8) Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus
2003
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erittäin lyhyesti ... (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Eduskunta hiljentynee ...
Toinen varapuhemies:
Ed. Jaakonsaari, pyydän, että odotatte hetken,
että ne, jotka ovat poistumassa salista, tekevät
sen nopeasti ja äänettömästi.
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Meillä on käsittelyssä ulkoasiainvaliokunnan
mietintö Pohjoismaiden
neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomuksesta vuodelta 2003. Joku voi
ajatella, että se on ollutta, mikä on mennyttä, eli
tämä on mennyttä toimintaa, mutta tämmöisen
menneen toiminnan arvioinnin kannalta on tärkeätä,
että katsotaan sitten tulevaisuutta, mitä pitäisi
tehdä tulevaisuudessa, jotta asiat menisivät paremmin.
Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta on toiminut uutterasti,
ja erittäin mielenkiintoista ja merkittävää on
se, että Pohjoismaiden neuvosto on ollut jo vuosia erittäin
aktiivinen Itämeren alueella tapahtuvan yhteistyön
lisäämiseksi, ja tämähän
on sitä tulevaisuuden musiikkia, josta eduskunta kävikin
ed. Cronbergin keskustelualoitteen pohjalta vilkkaan mielipiteenvaihdon
siitä, millä tavalla Itämeren alueen parlamentaaristen
elinten yhteistyötä voitaisiin tehostaa ja lisätä tulevaisuudessa.
Nimittäin kyllä yksi suuri muutos, mikä on
tapahtunut lähiympäristössä,
on se, että kun Euroopan unioni laajeni vuonna 2004, Itämeren
alueen asema Euroopan unionissa vahvistui ja yleensä Itämeren
alueen merkitys kasvoi. Sitten toisaalta on kuitenkin käynyt
niin, että esimerkiksi pohjoisen ulottuvuuden aloite ei
ole edennyt odotetulla tavalla Euroopan unionissa. Kyllä tässä on
aihetta miettiä, millä tavalla tätä parlamentaarista
toimintaakin pitäisi vahvistaa.
Eduskunnassa käydyn keskustelun pohjalta ei löytynyt
kuitenkaan semmoista selvää näkemystä siitä,
miten tämä uudelleenorganisointi tai entisen toiminnan
tehostaminen tapahtuisi. On erittäin tärkeä jatkaa
tätä keskustelua, ja toivoisin, että arvoisat
puhemiehet olisivat ja eduskunnan johto olisi tässä aktiivinen
ja koottaisiin valiokuntia ja näissä elimissä toimivia,
jotta voitaisiin Itämeren alueella toimivien järjestöjen
ja EU:n välistä parlamentaarista yhteistyötä järkeistää siten,
että käytettävissä olevat resurssit
voitaisiin parhaiten hyödyntää. Tietenkin
tavoite on se, että Itämeren alueen merkitys unionin
sisällä kasvaisi ja että Itämeren
alueen sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristöhyvinvoinnin
osalta tapahtuisi kehitystä. Tämä on
meille erittäin tärkeä turvallisuuspoliittinen
ja poliittinen kysymys, ja todellakin se energia, mikä nytkin
tämän neuvoston kertomuksen ympärillä käydyssä keskustelussa
on, toivottavasti käytetään tämän
idean pohtimiseen. Todellakin, korostan sitä, että vielä ei
ole näkemystä siitä, miten tämä käytännössä tehdään,
muuta kuin se, että tärkeissä poliittisissa kysymyksissä semmoinen
oikea-aikainen informaatio olisi tärkeämpää kuin
näiden kertomusten käsittely, mutta vielä kerran
toivon, että eduskunnan johto on tässä uudelleenorganisoinnissa aktiivinen
koollekutsuja ja vaikuttaja.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Jaakonsaari totesi
minusta juuri tämän tärkeän
asian, joka näkyy myöskin tästä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnöstä, eli sen, että nyt on tarpeen
jatkaa sitä täälläkin eduskunnassa
jo käynnistettyä keskustelua siitä, millaiset yhteistyörakenteet
tarvitaan nyt tässä muuttuneessa tilanteessa,
kun Euroopan unioni on laajentunut ja Itämeri alkaa olla
Euroopan unionin sisämeri. Näin voidaan käytännössä sanoa;
ainoastaan Venäjä Itämeren alueelta ei
kuulu Euroopan unioniin. Tässä suhteessa tervehdin
ilolla valiokunnan mietinnössä tehtyä esitystä siitä,
että käydään tällainen
keskustelu. Itsekin näen, että puhemies Lipponen
voisi olla tässä koollekutsujana ja sillä tavoin,
että paitsi Pohjoismaiden neuvoston myöskin Euroopan
neuvoston ja Etyjin edustus ja tietenkin ennen kaikkea Itämeri-yhteistyössä mukana
olevat tahot olisivat tässä keskustelussa mukana
ja luonnollisesti ulkoasiainvaliokunnan ja suuren valiokunnan puheenjohtajat.
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin tärkeä asia, että tätä keskustelua
jatketaan ja toisaalta poistetaan osittain niitä väärinkäsityksiä,
mitä ehkä on.
Valiokunnan mietinnöstä olisin halunnut myöskin
vielä todeta sen, että todellakin tämä mietinnössä mainittu
ankkurointi eduskuntatyöhön pohjoismaisen yhteistyön
osalta on tavattoman tärkeä. Me olemme Suomen
valtuuskunnan puolesta nyt todella aktiivisesti ryhtyneet toimiin,
ja nyt on aika paljon kiinni, arvoisa puhemies, myös puhemiesneuvoston
aktiivisuudesta ja halusta nostaa nämä asiat esille
täällä eduskuntatyössä ja
tällä tavoin tehdä tavallaan pohjoismaisesta
yhteistyöstä ihan arkipäivää niin,
että elämme tavallaan ajan tasalla eikä niin,
että käsittelemme pohjoismaista yhteistyötä jälkikäteen
vuosittaisen kertomuksen myötä, vaan nimenomaan
niin, että valiokunnissa nämä meidän valitsemamme
raportoijat tuovat esille tärkeitä asioita ja
toisaalta myöskin valiokunnat voivat olla itse myös
aktiivisia ja aloitteellisia. Meillähän on tavoitteena
myöskin se, että erikoisvaliokuntien edustajia
kutsutaan myöskin yhä enemmän näihin
pohjoismaisiin yhteistyökuvioihin mukaan eli tällä tavoin
todella pyritään tehostamaan tätä yhteistyötä voimakkaasti.
Nyt todella pohjoisen Euroopan yhteistyön kehittämisessä myös
puhemiehet ovat olleet todella aktiivisia, niin kuin täällä kävi
ilmi aikaisemmassa keskustelussa. Tässä on nähtävissä se, että Pohjoismaissa
käydään tätä keskustelua
tänä päivänä, mutta
ei välttämättä niin paljon muissa maissa.
No, mistähän se mahtaa johtua? Ehkä se johtuu
juuri siitä, että me Pohjoismaat olemme mukana
kaikissa näissä lähialueen yhteistyörakenteissa.
Me olemme mukana Pohjoismaiden neuvostossa, me olemme Itämeren
parlamentaarisessa konferenssissa, me olemme myöskin Arktisessa
neuvostossa samoin kuin Barentsin euro-arktisessa neuvostossa mukana.
Eli tässä on erittäin tärkeää,
että jatkossa pystytään välttämään
päällekkäistoimintaa tai ainakin minimoimaan
se mahdollisimman vähiin, elikkä tämmöistä tehokkuutta
tarvitaan lisää ja selvää ja
nykyistä parempaa työnjakoa.
Mutta todellakin siinä, kuinka pitkälle voidaan
mennä pohjoisen Euroopan yhteistyön rakenteissa,
tietysti tarvitaan muitakin osapuolia kuin Pohjoismaat. Valitettavasti
muissa maissa ei aivan yhtä suurta intoa ole kuin ehkä nyt
Pohjoismaissa ja erityisesti täällä Suomessa
näyttää olevan.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä pyytäisin
ja toivoisin kyllä, että kaikki kansanedustajat tutustuisitte
eilispäivän Helsingin Sanomissa olleeseen pohjoismaisen
yhteistyöministerin Jan-Erik Enestamin artikkeliin, jossa
hän selostaa pohjoismaisen yhteistyön ulottuvuuksia
ja myöskin näitä muita yhteistyörakenteita,
joita on. Siellä hänkin toteaa sen, minkä itse
sanoin jo täällä tässä ajankohtaiskeskustelussa,
että nämä muut maat, Baltian maat, Puola,
Saksa, Venäjä, eivät välttämättä ole
tällä hetkellä halukkaita menemään
pidemmälle tässä yhteistyössä ja
osallistumaan enenevässä määrin
myöskin siitä aiheutuviin kustannuksiin, koska
tällä hetkellä tilanne on se, että esimerkiksi
Itämeri-yhteistyön osalta Pohjoismaiden neuvosto
on se, joka pääosin vastaa näistä kustannuksista.
Silloin tietysti, jos syvennetään yhteistyötä,
on tärkeää, että myöskin muut
tahot osallistuvat maksumiehinä eikä ainoastaan
niin, että pohjoismaisen yhteistyön kustannuksista
otetaan nämä mahdolliset lisääntyvät
menot, jolloin taas puhutaan siitä, että pohjoismainen
yhteistyö on niin kallista.
