Eeva-Johanna Eloranta /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Langattoman viestinnän myötä myös
tarve rakentaa tukiasemia ja radiomastoja on kasvanut. Tätä ei
kuitenkaan ole riittävästi otettu huomioon kaavoituksessa,
eikä tukiasemien ja radiomastojen sijoittelua varten ole
selkeitä pelisääntöjä myöskään
tuoreessa tietoyhteiskuntakaaressa.
Matkapuhelimen käyttöön on yksilön
mahdollista ainakin jossain määrin itse vaikuttaa.
Tukiasemien ja radiomastojen säteily ei kuitenkaan ole
yksilön itsensä hallittavissa. Näin ollen
asiaan liittyy oikeudellisia ongelmia, jotka tulisi ottaa paremmin
huomioon lainsäädännössämme. Vaikka
tukiasemien säteily on heikompaa kuin matkapuhelimien säteily,
altistutaan sille kroonisesti enemmän tai vähemmän
esimerkiksi asuinpaikasta riippuen. Tukiasemasäteily ei
ole jakaantunut tasaisesti ympäristöömme,
vaan altistumistasoissa on suuria eroja esimerkiksi eri asuntojen
tai työpaikkojen välillä riippuen esimerkiksi
siitä, miten lähellä tukiasemia ja radiomastoja
ne sijaitsevat. Radiotaajuinen säteily ei ole ihmisille
ja ympäristölle riskitöntä,
vaan Maailman terveysjärjestön luokituksen mukaan radiotaajuinen
säteily on mahdollinen karsinogeeni eli mahdollisesti syöpää aiheuttava.
Varovaisuusperiaate on yleisesti tunnustettu periaate mahdollisesti
terveysriskiä aiheuttavassa toiminnassa, ja sitä tulisi
kunnioittaa siinä vaiheessa, kun tieteellinen yhteisö ei
ole yksimielinen riskin suuruudesta. Varovaisuusperiaatteesta käytetään
myöskin nimeä ennalta varautumisen periaate. Tämä tarkoittaa,
että ympäristönsuojelullisiin toimenpiteisiin
voidaan ryhtyä, vaikka täyttä tieteellistä varmuutta
ympäristöhaitoista ei ole. Varovaisuusperiaatteen
avulla pyritään ennakoivasti hallitsemaan tilanteita,
joihin liittyy epävarmuutta ja tiedonpuutetta ja joissa sääntelyn
laiminlyönti voi johtaa korkeisiin kustannuksiin.
Varovaisuusperiaate ja säteilylain 2 §:n
mukainen niin sanottu optimointiperiaate — eli terveydelle
haitallinen säteilyaltistus pidetään
niin alhaisena kuin käytännöllisin toimenpitein
on mahdollista — on hyväksytty viralliseksi osaksi säteilyriskiemme
hallintaa. Myös perustuslakimme takaama oikeus terveelliseen
ympäristöön edellyttää,
että epävarmoissa tilanteissa päätökset
tehdään ympäristönäkökulmaa
painottaen. Varovaisuusperiaate suhteessa tukiasemien ja radiomastojen
sijoitteluun tuleekin ottaa paremmin huomioon tietoyhteiskuntakaaren
säädöksissä.
Arvoisa puhemies! Voimassa olevan tietoyhteiskuntakaaren 229 §:n
1 momentissa säädetään teleyrityksen
oikeudesta sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle
yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva telekaapeli,
matkaviestinverkon tukiasema tai radiomasto. Jollei sijoittamisesta
päästä sopimukseen kiinteistön
tai rakennuksen omistajan kanssa, niin laitteen sijoittamisesta
päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen.
Telekaapelien sijoittamista toisen omistamalle tai hallitsemalle
alueelle ei kuitenkaan voi suoraan rinnastaa matkaviestinverkon tukiaseman
tai radiomaston rakentamiseen, koska telekaapeleista aiheutuva haitta
on toisenlaatuista kuin se, mitä tukiaseman tai radiomaston asentamisesta
saattaa aiheutua. Telekaapeli ei tuota radiotaajuista sähkömagneettista
säteilyä, joka leviäisi laajalti kiinteistöön
tai rakennukseen altistaen asukkaat sähkömagneettisille
kentille, kun taas tukiasema tai radiomasto sitä tuottavat.
