11) Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2003
Virpa Puisto /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajien kertomus on nyt
käsitteillä vuodelta 2003 ja vuodelta 2004. Vaalikaudeksi
2003—2007 valitut valtiontilintarkastajat antavat eduskunnalle
ensimmäisen kertomuksensa. Kertomuksemme käsittelee siis
vuotta 2004. Tänä vuonna eduskunnalle on luovutettu
kaksi kertomusta, joista toisessa käsitellään
vuoden 2003 asioita. Esittelen seuraavassa molempia kertomuksia
käyttämättä kuitenkaan toivottavasti
kaksinkertaista aikaa.
Kertomuksemme valmistelu vuodelta 2004 poikkeaa aikaisemmista
kertomuksista. Se on aihevalinnoiltaan ja kannanotoiltaan entistä ajankohtaisempi.
Kertomus perustuu valtiontilintarkastajien käsittelemiin
tilaustutkimuksiin. Kertomuksen rakenne poikkeaa myös aikaisemmasta. Kertomus
sisältää neljä ongelma-aluetta
eli koria: palvelujen tuottaminen, koulutus- ja innovaatiojärjestelmä,
kansallisomaisuus ja lainsäädäntö.
Palvelujen tuottamisen haasteet: Valtiontilintarkastajat ottavat
kantaa väestön ikääntymisen aiheuttamiin
palvelutuotannon haasteisiin itsepalvelun lisääntymisen,
yrittäjyyden edistämisen ja valtion henkilöstön
ikääntymisen näkökulmasta. Tarkoitus
on jatkaa ja syventää analyysia tulevissa kertomuksissa
muun muassa hallituksen politiikkaohjelman mukaisesti hallintorajat ylittäen.
Palvelujen tuottaminen julkisella sektorilla kohtaa kansainvälisestä taloudesta
ja väestön ikääntymisestä johtuvia
haasteita. On panostettava rohkeasti strategiaan, jolla Suomi voi
menestyä kansantalouksien välisessä kilpailussa menettämättä kuitenkaan
hyvinvointivaltioyhteiskunnan takaamaa turvaa.
Toisessa korissa selvitetään koulutus- ja
innovaatiojärjestelmän merkitystä, yliopistokeskusten,
ammattikorkeakoulujen ja pienten teknologiakeskusten vaikuttavuutta.
Nämä yksiköt ovat tärkeä osa
maamme osaamisverkostoa, johon kohdistuu tällä hetkellä monia,
osittain ristiriitaisiakin odotuksia. Väestömäärään
verrattuna verkosto on kansainvälisesti arvioituna erittäin
tiheä ja hallinnollisesti hajanainen. Huoli näiden organisaatioiden
tulevaisuudesta ja taloudellisista toimintamahdollisuuksista asettaa
uusia vaatimuksia, joihin päätöksentekijät
joutuvat vastaamaan. Näitä ovat muun muassa toiminnan
tuottavuuden lisääminen, keskusten olemassa olevien resurssien
yhteiskäyttö ja päällekkäisten
rakenteiden purkaminen sekä erikoistuminen.
Kansallisomaisuuden hoito osoittautui käytännössä erittäin
vaikeasti määriteltäväksi aiheeksi,
ja siitä on rajattu tällä hetkellä metsä-
ja vesivarat. Kolmannessa korissa käsitellään
puuntuotannon taloudellista kannattavuutta ja Suomen metsälainsäädäntöä sekä vesien
tilaan myönteisesti ja kielteisesti vaikuttavia valtiovallan
toimenpiteitä.
Lainsäädäntötyö on
seuraavassa korissa, jossa todetaan, että lainsäädäntövalta,
kuten tiedämme, on eduskunnan tärkein valtaoikeus
ja lain säätäminen budjettivallan ohella
eduskunnan tärkein yhteiskunnallinen ohjausväline.
Eduskunnan mahdollisuus tosiasiallisesti käyttää tätä valtaoikeutta
riippuu keskeisesti hallituksen lainvalmistelusta ja lainvalmistelun
laadusta.
Valmistunut peruskartoitus avaa uudenlaisen näkökulman
lainvalmisteluun ja -säätämiseen. Siinä tarkastellaan
lainsäädäntötuotosta määrällisesti.
Tutkijan havainto siitä, että maamme on Länsi-Euroopan
lainsäädäntöintensiivisimpiä maita,
herättää väistämättä uusia
kysymyksiä: Onko vuosittain yhä kasvava lainsäädäntötuotos kaikilta
osin todella tarpeellinen, vai olisiko mahdollista ohjata yhteiskuntapoliittista kehitystä
muilla
keinoin? Onko eduskunnalla mahdollisuus asianmukaisella tarkkaavaisuudella
käsitellä yhä kasvavaa lakiesitysten
määrää? Kansalaiselle on myös
tärkeää tunnistaa häntä koskettavat,
lakiin perustuvat uudet oikeudet ja velvoitteet. Tässä tilanteessa
korostuu ajankohtaisesta lainsäädännöstä kansalaisille
jaettavan selkeän ja määrältään
riittävän tiedon merkitys. Vastuunkantajia tässä ovat
yhtä lailla hallinto, eri alojen etu- ja kansalaisjärjestöt
ja muut yhteiskunnalliset toimijat sekä tiedotusvälineet.
Arvoisa puhemies! Kertomus vuodelta 2003 on laadittu puheenjohtaja
Kari Urpilaisen johdolla. Kertomuksessa on 26 kannanottoa yhteensä 12
ministeriön hallintoalalta. Otan tässä esille vain
muutaman esimerkin heidän ansiokkaasta kertomuksestaan
ilman tärkeys- tai arvojärjestystä.
Ensimmäisenä Suomen kehitysyhteistyö.
Kehitysyhteistyö jäsennetään
nykyisin keskeiseksi toimintamuodoksi Suomen kehityspolitiikassa, joka
puolestaan on osa maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Kehitysyhteistyö koetaan
merkittäväksi kansainvälistä turvallisuutta
ja vakautta edistäväksi toiminnaksi.
Kohdemaan omien sektoriohjelmien tukemisessa on tärkeä antaa
avun saajalle ehdot ja kriteerit, jotka ovat avun antamisen edellytyksenä. Valtiontilintarkastajien
suorittaman valvonnan yhteydessä on käynyt ilmi,
että suora budjettituki kehitysyhteistyön toimintamuotona
on kansainvälisesti yleistynyt. Suomen antaessa suoraa budjettitukea
on valtiontilintarkastajien mielestäni ensin selvittävä kohdemaan
hallinnon luotettavuus ja sisäisten valvontajärjestelmien
toimivuus, jotta avunsaaja ja avunantaja voivat varmistua avun oikeasta
ja tarkoituksenmukaisesta käytöstä.
Suomalaisten osallistuminen kansainvälisten järjestöjen
toimintaan ja hankkeisiin. Valtiontilintarkastajien mielestä suomalaisten
pääsyä kansainvälisten järjestöjen
ja kehitysrahoituslaitosten johtotehtäviin tulisi tukea
nykyistä voimakkaammin. Ehdokkaiden määrätietoinen
tukeminen merkittäviin tehtäviin on ollut jossakin määrin
vierasta suomalaisille. Hakijoiden kaikinpuolinen tukeminen avaintehtävien
haussa on tärkeää siitäkin syystä,
että rekrytointivaiheessa käydään
usein kilpailua eri maiden ehdokkaiden kesken ja monet maat tukevat
omia ehdokkaitaan hyvin systemaattisesti. Valtiontilintarkastajien
mielestä rekrytointien tehostamisen ja toimivuuden edistämiseksi
tulisi rekrytointijärjestelmä ulkoasiainministeriössä koordinoida
ja keskittää. Tukemistoimintojen, kuten valmennuksen,
koulutuksen ja markkinoinnin, kehittämisessä suomalaiset
voisivat ottaa oppia niistä EU-jäsenmaista, joilla
on systemaattiset valmennusjärjestelmät ja monien
vuosien perinteet omien ehdokkaidensa tukemisesta.
Aluekeskusten toimivuus on ollut laajasti käsitelty
aihe tässä kertomuksessa. Lyhyesti seuraavaa:
Aluekeskusohjelmalla on lukuisia myönteisiä vaikutuksia.
Valtiontilintarkastajien saamista selvityksistä ja tehdystä väliarvioinnista käy
kuitenkin ilmi, että ohjelman toteutukseen liittyy epäselvyyksiä ja
kehittämistarpeita. Valtiontilintarkastajien mielestä esitettyjen
ongelmakohtien runsaus ja merkittävyys uhkaavat asetettujen
tavoitteiden saavuttamista. Merkittävinä ongelmina
valtiontilintarkastajat pitävät alueellisen kehittämisjärjestelmän
sekavuutta, erilaisten ohjelmien ja alueiden ja muiden kehittämisvälineiden
suurta määrää sekä niiden
päällekkäisyyttä. Alueellisen
kehittämisen kokonaisuutta tulee selkeyttää sekä lisätä poikkihallinnollista
yhteistyötä niin keskushallinnossa kuin aluetasollakin.
Maahanmuuttohallinnon erityiskysymyksiä. Osana tätä kohtaa
valtiontilintarkastajat puuttuivat myös juuri äsken
päättyneen Pohjoismaiden neuvoston kertomuksen
yhteydessä esiin tulleeseen opiskelijavaihtoon ja toivovat
sen edistämistä sekä suomalaisten mahdollisuuksia
opiskella ulkomailla laajemmin kuin Pohjoismaat tai lähialueet.
Sen lisäksi tuodaan esiin seuraavaa: Suomen maahanmuuttohallinto
on epäselvä ja jäsentymätön,
mikä osaltaan aiheuttaa ulkomaalaishallinnon toimijoiden
välillä ongelmia valta- ja vastuukysymyksissä.
Toimialueiden päällekkäisyys ja työnjaon
epäselvyys ilmenevät erityisesti sisäasiainministeriön
ja työministeriön välillä, ja
tämä on lisännyt hallinnon tehottomuutta.
Valtiontilintarkastajat pitävät tärkeänä maahanmuutto-
ja pakolaispolitiikan mahdollisimman laaja-alaisen arvioinnin tekemistä.