Arvoisa puhemies! Meillä on myöskin syytä varmaan
paneutua siihen, minkälaiseksi on muodostumassa Euro-Välimeri-parlamentaarinen
yhteistyö. Tällainen uusi assemblyhän,
yleiskokous, on perustettu viime vuonna, ja sen työ on käynnistynyt.
Minulla oli itse tilaisuus tutustua tähän työhön
käynnistysvaiheessa Brysselissä, ja kävi
ilmi, että senkään yhteistyön
osalta kaikki ei ole sujunut, niin kuin oli ajateltu, eli tavallaan tämmöinen
selkeä laillisuuspohja ja sitä myötä varojen
ohjautuminen ei ole itsestäänselvää. Mutta
joka tapauksessa tällainen yhteistyöelin on perustettu
ja myös Suomen eduskunnallahan on edustajansa tässä.
Näin pitäisin jatkossakin tärkeänä,
että olipa se sitten niin, että tästä Itämeri-yhteistyöstä muokataan
tämä Pohjois-Euroopan yhteistyöelin tai
joku muu, niin ainakin näen, että uusia organisaatioita
tai lisää organisaatioita ei tarvita. Minun mielestäni
kaikkein sopivin tähän Pohjois-Euroopan yhteistyön
kehittämiseen on nimenomaan Itämeri-yhteistyö,
ja sitä kautta se saisi vahvemman aseman myöskin
tämän pohjoisen ulottuvuuden ohjelman vahvistamisessa. Tällä hetkellä parlamentaarisessa
Itämeri-yhteistyössä on se ongelma, että Euroopan
parlamentti ei ole sen pysyvässä komiteassa mukana.
Se on mielestäni puute, joka pitää pikimmiten
korjata. Uskon, että myöskin tätä kautta
saataisiin enemmän painetta pohjoisen ulottuvuuden ohjelman jatkolle
ja lisäresursseilla rahoitukselle sen toteuttamiseen.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, kuten sanoin jo aikaisemmin,
minusta pohjoismaista yhteistyötä ei voida korvata
sillä, että kehitetään Pohjois-Euroopan
yhteistyötä. Pohjoismaiden yhteistyötä tarvitaan.
Meillä on vahva kulttuuri- ja yhteinen arvopohja ja vakiintuneet
työmuodot. Tärkeää on kuitenkin
sen sijaan, että vastataan uusiin haasteisiin ja todella
kehitetään Itämeri-yhteistyötä ja
arktista yhteistyötä. Sen sijaan olen hieman varauksellinen
siihen, että nyt näyttää myös
Pohjoismaiden piirissä olevan kovasti halua laajentaa yhteistyötä yhä enemmän Ukrainan
ja Valko-Venäjän suuntaan. Tässä minusta
on olemassa ennen kaikkea se vaara, että mennään
nyt jo tavallaan Euroopan unionin ja Euroopan parlamentin alueelle,
eli pitäisin järkevänä sitä,
että me nyt tehostamme näitä olemassa olevia
organisaatioita meidän alueellamme, niiden toimintaa, ja
karsimme päällekkäisyyksiä, kuten
jo aikaisemmin sanoin, ja saamme sitä kautta lisääntyvää voimaa
tähän yhteistyöhön.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Outi Ojalaa hyvin kattavasta
puheenvuorosta. Jäin hivenen kaipaamaan konkretiaa teidän
puheenvuorostanne sen takia, että te olette jo hyvin kokenut Pohjoismaiden
neuvoston valtuuskunnan puheenjohtaja Suomen osalta. Kun ajattelen
sitä keskustelua, joka ed. Cronbergin aloitteen pohjalta
käytiin tässä salissa, ja kun luin tämän
ministeri Enestamin analyysin Helsingin Sanomista eiliseltä päivältä,
niin toivoisin, että esimerkiksi ensi kevään
aikana Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta ottaisi vähän
aktiivisemman roolin. Minusta tarpeeksi paljon kyllä sinänsä on
jo keskusteltu. Toisin sanoen tässä on nyt eräänlaisten
pää-itemien esille etsimisen paikka ja siihen
liittyvä aikataulutus, jotta Suomi voisi tässä aktiivisesti
olla mukana ja mennä eteenpäin. Sinänsä en
ole eri mieltä teidän ajatuksistanne, mutta vähän
jämäkämpää otetta.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vähän saman suuntaisesti. Ed.
Outi Ojalan puheenvuoro oli juuri erinomainen siinä, että haluttiin
tarkastella sitä, että me joudumme uudella tavalla
järjestämään myöskin täällä pohjoisella
alueella tämän parlamentaarisen yhteistyön.
Eräs ehdotus on ollut, että Itämeri-neuvoston
puitteisiin järjestettäisiin ja keskitettäisiin
tämä parlamentaarinen yhteistyö. Mutta
olisin jäänyt kaipaamaan ed. Ojalalta arvioita siitä,
että kun Pohjoismaiden neuvoston työssä kuitenkin
on runsaasti resursseja ja voimavaroja, niin olisiko mahdollista
ja järkevää käyttää juuri niitä voimavaroja
ja resursseja tämän laajemman pohjoisen ulottuvuuden,
Itämeri-yhteistyön, parlamentaarisen työn
organisointiin.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvostossa on jatkettu työtä muun
muassa rajaesteiden poistamiseksi jo monella tasolla. Tosin asiat
ovat hieman edenneet verkkaisesti monista syistä. Kun Baltian
maat tulevat mukaan tähän yhteistyöhön ja
mahdollisesti myös Saksa ja Puola, silloin on kyseessä kuitenkin
ihan toisen tason etu- ja painostusryhmä ajatellen Eurooppaa.
Tässä mielessä pohjoismainen ulottuvuus
saa ihan uuden merkityksen. Pohjoisen Euroopan yhteistyötä ovat
liputtaneet tosiaan nimenomaan Pohjoismaat. Sehän on jo
kulttuurinkin pohjalta. Mutta miten nämä muut
Itämeren maat saadaan mukaan, jää nähtäväksi.
Esimerkiksi Itämeren suojelun merkeissä se olisi
hyvin tärkeätä.
Aivan oikein, kuten ed. Outi Ojala sanoi, ei enää tarvita
lisää organisaatioita, vaan riittää,
että esimerkiksi Baltian maat osallistuvat aika ajoin Pohjoismaiden
neuvoston kokoukseen. Jos lähdetään yhteistyötä viemään
Ukrainan ja Valko-Venäjän suuntaan, silloin kyllä mennään
merta edemmäksi kalaan, että riittää tämä Itämeren
piiri tässä asiassa.
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilälle olisin todennut,
että kyllä minulla on aika selvä visio
itselläni, mutta en halua lähteä sitä täällä nyt
avaamaan sen takia, että keskustelut ovat kesken. Meillähän
on Pohjoismaiden neuvoston piirissä tulevaisuustyöryhmä,
joka pohtii näitä, ja me olemme edenneet onneksi
aika sekavan alun jälkeen jo kohtuullisen pitkälle.
Samoin ed. Arja Alho istuu myöskin Itämeri-puolella
vastaavassa työryhmässä ja sitten mietitään
näiden Itämeren maiden kanssa, miten mennään
eteenpäin. Valitettavasti sieltä on kuulunut sellaisia
viestejä, nimenomaan Itämeri-puolelta, että muut — esimerkiksi
Baltian maat, Saksa, Puola ja Venäjä — eivät
ole niin innostuneita menemään pidemmälle
tässä yhteistyössä, ainakaan
vielä, juuri siitä pelosta, ed. Kimmo Kiljunen,
että siitä tulisi lisää kustannuksia.
Kyllä minä uskon, että me olemme ed.
Kiljusen kanssa siinä suhteessa samaa mieltä,
että emme me nyt halua kehittää semmoista
yhteistyötä, jota Pohjoismaat yksinomaan rahoittavat.
Jos puhutaan laajasta Itämeri-alueen yhteistyöstä,
kyllä vauraan Saksan ja muiden maiden täytyy olla
mukana osallistumassa kustannuksiin.
Euroopan parlamentin mukaan saaminen esimerkiksi Itämeri-yhteistyöhön
parlamentaariselle osalle varmaan toisi parempia mahdollisuuksia
saada resursseja nimenomaan pohjoisen ulottuvuuden ohjelman läpiviemiseksi,
eli tältä osin kyllä uskon, että me
etenemme, mutta toisaalta me emme voi edetä yksin. Meidän
täytyy saada myös muita mukaan.
