6) Hallituksen esitys eduskunnalle kalataloushallinnon
uudelleen organisointia koskevaksi lainsäädännöksi
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys kalataloushallinnon
uudelleenorganisoinnista on sinänsä ihan — ihan
hyvä. Mutta tässä yhteydessä tuon
esille samalla tämän ongelman elyjen kalatalousosaston
työmäärästä ja toiminnoista,
miten tätä tullaan jatkossa hoitamaan ja tullaanko
tässä kalatalouden lakiuudistuksessa kokonaisuudessa
tästä asiasta selviämään.
Minusta on ihan hyvä, että tässä vaiheessa,
kun tätä lakiesitystä käsitellään,
tuodaan esille myöskin kalatalouslaissa yhtä aikaa
valmisteilla olevia asioita, koska samaan kokonaisuuteen nämä kuuluvat
tässä yhteydessä.
Vuoden 2015 alusta lukien nämä kalataloustehtävät
on keskitetty kolmeen ely-keskukseen, ja tämä kalataloushallinnon
uudelleenorganisointi tulee yhä jatkumaan. Luen tästä kyseisestä hallituksen
esityksestä, kuinka "kalataloustehtävien
keskittämisellä pyritään vastaamaan
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
toimintamenosäästöistä sekä kalataloushenkilöstön
nopeasta eläkkeelle siirtymisestä johtuviin muutoksiin".
Eli tässä on tarkoitus saada aikaiseksi säästöjä.
Nämä säästöasiat todellakin
kohdentuvat siihen, että elyjen resursseja ollaan nytten
vähentämässä 20 prosenttia,
ja ely-keskukset ovat käyneet tästä valtavat
keskustelut keskenään, että miten tästä kokonaisuudesta
selvitään. Jo nykyisellä säädöspohjalla
ja tässä hallituksen esityksessä olevilla
esityksillä ollaan toiminnan rajoilla. Elikkä pystytäänkö näillä henkilöstöresursseilla
tätä asiaa edes hoitamaan? Ely-keskusten kalatalousosiolle
ei kestä tulla yhtään lisää töitä eikä tehtäviä ainakaan
nyt tämän esityksen jälkeen.
Tämä laki on kuitenkin sellainen, että tämä olisi
voinut purkaa byrokratiaa yhä enemmän. Esimerkiksi
tähän kohtaan kalastusalusrekisterilaki olisi
voitu tehdä vielä enemmän muutoksia, sillä kun
tämä kalastusalusrekisterilaki tuli, niin se tuli
sinänsä lisäämään
byrokratiaa hyvin paljon ja siinä jouduttiin katsomaan
sitä, että kaikki alukset ovat varmasti näitten
säädösten mukaisesti näissä rekistereissä matkassa.
Tässä kyseisessä esityksessä ollaan
ministeriöltä siirtämässä tämä asia
nyt ely-keskukselle. No, ehkä kyseinen ely-keskus voi tämän
asian jatkossa ihan hyvin hoitaakin ja nykyistä paremmalla
tavalla, mutta se kuitenkin lisää tehtäviä tuonne
ely-keskukseen.
Nyt sitten menen tähän kalastuslakiuudistukseen.
Tätä kalastuslakiuudistusta on valmisteltu jo
7 vuotta, ja se on tällä hetkelläkin
meillä kolmessa valiokunnassa käsittelyssä.
Olen parhaillaan kirjoittamassa ympäristövaliokunnan
osalta keskustan eriävää mielipidettä tähän
meidän tekemään lausuntoon. Suurin syy
on juuri tämä ely-keskusten työmäärä ja
toimintojen siirtäminen ely-keskukselle tässä asiassa.
Tässä kalastuslakiesityksessä, tässä kirjasessa,
lukee seuraavalla tavalla, elikkä vaikutukset viranomaisten
toimintaan: "Merkittävää julkista valtaa
sisältävien alueellisten kalastusrajoituspäätösten
teko siirtyisi kalastusalueelta ely-keskukselle." Ja sitten: "Ely-keskuksille
tulee lain mukaan joitakin uusia tehtäviä." Sitten
tässä lukee myöskin: "Uusi laki
kuormittaa työmäärän lisääntymisellä ely-keskuksia
lain muuttumisen johdosta muutaman vuoden ajan." Tämä ei
todellakaan ole leikin asia, koska samanaikaisesti ollaan vähentämässä todellakin
20 prosenttia ely-keskusten resursseista ja rahkeista, ja sitä kautta rahkeista,
että tehtäviä ollaan kuitenkin lisäämässä.