Maahanmuuttohallinnon tehostamiseksi valtiontilintarkastajat edellyttävät
sellaista rakenteellista muutosta, jossa kansainvälisestikin
yleistyvän käytännön mukaan
maahanmuuttoasiat keskitetään yhden ministeriön
vastuulle. Valtiontilintarkastajien mielestä luonnollinen
vaihtoehto on keskittää maahanmuuttoasiat sisäasiainministeriön
hallintoalalle.
Sosiaalihuollon asiakkaan asema. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
totesi vuonna 2000 käsitellessään hallituksen
esitystä laiksi sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista, että laki
täsmentää perusoikeuksien sisältöä sosiaalihuollossa.
Sen avulla voidaan merkittävästi parantaa perusoikeuksien
toteutumismahdollisuuksia tällä julkisten tehtävien
alueella. Kyseinen laki tuli voimaan vuonna 2002. Lain tarkoituksena
on edistää asiakaslähtöisyyttä ja
asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta
hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa.
Sosiaalihuollon asiakkaan asema poikkeaa terveydenhuollon potilaan
asemasta. Potilas on pääasiassa palvelujen saaja,
kun taas asiakas on paitsi palvelun saaja myös etuuksien
vastaanottaja. Tämä näkyy esimerkiksi
salassapitosäännösten soveltamisessa.
Valtiontilintarkastajat kiinnittävät erityistä huomiota
alaikäisten asemaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Potilasasiakirjojen laatimisesta ja säilyttämisestä on
säännelty tarkasti ja kattavasti laissa ja asetuksessa,
mutta sosiaalihuollon asiakirjoista ei ole vastaavia säännöksiä.
Valtiontilintarkastajat eivät pidä tarkoituksenmukaisena
tilannetta, että moniammatillisessa toimintayksikössä voi samankin
henkilön asiakirjoja koskea erilaiset salassapitosäännökset
sen mukaan, onko ne laadittu sosiaali- vai terveydenhuollon ammattilaisen
toimesta.
Asiakaslaki velvoittaa kuntia nimeämään
sosiaaliasiamiehen. Sosiaaliasiamiehelle ei ole laissa asetettu
erityisiä kelpoisuusvaatimuksia. Sosiaalihuollon kelpoisuuslaki
valmistellaan sosiaali- ja terveysministeriössä osana
Sosiaalihuollon kehittämishanketta. Valmistelu koskee myös
sosiaaliasiamiehen kelpoisuusehtoja. Valtiontilintarkastajien mielestä tulisi
kelpoisuusehtojen lisäksi kiinnittää huomiota
sosiaaliasiamiehen asemaan riippumattomuuden varmistamiseksi.
Valtioneuvosto on tehnyt periaatepäätöksen sosiaalialan
tulevaisuuden turvaamisesta ja Kansallisesta terveyshankkeesta.
Valtiontilintarkastajat pitävät tärkeänä näiden
hankkeiden välistä riittävää yhteistyötä,
jotta vältyttäisiin voimia kuluttavalta kilpailulta
ja löydettäisiin yhteiset tavoitteet.
Arvoisa puhemies! Valtion tilintarkastuksen tulevaisuus on jälleen
pohdittavana. Me vaalikauden 2003—2007 valitut tilintarkastajat
olemme omalta osaltamme halunneet osoittaa, miten valtiontilintarkastajat
voivat toteuttaa valvontatehtäväänsä myös
arviointitutkimuksen avulla. Tähän mahdollisuuteen
viittaa niin sanottu kertomusmenettelytyöryhmä mietinnössään.
Parlamentaarisen valvonnan uudelleenorganisoimista pohtivan
toimikunnan työ valmistuu helmikuussa 2005. Toimikunta
pohtii Valtiontilintarkastajien ja valtiovarainvaliokunnan valvonta-
ja tarkastustoimen yhdistämistä. Tässä yhteydessä on
tärkeää painottaa sitä, että Valtiontilintarkastajien
työtä jatkavalla, mahdollisesti tarkastusvaliokunnalla,
on sekä toimivallan että resurssien puolesta mahdollisuus
itsenäiseen ja riippumattomaan valvontatyöhön,
mistä syystä valvontatyön käytännön
toteuttaminen eduskunnassa vaatii valiokunnalle oman kanslian ja virkakuntansa.
Odotamme, että toimikunnan ehdotukset ovat rakentavia,
koska myös meidän käynnistyneen valvontatyömme
tavoitteena on parantaa ja yksinkertaistaa eduskunnan harjoittamaa
valvontaa.
Ed. Seppo Kääriäinen
merkitään läsnä olevaksi.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Valtiontilintarkastajien kertomuksissa vuosilta
2003 ja 2004 on paljon tarttumapintaa. Tilanne onkin siinä mielessä poikkeuksellinen,
että meillä on käsittelyssä kaksi
kertomusta. Tämä kertoo siitä muutoksesta,
mikä Valtiontilintarkastajien toiminnassa on tapahtunut.
Suurella viiveellä tapahtuvaa tarkastusraportointia on
kyetty muuttamaan yhä enemmän ajassa tapahtuvaksi.
Siksi me voimme nyt vuoden 2004 lopulla käsitellä vuoden
2004 tarkastuskertomusta. Tämä muutos on mielestäni
ollut perusteltu ja tarpeellinen.
Puutun tässä puheenvuorossani vain yhteen, mutta
mielestäni tulevaisuutemme ja hyvinvointimme kannalta keskeiseen
asiaan. Se on vuoden 2004 kertomukseen sisältyvä yrittäjyyden
edistäminen.
Suomessa vallitsee selkeästi yrittäjyysvaje, jopa
eurooppalaisiin kilpailijamaihimme verrattuna. Eurooppahan ei viime
vuosina ole globaalisti tarkasteltuna ollut dynaamisimpia alueita. Päinvastoin
talouden kasvu USA:han ja Aasian maihin verrattuna on ollut hyvin
vaatimatonta. Lissabonin strategia Euroopan unionista maailman kilpailukykyisimpänä
alueena
on valitettavasti jäämässä sanahelinäksi.
Meidän yrittäjyysvajeemme on ainakin osittain
perua niistä viime vuosikymmenien ratkaisuista, joilla
tyydytettiin lähinnä julkisen sektorin ja suurteollisuuden
työvoimatarvetta. Näin ei jäänyt
riittävästi tilaa aluskasvillisuudelle eli pienyrittäjyydelle.
Yrittäjyyden edistäminen, yritysten ja yrittäjien
lisääminen on mielestäni kuitenkin se
tie, jolla me voimme taata kansakuntamme hyvinvoinnin
tulevaisuudessa. Me tarvitsemme yhä enemmän
kasvuyrityksiä, joilla on kykyä selvitä yhä kovenevassa
kansainvälisessä kilpailussa. On nimittäin
selvää näyttöä siitä,
että kasvuyrittäjyyden edistäminen on talouskasvun
ja työllisyyden parantamisen kannalta ratkaisevaa. Mielestäni
onkin hyvä, että hallitus on voimakkaasti panostamassa
kasvuyrittäjyyteen, sen lisäämiseen maassamme.
Yrittäjyysilmapiiri on maassamme parantunut viime vuosikymmenien
aikana selkeästi. Tämä on tärkeää yrittäjyyden
edistämisen kannalta. Ongelmana yrittäjyyspolitiikan
toteuttamisessa on, kuten valtiontilintarkastajatkin kertomuksessaan
toteavat, hallinnollinen hajanaisuus ja varovaisuus. Tämän
vuoksi erilaisten teknologia- ym. ohjelmien ja erilaisten rahoitusinstrumenttien vaikuttavuutta
ja tehokkuutta tulee jatkuvasti arvioida ja uudistaa. Yrittäjyyspolitiikan
toimenpiteitä valmisteltaessa tulee virkamiesvaltaisuutta ja
hallintokeskeisyyttä vähentää.
Tämän hetken yrittäjyyskasvatuksessa
painotetaan ehkä hieman liikaakin yrittäjyyteen
kuuluvaa riskiä ja taloudellisten menetysten mahdollisuutta.
Vähemmälle huomiolle jätetään
yrittäjän arkipäivän myönteiset
asiat, kuten monipuolinen ja haasteellinen työ, joustava
ajankäyttö, arvostettu asema yhteiskunnassa, mahdollisuus
vaikuttaa työolosuhteisiinsa jne. Suomessa yrittäjän epäonnistuminen
saattaa aiheuttaa elinikäisen leimaamisen ja sulkea yrittäjän
kaiken taloudellisen toiminnan ulkopuolelle koko loppuelämän ajaksi.
Yksi tärkeä alue mielestäni onkin kohtuullistaa
epäonnistumisen seuraamuksia yritystoiminnassa. Meidän
pitää voida hyväksyä se, että yrittäjä voi
omista toimistaan riippumatta epäonnistua, eikä yrittäjää tulisi
kohtuuttomasti rangaista tämän vuoksi.
Yhdysvalloissa on mahdollisuus henkilökohtaiseen konkurssiin
sekä joissakin osavaltioissa lisäksi mahdollisuus
rajata oma asunto ja muutakin omaisuutta konkurssivaatimusten ulkopuolelle.
Tällaisen vaihtoehdon selvittäminen pikaisesti
on mielestäni meilläkin tarpeen. Uskon, että tämän
tapaisella uudistuksella olisi myönteinen vaikutus yrittäjyyteen.
Se merkitsisi sitä, että kerran epäonnistunut
yrittäjä voisi ottaa uuden alun yrittäjyyden
tiellä. Nyt se on valitettavasti käytännössä lähes
mahdotonta.
Herra puhemies! Jos me tosissamme aiomme lisätä yrittäjyyttä ja
yrityksiä maassamme, meillä täytyy olla
rohkeutta tehdä sellaisia yrittäjyyttä tukevia
ratkaisuja, joilla on myönteinen vaikutus yrittäjiksi
ryhtyvien elämässä. Toivonkin, että hallituksen
yrittäjyyden politiikkaohjelma tuo tällaisia ratkaisuja.
Yrittäjyyden edistäminen on asia, jota valtiontilintarkastajien
tulee jatkossakin seurata ja kannanotoillaan ohjata.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontilintarkastajien kertomuksessa
vuodelta 2003 on erittäin paljon tärkeää asiaa
ja hyviä kannanottoja. Puutun tässä puheenvuorossani
lähinnä eräisiin liikenne- ja ympäristökysymyksiin.