Minä olen myöskin aivan vakuuttunut siitä, (Puhemies
koputtaa) että kiinnostusta saattaa olla myöskin
muualla kuin mainitsemillani alueilla. Esimerkiksi eilen kävin
keskustelun Irlannin suurlähettilään
kanssa ja häntä kiinnostaa tämän alueen
kehittäminen erittäin paljon.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse olin juuri kesällä yhdessä seminaarissa
Turussa, jossa olivat kaikki tiedeyhteisöjen edustajat
niin Pohjoismaista kuin Baltian alueelta. Siellä ollaan
muodostamassa yhteistä toimielintä, joka ajaisi
nimenomaan korkeakoulujen ja tieteen yhteistyötä,
ja näin pystyttäisiin paremmin myöskin
EU:ssa toimimaan. Heillä on tämä Noria-raportti,
joka hyvin vahvasti tukee sitä. Siinä mielessä kyllä katson,
että erittäin tärkeätä on,
että pohjoismaista yhteistyötä tehdään
myöskin Baltian maiden kanssa, että pystymme omat
etumme täällä ajamaan. Ymmärrän
tietysti Pohjoismaiden oman roolin siinä, mutta sen laajentaminen
tällekin alueelle, huippuyksiköiden ja osaamisen
alueelle, on erittäin tärkeätä.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Yhteistyön tarpeellisuutta on kai turha
kiistää, mutta eihän narulla voi myöskään
työntää. Jos ei kontaktipintaa löydy,
niin ei pidä saranan puolelta yrittää väkisin
tehdä yhteistyötä. Maailma on muuttunut
sillä tavalla, että uusia ulottuvuuksia pitää hakea,
mutta pitää myös katsoa sillä tavalla
tosiasioita silmiin, voisiko nämä sinänsä tärkeät
tehtävät hoitaa vähän kevyemmällä organisaatiolla
ja halvemmalla.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaisen yhteistyön ytimessä ovat
luonnollisesti Pohjoismaat. Viittaan, kuten myöskin ed. Outi
Ojala, tuohon ed. Enestamin erinomaisen hyvään
analyysiin. Kaikessa tässä jatkosuunnittelussa,
toiminnan kehittämisessä, on sen takia tärkeää,
että Pohjoismaat itse keskuudessaan ja keskenään
keskustelevat, neuvottelevat ja piirtävät niitä suuntaviivoja,
jotka tälle Pohjoismaiden neuvoston toiminnalle tulevaisuudessa
sitten rakennetaan, minkälaista on se yhteistyö,
jota se tulee tekemään muiden tämän
alueen organisaatioiden kesken.
Haluan korostaa tässä myöskin näitä muita
organisaatioita, jotka toimivat, erityisesti Arktisen neuvoston
toimintaa. Siitä haluan sanoa sen, että sen toteuttama
ilmastoraportti, joka oli 300 johtavan tiedemiehen tutkimustulos,
Bob Corellin johtama projekti, jonka tulokset äskettäin
Reykjavikin ministerikokouksessa esiteltiin, osoittaa sen, että painopiste
Pohjolassakin tulee väistämättä siirtymään
pohjoista kohti.
Tämä on tärkeä viesti tähän
keskusteluun siitä syystä, että meillä nyt
tämän Euroopan unionin laajentumiskehityksen myötä ovat
katseet keskittyneet täällä Pohjolassa
ainakin Suomen näkökulmasta voimakkaasti Itämeren
alueeseen. Se on luonnollista, että se on tärkeää.
Se on ympäristökysymysten osalta tärkeä yhteistyöfoorumi, se
on talouden osalta sitä, se on jopa puolustus- ja turvallisuuspolitiikan
osalta tärkeä alue. On tärkeätä,
että Puola ja Saksa, Euroopan unioni saadaan tässä viitekehyksessä mukaan
toimintaan ja yhteistyöhön, mutta jos tämä hämärtää tai
sokaisee meidän katseemme näkemästä,
mitä on tapahtumassa pohjoisessa, niin me todella teemme historiallisen
virheen.
Ilmastoraportin viestit ovat niin merkittäviä, että kun
me ajattelemme 30 vuoden näkövinkkelillä kohti
tulevaisuutta, sehän merkitsee väistämättä pohjoisen,
Barentsin alueen, luonnonvarojen hyödyntämisen
uutta vaihetta. Avautuu uusia merireittejä Amerikan mantereelle
ja myöskin uusia luonnonvarojen hyödyntämismahdollisuuksia.
Suomen ja muittenkin Pohjoismaitten näkökulmalta
katsottuna on välttämätöntä,
että tässä keskustelussa myöskin
Pohjoismaiden neuvostosta pidetään mielessä se,
että meidän arktiset alueemme ovat merkittävä osa
Pohjoismaiden neuvoston työtä tälläkin
hetkellä ja ne tulevat tulevaisuudessa olemaan vielä merkittävämpi
alue.
Nyt, kun me olemme Pohjoismaiden neuvostossa pitäneet
viime vuosina painopistealueena rajaesteiden poistamista, niin senkin
osalta on niin, että tietysti tuon Skånen ja Malmön
ja Kööpenhaminan lisäksi yksi keskeinen
alue on pohjoinen, jossa on pitkät rajat ja jossa rajaesteet haittaavat
ihmisten arkipäivän elämää edelleenkin
merkittävästi. Verotus-, sosiaali- ja työssäkäyntikysymykset
ovat tässä suhteessa ratkaistavia asioita.
Tämä isojen suuntaviivojen ratkaiseminen tai uudenlaisten
suuntaviivojen piirteleminen ei saa poistaa meidän agendaltamme
näitä tärkeitä, kansalaisia
koskettavia asioita. Tässä ei myöskään
pidä unohtaa kansalaisjärjestöjen kanssa tehtävää yhteistyötä.
Minusta Pohjola-Norden on yksi merkittävä yhteistyökumppani
ja antaa oman panoksensa myöskin Pohjoismaiden neuvoston
rajaestetyöhön koko ajan merkittävällä tavalla.
Kun me puhumme Pohjoismaiden neuvoston työstä,
me puhumme siinä naapurityöstä, suhteesta
meidän naapureihimme. Euroopan unioniin liittymisen jälkeen
on saattanut tulla semmoinen tunne meillä suomalaisillakin,
että tärkeintä kun vain Brysseliin päin
katsomme ja siihen suuntaan olemme yhteydessä ja yhteistyössä.
Tosiasia on kuitenkin se, että esimerkiksi meidän
yrityselämäämme ajatellen kaikkein useimmat
fuusiot ovat tapahtuneet suomalaisten ja ruotsalaisten firmojen
kesken. Siis talouselämän painopiste on entistä enemmän
alkanut korostaa pohjoismaista yhteistyötä.
Viime päivien Venäjä-keskustelu palauttaa meitä siihen
realismiin, että naapurit ovat aina tärkeimpiä yhteistyökumppaneita.
Pohjoismaiden neuvostohan on pohjoisen ulottuvuutta pitänyt
esillä. Mehän pidimme täällä Suomessa myöskin
merkittävän seminaarin pohjoisesta ulottuvuudesta,
ja siinä on nimenomaan Luoteis-Venäjä-yhteistyö realistisella
tavalla pidetty mukana esityslistalla.
Kaiken kaikkiaan on välttämätöntä tietenkin, että muuttuvissa
olosuhteissa arvioidaan uudelleen toimintoja ja katsotaan, miten
niitä voidaan tehostaa, mutta summa summarum tästä minun analyysistani,
minusta tuntuu, että en ole kovin paljon väärässä,
jos muistutan, että yhteistuumin pidämme todella
sen pohjoisen, arktisen alueen mukana näissä kuvioissa
emmekä käännä sinne lopullisesti
selkää.
Ihan lyhyesti, arvoisa puhemies, Pohjoismaiden neuvoston ja
yleensä tästä kansainvälisestä toiminnasta
eduskunnassa: Minulle on tullut sellainen tunne, että nämä vaatisivat
myöskin jonkin verran enemmän arvostusta, se työ,
mitä kansanedustajat näissä tehtävissä tekevät.
Me emme pääse oikein hyviin tuloksiin, jos pikkuhiljaa vuoden
kahden toiminnan jälkeen yksi ja toinen tulee siihen tulokseen,
että kun tätä ei arvosteta eikä tätä työtä pidetä oikein
minään, jätänpä sen pois.
Kun porukka oikein nopeasti vaihtuu näillä foorumeilla,
se ei varmasti ole meidän isänmaamme etu. Itse
ainakin näen, että tämän tyyppinen
työ, jota Pohjoismaiden Arktisessa neuvostossa olen päässyt
tekemään, on myöskin sellaista, joka
niveltyy kansanedustajan jokapäiväiseen toimintaan
hyvin, ja nyt kun tähän on vielä tullut
suosituksien seurantaa, niiden toteutumista valiokunnissa ja lainsäädännössä,
niin se on entisestään korostunut.
Ed. Arto Bryggare merkitään
läsnä olevaksi.
Jouko Skinnari /sd:
Herra puhemies! Tässä Pohjoismaiden neuvoston
työssä ja myös Pohjoisessa ulottuvuudessa
on sama ongelma, ja se on tämä konkreettisuuden
ongelma. Pohjoismaisen ulottuvuuden osalta olen itse esittänytkin,
että yksi tärkeä asia on jo nimi ja Pohjois-Euroopan talousalue
olisi parempi lähtökohta keskustella siitä,
mitä tarvitaan. Ei Suomessakaan kukaan puhu Pohjoisesta
ulottuvuudesta tarkoittaen Lappia tai Itä-Suomen ulottuvuudesta,
puhumattakaan Pääkaupunkiseudun ulottuvuudesta,
joka ulottuvuus tuntuu vain koko ajan kasvavan kylläkin.
Tämä on yksi sellainen tärkeä asia.