Tässä kalastuslakiuudistuksessa ollaan lisäämässä ely-keskusten
töitä ja tehtäviä. Esimerkiksi
vesialueitten oikeuksien omistajien roolia ja asioita ollaan siirtämässä suoraan
ely-keskukselle, ja nämä kalatalousalueen kautta
tehtävät vesialueitten hoitosuunnitelmat ja näitten
vahvistaminen ely-keskuksissa ja nämä kaikki kuviot. Tässä tullaan
perustuslakivaliokunnassa käymään varmasti
hyvin mielenkiintoinen keskustelu siitä, onko mahdollista,
että ely-keskukset tekisivät nämä päätökset
tästä kyseisestä omistusoikeuden siirtämisestä yksityisomaisuudesta, maanomistajalta,
vesialueitten oikeuksien omistajilta. Se tullaan lähiaikoina
näkemään, onko tämä mahdollisesti
perustuslain mukaista vai ei. Jos kalastuslaki tulee kaatumaan,
niin se tulee kaatumaan todennäköisesti tässä vaiheessa,
juuri tähän kohtaan.
Ely-keskuksille on lisääntymässä myöskin tehtäviä siitä,
että laissa esitetään, että koskien näitä verkkoja,
joiden pituus on yli 240 metriä, ely-keskuksen pitäisi
antaa poikkeusluvat. Ely-keskusten pitäisi antaa ammattikalastukseen
liittyvät luvat. Sinne pitäisi tulla kaikennäköisiä muitakin
tehtäviä lisää.
Tämä kokonaisuus on nytten todellakin lisäämässä byrokratiaa
ja on ainakin minun käsitykseni mukaan myöskin
hallituksen omien toiminta-ajatusten vastaista, joten toivoisin,
että nämä asiat otettaisiin huomioon,
kun tätä lakia valmistellaan ja selvitetään
sitten valiokuntakäsittelyssä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan samaan asiaan, vähän
sillä tavallakin liittyen ely-keskusten toimintaan ja resursseihin
ennen kaikkea tässä valvontatehtävässä.
Näinhän tässä juuri on käymässä,
niin kuin edustaja Maijala totesi. Olen todella huolestunut siitä tilanteesta,
että ely-keskusten resurssit vähenevät
ja sinne valvontatehtäviä asetetaan lisää.
Ennen kaikkea tässä on se, että ainakin
kun lueskelee kalastusasetusta, joka on nyt luonnosvaiheessa, niin
tulee kyllä ihan muut mieleen kuin kalastusasiat, siis
tulee hyvin byrokraattinen valvonta. Määritellään, mikä pienin
kala on, määritellään, mikä on
suurin kala. Yli 90-senttistä haukea ei saisi esim. ottaa.
No, sitten jos näitä rajoitteita laitetaan,
niin kuka näitä valvoo, kun ei ole resursseja?
Tämä on varmasti semmoinen ongelma. Minä uskon, että me
huomenna ympäristövaliokunnassa pystymme tästä asetuksesta
varsinkin lausumaan sillä tavalla, että se ei
tule tuonne siinä muodossa, että sillä lisätään
valvontaa. Jonkinlainen joustava menettely tähän
täytyy saada.
Sitten vielä, kun hyvin paljon puhutaan lähiruuasta
ja ennen kaikkea kalasta ja sillä tavalla, niin nyt tässä saattaa
hyvinkin olla käymässä sillä tavalla,
että kotitarvekalastaja ei pysty kohta verkkoja veteen
heittämään, kun tulee liian paljon arvokaloja
ja joutuu niitäkin sitten palauttamaan.
Mielenkiintoinen tilanne kaiken kaikkiaan, mutta katsotaan,
miten tämä etenee. Huomenna ympäristövaliokunta
antaa lausunnon maa- ja metsätalousvaliokunnalle, ja maa-
ja metsätalousvaliokunta antaa siitä sitten mietinnön.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustaja Piiraiselle näistä esitetyistä asioista.