Me kaikki tiedämme sen, kuinka loppujen lopuksi lyhyessä ajassa
Suomen päätieverkosto on rakennettu suhteellisen
korkeatasoiseksi. Kerron vain esimerkkinä, että kun
tulin Helsinkiin opiskelemaan vuonna 1962, Valtatietä 4
rakennettiin Viikin kohdalla ja Jorvaksen moottoritietä Lauttasaaren
sillan kohdalla. Nykyisen verkoston luominen on vaatinut rohkeita
päätöksiä ja ratkaisuja, jopa
suuria riskinottoja, päättäjiltä.
Eivät viime vuodetkaan mitään huonoja
vuosia ole teiden rakentamisen osalta olleet. Siitä ovat
todisteena valtiontilintarkastajien kertomuksessa kerrotut kolmen
edellisen hallituksen käyttämät määrärahat,
keskimäärin 1 miljardi euroa hallituskausittain.
Haluan tällä puheenvuorollani korostaa sitä, että maamme
ei ole tiestön osalta edelleenkään läheskään
valmis, vaan meidän tulee uskaltaa tehdä edelleenkin
rohkeita ratkaisuja ja päätöksiä.
Tämän vuoksi tervehdin tyydytyksellä valtiontilintarkastajien
kannanottoa tieinvestointien lisäämismahdollisuuksista,
pitkäjänteisyydestä ja suunnitelmallisuudesta.
Otan osaltani esille yhden esimerkin, jolla hyvää tienrakennusperinnettä voidaan
jatkaa ja kehittää koko maata ajatellen. Valtatie
4:n rakentaminen todelliseksi Suomen selkärangaksi olisi toteutettava
tekemällä rohkeita ja pitkäjänteisiä päätöksiä,
niin kuin tilintarkastajat suosittelevat. Tuon Valtatie 4:n osalta
lähinnä välillä Lusi—Vaajakoski
käsittely on ollut todella sekavaa, vaikka eräänä tärkeimmistä väylistä sen
suunnittelun, ohjelmoinnin ja toteuttamisen tulisi olla selkeää ja
päättäväistä. Olemme
viime aikoina ministereiltäkin saaneet hyvin erilaisia
vastauksia. Viimeisin näistä oli eilinen valtiovarainministeri
Kalliomäen kylmä suihku hankkeen kannattajille:
valtio lyhentää mieluummin velkoja kuin käynnistää Valtatie
4:n rakentamista. Muistuttaisin tässä yhteydessä,
kuinka merkittäviä hankkeita menneinä vuosina
maassamme on toteutettu, muun muassa maailmanpankin rahoituksella
ja ajat tuolloin ovat olleet paljon, paljon vaikeammat.
Seuraavaksi muutama sana tilintarkastajien kannanotosta ympäristökysymyksiin.
Kannanotossa todetaan muun muassa seuraavaa: "Ohjauksen onnistuneisuus
ja yhteistyön sujuminen kuntien kanssa vaihtelee selvästi
alueittain. Huonoimmillaan vallitsee molemminpuolinen epäluottamus,
eikä ohjauksella ole aina saatu aikaan toivottavaa lisäarvoa
kuntien kaavoituksen valmisteluun." Tämä pätee
moneen, moneen muuhunkin asiaan kuin suhteessa kuntiin ja kuntien kaavoitukseen.
Kokemukseni ovat hyvin samanlaiset kuin tilintarkastajien kannanotossa
mainitaan. Sen vuoksi mielestäni eduskunnalle olisi hyvin
kiireellisesti tuotava selonteko ympäristöministeriön
ja sen toimialaan kuuluvien ympäristökeskusten
toiminnasta. Kenenkään edun mukaista ei voi olla
se, että juuri ympäristöhallinto on jatkuvasti
kielteisesti esillä julkisuudessa ja ympäristöviranomaiset
ja kansalaiset ovat niin sanotusti napit vastakkain ja aivan liian
usein. Tähän on ehdottomasti eduskunnan toimenpitein saatava
parannusta aikaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansliapäällikkö ja
ylitarkastaja! Valtiontilintarkastajat valvovat valtion taloudenhoidon
laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valtion talousarvion
noudattamista. Toiminnassa keskitytään sellaisiin
kysymyksiin, joiden saattaminen eduskunnan tietoon on perusteltua. Vuoden
2004 tarkastuskertomus pohjautuu tutkimushankkeisiin ja niistä tehtyihin
johtopäätöksiin.
Valtiontilintarkastajien työ on mielenkiintoista ja
haasteellista. Valtiontilintarkastajien lausunnoista ei kokouksissamme
ole tarvinnut äänestää vaan
päätelmät on hyväksytty yksimielisesti.
Tältä osin työ poikkeaa valiokuntatyöstä, missä korostuu
hallitus—oppositio-asetelma.
Tehtäväni valtiontilintarkastajana alkoi viime syyskuussa,
ja keskeisimpiä tarkastusraportin kohteita olivat palveluiden
tuottamisen haasteet ja yrittäjyyden edistäminen,
koulutus- ja innovaatiojärjestelmän vaikuttavuus,
kansallisomaisuuden hoito ja lainsäädäntötyön
kasvu.
Kansainvälinen talous ja väestön
ikääntyminen aiheuttavat sen, että julkisten
palveluiden tuottamiseen on löydettävä uusia
tapoja. Julkisten palvelujen kasvattaminen syrjäyttää yksityistä palvelutuotantoa.
Julkisia palveluita käyttävät eivät
tiedä käyttämiensä palveluiden
arvoa ja niiden tuottamisen kustannuksia. Julkisten palveluiden
lisäämisen vaarana on kaikkien hyvien tarkoitusten
vastapainona kansalaisten verotuksen ja maksurasituksen kiristäminen
ja ostovoiman supistaminen. Sosiaali- ja terveyspalveluiden laajentaminen
vähentää saman suuruisella euromäärällä yksityistä kulutusta
ja jarruttaa vastaavien yksityisten palvelujen kasvua. Esimerkiksi
julkisten hoiva- ja terveyspalvelujen kasvun rahoittamiseksi pitää kerätä veroja,
jotka supistavat kotitalouksien käytettävissä olevia
tuloja.
Vuoden 2000 tietojen perusteella kuntien palvelutuotannossa
on paljon parantamisen varaa. Kuntien peruspalvelujen tuotannossa,
hallinnossa, terveystoimessa ja koulutuspalveluissa on seutukuntien
tasolla merkittäviä mittakaavaetuja. Tutkimuksen
mukaan arvioidaan, että palvelutuotannon yksikkökustannukset
alenisivat hallinnossa ja koulutoimessa kummassakin 18 prosenttia,
jos palvelut tuotettaisiin seutukunnallisesti. Tutkimuksessa myös
arvioidaan, että eläkeläisten tulojen
ja varallisuuden kohoamisen vuoksi palvelujen kysynnän
kasvua ei ole perusteltua tyydyttää nykyisessä laajuudessa
julkisen sektorin tarjonnalla. Valtiontilintarkastajat arvioivatkin,
että julkisia palveluita voidaan täydentää ja
niiden tarjontaa tehostaa hyödyntämällä yksityisiä palveluyrityksiä ja
itsepalveluja. Julkisten palvelujen hinnoittelu on saatava läpinäkyväksi
ja palvelutuotanto mahdollisimman tehokkaaksi. Huolestuttavalta
näyttää myös se, että kuntien
välinen kilpailu näyttää entisestään
kiristyvän, vaikka välttämättömämpää olisi
etsiä yhteistyön uusia malleja.
Tulevaisuuden mahdollisuudet löytyvät palveluja
korostavasta yrittäjyysyhteiskunnasta. Tämä edellyttää monipuolista
ja laaja-alaista yrittäjyyden omaksumista sekä asenteena
että toimintana julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yrittäjyyspolitiikan
toteuttamista häiritsee hallinnollinen hajanaisuus ja varovaisuus
sekä puutteelliset tiedot erilaisten toimien vaikuttavuudesta.
Valtiontilintarkastajien kertomuksessa on arvioitu ja kyseenalaistettu
yhteiskunnan nykyisiä toimia ja julkista tukea monilta
osin. Samoin valtiontilintarkastajien kertomuksessa on arvioitu koulutus-
ja innovaatiojärjestelmän alueellista vaikuttavuutta,
kansallisomaisuuden hoitoa ja lainsäädäntötyön
kasvua.
Valtiontilintarkastajien mielestä jatkossa pitäisi
tarkemmin selvittää lakien käyttöä yhteiskuntapolitiikan
keskeisenä ohjausvälineenä maassamme
ja vaihtoehtoisia ohjausvälineitä. Tutkimuksen
mukaan lainvalmistelu ja myös eduskunnan työ kokonaisuudessaan
näyttää hyvin sirpaleiselta. Tämä saattaa
johtaa huomion keskittämiseen säädeltävän
toiminnan osakokonaisuuksiin ja vähentää eduskunnan
mahdollisuuksia keskittyä yhteiskunnallisesti tärkeimpien
uudistushankkeiden arviointiin ja merkittäviin yhteiskunnallisiin
linjanvetoihin.
Arvoisa puhemies! Kansanedustajien ja vastuullisten virkamiesten
kannattaa tutustua valtiontilintarkastajien kertomukseen ja arvioida tehtyjä tutkimuksia,
havaintoja sekä toimenpide-ehdotuksia kriittisesti ja ryhtyä tarvittaviin
toimiin.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todella, elämme tänä päivänä harvinaista tilannetta:
voimme käsitellä kahta valtiontilintarkastajien
kertomusta yhtä aikaa. Koko organisaatiohan on nyt murroksessa,
ja näyttää siltä, että tämä nykymuotoinen
tilintarkastajainstituutio muuttuu, ja niin kuin nykyinen tilintarkastajien puheenjohtaja
ed. Puisto puheessaan sanoi, on hyvin tärkeää,
että tapahtuu muutos parempaan päin sikäli,
että tämä nykyinen systeemi on hyvä.