Toinen on se, mitä Pohjoisella ulottuvuudella oikein
talousalueellisesti tarkoitetaan. Itse olen ymmärtänyt,
että se tarkoittaa, jos lähdetään
etelästä, että Saksan pohjoisosa, Ruotsi,
Tanska, Suomi, Puola, Viro, Latvia ja Liettua sekä EU:n naapurimaat
Venäjä, Norja, Islanti ja tulkinnasta riippuen
myös Valko-Venäjä ja Ukraina voidaan katsoa
Pohjoiseen ulottuvuuteen. Kun tästä lähdetään
liikkeelle, silloin me olemme tekemisissä ihmismäärällisesti
ja myös esimerkiksi luonnon resurssien osalta, energian
osalta, veden osalta, sellaisten koko maailmankin kannalta merkittävien
asioitten kanssa, että se on aivan selkeä ja voimakas
vastapaino sille, että tällä hetkellä esimerkiksi
Euroopan unioni työskentelee hyvin ahkerasti Välimeren
maiden ympärillä, mikä käsittää sitten
myös Etelä-Euroopan mutta myös Pohjois-Afrikkaa.
Tässä suhteessa Suomen on turha odottaa sitä, että joku
muu nousisi Euroopasta ja sanoisi, että on se hieno asia
tuo Pohjois-Euroopan talousalue tai Pohjoinen ulottuvuus, vaan se
on meidän tehtävämme. Me olemme tässä Venäjän
vieressä, ja kun puhemiehen parlamentaarinen valtuuskunta
oli viime kesäkuun lopussa Venäjällä,
niin siellä duuman puhemies kysyi juuri sitä,
mitä me voisimme yhdessä tehdä, kun nämä EU:n
tärkeimmät virat näyttävät
menevän Etelä-Eurooppaan. Venäjänkin
intressissä on konkreettinen asia eikä se, että puhutaan
jostain ilman, että esitetään, mitä tehtäisiin
ja miten se myös sitten käytännössä pyrittäisiin
rahoittamaan. Siinä kyllä tietysti Venäjänkin
pitää kantaa oma osuutensa.
Sitten me Suomessa tulemmekin siihen, mikä on tämä osaaminen,
mikä on Pohjoismaiden neuvoston suomalaisen virkamiehistön
osaaminen, mikä on osaaminen täällä eduskunnassa,
millä tavoin se tapahtuu eri ministeriöitten kesken
ja mikä se on esimerkiksi tällä hetkellä Suomen osalta
Venäjällä tai sitten pohjoisessa. Me
tulemmekin aika monelta osin tyhjään aukkoon.
Nämä asiat ovat meillä minun mielestäni
jääneet vähän unholaan sen takia,
että Euroopan unioni on koettu sellaiseksi, että sen
kautta hoidetaan kaikki asiat ja jos ei itse pystytä, niin
Euroopan unioni hoitaa loput. Mutta tässäkin asiassa
ollaan siinä tilanteessa, että loppujen lopuksi
ei kukaan oikein hoida riittävän hyvin. Tästä tulevat
sitten myös käytännössä ne
tilanteet, joissa Venäjä kyselee, mitä siellä oikein
tehdään, ja tällaiset kaikenlaiset kirjelmät
ja muut saavat paljon suuremman merkityksen, kun muuta konkretiaa
ei ole olemassa.
Tässä suhteessa Suomen pitäisi nyt
vakavasti suhtautua tähän asiaan, niin että eduskunnassakin
on resursseja siihen, miten täällä Venäjän
talousalueeseen liittyviä kysymyksiä pystytään
käsittelemään. Otan yhtenä esimerkkinä vaikkapa vain
tämän rata-asian. Nythän valtioneuvosto
tulopoliittisen kokonaisratkaisun yhteydessä on esittänyt,
että rataa Pietariin jatketaan Lahti—Luumäki-osuus,
mutta käytännössä globalisaatiotyöryhmähän
totesi muun muassa tämän Kiinaan menevän
liikenteen osalta, joka tähänkin laajasti katsottuna
kuuluu, että tällä hetkellä laivalla
Kiinaan pääsee 5 viikossa, junalla se kestää 21
vuorokautta. Lyhentämällä erilaisin keinoin päästään
noin 10 vuorokauteen. Jos tässä halutaan todella
tätä ulottuvuutta ja Kiinaa saada lähemmäksi
meitä, mistä on myös paljon hyötyä, silloin
meidän pitää muun muassa näitä liikennehankkeita
edistää yhteistyössä Venäjän
kanssa ja tämän pohjoisen talousalueen puitteissa.
Sama koskee energiaa. Maailman huomattavat energiavarat ovat
Keski-Aasiassa, ja ne ovat sitten sieltä saatavissa. Jokaisessa
uudessa EU-maassa on kaasuputki Venäjän kautta,
ja Slovakiaan tulee myös öljyputki. Euroopan unionissa päinvastoin
kuin esimerkiksi Yhdysvalloilla on sopimuksen kautta ollut mahdollisuus
päästä siihen, että me olemme
tekemisissä näiden energiavarojen kanssa. Mutta
tämä sopimuskaan ei yksin riitä, ellemme
pysty käytännössä tuotekehittelyllä ja
muilla tavoin luomaan sellaisia tuotteita, jotka globaalissa mielessä olisivat
kilpailukykyisiä. Siinä tarvitaan juuri sitä yhteistyötä,
jossa venäläiset luonnonresurssit ja eurooppalainen, muun
Euroopan, osaaminen pannaan yhteen.
Eurooppahan kokonaisuudessaan on noin 800 miljoonaa ihmistä.
Euroopan unionissa on tällä hetkellä 450
miljoonaa ihmistä. Kokonaisuutenakin me olemme vain vähän
yli 10 prosenttia koko maailman väestöstä,
Eurooppa, 800 miljoonaa ihmistä. Tällä suhteellisuudentajulla
kun mennään liikkeelle, niin koko Eurooppa tarvitsee
tätä yhteistyön tehostamista, mutta siihen
on näköjään aika pitkä matka,
kun ottaa huomioon sen, millä keskustelun ja konkretian
tasolla tässä liikutaan.
Viime lauantaina tapasin Pohjoisen ulottuvuuden tutkimuskeskuksen
johtajan professori Tauno Tiusasen. Meillähän
vuonna 2000 Euroopan unionin naapuruussuhderahoilla perustettiin Lappeenrantaan
Pohjoisen ulottuvuuden tutkimuskeskus, josta luulen, että tiedämme
loppujen lopuksi liian vähän, vaikka tämä tutkimuskeskus on
tehnyt paljon hyvää selvitystyötä muun
muassa langattoman viestinnän nykytilasta ja tulevaisuuden
näkymistä ja kehittymisen vaikuttavuudesta teknisesti
ja taloudellisesti Venäjällä. Onko kukaan
ollut tästä tietoinen, että tällainen
tutkimus on tehty? (Eduskunnasta: Ei ole!) Se on varmasti tärkeä asia.
Suomen kautta kulkeneen transitoliikenteen kehitys vuosina 1997—2003;
elintaso ja työmarkkinat Latviassa, Liettuassa, Puolassa,
Tshekissä, Slovakiassa, Unkarissa ja Sloveniassa; verotusjärjestelmä sekä suorat
ulkomaiset investoinnit näissä maissa; kokonaiskatsaus
Ukrainan talouteen ja politiikkaan, josta selviää muun
muassa se, kuinka tärkeä Ukraina on Venäjälle
riippumatta siitä, kuka siellä on presidenttinä.
Se tärkeys ei sillä häviä, vaan
se tärkeys on olemassa muun muassa energiayhteistyön
ja monien muitten asioitten osalta. Samaten Itämeren maista
Puolan, Latvian ja Liettuan talouskehitys, Puolan talouskehitys
ja sitten Venäjän talouskehitys ja elokuun 1998
talouskriisi, öljynkuljetukset Itämerellä ja
näkökulmia lähes kaikista Itämeren
maista.
Toisin sanoen tutkimuspohjaa on olemassa, mutta tässäkin
on selvä tiedon katkos. Lappeenrannasta Helsinkiin ei ole
pitkä matka, mutta käytännössä on
niin pitkä matka, että ainakaan, kun olen suuren
valiokunnan keskustelua kuunnellut ja muutakin keskustelua, tämä Pohjoisen ulottuvuuden
tutkimuskeskus ei näissä keskusteluissa ole kyllä millään
tavoin tullut esille. Käytännössä tilanne
on kuitenkin se, että ensi vuoden aikana nämäkin
rahat loppuvat ja voidaan keskustella siitä, mikä on
tämän tutkimuskeskuksen kohtalo ja mikä on
käytännössä koko tämän Pohjoisen
ulottuvuuden kohtalo.
Arvoisa puhemies! Kannatan niitä kaikkia ehdotuksia,
jotka pyrkivät siihen, että Suomen eduskunta ottaa
tässä nyt johtavan roolin ja lähtee esittelemään
niin Euroopan unionille kuin muuallekin konkreettisia ehdotuksia
siitä, mitä pitää tehdä,
eikä pelkästään käy
keskustelemassa siitä, että Pohjoinen ulottuvuus
on Suomelle tärkeä asia.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua käydään
täällä vuosittain, ja erikseen on ollut
yleinen hallituksen selonteko ja siitä keskustelu. Luulen,
että me olemme eniten turhautuneita ei näiden
instituutioiden määrään vaan
siihen, mistä ed. Skinnari juuri sanoi, liian yleisellä tasolla
keskusteluun.
Pohjoismaiden neuvostossa otin esiin pääministereiden
kyselytunnilla jälleen Fulbright- ja Asla-stipendiaattijärjestelmän
kaltaisen rahaston perustamisen lähialueiden tutkijoille
ja opiskelijoille, lähinnä venäläisille.
Tätä ehdotusta on toistettu jo yli kymmenen vuoden
aikana, että Suomeen olisi otettu noin 500 ihmistyövuotta
lähialueiden tutkijoita lähinnä Venäjältä.
