15) Laki kotikuntalain 3 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehdotan tässä lakialoitteessani,
että kotikuntalakia muutettaisiin siten, että sosiaali-
ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai vastaavissa
olosuhteissa asuvan henkilön kotikunnaksi voisi tulla hoitolaitoksen
sijaintikunta tietyin edellytyksin. Näitä edellytyksiä olisivat se,
että henkilö ensinnäkin itse niin haluaa,
ja se, että hänellä on perhesuhteidensa
perusteella kiinteä yhteys tähän mainittuun
kuntaan.
Perustuslain 9 §:n mukaan Suomen kansalaisella on vapaus
valita asuinpaikkansa. Hallituksen esityksessä kotikuntalaiksi
vuodelta 1993 todettiin, että henkilön omalla
käsityksellä kotikunnastaan on ratkaiseva merkitys
valintatilanteissa.
Kotikuntalain mukaan henkilön kotikunta ei muutu, jos
hänen asumisensa toisessa kunnassa johtuu pääasiassa
hoidosta tai huollosta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai
muutoin vastaavissa olosuhteissa. Tällaisia toimintayksiköitä ovat
esimerkiksi sairaalat, vanhusten hoitokodit, palveluasumisyksiköt,
vammaishuollon laitokset, päihdeongelmaisten ja mielenterveyspotilaiden
asumispalveluyksiköt, lasten- ja nuortenhuollon laitokset
sekä rintamaveteraanien ja sotainvalidien palveluasumisyksiköt.
Muutoin vastaavilla olosuhteilla tarkoitetaan esimerkiksi perhehoitoa,
jota laajimmin toteutetaan lastensuojelussa ja kehitysvammahuollossa.
Kotikuntalakiin otetun rajoituksen taustalla on keskeisesti
kuntatalous. Hoitoa ja huoltoa tarjoavien kuntien talous ei kestäisi
sitä, että kaikki niiden alueella sijaitsevissa
laitoksissa asuvat henkilöt siirtyisivät kunnan
asukkaiksi. Lakia säädettäessä oltiinkin
huolissaan siitä, että jos tosiasiallinen asuminen
sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä määrittää kotikunnan,
niin hoitopaikkoja ei enää tarjota tarvetta vastaavasti. Laissa
asetettua rajoitusta pidettiin kuitenkin väliaikaisena.
Tämä ilmeni muun muassa silloisesta hallintovaliokunnan
mietinnöstä. Valiokunta lausui kotikuntalakia
koskevassa mietinnössään, että tulevaisuudessa
laitoshoidossa olevien asemaa koskevaa muuta lainsäädäntöä on
tarpeen korjata siten, etteivät asuinpaikkaan liittyvät
taloudelliset seikat tosiasiallisesti rajoittaisi henkilön
kotikunnan määrittämistä. Edelleen
todellinen syy perusoikeuden rajoittamiselle kuitenkin on se, että kotikunta
vastaa hoidon kustannuksista.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta varoitti omassa lausunnossaan
siitä, että kotikunnan valinnan rajoittaminen
ei saa johtaa siihen, ettei sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä asuva
voisi missään olosuhteissa muuttaa laitoksen sijaintikuntaa
kotikunnakseen. Lausuman mukaan tämänkin tulee
olla mahdollista perustellusti, jotta esimerkiksi perhesyyt voidaan
ottaa huomioon. Kun asuinpaikan valinta ei ole hoidon saatavuuden
vaarantumatta mahdollista ilman laajempaa kustannusten jakamisen
uudistamista, niin tässä aloitteessa ehdotetaan
jonkinlaista välimuotoa, että henkilö voi
halutessaan muuttaa kotikunnakseen laitoksen sijaintikunnan, jos
hänellä on sinne perhesuhteidensa puolesta kiinteä yhteys.
Tällä tietysti tarkoitetaan sitä, jos
esimerkiksi perhe muuttaa asumaan toiselle paikkakunnalle Suomessa
ja laitoshoidossa asuva, vaikkapa kehitysvammainen henkilö,
lapsi tai sitten laitoshoidossa asuva vanhus haluaisi muuttaa lähelle
omaisia, jotka tosiasiallisesti myös osallistuvat paljon tähän
hoitotapahtumaan. Toki voi olla tarpeen tähän
lisätä vielä muitakin rajoituksia. Tässä yhteydessä perheellä tarkoitetaan
aivan tätä ydinperhettä eli
puolisoa, vanhempia ja lapsia pääasiassa.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Räsäsen
tekemä lakialoite on aivan hyvä ja asiallinen
ja toteutunee. Sikäli voi onnitella kristillisten puheenjohtajaa
ed. Räsästä erinomaisesta poliittisesta
pelisilmästä, että tämä laki
on valmisteilla ministeriössä ja tullee voimaan
hyvin todennäköisesti vuoden puolentoista sisällä ed.