Tämä on käyttökelpoinen, ja
tämä arvioi asioita, mutta ei missään
tapauksessa puoluepoliittisin näkökulmin. Ainakin
mitä minä nyt tämän ensimmäisen
vuoden, pikkuisen yli vuoden, mukana olleena olen havainnut, niin
työ on erittäin mielenkiintoista ja meidän
porukkamme henki on tasapainoinen ja valtion etua ajatteleva ja
sitä hyvin avoimin silmin etsivä.
Tosin meillä on parikin kertaa herännyt kysymys
tilintarkastajien kokouksessa, tarvitseeko valtiontilintarkastajien
ja sen organisaation miettiä myös kansantalouden
näkökulmaa, koska nämä kaksi
eivät välttämättä kulje
käsi kädessä. Se, mikä on jossain
ahtaassa ajattelussa valtion etu, se ei ole kansantalouden etu,
ja minun mielestäni silloin ollaan väärillä jäljillä,
jos ajetaan ahtaasti valtiontalouden etua ja unohdetaan kansantaloudelliset
kustannustekijät. Kuitenkin valtion- ja kansantalous on
sama; kansa ne maksaa ne kustannukset siitä, ne vaan eivät
näy kirjanpidossa samalla lailla.
Tämä yrittäjyysasia on ollut meillä esillä,
ja se on todella vakava asia. Se on meidän tulevaisuutemme
kysymys. Meidän menestymisemme avainkysymys on yrittäjyys.
Sitä ei minun käsitykseni mukaan pystytä yhtäkkiä millään
lainsäädännöllä eikä taloudellisilla
avuilla ja tämmöisillä ratkaisemaan lopullisesti.
Totta kai, niin kuin meidän kertomuksestamme käy
selville, valtion panostus yrittäjyyden lisääntymiseen
ja yrittäjäkoulutuksen lisäämiseen
ja tämmöisiin on merkityksellinen ja asiaa eteenpäinvievä,
mutta meillä on niin suuria henkisiä asioita vielä muutettavanamme
meidän kasvatusmetodeissamme, että päättäjien
ja asioitten haltijoitten pitää lähteä käsittelemään
asiaa sieltä asti. Tänä päivänä suomalaiset
nuoret yliopisto-opiskelijat saattavat keskustella ja pääsääntöisesti
keskustelevatkin kahvi- tai ruokatauolla, miten he voisivat optimoida
valtiolta saamansa opintotuen ja kaikki muut taloudelliset etuisuudet
opiskeluaikana, kun kumminkin Amerikassa sama nuoriso samaan aikaan
keskustelee siitä, minkälaisen yrityksen he perustavat,
kun mahdollisimman pian täältä opinahjosta
ulos pääsevät. Se on suuri asennekysymys,
ja se on imetty äidinmaidossa, se on se asenne saatu jossain
muualla kuin koulussa.
Koulutus on kanssa meillä hyvin suuren haasteen edessä sikäli,
että kaikkihan tiedämme, että laaja sivistys
ja korkea koulutustaso on kansakunnan menestymisen edellytys ja
ehto, mutta minun mielestäni on nähtävissä jo
tällä hetkellä semmoinen tilanne, että vanhalla
urheilutermillä sanottuna olemme ajautumassa ylikuntoon.
Koulutamme nuorisomme niin korkealle, että meillä ei
ole kohta enää niitä, jotka tekevät
tämän maan työt. Jos kaikista tehdään
herroja, niin kuka siivoaa huoneita ja kuka kantaa sika-nautaa nokan alle;
niitä molempia tarvitaan. On aivan selkeästi nähtävissä alueita,
että jos on kovin korkea ja hyvä koulutustaso,
yliopistollisen ja ammattikorkeakoulun läpäissyt
nuorisojoukko, niin sieltä väki pakenee vielä liukkaammin
kuin muilta paikkakunnilta, kun ei ole sen tason töitä sitten enää ollenkaan
saatavissa.
Kansallisomaisuudesta käsittelemme tässä 2004
kertomuksessa yhtä olennaista osaa, vesistöä,
ja sen tulevaisuuden tilaa. Siitä oli mukava havainto se,
että maatalouden kuormitus vesistöjen suhteen
on hyvin, hyvin dramaattisesti vähentynyt nyt viimeisten
15—20 vuoden aikana. Se oli minulle talonpoikana hyvin
lohdullinen tieto. Tähänhän me olemme
pyrkineet, mutta meitä on toistaiseksi vielä syytetty
siitä 70-luvun tasosta, joka oli väärä,
mutta suunta on hyvä, ja siellä on edelleen parantamista.
Metsätalouden puolelta kertomuksesta käy hyvinkin
selville se, että pitäisi enempi metsätalouden
rajoitteita ja hakkuuohjeita käsitellä myös yksityisen
metsänomistajan kannalta. Siinäkin jäi
vaan mainitsematta se, että silloin, kun sitä katsotaan
yksityisen metsänomistajan kannalta, silloin sitä on
myös katsottu hyvin voimakkaasti valtiontalouden kannalta
sikäli, kun nykyään tällä pääomaverokannalla,
28 prosenttia ensi vuonna, enempi kuin joka neljäs yksityismetsästä kaadettu
puukin on valtion puu. Se on tulossa valtiolle verotulona. Jos yksityinen
isäntä ja metsänomistaja saa metsästään
optimaalisen hyödyn, se on myös vähän
yli neljänneltä osaltaan valtiontalouden hyöty.
Jere Lahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ovat valtiontilintarkastajien
arvoisa puheenjohtaja ja kollegani käyttäneet
puheenvuoronsa. Tässä on käynyt ilmi
ja tullut esille, mitä tulee 03:n ja 04:n tarkastuskertomuksiin,
varsin ansiokkaasti. Olisin tässä omassa puheenvuorossani kiinnittänyt
muutaman ajatuksen ja huomiota siihen, mitä kehittämistarpeita
tilintarkastustoiminnalla valtiontalouden osalta on.
Meillähän on useampia orgaaneja, jotka toteuttavat
tarkastusta. Valtiontilintarkastajien tehtävä,
niin kuin täällä on todettu, on todellakin laillisuuden,
toiminnan tarkoituksenmukaisuuden sekä valtiontalouden
toteutumisen valvonta ja seuranta. Tässä tilanteessa,
jossa ollaan ja eletään tätä paljon
puhuttua globalisaatioaikaa, meidän rakenteemme ovat voimakkaassa
muutoksessa, murroksessa. Meidän kilpailukykymme kohtaa
aivan uudenlaisia haasteita. Uskaltaisin sanoa, että tänä päivänä valtiontilintarkastajien
roolin
on oltava toisenlainen kuin se on tähän saakka
ollut. Me kohtaamme jo nämä haasteet selkeästi.
Meidän pitäisi nähdä vanhentuneitten rakenteitten
aiheuttamat haitat, niin ikään toimintojen päällekkäisyydet,
tehottomuudet. Meillä löytyy kohteita, joita pitäisi
tarkastella tarkemmin. Päämääränä uudella
tilintarkastustoiminnalla tulisi olla ilman muuta ennalta ehkäisevä vaikutus,
lähtökohtana rakentaa järjestelmä sellaiseksi,
joka jo ennalta preventiivisesti vaikuttaisi asioihin, jolloin säästettäisiin
aikaa ja rahaa ja osuttaisiin paremmin maaliin. Myöskin
valtiontalouden ohjaamisen tukeminen on mielestäni yksi
semmoinen keskeinen tehtävä, johon tulisi kiinnittää huomiota.
Kun puhumme tarkastustoiminnan uudistamisesta, nythän
on meneillään työ, jonka tulema on tuonne
helmikuuhun mennessä sitten käytettävissä ja
sen mukaan ensi vaalikaudella jo organisoitavissakin, niin mielestäni
tehokkuus on se keskeinen sana, jonka tulisi tässä toteutua,
ja tuon äsken mainitun ennaltaehkäisevyyden, päätöksien
toimeenpanon tukemisen ja tietyllä tavalla hallinnon rakenteitten
ajanmukaisuuden ylläpitämisen seurannan, valvonnan.
Tuo läpinäkyvyys, tehokkuus tuossa on jo mainittukin.
Sitten erittäin tärkeä on se, ja
tässä kollegani ed. Vilkuna jo pohti tätä asiaa,
ovatko valtiontalous ja kansantalous parikkeja vai ei-parikkeja. Hän
näki ne hieman eri näkökulmiin. Mielestäni molemmat
kuitenkin kytkeytyvät sillä tavalla toisiinsa,
että täällä eduskunnassa on
ensinnäkin tehtävä sellaista politiikkaa,
sellaisia päätöksiä, jotka tukevat
ja luovat ennen kaikkea toimintaedellytyksiä niin yrittäjille
kuin yrityksillekin. Näitten edellytysten suhteen tehtävät
päätökset ovat erittäin tärkeitä,
joittenka palaute olisi myöskin tilintarkastajien toimesta
tänne saatava jo niille, jotka niitä päätöksiä tekevät,
jotta tämmöinen iteroituminen ja sitä kautta
eteenpäinmeneminen asioissa olisi mahdollista. Siis tilintarkastajien
olisi tulevaisuuden roolissaan oltava edistämässä maamme
kansainvälistä kilpailukykyä ja sitä kautta
todellakin kansantalouden tehokkuutta ja kaikkien hyvinvointia.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota
valtiontilintarkastajien kertomuksessa opetusministeriön
hallinnonalan kohtaan ja siellä kahteen eri seikkaan. Ensinnäkin
valtiontilintarkastajat aiheellisesti kiinnittävät
huomiota siihen, että kansainvälisten rahapeliyhteisöjen
toimintaa ja tuloa Suomen rahapelimarkkinoille pitää seurata
ja edellyttää, että tarpeen vaatiessa
ryhdytään lainsäädännöllisiin
ja muihinkin tarpeellisiin toimenpiteisiin, joilla turvataan — tässä puhutaan
nyt Veikkauksesta, mutta lähtökohta on varmasti
ihan sama Raha-automaattiyhdistyksen osalta — näiden
asema ja valtiolle tuloutettavien tuottojen myönteinen
kehitys. Tämä on tärkeää,
ja sitä varten on rahapelifoorumi asetettu valtioneuvoston
toimesta. Foorumin tehtävänähän
on tarkastella kansallisen rahapelipolitiikan linjauksia ottamalla
huomioon rahapelitoiminnan kansainvälistyminen sekä pelitoimintaan
kytkeytyvät sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset. Tätä työtä tehdään,
ja itse olen tämän foorumin jäsen. Kevään
aikana on tarkoitus saada työ valmiiksi ja siltä osin
sitten lisää.
