1) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2013
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta ei eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomuksen yhteydessä ottanut tänä vuonna
mitään erityistä asiaa laajemmin selvitettäväksi.
Pidämme kertomuksen koostumusta ja siihen liitettyjä oikeusasiamiesten
katsauksia hyvin toimitettuina, ja ne avaavat laajemminkin laillisuusvalvonnan
kuvaa Suomessa.
Kertomuksessa on oma jakso Ihmisoikeuskeskuksesta, jolle kertomusvuosi
oli ensimmäinen kokonainen toimintavuosi. Kokemukset sekä Ihmisoikeuskeskuksen
toiminnasta että oikeusasiamiehestä, Ihmisoikeuskeskuksesta
ja sen ihmisoikeusvaltuuskunnasta muodostuvan Suomen kansallisen
ihmisoikeusinstituution rakenteesta ovat hyvin myönteisiä.
Lain mukaan Ihmisoi-keuskeskuksen tehtävät liittyvät
perus- ja ihmisoikeuksien edistämiseen ja turvaamiseen,
ja yhtenä keskeisenä ajatuksena Ihmisoikeuskeskusta perustettaessa
on ollut perus- ja ihmisoikeustoimijoiden välisen yhteistyön
tiivistäminen.
Valiokunta korostaa tässä mietinnössään
ihmisoikeustyön rinnalla myös perusoikeuksien... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
(koputtaa)
Jälleen kerran, arvoisat edustajat: Edustaja Koskisella
on puheenvuoro, hän esittelee tärkeätä asiakirjaa.
Käyttäytykäämme tilanteen vaatimalla
tavalla. — Olkaa hyvä, edustaja Koskinen, jatkakaa.
Niin, siis valiokunta korostaa tätä perusoikeuksien
edistämis- ja turvaamistyön merkitystä Ihmisoikeuskeskuksen
toimintaa kehitettäessä, eli kyseessä on
sama asia, johonka aikoinaan Ihmisoikeuskeskusta perustettaessa
haluttiin panostaa: välttää sitä,
että syntyy kaksilinjaisuutta, että olisi tätä kansainvälistä ihmisoikeusvalvontaa
ja raportointia sinne ja siitä ihan omaa, erillistä elämäänsä eläisivät
sitten nämä kansalliset perusoikeudet ja niiden
valvonta. Suomessahan on se onnellinen tilanne, että meillä on
tuoreet perustuslain perusoikeudet ja ne vastaavat kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia
ja niiden kautta pystytään paljon vahvemmin maan
sisäisesti sekä tuomioistuimissa että hallinnossa
valvomaan ja voimistamaan ihmis- ja perusoikeuksien toteuttamista.
Ja sen takia on hyvä pitää kaiken aikaa
rinnakkain perus- ja ihmisoikeudet eikä lähteä sitten
eriyttämään tällaista ihmisoi-keuslinjaa
erilleen tuosta perusoikeuksien valvonnasta ja kehittämisestä.
Oikeusasiamiehen toiminta on tilastojen valossa ollut tehokasta
ja tehostunutta. Kanteluiden määrä on
lähes ennätystasolla, ja kuitenkin on pystytty
ratkaisuja tekemään enemmän kuin edellisvuonna
oli kanteluita ja ratkaistiin noin 250 kantelua enemmän
kuin niitä tuli vireille. Keskimääräinen
käsittelyaikakin on saatu 4,2 kuukauteen, kun se edellisen
vuoden päättyessä oli 5,4 kuukautta,
eli kyseessä on prosentuaalisesti hyvin merkittävä nopeutuminen.
Oikeusasiamiehen kanslia saavutti kertomusvuonna kanteluiden enintään
vuoden käsittelyaikaa koskevan tavoitteen. Edellisen kerran
näin on ollut 20 vuotta sitten. Eli tästä toiminnan
tehokkuudesta ja suunnitelmallisuudesta Oikeusasiamiehen kanslia
ja oikeusasiamies ansaitsevat kiitokset.
