, uusia innovatiivisia tuotteita valmistavien yritysten
tukeminen ja viennin edistäminen? Epäilen, että siihen
on lähdetty liian hitaasti liikkeelle. Mahtaako vielä seuraava
hallituskaan saada aikaan riittäviä tukitoimia,
jotta nämä kehittyvät ja pienet yritykset
pystyisivät työllistämään
suomalaisia ja saamaan markkinoille riittävästi
uusia tuotteita, jotta saataisiin sitä talouskasvua ja
verotuloja lisää?
Tässä vaalikausiraportissa on kiinnitetty
huomiota muun muassa mutkikkaaseen verojärjestelmään
ja sen aiheuttamiin ongelmiin sekä päättäjille
että veronmaksajille. Täällä on
sanottu, että moninaisten verovähennysten ja verotukien vuoksi
Suomen järjestelmä ei ole läpinäkyvä tai yksinkertainen,
mistä kärsivät sekä veronmaksajat
että päättäjät. Tietysti
siitä myöskin on huomattavasti kärsinyt
se, paljonko valtiolle ja kunnille on kertynyt verotuloja tällä vaalikaudella, koska
edellisellä vaalikaudella tehtiin verohuojennuksia pääasiassa
ehkä suurimpiin tuloryhmiin. Tällä vaalikaudella
kokoomusvetoisessa hallituksessa vähän ovat nämä kevennykset
eläkemaksuihin ja verotukseen keskittyneet myöskin
näihin suurituloisiin ryhmiin. On monenlaista verotukea
ja muuta, jotka ovat kokonaisuuden kannalta pulmallisia ja syövät
verokertymää.
Sitten erikseen ovat nämä veroparatiisit ja
veronkierto. Tällä vaalikaudella on mediasta saatu selville,
että jopa valtionyhtiöt ovat syyllistyneet veronkiertoon,
ja yleisesti pidetään Suomen kovaa verotusjärjestelmää syynä siihen,
että yritykset siirtyvät toisiin maihin, joissa
tämä verotus on vielä leväperäisempää.
Kun näitä maita löytyy tästä meidän
iki-ihanasta Euroopan unionista, niin on selkeää,
että yrityksiä kaikkoaa. Niitä on jo
kaikonnut viimeisen 15 vuoden aikana kiihtyvällä vauhdilla
maihin, joissa työvoima on halvempaa ja sitä kautta
yrittäjän on helpompi saada voittoa yrityksistään,
kun innovaatiot on kovalla työllä kehitetty täällä kotimaassamme.
Toki ne on kehitetty yliopistoissa, korkeakouluissa veronmaksajien
myöntämillä tuilla ja rahoituksella.
Täällä oli taulukko näistä eläkevakuutusmaksu-
ja eläketulovähennyksistä sekä valtion-
että kunnallisverotuksessa. Kun katsotaan siellä,
paljonko on mennyt miljardeissa rahaa, kumminkin lukumääräisesti
näitä vähennysten saajia on vain toisessa
2 600 eläkevakuutusmaksuvähennyksen kohdalla
ja eläketulovähennyksen kohdalla 1 400
saajaa ja keskimäärin on vähennyksiä saatu
toisessa 1 900 euroa ja toisessa 7 979 euroa. Nämä vähennykset
eivät ole varmaan menneet millekään pieneläkeläisille
tai pientulonsaajille, niin että tämä tulonjako
Suomessa on vähän retuperällä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on pidetty
hyviä puheita, ja oikeastaan, jos tämän
tarkastusviraston raportin tiivistää, niin se on
yksinkertaisesti, että hallitus on epäonnistunut
tehtävissään. Tämä nyt
ei liene yllätys kenellekään, joka seuraa
politiikkaa.
Perussuomalaiset ovat tämän kauden aikana esittäneet
monta asiaa, mitkä olisivat järkevämpää politiikkaa,
mitä hallitus on harrastanut, ja hallitushan on onneksi
niistä joitakin seuraavana vuonna sitten ottanutkin omaan
ohjelmaansa ensin haukuttuaan ne meidän ohjelmina. Mutta
toivoisin, että nyt, kun oikein finanssiviisaat esittävät
osittain näitä samoja asioita, mitä perussuomalaiset
ovat esittäneet, niin hallitus ottaisi niistä jotain
kenties onkeensa vielä tässä lisäbudjetin yhteydessä toteutettavaksi.