En halua olla pessimisti, mutta tällä hetkellä kuitenkin
vaikuttaa siltä, että rahapeliyhtiöiden monopoli
Euroopan unionin sisällä on komission erityisen
tarkastelun alla ja voi olla, että jonain päivänä joko
lähitulevaisuudessa tai pitemmällä aikavälillä olemme
siinä tilanteessa, että tämä rahapelimonopoli
murtuu tai se murretaan EY-tuomioistuimen päätöksellä.
Sen vuoksi olisi äärimmäisen tärkeää,
että hallituksessa, kun asia ei kuulu tämän
rahapelifoorumin tehtävänkuvaan, pohditaan myös
sitä varasuunnitelmaa b, jossa peilataan sitten sitä strategiaa,
millä tavalla sosiaali- ja terveysjärjestöjen
toimintaolosuhteet turvataan ja ennen kaikkea tietysti opetusministeriön
hallinnonalalla. 57 prosenttia koko valtion taiteen ja kulttuurin
tuesta, 98 prosenttia liikunnan tuesta, 93 prosenttia nuorisotoimen
tuesta rahoitetaan Veikkauksen voittovaroin.
Millä tavalla tämä problematiikka
voidaan sitten avata, jos sellainen tilanne syntyisi, että monopoli
murtuu ja Raha-automaattiyhdistys ja Veikkaus ovat kilpailutilanteessa?
Mehän tiedämme, että Internet-pelien
kautta vähitellen erityisesti Veikkauksen puolella tätä monopolia
väkisin ollaan murtamassa. Nyt on maailmalla oikeuden päätöksiä,
joissa lähdetään siitä, että mainonta
sallitaan, vaikka pelitoimintaa monopolimaissa ei sallittaisi, mutta
kansainvälisten pelien mainonta sallitaan. Veikkauksen
taholla tiedetään se, että yhä useampi
suomalainen pelaa myös netissä. Näin
ollen sekoittuu se, pelataanko kansallista monopoliyhtiön
peliä vai jonkun kansainvälisen yhtiön
peliä. Silloin suurelta osalta vaikuttaa se, minkälaiset
tuloutukset sitten voitoissa on. Se vaikuttaa ennen kaikkea myös
varmasti Veikkauksen tuloutettavaan määrään,
että jos näitä palautusprosentteja pitää nostaa,
niin sitten sen varsinaisen edunsaajille tuloutettavan voiton myönteinen
kehitys ei ole varmasti sitä luokkaa kuin tässä tilanteessa,
kun ollaan vielä lähes puhtaassa monopolitilanteessa.
Valtiontilintarkastajat mielestäni ovat aika optimistisia,
tietysti Veikkaus Oy Ab:n antamien tietojen mukaan, mutta sen suhteen,
että mitään katastrofia ei tällä sektorilla
olisi tapahtumassa, mutta itse kyllä pitäisin
tärkeänä, että siihen myös
varaudutaan ja sitä pohditaan. Toivottavasti hallitusta
ei yllätetä housut nilkoissa sitten, jos tällainen
tilanne syntyisi.
Mutta varsinainen asia, joka tietysti liittyy rahaan, on mielenkiintoinen
analyysi, jonka valtiontilintarkastajat ovat tehneet kulttuurin
ja taiteen tukemisesta, ja tämä asia on monellakin
tavalla akuutti. Tietysti Kajaanin kaupungin taloudelliset ongelmat
ovat nostaneet sen suuren yleisön tietoisuuteen ja tiedotusvälineitten
keskusteluun, mutta toivoisin, että myös tässä talossa keskusteltaisiin
avoimesti siitä, mikä on se peruslinjaus, mihin
pohjaa meidän kulttuurilaitostemme rahoitus. Kajaanin kaupungin
tilanne on jäävuoren huippu, mutta tällä hetkellä monissa
maakuntateattereissa ollaan siinä tilanteessa orkestereissa,
että kunnan resurssit eivät riitä täysimittaiseen
toimintaan ja sen rahoittamiseen. Kysymys on siitä, onko
nyt vähitellen murtumassa se kattava alueellinen kulttuurilaitosten
verkosto, niiden toimintaedellytykset. Nyt olisikin se hetki, jolloin
opetusministeriössä kulttuuriministerin pitäisi
asiaan puuttua ja lähteä selvittämään niitä ongelmakohtia,
joita valtiontilintarkastajatkin erinomaisesti tuovat esille, jotka
meidän kulttuurilaitostemme rahoituksessa ovat. Meillä esimerkiksi
museoiden, teattereiden, orkestereiden valtionosuus ei perustu todellisiin
kustannuksiin, vaan henkilötyövuosi määritellään
jollekin tasolle, mutta se ei ole samalla tavalla kustannusperusteinen
kuin muissa valtionosuuksissa. Tämä on suuri ongelma,
ja tätä järjestelmää pitäisi
kyllä avata. Toisaalta se, että meillä teattereitten
henkilötyövuoden hinta ei ole indeksisidonnainen,
aiheuttaa myös lisäongelmia teattereiden rahoituksen
kehityksessä.
Meillä on alueellinen teatteritoiminta määritelty.
Kysymys, jonka voisi opetusministeriön suuntaan heittää,
on se, pitäisikö meillä periaatteessa
kaikilla alueilla — puhun nyt Pääkaupunkiseudun
ulkopuolella toimivista teattereista — olla alueellisia
teattereita, jolloin lähdetään siitä, että tuotetaan
kuitenkin niitä teatteri- ja kulttuuripalveluja, orkesterit
myös, muillekin kuin oman kunnan asukkaille. Näinhän
se tällä hetkellä on. Oulun kaupunginteatterissa
käy suuri joukko Oulun seudulta ja muualtakin maakunnasta. Kaikissa
muissa maakuntakeskuksissa on ihan sama asia, ja kuitenkin näitten
kulttuurilaitosten rahoitus on puhtaasti näitten kuntien,
joissa ne fyysisesti sijaitsevat, rahoitettavana. Kajaanissa nyt
pohditaan sitä, että Kainuun-mallin mukaisesti
myös Kajaanin teatterin rahoitukseen tulisivat Kainuun
muutkin kunnat mukaan. Tässä on varmasti erinomainen
malli. Meillä on muun muassa Kouvolalla ja Kotkalla yhteinen
maakuntaorkesteri, joka puoliksi rahoitetaan näitten kuntien
kassasta ja joka on antanut sen mahdollisuuden, että siellä orkesteritoimintaa
on. Mutta olemme nyt siinä tilanteessa, että olisi
syytä tehdä arvio siitä, millä tavalla
vakautetaan ja huolehditaan siitä, että meillä myös
jatkossa on vahvat ja hyvin toimivat alueelliset kulttuurilaitokset.
Kun nyt valtiontilintarkastajatkin ovat tähän puuttuneet,
toivotaan, kun opetusministeriössä, kuten tiedän,
tarkasti valtiontilintarkastajien kertomuksia aina tutkitaan ja
luetaan, että tämäkin kertomus otetaan
huolella valmistelun alle ja aletaan valmistella sen tyyppisiä esityksiä,
joilla ikään kuin sitten betonoidaan se lähtöolettama, että meillä on
alueellinen kulttuurilaitosten verkosto tulevaisuudessakin.
Todellakin, arvoisa puhemies, toivon myös sitä,
että vakavasti pohditaan myös sitä tilannetta, jos
meidän rahapelimonopolimme jossakin vaiheessa murtuvat,
millä tavalla sitten rahoitetaan se toiminta.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Siitä huolimatta, että nämä kertomukset
ovat täynnä painavaa asiaa, kiinnitän
huomioni vain yhteen asiaan.
Vuoden 2004 kertomuksessa on aiheellisesti kiinnitetty huomiota
eduskunnan lainsäädännön suureen
määrään, volyymiin. Tutkimukseen
nojautuva tieto kertoo siitä, mikä muun muassa
valiokuntatyössä on selkeästi huomattavissa,
että eduskunnan käsiteltävänä on
suuri määrä yksityiskohtaista silppua
sen sijaan, että pääsisi keskittymään
suurempiin linjanvetoihin ja isoihin lainsäädäntöhankkeisiin.
Mielestäni tämä on ongelmallista. Lopputuloksena
on, että sen kummemmin asiaa käsittelevät
kansanedustajat kuin kansalaisetkaan eivät pysty perehtymään
valmisteltaviin lakeihin niiden edellyttämällä tavalla. Näin
ollen lainsäädäntötyö on
silloin liiaksi mielestäni virkamieskunnan kontolla. Toisin
sanoen lakien laatu kärsii määrästä.
Tähän on jo aikaisemmin tässä salissa
myös kiinnitetty huomiota.
Tässä kertomuksessa käsitellään
lakien laadullisia kriteerejä. Yksinkertaistaen voidaan määritellä,
että lain tulee säännellä, ohjata,
ilmentää ja kasvattaa. Uusien lakien ja nippelipykälien
tulva aiheuttaa myös helposti sen, etteivät kansalaiset
ehdi omaksua lakeja, ja näin ollen ilman muuta mielestäni
lainkuuliaisuus kärsii.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! On paikallaan antaa tunnustus Valtiontilintarkastajien
toiminnalle. Tässähän on historiallinen
taitekohta, että tavallaan tämä Valtiontilintarkastajien
toimintakäytäntö muuttuu ja nyt yhtä aikaa käsitellään
vuotta 2004 ja vuotta 2003 elikkä kaksien tilintarkastajien
kannanottoja.