Perustuslakivaliokunta nimenomaisesti mietinnössään
toteaa, että pidämme tärkeänä,
että Oikeusasiamiehen kansliassa on saavutettu kanteluiden
enintään vuoden käsittelyaikaa koskeva tavoite
huolimatta kanteluiden määrän voimakkaasta
kasvusta. Vuoden 2014 alussa ei enää ollut vireillä yhtään
yli vuoden vanhaa kantelua. Osaltaan tähän vaikutti
vuonna 2011 tehty lakiuudistus, joka on mahdollistanut voimavarojen tarkoituksenmukaisemman
kohdentamisen sellaisiin asioihin, joissa oikeusasiamies voi aidosti auttaa
kantelijaa tai muuten ryhtyä toimenpiteisiin. Eli näitä kovin
vanhoja tai useaan kertaan käsiteltyjä asioita
voidaan jättää vähemmälle.
Kokonaisuutena siis vuosi on ollut oikeusasiamiehen toiminnassa
onnistunut, ja myöskin tuo vuosijulkaisu on hyvin toiveiden
suuntainen. Perustuslakivaliokunta saattoi tyydytyksellä todeta,
että eduskunnalla ei ole huomautettavaa kertomuksen johdosta. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Keskustelu jatkuu.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kertomus kattaa kansalaisen elämisen
kirjon laidasta laitaan, ja usein oikeusasiamiehen toimistoon tulevissa
kanteluissa on kyse toimeentuloon liittyvistä kysymyksistä.
Itse tarkastelin erityisesti asiaryhmää, joka
liittyy työvoimaan ja työttömyysturvaan,
ja tässä kertomuksen esittelytekstissä on
kyllä tunnistettu hyvin vaikea työttömyystilanne,
työhallinnon toiminnan jatkuva muutos, henkilöstön
ja henkilöstön koulutuksen aliresursointi ja asiakkaan
tukala asema byrokratiaviidakossa.
Vuoden 2013 aikana vireille tuli kaikkiaan 185 tämän
asiaryhmän kantelua, ja se on kyllä aika paljon.
Ratkaisuista yli viidennes johti viranomaistoiminnan arvosteluun.
Se osuus on poikkeuksellisen korkea ottaen huomioon kaikki hallinnonalat,
ja se kyllä kertoo siitä, että työhallinnon
toiminnassa läheskään kaikki ei ole kohdallaan.
Silloin, kun viranomaisen moitittava menettely kohdistuu työvoimapoliittiseen
lausuntoon, sen määräaikaan tai sisältöön,
on kyse suoraan siitä, onko työttömällä rahaa
edes perusasioitten turvaamiseen: vuokranmaksuun, ruokaan tai lääkkeitten
ostamiseen.
Toivon kyllä, että oikeusasiamiehen toimisto paneutuu
kuluvana vuonna erityisellä tarmokkuudella seuraamaan työttömien
oikeuksien toteutumista, sillä näppituntumalla
voi sanoa aika lailla varmasti, että tilanne pahenee koko
ajan. Esimerkkejä siitä, että tehdyt
tarkastukset ovat johtaneet suoriin ja korjaaviin toimiin, on: esimerkiksi
kun oikeusasiamiehen toimiston apulaisoikeusasiamies on käynyt
tarkastamassa homekouluja, niin heti vastaavat viranomaiset ovat ryhtyneet
korjaamaan niitä ongelmia. Toivon kyllä, että koko
työhallinto ja työttömien oikeudet otetaan
kuluvana vuonna erityisen tarkkailun alle.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta
2013 on jälleen tylyä luettavaa asioista, jotka
toistuvat näissä kertomuksissa vuodesta toiseen
ilman, että tapahtuu parannusliikettä hallinnossa.
Sivulla 66—67 on otsikko "Puutteet vanhusten oloissa
ja kohtelussa". Siinä todetaan, kuinka laitoshoidossa ja
palveluasumisen yksiköissä asuu kymmeniätuhansia
vanhusasiakkaita. Jatkuvasti tulee ilmi ravinnon, hygienian, vaippojenvaihdon,
kuntoutuksen ja ulkoilun puutteita sekä riittämättömän
henkilökunnan korvaamista liiallisella lääkityksellä.
Myös kotona asuvien avopalveluvanhusten turvallisuudessa,
ulkoilun järjestämisessä ja asiointipalveluissa
on puutteita.