Emme ole saaneet tätä vielä läpi,
mutta jatkan harjoitelmia. Viimeksi pyysin, että presidentti
Halonen keskustelisi Putinin kanssa. Tiedän, että yhteistyöministeri
Jan-Erik Enestam ja muut yhteistyöministerit Pohjoismaiden
neuvostossa tutkivat ja pohtivat tätä. Mutta tässä on
kaikkein konkreettisin ja täsmällisin ehdotus,
jolla me voimme tehdä pohjoisen ulottuvuuden työtä välittömästi.
Olin viikonloppuna Pietarissa Pietarin valtion yliopiston rehtorin
Ljudmila Verbistskajan vieraana yhdessä YK-yliopiston johtokunnan
kanssa. Hän sanoi, että heidän kaikissa
yliopistoissaan on tällä hetkellä vain
25 000 ulkomaista opiskelijaa, ja oletan, että suomalaisia
on todella vähän yli 100 ja heistä suurin
osa lukemassa venäjän kieltä, ei mitään
muita aloja. Lääketieteen opetus on siellä lopetettu
kokonaan suomalaisille. Sinne ei ole mennyt väkeä,
vaikka aiemmin 200 lääkäriä on
koulutettu siellä ja he ovat tuoneet Venäjän
lääketieteen koko kulttuurin loistavalla tavalla,
heistä on tullut loistavia lääkäreitä. Tässä on
nyt sellainen tuhannen taalan kysymys. Jos halutaan puhua pohjoisesta
ulottuvuudesta, niin aloitetaan esimerkiksi tällä.
Toinen asia, joka minua harmittaa, on se, että koko
ulkoasiainvaliokunta on ulkopoliittisia teoreetikkoja täynnä.
Ikävä kyllä puheenjohtaja Jaakonsaari
ei ole paikalla. Tekisin mielellään kysymyksen
Liisa Jaakonsaarelle: onko hän käynyt ystävyyskaupungissaan
Arkangelissa koskaan, ja mitä konkreettista, täsmällistä on
tullut tehtyä, vaikka Oulu ja Arkangeli ovat olleet kauan
ystävyyskaupunkeja? Saman kysymyksen voisin tehdä kaikille
Oulun läänin kansanedustajille. Tiedän,
että jotkut heistä tekevät todella vakavaa
yhteistyötä lähialueiden kanssa Arktisen
neuvoston ja Barentsin neuvoston kautta ja ovat tehneet varsin pitkään
ja usein kyllä kepulaiset heistä. Voisin myös
kysyä kaikilta 200 kansanedustajalta: Kuinka monta henkilökohtaista
ystävää teillä on eri maissa,
erityisesti Venäjällä? Kuinka monta näistä ystävistä pysyy
ystävinä, kun menette eläkkeelle ja ryhdytte
pelaamaan golfia? Kuinka vakavaa se ystävyys ja se toiminta
on, vai liittyykö se vain meidän asemaamme kansanedustajina ja
siihen, että me menemme erilaisten elinten kokouksiin?
Otan vielä yhden esimerkin, josta on tehty ehdotus.
Jos haluamme vakavasti naapurimaiden kulttuuriin paneutua, niin
suurehkolla, ei kovin suurella rahalla mutta suurehkolla rahalla
voisimme käännätyttää venäjäksi
vuosittain esimerkiksi 50 tieteellistä kirjaa. Ei mitään
ongelmia, ja ne olisivat myös sellaisia kirjoja, joilla
on selvästi tarvetta siellä. Me olemme pieni kielialue.
Tätä kautta me voisimme koko sivistystämme
ja yhteiskuntaamme, yhteiskuntajärjestystämmekin levittää.
Jonkin verran kirjoja käännetään,
mutta ei systemaattisesti.
Lopuksi tämä ainainen narinani: Luulen, että jokainen
meistä, joka on ottanut asuntovelkaa, on maksanut sitä 10—15
vuotta.
Vuonna 91 Baltian maiden kansanrintamien kanssa talkoilla perustimme
Suomen ainoan Itämeri-keskuksen. Sen velkojen maksu kestää kaksikymmentä vuotta
sen takia, että valtiovalta vei valtionavut nollille keskuksen
vihkiäisviikolla. Jos tämä keskus olisi
perustettu Hankoon Rkp:n kansanedustajien toimesta, sen rahoitus
olisi järjestetty välittömästi.
Jos se olisi kepujohtoinen Itämeri-keskus, ei mitään
pulmaa rahoituksen kanssa. Mutta se ei edes ole sosialidemokraattijohtoinen,
vaikka olen itse sen puheenjohtaja. Se on kansalaisjärjestöjen
tekemä kansalaisjärjestöille. Sillä ei
ole yhtään päätoimista henkilöä. Itse
teen sen eteen ehkä kuukauden tai kaksi vapaaehtoistyötä vuodessa.
En yksityiskohtiin paneudu, mutta sanotaan nyt, että tänä vuonna
sinne tulee kahdeksannet Itämeren kuvanveistopäivät,
johon noin 250 kuvanveistäjää yhdeksästä taideakatemiasta
on tähän asti tullut, nukketeattereita, arboretum.
Nyt sinne tulee vasta Moskovan arboretumin kakkosjohtaja, mutta
Liettuan kasvitieteellisen puutarhan johto jatkuvasti — Eestin
metsäkoulu lähettää priimuksensa,
jazz-bändejä, ja aina kun tulee venäläisiä opiskelijoita
tai tutkijoita, ilmaiseksi asuvat siellä. Sen keittiö kykenee
tekemään 30:a lajia zakuskaakin, joten toivon,
että muutkin eduskuntaryhmät joskus vierailisivat
siellä. Tämä on vakava kysymys. Tämä on
arka asia minulle. Minä itse koen tämän Venäjä-yhteistyön
Pohjoismaiden neuvostossa yhdeksi tärkeimmistä.
Siinä vaaditaan sitkeyttä, ei sitä sitkeyttä,
mutta joka meidän neukkuystävillämme
oli, stalinisteilla, joista monet ovat luopuneet asiasta.
Vuonna 75 pyrimme saamaan vanhimman tyttäremme Suomalais-venäläiseen
kouluun, mutta häntä ei otettu, koska hän
oli sosialidemokraattien lapsi ja minä olin Suomi—Kiina-seuran
varapuheenjohtaja. Vuonna 75 päätin, että Neuvostoliiton
terveydenhuollosta tehdään kirja. Minä en päässyt
matkustamaan Neuvostoliittoon, mutta minun kaksitoista ystävääni
matkusti Neuvostoliitossa. Kirja tehtiin täysin piruuttaan
taistolaisia varten — kaikki kirjoittajat kyllä olivat
sosialidemokraatteja — ja viimeinen seikka, ilman valtion
rahaa, koska lähialuerahoja ei saa käyttää Suomessa,
teemme nyt noin kymmenen matkaopasta lähialueiltamme, tuntuu
aika hassulta. Te luulette, että niillä ei ole
mitään merkitystä. Ne ovat tämän
kansalaisliikkeen kannalta merkityksellisiä. Kaksi on tullut:
seuraavaksi tulevat Murmansk ja Komi ja Färsaaret, siis
lännestä ja idästä. Osa niistä tehdään
ruotsiksi ja osa myös venäjäksi. Ne tehdään
Itämerikeskuksen veloilla. Eli velkaa otetaan ja sitä maksetaan
niin kuin hölmöläisen peittoa sitten
myöhemmin, jotta voidaan tehdä sitä työtä,
mikä valtion pitäisi tehdä.
Lopuksi muistelen, että Aimo Kairamo — edesmennyt — sanoi
kerran upeasti: "Taipaleelle kannattaa aina antaa rahaa riippumatta,
mihin hän sitä pyytää, aina
menee hyvään tarkoitukseen."
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän ed. Ilkka Taipaleen
ihailtavan konkreettisen esityksen jälkeen siirryn takaisin
institutionaaliselle areenalle ja yleiskeskusteluun. Eduskunta kävi
muutama viikko sitten keskustelun Pohjois-Euroopan yhteistyökuvioista.
En aio toistaa sitä keskustelua, vaan todeta muutaman asian
yhteenvedonomaisesti.
Ensinnäkin, emme olleet yksimielisiä kaikesta,
mutta olimme kuitenkin yksimielisiä siitä, että yksi
poliittinen taso riittää Pohjois-Euroopan yhteistyökuvioihin.
Virkamiestasolla kuvioita voi olla useampia, ne voivat olla kahdenkeskisiä ja monenkeskisiä,
samoin ministerien tasolla. Poliittisella tasolla olisi yksi taso
koko Pohjois-Euroopan kattavana. Mielestäni Arktinen neuvosto kuuluu
toiseen kategoriaan ja on erillinen asia.
Toiseksi keskustelussa oli kaksi rinnakkaista linjaa: (1), että Pohjoismaiden
neuvoston sihteeristö voi laajentua käsittämään
koko Pohjois-Euroopan, ja (2), että Itämeren valtioiden
neuvoston sihteeristö laajentuu käsittämään
koko Pohjois-Euroopan. En näe tässä mitään
ristiriitaa, koska Pohjoismaiden neuvoston sihteeristö jo tänä päivänä antaa
tilaa ja rahaa Itämeren valtioiden neuvoston sihteeristölle,
joten tässä kysymyksessä varmaan päästään
hyväänkin ratkaisuun nopeasti. Vaikeampi kysymys
on muiden maiden kannanotto tähän. Ovatko Saksa,
Puola ja Baltian maat — palaan Venäjään
hetken kuluttua — valmiita tällaiseen yhteistyöhön?