Ihan lyhyesti vuoteen 2003: Siinä on tarkasteltu varsin
ajankohtaisia aiheita, aluekeskusohjelman toimivuutta ja myös
verohallinnon toiminnan kehittämistä. Tämä aluekeskusohjelmien
toimivuuden tarkastelu päätyy myös ihan
rakentaviin johtopäätöksiin. Toivon,
että muun muassa tämä tavoiteasetannan
ja resursoinnin parempi yhteys otetaan vakavasti sisäasiainministeriön tarkastelussa
ja pyritään löytämään
nykyistä toimivampaa yhteyttä. Aluekeskusohjelmissa
tehdään monilta osin paljon hyvää työtä,
mutta nyt kun tämä riittävä resurssiohjaus,
resurssien kohdentaminen, ei toimi, on selvästi tunnistettavissa,
että siellä on selvä ristiriita monien
ohjelmien tavoitteiden ja toimenpiteiden välillä.
Verohallinnon toiminnan kehittäminen on sinällään
erittäin tärkeä asia, ja tässä Valtiontilintarkastajat
ovat puuttuneet tehdyn tutkimuksen pohjalta ennen kaikkea yritysverotuksen
yhdenmukaisuuteen. Selvityksessä todetaan, että tällä hetkellä on
varsin suuria eroja eri verotoimistojen osalta. Tämä on
asia, joka tarvitsee paremman ohjeistuksen ja paremman yhteistyön
verohallinnon sisällä, että päästään
todella nykyistä yhdenmukaisempaan käytäntöön.
On paikallaan, että tähän asiaan, moneen
kertaan todettuun epäkohtaan, on kiinnitetty huomiota.
Valtiontilintarkastajat verotuksen osalta puuttuvat myös
verotuksen yksinkertaistamiseen. Meillähän on
verotuksessa hyvin pitkään jo viety tätä yksinkertaistamisen,
neutraliteettiperiaatteen toteuttamista, ja on varmasti paikallaan
tämä johtopäätös, joka
on luettavissa tästä tarkastuskertomuksesta, että verotuksesta
tehtävät pienet, määrältään
vähäiset vähennykset voitaisiin karsia.
Tähän haluan kuitenkin pysäyttää vähän
toiseltakin näkökulmalta. Jos me ajattelemme tämmöisen
verotuksen aktiivista käyttöä, minusta kotitalousvähennys
on erinomainen esimerkki siitä, että ottamalla
myös näitä vähennysinstrumentteja
verotuksen piiriin voidaan löytää toimintakäytäntöjä,
joilla on erittäin myönteinen vaikutus kansalaisten
aktiivisuuteen ja tätä kautta työllistymiseen.
Tämän vuoksi ehkä tätä verotuksen
yksinkertaistamisnäköalaa olisi ollut paikallaan
tarkastella myös tämän tarkastuskertomuksen
yhteydessä vähän monipuolisemmin.
Arvoisa puhemies! Erityisesti haluan kuitenkin antaa palautteen
vuoden 2004 osalta, jota koskevassa kertomuksessa on tehty varsin
ansiokkaita selvityksiä. Sieltä tavallaan nostaisin
vähän tarkasteluun ja pohdintaan sitä,
millä tavalla tätä tarkastuskäytäntöä kaiken
kaikkiaan, siis eduskuntatyön katalyyttinä, hyödynnettäisiin
paremmin. Niin kuin tämäkin keskustelu osoittaa, niin
keskustelua ovat käymässä lähinnä valtiontilintarkastustoiminnassa
mukana olevat kansanedustajat. Muuten eduskunnan mielenkiinto vaikuttaa
aika laimealta sinällään, sanoisin, parhaimmillaan
erittäin tärkeän asiakirjakokonaisuuden
tarkasteluun. Nimittäin jos me löytäisimme
niitä yhteiskunnallisesti merkittäviä painopisteitä,
joidenka osalta yhteiskunnallista ohjausvaikutusta pitäisi
enemmän tehostaa, löytää pullonkauloja,
epäkohtia, niin tämä tarkastuskertomushan
toimii erinomaisena välineenä. Mutta kysyn ääneen
sitä, voisiko Valtiontilintarkastajien ja valiokuntien
välistä työtä jollakin tavalla
vahvistaa. Voisiko olla aihepiireittäin sellaisia yhteisiä foorumeita,
joilla pysähdytään pohtimaan ehkä näitä johtopäätöksiä ja
tällä tavalla saataisiin enemmän säteilyä näistä hyvistä tutkimuksista,
hyvistä selvityksistä, mitä on tehty?
Otan ihan tämän vuoden osalta esimerkin koulutus-
ja innovaatiojärjestelmän alueellisesta vaikuttavuudesta,
joka varmasti on yksi yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta aivan
keskeisiä ulottuvuuksia. Tämä on ansiokas
selvitys. Siinä on tarkasteltu ammattikorkeakoulujen, yliopistojen,
yliopistokeskusten roolia nimenomaan koulutusyksikköinä mutta
ennen kaikkea osana alueellista innovaatiojärjestelmää.
Sanoisin, että osin myös nämä tilintarkastajien
kannanotot pitävät riittävän
rohkeita johtopäätöksiä sisällään. Mutta
nyt joutuu kysymään, onko näillä sittenkään
sitä ohjaavaa merkitystä meidän kansanedustajien
työhön, mikä pitäisi olla, vai
onko tämä enemmän vain viesti virkamieskunnalle
eri ministeriöihin.
Nimittäin täältä vedän
yhteyden lainsäädännön tuotoksia
käsittelevään tarkasteluun, jossa on
aivan oikein arvioitu sitä, keskittyykö eduskunta
liikaa määrälliseen ja sirpaleiseen lainsäädäntötyöhön
vai pitäisikö enemmän pyrkiä nostamaan
lainsäädännön laatua ja — mikä ehkä näissä johtopäätöksissä kaikkein
arvokkainta — varaamaan itsellemme aikaa merkittävien
yhteiskunnallisten uudistusten ja uudistushankkeiden käsittelyyn.
Tällä hetkellähän olemme ajautuneet
tilanteeseen, että pääsääntöisesti
nämä uudistushankkeet käydään
virkamiesten toimesta, rakennetaan sisällöt virkamiesten
toimesta ja tietyllä tavalla eduskunta kerta toisensa jälkeen
on tilanteessa, jossa joko otetaan taikka jätetään
ja ehkä tätä kautta ihan väärälläkin
tavalla rakennetaan tämmöinen mustavalkoinen hallitus—oppositio-akseli.
Sen sijaan, kun ajatellaan niitä erittäin merkittäviä uudistusvaatimuksia,
jotka meillä on yhteiskuntana edessä, meidän
pitäisi pystyä myös kansanedustajina
enemmän prosessoimaan, vaikuttamaan aidosti näihin
sisältöihin. Mutta osaltaan tämä käytäntö,
mikä nyt on lainsäädäntötyöllä,
on vaikuttamassa siihen, että me pääosin
käsittelemme varsin yksityiskohtiin, nippeleihin, menevää lainsäädäntöä.
Tästä on seurauksena se, että välttämättä me
edustajina — saatikka, niin kuin kertomuksessa todetaan,
kansalaiset — emme pääse käsiksi
ihan siihen sisältöön ja aitoon ymmärrykseen,
mitä näillä lainsäädäntöhankkeilla
sitten viime kädessä tarkoitetaan.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi haluan kommentoida
yrittäjyyden edistämisen osalta tehtävää selvitystä ja
liimaan sen vielä tähän innovaatiojärjestelmän
alueelliseen vaikuttavuuteen liittyvään arviointiin.
Tästäkin selvityskokonaisuudesta puuttuu se näkökulma,
että kirjoitettaisiin ulos myös se, että meidän
innovaatiojärjestelmämme yksi pullonkaula, osaamiskapeikko,
on yrittäjyysosaaminen. Arvostan sinällään
sitä, että Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet
huomiota muun muassa siihen, että akateeminen yrittäjyys
on koulutuksellinen haaste myös yliopistoille ja korkeakouluille,
juuri näin. Mutta siihen, että me näemme
yrittäjyyden yhtenä innovaatiojärjestelmän
keskeisenä osaamisalueena, vaaditaan minusta vielä tiettyä henkistä ponnistusta. Tältä
pohjalta
tämä yrittäjyyskasvatuksen, yrittäjyyskoulutuksen
kaikilla tasoilla tapahtuva vahvistaminen on välttämättömyys.
(Puhemies: 10 minuuttia!)
Tällä hetkellä me hyvin paljon pohdimme
sitä, millä tavalla Suomessa lisätään
kasvuyrittäjyyttä, ja haluan vielä tavallaan
kerrata sen näkökulman, että ellei tämän
kasvuyrittäjyyden edistämisen pullonkaulana nähdä taloudellisen
resursoinnin lisäksi tiettyjä keskeisiä osaamiskapeikkoja,
joista yksi on yrittäjyysosaaminen, yksi johtajuusosaaminen,
yksi liiketoimintaosaaminen, yksi markkinointiosaaminen, yksi kansainvälistymisosaaminen,
meidän on vaikea edetä. Tässä mielessä näiden
osaamisalueiden vahvistaminen koskettaa ammattikorkeakouluja, yliopistoja,
yliopistokeskuksia, ja ellei näitä pullonkauloja
eliminoida, me emme pääse merkittävästi uuteen
lisäarvoon alueellisen innovaatiojärjestelmän
vaikuttavuudessa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet
huomionsa myös vankeinhoidon puutteellisiin resursseihin ja
vankiloissa toteutettavan kuntoutustoiminnan kasvavaan tarpeeseen.
Vuoden 2003 kertomuksessa, kannanotossa, todetaan, että Valtiontilintarkastajat
pitävät vankien työhön, koulutukseen ja
kuntoutukseen, erityisesti päihdekuntoutukseen, osallistumisprosentteja
hälyttävän pieninä. Suuri osa
vangeista on toimettomana, mikä ei edistä vankeinhoidon
tavoitteiden saavuttamista.
Vankilat ovat nykyisin suuria sairastupia. Valtaosa vangeista
on vakavasti päihdeongelmaisia, ja myös eriasteiset
mielenterveysongelmat ovat tavattoman yleisiä. Uusintarikollisuuden
torjumiseksi on välttämätöntä lisätä vankiloiden
henkilöstöresursseja ja erityisesti kuntoutusresursseja
aivan kuten tilintarkastajat toteavatkin.
Lisäksi täällä todetaan,
että on tärkeää kehittää vankiloiden
päihdekuntoutustoimintaa ja luoda toimivat yhteydet vankien
kotikuntiin, niin että kuntoutus voisi jatkua vielä vapautumisen jälkeen.