Näin ollen onkin tärkeää,
että radiomastojen ja tukiasemien sijoittamisesta tehdään
tämän lakimuutosesityksen mukainen sijoittamissuunnitelma
kaikissa tapauksissa, eikä vain silloin, kun osapuolet
eivät pääse niiden sijoittamisesta sopimukseen,
kuten tietoyhteiskuntakaaren 229 §:ssä on
säädetty. Tässä muutosehdotuksessa
myös esitetään, että sijoittamissuunnitelmassa
tulee myös esittää arvio siitä,
minkälainen säteilyteho tukiasemista ja radiomastoista
kohdistuu alueille, jotka sijaitsevat niiden välittömässä läheisyydessä tai
antennien pääsäteilykeilassa. Näin
näillä alueilla asuvilla tai säännöllisesti
muusta syystä oleskelevilla on mahdollisuus arvioida niiden vaikutusta.
Tietoyhteiskuntakaaren 231 §:n mukaan teleyrityksen
on toimitettava sijoittamissuunnitelma tiedoksi kaikille kiinteistön
ja rakennuksen omistajille ja muille, joiden etua tai oikeutta suunnitelma
koskee. Tässä lakimuutosehdotuksessa ehdotetaan
myös, että sijoittamissuunnitelma on toimitettava
tiedoksi kaikille kiinteistön ja rakennuksen omistajille,
heille, jotka asuvat tai säännöllisesti
oleskelevat niissä tai lähetinlaitteiden pääsäteilykeilan
alueella, sekä myös muille, joiden etua tai oikeutta
suunnitelma koskee. Tällä tavalla kaikilla niillä,
joiden edusta tai oikeudesta on kysymys, myös näillä alueilla
asuvilla tai säännöllisesti muusta syystä oleskelevilla,
on mahdollisuus vaikuttaa ympäristöönsä sijoitettavien
radiomastojen ja tukiasemien sijoitteluun ja saada niistä tietoa
sekä tehdä muistutus sijoittamissuunnitelmasta.
Euroopan parlamentti on vuonna 2009 antanut päätöslauselman,
jossa se toteaa, että matkapuhelinantenneja asennettaessa
tulee erityisesti huolehtia siitä, että erityisherkät
kohteet, kuten koulut, päiväkodit, vanhainkodit
ja terveydenhoitolaitokset, eivät ole tarpeettoman lähellä matkapuhelintukiasemia,
jotta voidaan rajoittaa sähkömagneettisille kentille
altistumista.
Arvoisa puheenjohtaja, voinko jatkaa vielä?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Joo, kyllä.
Kiitos. — Tietoyhteiskuntakaaren 234 §:ssä säädetään
telekaapelien, tukiasemien ja radiomastojen sijoittelun esteistä.
Tähän pykälään ehdotankin
edellä mainittuun Euroopan parlamentin päätöslauselmaan
viitaten lisäystä, että tukiasemat ja
radiomastot tulee sijoittaa ensisijaisesti yleisille alueille siten,
että niistä ihmisille aiheutuva säteilyaltistus
minimoidaan, ja että niitä ei tule sijoittaa asuintalojen
tai erityisherkkien kohteiden, kuten koulujen, päiväkotien,
vanhainkotien tai sairaaloiden, yhteyteen tai niiden läheisyyteen.
Tukiasemia ja radiomastoja ei pitäisi myöskään
suunnata näitä kiinteistöjä kohti. Nämä lisäykset
tulee ottaa huomioon myös sijoittamisoikeuden muuttamisesta
tai poistamisesta säädettäessä,
235 §.