Räsäsestä huolimatta.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Osittain tarkoituksenani oli kertoa samaa
kuin ed. Vilkuna, että työryhmä on miettimässä tätä asiaa
sisäasiainministeriössä ja sen työryhmän
työ valmistuu ensi keväänä.
Työryhmää vetävän henkilön käsitys
oli se, että missään nimessä ei
voi eikä saa tulla käymään niin,
että kustannukset tällaisen siirtyvän
potilaan tai ihmisen mukana siirtyvät sinne uuteen kuntaan.
Tässä tulisi äärimmäisiä houkutuksia
esimerkiksi lapsille muuttaa semmoiseen kylään,
missä on vanhemmille erinomaiset hoito-olosuhteet, vanhainkodit
tai sairaalat. Vanhus tulee sinne perässä, ja
uusi kunta maksaa kaiken. Tällä lopetettaisiin
kaikki kuntien välinen yhteistyö vanhustenhuollossa,
muussa terveydenhuollossa, vammaishuollossa jne.
Minä luotan siihen, että tätä lakia
ei tämmöisenään koskaan tarvitse
miettiä tulevaksi voimaan, vaan sisäasiainministeriön
työryhmä löytää tähän
järkeviä ratkaisuja, sikäli kuin tässä asiassa ongelmia
on, ja niin, että kuntien kustannusjakoa tällä ei
voida sillä tavalla muuttaa, että muuttava tuo
kaikki kustannukset tullessaan kuntaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsäsen aloite
on aivan erinomainen, kun otetaan huomioon ne perusteet ja lähtökohdat,
että hoitoa tarvitsevan vanhemman tai vanhuksen ja lasten
suhde pitää olla kohdallaan, joten miksi ei voida
toteuttaa niin, että kotikunta muuttuu ja voidaan muuttaa
ja toteuttaa tämä asia. Kun tässä on
esitelty, että syntyisi mahdoton tilanne kuntien välille,
eihän se vaan synny eikä toteudu. Tässä aiheessa
kuntien pitää olla kilpailukykyisiä ja
ihmisille pitää tarjota inhimilliset elinmahdollisuudet.
Tämä on yksi askel parempaan suuntaan. Tämän
toivon nopeasti toteutuvan.
Mitä täällä on kerrottu,
että näitä virkamiesvalmisteluja on ollut
olemassa, ne on jos on, mutta niitä pitää tällä tavalla
kiirehtiä ja saada johonkin järjestykseen. Ei
se riitä, että vuosikausia valmistellaan. Kyllä tämmöiset
aloitteet ovat tärkeitä, terveellisiä ja
sanoisin: tässä asiassa jopa välttämättömiä.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Olen pitkälti ed. Reino Ojalan kanssa
samoilla linjoilla tässä asiassa ja toivon todellakin,
että sisäasiainministeriön työryhmä,
joka tätä asiaa nyt tutkii, kiinnittää näihin
asioihin huomiota. Tietyissä erityistapauksissa, esimerkiksi
vammaisen lapsen ollessa kyseessä, ymmärrän
sen, että kotipaikkaa vaihdetaan.
Minä näen tässä myöskin
vaaran. Todellakin jos ajatellaan jotain pientä kuntaa,
esimerkiksi 1 500—2 000 asukkaan kuntaa,
ja siellä on tämmöinen hoitolaitos olemassa,
esimerkiksi jokin huumausaineriippuvaisten hoitolaitos, ja jos lähdetään
siitä, että nämä henkilöt
saavat muuttaa kotipaikkansa sille alueelle, niin minun mielestäni
se voi tuoda tämmöisiä erityistilanteita
eteen. Varmasti, jos tätä asiaa ei loppuun asti
mietitä, tämä voi tuoda myöskin
isoja kysymysmerkkejä ja isoja ongelmia tullessaan. Minä lähden
siitä että, vain tietyissä erityistapauksissa
voitaisiin sallia tämä, mutta ei sillä tavalla,
että pelkästään olisi mahdollista
hoitolaitoksen mukana vaihtaa kirjansa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä aloite voi johtaa
ojasta allikkoon. Tässä on edellä käytetty
puheenvuoroja ja sen näkymän puolesta kanssa,
että on epäilty, mitä tässä voisi tapahtua.