Emme voi itse ratkaista tätä kysymystä,
vaan sitä on selvitettävä ja otettava
yhteyksiä esimerkiksi UM:n kautta ja selvitettävä,
mitä mieltä he ovat näistä erilaisista
vaihtoehdoista.
Yhden poliittisen tason tarve on aivan ilmeinen. Suomen näkökulmasta
tärkein on pohjoisen ulottuvuuden eloonjäänti.
Jos jatkamme tällä monitasoisella järjestelmällä,
jossa pohjoisella ulottuvuudella ei ole rahaa eikä rakenteita,
niin mitään ei tule tapahtumaan. Toinen perustelu
liittyy Euroopan unionin laajentumiseen ja eri blokkien organisoitumiseen
sen sisällä. Pohjois-Euroopalla tulee olla omansa.
Kolmas kysymys liittyy Venäjä-suhteisiin. Olemme
kaikki havainneet käydyn keskustelun Suomen ja Venäjän
suhteista. Tiedämme kaikki, että EU:n ja Venäjän
suhteet eivät tällä hetkellä ole
parhaat mahdolliset. Venäjä etsii konkretiaa myös
omissa EU-suhteissaan, ja uskon, että konkreettinen institutionaalinen
silta Pohjois-Euroopan kautta Euroopan unioniin olisi sekä unionin
että Venäjän intresseissä. Teemme
parhaillaan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mietintöä puolustusvaliokunnassa,
jossa sisäinen turvallisuus tulee korostumaan. Kaikki ne
uhkat, joista puhumme — terrorismi, joukkotuhoaseet, organisoitu
rikollisuus — liittyvät sisäisen turvallisuuden
alueeseen, joka on laajempi kuin yksi maa. Näin ollen joudumme
ottamaan kantaa eräänlaiseen yhteiskuntaturvallisuuteen,
yhteistyöhön kaikkien lähinaapureiden kanssa.
Mikä olisikaan luonnollisempaa, kuin että poliittisella
tasolla voisimme tehdä sitä Pohjois-Euroopassa.
Pehr Löv /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! För det
första vill jag hänvisa till det utmärkta
anförande som riksdagsledamot Ojala hade i inledningen.
Jag förenar mig helt om det att vi inte skall bygga upp
någon ny parlamentarisk organisation i Norden för
att trygga samarbetet i Baltikum och österut. Vi måste
helt enkelt klara av det genom att rationalisera och fokusera inom
nuvarande organisationer så som flera andra här
också har sagt.
Det är precis så som andra redan sagt att
det här med konkretisering, det är det som nu
fattas. Det måste vi lyckas med för att för
det första klara av att få trovärdighet
för det vi jobbar med och för det andra för
att helt enkelt samla upp de viktiga frågor som vi måste
ha samarbete kring. Det har gjorts många utredningar, icke
minst inom nordiska ministerrådet och Nordiska rådet,
om det baltiska samarbetet och man har konstaterat att det är
mycket, mycket mångfacetterat och det har varit nästan
omöjligt att greppa. Det är helt klart att när
man får sådana utredningsresultat, så då frågar
man sig hur vi skall kunna förena det här och
konkretisera.
Det är onekligen så att Finlands geopolitiska situation
har förändrats i och med medlemskapet i EU. Finland
arbetar i en ny omgivning och måste forma sin EU-politik
för att få maximalt inflytande. Vi behöver
samarbete för att utveckla närområdet
socialt och ekonomiskt. Vi måste helt enkelt klara av att
hantera de hälsorisker och trafficingproblem, alltså prostitution,
som uppkommit på grund av den fria rörligheten,
bara som ett par mycket konkreta exempel.
Vi måste också gemensamt rädda Östersjön som
innanhav, det håller på att växa igen.
I Ryssland igen så vet vi att miljöpolitiken,
socialpolitiken och demokratiutvecklingen behöver impulser
från väst för att få en positiv
utveckling. Det kan inte vara så att endast de projekt
där de nordiska länderna eller EU är
med och finansierar, dvs. miljöprojekt, hälsoprojekt
och demokratiseringsprojekt, barn som lider och tas om hand av nordiska
länders frivilliga organisationer, kan förverkligas
och få bejakande av Ryssland endast när finansieringen
kommer utifrån. Det kan inte få vara så,
att man inte känner sitt eget ansvar när det gäller
så djupt mänskliga behov som de här betyder
att få trygg hälsovård, att få leva
i sund miljö i framtiden. Men vi måste delta,
vi måste upplysa och det måste ske balanserat
så att vi inte bränner broarna, det är
helt klart. Det här innebär diplomati på hög
nivå som inte är lätt att driva med en
stormakt, det är helt klart att så är
det.
Våra länders nordliga läge gör
att vi har speciella förutsättningar. Tyvärr
så har den nordliga dimensionen inte fått den
förståelse och betydelse i EU som man väntade
sig. Det är ett faktum att redan i det här läget
har medelhavsländerna skapat en egen parlamentarisk församling
för att stärka sin position i EU. Det är
också ett faktum att de nordiska länderna har
en gemensam välfärdsuppfattning som skiljer sig
från grannländerna och den här samsynen
måste få genomslag genom samarbete i EU-politiken.
Annars gör vi en domainförlust när blockbildningar
uppstår i andra delar av Europa.
Jag vill sedan ytterligare, som få har gjort här, lite
diskutera kärnverksamheten i det nordiska samarbetet, Nordiska
rådet och alla organisationer och institutioner som samarbetar.
Det är ett ju faktum att volymen, det stora nordiska samarbetet,
sker mellan frivilligorganisationerna och mellan regeringarna. Men
jag vill påstå att har inte det här samarbetet
en djup förankring i det parlamentariska samarbetet så saknar
också det här andra samarbetet mandat och legitimitet.
Vi måste ge stöd från våra parlament
för att det här arbetet skall ha en framtid. Det är
ett faktum att den gemensamma historien, det gemensamma välfärdssamvetet,
samarbetet inom kultur, utbildning och intressebevakning har skapat
och stött vår identitetskänsla i Norden.
Gallupundersökningar visar att nordborna i alla våra
nordiska länder, också i Finland, uppskattar nordiskt
samarbete. Våra elever får den första
internationella kontakten genom elevutbyte inom Nordplus och det
utbyte som Nordjobb innebär. Där, när
det gäller Nordjobbsutbytet, har Finland varit det land
som har varit mest intresserat av den här typen av samarbete
med övriga Norden, något som i och för
sig bådar gott för framtiden.
Det är också ett faktum som vi måste
ha klart, om jag ännu återgår till parlamentarikernas
betydelse, att de gränshinder som vi i tiden har rivit — passfriheten är
den största, men också andra avtal har skrivits — inte
har implementerats i våra länder när
parlamentarikertrycket inte har satts i verket. Därför
har vi fått lov att liva upp den här processen.
Nu vill jag påstå att mycket av det nordiska parlamentariska
samarbetets trovärdighet vilar på att vi får
bort de slutliga gränshindren så att
nordborna kan röra sig fritt, idka näring över
gränserna och allt det här utan att det vållar
byråkratiska hinder.
Jag är också helt övertygad om att
våra radiobolag inte skulle trygga nordisk tevesebarhet
i framtiden efter digitaliseringen utan parlamentarisk påtryckning.
Det här är bara fragment av vilken betydelse den
har.
Sedan så kommer vi ju inte ifrån det, att
om vi ser till det Nordiska rådets arbetssätt,
finns där mycket att önska i fråga om
fokusering och rationalisering så att man på mindre
tid kan göra mera. Den här processen har vi tagit
tag i. Det är också ett faktum att redan idag
så får de rekommendationer som går till
ministerrådet och till våra regeringar genomslag
i många lagar och lagprocesser i våra länder.
Ta vilken lagreform som helst så i motiveringarna hittar
vi alltid hänvisningar till de andra nordiska ländernas
system. De ligger oss närmast, de påverkar vår
lagstiftning i allra högsta grad.
Därför är det så nyttigt
att vi träffar våra nordiska kolleger
och utvecklas tillsammans med dem. Där ligger ett mycket,
mycket viktigt egenvärde som i och för sig konkretiseras
i nyttan i det parlamentariska jobbet och förankringen
genom rapportering till utskott osv., vilket redan har nämnts
som viktig.
Puhemies! Ihan lyhyesti suomeksi. Koen, että Suomen
geopoliittinen tilanne on muuttunut sillä tavalla, että joudumme
tekemään yhteistyötä laajemmalti.
Samalla Suomi on pohjoisessa aika yksin. Se tietää sitä,
että tarvitsemme yhteistyötä naapureiden
kanssa, koska muut alueet Euroopassa tekevät tällä hetkellä aktiivista
yhteistyötä. Jos emme hyödynnä tätä yhteistä identiteettiä, tätä yhteistä hyvinvointijärjestelmän
tietotaitoa Euroopassa, niin meidän järjestelmämme
tulee kärsimään, ja kilpailuyhteiskunnassa
tämä tietää paljon. Se tietää nimenomaan
sitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut valitettavasti
ehkä heikkenevät, jos me emme voi tätä heikennystä vastustaa sopivalla
tavalla myöskin EU:ssa.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Hyvät
ystävät, arvoisa ministeri! Det är lätt
följa efter den sakkunniga ledamot Pehr Löv som
också pratade om det som vi egentligen är här
för att debattera, det vill säga utrikesutskottets
betänkande om Nordiska rådets Finlands delegation
och dess berättelse.