Arvoisa puhemies! Euroopan parlamentti on käsitellyt
tukiasemien ja mastojen sijaintitietokysymystä vuonna 2009
ja päättänyt, että yleisölle pitäisi
antaa tieto radiotaajuuksia käyttävien tukiasemien
ja radiomastojen sijainnista julkaisemalla paikkatiedot vapaasti
internet-sivuilla. Tämän vuoksi myös
säädös tukiasemien ja radiomastojen sijaintitietojen
julkisuudesta tulee lisätä tietoyhteiskuntakaareen,
jotta yleisöllä on mahdollisuus selvittää niiden
sijaintitiedot, vaikkapa asuinpaikkaansa valitessaan.
Tukiasemien ja radiomastojen sijaintitiedot ovat internetissä julkisesti
saatavilla esimerkiksi Ahvenanmaalla, Ranskassa ja Saksassa. EU-oikeudellinen
yhdenvertaisuusperiaate kieltää unionin kansalaisten
eriarvoisen kohtelun, joten tästäkin syystä myös
Suomessa paikkatiedoista tulisi olla avoin ja kattava rekisteri.
Matkapuhelinverkon tukiasemien ja radiomastojen sijaintitietojen
salaaminen ei ole perusteltua myöskään
julkisuuslain 24 §:n nojalla, jossa säädetään
salassa pidettäviksi sellaiset asiakirjat, jotka liittyvät
poikkeusoloihin varautumiseen. Matkapuhelinverkkoa ei voida kaataa
tuhoamalla yksittäisiä tukiasemia.
Radioaallot ovat kansallista omaisuutta, joten ei ole oikein,
että niiden käyttötapa salataan. Perustuslaillinen
julkisuusperiaate antaa yksilölle oikeuden yhteiskuntaa
koskevaan tietoon. Tämä oikeus ei toteudu, koska
saatavilla on vain yksittäisiä tukiasemien ja
radiomastojen sijaintitietoja, joiden perusteella kuluttaja ei voi
vertailla paikallistasoilla eri operaattoreiden tarjoamien tietoverkkojen
kattavuutta. Paikkatietojen julkisuus myös edistää ja
tehostaa alan toimijoiden välistä kilpailua. Kaikkien
kilpailurajoitusten poistaminen on yksi EU-oikeudenkin keskeisimmistä tavoitteista.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että matkaviestinverkon
tukiasemien ja radiomastojen sijaintia koskevat tiedot ovat kansalaisten
saatavilla avoimessa, ajantasaisessa rekisterissä siten, että kuka
tahansa voi tarkistaa matkapuhelintukiasemien ja radiomastojen sijainnin.
Tämä on tärkeä myös
siksi, että oikeusvaltiossa jokaisella tulee olla oikeus
saada käyttöönsä kaikenlaatuinen tieto,
jolla voi olla vaikutusta yksilön terveyteen ja hyvinvointiin
tai omaisuuden käyttöön ja sen arvoon.
Tämän vuoksi säädös
tukiasemien ja radiomastojen sijaintitietojen julkisuudesta tulee sijoittaa
myös tietoyhteiskuntakaaren 238 §:ään. Lakiehdotuksen
mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen olisi ylläpidettävä sähköistä, avointa
rekisteriä, josta käy ilmi tukiasemien ja radiomastojen
sijaintitiedot.
Arvoisa puhemies! Mieluusti perustelisin vielä lisää näitä lakimuutosehdotuksiani,
mutta lopetan kuitenkin puheenvuoroni ajan säästämiseksi
tähän. Näitä lisäperusteluita
löytyy kosolti tästä lakialoitetekstistäni.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Elorannan
lakialoite tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta on varsin ajankohtainen,
ja ehkä tähän olisi pitänyt
Suomessakin kiinnittää huomiota jo aikaisemmin.