Itse näen sillä tavalla, että tämä voisi johtaa
semmoiseenkin tilanteeseen, jotta ei tämmöisiä hoitopaikkoja
edes rakennettaisi, vaan pelättäisiin sitä,
että sinne tulee lisäkustannus, ja se voisi johtaa
semmoiseen tilanteeseen, että meillä kohta ei
olisi tarjolla tämmöisiä hyviä hoitopaikkoja.
Sen takia minusta tämä nykyinen malli kuitenkin
jollakin tavalla puoltaa paikkaansa, jotta se kunta, josta se asiakas
sijoitetaan mahdollisesti johonkin toisen kunnan alueelle, se kilpailuttaja,
joutuu katsomaan, mihin sijoitetaan vai rakennetaanko itse näitä paikkoja.
Sen takia tämän tyyppinen mahdollisuus, mikä tässä esitetään, voi
olla aika vaarallinenkin.
Toisaalta tässä tuli se toinen puoli, mikä on
se ihmisen oikeus, jos ajatellaan laitoshoidossa olevan ihmisen
oikeutta siirtyä toiseen paikkaan. Se tietysti peilaa taas
toisella puolella, mikä se ihmisarvo on, sitä taustaa
vasten. Sen takia näkisin, että tämä pitäisi
jotenkin hoitaa järjen kanssa.
Hyvä esimerkki oli kaksi vuotta sitten Helsingissä,
kun tapahtui tämmöinen, missä järjen käyttö oli
sallittu. Onko se Itä-Helsinki vai mikä tämä sosiaalialue
siellä onkin, mistä siirtyi Pohjois-Karjalaan
yksi ihminen, joka sieltä on syntyisin, tämmöinen
viisikymppinen kaveri, joka halvaantui täällä.
Helsingissä katsottiin, muuten joulun alla kaksi vuotta
sitten, hyväntahdoneleenä, että sijoitetaan
sinne, ja sosiaalivirasto totesi vielä kaiken lisäksi,
että siellä on huomattavasti halvempi kuin täällä Helsingissä hoitaa.
Joku tämän tyyppinen inhimillinen ajattelu pitäisi
saada tässä aikaan, eli siirto, jos se on järkevää.
Kategorisesti tämmöisen lain tekeminen voi johtaa monen
näköiseen tilanteeseen.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Kauniin ajatuksen taakse kyllä sisältyy
aikamoinen sudenloukku. Meillä on verontulotasausjärjestelmä,
joka jo tällä hetkellä on aika karmiva
joidenkin kuntien osalta. Jos tämmöinen järjestelmä luodaan,
aivan varmasti, niin kuin ed. Esa Lahtela sanoi, tämä passivoi
kuntien investointeja vanhuspalveluihin ja moneen muuhun sosiaalipalveluun
ja aiheuttaa täysin vastakkaisen tilanteen, aiheuttaa tilanteen,
jossa jokainen välttelee niitä investointeja,
jotka nimenomaan tulevaisuudessa tarvitaan vanhusten puolella. Katsotaanpa
sitten, minne ne ihmiset, jotka todella tarvitsevat apua, siirtyvät:
ei minnekään.
Ei tämä maa voi olla maa, jossa siirretään
jatkuvasti joillekin kunnille kaikki taakka ja jotkut toiset vapaamatkustajina
seuraavat vierestä. Tämä on uskomatonta
toimintaa. Täällä jatkuvasti suolletaan
näitä lakiesityksiä, joiden tavoitteena
on aina siirtää samoille kunnille vastuu taakasta
tässä maassa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Aikanaan kotikuntalakia säädettäessä törmättiin
kahteen perusoikeuteen, jotka ovat osittain ristiriidassa: toinen
on oikeus kotipaikan valintaan ja toinen oikeus hoitoon.
Edellä käydyssä keskustelussa ovat
tulleet esille ne pulmat, jotka liittyvät siihen, jos kotikunnan
valinnan vapaa oikeus toteutuu. Silloin vääjäämättä joutuu
kysymään, mikä arvo on tällä oikeudella
hoitoon tilanteessa, jossa hoitojärjestelmiä parhaillaan
pitäisi kyetä kehittämään
ja palvelurakennettakin kehittämään.