Vanhustenhoidossa käytettävien itsemääräämisoikeuden
rajoittamistoimenpiteiden tulisi perustua lakiin. Vaadittava säädöspohja
puuttuu kuitenkin kokonaan. Lakiuudistus on vireillä, mutta
sen valmistelu on viivästynyt. Kysyisinkin tässä yhteydessä hallituspuolueilta:
kuinka on mahdollista, että vanhusten asemaan ei tule kohennuksia,
ja kuinka on mahdollista, että edelleen säädöspohja
puuttuu kokonaan? Lakiuudistus on sentään vireillä,
mutta senkin valmistelu on viivästynyt. Miten tämä on
mahdollista? Kaikenlaisia muita asioita hallitus on edistänyt,
kuten EU:n ulkopuolella asuvien henkilöiden, joilla ei
ole papereita, terveydenhoitokustannuksia Suomella on varaa maksaa,
mutta omista vanhuksista ei kanneta samalla tavalla huolta.
Arvoisa puhemies! Myös sivulla 88 on vakavaa tekstiä siitä,
kuinka vanhuksia kohdellaan: "Ryhmäkodissa ei ollut niin
tilavaa pesuhuonetta, minne vuodepotilaan olisi voinut viedä pestäväksi
lavetilla. Tämä aiheutti sen, että vaippoja käyttäviä vuodepotilaita
ei pystytty pesemään muutoin kuin sängyssä pesulapuin — epäselväksi
jäi, kuinka usein ryhmäkodin vuodepotilaita tosiasiassa
kylvetettiin palvelutalon 4. kerroksen pesutiloissa." Tämä on
aivan järkyttävää tekstiä hyvinvointivaltio
Suomessa. Kuka puolustaa vanhuksia? Meillä ei ole vanhusasiamiestä,
vaikka olemme perussuomalaisissa useaan kertaan esittäneet,
että olisi vanhusasiamies, joka näitten vanhusten
oikeuksia valvoisi aktiivisesti. Sen sijaan meillä on ihmisoikeuskeskusta,
ihmisoi-keusvaltuuskuntaa, ihmisoikeusinstituutiota, vähemmistövaltuutettuja
ja siellä lukuisia virkamiehiä, jotka paperilla
hoitavat asioita, jotka tekevät toisilleen raportteja ja
jotka matkustelevat ulkomailla ja edistävät ihmisoikeuksia
näin teoriassa, mutta käytännössä Suomessa
lukuisat vanhukset ovat heitteillä. Mielestäni
meidän pitäisi resursseja kohdentaa merkittävästi
enemmän konkreettiseen vanhustenhoitoon.
Lisäksi tässä sivulla 88 kuvataan,
kuinka "ryhmäkodin hoitoon sisältyvä ulkoilu
tapahtui pääsääntöisesti
parveketerassilla, toisessa ryhmäkodissa vähintään
kerran viikossa ja toisessa noin kaksi kertaa kuukaudessa." "Yhdessä tarkastetussa
ryhmäkodissa yksikään asukas ei käynyt ulkona
joka päivä."
Arvoisa puhemies! Suomessa vangeilla on oikeus päästä ulkoilemaan
tunniksi päivässä. Suomessa on pidetty
paljon meteliä siitä, että meillä joissakin
vankiloissa on paljusellejä, ja ne paljusellit ovat epäinhimillisiä joittenkin
mielestä, mutta kukaan ei kanna huolta siitä,
että vanhukset joutuvat makaamaan märissä vaipoissa,
eivät pääse asianmukaisesti pesulle ja
he eivät myöskään pääse
ulos joka päivä, minkä heillä pitäisi olla
ihan rutiinihoitokäytäntö.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että näihin vanhustenhoidon
epäkohtiin voitaisiin puuttua mahdollisimman nopeasti:
riittävästi resursseja tähän tarkoitukseen.
Elisabeth Nauclér /r:
Värderade herr talman! Justitieombudsmannens berättelse är
en gedigen redogörelse för det gedigna arbete
som utförts. Det är en skrift som förtjänar
att närmare studeras. Då finner man — inte
bara bilder, berättelsen är numer nämligen
illustrerad — utan så hittar man i den vanliga
redogörelsen områden som traditionellt utsätts
för kontroll därför att de berör
människors mest sårbara områden. Som fångvården,
den sociala sektorn, barnens rättigheter och så vidare.
Noteras kan att det särskilda temat för år
2013 var jämlikhet och jämställdhet.
Det som fått ett allt större utrymme både
i berättelsen och här i debatten är människorättsfrågor
och Människorättscentret. Grundlagsutskottets
ordförande Koskinen talade om förhållandet
mellan grundrättigheter och mänskliga
rättigheter. Fast mänskliga rättigheter
borde vara ett begrepp som är allmänt känt
och accepterat finns det de som ifrågasätter om
vi ska sätta resurser på området. I den
ideella av ideella världar behövs inget särskilt
område som betecknas som människorätt. Alla
följer alla lagar, myndigheterna fattar alltid riktiga
beslut och de behöver inte övervakas, men så är
inte fallet i verkligheten.