Tämän yleisen varovaisuusperiaatteen noudattaminen
näissä säteilylähteissä on
ihan asiallista, vaikka ei tiedetäkään, onko
tällä säteilyllä suoranaisia
vaikutuksia ja kuinka vahvoja ne ovat, mutta kansainvälistä tutkimustietoa
on jo 15 vuoden ajalta, että myöskin radiopuhelimista
lähtevä säteily lisää syöpäriskiä ja
aiheuttaa ehkä joitain geenimutaatioita ja muita tämmöisiä,
niin että on kumminkin näyttöjä myöskin
siitä, että on syytä varoa ja kännykät olisi
syytä säilyttää taskun sijasta
vähän kauempana, vaikka itsekin tulee mukavuussyistä pidettyä niitä taskussa,
yleensä.
Sitten on tämä optimointiriski, että säteilyaltistus
pidetään mahdollisimman lyhytaikaisena, elikkä olisi
hyvä, että asuinpaikat ja muut olisivat etäämmällä mastosta
ja että kotona pitäisi puhelinlaitteet vielä vähän
kauempana. Tietysti tässä on se takapajuisuus,
että jos radiomasto on kaukana, niin maaseudulla saa omasta
kännykästään enemmän
säteilyä puhuessaan puhelimeen kuin silloin, kun
on lähempänä radiomastoa, koska puhelinkoneet
automaattisesti lisäävät tehoa silloin,
kun ollaan kauempana mastosta.
Näitä fysikaalisia ja kemiallisia haittatekijöitä tässä lakialoitteen
esittelytekstissä on lueteltu, ja minusta nämä on
käsitelty hyvin ja johdonmukaisesti, ja nuo pykälämuutosehdotukset,
mitä täällä on tehty, ovat ihan
asiallisia. Itselläni on jonkun verran koulutusta ja työkokemusta
tältä alueelta, ja siinä mielessä voin
sanoa, että tämä on ajankohtainen ja
kannatettava.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on tosiaan tämmöinen
tieteenala, mistä löytyy tutkimuksia oikeastaan
sekä puolesta että vastaan, ja tämä yleinen,
hyväksytty näkökanta ei välttämättä ota
sitten huomioon niitä toisella puolella olevia tutkimuksia.
Mutta on todettava, että ei ole sattumaa, että kaikkien
puhelimien käyttöohjeissa ja sopimusohjeissa lukee,
että älä pidä puhelinta korvalla. Usein
on ohjeet sentistä tai puolestatoista sentistä,
että tämän lähempänä puhelinta
ei saa pitää terveydellisistä syistä.
Ei ole sattumaa, että voimalinjoilla on tietyt turvaetäisyydet.
Näitä on todettu, ja ne on piilotettu vain semmoisiin
paikkoihin, ettei sitä oikeastaan tule edes huomanneeksi.
Näistä varovaisuusperiaatteista ja näistä tutkimuksista
johtuen, mitkä kuulostavat ehkä hieman oudoilta
ensiarvaamalta, näistä syistä olen ollut
aktiivinen oikeastaan koko kauden ajan näitten asioitten
suhteen sekä liikenne- ja viestintävaliokunnassa
että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja nostanut näitä asioita
esille eri yhteyksissä, mihin sen on aina tilanteeseen
sopien voinut lisätä.
Tiedän, että tietoyhteiskuntakaaren yhteydessä edustaja
Eloranta on ollut aktiivinen sivistysvaliokunnassa, mutta tämä... — Jaaha,
kello käy, jos siirryn puhujapönttöön?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jos on vähän, niin saa jatkaa sieltäkin.
Selvä, kiitoksia arvoisa puhemies. — Tietoyhteiskuntakaaren
käsittelyn yhteydessä tästä saatiin
oikeastaan yllättävän paljon positiivisia
ajatuksia ja lausuntoja liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintöön. Kaikki tunsivat tehneensä huomattavasti
ja tekivätkin huomattavasti enemmän tämänsuuntaisia
havaintoja ja pohdintoja kuin koskaan ennen.