Tosiaan, kausi on loppumaisillaan, ja toivon, että kyselytunnilla
pääministeri Stubbin esittämä lupaus,
että enää ei tehdä huonoja päätöksiä,
pitää sitten kutinsa, että miehen sanaan
voi luottaa. Pahoin pelkään, että näin
ei kuitenkaan ole, vaan huonoja päätöksiä tulee
edelleenkin tämän kauden aikana vastaan. Kuitenkin
edustaja Sasi sanoi minun mielestäni sen olennaisimman
tässä asiassa, eli nyt kun näitä huonoja
päätöksiä on tehty, niin näistä huonoista
päätöksistä on otettava opiksi
ja seuraavalla kaudella ei saa tehdä yhtä huonoa
politiikkaa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Todella, tämä Valtiontalouden
tarkastusviraston finanssipolitiikan tarkastuksen ja valvonnan vaalikausiraportti
on erittäin mielenkiintoinen kirja. Valitettavasti tässä ei
ole paljon päässyt tähän perehtymään,
mutta haluan veropolitiikan puolelta ottaa muutamia lainauksia asioissa.
Muistamme sen, kun hallitus aloitti taipaleensa, että se
puhui, että se käy rakenteisiin kiinni ja uudistaa
asioita, mutta ainakin täällä veropolitiikan
puolella on vielä paljonkin uudistamisen varaa. Ja niin
kuin sanonta sanoo, verot kansan verta juovat, niin verotus on erittäin
tärkeä tekijä sekä yksilön
kannalta, yrityksen kannalta ja tietysti myös valtiontalouden
kannalta. Siitä se pohja muodostuu.
Mutta täällä tarkastusviraston näkemyksenä Suomen
verojärjestelmä ei yksinkertaistunut pääministeri
Kataisen hallituksen aikana. Esimerkiksi verouudistuksen jälkeenkin
Suomen yhteisö- ja pääomaverotuksen kokonaisuuden hallitseva
piirre on epäneutraalius. Osinkoverojärjestelmä on
edelleen monimutkainen. Ansio- ja pääomatuloista
on puolestaan olemassa monenlaisia vähennyksiä.
Veronmaksajalle tämä ei ole läpinäkyvä kokonaisuus,
eivätkä veronmaksajat osaa hyödyntää kaikkia
vähennyksiä, vaikka merkittävä osa
vähennyksistä tehdään viran puolesta
eli ilman verovelvollisen erillistä pyyntöä.
Minä jatkan vielä täällä edelleen
veroon liittyviä asioita. Verotus saattaa aiheuttaa merkittäviä hallinnollisia
kustannuksia. Esimerkiksi kauppa- ja teollisuusministeriön
vuonna 2007 julkaiseman selvityksen mukaan arvonlisäverojärjestelmän
hallinnolliset vuosikustannukset yrityksille ovat Pohjoismaihin
verrattuna korkeat. Hallituksen kustannukset olivat yksinkertaisesti
korkeat Tanskaan verrattuna, missä arvonlisäverokanta
on aivan toista luokkaa. Tässä vain muuta-ma huomio
tähän kirjaan ottaen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kyllä sitä lukemista voi vielä jatkaa
täältä puhujapöntöstäkin,
jos edustaja Kokko haluaa.
Kiitos, kiitos, puhemies, mutta tämä riittäköön
tällä erää.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Raportissa puhutaan asiaa, mutta opposition
esittämän kritiikin sävyssä on
joiltakin osin hieman ikäviä piirteitä.
Haluaisinkin muistuttaa, että nykyhallitus on sentään
karsinut kuntien tehtäviä 500 miljoonalla eurolla.
Edellinen hallitushan ei vähentänyt niitä eurollakaan,
vaikka tuskin tarve siihen syntyi vasta nykyhallituksen aloitettua
keväällä 2011. Valtion menojakin on vähennetty
vuositasolla 3 000 miljoonaa euroa, edellinen hallitus
ei ollenkaan. Edellinen ei päässyt eläkeuudistuksessa
aloitetta pidemmälle, kun taas nykyinen on sopinut siitä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Edellinen ei myöskään tehnyt
sote-uudistuksen eteen mitään, kun taas nykyinen
on saanut asiasta sovittua opposition kanssa yhteistyössä.
Tuskin tällekään uudistukselle tarve
vasta tämän kauden alussa syntyi. Hallitus on
tarttunut, vaikkakin vaihtelevalla menestyksellä, myös sellaisiin
vaikeisiin asioihin, joihin sen edeltäjä ei ole
halunnut, uskaltanut tai osannut tarttua, vaikka tarve on ollut
huutava, juuri niihin asioihin, joilla on suuri merkitys tässäkin
raportissa tuotuihin haasteisiin vastaamisessa. Toki vielä parempaan
olisi pitänyt pystyä, mutta sentään
ei tumput suorina ole seisty.