Utbildning är en viktig del i arbetet, men också det
internationella samarbetet, utlåtanden och ställningstaganden
kräver resurser. Vi måste kunna mäta
oss med andra. I samband med inrättandet av institutet
tillsattes en delegation bestående av 20—40 medlemmar,
en ganska stor samling. Med intresse skulle man läsa lite
mer om hur deras roll är och hur det fungerar i praktiken. Kanske
kommer det i nästa berättelse.
Berättelsen innehåller nästan alltid
ett avsnitt om språket och språkproblem. Den här
gången finns ett särskilt avsnitt om behandlingen
av åländska ortnamn på kartor, och upphovet
till klagomålet är att i den globaliserade cybervärlden
har Åland i många sammanhang tappat sitt namn.
Man kan hitta både the Ahvenanmaa Islands, les îles
d"Ahvenanmaa och die Åland Inseln på nätet.
Namnet Åland är ett varumärke som många är
rädda om, och jag ska inte uppehålla mig vid behandlingen,
den finns rätt ingående återgiven i berättelsen.
Det jag däremot tänkte uppehålla mig
vid är det som inte står, nämligen att
justitieombudsmannen begärde utlåtande av Ålandsdelegationen
för en uttolkning av självstyrelselagen och att Ålandsdelegationen var
av en helt annan åsikt än vad JO kom fram till.
Ålandsdelegationen är ett organ som instiftades
av Nationernas förbund i Genève 1921 och som ska
fungera som den högsta uttolkaren av Ålands självstyrelselag.
Den består av två representanter utsedda av Finlands
regering och två utsedda av Ålands lagting. Som
ordförande fungerar statens representant på Åland,
som utses av presidenten på förslag av lagtingets
talman. Om deras tolkning av självstyrelselagen i förhållande
till de åländska lagarna ifrågasätts
måste ärendet föras till högsta
domstolen.
Ålandsdelegationen är just ett av de organ
som väcker internationellt intresse när man talar
om Ålands autonomi som ett exempel på en konfliktlösningsmekanism.
Att justitieombudsmannen begärt utlåtande av Ålandsdelegationen
och inte omfattat deras folkrättsliga expertis och uttolkning
av självstyrelselagen är i sig anmärkningsvärt,
men mest anmärkningsvärt är kanske att
det inte ens noterats i berättelsen. Grundlagsutskottet
har valt att inte nämna detta i sitt betänkande, men
har i sitt protokoll från mötet gjort en anteckning.
Herr talman! Ålandsdelegationen har sedan beslutet
i Genève 1921 haft rollen som den högste uttolkaren
av självstyrelselagen och det är viktigt att det även
i fortsättningen får så förbli. För
en tid sedan valde också handels- och industriministeriet
att ifrågasätta Ålandsdelegationens tolkning
av självstyrelselagen och möjligheten att lösa
frågan om stöd till vindkraften. Efter många
turer är den lagen nu här i riksdagen. Det blir
alltså möjligt just som Ålandsdelegationen
sagt.
Att göra internationella lösningar beroende
av nationell lagstiftning är en internationell trend som
inte bara förekommer här hos oss. Jag ska inte
trötta ut er med mer uppräkningar, men en sak är
säker: det finns all anledning för oss att slå vakt
om Ålandsdelegationens roll och ställning. Den
får inte försvagas.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Vakiintuneen tavan mukaisesti saamme tämän
kertomuksen taas tänä vuonna, ja tuon terveisiä myöskin
kentältä. Tätä on myös
luettu varmaan tuolla tämän talon ulkopuolellakin.
Työ on tehty huolellisesti ja säädösten
mukaisesti, mutta kanteluiden määrään
liittyen voisi kuitenkin esittää sen kysymyksen,
ovatko kaikki kantelijat tyytyväisiä kertomuksen
sisältöön, onko hallinto ollut oikeudenmukaista,
asiantuntevaa ja onko ollut vilpitön tahto pyrkiä siihen
oikeudenmukaiseen ratkaisuun.