Tällä hetkellä huomattava osa vangeista vapautuu
käytännössä kadulle muovikassi
kourassa ja muutama euro taskussa rahaa, ilman työtä,
ilman asuntoa, ilman suunnitelmaa jatkokuntoutuksesta. Silloin ei
ole valitettavasti vaikea ennustaa, mikä tällaisen
henkilön tulevaisuus on.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka sali on vähän
vajaa, käymme kuitenkin keskustelua erittäin tärkeästä aiheesta,
aiheesta, että valtiontilintarkastajat ovat tässä suuressa
viisaudessaan laatineet kertomuksen ja kertoneet siinä sen,
mitä valtiontaloudessa yleensä on tapahtunut taikka
tapahtumassa. Siihen, kuinka on tapahtumassa, tulen jäljemmässä osassa, käsitellessäni
kertomusta vuodelta 2003, mutta käsittelen tässä ensin
kertomusta vuodelta 2004 ja asioita sen erään
otsikon alta, Puuntuotannollinen kestävyys ja taloudellinen
kannattavuus Suomen metsälainsäädännössä.
Ymmärrän erinomaisen hyvin, niin kuin valtiontilintarkastajatkin
ovat tässä kantaa ottaneet, että tämä on
Suomen kasvun, elinvoimaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta erinomaisen
tärkeä ala ja toiminnanhaara siinä, että ellei
ole Suomessa metsätalous kunnossa, ei synny semmoista teollisuuden
raaka-ainetta, mitä voitaisiin eteenpäin jalostaa
ja kilpailukykyisesti sitten myöskin maailmanmarkkinoille
tuottaa. Se, mikä tässä nyt sitten tietenkään
ei käy ilmi, on, että sen raakapuun, ainespuun,
mikä tuolla kasvaa, merkitys tähän kilpailukykyyn
on olemattoman vähäinen. Siis tarkoitan, että taloudellisesti
sen merkitys on vähäinen. Mutta se täytyy
sanoa, että ellei sitä vähäistäkään
osaa ole olemassa, tämä lopputuotekin estyy, kun
ei ole sitä raaka-ainetta, mistä se tehdään
ja jalostetaan. Sen merkitys tälle yksittäiselle
metsätalouden harjoittajalle on suuri — näen
tässä suurimpana metsäporvarina ed. Nousiaisen
tuolla tyytyväisenä kuuntelevan tätä asiaa.
On erittäin tärkeä osa siitä kannattavuudesta, että sille
puulle syntyy oikea hinta ja oikeat kasvuolosuhteet. Siihen valtiontilintarkastajat
ovat ottaneet erinomaisen hyvin kantaa, että ei ole olemassa
lopullisesti oikeaa suositusta siitä, milloin todella metsänomistajan
kannalta on taloudellisin hakkuu- ja uudistusaika olemassa.
Näin nähden minusta tässä tietenkin
on jäänyt käsittelemättä semmoinen
oleellinen osa, että tämä metsälainsäädäntöön
liittyvä organisaatio, valtionhallinnosta maksettava, kustannettava organisaatio,
Suomessa, on kovin raskas ja vanhan ..., en uskaltaisi sanoa vanhanaikainen,
mutta jotain sen tyyppistä sanaa hakisin. Tässä voi hyvin
sanoa, että kun tämä vaalikausi alkoi,
niin Helsingin Sanomat uutisoi tästä aiheesta
niin, että Suomessa metsälainsäädännön
valvonta, vaikka metsätalous on siirtynytkin kone- ja motoaikaan,
on vielä hevoskaudelta, ja tähän voisi vähän
yhtyäkin. Sen pohjalta tulee tulevaisuus vaatimaan kyllä jotain
suoraviivaisempaa ja ohentamista, järkeistämistä,
tässä organisaatiossa. Jos tietäisin,
kuinka se pitää tehdä, sanoisin sen jo
nyt, mutta kun kaikki muut hallinnonalat ovat joutuneet höyläämään,
ohentamaan, järkiperäistämään,
niin sen tulee myöskin täällä tapahtua
ja toteutua. Tässä käy selvästi
valtiontilintarkastajien kertomana selville se, että ei
ole oikeita ohjeita eikä ole riittävästi
tutkittua tietoa. Tästä voi lukea vähän
rivien välistä haarukoiden, niin kuin tulkitaan
erään tunnetun kansanvihollisen tulkintaa Raamatusta,
että lukee sitä rivien välistä pätkän
sieltä sun täältä, ja niin tutkittuna
tästä saa semmoisen käsityksen, että jotain
uudistamista pitäisi tapahtua. Herra puhemies, tämä tästä nuoremmasta
ajasta.
Mutta sitten tähän kertomukseen vuodelta 2003.
Keskityn tässä yhden otsikon alle. Sen otsikon
alta löytyy puolustusministeriön hallinnonalalta
otsikko Vapaaehtoinen maanpuolustustyö. Tässä on
tartuttu erittäin vahvaan ja, voisi sanoa, ajankohtaiseen
aiheeseen. Valitettavasti en näe täällä salissa
muita puolustusvaliokunnan jäseniä kuin ed. Lahden
ja ed. Kallion. Tähän olisi voinut laajemminkin
valiokunta muun muassa syventyä, kun parhaillaan rakentaa
mietintöä moisesta aiheesta, ja tämän
keskustelun osalta niin täällä eduskunnan
lähetekeskustelussa kuin valiokunnassakin on syntynyt paljon
epäluuloja siitä, mitä tämä pitää sisällänsä.
(Ed. Kähkönen: Ed. S. Lahtela on täällä reserviupseeri!) — Näin
se, ed. Kähkönen, on olemassa, mutta kertasin
vain, keitä valiokunnassa on olemassa.
Tähän peliin katsottuna täällä monia
niitä epäluulon aiheisia asioita on kerrottu ja
selvitelty perusteellisesti. Nyt, jos tätä asiaa
katsotaan, niin tämän selvityksen pohjalta, vaikka
tähän vain muutama sivu on käytettykin,
selviää se laaja kenttä, mitä vapaaehtoiseen
maanpuolustukseen sitoutuu, paljonko siihen käytetään
rahaa ja mistä se raha muodostuu ja syntyy. Sen jälkeen,
kun Suomi vapautui niin sanotusti tästä vanhasta
Pariisin rauhansopimuksesta ja voi ryhtyä omineen hoitamaan
tämmöistä kansalaisten puolustusta ja siihen
varautumista, poliittinen päätöksenteko kävi
kovan kisan 90-luvun alussa, miten se voidaan toteuttaa ja tehdä.
Syntyi tämmöinen poliittinen päätös
siitä, että Puolustusvoimien rinnalle vapaaehtoisen
maanpuolustuskoulutuksen ympärille rakentaen tätä koulutusta
annetaan ja tehdään ja myöskin järjestetään
vapaaehtoisia kertausharjoituksia, mistä maksetaan vain
pelkkä päiväraha, mutta ei makseta kertausharjoitusajalta palkkaa
jne. — syntyy merkittävä säästö.
Tässä minusta valtiontilintarkastajat ovat erinomaisen hyvin
syventyneet tähän asiaan, paneutuneet todella
pohjia myöten. Tässä monia sellaisia
asioita on selkeästi tullut esille, mitä missään
muualla kansanedustuslaitokselle ei ole muun muassa esitelty. Jos
katsotaan tätä yhtä asiaa, mistä myöskin
tuolla valiokuntatasolla on keskusteltu, toteutuuko näille
tuleville maakuntajoukoille riittävä poliittinen
valvonta ja vastuu ja ohjaus, niin täällä kerrotaan
erinomaisen hyvin tästä nykyisestä maanpuolustuskoulutuksen
neuvottelukunnasta ja sen jäsenistä: jäsenet
ovat eduskuntaryhmistä, työmarkkinajärjestöistä sekä Maanpuolustuskoulutus
ry:stä. Puolustusministeriöllä, sisäasiainministeriöllä,
pääesikunnalla on pysyvä asiantuntijaedustus
neuvottelukunnassa. Mielestäni tässä on
kerrottu se, miten tämä poliittinen ohjaus ja
valvonta on tätä ennen tapahtunut. En usko, että tässä kenelläkään,
joka on tähän asiaan perehtynyt, on mitään
epäselvää, mutta sellaisilla, jotka eivät
ole halunneet perehtyä, on ollut paljon epäselvyyksiä tämän
asian puitteissa, kuinka tämä tapahtuu ja käy.
Mitä syntyy tämän Maanpuolustuskoulutus ry:n
kursseilla ja yhteistyössä, niin täällä kerrotaan,
että viime vuonna kursseille on osallistunut 29 000
kurssilaista, joista kouluttajia on noin 3 500. Oppilasmäärä on
noussut edellisestä vuodesta 25 prosentilla, ja naisten
osuus on ollut 21 prosenttia. Mutta sitten yksi oleellinen osa:
kursseille osallistuneista reserviläisiä oli 59
prosenttia, reserviläisistä 32 prosenttia oli
reserviupseereita ja 25 aliupseereita ja miehistöä 25
myöskin. Tämä kertoo sen, kuinka nämä laajat
toimeenpanevat joukot tämän miehistön
osalta, jossa tätä koulutusta erityisesti tarvitaan,
eivät ole sinne osallistuneet, tai sanotaan, että heidän
osallistumisensa on jäänyt suhteettoman vähäiseksi.
Mitä tulee myöskin tähän vapaaehtoisten
harjoitusten osuuteen, keskipituudesta kerrotaan, että se
on ollut 2,5 vuorokautta, mutta siellä erityisesti korostuu
tämä osanottajien määrä,
niin että 45 prosenttia on reservin upseereita, 40 aliupseereita
ja 15 prosenttia miehistöä. Tämä on
näitten tulevien maakuntajoukkojen pitkä henki
siinä, että sinne pitäisi myöskin
tämä koko miehistön laaja kirjo löytyä mukaan.