Tämän seurauksena, kun tämä tietoyhteiskuntakaari
saatiin kovan työn tuloksena valiokunnasta ulos käsiteltyä,
oli useiden henkilöiden, useiden edustajien suusta kuultavissa
todella suuri pettymys siihen, että edustaja Eloranta jätti tämän
lakialoitteen ikään kuin vetäen maton
alta tuolta yhteistyöltä. Nyt on ikävä kyllä se
pelko, että vaikka asia on hyvä, niin käytännössä tällä lakialoitteella
hankaloitetaan näiden asioiden toteutumista.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitän keskustelusta. En millään
tavalla ole vetänyt mattoa alta. Omalta osaltani ongelma
on ollut se, että koska en ole liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsen, niin olen saanut vasta hyvin viime vaiheessa tietoa
asian käsittelyn vaiheista. Vaikka esimerkiksi yritin tarjota
niitä kuultavia, jotka meillä sivistysvaliokunnassa
olivat puhumassa, teidän valiokuntaanne, sinne liikenne-
ja viestintävaliokuntaan, kuultavaksi, niin olimme tavallaan
vähän liian myöhään
liikkeellä. Tässä ei missään
tapauksessa ole kysymys maton vetämisestä alta,
vaan aidosta huolesta siitä, mitä esimerkiksi
lastemme ja nuortemme terveydelle tapahtuu.
Olen itse kantanut huolta tästä aiheesta myöskin
koko vaalikauden, niin kuin itse sanoitte, ja tehnyt tästä useita
valtiopäivätoimia. Tietoyhteiskuntakaarikin on
niin kovin iso lakipaketti, että on ollut varmaan aika
mahdotonta ihan kaikkea siinä ottaa huomioon. Varmasti
sekin tullaan seuraavalla kaudella tuomaan tänne taloon
uudestaan, ja siihen tullaan varmasti tekemään
korjauksia. Minulla ongelmana on ollut nimenomaan se, että en
ole ollut kyseisen valiokunnan jäsen, jolloin se vaikuttaminen
on ollut hyvin hankalaa, vaikka sitä yritin jossain — liian
myöhäisessä — vaiheessa tarjota.
Myöskin ministerille puhuin tästä asiasta,
mutta hänkin oli hallituksen esityksensä siinä kohtaa
jo antanut.
Mutta tosiaan, niin kuin edustaja Heikkilä totesi,
meillä on olemassa paljon tutkimustuloksia siitä,
että radiotaajuinen sähkömagneettinen
säteily on vaarallista terveydelle. Tämmöinen Bioinitiative 2012 -asiantuntijaryhmä
läpikävi 1 800
sähkömagneettisiin kenttiin ja niiden terveysvaikutuksiin
liittyvää tutkimusta ja totesi, että näyttö näiden
tukiasemien ja radiomastojen terveysriskeistä on merkittävästi
lisääntynyt vuoden 2007 jälkeen. Siellä nousi
huolestuttavia asioita esiin terveyteen liittyen, muun muassa altistumisesta
pahanlaatuiselle aivokasvaimelle, ja todellakin siellä todettiin,
että erityisen herkkiä ovat lapsen ja nuoret.
Samoin Turun ammattikorkeakoulussa asiaa on tutkittu. Siellä on
tehty säteilyn kenttämittauksia ja todettu, että asuminen tai
työskentely matkaviestiverkon, radiomaston tai tukiaseman
pääkeilassa aiheuttaa tavallista suuremman tarpeettoman
altistumisen. Elikkä sinänsä tukiaseman
säteily on lievempää kuin se, mitä omassa
kännykässä on, mutta jos työskentelet
juuri tuon pääkeilan alueella, niin silloin se voi
olla haitallisen suurta, vaikka se sitten kauempana onkin vaaratonta.
Mutta tosiaan tässä on pohdittavaa, ja vilpittömästi
toivon, että asia menee eteenpäin. Olen hyvin
pahoillani siitä, etten voinut olla asiantuntijavaliokunnan
jäsen, ja tosiaan vähän viime tinkaan
sitten tässä asiassa heräsin. Siitä olen
pahoillani — olisi ollut hienoa, että tähän
olisi saatu mukaan näitä asioita, mutta ehkä se
voi vielä näin jälkikäteenkin
mennä sitten eteenpäin. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.