Silloin kysymys on erittäin mittavista taloudellisista
seikoista, kuten viime kaudella täällä eduskunnassa
käydyissä keskusteluissa moneen kertaan jo todettiin.
Tästä syystä on erittäin
tärkeää, että se työryhmä,
joka selvitystyötä parhaillaan tekee, hakee sellaista
ratkaisua, jolla nykyistä kustannusjakoa kuntien välillä ei
muutettaisi tilanteessa, jossa tällaiset hoitolaitospaikkakunnat
tavallaan joutuisivat vastaanottamaan mittavan joukon uusia kotikuntalaisia.
Nykysäännösten mukaan se merkitsisi kyllä sitä,
että todella, niin kuin täällä epäiltiin,
tämän tyyppisiä kuntia meillä ei
kohta enää olisi, jotka huolehtisivat laajemmin
ihmisten hoidosta, hoitoa tarvitsevien sijoittamisesta alueensa
hoitolaitokseen. Tästä syystä, herra
puhemies, minusta tähän monitahoiseen kysymyskenttään
pitää paneutua huolella. Tämä ei
ole yksiselitteisesti tämäntapaisilla lakialoitteilla
hoidettavissa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan aika helppo yhtyä ed.
Väistön näkemykseen kokonaisuudessaan.
Minulla on semmoinen tilanne, että Kuusankoskelta, joka
on minun kotikaupunkini, kaupunginjohtaja on nimitetty sisäministeriön
työryhmään, jonka tehtävänä on
selvittää tätä asiaa, eli hän
on tällaisessa etuoikeutetussa asemassa. Kuusankosken kaupunki,
joka on rakentanut laitospaikkoja oikeastaan aika paljon, tulisi
sellaisesta kohtelusta osalliseksi, että — laskettiin
ne laitospaikat, jotka meillä on, ja ne ihmiset, jotka
siellä ovat — jos nämä henkilöt
tulisivat kotikuntalain mukaan kuusankoskelaisiksi, niin 70 vanhaa
miljoonaa markkaa lisääntyisi Kuusankosken rasitus
vuodessa, siis 12 miljoonaa euroa. Minä vaan kysyn, että kun
Kuusankosken talousarvio on suhtkoht pieni, minkälainen
tilanne siitä syntyisi, jos pakotettaisiin kunnat tällaiseen
tilanteeseen.
Sitten siinä on vielä se puoli, että täällä on
nyt arvioitu sitä, mitä tällainen laki
mahdollisesti vaikuttaisi laitospaikkojen rakentamiseen, ja tällä on
tietysti vaikutusta. Mutta mitä se tässä tapauksessa
vaikuttaisi jälkikäteen niille, jotka ovat jo
ne rakentaneet?
Täytyy tietysti tätä tarkastella
hyvin monipuolisesti, mutta sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana
totean, kun ed. Räsänen viittasi meidän
mietintöömme, että siinä on
ne lähtökohdat vähän sillä tavoin
soviteltu, että nämä inhimilliset ja
taloudelliset puolet voitaisiin ottaa yhtä aikaa huomioon.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Valto Kosken puheenvuoroon
on helppo yhtyä, itse ajattelen tämän
myöskin niin. Jos olet jossain suuremmassa kaupungissa
asumassa ja teet työurasi siellä ja maksat sinne
kunnallisveron ja maksat muut verosi ja sen jälkeen palaat esimerkiksi
kotikonnuille — Kuusankoski on hyvä esimerkki
tai otetaan meiltä Pirkanmaalta esimerkiksi Kylmäkoski
tai Urjala — kyllä se aika nopeasti kippaa tämmöisen
pienen kunnan talouden aivan ylösalaisin. Kyllä tosiasia
on se, että jos lähdetään viimeiseen
asti viemään tämä lainsäädäntö,
niin siinä tapauksessa pienemmät kunnat tai pienemmät
kaupungit eivät tule satsaamaan tämmöisiin
hoitolaitoksiin.