Sanoin puheenvuoroni alussa, että jäljempänä tullaan
siihen aiheeseen, että valtiontilintarkastajat ovat ikään
kuin asian verran edellä tässä, kun täällä kerrotaan,
että asia on hyväksytty jo maanpuolustuskoulutuksen
neuvottelukunnassa — siis tämä maakuntajoukkoasia — ja
poliittinen päätös joukkojen perustamisesta
tehdään turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon käsittelyn yhteydessä syksyllä 2004.
Elikkä eduskunta käsittelee sitä viikon
kuluttua. Mielestäni on erinomaisen hyvä, että se
on tullut tänne matkaan. On myöskin erittäin
hyvä asia se, mikä on täällä salissa
muun muassa paljon aiheuttanut keskustelua ja epäselvyyttä:
miten naisten osuus tässä tulee järjestykseen
ja kuntoon. Täällä selvitetään
varsin perusteellisesti se, niin että vapaaehtoiset naiset,
jotka haluavat sitoutua ja sijoittua tässä organisaatiossa,
tietävät myöskin, mikä heidän
tehtävänsä tulee olemaan kriisin, pahimmillaan
sodanajan, tehtävissä ja kuinka he tähän yhteiskuntaan
voivat omat panoksensa antaa. (Puhemies: 10 minuuttia!)
Herra puhemies! Näyttää siltä,
että valtiontilintarkastajat ovat ottaneet kantaa erittäin
ajankohtaiseen ja aiheelliseen asiaan, ja toivon, että valtiontilintarkastajat
myöskin terävästi seuraavat tätä toimintaa
sen jälkeen, kun tämä niitten kaavailtujen
ja ilmeisesti hyväksyttävien toimintalinjojen
puitteissa tulee tulevaisuudessa käynnistymään
ja saamaan tähän maahan vapaaehtoistoiminnalla
myöskin tämmöistä toimivaa,
uskottavaa organisaatiota. Kaikki ne epäselvyydet, mitä tämän
asian puitteissa nyt on esitetty, tulevat suurin piirtein tässä kumotuksi
jo etukäteen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajat kertomuksessa vuodelta
2003 kiinnittävät myös huomiota työelämän
ongelmiin ja semmoisiin kohtiin, jotka eivät vielä ole täysin
kunnossa, muun muassa työsuojelun kehittämiseen
ja siinä oleviin haasteisiin ja yhteistyöhön.
Valtiontilintarkastajat toteavat, että työsuojelu
mielletään edelleen perinteiseen työtapaturmien
torjuntaan liittyväksi toiminnaksi ja hieman irralliseksi
työsuojelun uusista tehtävistä, vaikka
työn luonne on yleisesti ottaen muuttunut, siten että fyysisesti
raskaat työt ovat vähentyneet ja työt
ovat teknistyneet. Valtiontilintarkastajienkin mielestä pitäisi
ottaa huomioon, että työelämä ja
työtavat muuttuvat. Samoin pätkätyö ja
projektityöt ovat tulleet tilalle, ja se tuo omia uusia
haasteita niihin työterveysriskeihin ja siihen, miten ne
asiat hoidetaan.
Samoin tilintarkastajat kiinnittivät huomiota ulkolaiseen
työvoimaan ja siihen, että työehtojen valvonta
asettaa viranomaisille uusia haasteita. EU:n laajentumisen myötä työsuojeluvalvonnassa
ja viranomaistoiminnassa pitäisi ottaa nämä olosuhteet
huomioon; työvoiman vapaa liikkuvuus ja työturvallisuuslainsäädäntö pitäisi
nyt EU:ssa yhdenmukaistaa, että niitä noudatettaisiin
sitten joka maassa, samat periaatteet olisivat voimassa. He kiinnittävät
tässä huomiota myös siihen, että resursseja
pitäisi saada lisää, nimenomaan henkilökuntaa,
joka valvoisi näitä asioita. Tämä on
vuodelta 2003. Minä luulen, että nämä asiat
vuonna 2004 ovat vain kärjistyneet lisää. Tähänhän
pitäisi todella pikaisesti puuttua.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ed. Päivi
Räsänen käytti täällä erittäin
hyvän puheenvuoron ja kiinnitti huomiota erittäin
tärkeään seikkaan, nimittäin
meidän vankiloidemme terveystilanteeseen ja siihen, missä tilanteessa
meillä vangit ovat. Tosiasia on se, että meillä vankiloissa
tällä hetkellä, kun katsotaan tästä näkökulmasta,
tikittää eräänlainen aikapommi.
Meillä vankien määrä on lisääntynyt
roimasti, ja voi sanoa, että meillä vankiloissa alkavat
seinät pikkuhiljaa pullistella. Yksi syy on tietysti näiden
sakkovankien määrä ja se, että meillä rangaistuslainsäädäntö on
kiristynyt. Se on tosiasia, että kaksi kolmesta vangista
kärsii vakavasta päihdeongelmasta tällä hetkellä ja huumausainekauppa
vankiloissamme on valitettavasti lisääntynyt.
Yksi ongelma on se, että meillä huumausainevangit
on sijoitettu samaan vankilaan, ja näin ollen jos ajatellaan
esimerkiksi virolaisia vankeja, niin he pystyvät kasvattamaan
oman organisaationsa vankiloiden sisällä. Se on
totta, että vangeille pitäisi enemmän
tarjota tätä työtoimintaa ja heitä pitäisi
vankiloiden sisällä kuntouttaa työn tekemisen
kautta, mutta suuri ongelma on se, että meillä vangit
on niin huonokuntoisia, että he eivät kykene työhön,
valitettavasti.
Yksi tärkeä asia, joka pitäisi myöskin
budjetin käsittelyn yhteydessä ottaa esille, on
se, että meillä pitäisi sopimushoitojärjestelmään
myöskin Suomessa lähteä aivan samalla
tavalla kuten Ruotsissa on, elikkä näille vangeille,
joilla on vakava päihderiippuvuus, voitaisiin kiinteä vankeusrangaistus
muuntaa pakkohoidoksi hoitolaitoksessa, niin että vanki
sitoutuu tähän hoitoon. Mutta kysehän
tässä on pelkästään
rahasta. Kaikki me varmasti olemme siitä samaa mieltä,
että tämmöinen sopimushoitojärjestelmä olisi
hyvä ja tervetullut, mutta se on valitettavan kallis järjestelmä,
kun ei tahtonut nuorisorangaistusjärjestelmään
ja sen laajentamiseen koko maahan alun perinkään
löytyä rahaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti, tässä kertomuksessa,
niin kuin ylipäätään valtiontilintarkastajain
kertomuksissa, olennaista on se, mitä niissä on
ja mitä niissä ei ole.
Kiinnitän vuodelta 2003 huomiota siihen, että tuon
vuoden aikana paljastui valtava määrä väylämaksuepäselvyyksiä merenkulun
osalta, epäselvyyksiä, joidenka johdosta valtio
menetti ehkä kymmeniä miljoonia euroja maksutuloja
ottaen huomioon, että Merenkulkulaitoksen kokonaistulot
olivat noin 70 miljoonaa euroa, elikkä siis suhde on merkittävä.
Kaiken kaikkiaan nuo epäselvyydet on arvioitu 100 miljoonaksi
euroksi.
Toinen asia, joka ajoittui samalle vuodelle ja josta olisi toivonut
ja toivoisi jatkossa selvyyttä, on se, miten ihmeessä on
mahdollista, että Suomen valtio harmaan talouden takia
menettää 2,5 miljardia euroa verotuloja, ilman
että valtion hallintojärjestelmä paljonkaan
korvaansa lopsauttaa koko tälle ilmiölle. Jos
ne rahat olisivat täällä jälleenjakelujuhlassa
eduskunnan käytettävissä, niin asiat
olisivat kovasti toisella tavalla. Kannattaisi herätä näissä asioissa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lyhyesti kiinnittää huomiota
erittäin vaikeaan kokonaisuuteen, jonka valtiontilintarkastajat
ovat tässä vuoden 2003 kertomuksessa ottaneet
esiin. Nimittäin täällä on kiinnitetty
erityistä huomiota alaikäisten asemaan sosiaali-
ja terveydenhuollossa. Täällä kannanotossa
todetaan, että "On tapauksia, joissa voidaan katsoa, että alaikäisen
potilaan oikeus pitää potilastietonsa salassa
huoltajiltaan on vastoin hänen omaa etuaan". Alaikäisellähän
on periaatteessa oikeus kieltää terveydentilaansa
ja hoitoaan koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle
lailliselle edustajalleen, ja toisinaan tämä kielto-oikeus
on osoittautunut lapsen edun vastaiseksi. Useimmitenhan nämä tulevat
esiin päihteidenkäyttö-, varsinkin huumeidenkäyttötilanteissa.
Sinänsä salassapitovelvollisuus on tavattoman
tärkeä periaate terveydenhoidossa, mutta yhtä lailla
tärkeä lähtökohta on aikuisten
ja etenkin vanhempien velvollisuus pitää lapsistaan huolta,
ja toki siihen kuuluu myös oikeus tietää mahdollinen
lapsen päihdeongelma. Täällä kannanotossa
todetaan, että valtiontilintarkastajien mielestä "säännöksiä on
muutettava niissä tapauksissa, joissa niiden soveltaminen
käytännössä johtaa alaikäisen
kannalta epätoivottuun tulokseen". Arvoisa puhemies, on
vaikea ja vaativa haaste lähteä näitä säädöksiä muuttamaan,
mutta toivottavasti tämä lähtee liikkeelle.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä vuoden 2004
kertomuksessa valtiontilintarkastajat ovat ehkä liian innokkaasti lähteneet
Etlan Hannu Kasevan kelkkaan ja hyväksyvät hänen
esityksensä siitä, että kunnalliset palvelut
olisivat nykyisessä järjestelmässä jotenkin
erityisen tehottomia. Kaseva väittää jopa,
että terveyskeskuspalvelut olisivat 35 prosenttia halvempia,
jos ne organisoitaisiin toisella tavalla. Tämä ei
kyllä pidä paikkaansa, sillä terveydenhuollosta
80 prosenttiahan on pelkkää ihmistyövoimaa
ja sitä tuskin voidaan toisella tavalla organisoida. Suomessa
on edelleenkin maailman halvin ja laadukkain terveydenhoito käytettyihin varoihin
nähden tällä järjestelmällä.
Keskustelu päättyy.