Jag vill konstatera med glädje att jag i berättelsen
hittar också nyheter, viktiga nyheter som kommit under
de senaste åren i Nordiska rådet, bland annat
arbetet för gemensamma yrkesbevis och en ny socialkonvention,
som jag tror att är någonting väldigt
eftertraktat bland yngre nordbor. Jag är lite bekymrad ännu över
de brister som finns till exempel i fråga om föräldraledigheter
och att man inte får räkna sig till godo arbete
utfört i ett annat land. Det är fortfarande en brist
som åtminstone jag har stött på bland
jämngamla. Jag noterar också att vi har fått
en snabbare folkbokföring och efter berättelseåret
vet vi också att det är lättare att få identitetsbevis
i ett annat nordiskt land.
Jag tror också att vi skall vara stolta som kvinnor
i Norden för det arbete som genom Nordiska rådet
har utförts mot trafficing i våra närområden.
Skulle inte Nordiska rådet ha lyft fram det i närområdessamarbetet
undrar jag om det hade skett så mycket.
Ledamot Pehr Löv sade också mot slutet av sitt
anförande att det finns mycket att göra för
att fokusera arbetet. Jag vill säga lite modigare på nyländskt
vis: vi skall göra arbetet lite sexigare. Det som var intressant
här i sammanhanget var den aktuella debatt som vi förde
för några veckor sedan. Vi förde den
efter att motsvarande debatt hade förts i Nordiska rådet.
Borde vi icke ha fört den debatten innan man träffades
i Nordiska rådet?
Jag vet inte om ledamot Tarja Cronberg, som tyvärr
inte är här i salen, om hon hade lyssnat lite selektivt,
men jag tror inte att det fanns någon enighet här
om att vi skulle behöva bara ett parlamentariskt eller
som hon sade politiskt organ. Tvärtom, jag tror att både
Nordiska rådets Finlands delegations ordförande
och många andra av oss var av en annan uppfattning. Jag är
väldigt glad över att just ledamot Outi Ojala
liksom flera andra talare hänvisade till samarbetsminister Enestams
artikel i förrgårdagens "Huvuddrake" här
i staden, att inte kan vi ensamma samarbeta på nytt sätt
om de andra inte vill det. It needs two to tango at least!
Vi måste också medge att det finns en stor, stor
kvalitetsskillnad i samarbetet, för vi har ett kvalitativt
fungerande samarbete på det nordiska planet och det är
lite annorlunda på andra områden.
Hyvät ystävät! Vaikka ylistän
pohjoismaista yhteistyötä, haluan tässä yhteydessä katsoa
vähän eteenpäin. Yksi alue, josta olen
huolestunut, ja niin kuin sanoin, "med den drucknes envishet" minulla
on taipumus toistaa tämä asia useassa otteessa,
on perinteinen hyvä oikeudellinen yhteistyö, ja
toivoisin, että siihen panostettaisiin enenevässä määrin.
En pidä siitä, että pohjoismaisten oikeusministeriöiden
kannat ennen esimerkiksi niin sanotun EU:n kolmannen pilarin asioiden käsittelyä ovat
erilaiset. Onneksi meillä on Pohjoismaissa laaja Anders
Chydeniuksen aikoinaan Ruotsin eduskunnassa toteuttama julkisuusperiaate,
jonka kautta esimerkiksi me voimme seurata ennen EU-kokouksia, miten
eri maissa suhtaudutaan EU-asioihin. Näissä on
löytynyt kantoja, joissa suhtaudutaan tärkeisiin
asioihin eri tavalla.
Alussa ja sitten lopussa itse niin sanotussa täytäntöönpanovaiheessa — en
halua käyttää sanaa implementaatiovaiheessa,
koska mielestäni on sanahirviö sekä ruotsiksi
että suomeksi tämä implementeringen — pitäisi
katsoa, miten me toteutamme, miten pannaan täytäntöön,
EU-säädöksiä. Pelkään,
että jos emme panosta tähän enenevässä määrin,
niin järjestelmät erkanevat toisistaan. Myöskin
tv-yhteistyössä tarvitaan edelleen lisää panostuksia,
koska esimerkiksi Ruotsin ja Suomen välinen tv-yhteistyö ei
ole niin vakaalla pohjalla kuin sen pitäisi olla.
Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Dromberg viittasi tutkimukseen
ja tuloksekas-Taipale, joksi me nykyään häntä voimme
nimittää, viittasi myöskin siihen. Se
on selkeästi alue, johon on laajenevassa EU:ssa meidän
panostettava yhä enemmän, koska siinä esimerkiksi
olemme huomanneet, että eettiset arvot ovat Pohjoismaissa yhteneväisempiä kuin
esimerkiksi laajenevassa EU:ssa, ja minä luulen, että biotekniikassa
pääsemme paljon paljon helpommin yhteisymmärrykseen
kuin koko EU:ssa. Tässähän on tehty selvityksiä,
uusia elimiä on perustettu, mutta mitä tulee valtaviin
rahamääriin, niin ymmärtääkseni
ne todellakaan eivät pidä paikkaansa tutkimusyhteistyön
osalta. Se on hyvin hyvin pieni rahamäärä,
mikä siihen on pantu, ja kansalaiset kysyvät edelleen,
mitä tapahtuu pankkimaksuille, onko siinä edetty
riittävässä määrin.
Bästa vänner! Sedan för vi tydligen
också en diskussion om den nordliga dimensionen och utskottsbetänkandet är
sällsynt klart på den här punkten. Den
har inte framskridit på ett önskvärt sätt.
Jag tror att det är dags för oss att konstatera att
de nordiska finansieringsinstitutionerna fungerar i många
avseenden ytterst väl, vi har både NIB och Nefco
som har finansierat en mycket stor del av den nordliga dimensionen.
Vi måste vara beredda att diskutera förutom innehållet
också namnet på samarbetet i framtiden. Är
det så att man för att Sverige kallar detta samarbete Östersjösamarbete
och gav sin miljard och vi talar om den nordliga dimensionen därför
inte kan komma riktigt överens om dess framtid. Vad gäller
innehållet efter handlingsplanen för den nordliga
dimensionen, som nu går till ända 2006, borde
vi också i Norden tillsammans diskutera de prioriteringar
vi vill ha på det sociala området.
Jag blev bestört när jag tog del av The State
of the Worlds Children-rapporten förra veckan. Det land
där aids växer mest är Estland, tillväxten är störst
där. Den är till och med större än
i Ryssland, men det finns mycket som visar att det sannolikt finns
ett stort mörkertal i Ryssland, eftersom bara var tionde
behövande på grund av den dyrbara behandlingen
eller i förhållande till befolkningens resurser
bara var tionde får den behövliga behandlingen.
Jag tror faktiskt att vi inom det här området
har mycket att göra för att med gemensamma nordiska
insatser se till att en annan syn på social service kommer
till stånd i våra närområden,
för utan en annan syn på social service är
det väldigt svårt att gå vidare och nå resultat.
Jag tror att vi här i Finland och hela Norden har ytterst
fina resultat att peka på.
Hyvät ystävät, lopuksi mainittiin
laajan Euroopan kehitys. Mielestäni todellakin voimme sanoa,
että uudet ajat ovat koittamassa uusissa osissa Eurooppaa.
Minä itse koen, että on kehittymässä vielä ehkä toinen
demokratisaation aalto, kun näemme, että mahdollisesti
oppositio on voittamassa Ukrainassa, ja mikä merkityksellisintä,
että Romaniassa eilen opposition ehdokas voitti. Ne tapahtumat
ovat keskenään sidoksissa, mutta toivon ja uskon,
että myöskin Suomen eduskunta ja pohjoismainen
yhteistyö sekä EU:n lähialueyhteistyö sopivassa
määrin kiinnittävät näihin
myöskin huomiota. Suuria asioita on myöskin sielläpäin
Eurooppaa tapahtumassa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Minä ajattelin tulla hieman kommentoimaan
tätä käytyä keskustelua ja valitan
jo etukäteen ed. Oinoselle, että joudun poistumaan
sen jälkeen salista enkä voi hänen puheenvuoroansa
kuunnella, mutta pystyn sen lukemaan kyllä sitten pöytäkirjoista.
Arvoisa puhemies! Ed. Rundgren käytti täällä erittäin
ansiokkaan puheenvuoron, ja ei voi muuta kuin yhtyä hänen
näkemykseensä ja arvioonsa siitä, miten
tärkeä merkitys arktisella yhteistyöllä on
myös pohjoismaisen yhteistyön kannalta, eli arkista
yhteistyötä ei voida harjoittaa irrallaan, vaan
se on keskeinen osa pohjoismaista yhteistyötä,
ja ainakin yhteiset intressit meillä pitäisi nyt
tältä osin olla olemassa.
Ed. Taipale nosti esille myös pohjoisen ulottuvuuden
omassa puheenvuorossaan ja vaati selkeää konkretiaa
sille. Tämä hänen nostamansa kysymys
tutkijanvaihdon lisäämisestä on kieltämättä erittäin
tärkeä. Olisin halunnut vaan ed. Taipaleelle saattaa
tiedoksi sen, että esimerkiksi Itämeren parlamentaarisissa
kokouksissa on nostettu esille se, että muun muassa viisumivaihdon osalta
Venäjän kanssa tehtävällä yhteistyöllä pitäisi
nimenomaan tutkijanvaihtoa helpottaa ja viisuminsaantia nimenomaan
tutkijoiden vierailustipendien osalta.