Aivan sama asia on siinä, että päihdekuntoutuspaikkoja
perustetaan ja halutaan nimenomaan perustaa tämmöisille
luonnonläheisille paikoille maaseudun tuntumaan. Jos lähdetään
siitä, että sen jälkeen hoidettavat vaihtaisivat
kirjansa sille alueelle, niin paitsi, että se tuo tältä osin
paineita, se tuo myöskin siihen ympäristöön
paljon sosiaalisia paineita ja muita ongelmia tullessaan, joten enpä usko,
että kovinkaan moni pieni kunta tai pieni kaupunki lähtisi
rakentamaan minkään näköisiä hoitopaikkoja
tai hoitolaitoksia enää sen jälkeen.
Tässä on kyllä tietynlainen miina olemassa
sisällä, ja tämän osalta on
oltava kyllä aika varovainen, että millä tavalla
tässä lainsäädännössä edetään.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä korostaa, että en
tässä aloitteessa esitä vapaata kotipaikkakunnan
valintaoikeutta, vaan nimenomaan näihin perhesuhteisiin
sidottua ja rajattua mahdollisuutta vaihtaa kotikuntaa. Kiitän
tästä keskustelusta ja myönnän
kyllä sen, että tämän lainsäädännön
uudistaminen ei sinänsä varmasti ole helppoa eikä tule
olemaan helppoa, mutta kuitenkin näen, että tosiasiallisesti kaikkien
henkilöiden perusoikeus valita asuinpaikkansa ja kotikuntansa
ei tällä hetkellä ja nykyisen lainsäädännön
puitteissa toteudu.
Varmasti tulee vaatimaan hyvin tarkan pohdinnan, miten voidaan
yhdistää toisaalta kaikkien kansalaisten, myös
laitoshoidossa asuvien, perustuslailliset oikeudet ja miten toisaalta
samalla toteutetaan ja turvataan kuntien mahdollisuudet järjestää tasokkaita
laitospalveluita.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ed. Räsänen toi nyt puheenvuorossaan
niitä oikeita painotuksia esille, joita täällä käydyissä aiemmissa keskusteluissakin
on tullut. Hallintovaliokuntahan pyysi jo viime kaudella ministeriön
selvityksen tästä asiasta juuri siitä näkökulmasta,
että oikeus kotikunnan valintaan olisi mahdollisimman laaja
ja koskisi mahdollisimman laajaa joukkoa, niin että niitä henkilöitä,
joilta tämä mahdollisuus on rajattu, olisi mahdollisimman
vähän.
Tämän selvityspyynnön ja saadun vastauksen eli
annetun lausunnon ja kaiken tämän pohjalta nyt
tämä valmistelutyö sinänsä ministeriön
asettamassa työryhmässä on käynnissä.
Samaan aikaanhan meillä on käynnissä myös
valtionosuusjärjestelmän uudistaminen kokonaisuudessaan, ja
ajatuksena on ollut, että tämä ratkaisu,
miltä osin se nyt voi toteutua, tapahtuisi samanaikaisesti,
jos siihen löytyy edellytyksiä valtionosuusjärjestelmän
uudistamisen yhteydessä. Joka tapauksessa kysymys on monitahoinen.
Kaikki tapaukset ovat aika lailla erilaisia, ja kysymys koskettaa
merkittävää joukkoa kansalaisia. Toisaalta
kyseessä on taloudellisesti suuren luokan asia, jos sitä kokonaisuutta
arvioidaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lopuksi lyhyesti vaan tässä ajatus,
joka syntyi tuossa keskustelun yhteydessä. Minusta tässä pitäisi
katsoa, niin kuin ed. Väistö tuossa edellä totesi,
kun valtionosuuksia katsellaan uudelleen, kokonaan isompaa uudistusta,
joka tarkoittaisi sitä, että tämän
tyyppisessä laitoshoidossa olevat asiat siirtyisivät
kokonaan valtion kustannettaviksi, mutta sehän tarkoittaisi
sitä, että pitäisi siltä osin
myös vähentää kuntien valtionosuuksia
ja katsoa kustannusjako uudelleen, jolloin tavallaan näistä hoitopaikoista
voisi olla jopa kilpailu sillä tavoin, kuka hoitaa ja miten.
Ei hangoiteltaisi tietysti vastaan sitä, vaan ihmisellä olisi
oikeus muuttaa mihin hyvänsä ja se yhteisestä kassasta maksetaan,
niin kuin nytkin. Nyt tämä ongelma on kuntarajakysymys
tässä ja se, kuka sen maksaa.
Keskustelu päättyy.