Olisin vielä jatkanut hieman tästä ely-keskusten
roolista kalataloushallinnon hoitamisessa. Minun mielestäni
tämän kyseisen lakikokonaisuusesityksen olisi
pitänyt olla osana tätä kalastuslakiasiaa,
koska kyse on ihan samasta hallinnosta, sen tehtävien hoitamisesta
ja kokonaisuudesta. Ihmettelen tosiaan, minkä takia näitä nyt aletaan
erillisinä palasina käsittelemään,
kun on kyse todella isosta kokonaismuutoksesta ely-keskusten kalataloushallinnon
asioitten hoitamisessa.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puheenjohtaja! Tässä yhteydessä varmaan
on paikallaan kertoa esimerkki, minkä eilen kuulin. Isoisä oli
ollut lastenlastensa kanssa kalassa viime kesänä,
ja olivat saaneet sitten semmoisen hauentumpin. Tuommoinen 3—4-vuotias
lapsi oli ollut todella mielissään, kun oli saanut
sen ja sen pystyi ottamaan siitä. Tämän
uuden asetuksen mukaan sitä ei voi ottaa. No, sitten taas
kun toinen oli saanut semmoisen yli 10-kiloisen hauen ja sen ylimitta menee
silloin yli 90 senttiä mahdollisesti, niin hän
ei olisi voinut ottaa sitä. Ajatellaan, että sehän
on tuommoiselle 5—6-vuotiaalle todella merkittävä tapahtuma.
Jos tämänsuuntaisia asioita vähänkin
miettii, niin tuo asetus olisi kyllä pistettävä ihan
uusiin puihin ja kertaheitolla.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! En aio tässä sen pitempään
puhua kalastuslakiasiasta. Kalastuslaista ja -asioista voisi puhua
vaikka kuinka pitkään, onhan tätä lakiakin valmisteltu
jo 7 vuotta. Mutta ihan vain sen verran haluan tässä yhteydessä sanoa,
kun minulle on viime päivinä tullut tästä asiasta
erittäin paljon postia. Olen nimittäin ottanut
vahvasti kantaa tämän kalastuslain tiettyihin
kohtiin ja varsinkin tämän kalastusasetuksen juuri
tähän kohtaan, että hauenpyyntiä ei
saa rajoittaa. Minulta on pyydetty tähän vastausta
ja selitystä, miksi minä tällä tavalla
olen asian esittänyt. Olen perehtynyt asiaan todellakin
pitkäaikaisten kokemusten perusteella, miksi tämä asetus
ei todellakaan vastaa näitä asioita, niin kuin
pitäisi käytännössä hommien
olla.
Lyhyesti sanon sen, että minun esitykseni nyt koko
tähän lakikokonaisuudistukseen on se, että asiat
pitäisi hoitaa alueellisesti, koska Suomi on iso maa. Ihan
eteläisessä Suomessa lähellä kaupunkeja
virkistyskalastusasiat ovat totaalisesti erilaisia kuin meillä Pohjois-Suomessa
ovat nämä kalastusasiat. Elikkä paikallisuus
otettaisiin huomioon ja esille tässä koko kalastuslakikokonaisuudessa.
Ei näitä esityksiä tyhjästä vedetä missään
päin Suomea, mutta otetaan huomioon, että Suomi
on iso maa ja erilainen maa ja olosuhteet ovat erilaiset.
Esimerkiksi meillä Lapissa hauenkalastuksen osalta
lappilaiset ovat minulle viimeisten päivien aikana sanoneet,
että onpa harvinaisen älytön esitys,
samanaikaisesti kun hauenkalastuksen ihmiset ovat sanoneet, että miten
joku voi noin typerästi sanoa kuin minä olen sanonut.
Eli alueellisesti hommia eteenpäin.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan sen tuoda esille, että minä nyt
en kriittisesti tähän kalastuslakiin ota kantaa,
mutta asetukseen. Ennen kaikkea kalastuslain kokonaisuudistus on
ollut pitkä prosessi, jossa on jouduttu sovittamaan yhteen
osin hyvin ristiriitaisia intressejä, jotka liittyvät
erityisesti kalakantojen suojeluun ja kalavarojen hyödyntämiseen
sekä saaliin jakoon eri kalaryhmien kesken, mutta kun tällä kalastuslaillakin
on pyritty turvaamaan kalakanta ja on yhteinen näkemys
saavutettu, niin ei enää asetuksella kiristettäisi
sitä. Tähän suuntaanhan asetus menee
koko ajan, että sillä kiristetään
vielä kalastuslainsäädäntöä.
Keskustelu päättyi.