Mutta nyt pitää ennen kaikkea suunnata katseet
siihen, mistä sitä uutta kasvua ja niitä uusia työpaikkoja
niille 300 000—400 000 työttömälle
saadaan aikaiseksi. ABCD — eli arktinen osaaminen, bioala,
cleantech ja digitalisaatio — antanee monia vastauksia
uusiin vientituotteisiin, uusiksi vientimme kivijaloiksi, ja ainakin digitalisaatio
antanee vastauksia myös julkisten palveluiden tehostamiseen
ja virtaviivaistamiseen, mikä on myöskin tärkeä asia
tässä raportissa esiin tuotujen asioiden ratkaisemiseksi.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vaalikausiraportti
on tylyä luettavaa hallituksen kannalta. Puutun tässä ainoastaan
erääseen varsin merkittävään
kohtaan tällä vaalikaudella eli yhteisö-
ja pääomaverotuksen uudistamiseen. Raportti toteaa:
"Se johtaa kustannuksiin taloudessa heikentämällä pääoman
kohdentumista taloudessa ja kannustamalla verosuunnitteluun." Tässä siis
suora sitaatti. Ja tämä arviointi jatkuu seuraavasti:
"Yhteisöveropäätöstä koskevassa
hallituksen esityksessä 185/2013 veromuutoksen
ei oletettu sisältävän talouskasvua edistäviä dynaamisia
vaikutuksia. Tämä oli kuitenkin verouudistuksen
keskeisenä tavoitteena kehyspäätöksessä 2013."
Me muistamme tämän dynaamisten vaikutusten
viikunanlehden ja sen ympärillä pyörineen poliittisen
farssin. Hallitus esitti yhteisöveron tuoton alenemisesta
kolme arviota. Ensimmäinen luku, 870 miljoonaa euroa, oli
niin sanottu staattinen arvio, joka ei ottanut huomioon mitään
käyttäytymisvaikutuksia. Toinen luku, 960 miljoonaa
euroa, sisälsi oletuksen, että veropohja pienenee,
kun osinkotuloja muutetaan takaisin palkkatuloksi. Kolmas arvio
oli 480 miljoonaa, joka perustui niin sanottujen dynaamisten vaikutusten
arviointiin. Tämän mukaan yhtiöveron alennus
tuottaa niin paljon lisää toimintaa, että se osittain
maksaa itsensä. Jo tuolloin totesimme vasenryhmässä,
että nämä arviot ovat täysin
hiekalla ja hataralla pohjalla. Sitä paitsi oli yksipuolista
arvioida vain verohelpotusten myönteisiä dynaamisia
vaikutuksia. Myös veronkorotusten ja menoleikkausten mahdolliset
kielteiset dynaamiset vaikutukset olisi pitänyt ottaa huomioon, mutta
ne autuaasti unohdettiin.
Tuossa raportissa todetaan myös seuraavasti osinkoverouudistuksesta:
"Osinkoverouudistuksen päätösprosessi
oli ennakoimaton, jonka lopputuloksena osinkotulon verotus ei juuri
muuttunut." Niissäkin tapauksissa, joissa osinkojen verotus
muodollisesti kiristyi, yhtiöveron alennus mahdollisti
sen, että yhtiö jakaa entistä suuremman
osingon. Tällöin yhtiöveron alennus siirtyi osakkaan
eduksi, ja lopputulos on ollut nykyistä edullisempi osakkaalle,
kun lasketaan yhteen osakkaan ja yhtiön maksamat verot.
Listaamattomissa yhtiöissä toimitaan usein niin,
että koko voitto jaetaan osinkoina omistajille, ja monasti ne
on perustettu juuri tätä varten, palkkaverotuksen
kiertämiseksi. Myös pörssiyhtiössä yhteisöveron
halvennus mahdollistaa suurempien osinkojen jakamisen, jolloin osinkoveron
kiristys on ollut mahdollista kompensoida osittain tai kokonaan.
Sama koskee myös Suomessa toimivien pörssiyhtiöiden
omistusta, joka on ulkomaalaista: tässä myöskin
ulkomaiset omistajat ovat hyötyneet yhteisöveron
alennuksesta.
Kaiken kaikkiaan oli siis kysymys miljardin verotulopohjan pois
pyyhkimisestä. Mitä tuolla kaikella olisimme voineet
saada tällä vaalikaudella aikaan? Investointeja
koulutukseen, investointeja tutkimukseen, investointeja infraan
ja investointeja työllisyysmäärärahoihin.