Laillisuusvalvonnan tehtävänä on
valvoa nimenomaan hallinnon laillisuutta, mutta kuitenkin vuodesta
toiseen kanteluiden määrä on lisääntynyt,
ja viime vuoden vastaavassa tilanteessa kerrottiin Oikeusasiamiehen
kanslian saavuttaneen uuden ennätyksen, elikkä kanteluiden määrä ylitti
5 000. Saamani palautteen mukaan kertomus voisi olla helpommin
tulkittavissa ja luettavissa, niin että nämä kokonaismäärät
ja niistä aiheutuneet ratkaisut ja tehdyt toimenpiteet
olisivat selkeämmin siinä johdonmukaisessa linjassa,
miten on menetelty eli minkälainen ratkaisu ja sanktio
kulloinkin on kyseessä. Ja joka tapauksessa tämä kanteluiden
määrän kasvu on mielestäni huolestuttavaa,
ja jokaisella jutulla on myös hintansa.
Saamani tiedon mukaan Lauri Lehtimaja esitti kaudellaan, että kaikkia
kanteluita ei diaarioitaisi, sillä kanslia hukkuu kanteluihin.
Eli lieneekö tätä perua, että näitä ei
olisi otettu sitten vastaan niin paljon kuin on tilastoitu?
Lisäksi näistä toimenpiteistä — virkasyyte, huomautus,
käsitys, esitys — olisi mielestäni myös
esitettävä niitten vaikutus, millä tavalla
ne ovat muuttaneet kantelun kohteena olevien tilanteiden asiantilaa.
Tietysti on syytä myös kysyä, miksi
kanteluiden määrä lisääntyy.
Samalla on myös todettava se, että käsittelykustannukset
nousevat. Totta kai täytyy olla valitusoikeus, mutta mielestäni
tämä on kuitenkin hallintoa koskeva kysymys, joka saattaa
kantelijan kohdalla olla myöskin ihan hyvin elinkeinoelämää ja
talouselämää jarruttava asia, ja vaikutuspiirissä on
myös muita ihmisiä.
Me elämme taloustaantumassa, jossa puolueesta riippumatta
puhutaan kestävyysvajeesta. Me toteamme, että meillä on
liikasääntelyä, meillä on liikaa
hallintoa, joka ei ole osa — niin kuin eilen VTV:n erilliskertomuksen
yhteydessä tuli esiin, että Ruotsissa puhutaan
tuotantopotentiaalista — sitä tuotantopotentiaalia.
Meidän on pakko jollain lailla byrokratiaa ja hallinnollista taakkaa
keventää. Veronmaksajien määrä yksinkertaisesti
vähenee, mutta ne kulut kasvavat ja pysyvät meillä,
mitkä lakisääteisesti ovat, ja meidän
monet menomme ovat hyvin lakisidonnaisia.
Kansanedustajakaudellani kentältä tulee tietoa,
otetaan yhteyttä eli koetaan se, että kansalainen
joutuu hallintotoimien kohteeksi ja voi menettää jopa
omaisuutensa. Valituskierteessä viranomaistoimissa kuitenkin
on nähtävissä, että viranhaltijat
puolustavat kyllä toisiaan alhaalta ylös saakka.
Sekin on ihan ymmärrettävää,
mutta tässä sitten viimeiseksi tilanteeksi jää kantelu laillisuusvalvojalle.
Kuitenkin tämän koko kanteluketjun ollessa kysymyksessä tuomioistui-messa
periaatteessa kyllä se kantelija on useimmiten sitten vielä siinä heikommassa
osassa. Kaikkea ei voi mielestäni perustella myöskään hävinneen
katkeruudella.
Hallinnon pitäisi olla keskustelevampaa myös siltä osin,
etteivät viranhaltijat ja eri virastot valita toistensa
päätöksistä ja että näistä pystyttäisiin
aina keskustelemaan etukäteen. Tämäkin
aivan varmasti parantaisi myös virkaratkaisujen laatua
ja vähentäisi kanteluiden ja näitten
hallintomenettelyjen määrää.
Päätökset eivät välttämättä kuvaa
tämänkään kertomuksen valossa
ihan kaikkea siitä oikeusimagosta, jota Suomessa pidetään
yllä.
Ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi:
Tämän asian käsittely on keskeytettävä suuren
valiokunnan kokouksen takia, ja kun tämä seuraavan
kerran on täysistunnossa, silloin kuullaan myöskin
eduskunnan oikeusasiamiehen puheenvuoro.
Asian käsittely keskeytetään.