Ed. Cronbergin puheen osalta ei voi muuta kuin yhtyä ed.
Thorsin epäilyyn ed. Cronbergin yhteenvedosta nimenomaan
siinä, että eduskunnassa vallitsisi yksimielinen
tahto siitä, että tarvitaan vain yksi poliittinen
taso Pohjois-Euroopassa tehtävälle yhteistyölle.
Näin selkeään johtopäätökseen
emme suinkaan täällä päätyneet, vaan
ennen kaikkea siihen, että kukaan ei halunnut uutta, vaan
joko jotain olemassa olevaa kehitetään tai lopetetaan
joku olemassa oleva ja sen tilalle perustetaan uutta. Tämä oli
mielestäni selkeästi eduskunnan pöytäkirjoistakin
luettavissa; nimittäin tarkistin sen jälkikäteen.
Mutta ed. Cronberg toi myös esille ajatuksen siitä,
että meidän täytyy lähteä liikkeelle
ja selvittää, mitä muut haluavat Pohjois-Euroopan
yhteistyön kehittämiseltä. Hän
mainitsi muun muassa Saksan ja Puolan ja sen, ovatko nämä halukkaita.
Itse olen sanonut, että tätä halukkuutta
ei ole juurikaan näkynyt. Tämän myöskin
ministeri Enestam omassa kirjoituksessaan totesi. Minulla ei ole
mitään sitä vastaan, että sitä lisää selvitetään.
Sitähän itse asiassa tekee tämä työryhmä, johon
viittasin, jossa Itämeri-työryhmässä ed. Arja
Alho on Suomen edustajana. Se selvittää tätä halukkuutta.
Mutta en minä nyt näe, että tähän
pitää ulkoministeriötä sotkea.
Ulkoministeriö vastaa omalta osaltaan sitten hallitustenvälisestä yhteistyöstä,
selvittää sitä, mutta parlamentaarisen
yhteistyön kuviot me varmaan kyllä kykenemme selvittämään
itsekin.
Nimittäin täytyy muistaa, että meillä on
Itämeren alueella Itämeri-neuvosto, joka muodostuu
siis hallituksien edustajista. Sillä on oma sihteeristö Tukholmassa,
ja se toimii aika selkeästi. Se on vahvasti lisännyt
yhteistyötä viime aikoina myöskin Pohjoismaiden
ministerineuvoston kanssa, jotta vältyttäisiin
juuri päällekkäiseltä yhteistyöltä.
Ed. Löv myöskin täällä toi
esille mielestäni erittäin ansiokkaasti, kuten
tavallista, pohjoismaisen yhteistyön merkityksiä ja
nimenomaan sen ydintehtävän, joka on edelleenkin
ajankohtainen ja jota ei pidä suinkaan väheksyä miltään osin.
Minusta oli tärkeää, että ed.
Löv toi esiin myös tämän rajaesteiden
poistamisen merkityksen. Se on todellakin näin, että jos
niihin ihmisten arjessa oleviin ongelmiin ei pystytä puuttumaan,
niin me menetämme hyvin paljon sitä tukea, mitä meillä ihmisten
parissa on.
Tässä haluaisin vielä ihan eduskunnan
pöytäkirjoihinkin todeta, että helmikuussa
ensi vuonna Tanskan entinen pääministeri Schlüter,
joka toimii siis selvitysmiehenä nyt tässä rajaesteiden poistamisessa,
tulee tänne eduskuntaan vierailulle ja saamme häneltä raportin.
Sen lisäksi, miten on edetty näiden kansalaisten
liikkumisesteiden osalta, hän myöskin tulee selvittämään
sitä, mitä ovat nämä yritysten
sijoittumiseen liittyvät rajaesteet, koska hänen
tehtäväalueensa on laajentunut tältä osin.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, kiitän erityisesti
myöskin ed. Thorsia erittäin ansiokkaasta puheenvuorosta.
Hän ei ole vielä niin sanotusti pohjoismaisen
yhteistyökeskustelun vakiokalustoa ollut täällä,
mutta toivottavasti jatkossa on, koska hän toi mielestäni
erinomaisella tavalla niitä konkreettisia asioita esille.
Ehkä meille, jotka olemme siinä työssä niin
jokapäiväisesti mukana, ne monet asiat ovat niin
itsestäänselvyyksiä, että oli
erittäin hienoa, että ed. Thors toi nämä esille.
Toteaisin sen myöskin täältä,
että esimerkiksi vanhempainlomaan liittyvät ongelmat
ovat aivan olennainen osa. Todellakin kysymykseen, miksi emme käy
keskustelua ennen Pohjoismaiden neuvoston istuntoa täällä salissa,
täytyy todeta, että se ei kylläkään
johdu meidän valtuuskunnastamme, vaan ainakin tähän
asti puhemiesneuvostossa ei ole sitä pidetty tarpeellisena,
mutta maailmaa voidaan muuttaa, jos näin on. Itse näkisin
juuri, niin kuin monissa Pohjoismaissa tehdään,
että keskustelu käydään nimenomaan
ennen istuntoa, jolloin se on tavallaan lähetekeskustelua
istuntoon menijöille myöskin laajemmin.
Tästä huippututkimuksesta olisin vielä halunnut
todeta sen, että — nyt minulta katosi etunimi — Åbo
Akademin rehtori Björkstrand toimi myöskin selvitysmiehenä ja
hänen johdollaan valmisteltiin tutkimuksen valkoinen kirja,
jossa nimenomaan nyt tavoitteena on, että Pohjoismaat yhdessä vahvasti
ovat valinneet tietyt kohdealueet, joissa nimenomaan huippututkimukseen
satsataan. Minusta tämäkin on erinomainen esimerkki
siitä, että kaikki me Pohjoismaat olemme pieniä maita
ja meidän kannattaa tiivistää voimamme
ja resurssimme.
Ed. Markku Koski merkitään
läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän puheenjohtaja ed. Outi Ojalaa,
että hän näin huomionarvoisesti kiinnitti
huomiota minunkin puheenvuorooni. Kiitoksia. Ymmärrän, että kiireet
vaativat lähtemään enkä aio
pitkään puhua.
Tuon vain yhden näkökohdan esille pohjoismaisessa
yhteistyössä, jossa olen painottanut Mitt-Norden-
eli Keski-Pohjola-yhteistyötä. Täällä ansiokkaasti
Ilkka Taipale toi esille muun muassa tätä pohjoista
ulottuvuutta ja samoin monia muita näkökohtia
on tuotu pohjoismaisesta yhteistyöstä. Mutta erityisesti
haluaisin painottaa Mitt-Nordenia, Keski-Pohjola-yhteistyötä, jossa
Keski-Suomen eri maakunnat tai keskisen Suomen eri maakunnat, molemmat
Pohjanmaat, Keski-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, mikä ettei Pohjois-Pohjanmaa,
myös Keski-Suomi, molemmat Savot, Etelä-Karjala,
Pohjois-Karjala olisivat Suomesta osapuolia ja sitten yhteistyö ulottuisi
yli Merenkurkun ja vastaavat Keski-Ruotsin maakunnat ja edelleen
vastaavat Keski-Norjan maakunnat Norjasta olisivat mukana.
Tätä yhteistyötähän
on tehty ainakin kaksi vuosikymmentä. Silloin kun meillä olivat
läänit läänien maaherrojen johdolla,
tarkoitan aiemmat läänit, niin silloin läänien
maaherrojen johdolla hyvin aktiivisti tätä Keski-Pohjola-työtä myös haluttiin
edistää. Nyt sitä vastuuta sitten maakunnalliset
liitot ovat pyrkineet jatkamaan.
Tietty kylmä takaisku tälle tuli Merenkurkun laivaliikenteen
hiljennyttyä muutama vuosi sitten, mutta näkisin,
että vaikka tämä takaisku tuossa tapahtui,
niin siitä huolimatta meidän on pidettävä huoli
tästä Keski-Pohjola-yhteistyöstä. On
ajatus siitä, että yhteydet Venäjältä Pietarista menisivät
juuri poikki Suomen, poikki radan, osaltaan Valtatie 23:n reittiä noudattaen,
josta sitten laivayhteytenä yhteydet ulottuisivat Ruotsiin
Uumajaan ja sitten Uumajasta Trondheimiin Atlantille. Tätä reittiä voidaan
näin kuvata liikenteellisesti, mutta se voidaan nähdä myös
kaikkien toimintojen yhteytenä elinkeinoelämän,
kulttuurin, opetuksen yhteytenä. Kaikki inhimillinen toiminta
tulisi nähdä myöskin tämän
maiden poikittaisen suunnan mukaan.
Tiedän, että on hyvää kalottiyhteistyötä,
on pääkaupunkiseutujen välillä yhteistyötä.
Toivon, että tämä myös toimintakertomuksen
aikana esillä ollut Mitt-Norden- eli Keski-Pohjola-yhteistyö vain
voimistuisi ja vankistuisi pohjoismaisessa työssä ja
Pohjoismaiden neuvoston työssä tulevana ja tulevina
vuosina.
Keskustelu päättyy.