Mutta nämä kaikki ovat tietenkin tämän
väärän ja virheellisen yhteisö-
ja pääomaverouudistuksen seurauksena jääneet
tältä osin saavuttamatta.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä Valtiontalouden tarkastusviraston
raportti on kyllä mielenkiintoista luettavaa. Valitettavasti,
kuten täällä on todettu, raportissa on
paljon enemmän jouduttu kiinnittämään
huomioita erilaisiin puutteisiin ja epäonnistumisiin kuin
onnistumisiin, mutta raportin tehtävä toisaalta
varmasti onkin kiinnittää huomiota kehitystarpeisiin
ja korjausta kaipaaviin asioihin. Tämä raportti
sinänsä on erittäin hyvin kirjoitettu
ja sillä tavalla hyvin suositeltava luettavaksi, ja tässä on
todella paljon asioita, joista kannattaa ottaa opiksi. Kiitokset
tästä raportin laatijoille.
Haluan tässä vain kiinnittää huomiota
yhteen teemaan, ja se on talouden kehityksen ennustaminen. Tällä vaalikaudellahan
kaikki valtiovarainministeriön ennusteet talouden kehittymisestä ovat
olleet liian optimistisia. Täällä raportissa sivulla
29 on mielenkiintoinen kaavio, jossa kuvataan, miten talouden kehitysennuste
vuodelle 2013 tarkentui ajan mittaan. Vielä syksyllä 2011 valtiovarainministeriön
ennuste on 7 miljardia euroa liian optimistinen, ja sitten vuoden
päästä vuonna 2012 syksyllä vielä oltiin
4 miljardia pielessä. Nämä ovat aika
huomattavia virheitä, ja tähän kyllä pitäisi
jollain konstilla saada parannusta, jotta nämä ennusteet
olisivat lähempänä toteutumaa ja tarkentuisivat
aikaisemmin. Tietysti se on vaikeata, niin kuin täällä todetaan.
Varsinkin talouden käännöspisteiden ennustaminen
on haastavaa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! On hyvä jatkaa tuosta, mihin edustaja
Ahvenjärvi lopetti. Nimenomaan nämä talousennusteet ovat
aivan systemaattisesti heittäneet, mutta siinä tilanteessa,
jos virhe on systemaattinen, pitää kyllä esittää kysymys,
onko se ihan tahallinen virhe, joka on tehty sen takia, että budjetti
on saatu ylipäätään juostua
kasaan.
Muistutan esimerkiksi siitä, kun nyt joulun välipäivinä uutisoitiin,
että arvonlisäverokertymä on ollut alempi
kuin yksikään puolue osasi ennakoida. Olen useampana
vuonna äänestyttänyt tätä salia
siitä, että valtion talousarvioesityksessä arvonlisäverokertymä on
arvioitu liian optimistisesti, ja haarukoinut myöskin sitä,
paljonko sitä tuottoarviota pitää alentaa
valtion talousarvioesityksessä. Esimerkiksi viime vuoden
osalta se sattui aika lailla kohdalleen. Ihmettelen, että jos
sillä talouspoliittisella kokemuksella ja osaamisella,
mikä minulla on, osuu ihan maalaisjärjellä ja yksinkertaisilla
laskutoimituksilla noinkin lähelle, niin miten ne organisaatiot
ja ministeriö, joilla varmasti on asiantuntevaa työvoimaa,
eivät kykene ennakoimaan semmoisia talouden perusasioita
ja kysyntämuutoksia, jotka vääjäämättä näkyvät
arvonlisäverokertymässä.
Tämä vaalikausiraportti on tosi hyvin kirjoitettu,
mutta yhtä täältä uupuu. Pitää ottaa
aina huomioon paitsi se, mikä on kulloinenkin taloudellinen
tilanne, myös ne vastuut, mihin meidät on sidottu.
Olen aikaisemminkin puhunut sitä, että on aika
kumma juttu, että valtion talousarviosta on siivottu pois
11 miljardin euron sitoumus Euroopan vakausmekanismille. Vaikka
se muodollisesti käytetään eduskunnassa,
jos EVM:ää aletaan pääomittamaan,
niin ei löydy Suomesta sellaista poliittista tahtoa ja
voimaa, että kun muut maat lähtevät pääomittamaan
lisää seuraavan kriisin yhteydessä, niin
Suomi sanoisi, että me emme lähde mukaan.
Keskustelu päättyi.